menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 100 : Mooiste gitaarsolo's

zoeken in:
avatar van Hendrix4live
1. Jimi Hendrix - Voodoo Chile
2. Stevie Ray Vaughan - Voodoo Chile
3. Chuck Berry - Johnny B. Goode
4. Guns N' Roses - Sweet Child O' Mine
5. Jimi Hendrix - Hey Baby (New Rising Sun)
6. Joe Satriani - Starry Night
7. Red Hot Chili Peppers - Strip My Mind
8. Led Zeppelin - Stairway To Heaven
9. Eric Clapton - Layla
10. Red Hot Chili Peppers - Charlie
11. Jimi Hendrix - Little Wing
12. Funkadelic - Comin' Round The Mountain
13. Joe Satriani - Surfing With The Alien
14. Toto - Rosanna
15. Michael Jackson - Beat it
16. The Beatles - While My Guitar Gently Weeps
17. Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
18. Lynyrd Skynyrd - Free Bird
17. Stevie Ray Vaughan - Little Wing
18. Pink Floyd - Comfortably Numb
19. Red Hot Chili Peppers - Wet Sand
20. Dire Straits - Sultans of Swing
21. Pearl Jam - Alive
22. Frank Zappa - Muffin Man
22. Rage Against The Machine - Killing In The Name
23. Metallica - Enter Sandman
24. Queens of the Stone Age - Make It With Chu
25. Lionel Ritchie - Easy
26. Steve Vai - Natural Born Boy


Yann Samsa
Even een onbekende, maar geniale solo vermelden:
System Of A Down - Psycho [Live At Big Day Out 2002]

Begint rommelig en hard, het blijft SoaD, maar gaat over tot een simpele/zuivere solo die door merg en been gaat.
Die laatste seconden zijn één v/d prachtigste solo's ooit.

avatar van willemdeux
De lp-versie van sea of delight - brainbox (lees: Jan Akkerman)

Nian
Mooiste gitaarsolo is naar mijn mening toch:

Jimi Hendrix - Voodoo Child (slight return)

avatar van chevy93
Child In Time op Made In Japan. Zonder twijfel!

Ik mis hier: Ashes of American Flags - Wilco
Side with the Seeds - Wilco
Just - Radiohead

Turn it Again van de RHCP? Dat hele nummer is - vooral qua gitaar maar zeker ook met álle andere instrumenten - in één woord ge-ni-aal, maar die laatste drie minuten zeg... Mijn God. Daar gaan alle remmen los.

Overigens zijn de laatste drie tot vier minuten van Travel van The Gathering (vooral op A Noise Severe) ook prachtig. Daar heeft de gitaar wel de overhand, maar weet niet of je dat echt als een solo mag rekenen.

Maar is het geen idee om hier met top-5jes of top-10tjes te gaan werken en zo een lijst te maken van wat heel MuMe beschouwt als de beste solo?

avatar van joeri_musicfreak
1. pearl jam - alive

avatar van Mr. Rock
Ritchie Blackmore is de onovertroffen koning van de gitaarsolo's. Child in Time is natuurlijk de beste ooit, en ook Highway Star hoort zeker in de top 10.

avatar van kaztor
Frank Zappa's Yo Mama natuurlijk.

avatar van Stalin
kaztor schreef:
Frank Zappa's Yo Mama natuurlijk.


Je zou eigenlijk ook zo een Top 100 van Zappa's beste gitaarsolo's kunnen maken, de beste man heeft zoveel moois uit zijn gitaar weten te persen, dat is niet meer normaal...


avatar van Ernie Ball
Mr. Rock schreef:
Ritchie Blackmore is de onovertroffen koning van de gitaarsolo's. Child in Time is natuurlijk de beste ooit, en ook Highway Star hoort zeker in de top 10.

Als je het over Deep Purple hebt, wil ik een heel speciale vermelding geven aan Burn. Met name de wijze waarop gitaar en orgel interacteren is magistraal!

avatar van willemdeux
i can't quit you baby - led zeppelin

avatar van Bollieblauw
Klopt als een bus Ernie. Ik vind dat ook zo schitterend bij UFO's Rock Bottom.

avatar van Onweerwolf
Ernie Ball schreef:
(quote)

Als je het over Deep Purple hebt, wil ik een heel speciale vermelding geven aan Burn. Met name de wijze waarop gitaar en orgel interacteren is magistraal!



avatar van willemdeux
Weer een hele mooie: free - moonshine

live uitvoering van de helaas te vroeg overleden Paul Kossoff met zijn band.

avatar van Bollieblauw
Bedankt voor de tip Willem.
Niet de mooiste: wel een van de coolste: Van Halen - Big River

Mooie gitaarsolo's? Veel werk van Peter Green of van de Schotse bard John Martyn is mooi.
De solo van de ietwat overgewaardeerde icoon Eric Clapton in Better Make It Through Today ( van There's One In Every Crowd) is van een zeldzame schoonheid.
Ik wil het echter hebben over de solo die volwassen mannen door hun hoeven doet zakken, de solo die de kracht van "a charging rhino" fuseert met de elegantie van ons aller nummer 14.
Shawn Lane soleert live met een onwaarschijnlijke mathematische precisie en bassist Jonas Hellborg en drummer Apt. Q-254 moeten echt hun stinkende best doen om bij te blijven. Shawn Lane, gitarist der gitaristen. Hoort en zegt het voort!



Demonizer
Waarom staat "I'm So afraid" van "Fleetwood Mac "er niet in ? Live versie nemen van hun verzamelalbum of de live versie van Lyndsey Buckingham. Ronduit fantastisch......



avatar van TEQUILA SUNRISE
Geen woord van gelogen Demonizer, wat een waanzinnige uitvoering ?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:35 uur

geplaatst: vandaag om 12:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.