Muziek / Toplijsten en favorieten / 50 Gay Albums of All Time
zoeken in:
0
geplaatst: 25 november 2007, 15:07 uur
Vandaag kwam ik dit opvallende lijstje tegen met 50 Gay Albums of All Time (whatever that may be), ooit geplaatst in het blad Attitude:
1 Scissor sisters - Scissor sisters 2004
2 Abba - Arrival 1977
3 Morrissey - Vauxhall and I 1994
4 Kylie Minogue - Light years 2000
5 George Michael - Older 1996
6 Frankie goes to Hollywood - Welcome to the Pleasuredome 1984
7 Madonna - Erotica 1992
8 Antony & the Johnsons - I am a bird now 2005
9 Donna Summer - Bad girls 1979
10 David Bowie - The man who sold the world 1970
11 Pet shop boys - Introspective 1988
12 Elton John - Goodbye yellow brick road 1973
13 Take that - Take that and party 1992
14 Grace Jones - Nightclubbing 1981
15 Soft cell - Non-stop erotic cabaret 1981
16 Kate Bush - Lionheart 1978
17 Judy Garland - Judy at Carnegie hall 1961
18 Rufus Wainwright - Want one 2003
19 Sylvester - Step 2 1978
20 Bronski beat - The age of consent 1984
21 Lou Reed - Transformer 1972
22 Bette Midler - The divine miss N 1972
23 Jesus loves you - The martyr mantras 1990
24 Klaus Nomi - Klaus Nomi 1982
25 Prince - Controversy 1981
26 Steps - Step one 1998
27 Suede - Suede 1993
28 Barbra Streisand - Guilty 1980
29 Bananarama - Wow! 1987
30 Beatles - Please please me 1963
31 Cher - Believe 1998
32 Lil' Kim - Hardcore 1996
33 Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona 1991
34 Diana Ross - Diana 1980
35 Dead or alive - Nude 1989
36 Larry Levin - Live at the Paradise garage 2000
37 Christina Aguilera - Stripped 2002
38 Dusty Springfield - Dusty in Memphis 1969
39 A chorus line (soundtrack) 1986
40 Malcolm McLaren and the Bootzilla orchestra - Waltz darling 1989
41 Deee-lite - World clique 1990
42 k.d. Lang - IngÚnue 1992
43 Associates - Sulk 1982
44 Dionne Warwick - Sings the great Bacharch & David songbook 1988
45 Jobriath - Jobriath 1973
46 Tori Amos - From the Choirgirl hotel 1998
47 Tom Stephan - Drag addict 1996
48 Belle and Sebastian - Tigermilk 1996
49 Girls aloud - What will the neighbours say= 2004
50 Divine - Jungle Jezebel 1994
Een aantal namen kan ik wel verklaren, maar wat doen The Beatles er nu tussen????
Eerlijk gezegd valt deze lijst me nog alleszins mee
Moest ik er daar zelf 10 uit kiezen dan zouden dat deze worden:
1. Antony & the Johnsons - I Am A Bird Now
2. Morrissey - Vauxhall and I
3. Rufus Wainwright - Want, one
4. Soft Cell - Non-stop Erotic Cabaret
5. Suede - Suede
6. Belle & Sebastian - Tigermilk
7. Kate Bush - Lionheart
8. David Bowie - The Man Who Sold the World
9. Prince - Controversy
10. Tori Amos - From the Choirgirl Hotel
1 Scissor sisters - Scissor sisters 2004
2 Abba - Arrival 1977
3 Morrissey - Vauxhall and I 1994
4 Kylie Minogue - Light years 2000
5 George Michael - Older 1996
6 Frankie goes to Hollywood - Welcome to the Pleasuredome 1984
7 Madonna - Erotica 1992
8 Antony & the Johnsons - I am a bird now 2005
9 Donna Summer - Bad girls 1979
10 David Bowie - The man who sold the world 1970
11 Pet shop boys - Introspective 1988
12 Elton John - Goodbye yellow brick road 1973
13 Take that - Take that and party 1992
14 Grace Jones - Nightclubbing 1981
15 Soft cell - Non-stop erotic cabaret 1981
16 Kate Bush - Lionheart 1978
17 Judy Garland - Judy at Carnegie hall 1961
18 Rufus Wainwright - Want one 2003
19 Sylvester - Step 2 1978
20 Bronski beat - The age of consent 1984
21 Lou Reed - Transformer 1972
22 Bette Midler - The divine miss N 1972
23 Jesus loves you - The martyr mantras 1990
24 Klaus Nomi - Klaus Nomi 1982
25 Prince - Controversy 1981
26 Steps - Step one 1998
27 Suede - Suede 1993
28 Barbra Streisand - Guilty 1980
29 Bananarama - Wow! 1987
30 Beatles - Please please me 1963
31 Cher - Believe 1998
32 Lil' Kim - Hardcore 1996
33 Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona 1991
34 Diana Ross - Diana 1980
35 Dead or alive - Nude 1989
36 Larry Levin - Live at the Paradise garage 2000
37 Christina Aguilera - Stripped 2002
38 Dusty Springfield - Dusty in Memphis 1969
39 A chorus line (soundtrack) 1986
40 Malcolm McLaren and the Bootzilla orchestra - Waltz darling 1989
41 Deee-lite - World clique 1990
42 k.d. Lang - IngÚnue 1992
43 Associates - Sulk 1982
44 Dionne Warwick - Sings the great Bacharch & David songbook 1988
45 Jobriath - Jobriath 1973
46 Tori Amos - From the Choirgirl hotel 1998
47 Tom Stephan - Drag addict 1996
48 Belle and Sebastian - Tigermilk 1996
49 Girls aloud - What will the neighbours say= 2004
50 Divine - Jungle Jezebel 1994
Een aantal namen kan ik wel verklaren, maar wat doen The Beatles er nu tussen????
Eerlijk gezegd valt deze lijst me nog alleszins mee

Moest ik er daar zelf 10 uit kiezen dan zouden dat deze worden:
1. Antony & the Johnsons - I Am A Bird Now
2. Morrissey - Vauxhall and I
3. Rufus Wainwright - Want, one
4. Soft Cell - Non-stop Erotic Cabaret
5. Suede - Suede
6. Belle & Sebastian - Tigermilk
7. Kate Bush - Lionheart
8. David Bowie - The Man Who Sold the World
9. Prince - Controversy
10. Tori Amos - From the Choirgirl Hotel
0
geplaatst: 25 november 2007, 15:31 uur
aERodynamIC schreef:
Zal wel te maken hebben met het nummer "Boys", dat op dat album staat...

0
titan (crew)
geplaatst: 25 november 2007, 19:58 uur
Grappige lijst, maar wat bepaald in hemelsnaam of een album gay is of niet? Je komt dan al gauw met dingen aanzetten die aan de clichés voldoen.
0
geplaatst: 25 november 2007, 20:09 uur
Er staan een aantal echt goede disco klassiekers in. Ik heb er in totaal 12 uit deze lijst.
0
geplaatst: 26 november 2007, 00:12 uur
titan schreef:
Grappige lijst, maar wat bepaald in hemelsnaam of een album gay is of niet? Je komt dan al gauw met dingen aanzetten die aan de clichés voldoen.
Ik heb het even opgezocht: Attitude is een gay-magazine, dus het zijn neem ik aan de lezers van het blad geweest die deze lijst hebben samengesteld (het had beroerder gekund, hier staan toch een aantal sterke albums tussen).
0
geplaatst: 26 november 2007, 21:00 uur
Er wordt duidelijk gekozen voor een album per artiest en twee keer Jimmy Sommerville doen ze blijkbaar niet. Terechte keus voor Bronki Beat trouwens, veel uitgesprokener.
0
geplaatst: 27 november 2007, 10:58 uur
Ik zal ook nooit van die Abba verlost worden
Op 2 
Artiesten als Steps, Take That en Bananarama vind ik echt onbegrijpelijk in die lijst. En Judy Garland is echt zooooo gay, lol.
Maar toegegeven, er staan wel een aantal favoriete artiesten van me in, wel hier allen met een album wat dan niet mijn favoriet is (Kate Bush en Elton John hebben betere). Verder vind ik Lou Reed en Lil Kim opvallend in de lijst.
Op 2 
Artiesten als Steps, Take That en Bananarama vind ik echt onbegrijpelijk in die lijst. En Judy Garland is echt zooooo gay, lol.
Maar toegegeven, er staan wel een aantal favoriete artiesten van me in, wel hier allen met een album wat dan niet mijn favoriet is (Kate Bush en Elton John hebben betere). Verder vind ik Lou Reed en Lil Kim opvallend in de lijst.
0
geplaatst: 27 november 2007, 11:25 uur
max en joep schreef:
staat Kane er al in??
staat Kane er al in??
Kan je vertellen dat die band in 'de scene' nogal gehaat wordt. (Ook door mij, wat een pretentieus gewauwel die band, het is 'rock'muziek, maar met geen greintje gevoel)
0
geplaatst: 27 november 2007, 12:21 uur
freddze schreef:
Even wat berichten verwijderd...
Even wat berichten verwijderd...
herman schreef:
berichten verwijderd
berichten verwijderd

Een serieuze post van mijn kant dan: ik vind zo'n gay top 50 vooral erg vooroordelenbevestigend. Volgens mij zijn er juist vrij veel homo's met een redelijk verfijnde muzieksmaak, of heb ik het mis? Zo'n lijstje vervalt nogal snel in YMCA-achtige toestanden (al valt het hier nog enigszins mee).
Ik had trouwens toen ik tien was die cd van Steps. Maar ja, mijn smaak is dan ook reuze gay voor een hetero. Softe troep en zo

0
geplaatst: 27 november 2007, 13:20 uur
Lukas schreef:
Een serieuze post van mijn kant dan: ik vind zo'n gay top 50 vooral erg vooroordelenbevestigend. Volgens mij zijn er juist vrij veel homo's met een redelijk verfijnde muzieksmaak, of heb ik het mis? Zo'n lijstje vervalt nogal snel in YMCA-achtige toestanden (al valt het hier nog enigszins mee).
Dit lijstje is juist wel interessant omdat het dat nou net niet teveel doet. Geen YMCA en wel Anthony and the Johnsons, geen Gloria Gaynor maar Dusty Springfield. Dat vind ik wel verfrissend. En nog een paar vrij obscure platen op de koop toe.
Verder zijn er ook genoeg homo's met een ongelofelijk platte muzieksmaak hoor. Net zoals bij hetero's eigenlijk
.
0
max en joep
geplaatst: 27 november 2007, 13:22 uur
starbright boy schreef:
Dit lijstje is juist wel interessant omdat het dat nou net niet doet. Geen YMCA en wel Anthony and the Johnsons, geen Gloria Gaynor maar Dusty Springfield. Dat vind ik wel verfrissend. Verder zijn er ook genoeg homo's met een ongelofelijk platte muzieksmaak hoor. Net zoals bij hetero's eigenlijk
.
(quote)
Dit lijstje is juist wel interessant omdat het dat nou net niet doet. Geen YMCA en wel Anthony and the Johnsons, geen Gloria Gaynor maar Dusty Springfield. Dat vind ik wel verfrissend. Verder zijn er ook genoeg homo's met een ongelofelijk platte muzieksmaak hoor. Net zoals bij hetero's eigenlijk
.zo verrassend is het toch niet dat een Dusty Springfield op duikt...
0
geplaatst: 27 november 2007, 13:25 uur
Verrassend niet, terecht wel. Terechter dan heel veel muziek die juist vaak door hetero's met homo's wordt geassocieerd. En godzijdank ook niet de plaat die ze met de Pet Shop Boys maakte, die zou in zo'n onzinlijst als de homo100 van BNN hebben gestaan durf ik te wedden.
Blijft jammer van het te hoge Steps/Bananarama/Take That-gehalte, maar ik vind dit al best een vooruitgang.
0
max en joep
geplaatst: 27 november 2007, 14:11 uur
ik had verwacht dat er wel wat Arabische muziek tussen zou staan
0
Spijtoptant
geplaatst: 27 november 2007, 15:14 uur
Een paar dagen geleden was er een 'scheiding der geesten' die ging over 'homo of hetero'.
Als ik zo in de top 10 van enkelen die zich onder 'homo' plaatsten kijk, kom ik toch op redelijk andere muziek uit dan wat er in bovenstaande lijst staat.
Als ik zo in de top 10 van enkelen die zich onder 'homo' plaatsten kijk, kom ik toch op redelijk andere muziek uit dan wat er in bovenstaande lijst staat.
0
max en joep
geplaatst: 27 november 2007, 15:14 uur
tuurlijk mis je metal, Starbrightboy.
voor iedereen met een beetje smaak is een gebrek aan metal een zwaar gemis.
metal is immers het fijnste dat er is.
voor iedereen met een beetje smaak is een gebrek aan metal een zwaar gemis.
metal is immers het fijnste dat er is.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 november 2007, 15:23 uur
Spijtoptant schreef:
Een paar dagen geleden was er een 'scheiding der geesten' die ging over 'homo of hetero'.
Dat komt denk ik doordat Attitude haar lezers heeft gevraagd om albums te noemen die zij gay vinden. Als Attitude haar lezers had gevraagd om hun favoriete albums te noemen had je waarschijnlijk een lijst gehad die behoorlijk leek op onze top 250 en allerlei andere publiekslijstjes. Zo is het dan ook wel weer met homo's, niets menselijks is ze vreemd

0
Spijtoptant
geplaatst: 27 november 2007, 15:33 uur
titan schreef:
Dat komt denk ik doordat Attitude haar lezers heeft gevraagd om albums te noemen die zij gay vinden. Als Attitude haar lezers had gevraagd om hun favoriete albums te noemen had je waarschijnlijk een lijst gehad die behoorlijk leek op onze top 250 en allerlei andere publiekslijstjes. Zo is het dan ook wel weer met homo's, niets menselijks is ze vreemd
(quote)

Ja, het lijkt me ook niet dat er een fundamenteel andere muzieksmaak bestaat tussen homo's en hetero's, maar ik vraag me af wat dan de criteria zijn om muziek als 'gay' te beschouwen (en zou dit dan ook weer verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke homo's, vinden lesbische vrouwen misschien Sinead O'Connor wel 'gay'?)
In Nederland was geloof ik Zangeres Zonder Naam toen ze nog leefde de Koningin van de Homoscene, en het Eurovisiesongfestival wordt ook vaak als 'Gay' beschouwd.
Verder was vroeger, begin jaren negentig, volgens mij de band 'Right Said Fred' ook nogal omgeven met een 'gay-imago'.
Is het het 'zoetige-speelse', het 'lieve vrolijke' dat de doorslag geeft?
Ik weet het niet, ik luister naar muziek die ik leuk vind, zonder daar een 'hetero-imago' aan te verbinden. Zal mij compleet worst wezen eigenlijk. ABBA vind ik leuk, zal best gay-achtig zijn, Right Said Fred is ook een guilty pleasure van me, maar om daar een sexuele geaardheid aan te verbinden komt op mij heel onnatuurlijk over.
0
Spijtoptant
geplaatst: 27 november 2007, 15:45 uur
BoordAppel schreef:
Veel gayer dan Right Said Fred bestaat inderdaad niet.
Veel gayer dan Right Said Fred bestaat inderdaad niet.
Dan begrijp ik dat 'gay' in goed Nederlands dus vertaald moet worden met 'nichterig', en niet met 'homosexueel'?
(Als ik 'I'm too sexy' hoor wordt ik altijd heel blij, geweldig vrolijk liedje!)
0
geplaatst: 27 november 2007, 15:46 uur
Spijtoptant schreef:
Ja, het lijkt me ook niet dat er een fundamenteel andere muzieksmaak bestaat tussen homo's en hetero's, maar ik vraag me af wat dan de criteria zijn om muziek als 'gay' te beschouwen (en zou dit dan ook weer verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke homo's, vinden lesbische vrouwen misschien Sinead O'Connor wel 'gay'?)
Criteria:
- Vrouweljke artiesten
- Artiesten die zelf homo/bi zijn
- Discomuziek
- Alles wat camp is (en Right Said Fred is camp
)In ieder geval alles wat de clichés bevestigd
0
Spijtoptant
geplaatst: 27 november 2007, 15:49 uur
En die clichés die wijzen toch richting 'nichterig', hoge stemmetjes, bepaalde beweginkjes, oogopslag etc.?
Zoiets als de tegenhanger van 'macho', dat ook niet voldoet aan het merendeel van de heteromannen?
* denotes required fields.