Muziek / Toplijsten en favorieten / De eerste van ... (albums)
zoeken in:
0
geplaatst: 2 december 2008, 12:41 uur
Harvest (6)
Decade (2)
Freedom (2)***
On the Beach (1)
Unplugged (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Rockin' In the Free World (1)
Everybody Knows This Is Nowhere (1)
Tonight's the Night (1)
Freedom kwam uit toen ik ongeveer 18 jaar was. Ik kende Young wel enigszins, maar alleen van wat losse nummers. Ik geloof niet dat ik de lancering van Freedom nu zo bewust heb meegemaakt, maar het nummer Rocking in the free world was wel heel snel populair. Dat nummer werd ook vaak op feestjes gedraaid en toen heb ik Freedom maar eens aangeschaft.
Ik was er niet echt kapot van, maar realiseerde me wel dat ik van deze grootheid nog nauwelijks iets wist. Bob Dylan was al wel langere tijd in mijn vizier. Ik vond dat de lacune opgevuld moest worden. Ragged glory, de dampende liveplaat met Crazy Horse, kwam uit in mijn eerste studiejaar. Meteen gekocht. Ik was aanvankelijk verbaasd over de ruige sound, maar was wel geïntrigeerd.
Al met al heeft het nog lang geduurd voor ik het klassieke werk van Neil Young leerde kennen. Harvest heb ik ook in mijn studententijd aangeschaft en verder volgde ik de recente platen, dus Unplugged en Harvest moon. Pas het laatste jaar ben ik aan een inhaalslag bezig en schaf ik de ene na de andere Young aan: On the beach, Everybody knows this is nowhere.
Nu ik de oude Young beter leer kennen, zijn de uitgaves van die oude liveopname dus meer dan welkom. Vooral Live at Massey Hall is een van mijn Young-favorieten geworden.
Decade (2)
Freedom (2)***
On the Beach (1)
Unplugged (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Freedom kwam uit toen ik ongeveer 18 jaar was. Ik kende Young wel enigszins, maar alleen van wat losse nummers. Ik geloof niet dat ik de lancering van Freedom nu zo bewust heb meegemaakt, maar het nummer Rocking in the free world was wel heel snel populair. Dat nummer werd ook vaak op feestjes gedraaid en toen heb ik Freedom maar eens aangeschaft.
Ik was er niet echt kapot van, maar realiseerde me wel dat ik van deze grootheid nog nauwelijks iets wist. Bob Dylan was al wel langere tijd in mijn vizier. Ik vond dat de lacune opgevuld moest worden. Ragged glory, de dampende liveplaat met Crazy Horse, kwam uit in mijn eerste studiejaar. Meteen gekocht. Ik was aanvankelijk verbaasd over de ruige sound, maar was wel geïntrigeerd.
Al met al heeft het nog lang geduurd voor ik het klassieke werk van Neil Young leerde kennen. Harvest heb ik ook in mijn studententijd aangeschaft en verder volgde ik de recente platen, dus Unplugged en Harvest moon. Pas het laatste jaar ben ik aan een inhaalslag bezig en schaf ik de ene na de andere Young aan: On the beach, Everybody knows this is nowhere.
Nu ik de oude Young beter leer kennen, zijn de uitgaves van die oude liveopname dus meer dan welkom. Vooral Live at Massey Hall is een van mijn Young-favorieten geworden.
0
geplaatst: 2 december 2008, 12:46 uur
Harvest (6)
Decade (2)
Unplugged (2) **
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
In een winkel op Corsica hoorde ik een paar nummers van Unplugged en was meteen gegrepen door de eenvoud en schoonheid ervan. Dat was in 1999. Bij thuiskomst deze meteen aangeschaft en in de loop der jaren zijn daar Decade, Everybody Knows This Is Nowhere, Freedom en After The Goldrush bijgekomen.
Decade (2)
Unplugged (2) **
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
In een winkel op Corsica hoorde ik een paar nummers van Unplugged en was meteen gegrepen door de eenvoud en schoonheid ervan. Dat was in 1999. Bij thuiskomst deze meteen aangeschaft en in de loop der jaren zijn daar Decade, Everybody Knows This Is Nowhere, Freedom en After The Goldrush bijgekomen.
0
geplaatst: 2 december 2008, 12:49 uur
0
geplaatst: 2 december 2008, 13:00 uur
Harvest (6)
Decade (3)*
Unplugged (2)
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (3)*
Unplugged (2)
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
johannesA
geplaatst: 2 december 2008, 13:18 uur
Harvest (7)**
Decade (3)
Unplugged (2)
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (3)
Unplugged (2)
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 13:42 uur
Harvest (8)*
Decade (3)
Unplugged (2)
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (3)
Unplugged (2)
Freedom (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 14:00 uur
pjh1967 schreef:
Moet dit geen Freedom zijn?
(quote)
Moet dit geen Freedom zijn?
Woeps!
Harvest (8)
Decade (3)
Freedom (3) *
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 14:01 uur
Harvest (9)*
Decade (3)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (3)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 14:30 uur
Harvest (10)*
Decade (3)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (3)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
Ruby1966
geplaatst: 2 december 2008, 14:36 uur
Harvest (10)
Decade (4)*
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (4)*
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 15:58 uur
Harvest (10)
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
Everybody Knows This Is Nowhere (2)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 16:06 uur
Harvest (11)*
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 2 december 2008, 16:10 uur
Harvest (11)
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
Everybody Knows This Is Nowhere (3)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Ik had begin dit jaar de top 10 van Lin gedownload, omdat zij de Rock ID Contest had gemaakt. Dit album extra aandachtig beluisterd, omdat Down by the River me vorig jaar wel goed beviel in de MuMe-ladder. Heb inmiddels wat meer platen beluisterd (waaronder Harvest), maar dit blijft toch de beste voor mij.
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
Everybody Knows This Is Nowhere (3)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Ik had begin dit jaar de top 10 van Lin gedownload, omdat zij de Rock ID Contest had gemaakt. Dit album extra aandachtig beluisterd, omdat Down by the River me vorig jaar wel goed beviel in de MuMe-ladder. Heb inmiddels wat meer platen beluisterd (waaronder Harvest), maar dit blijft toch de beste voor mij.
0
geplaatst: 2 december 2008, 16:11 uur
Trouwens:
Jammer dat de meeste mensen hier te lui voor zijn.
Dit maakt het topic toch wel een stuk leuker wat mij betreft....
dix schreef:
De werkwijze is als bij de ' Het beste van ...' -topics, om 23:59 loopt de oude af en vanaf 00:00 kan er een nieuwe geplaatst worden. Het wordt leuk als je tevens aangeeft wanneer je deze eerste plaat van die artiest ongeveer leerde kennen. Dat zou dus het jaar van issue kunnen zijn, of later. Zo weet je wie de fans van het eerste uur zijn, of kun je je verbazen over het feit dat iemand Coldplay pas net heeft leren kennen.
De werkwijze is als bij de ' Het beste van ...' -topics, om 23:59 loopt de oude af en vanaf 00:00 kan er een nieuwe geplaatst worden. Het wordt leuk als je tevens aangeeft wanneer je deze eerste plaat van die artiest ongeveer leerde kennen. Dat zou dus het jaar van issue kunnen zijn, of later. Zo weet je wie de fans van het eerste uur zijn, of kun je je verbazen over het feit dat iemand Coldplay pas net heeft leren kennen.
Jammer dat de meeste mensen hier te lui voor zijn.
Dit maakt het topic toch wel een stuk leuker wat mij betreft....
0
geplaatst: 2 december 2008, 16:48 uur
Harvest (12)*
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
Everybody Knows This Is Nowhere (3)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Het zal zo'n beetje in de tijd zijn geweest dat ik ook Tom Waits ontdekte (ergens eind jaren '80). Typisch zo'n naam die je telkens weer in allerlei lijstjes zag opduiken en ik wilde wel eens weten of het wat was. Nooit een groot fan geworden maar ik mag er wel graag naar luisteren en zeker naar dit album.
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Het zal zo'n beetje in de tijd zijn geweest dat ik ook Tom Waits ontdekte (ergens eind jaren '80). Typisch zo'n naam die je telkens weer in allerlei lijstjes zag opduiken en ik wilde wel eens weten of het wat was. Nooit een groot fan geworden maar ik mag er wel graag naar luisteren en zeker naar dit album.
0
geplaatst: 2 december 2008, 17:26 uur
Harvest (13)*
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Een aantal jaren geleden Harvest geprobeerd, toen ik nog amper bagage had op muzikaal gebied. Ik kon er destijds weinig mee. Ik stond er als beginnend muziekliefhebber nog niet voor open denk ik (ieder zichzelf respecterend joch heeft uit principe natuurlijk een hekel aan alles wat ook maar in de buurt komt van country
). Onlangs de rock-kant van Young ontdekt en die bevalt erg goed. De rustigere kant begin ik ook steeds meer te waarderen.
Decade (4)
Freedom (3)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Een aantal jaren geleden Harvest geprobeerd, toen ik nog amper bagage had op muzikaal gebied. Ik kon er destijds weinig mee. Ik stond er als beginnend muziekliefhebber nog niet voor open denk ik (ieder zichzelf respecterend joch heeft uit principe natuurlijk een hekel aan alles wat ook maar in de buurt komt van country
). Onlangs de rock-kant van Young ontdekt en die bevalt erg goed. De rustigere kant begin ik ook steeds meer te waarderen.
0
geplaatst: 2 december 2008, 17:27 uur
Harvest (12)
Decade (4)
Freedom (4)*
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Ik weet niet of dit echt de eerste was die ik hoorde, maar het is wel de eerste die ik me herinner in ieder geval.. Reden hiervoor is dat ik van toen ik een jaar of 2-3 was niet precies meer weet wat ik gehoord heb.. Mijn ouders zijn namelijk groot fan van de beste man.. Dus hij stond bij ons thuis nogal vaak op... Het eerste wat ik me ervan weet te herinneren was dat ik Rockin' in a Free World al 5-jarig ventje mee wilde zingen ofzo (uiteraard fonetisch)...
Ook met Harvest Moon was ik er vroeg bij, toen ik hem een jaar of 2 geleden voor het eerst sinds ik klein was weer hoorde verbaasde het me eigenlijk hoe veel ik ervan mee kon neurien, hoeveel ik ervan herkende zeg maar.
Decade (4)
Freedom (4)*
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Ik weet niet of dit echt de eerste was die ik hoorde, maar het is wel de eerste die ik me herinner in ieder geval.. Reden hiervoor is dat ik van toen ik een jaar of 2-3 was niet precies meer weet wat ik gehoord heb.. Mijn ouders zijn namelijk groot fan van de beste man.. Dus hij stond bij ons thuis nogal vaak op... Het eerste wat ik me ervan weet te herinneren was dat ik Rockin' in a Free World al 5-jarig ventje mee wilde zingen ofzo (uiteraard fonetisch)...
Ook met Harvest Moon was ik er vroeg bij, toen ik hem een jaar of 2 geleden voor het eerst sinds ik klein was weer hoorde verbaasde het me eigenlijk hoe veel ik ervan mee kon neurien, hoeveel ik ervan herkende zeg maar.
0
geplaatst: 2 december 2008, 18:23 uur
Harvest (12)
Decade (4)
Freedom (4)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Ragged Glory (1)*
Decade (4)
Freedom (4)
Unplugged (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Ragged Glory (1)*
0
geplaatst: 2 december 2008, 18:33 uur
Harvest (12)
Freedom (4)
Decade (4)
Unplugged (2)
Ragged Glory (2)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Gekocht in het jaar dat hij uitkwam. Nu heb ik een groot aantal van zijn albums met daarbij alle klassiekers. Er mist nog wat jaren 80 werk.
Freedom (4)
Decade (4)
Unplugged (2)
Ragged Glory (2)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Gekocht in het jaar dat hij uitkwam. Nu heb ik een groot aantal van zijn albums met daarbij alle klassiekers. Er mist nog wat jaren 80 werk.
0
geplaatst: 2 december 2008, 18:44 uur
Harvest (12)
Decade (5)*
Freedom (4)
Unplugged (2)
Ragged Glory (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Na jaren genieten van zijn singletjes besloot ik pas in 1977 mijn eerste Neil Young te kopen. Het werd "Decade" een fantastische verzamelaar die ik nog steeds koester.
Decade (5)*
Freedom (4)
Unplugged (2)
Ragged Glory (2)
On the Beach (1)
Live Rust (1)
After The Goldrush (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Na jaren genieten van zijn singletjes besloot ik pas in 1977 mijn eerste Neil Young te kopen. Het werd "Decade" een fantastische verzamelaar die ik nog steeds koester.
0
geplaatst: 2 december 2008, 19:23 uur
Harvest (12)
Decade (5)*
Freedom (4)
Unplugged (2)
Ragged Glory (2)
After The Goldrush (2)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
Decade (5)*
Freedom (4)
Unplugged (2)
Ragged Glory (2)
After The Goldrush (2)*
On the Beach (1)
Live Rust (1)
Zuma (1)
Tonight's the Night (1)
0
geplaatst: 3 december 2008, 00:02 uur
Belle & Sebastian
Dear Catastrophe Waitress (1)*
Ook B&S is zo'n bandje dat ik rijkelijk laat ontdekte (na, wat mij nu betreft, hun hoogtepunt), in dit geval naar aanleiding van een zeer positieve recensie in de OOR. Vanaf Dear Catastrophe Waitress ben ik vervolgens het verleden van de band ingedoken en wat pareltjes tegengekomen die me niet meer los zouden laten
Dear Catastrophe Waitress (1)*
Ook B&S is zo'n bandje dat ik rijkelijk laat ontdekte (na, wat mij nu betreft, hun hoogtepunt), in dit geval naar aanleiding van een zeer positieve recensie in de OOR. Vanaf Dear Catastrophe Waitress ben ik vervolgens het verleden van de band ingedoken en wat pareltjes tegengekomen die me niet meer los zouden laten

0
geplaatst: 3 december 2008, 00:08 uur
Dear Catastrophe Waitress (1)
The Boy With the Arab Strap (1)*
In de jaren '90 keek ik dinsdag- en woensdagnacht altijd naar MTV's Alternative Nation en na een aantal keer op een kunstige Belle and Sebastian video gestuit te zijn heb ik een aantal EP's en dit album aangeschaft. Hun eerdere platen vind ik minstens net zo goed, wat daarna kwam doet me - een enkel liedje uitgezonderd - eigenlijk niet zoveel.
The Boy With the Arab Strap (1)*
In de jaren '90 keek ik dinsdag- en woensdagnacht altijd naar MTV's Alternative Nation en na een aantal keer op een kunstige Belle and Sebastian video gestuit te zijn heb ik een aantal EP's en dit album aangeschaft. Hun eerdere platen vind ik minstens net zo goed, wat daarna kwam doet me - een enkel liedje uitgezonderd - eigenlijk niet zoveel.
0
geplaatst: 3 december 2008, 00:16 uur
Dear Catastrophe Waitress (2)*
The Boy With the Arab Strap (1)
Kocht ze allebei tegelijk en was gelijk mijn laatste aankoop van hun
Kocht ze allebei tegelijk en was gelijk mijn laatste aankoop van hun

0
sxesven
geplaatst: 3 december 2008, 00:22 uur
Dear Catastrophe Waitress (3)*
Gekocht om eens te proberen, impulsaankoop van een tientje. Heb het ermee geprobeerd, veel goodwill van mijn kant, maar echt boteren wil het niet. Een leuk nummertje of twee en daarmee eindigt het voor mij een beetje. Zo in isolatie vind ik het op zijn tijd wel eens prettig (op de Juno soundtrack bijvoorbeeld) maar een hele plaat vind ik teveel van het goeie. Deze vind ik overigens wel bijzonder zoetsappig, misschien zijn andere dat wel een stukje minder, maar goed. Kom ik ooit nog wel eens achter.
Gekocht om eens te proberen, impulsaankoop van een tientje. Heb het ermee geprobeerd, veel goodwill van mijn kant, maar echt boteren wil het niet. Een leuk nummertje of twee en daarmee eindigt het voor mij een beetje. Zo in isolatie vind ik het op zijn tijd wel eens prettig (op de Juno soundtrack bijvoorbeeld) maar een hele plaat vind ik teveel van het goeie. Deze vind ik overigens wel bijzonder zoetsappig, misschien zijn andere dat wel een stukje minder, maar goed. Kom ik ooit nog wel eens achter.
0
geplaatst: 3 december 2008, 00:35 uur
Dear Catastrophe Waitress (3)
The Life Pursuit (1)*
Ik hoorde dit album, en ik was gelijk helemaal om. Zo iets had ik nog nooit gehoord.
Verschrikkelijke muziek.
The Life Pursuit (1)*
Ik hoorde dit album, en ik was gelijk helemaal om. Zo iets had ik nog nooit gehoord.
Verschrikkelijke muziek.
0
geplaatst: 3 december 2008, 00:56 uur
sxesven schreef:
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. DCW is idd te zoetsappig naar mijn smaak, maar probeer hun eerste drie albums eens...
* denotes required fields.