MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De eerste van ... (albums)

zoeken in:
Henry's Dream (2)
Tender Prey (3)
Murder Ballads (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)*

Tender Prey (4)*
Henry's Dream (2)
Murder Ballads (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)

Tender Prey (5)*
Henry's Dream (2)
Murder Ballads (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)

Tender Prey (5)
Henry's Dream (2)
Murder Ballads (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)*

Dat was het laatste nieuwe album van Nick Cave toen ik hem ontdekte in 2003.

Tender Prey (6)*
Henry's Dream (2)
Murder Ballads (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)

Tender Prey (6)
Henry's Dream (2)
Murder Ballads (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)*

Moest van Paalhaas ooit.

Tender Prey (6)
Henry's Dream (2)
Murder Ballads (2)*
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)

Tender Prey (6)
Henry's Dream (3)*
Murder Ballads (2)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)

Via MTV's Alternative Nation.

dix
ze komen allemaal aan de beurt

Tender Prey (6)
Henry's Dream (3)
Murder Ballads (2)
The Firstborn is Dead (1) *
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)

De eerste keer dat ik Nick Cave zag, was met de band The Birthday Party in het onvolprezen VPRO programma Götterdämmerung. Eerlijk gezegd zat ie me toen wat in de weg ... ik woonde nog bij mijn ouders die toch vooral naar Op Volle Toeren keken (of erger : schlagers). Een optreden van The Associates in Götterdämmerung trok m'n pa nog wel (een toetseniste met jarretels en een nazi-pet gaf kennelijk nog prettige verwarring) maar Tracey Pew hevig copulerend met z'n bas op het podium maakte de sfeer in de huiskamer tussen belangstellende teener en ouders wat ongemakkelijk.

Nick Cave's eerste solo hoorde ik bij een vriend, maar mij was het te chaotisch en bluesy dus die liet ik passeren. Echter, toen ik Tupelo op de radio hoorde vond ik dat een goed nummer. The Firstborn is Dead heb ik toen wél aangeschaft, maar ik kwam er indertijd niet makkelijk in. Sinds The Boatman's Call is de aandacht wat verslapt.

Tender Prey (6)
Henry's Dream (3)
Murder Ballads (2)
The Firstborn is Dead (1)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)
Dig, Lazarus, Dig!!! (1)*

Tsja, das het eerste gehele studioalbum dat ik van Nick Cave heb geluisterd. Kende wel een hele hoop losse nummers, maar moet nog steeds eens aan de albums beginnen...

Tender Prey (6)
Henry's Dream (3)
Murder Ballads (2)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)
Dig, Lazarus, Dig!!! (1)
Kicking Against The Pricks (1)*

De eerste die ik van hem kocht in '86, sindsdien heb ik ze allemaal maar mijn "Nick Cave - fase" is toch wat overgegaan. Eerste keer dat ik hem zag was op Futurama in Deinze('86).

Tender Prey (6)
Henry's Dream (3)
Murder Ballads (2)
Dig, Lazarus, Dig!!! (2)*
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)
Kicking Against The Pricks (1)

Lukk0
Tender Prey (6)
Henry's Dream (4)*
Murder Ballads (2)
Dig, Lazarus, Dig!!! (2)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)

Ook gelijk de beste die ik tot nu toe beluisterd heb (Henry's Dream, The Boatman's Call, Let Love In en The Good Son).

Tender Prey (6)
Henry's Dream (4)
Murder Ballads (2)
Dig, Lazarus, Dig!!! (2)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)
The boatman's call (1)*

Ik wist al heel lang wie Nick Cave was, maar kende geen muziek van hem. Ik heb lange tijd gedacht (weet ik veel waarom) dat het niks voor mij was. Een OOR-recensie van The boatman's call maakte me toch erg nieuwsgierig. Mijn eerste kennismaking en in mijn beleving nog steeds zijn beste plaat. (Maar dat heb ik wel vaker met een eerste kennismaking. Die is vaak overrompelend en dat effect heb je bij een tweede keer minder snel.)

Tender Prey (7)*
Henry's Dream (4)
Murder Ballads (2)
Dig, Lazarus, Dig!!! (2)
Junkyard (1)
Let Love In (1)
Nocturama (1)
The Good Son (1)
The boatman's call (1)

Ooit te leen gehad van een vriendin. Wel een aardige plaat, maar was er niet zo van onder de indruk dat ik er later nog meer heb beluisterd. Birthday Party lijkt me wel aardig om nog 's te proberen.

dix
Purple Rain (1)

Studententijd midden jaren 80 - geen feestje zonder Purple Rain. Ik was 'm goed zat indertijd.

Purple Rain (2)

Ik weet bij god niet wanneer precies, maar Purple Rain moet haast de eerste kennismaking zijn geweest. Je hebt van die artiesten die direct als een bom inslaan. Bij mij is Prince er bepaald geen uit die categorie; mijn liefde voor deze man en zijn muziek is met kleine stapjes gegroeid. Maar na jaren en jaren van gestaag doorklimmen heeft hij het zelfs tot mijn top-10 geschopt. Prince is here to stay!

Purple Rain (3)

Met mijn vormsel gekregen. Ook de film rond die tijd gezien.

Purple Rain (3)
Sign 'O' the Times (1)*

Was mijn 2de CD die ik kocht in 1987.........

Purple Rain (4)*
Sign 'O' the Times (1)

Purple Rain (4)
Sign 'O' the Times (1)
1999 (1)*

sq
Purple Rain (4)
Sign 'O' the Times (1)
1999 (1)
Prince (1) *

Ik herinner me nog de bewonderende Ferry Maat in de Soulshow over toen nog nog geen 20-jarige Prince bij zijn eerste singles 'Sexy Dancer' en "I wanna Be Your Lover' . Geheel tegen de trend in stond hij er op als nieuwkomer zelf zijn platen te produceren; hoogst ongebruikelijk in de disco.

Purple Rain (5)*
Sign 'O' the Times (1)
1999 (1)
Prince (1)

Onlangs pas leren kennen. Na alle lofbetuigingen eens besloten om kennis te maken en begonnen bij Purple Rain. Is me zeer goed bevallen.

Purple Rain (6)*
Sign 'O' the Times (1)
1999 (1)
Prince (1)

Purple Rain (6)
Sign 'O' the Times (2)*
1999 (1)
Prince (1)

En dan met name de single van het titelnummer, wat vaak langskwam in Veronica's Countdown. Ik vond het maar een saaie clip, met alleen die letters (ik was toen 14 en meer into clips met veel naked chicks on fire). Tevens de enige plaat van dhr. prins die ik fysiek in bezit heb. The Cross heb ik altijd geniaal gevonden.

Purple Rain (6)
Sign 'O' the Times (2)
1999 (1)
Prince (1)
Parade (1)*

Eerste paar nummers vreselijk en daarna afgezet... Ik denk dat ik met Dirty Mind of Controversy opnieuw een poging waag.

Purple Rain (6)
Sign 'O' the Times (2)
1999 (1)
Prince (1)
Parade (1)
Lovesexy (1)*

Uiteraard kende ik toen al veel hits van Prince. Maar Lovesexy was het eerste album dat kocht, op cassette (!) om te kunnen afspelen op mijn walkman. Ik weet nog dat ik een superspannend album vond. Ik kocht zo af en toe een LP, de meeste nogal braaf: Suzanne Vega, Paul Simon, Tracy Chapman. Prince was toch wel andere koek. Ik heb het hoesje (met daarop de naakte Prince) ergens weggestopt, want mijn ouders zouden zich anders zijn gaan afvragen of ik wel naar de juiste muziek luisterde. Heb altijd een zwak voor dit album gehouden. Vooral de langere versie van Alphabet St en Anna Stesia zijn nog steeds fantastische nummers. Later is Sign o the times mijn absolute Prince-favoriet geworden.

Purple Rain (7)*
Sign 'O' the Times (2)
1999 (1)
Prince (1)
Parade (1)
Lovesexy (1)

Tevens het enige.

Purple Rain (7)
Sign 'O' the Times (2)
1999 (1)
Prince (1)
Parade (1)
Lovesexy (1)
Planet Earth (1)*

En de enige. Voor de rest ken ik wel een hoop losse nummers.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:04 uur

geplaatst: vandaag om 16:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.