menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Toplijsten van Rateyourmusic.com

zoeken in:
avatar van Jord
Wie van jullie stemt er ook op rateyourmusic.com? En wat vinden jullie van de toplijsten?

Ziehier diverse lijsten: http://rateyourmusic.com/charts/top/

Ik vind het zeer interessante lijsten. Er staan veel verschillende genres in die lijsten.
De gemiddelde leeftijd van de stemmers zal zo te zien wel wat hoger liggen dan op MusicMeter. Heel veel sixties-platen bezetten de hoogste plekken in de all-time-lijsten.
Ze maken - net als imdb - gebruik van een gewogen gemiddelde.

avatar van AGE-411
ziet er wel iets interessants uit zeg.

En het lijkt nog te kloppen:

1970: 2 albums van black Sabbath in de top10
1976 lijkt me een toffe lijst: 2 zeer goede albums in de top10.
1983: Mercyful fate op 5, Dio op 6, en Metallica op 24
1984: Don't Break The oath gewoon op 3
1987: King diamond op 10 en Ozzy met de tribute op 9
1990: De eerste 2 albums staan ook in mijn top 5
1992: WASP had ik ook niet in de bovenste regionen verwacht (wel zeer terecht)

avatar van Jord
Zijn er meer mensen die bovenstaande site intensief gebruiken?
Zeker iets voor de 'echte muziekliefhebber'!

avatar van Gajarigon
Bleh, hun systeem om albums te beoordelen vind ik erg onoverzichtelijk en niet gebruiksvriendelijk, door de massale bekendheid van de site is de smaak statistisch uitgesmeerd naar de grootste gemene deler, en zware muziek krijgt massa's haatstemmen te verwerken eens ze in de toplijst komen. En de site is traag (of toch op dit moment).

Wat ze wel goed doen is hun genre indeling, die is meestal erg accuraat.

avatar van herman
Wat ik wel handig vind aan RYM is dat je ook kunt zoeken op toplijsten van kleinere genres, bv. twee of post-punk. En dat de database erg groot is en je bv. op alle releases van Rough Trade uit 1979 kan zoeken. In combinatie met Discogs is het één grote schatkist eigenlijk.

avatar van chevy93
Geen Fleetwood Mac, geen Dire Straits en geen Michael Jackson in de top 300. Dat kan gewoon niet.

Verder komen sommige albums wel erg makkelijk in die lijst. Qua stemmenaantal.

avatar van WILDE_FRANS
Inderdaad zeg, die moeten toch wel de hele top 10 vullen, wil ik RYM serieus nemen.

avatar van chevy93
Sorry hoor, maar een legendarisch album als Thriller moet op z'n minst top 100 halen. Verder denk ik trouwens dat de lijst niet veel verschilt van die van musicmeter. Met als enige verschil dat het daar met een formule gaat en hier alleen op basis van de top 10.

Edit: Wat zie ik nu? #84 . Misschien is die lijst zo slecht nog niet.

Verder natuurlijk hetzelfde probleem als op musicmeter. De bekende(re) albums worden door iedereen beluisterd. Maar de onbekendere alleen maar door de liefhebbers van het genre en zo dus hoge beoordelingen krijgen.

Een album als Brothers In Arms komt zo op #56 van alleen al van de toplijst uit '85. Onder ene Thomas Tallis met Spem in Alium. Welke overigens maar 44 stemmen gehad heeft. Laat me raden hoe dat publiek eruit ziet.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Nu kom ik al een tijdje nauwelijks meer op RYM, maar wat me ervan voor de geest staat is dat de formules onderliggend aan de toplijsten juist veel meer erop ingericht waren om de outliers uit de stemmen te halen. Nadeel daarvan was dat geen hond snapte hoe het werkte, maar het leverde wel een stuk representatiever beeld op, dan wat we hier in onze toplijsten hebben.

avatar van WILDE_FRANS
Ik zou wel even iedereen willen wijzen op dit fijne overzicht.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)


ja, daar kunnen we hier wat van leren

avatar van trebremmit
Rateyourmusic gaat vernieuwen en ze gaan verder onder een andere naam. Wat ik wel jammer vind ik dat ze een aparte film site krijgen, ik vond dat nu net zo leuk dat je de cijfers voor een film en voor muziek op dezelfde pagina hebt staan.

https://www.indiegogo.com/p...

avatar van Dwejkk_
Geloof dat switchen tussen de drie sites erg makkelijk blijft.

Heb zojuist ook een donatie gedaan . De nieuwe mogelijkheden (zoals songratings) klinken erg goed.

avatar van TornadoEF5
Valt me echt op dat
Mumford & Sons, Alt-J enzovoort, latere albums van Editors en Muse neergesabeld worden, net zoals bijna al het moderne rock / indie rock.

Ik vind dat soort genres overbeluisterd op het internet (of overrated). Op RYM heb ik echt het gevoel dat er disproportioneel veel haat tegenover die groepen is daarentegen, of tegen alles dat niet weird of uniek is. Misschien komt het ook doordat ik moeite heb met een album laag te raten. Het is en blijft muziek, en de meeste muziek is gewoon mooi. En anderzijds moet je een album meer dan één keer beluisteren voor je het echt kan raten.

avatar van Snoeperd
Aan de andere kant snap ik wel dat bovenstaande bands een beetje love/hate zijn en dat spreekt wel voor ze, dat betekend in ieder geval dat ze muziek maken die reacties los maakt en die liefhebbers maar ook haters trekt. Zo'n theatrale stem als Matt Bellamy trekt natuurlijk niet iedereen.

avatar van Onweerwolf
trebremmit schreef:
Rateyourmusic gaat vernieuwen en ze gaan verder onder een andere naam. Wat ik wel jammer vind ik dat ze een aparte film site krijgen, ik vond dat nu net zo leuk dat je de cijfers voor een film en voor muziek op dezelfde pagina hebt staan.

https://www.indiegogo.com/p...


Bij mij heet het nog steeds RateYourMusic.

avatar van trebremmit
Vreemde zaak wel, vier jaar later en er is niks veranderd. Leuk ook voor die mensen die een donatie hebben gegeven.

avatar van chevy93
Leuk om berichten van jezelf terug te lezen.
chevy93 schreef:
Geen Fleetwood Mac, geen Dire Straits en geen Michael Jackson in de top 300. Dat kan gewoon niet.

Verder komen sommige albums wel erg makkelijk in die lijst. Qua stemmenaantal.
En leuk dat het z'n vruchten afwerpt, want Thriller staat op #189 en Rumours zelfs op #181.

avatar van nico1616
Ik vind RYM nog steeds de beste muzieksite op het web. In de toplijsten staat nogal veel deathmetal e.d. maar dat heb ik opgelost met een uitgebreide vriendenlijst.
De charts per jaar op basis van die vriendenlijst moet zoiets hebben van een 90% match met mijn eigen smaak. Uitzonderingen zijn bvb. Swans en The National die ik volgens die lijsten geweldig zou moeten vinden maar helaas...

avatar van Gretz
Hier even verder, want de discussie gaat nu meer over de verschillen in waardering op RYM en hier op MuMe
Edgar18 schreef:
(quote)
Als je je baseert op deze website dan is dat inderdaad wel een redelijk objectief meetinstrument.

Ik leef graag in mijn MuMeBubble zoals je weet

Net even RYM gecheckt en daar scoren de vijf door mij aangehaalde artiesten zonder uitzondering een hoger gemiddelde (o.b.v. vijf albums) dan The National.

Ik heb alleen even snel gekeken naar de vergelijking Radiohead vs. The National. Wat me opvalt is dat Kid A en OK Computer qua gemiddelde op RYM nog stukken beter scoren dan de (al hoge) gemiddeldes op MuMe. The National scoort tegelijkertijd met vrijwel al haar albums systematisch veel te laag op RYM, gemiddeld een halve ster minder dan de waardering hier (uiteraard sta ik hier zeer objectief in )

Vooral het verschil tussen Boxer en OK Computer vind ik redelijk absurd. De laatste scoort op RYM 0,4 (!) hoger, terwijl het verschil op MuMe juist met 0,11 in het voordeel van Boxer uitvalt. Het vierde album van The National wordt door ons gezien als een van de grootste klassiekers ooit gemaakt, terwijl deze op RYM niet verder komt dan plek 326. 12 jaar na het uitkomen van Boxer zou ik met redelijke zekerheid durven te zeggen dat ze bij RYM vooralsnog aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan

Radiohead - OK Computer (1997)
RYM: 4,23 (49.416)
MuMe: 4,15 (4319)

Radiohead - Kid A (2000)
RYM: 4,21 (40.297)
MuMe: 4,04 (2138)

Radiohead - In Rainbows (2007)
RYM: 4,07 (22.018)
MuMe: 4,25 (2263)

The National - Boxer (2007)
RYM: 3,83 (11.149)
MuMe: 4,26 (1462)

The National - High Violet (2010)
RYM: 3,74 (9733)
MuMe: 4,21 (1525)

The National - Trouble Will Find Me (2013)
RYM: 3,53 (6245)
MuMe: 4,11 (1002)

Ik zou uit deze stats zelf concluderen dat The National onderschat wordt door de gemene deler op RYM. RateYourMusic heb ik sowieso altijd al een aparte gemeenschap gevonden, zie bijvoorbeeld het minieme aantal recente albums dat hoog genoeg scoort voor een plek in de toplijsten. Ik heb het idee dat het daar bulkt van de OLR'ers die de recente topplaten relatief laag waarderen en zo het gemiddelde naar beneden brengen.

Voorzichtige conclusie: The National is op MuMe populairder dan erbuiten?

Op basis van enkel de gegevens van RYM zou ik dat niet 1-2-3 durven zeggen. Maar ik kan me herinneren dat The National bij Spotify ook relatief laag staat in vergelijking met andere indiegrootheden die ze hier in de Album Top 250 en Artiesten Top 100 ruimschoots voorblijven. Wellicht dat ze in Nederland inderdaad wel gemiddeld populairder zijn dan in de Angelsaksische landen.

avatar van Onweerwolf
OLR'ers?

avatar van GrafGantz
Ouwe Lullen Rockers?

avatar van Onweerwolf
Zoals Gretz? Die straks een 30'er is die nog steeds naar 00's has beens als The National luistert?

avatar van chevy93
Ik heb het idee dat het daar bulkt van de OLR'ers die de recente topplaten relatief laag waarderen en zo het gemiddelde naar beneden brengen.
Dat recente platen stelselmatig ondergewaardeerd worden op RYM ben ik wel eens. Alleen een aantal hiphopplaten lijkt zich aan deze trend te onttrekken (die op MuMe dan weer vrij laag scoren).

Niettemin vind ik RYM wel relatief realistisch in hun (voor zover er een homogene groep is natuurlijk) sceptische houding om moderne platen met hooguit een handvol redelijk tot goede nummers direct te bombarderen tot moderne klassieker. Ik ga niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar...

Dat OK Computer hier lager scoort, heeft alles te maken met de disproportioneel veel haatstemmen. Je kunt zo 100 0,5*-stemmen weghalen om tot een reëlere score te komen (vergelijkbaar met de overige platen in de top 10). Dan zou je op een gemiddelde uitkomen van zo'n 0,1* hoger, zo rond 4,23*.

avatar van chevy93
Dit is overigens ook een interessante site: Top-Rated Albums Of All Time : Best Ever Albums - besteveralbums.com

Boxer (137e) en High Violet (147e) doen het beter dan op RYM, maar niet zo belachelijk goed als hier.

avatar van Arrie
Dit is ook een interessante. Die site brengt allerlei lijstjes van muziekjournalistieke websites enzo samen.

avatar van Edgar18
Gretz schreef:
Ik heb alleen even snel gekeken naar de vergelijking Radiohead vs. The National. Wat me opvalt is dat Kid A en OK Computer qua gemiddelde op RYM nog stukken beter scoren dan de (al hoge) gemiddeldes op MuMe. The National scoort tegelijkertijd met vrijwel al haar albums systematisch veel te laag op RYM, gemiddeld een halve ster minder dan de waardering hier (uiteraard sta ik hier zeer objectief in )
Kun je nagaan als je die andere vier aangehaalde artiesten ook nog zou checken .

Persoonlijk lijken mij de statistieken van RYM in deze iets realistischer. Des te opvallender dat The National het op deze site zo goed doet. Is jouw voortdurende propaganda toch ergens goed voor. Nu kijken of je Kacey ook met vier albums de top 250 in krijgt .

RateYourMusic heb ik sowieso altijd al een aparte gemeenschap gevonden, zie bijvoorbeeld het minieme aantal recente albums dat hoog genoeg scoort voor een plek in de toplijsten. Ik heb het idee dat het daar bulkt van de OLR'ers die de recente topplaten relatief laag waarderen en zo het gemiddelde naar beneden brengen.
Ik ken de site niet heel goed maar mijn gevoel is dat RYM juist wel lekker bij de tijd is. Ik check vaak de (recente) single toplijsten en het valt me op dat 'de muziek van nu' (discutabel begrip, dat realiseer ik me) daar gemiddeld beter scoort dan op deze site. Als ik de MuMe-afrekening bekijk dan is die voor mijn gevoel meer OLR dan de single chart van RYM.

bennerd
Om de originele vraag omhoog te schoppen: zijn er users van hier ook aanwezig op RYM? En wat vinden jullie van die site mbt raten van albums tov MusicMeter?

avatar van Mausie
Mausie (crew)
bennerd schreef:
Om de originele vraag omhoog te schoppen: zijn er users van hier ook aanwezig op RYM? En wat vinden jullie van die site mbt raten van albums tov MusicMeter?


Niet aanwezig als gebruiker, maar wel als gast check ik het vaak. Ik hecht echter meer waarde aan de ratings op MuMe. Ik krijg bij RYM namelijk het gevoel dat er teveel nadruk op uniekheid wordt gelegd. Dus als het maar afwijkend, weird of origineel is, dan krijgt het een hoge beoordeling. Dat dit niet altijd ergens naar klinkt, lijkt niet uit te maken. En andersom worden veel naar mijn mening goede albums vrij slecht beoordeeld, omdat het al (enigszins) op iets anders lijkt. Terwijl de songs, sfeer, etc. ijzersterk zijn. Dat neemt niet weg dat ik er ook leuke muziek ontdekt heb, en regelmatig kan ik mij ook wel in de ratings vinden. Maar over het algemeen ben ik het vaker eens met de ratings op MuMe.

avatar van chevy93
Ik ben officieel een gebruiker, maar doe er niet zoveel mee. Ik gebruik RYM vooral om toplijsten van subgenres te bekijken.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.