menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
R&P, Titan, Lukas, Rene, Friek en kemm gingen mij al voor. Een mooie lijst met een impressie van hun smaak.
Nu zijn er 4 klaar en dacht ik eens: laat ik eens aan de slag.

Ben ruim 1,5 jaar bezig geweest met deze lijst en eigenlijk is het nog steeds niet compleet. Ik leer immers steeds weer nieuwe muziek kennen die vaak ook een plaatsje in de lijst kunnen hebben. Maar heb nu maar eens de knoop doorgehakt en toon jullie 2000 nummers in de genres Soul, nu-soul, funk en R&B waar ik graag naar luister. Soms goed in een genre te pakken, soms lastig in een hokje te stoppen.

Ik hoop dagelijks 10 nieuwe nummers te presenteren met een kort commentaar en hopelijk dat jullie als aandachtig lezers nog wat nieuws en moois ontdekken.
Commentaar op mijn lijst in dit topic is vanzelfsprekend erg geliefd.

Ik ben begonnen met het samenstellen van een lijst met de favoriete nummers van alle artiesten die ik binnen de genres ken. Daar kwamen natuurlijk meer als 2000 nummers uit en daarom hebben een aantal nummers de shifting uiteindelijk gemist. Welke nummers dat zijn? Daar geef ik eerst een korte impressie van:

2001. Lizz Fields - Oasis
2002. Omarion - Ice Box
2003. Kem - I'm In Love
2004. Mark Morrison - Return of the Mack
2005. James Ingram - Just Once
2006. Kem - Say
2007. Kem - Into You
2008. Oleta Adams - Rhythm of Life
2009. Lionel Richie & Diana Ross - Endless Love
2010. R. Kelly - I Like the Crotch on You
2011. Usher - Bedtime
2012. Kirk Franlin - Hero
2013. Kanye West - RoboCop
2014. Oleta Adams - Woman in Chains
2015. Terri Walker - I Am
2016. Gabriella Cilmi - Sweet About Me
2017. Shai - If I Ever Fall in Love
2018. Shola Ama - You Might Need Somebody
2019. Usher - Nice & Slow
2020. Lyfe Jennings - Ghetto Superman
2021. Raheem DeVaughn - Sweet Tooth
2022. 112 - Cupid
2023. Luke & Q - My Turn
2024. R. Kelly - Might Be Mine
2025. Sleepy Brown ft. Joi - Oh Ho Hum
2026. R. Kelly - Heaven I Need a Hug

Morgen nummers 2000 t/m 1991

2000!?! Reken mij alvast maar tot je volgers! (al hoop ik dat alle R. Kelly's nu wel geweest zijn )
Reijersen schreef:

2003. Kem - I'm In Love

Je bent een m vergeten...

R. Kelly komt nog wel vaker terug. Luisterde vroeger heel veel naar zijn muziek. Één van zijn nummers vind ik heel speciaal en staat dus vrij hoog. (is geen hit van 'm geweest)

En over die Kem (met één M) lees je later ook meer

Leuk dat je het gaat volgen

Hé dit ga ik eens aandachtig volgen. Er is voor mij nog zoveel te ontdekken en ik verwacht heel wat moois .

Dit zal ik zeker gaan volgen
2000, dat wordt mooi !!

Ook ik ga je volgen niet mijn genre maar nu dat ik toch richting (ben t bijna) de 30 aanloop... Kan dit wel is heel interessant worden als genre naast hiphop

2000 . Silk - Freak Me

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=y_Mu4Ate3QQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Afkomstig van het album: Lose Control (1992)

We beginnen met een uitermate glijerig nummer. Een nummer dat toch ook wel een status heeft, mede gezien de vele covers die dit nummer heeft. De bekendste van de Engelse band Blue.

1999 . Robin Thicke - Oh Shooter

https://www.youtube.com/watch?v=0UoTYENBYtg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Afkomstig van het album: A Beautiful World (2003)

Thicke werd bekend als de fietskoerier met de lange haren op de Beethoven sample. Om dat debuutalbum stond ook de topper ‘Oh Shooter’. Heerlijk nummer met leuke tempowisselingen.
Het filmpje is by the way van de remix die op het volgende album van Thicke stond. Een stuk minder, mede door Lil’ Wayne

1998 . Rick James - Super Freak

https://www.youtube.com/watch?v=75qXUfp4wtw

Afkomstig van het album: Street Songs (1981)

Motown zocht succes en ging onder andere de poppy disco-achtige kant op in de jaren 80. Daaruit kwam ook deze wereldhit van Rick James uit.
Gewoonweg een bijzonder aanstekelijk nummer die nog jaren meegaat.

1997 . Kem – Heaven

https://www.youtube.com/watch?v=CpXOTAUI0xQ

Afkomstig van het album: Album II (2005)

Kem, een vrij onbekende zanger op Musicmeter. Via dit nummer heb ik zelf deze man leren kennen. Fijnbesnaard bezingt hij jazzy popliedjes met een soulvolle of R&B-achtige inslag. Vooral vocaal en qua sfeer vind ik zijn muziek erg mooi.

1996 . Terry Callier - Love Theme from Spartacus

https://www.youtube.com/watch?v=Da1l-xslBzQ

Afkomstig van het album: TimePeace (1998)

Terry Callier weet met niet altijd te boeien, maar deze groovende song zeker wel. Muzikaal kan je er heerlijk om meedeinen en vocaal is Terry hier ook ijzersterk. Moet misschien eens wat meer albums van deze man proberen.

1995 . Lyfe Jennings ft. Penelope Jones - Midnight Train

https://www.youtube.com/watch?v=NJ-F83Mtjc0

Afkomstig van het album: Lyfe Change (2008)

Lyfe maakt een topper van een debuut en ging met zijn daaropvolgende 2 albums wat minder goed te werk. Van zijn derde album is dit nummer één van hoogtepunten.
Vind de sfeer heel erg mooi en de karakteristieke stem van Lyfe doet het hier erg goed.

1994 . R. Kelly ft. Usher - Same Girl

https://www.youtube.com/watch?v=HN1SVSH40b4

Afkomstig van het album: Double Up (2007)

Twee van de allergrootste R&B-sterren maakten met dit nummer een lekker relaxte plaat met de nodig humor, die vooral terug te vinden is in de clip.
Voor velen zullen de namen van R. Kelly en Usher waarschijnlijk kotsneigingen opwekken, maar ik hou er wel van om af en toe eens een album van deze heren op te zetten.

1993 . Robin Thicke - Angels

https://www.youtube.com/watch?v=w9xJbfg8nfE

Afkomstig van het album: The Evolution of Robin Thicke (2006)

En daar is Thicke al voor de 2e keer. Deze mooie rustige ballade komt van zijn middelmatige 2e album. Robin heeft geen wereldstem, maar benut zijn vocale mogelijkheden uitermate goed in dit nummer.

1992 . IMX - Stay the Night

https://www.youtube.com/watch?v=OiVAyxCsiSM

Afkomstig van het album: Introducing IMX (1999)

Één hitje hebben deze mannen gehad. En ik vind het nog steeds een bijzonder aanstekelijk nummer. Hun album heet Introducing IMX, en daar is het ook wel bij gebleven. Maar een beetje jeugdsentiment hoort natuurlijk in de lijst.

1991 . Diana King - Shy Guy

https://www.youtube.com/watch?v=9dzZQFmZHFA

Afkomstig van het album: Tougher Than Love (1995)

Wederom wat jeugsentiment, dit keer met Diana King. Heerlijk reggae-dub-hitje van deze dame. Iedereen kent dit nummer wel denk ik zo.

Blue? Another Level bedoel je denk ik Werd een nummer 2 hit voor hun.

stuart
Super Freak; vind ik nog steeds een leuk nummer (ik zal dit item als het lukt wat volgen, want misschien zit er nog wat voor me tussen, met name soul).

musicfriek schreef:
Blue? Another Level bedoel je denk ik Werd een nummer 2 hit voor hun.

Juist! Another Level bedoel ik. Foutje

stuart schreef:
Super Freak; vind ik nog steeds een leuk nummer (ik zal dit item als het lukt wat volgen, want misschien zit er nog wat voor me tussen, met name soul).

In het begin van de lijst zal het eerst wat meer recenter werk zijn. Het oudere werk zit er af en toe tussendoor en het meeste zit in de eerste 1000.

RedLightCityBoy
Dit topic ga ik ook eens scherp in de gaten houden. Ik verwacht wel dat Family Affair van Sly & The Family Stone ergens erg hoog genoteerd staat, heh?

RedLightCityBoy schreef:
Ik verwacht wel dat Family Affair van Sly & The Family Stone ergens erg hoog genoteerd staat, heh?

Dit staat zeker in top 300, dus nog even geduld

Aah shit, videos daar houdt mijn pc niet van .

Staan al een aantal heerlijke tracks tussen, zoals die van Terry Callier, maar ook een aantal nummers waar ik erg weinig mee heb. Ik ben bijvoorbeeld alles behalve een Robin Thicke fan.

Rhythm & Poetry schreef:
Aah shit, videos daar houdt mijn pc niet van .

Volgens mij is dat de reden dat het bij mijn topic vrij stil is. Heb zelf net een nieuwe pc van 600 GB en alles werkt vrij snel, maar niet iedereen heeft dat natuurlijk.. Of men heeft gewoon niks te zeggen

Ontopic: Stay the Night is

Ik kan wel werken met doorklinklinkjes als dat voor de meesten gemakkelijker en sneller is?

Doe dat maar, het is idd de reden dat ik niet meer in het topic van Friek kijk, elke keer als ik dat doe loopt mn computer vast...

Titmeister schreef:
Doe dat maar, het is idd de reden dat ik niet meer in het topic van Friek kijk, elke keer als ik dat doe loopt mn computer vast...

Titmeister schreef:

Heb het nu ook aangepast, vanaf vandaag alleen nog klikbare linkjes.

(Sorry reijersen dat ik jouw topic voor dit bericht gebruik, maar ik heb een beetje publiek nodig haha )

Right on!

Omdat ik morgen de hele dag werk en daarna moet sporten is de kans groot dat ik niet online ben. Daarom alvast de volgende 10 die dus eingelijk voor morgen bedoeld waren:

1990 . Lutricia McNeal - Ain't That Just the Way
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: My Side of Town (1998)

Wie o wie kan dit nummer niet meezingen? Dat zullen er niet veel zijn.
Wederom wat jeugdcult met dit nummer van Lutricia. En ik moet zeggen het blijft een lekker nummer.

1989 . 112 – Peaces and Cream
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Part III (2001)

112 is een groep gevormd voor Diddy himself. De heren doen nog wat achtergrondwerk bij culthit I’ll Be Missing You. Met hun album Part III braken ze pas echt door. En van dat album staat nog een nummer in deze top.

1988 . R. Kelly - Rise Up
Kijk en Luister

R. Kelly maakte dit nummer na de schietpartij op Virginia Tech. Alle opbrengsten gingen naar de hulp daar.
De één zal dit sentimentele bullshit vinden, ik vind het mooie ballade. Vooral heerlijk hoe R. Kelly het altijd voor elkaar krijgt om die koortjes zo mooi in te laten vallen.

1987 . 112 - Dance With Me
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Part III (2001)

En daar is het nummer al, hiermee zien we 112 ook niet meer terug in de lijst. Snel achter elkaar en klaar.
Dit nummer net iets beter als het goede Peaces & Cream. Jammer dat ook deze heren steeds mindere muziek zijn gaan maken.

1986 . Amos Lee - Seen it all Before
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Amos Lee (2005)

Amos Lee is een artiest die ik echt op MusicMeter ontdekt heb. Op zijn debuut staat dit prachtige nummer die een het echte Amos Lee geluid met zich meedraagt.

1985 . Jamie Foxx ft. Kanye West – Extravaganza
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Unpredictable (2005)

Jamie Foxx is een veelzijdig man. Van een komedie show naar het betere acteerwerk en dan ook nog een succesvolle zangcarrière.
Dit nummer is vooral zo goed door de uitstekende productie van Mr. West. Vooral dat pianootje, heerlijk!

1984 . Aaliyah - Age Ain't Nothing But a Number
Kijk & Luister
Afkomstig van het album: Age Ain’t Nothing But a Number (1994)

Er was nogal wat ophef over dit nummer. Zo zou Aaliyah al op zeer jonge leeftijd zijn getrouwd met de veel oudere R. Kelly. Als reactie op alle waanzin in de pers schreef ze dit nummer.
Helaas is deze topzangeres veel te vroeg gestorven.

1983 . Kem - Love Calls
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Kemistry (2003)

Daar is Kem weer. Nu met een nummer van zijn eerste album.
Lekker relaxed nummer en de prachtige stem van Kem die ons meedeelt in al het moois dat hij vocaal aankan.

1982 . Amos Lee - Colors
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Amos Lee (2005)

Op dit nummer is ook Norah Jones te horen. Erg mooi rustig nummer in de stijl die Amos Lee zo goed in de vingers heeft. Vooral het refrein is prachtig.

1981 . Kevin Michael - It Don't Make Any Difference To Me
Kijk en Luister
Afkomstig van het album: Kevin Michael (2007)

Een R&B-sterretje dat niet al te veel succes wist te genereren. Op zijn, tot nog toe, enige album staan 2 erg sterke nummers. Dit is de eerste die we daarvan tegenkomen. Dit is de akoestische versie, erg bestaat ook een overgeproduceerde versie. Maar deze vind ik beter.

Colors kende ik overigens nog niet, dus ik ga kijken of ik nog meer van Amos Lee kan waarderen.

Reijersen schreef:

2026. R. Kelly - Heaven I Need a Hug
Die zou bij mij in de top 100 belanden.

Reijersen schreef:

1988 . R. Kelly - Rise Up
Kijk en Luister

R. Kelly maakte dit nummer na de schietpartij op Virginia Tech. Alle opbrengsten gingen naar de hulp daar.
De één zal dit sentimentele bullshit vinden, ik vind het mooie ballade. Vooral heerlijk hoe R. Kelly het altijd voor elkaar krijgt om die koortjes zo mooi in te laten vallen.

Erg goed nummer, altijd mooi met die koren aan het eind.

OK, het wordt tijd om die Amos Lee eens eindelijk aan te schaffen. Ik hoop dat zijn 'Arms of a Woman' ook nog voorbij zal komen (hoeft nog niet direct). Mijn naamgenoot met 1 m is ook best aardig, kende ik nog niet.

Voor de rest zitten de meeste songs in hetzelfde straatje. Ook veel artiesten die er al een paar keer instaan, en het zijn er nog maar 20. Is daar een reden voor?

kemm schreef:
Ook veel artiesten die er al een paar keer instaan, en het zijn er nog maar 20. Is daar een reden voor?

Dan hebben we die vast gehad

Nee, van meerdere artiesten staan er meerdere nummers in. Van sommigen veel (Wonder, Redding, Gaye bijv.). Maar het toevallig zo gelopen dat er van deze artiesten in de onderste regionen zoveel achter elkaar staan.

Rhythm & Poetry schreef:
Colors kende ik overigens nog niet, dus ik ga kijken of ik nog meer van Amos Lee kan waarderen.

Ik zou zeggen, gewoon bij zijn eerste album beginnen. Dat is de beste.

Morgen is het Koninginnedag, dus druk daggie en denk niet zoveel tijd de 10 te plaatsen. Daarom nu alvast:

1980 . Lionel Richie - Do It To Me
Klik en Luister
Afkomstig van het album: Truly: the Love Songs (1997)

Lionel Richie werd met zijn Commodores ook één van Motown’s hitmachines in de jaren 80.
De man heeft een aantal mooi nummers geschreven, maar ook een paar draken. Vooral recenter werk valt enorm tegen. Do It to Me is een sfeervolle ballad.

1979 . Amos Lee – Careless
Klik en Luister
Afkomstig van het album: Supply and Demand (2006)

Daar is Amos Lee weer. Dit keer met een nummer van zijn 2e album Supply and Demand. Een album dat ik minder vind als zijn debuut, maar wel een album waar een paar mooie nummers opstaan. Zo ook het prachtige Careless.

1978 . Kevin Michael – We All Want the Same Thing
Klik en Luister
Afkomstig van het album: Kevin Michael (2007)

Kevin Michael’s 2e en laatste notering in deze lijst. Op 1981 staat hij met een andere single, maar deze is net iets beter. Vooral lekker catchy.
Helaas was geen al te goede video te vinden op Youtube, dus dan maar wat minder luid op de achtergrond van de danser.

1977 . Rose - Figure U Out
klik
Afkomstig van het album: Livin’ It (2007)

Er komt ook goede soul uit Nederland, ja zeker mensen! Dat bewijst deze Rose tenminste wel.
Een ijzersterke zangeres die in 2007 met een uitstekend album op de proppen kwam. Een album die helaas niet al teveel bekendheid geniet, maar misschien maak ik hier wat los.

Van het nummer is een kort stukje te beluisteren op haar eigen site. Klik op mijn linkje en klik daarna op het nummer.

1976 . Randy Crawford - Imagine
Klik en Luister
Afkomstig van het album: The Love Songs (1987)

Randy Crawford kennen we natuurlijk allemaal van haar hits met The Crusaders, en dan heb ik het over ‘Street Life’. Die hit kom later terug in de lijst. Maar met Imagine zien en vooral horen we prachtige stem hier ook.

1975 . Amos Lee – Listen
Klik en Luister
Afkomstig van het album: Last Days at the Lodge (2008)

Amos Lee zou het roer omgooien met zijn 3e album. Het zou rauwer worden. En daar leek het ook even op met dit nummer, de openingstrack van het album. Lekker bluesy, voorstuwend gitaarwerkje en prachtig gezongen door Amos.

1974 . Darius Rucker - Hold On
klik
Afkomstig van het album: Back to Then (2002)

Darius Rucker is als soloartiest niet al te bekend, maar velen zullen hem wel kennen van Hootie & the Blowfish, waar hij zanger was.
Hold On is een track van zijn eerste solo-album. Kortgeleden is zijn 2e uitgekomen. Hold On is lekker midtempo nummer waar Darius zijn karakteristieke stem goed in kwijt kan.

1973 . Joe - I Wanna Know
Klik en Luister
Afkomstig van het album: My Name is Joe (2000)

Een slijmnummer is het zeker, maar zo op zijn tijd vind ik het ook wel een erg lekker nummer. De muziek van Joe wordt er de laatste tijd niet veel beter op, maar zo af en toe zit er een goede nummer bij. Daar past zijn grootste hit I Wanna Know natuurlijk ook bij en verdiend daarmee een plekje in mijn lijst.

1972 . R. Kelly - Real Talk
Klik en Luister

Storytelling, daar is R. Kelly goed in bij zijn nummers. Op elk album staat wel een nummer als deze, waarin hij een soort gesprek of verhaal bezingt. Ik vind dat altijd wel cool.

1971 . Omarion – Touch
Klik en Luister
Afkomstig van het album: O (2005)

Het was bijna onvermijdelijk dat Omarion solo ging vanuit B2K. Op zijn debuut staan een paar leuke aanstekelijk poppy R&B nummers. Daar past Touch ook bij. Gewoon lekker simpel weg te luisteren.

Krijg dat linkje van Rose (nr. 1977) niet voor elkaar. Ga gewoon naar: www.rose.nu/index.php/listen

1970 . Mary Mary - Shackles (Praise You)
Klik & Luister
Afkomstig van het album: Thanful (2000)

Wat gospel op zijn tijd gaat er bij mij wel in. Vooral qua sfeer vind ik het altijd een zeer bijzondere stijl. Mary Mary hadden met Shackles een hit door gospel met pop te combineren. Vind het nog steeds een erg leuk nummer.

1969 . Az-Yet - Hard To Say I'm Sorry
Klik & Luister
Afkomstig van het album: Az Yet (1996)

Az Yet bracht net als bijvoorbeeld Boyz II Men muziek met vocale harmonieën. Dit is hun bekendste hit en daar bleef ook wel een beetje bij. Helaas lijken al hun nummers enorm op elkaar, maar deze kan makkelijk in mijn lijst.

1968 . Lyfe Jennings - Keep on Dreaming
Klik & Luister
Afkomstig van het album: Lyfe Change (2008)

En daar is Lyfe Jennings weer. Dit keer met het beste nummer van zijn laatste plaat. Verder een plaat die je snel moet vergeten. Is maar twee nummers het beluisteren waard.

1967 . Amerie - One Thing
Klik & Luister
Afkomstig van het album: Touch (2005)

Die productie, die drum. Goed gebruikte sample van ‘Oh Calcutta’ van funkgrootheden The Meters. Ben geen liefhebber van Amerie, maar dit nummer gaat er altijd wel in.

1966 . Lynden David Hall - Livin' the Lie
klik
Afkomstig van het album: Medicine 4 My Pain

Lynden David Hall is een bijzondere artiest. Al op 31 jarige leeftijd overleden aan een ernstige ziekte. Had muziek als een echte uitlaatklep en gooide daar al zijn ziel en zaligheid in. Dat is te horen. Ook aan dit nummer.

Helaas niet op Youtube te vinden, maar wel een korte snippet op Amazon.

1965 . Marva King - Soul Love
Afkomstig van het album: Soul Sistah (2006)

Helaas geen geluidje te vinden van dit nummer.
Marva King is een gek wijf met een dijk van een stem, maar muziek waarin helaas de producties het qua kwaliteit vaak laten afweten.
Haar eerste album is best aardig, maar ik raad jullie aan om het dan ook bij dat album te houden.

1964 . Asa - Fire on the Mountain
Klik & Luister
Afkomstig van het album: Asa (2007)

Asa is een opvallende verschijning in de nu-soul. Ze mengt de soul met Afrikaanse muziek en creeert daarmee een uiterst herkenbaar geluid. Qua talen schiet het ook weleens van Engels naar haar moerstaal. Fire on the Mountain is dan ook een prachtig nummer.

1963 . Ashford & Simpson - Street Opera
Afkomstig van het album: Street Opera (1982)

Volgens mij het tot nog toe oudste nummer dat we gehad hebben. Ashford & Simpson heb ik eigenlijk pas ontdekt via het soulalbum van de week topic. En nou ben ik niet zo van de 80’s soul, maar dit 13 minuten 18 seconden lange nummer gaat er wel degelijk goed in.

Helaas geen fragment kunnen vinden.

1962 . Ginuwine – Superhuman
Klik & Luister
Afkomstig van het album: The Life

Ginuwine, een stem waar ik wel een soort zwak voor heb. Vooral bekend geworden met uptempo nummers, maar met Superhuman bewijst hij dat hij ook een mooie ballad kan dragen.

1961 . Amos Lee - Ease Back
]YouTube - Amos Lee - Ease Back Excerpt Klik & Luister
Afkomstig van het album: Last Days at the Lodge (2008)

Veel Amos Lee in het begin van de lijst. Ease Back is een prachtig nummer afkomstig van zijn laatste plaat. Heerlijke muziek vooral voor bij het mooie weer.

Jammer dat er niet meer dan een snippet te horen is van het nummer Livin' the Lie, klinkt erg goed. Het nummer van Amerie vind ik dan weer vre-se-lijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:18 uur

geplaatst: vandaag om 18:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.