Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2010
zoeken in:
0
geplaatst: 19 december 2010, 18:17 uur
Tijd voor mijn top 50 over 2010 bestaande uit cd's die ik ook daadwerkelijk gekocht heb en waar ik live-albums en verzamelaars achterwege heb gelaten. Normaliter doe ik dat ook met EP's maar eentje mocht dit jaar wel meedoen gezien zijn lengte en aantal nummers (Sufjan Stevens met zijn All Delighted People EP).
Dit jaar was het moeilijker dan ooit en zijn de verschillen minimaal. Veel albums zijn buiten de top 50 gevallen en zijn toch zeker de moeite waard.
Teleurstellingen waren er niet zo heel veel. Rufus Wainwright en Prince zijn misschien grote afwezigen in mijn top 50. Voor Rufus is dat nieuw want die scoort altijd hoog en Prince doet al jaren niet echt meer mee.
Een toplijst is schrappen, wikken en wegen en dat heb ik dan ook gedaan: de top 3 is in elk geval behoorlijk inwisselbaar dit jaar.
M.a.w. 2010 was voor mij een meer dan uitstekend muziekjaar.
1. Marc Almond - Varieté

Een all time favorite artiest van mij die nooit eerder de eerste plaats wist te bereiken in mijn top 10 over een jaar, buiten 1983, maar daar was het onder de naam Marc and the Mambas. In 1987, 1988 was het een tweede plaats en 2007 een derde. Misschien heeft dit gevoelsmatig meegespeeld en verdient hij het in zijn jubileumjaar om nu wel op de eerste plaats te belanden met een uiterst gevarieerd album dat afgelopen jaar langzaamaan ook bij andere users begon aan te komen. Even stond hij zelfs op de eerste plaats van dit jaar qua beoordeling. Niet slecht voor een artiest die niet bij iedereen even goed ligt.
2. The Irrepressibles - Mirror Mirror

Eind december 2009 was het al bijna een feit: Mirror Mirror vanThe Irrepressibles kon wel eens het album van het jaar 2010 gaan worden. Eens in de zoveel tijd ontdek je een band waarvan je weet dat het blijvertjes zijn mochten ze meer van zich gaan laten horen in de toekomst en waarvan hun album een persoonlijke klassieker gaat worden. Mirror Mirror is dat dus voor mij met hun zwieresque sound in de stijl van Antony and the Johnsons. Emotionele, doordringende muziek met een hoog cabaret-gehalte. Niet voor iedereen weggelegd maar velen weten dat ik daar niet vies van ben. Het is dat ik Marc Almond die eerste plaats gunde, maar Mirror Mirror hoort er net zo goed te staan.
3. Revere - Hey! Selim

Net als bij The Irrepressibles ben ik dit album aardig gaan promoën om mij heen en ook hier werkte het. Als dank daarvoor kreeg ik van zanger Stephen een mp3 toegestuurd, want dat de band deze site in de gaten hield bleek wel uit opmerkingen als 'we doen het goed in Nederland, daar moeten we snel eens gaan optreden' en verwees men naar een opmerking van user Titan. Ik hoop dat ze inderdaad snel deze kant opkomen voor een optreden want dat zou ik niet graag willen missen. Ze hebben met Hey! Selim en hun EP's heel goed gescoord dit jaar en daarmee een verdiende gedeelde eerste plaats behaald die helaas in cijfers toch plaats 3 is geworden.
4. Jónsi - Go

Jónsi doet het altijd wel goed bij mij want daar zorgt hij met zijn band Sigur Rós wel voor. Boy Lilikoi ging het album vooruit en daar werd ik erg blij van. Uptempo poppy nummers gaan hem blijkbaar ook goed af. Opmerkelijk dat er op Go dan toch nog Sigur Rós-achtige ballads te horen zijn. Niet dat ik het erg vind maar eigenlijk heeft het geen toegevoegde waarde op zijn avonturen met de band zelf.
In Paradiso was ik getuige van een bloedmooi optreden dat te boek staat als één van de beste optredens die ik heb mogen meemaken: heel intens en waanzinnig mooi door het decor.
5. The Magic Theatre - London Town

Weer een bandje waar ik nog nooit van gehoord had. Het is een zijproject van Dan Popplewell die afkomstig is uit de band Ooberman die ik door dit album ook ben gaan leren kennen. Ze verdienden mijn sympathie en die is het hele jaar gebleven. Een heerlijk album dat nooit is gaan vervelen.
6. Antony and the Johnsons - Swanlights

Vorig jaar nog op de eerste plaats, nu wederom een top 10 notering. Swanlights vind ik persoonlijk het minst toegankelijke album van Antony en bevat een aantal nummers die hij speelde in Carré Amsterdam vorig jaar. Een optreden dat enorme indruk heeft gemaakt. Op cd zijn de nummers zeker erg mooi maar mist het net de impact die het live wel had en dat verklaart misschien waarom het dit jaar geen top 3 is geworden. Dat Antony inmiddels tot mijn favoriete artiesten is gaan behoren is een feit en tot nu toe heeft hij me nog niet teleurgesteld.
7. Søren Huss - Troen & Ingen

De zanger van Saybia, Søren Huss, is door een diep dal gegaan doordat zijn vriendin omkwam bij een auto-ongeluk waar ook hun dochtertje bij betrokken was. Gelukkig heeft die het overleefd maar er was een verlies te verwerken en dat heeft Huss gedaan op dit album in eigen taal. Een bloedstollend mooi album, dat vooralsnog aan Nederland voorbij lijkt te gaan, omdat het hier geen release heeft gekregen. Het is te hopen dat dit alsnog gaat gebeuren.
8. John Grant - Queen of Denmark

John Grant werkt op Queen of Denmark intensief samen met Midlake, die zelf ook een album hebben uitgebracht dat helaas toch wat minder aansloeg bij mij. John Grant doet dat een stuk beter want hij heeft een schitterend album afgeleverd met vaak bizarre en indringende teksten. Absoluut een blijvertje dit album waar ik nog graag naar grijp.
9. Beach House - Teen Dream

Teen Dream is een album dat het dit jaar in heel veel lijstjes goed doet en ook ik viel al snel voor de charmes van Beach House. Het valt een beetje in de categorie van The XX vorig jaar. Totaal onverwacht komt zo'n album opzetten en weet vele harten te veroveren. Mysterieus, broeierig en het verliest nog steeds zijn charme niet. Dan weet je dat zoiets in je top 10 moet komen te staan
10. Joanna Newsom - Have One on Me

Dé verrassing van het jaar denk ik wel: wat een bloedmooi album en dan maakt de lengte totaal niet uit, want alles is raak. Maar hebben we het hier over dezelfde zangeres die ik bij het debuut omschreef als een verwend kind dat alleen maar kan dreinen en drenzen?! Ja dus. Op dit album heb ik er geen enkele moeite mee en vind ik ook dat ze anders is gaan zingen. Voor sommigen reden om dit album daardoor juist minder te vinden, maar wat mij betreft maakt ze nog veel meer van dit soort juweeltjes; ik zal dan zeer zeker een stuk aardiger voor haar zijn.
11. Agnes Obel - Philharmonics
12. Philip Selway - Familial
13. Emanuel and the Fear - Listen
14. Sufjan Stevens - The Age of Adz
15. Arcade Fire - The Suburbs
16. Little Annie & Paul Wallfisch - Genderful
17. Natalie Merchant - Leave Your Sleep
18. Sufjan Stevens - All Delighted People
19. Janelle Monaé - The ArchAndroid
20. Asaf Avidan & the Mojos - Through the Gale
21. Perfume Genius - Learning
22. The Ark - In Full Regalia
23. The Coral - Butterfly House
24. Angus & Julia Stone - Down the Way
25. Blaudzun - Seadrift Soundmachine
26. Vampire Weekend - Contra
27. Get Well Soon - Vexations
28. Eels - End Times
29. Dez Mona - Pursued Sinners (Brigittines Recordings)
30. Marina & the Diamonds - The Family Jewels
31. Baby Dee - A Book of Songs for Anne Marie
32. Tindersticks - Falling Down a Mountain
33. Northern Portrait - Criminal Art Lovers
34. Duran Duran - All You Need Is Now
35. Kula Shaker - Pilgrims Progress
36. Massive Attack - Heligoland
37. Julia Stone - The Memory Machine
38. Ray LaMontagne and the Pariah Dogs - God Willin' & the Creek Don't Rise
39. Lucky Fonz III - Hoe Je Honing Maakt
40. Lilian Hak - Old Powder New Guns
41. Sia - We Are Born
42. jj - jj n° 3
43. Grinderman - Grinderman 2
44. Eels - Tomorrow Morning
45. Belle and Sebasian - Belle and Sebastian Write About Love
46. Malory - Pearl Diver
47. The National - High Violet
48. The Bullfight - Stranger Than the Night
49. Midlake - The Courage of Others
50. Songdog - A Life Eroding
Dit jaar was het moeilijker dan ooit en zijn de verschillen minimaal. Veel albums zijn buiten de top 50 gevallen en zijn toch zeker de moeite waard.
Teleurstellingen waren er niet zo heel veel. Rufus Wainwright en Prince zijn misschien grote afwezigen in mijn top 50. Voor Rufus is dat nieuw want die scoort altijd hoog en Prince doet al jaren niet echt meer mee.
Een toplijst is schrappen, wikken en wegen en dat heb ik dan ook gedaan: de top 3 is in elk geval behoorlijk inwisselbaar dit jaar.
M.a.w. 2010 was voor mij een meer dan uitstekend muziekjaar.
1. Marc Almond - Varieté

Een all time favorite artiest van mij die nooit eerder de eerste plaats wist te bereiken in mijn top 10 over een jaar, buiten 1983, maar daar was het onder de naam Marc and the Mambas. In 1987, 1988 was het een tweede plaats en 2007 een derde. Misschien heeft dit gevoelsmatig meegespeeld en verdient hij het in zijn jubileumjaar om nu wel op de eerste plaats te belanden met een uiterst gevarieerd album dat afgelopen jaar langzaamaan ook bij andere users begon aan te komen. Even stond hij zelfs op de eerste plaats van dit jaar qua beoordeling. Niet slecht voor een artiest die niet bij iedereen even goed ligt.
2. The Irrepressibles - Mirror Mirror

Eind december 2009 was het al bijna een feit: Mirror Mirror vanThe Irrepressibles kon wel eens het album van het jaar 2010 gaan worden. Eens in de zoveel tijd ontdek je een band waarvan je weet dat het blijvertjes zijn mochten ze meer van zich gaan laten horen in de toekomst en waarvan hun album een persoonlijke klassieker gaat worden. Mirror Mirror is dat dus voor mij met hun zwieresque sound in de stijl van Antony and the Johnsons. Emotionele, doordringende muziek met een hoog cabaret-gehalte. Niet voor iedereen weggelegd maar velen weten dat ik daar niet vies van ben. Het is dat ik Marc Almond die eerste plaats gunde, maar Mirror Mirror hoort er net zo goed te staan.
3. Revere - Hey! Selim

Net als bij The Irrepressibles ben ik dit album aardig gaan promoën om mij heen en ook hier werkte het. Als dank daarvoor kreeg ik van zanger Stephen een mp3 toegestuurd, want dat de band deze site in de gaten hield bleek wel uit opmerkingen als 'we doen het goed in Nederland, daar moeten we snel eens gaan optreden' en verwees men naar een opmerking van user Titan. Ik hoop dat ze inderdaad snel deze kant opkomen voor een optreden want dat zou ik niet graag willen missen. Ze hebben met Hey! Selim en hun EP's heel goed gescoord dit jaar en daarmee een verdiende gedeelde eerste plaats behaald die helaas in cijfers toch plaats 3 is geworden.
4. Jónsi - Go

Jónsi doet het altijd wel goed bij mij want daar zorgt hij met zijn band Sigur Rós wel voor. Boy Lilikoi ging het album vooruit en daar werd ik erg blij van. Uptempo poppy nummers gaan hem blijkbaar ook goed af. Opmerkelijk dat er op Go dan toch nog Sigur Rós-achtige ballads te horen zijn. Niet dat ik het erg vind maar eigenlijk heeft het geen toegevoegde waarde op zijn avonturen met de band zelf.
In Paradiso was ik getuige van een bloedmooi optreden dat te boek staat als één van de beste optredens die ik heb mogen meemaken: heel intens en waanzinnig mooi door het decor.
5. The Magic Theatre - London Town

Weer een bandje waar ik nog nooit van gehoord had. Het is een zijproject van Dan Popplewell die afkomstig is uit de band Ooberman die ik door dit album ook ben gaan leren kennen. Ze verdienden mijn sympathie en die is het hele jaar gebleven. Een heerlijk album dat nooit is gaan vervelen.
6. Antony and the Johnsons - Swanlights

Vorig jaar nog op de eerste plaats, nu wederom een top 10 notering. Swanlights vind ik persoonlijk het minst toegankelijke album van Antony en bevat een aantal nummers die hij speelde in Carré Amsterdam vorig jaar. Een optreden dat enorme indruk heeft gemaakt. Op cd zijn de nummers zeker erg mooi maar mist het net de impact die het live wel had en dat verklaart misschien waarom het dit jaar geen top 3 is geworden. Dat Antony inmiddels tot mijn favoriete artiesten is gaan behoren is een feit en tot nu toe heeft hij me nog niet teleurgesteld.
7. Søren Huss - Troen & Ingen

De zanger van Saybia, Søren Huss, is door een diep dal gegaan doordat zijn vriendin omkwam bij een auto-ongeluk waar ook hun dochtertje bij betrokken was. Gelukkig heeft die het overleefd maar er was een verlies te verwerken en dat heeft Huss gedaan op dit album in eigen taal. Een bloedstollend mooi album, dat vooralsnog aan Nederland voorbij lijkt te gaan, omdat het hier geen release heeft gekregen. Het is te hopen dat dit alsnog gaat gebeuren.
8. John Grant - Queen of Denmark

John Grant werkt op Queen of Denmark intensief samen met Midlake, die zelf ook een album hebben uitgebracht dat helaas toch wat minder aansloeg bij mij. John Grant doet dat een stuk beter want hij heeft een schitterend album afgeleverd met vaak bizarre en indringende teksten. Absoluut een blijvertje dit album waar ik nog graag naar grijp.
9. Beach House - Teen Dream

Teen Dream is een album dat het dit jaar in heel veel lijstjes goed doet en ook ik viel al snel voor de charmes van Beach House. Het valt een beetje in de categorie van The XX vorig jaar. Totaal onverwacht komt zo'n album opzetten en weet vele harten te veroveren. Mysterieus, broeierig en het verliest nog steeds zijn charme niet. Dan weet je dat zoiets in je top 10 moet komen te staan

Dé verrassing van het jaar denk ik wel: wat een bloedmooi album en dan maakt de lengte totaal niet uit, want alles is raak. Maar hebben we het hier over dezelfde zangeres die ik bij het debuut omschreef als een verwend kind dat alleen maar kan dreinen en drenzen?! Ja dus. Op dit album heb ik er geen enkele moeite mee en vind ik ook dat ze anders is gaan zingen. Voor sommigen reden om dit album daardoor juist minder te vinden, maar wat mij betreft maakt ze nog veel meer van dit soort juweeltjes; ik zal dan zeer zeker een stuk aardiger voor haar zijn.
11. Agnes Obel - Philharmonics
12. Philip Selway - Familial
13. Emanuel and the Fear - Listen
14. Sufjan Stevens - The Age of Adz
15. Arcade Fire - The Suburbs
16. Little Annie & Paul Wallfisch - Genderful
17. Natalie Merchant - Leave Your Sleep
18. Sufjan Stevens - All Delighted People
19. Janelle Monaé - The ArchAndroid
20. Asaf Avidan & the Mojos - Through the Gale
21. Perfume Genius - Learning
22. The Ark - In Full Regalia
23. The Coral - Butterfly House
24. Angus & Julia Stone - Down the Way
25. Blaudzun - Seadrift Soundmachine
26. Vampire Weekend - Contra
27. Get Well Soon - Vexations
28. Eels - End Times
29. Dez Mona - Pursued Sinners (Brigittines Recordings)
30. Marina & the Diamonds - The Family Jewels
31. Baby Dee - A Book of Songs for Anne Marie
32. Tindersticks - Falling Down a Mountain
33. Northern Portrait - Criminal Art Lovers
34. Duran Duran - All You Need Is Now
35. Kula Shaker - Pilgrims Progress
36. Massive Attack - Heligoland
37. Julia Stone - The Memory Machine
38. Ray LaMontagne and the Pariah Dogs - God Willin' & the Creek Don't Rise
39. Lucky Fonz III - Hoe Je Honing Maakt
40. Lilian Hak - Old Powder New Guns
41. Sia - We Are Born
42. jj - jj n° 3
43. Grinderman - Grinderman 2
44. Eels - Tomorrow Morning
45. Belle and Sebasian - Belle and Sebastian Write About Love
46. Malory - Pearl Diver
47. The National - High Violet
48. The Bullfight - Stranger Than the Night
49. Midlake - The Courage of Others
50. Songdog - A Life Eroding
0
geplaatst: 19 december 2010, 20:30 uur
1. Johan Borger - Sometimes (2010) 
2. Ray LaMontagne and the Pariah Dogs - God Willin' & The Creek Don't Rise (2010)
3. Joanna Newsom - Have One on Me (2010)
4. Stanley Brinks and the Wave Pictures - Stanley Brinks and the Wave Pictures (2010)
5. Laura Marling - I Speak Because I Can (2010)
6. First Aid Kit - Big Black and the Blue (2010)
7. Bill Callahan - Rough Travel for a Rare Thing (2010)
8. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (2010)
9. Julia Stone - The Memory Machine (2010)
10.Gil Scott-Heron - I'm New Here (2010)
11. Antony and the Johnsons - Swanlights (2010)
12. Eels - Tomorrow Morning (2010)
13. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
14. Ed Harcourt - Lustre (2010)
15. Grinderman - Grinderman 2 (2010)
16. Admiral Freebee - The Honey & the Knife (2010)
17. CocoRosie - Grey Oceans (2010)
18. Jónsi - Go (2010)
19. Basia Bulat - Heart of My Own (2010)
20. José James - Blackmagic (2010)

2. Ray LaMontagne and the Pariah Dogs - God Willin' & The Creek Don't Rise (2010)
3. Joanna Newsom - Have One on Me (2010)
4. Stanley Brinks and the Wave Pictures - Stanley Brinks and the Wave Pictures (2010)
5. Laura Marling - I Speak Because I Can (2010)
6. First Aid Kit - Big Black and the Blue (2010)
7. Bill Callahan - Rough Travel for a Rare Thing (2010)
8. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (2010)
9. Julia Stone - The Memory Machine (2010)
10.Gil Scott-Heron - I'm New Here (2010)
11. Antony and the Johnsons - Swanlights (2010)
12. Eels - Tomorrow Morning (2010)
13. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
14. Ed Harcourt - Lustre (2010)
15. Grinderman - Grinderman 2 (2010)
16. Admiral Freebee - The Honey & the Knife (2010)
17. CocoRosie - Grey Oceans (2010)
18. Jónsi - Go (2010)
19. Basia Bulat - Heart of My Own (2010)
20. José James - Blackmagic (2010)
0
geplaatst: 20 december 2010, 12:41 uur
Een mooie bijdrage Aero. Het laat jouw omvangrijke kennis van de muziek ter heden dage zien. Zal deze dagen mijn top 10 eens uiteenzetten. 

0
geplaatst: 20 december 2010, 16:31 uur
Het is een beetje een jaarlijkse traditie geworden Thomzic: het hele jaar elke maand een lijstje plaatsen en dan in december wat meer werk aan besteden. Dit is ook de top 10 die ik heb ingevuld op de site.
0
geplaatst: 20 december 2010, 16:44 uur
1. Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky (2010)
2. The National - High Violet (2010)
3. Woven Hand - The Threshing Floor (2010)
4. Grinderman - Grinderman 2 (2010)
5. Brendan Perry - Ark (2010)
6. Interpol - Interpol (2010)
7. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
8. Phosphorescent - Here's to Taking It Easy (2010)
9. Hurts - Happiness (2010)
10. Efterklang - Magic Chairs (2010)
Dit is hem uiteindelijk geworden.
2. The National - High Violet (2010)
3. Woven Hand - The Threshing Floor (2010)
4. Grinderman - Grinderman 2 (2010)
5. Brendan Perry - Ark (2010)
6. Interpol - Interpol (2010)
8. Phosphorescent - Here's to Taking It Easy (2010)
9. Hurts - Happiness (2010)
10. Efterklang - Magic Chairs (2010)
Dit is hem uiteindelijk geworden.
0
geplaatst: 20 december 2010, 16:47 uur
Het frustrerende van al deze lijstjes is dat ik weer eens met m'n neus op het feit gedrukt wordt dat ik veel te veel 2010 albums nog niet gecheckt heb en dit waarschijnlijk ook nooit zal (kunnen) doen 

0
geplaatst: 20 december 2010, 16:50 uur
Ik ben op dit moment (ook vanwege het Song van het jaar topic) ontzettend veel albums van 2010 aan het luisteren, waar ik niet echt aan toe was gekomen omdat ik dit jaar MuMe pas heb ontdekt en dus vooral bezig was met het ontdekken van de klassiekers. Er komen nog wat veranderingen in mijn top 10 dus, ik zal het eindresultaat wel posten.
0
bobbee
geplaatst: 20 december 2010, 17:18 uur
Toch tamelijk willekeurig, zo'n top 10
Hangt van het tijdstip af dat je de nummers hoort, je stemming etc.
Ik moet zeggen dat dit jaar maar matig was. Er was weinig dat ik vaker dan een paar keer gehoord heb. Behalve dan de filmscores (Hans Zimmer en Trent Reznor), die draaide ik nog het vaakst. Ook verrassend dat er nog een hele goeie Zappa (Hammersmith) verscheen. Die wilde ik een plaatsje geven maar achteraf leek muziek uit 1977/78 me niet passen in een top 2010. Hij gooide evenwel hoge ogen voor een topnotering.
Om niet vervallen in oude mannen praat dat vroeger alles beter was, moet ik wel zeggen dat dit soort muziek niet meer gemaakt wordt. En dat is jammer. Een hedendaagse Zappa zou ik zeer waarderen.
1. Grinderman - Grinderman 2 (2010)
2. Drive-By Truckers - The Big To-Do (2010)
3. Pantha du Prince - Black Noise (2010)
4. The Black Keys - Brothers (2010)
5. Bonobo - Black Sands (2010)
6. Hans Zimmer - Inception (2010)
7. Massive Attack - Heligoland (2010)
8. Trent Reznor and Atticus Ross - The Social Network (2010)
9. CocoRosie - Grey Oceans (2010)
10. Autechre - Oversteps (2010)
Hangt van het tijdstip af dat je de nummers hoort, je stemming etc.
Ik moet zeggen dat dit jaar maar matig was. Er was weinig dat ik vaker dan een paar keer gehoord heb. Behalve dan de filmscores (Hans Zimmer en Trent Reznor), die draaide ik nog het vaakst. Ook verrassend dat er nog een hele goeie Zappa (Hammersmith) verscheen. Die wilde ik een plaatsje geven maar achteraf leek muziek uit 1977/78 me niet passen in een top 2010. Hij gooide evenwel hoge ogen voor een topnotering.
Om niet vervallen in oude mannen praat dat vroeger alles beter was, moet ik wel zeggen dat dit soort muziek niet meer gemaakt wordt. En dat is jammer. Een hedendaagse Zappa zou ik zeer waarderen.
1. Grinderman - Grinderman 2 (2010)
2. Drive-By Truckers - The Big To-Do (2010)
3. Pantha du Prince - Black Noise (2010)
4. The Black Keys - Brothers (2010)
5. Bonobo - Black Sands (2010)
6. Hans Zimmer - Inception (2010)
7. Massive Attack - Heligoland (2010)
8. Trent Reznor and Atticus Ross - The Social Network (2010)
9. CocoRosie - Grey Oceans (2010)
10. Autechre - Oversteps (2010)
0
geplaatst: 20 december 2010, 18:17 uur
Een nummer 1 van 2010 (of aller tijden zelfs) gevonden door te
zoeken op stemgemiddelde min. 4,82 en een min. van 32 stemmen.
Met als enige resultaat:

zoeken op stemgemiddelde min. 4,82 en een min. van 32 stemmen.
Met als enige resultaat:

0
Magick1
geplaatst: 20 december 2010, 19:47 uur
niet mijn top 10, maar wel mijn meest afgespeelde albums:
Gekeken op last.fm welk nummer van het album ik het minst heb afgespeeld.
1. Laura Marling - I Speak Because I Can 18x
2. Gorillaz - Plastic Beach 17x
3. The National - High Violet 16x
4. Marina & The Diamonds - The Family Jewels 15x
4.Vampire Weekend - Contra 15x
6. Ellie Goulding - Lights 10x
7. Foals - Total Life Forever 9x
7. Yeasayer - Odd Blood 9x
9. Eels - End Times 8x
9. Delphic - Acolyte 8x
9. Duffy - Endlessly 8x
Gekeken op last.fm welk nummer van het album ik het minst heb afgespeeld.
1. Laura Marling - I Speak Because I Can 18x
2. Gorillaz - Plastic Beach 17x
3. The National - High Violet 16x
4. Marina & The Diamonds - The Family Jewels 15x
4.Vampire Weekend - Contra 15x
6. Ellie Goulding - Lights 10x
7. Foals - Total Life Forever 9x
7. Yeasayer - Odd Blood 9x
9. Eels - End Times 8x
9. Delphic - Acolyte 8x
9. Duffy - Endlessly 8x
0
geplaatst: 20 december 2010, 19:50 uur
1. Interpol - Interpol (2010)
2. The Ocean - Heliocentric (2010)
3. Name - Internet Killed the Audio Star (2010)
4. Cough - Ritual Abuse (2010)
5. Tesla Boy - Modern Thrills (2010)
6. Eibon - Entering Darkness (2010)
7. The Gaslight Anthem - American Slang (2010)
8. Hurts - Happiness (2010)
9. Broken Bells - Broken Bells (2010)
10. A Hope For Home - Realis (2010)
2. The Ocean - Heliocentric (2010)
3. Name - Internet Killed the Audio Star (2010)
4. Cough - Ritual Abuse (2010)
5. Tesla Boy - Modern Thrills (2010)
6. Eibon - Entering Darkness (2010)
7. The Gaslight Anthem - American Slang (2010)
8. Hurts - Happiness (2010)
9. Broken Bells - Broken Bells (2010)
10. A Hope For Home - Realis (2010)
0
geplaatst: 20 december 2010, 23:22 uur
Nu het einde (van het jaar) nadert en de daarbij horende retrospective zijn weg zoekt check ik sommige albums weer. Zo vind ik 'Brothers' nu een stuk gaver en als ik de commentaren bij 'Ain't no grave' lees wil ik deze op nr. 1 zetten... Ook is 'High Violet' van een zeer hoog niveau, maar hoe vergelijk je dit met Samsara, Ufomammut of Sardonis.... Keuzes... Leuk, want ik kijk bijna geen tv meer... Zoals vermeld, m'n 10 platen veranderen bijna dagelijks... En na een paar bier is alles weer anders... 

0
geplaatst: 20 december 2010, 23:40 uur
Ik heb niet echt een beste album van 2010, vond er niet één écht boven uit steken. Maar ook bij de rest had ik veel moeite om een rangorde aan te brengen. Ik heb dan ook een lijst in willekeurige volgorde gemaakt.
1. Beach Fossils - Beach Fossils
2. Arcade Fire - The Suburbs
3. Teen Daze - Four More Years
4. Wild Nothing - Gemini
5. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt
6. Johnny Flynn - Been Listening
7. Sufjan Stevens - All Delighted People
8. The National - High Violet
9. The Tarantula Waltz - Did Not Leave to Find But to Forget, to Leave Behind
10. Delorean - Subiza
1. Beach Fossils - Beach Fossils
2. Arcade Fire - The Suburbs
3. Teen Daze - Four More Years
4. Wild Nothing - Gemini
5. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt
6. Johnny Flynn - Been Listening
7. Sufjan Stevens - All Delighted People
8. The National - High Violet
9. The Tarantula Waltz - Did Not Leave to Find But to Forget, to Leave Behind
10. Delorean - Subiza
0
vondeich
geplaatst: 21 december 2010, 18:53 uur
1. Beach House - Teen Dream
2. Bonobo - Black Sands
3. Angus & Julia Stone - Down the Way
4. The Roots - How I Got Over
5. Tindersticks - Falling Down a Mountain
6. Mike Patton - Mondo Cane
7. Massive Attack - Heligoland
8. John Legend & The Roots - Wake Up!
9. Arcade Fire - The Suburbs
10. The National - High Violet
2. Bonobo - Black Sands
3. Angus & Julia Stone - Down the Way
4. The Roots - How I Got Over
5. Tindersticks - Falling Down a Mountain
6. Mike Patton - Mondo Cane
7. Massive Attack - Heligoland
8. John Legend & The Roots - Wake Up!
9. Arcade Fire - The Suburbs
10. The National - High Violet
0
geplaatst: 21 december 2010, 19:31 uur
1. The National - High Violet (2010)
2. Anathema - We're Here Because We're Here (2010)
3. Gorillaz - Plastic Beach (2010)
4. Interpol - Interpol (2010)
5. Jónsi - Go (2010)
6. MGMT - Congratulations (2010)
8. Serj Tankian featuring the Auckland Philharmonia Orchestra - Elect the Dead Symphony (2010)
9. Kings of Leon - Come Around Sundown (2010)
10. Hurts - Happiness (2010)
2. Anathema - We're Here Because We're Here (2010)
3. Gorillaz - Plastic Beach (2010)
4. Interpol - Interpol (2010)
5. Jónsi - Go (2010)
6. MGMT - Congratulations (2010)
8. Serj Tankian featuring the Auckland Philharmonia Orchestra - Elect the Dead Symphony (2010)
9. Kings of Leon - Come Around Sundown (2010)
10. Hurts - Happiness (2010)
0
geplaatst: 21 december 2010, 19:46 uur
01 - Foals - Total Life Forever
02 - The National - High Violet
03 - 65daysofstatic - We Were Exploding Anyway
04 - Blood Red Shoes - Fire Like this
05 - Balmorhea - Constellations
06 - Electric Litany - How To Be A Child & Win The War
07 - Beach House - Teen Dream
08 - The Irrepressibles - Mirror Mirror
09 - Yeasayer - Odd Blood
10 - Two Door Cinema Club - Tourist History
02 - The National - High Violet
03 - 65daysofstatic - We Were Exploding Anyway
04 - Blood Red Shoes - Fire Like this
05 - Balmorhea - Constellations
06 - Electric Litany - How To Be A Child & Win The War
07 - Beach House - Teen Dream
08 - The Irrepressibles - Mirror Mirror
09 - Yeasayer - Odd Blood
10 - Two Door Cinema Club - Tourist History
0
geplaatst: 21 december 2010, 22:39 uur
2010 kende voor mij twee kanten. Aan de kant ben ik mij gaan verdiepen in de bekendere platen uit het verleden en anderzijds zijn veel platen uit het jaar 2010 gepasseerd. In totaal over de 100 platen geluisterd, enkele voortijdig de prullenbak in gemieterd (Kayne West oa) en anderen hebben zich verzekerd van een vast plekje in de platenkast.
1 ) The National - High Violet
Het album waarmee The National definitief doorbrak in de internationale muziekwereld. Ook ik deelde mee in de euforie over deze schitterende plaat. Met een straatlengte afstand mijn favoriet van 2010. De gezongen nummers van High Violet in Tivoli waren voor mij het muzikale hoogtepunt van het jaar.
2 ) The Tallest Man On Earth - Wild Hunt
Op een mooie tweede stek staat The Wild Hunt. Zeer sterk tweede album met hele mooie liedjes die mij weten te raken. Het gezegde 'less is more' geldt zeker voor deze man. Met zijn gitaar en schuurpapierensten tweet hij me elke keer in te pakken. Mede door een meeslepend concert in de Melkweg heb ik een zwak voor deze man gekregen.
3 ) Ray Lamontagne & The Pariah Dogs - The God Willin' & The Creek Don't Rise
Met de toevoeging van de begeleidingsband gaat hij door waar hij mee bezig was, hele warme, sfeervolle albums maken.
4 ) Arcade Fire - The Suburbs
Genoeg over gezegd. Een dijk van een plaat. Gaandeweg heeft hij zijn plekje gevonden in mijn CD speler. Live optreden op Werchter heeft mij definitief doen overtuigen van de intense nummers.
5 ) Daniel Lohues - Allennig lV
Een man naar mijn hart. Een man die in mijn (nouja, bijna dan) streektaal hele mooie liedjes weet te schrijven over het alledaagse leven. Prachtig sluitstuk van het vierluik Allennig.
6 ) Johnny Cash - Ain't No Grave
7 ) The Black Keys - Brothers
8 ) James Vincent McMorrow - Early in the Morning
9) John Grant - Queen in Denmark
10 ) Darrell Scott - A Crooked Road
11 ) Angus & Julia Stone - Down The Way
12 ) Joanna Newsom - Have on Me
13 ) Eels - End Times[/i]
Ik hou het bij dertien. Nummers 6 t/m 13 zijn inwisselbaar voor elkaar.
Verbaas me eigenlijk over Swanlights van Antony, dat het niet heeft gered bij mij, jammer genoeg. Bleek toch een album dat me minder raakte, ook al blijft het prachtige en bijzondere muziek, maar de betovering bleef uit (misschien was mijn verwachtingspatroon gewoon te hoog). Een eervolle vermelding verdiend Blaudzun met.Seadrift Soundmachine. Een Nederlandse artiest met een mooie toekomst voor zich wanneer hij door blijft groeien. Erg mooie plaat. Op dit moment laat ik me nog verassen door de lieveling van Aero, Marc Almond. Wellicht dat Almond zich nog ergens tussen nestelt.
1 ) The National - High Violet
Het album waarmee The National definitief doorbrak in de internationale muziekwereld. Ook ik deelde mee in de euforie over deze schitterende plaat. Met een straatlengte afstand mijn favoriet van 2010. De gezongen nummers van High Violet in Tivoli waren voor mij het muzikale hoogtepunt van het jaar.
2 ) The Tallest Man On Earth - Wild Hunt
Op een mooie tweede stek staat The Wild Hunt. Zeer sterk tweede album met hele mooie liedjes die mij weten te raken. Het gezegde 'less is more' geldt zeker voor deze man. Met zijn gitaar en schuurpapierensten tweet hij me elke keer in te pakken. Mede door een meeslepend concert in de Melkweg heb ik een zwak voor deze man gekregen.
3 ) Ray Lamontagne & The Pariah Dogs - The God Willin' & The Creek Don't Rise
Met de toevoeging van de begeleidingsband gaat hij door waar hij mee bezig was, hele warme, sfeervolle albums maken.
4 ) Arcade Fire - The Suburbs
Genoeg over gezegd. Een dijk van een plaat. Gaandeweg heeft hij zijn plekje gevonden in mijn CD speler. Live optreden op Werchter heeft mij definitief doen overtuigen van de intense nummers.
5 ) Daniel Lohues - Allennig lV
Een man naar mijn hart. Een man die in mijn (nouja, bijna dan) streektaal hele mooie liedjes weet te schrijven over het alledaagse leven. Prachtig sluitstuk van het vierluik Allennig.
6 ) Johnny Cash - Ain't No Grave
7 ) The Black Keys - Brothers
8 ) James Vincent McMorrow - Early in the Morning
9) John Grant - Queen in Denmark
10 ) Darrell Scott - A Crooked Road
11 ) Angus & Julia Stone - Down The Way
12 ) Joanna Newsom - Have on Me
13 ) Eels - End Times[/i]
Ik hou het bij dertien. Nummers 6 t/m 13 zijn inwisselbaar voor elkaar.
Verbaas me eigenlijk over Swanlights van Antony, dat het niet heeft gered bij mij, jammer genoeg. Bleek toch een album dat me minder raakte, ook al blijft het prachtige en bijzondere muziek, maar de betovering bleef uit (misschien was mijn verwachtingspatroon gewoon te hoog). Een eervolle vermelding verdiend Blaudzun met.Seadrift Soundmachine. Een Nederlandse artiest met een mooie toekomst voor zich wanneer hij door blijft groeien. Erg mooie plaat. Op dit moment laat ik me nog verassen door de lieveling van Aero, Marc Almond. Wellicht dat Almond zich nog ergens tussen nestelt.
0
geplaatst: 21 december 2010, 22:41 uur
1.Joanna Newsom - Have One On Me
2.Arcade Fire - The Suburbs
3.Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
4.Titus Andronicus - The Monitor
5.Caribou - Swim
6.Beach House - Teen Dream
7.Deerhunter - Halcyon Digest
8.Gorillaz - Plastic Beach
9.Pantha Du Prince - Black Noise
10.Mike Patton - Mondo Cane
11.Robyn - Body Talk
12.The Tallest Man On Earth - The Wild Hunt
13.Salem - King Night
14.Fang Island - Fang Island
15.Deftones - Diamond Eyes
16.Frightened Rabbit - The Winter Of Mixed Drinks
17.The National - High Violet
18.Autechre - Oversteps
19.Jonsi - Go
20.Vampire Weekend - Contra
21.Big Boi - Sir Lucious Left Foot; The Son Of Chico Dusty
22.Aloe Blacc - Good Things
23.Four Tet - There Is Love In You
24.Flying Lotus - Cosmogramma
25.The Roots - How I Got Over
26.Delorean - Subiza
27.Gonjasufi - A Sufi And A Killer
28.Foals - Total Life Forever
29.Janelle Monae - The Archandroid
30.Erykah Badu - New Amerykah Part Two: Return Of The Ankh
31.Yeasayer - Odd Blood
32.Male Bonding - Nothing Hurts
33.The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis
34.The Radio Dept. - Clinging To A Scheme
35.Shearwater - The Golden Archipelago
36.Baths - Cerulean
37.Ital Tek - Midnight Colour
38.Gold Panda - Lucky Shiner
39.Ariel Pink´s Haunted Graffiti - Before Today
40.Luke Abbott - Holkham Drones
2.Arcade Fire - The Suburbs
3.Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
4.Titus Andronicus - The Monitor
5.Caribou - Swim
6.Beach House - Teen Dream
7.Deerhunter - Halcyon Digest
8.Gorillaz - Plastic Beach
9.Pantha Du Prince - Black Noise
10.Mike Patton - Mondo Cane
11.Robyn - Body Talk
12.The Tallest Man On Earth - The Wild Hunt
13.Salem - King Night
14.Fang Island - Fang Island
15.Deftones - Diamond Eyes
16.Frightened Rabbit - The Winter Of Mixed Drinks
17.The National - High Violet
18.Autechre - Oversteps
19.Jonsi - Go
20.Vampire Weekend - Contra
21.Big Boi - Sir Lucious Left Foot; The Son Of Chico Dusty
22.Aloe Blacc - Good Things
23.Four Tet - There Is Love In You
24.Flying Lotus - Cosmogramma
25.The Roots - How I Got Over
26.Delorean - Subiza
27.Gonjasufi - A Sufi And A Killer
28.Foals - Total Life Forever
29.Janelle Monae - The Archandroid
30.Erykah Badu - New Amerykah Part Two: Return Of The Ankh
31.Yeasayer - Odd Blood
32.Male Bonding - Nothing Hurts
33.The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis
34.The Radio Dept. - Clinging To A Scheme
35.Shearwater - The Golden Archipelago
36.Baths - Cerulean
37.Ital Tek - Midnight Colour
38.Gold Panda - Lucky Shiner
39.Ariel Pink´s Haunted Graffiti - Before Today
40.Luke Abbott - Holkham Drones
0
geplaatst: 22 december 2010, 15:39 uur
En op de valreep weer een nieuwe nummer 1:
1 (-) John Roberts - Glass Eights
2. (2) The National - High Violet
3. (1) Kuniyuki Takahashi - Walking in the Naked City
4. (4) Villagers - Becoming A Jackal
5. (3) Pantha Du Prince - Black Noise
6. (-) Baths - Cerulean
7. (8) Trentemoller - Into the Great Wide Yonder
8. (6) Gonjasufi - A Sufi and a Killer
9. (5) The Flashbulb - Arboreal
10. (-) Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
1 (-) John Roberts - Glass Eights
2. (2) The National - High Violet
3. (1) Kuniyuki Takahashi - Walking in the Naked City
4. (4) Villagers - Becoming A Jackal
5. (3) Pantha Du Prince - Black Noise
6. (-) Baths - Cerulean
7. (8) Trentemoller - Into the Great Wide Yonder
8. (6) Gonjasufi - A Sufi and a Killer
9. (5) The Flashbulb - Arboreal
10. (-) Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
0
geplaatst: 22 december 2010, 19:42 uur
1. Les Savy Fav - Root for Ruin
2. Tame Impala - InnerSpeaker
3. Daughters - Daughters
4. Naked on the Vague - Heaps of Nothing
5. Greg Haines - Until the Point of Hushed Support
6. Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky
7. Serena Maneesh - No 2: Abyss in B Minor
8. Midlake - The Courage of Others
9. Sungrazer - Sungrazer
Waarbij ik moet aantekenen dat Naked on the Vague nog wel hoger kan komen...
3. Daughters - Daughters
4. Naked on the Vague - Heaps of Nothing
5. Greg Haines - Until the Point of Hushed Support
6. Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky
7. Serena Maneesh - No 2: Abyss in B Minor
8. Midlake - The Courage of Others
9. Sungrazer - Sungrazer
Waarbij ik moet aantekenen dat Naked on the Vague nog wel hoger kan komen...
0
geplaatst: 22 december 2010, 22:25 uur
Ik heb dit jaar extra mijn best gedaan en heb een Top 100 samengesteld. Na heel veel bloed zweet en tranen ben ik tot de volgende lijst gekomen: Album top 100 2010
Voor de overzichtelijkheid heb ik maar meteen een blog ervan gemaakt
Voor de overzichtelijkheid heb ik maar meteen een blog ervan gemaakt

0
geplaatst: 23 december 2010, 04:00 uur
Het was een mooi jaar op muziekgebied.
Daarom was het nog best een klus om dit terug te brengen tot een top 10 van 2010.
Ik heb veel nieuwe muziek mogen ontdekken, maar mijn persoonlijke nummer 1 is net als vorig jaar een onverwacht goede comeback-plaat geworden. (vorig jaar was dat Alice in Chains)
1. The Eighties Matchbox B-Line Disaster - Blood & Fire

Door de drugsverslaving van frontman McKnight en een stilte van 6 jaar die daarop volgde, zijn ze een beetje in de vergetelheid geraakt. Er leek geen derde plaat meer te komen.
Maar de verslavingen zijn overwonnen, McKnight gaat weer als een wildeman te keer, en de smerige, psychotische rock klonk nog niet eerder zo genadeloos goed als op dit album.
Blood & Fire is mijn onbetwiste nummer 1.

Toen ik dit album voor het eerst hoorde, dacht ik dat ik naar een reincarnatie van John Lennon
aan het luisteren was. Het is tegelijkertijd een erg frisse en originele luisterervaring gebleken. Soms dromerig en trippy, dan weer bluesy en rockend. Heerlijke plaat.
3. Black Mountain - Wilderness Heart

Wederom psychedelische rock maar dan wat energieker en met een wat dikker gitaargeluid.
Invloeden van Black Sabbath hoor ik in een aantal nummers voorbij komen.
Ik ben erg gecharmeerd van de zangeres, die me bij "zij-project" Lighting Dust ook al heeft weten te overtuigen. Die vibrato gaat ook hier weer door merg en been. Wilderness Heart is een gevarieerde plaat geworden vol stevige seventies rock en sfeervolle folk.
4. The Besnard Lakes - The Besnard Lakes Are the Roaring Night

Waar Arcade Fire de hit gaat worden van 2010 vanwege de grootse, intense, gevoelsmuziek, gaan de Besnard Lakes hier in dezelfde categorie wat mij betreft dik, en dik overheen.
Met als verschil dat ze het met shoegaze-gitaren, galmende drums, en Beach Boys vocalen doen. Het levert in ieder geval bloedmooie, gepassioneerde muziek op.
5. The Black Keys - Brothers

Lekkere soulvolle bluesrock dat nergens stoffig of gedateerd klinkt.
Ook niet bij die cover van Isaac Hayes dat een beetje een Tarantino-sfeertje bij me oproept.
De Black Keys klinken in ieder geval lichtvoetiger en gevarieerder dan voorheen.
Erg goed.
6. Wheels on Fire - Liar Liar

Heerlijke energieke sixties garage.
Beetje meer poppy dan de vorige, maar erg goed.
Ik kwam er zojuist achter dat ie nog niet eens op mume staat.
Onbegrijpelijk..... want dit is een must voor een ieder die van sixties en garage houdt.
Ik zal hem binnenkort toevoegen.
7. Angus & Julia Stone - Down the Way

Mooie, ingetogen, meeslepende muziek.
Het speelt zich af binnen een genre (singer-songwriter / folk?) waar ik wat minder in thuis ben, maar op het moment dat ik die prachtige samenzang hoorde, greep het me meteen.
8. Year Long Disaster - Black Magic; All Mysteries Revealed

Dit is rock & roll zoals rock & roll moet klinken. (dat zei Lemmy van Motörhead over deze band)
Een beetje Led Zeppelin, een beetje The Who en een beetje ZZ Top gemengd met stonerrock ala Karma to Burn welke uitmondt in een duister 70's rock geluid.
9. Karma to Burn - Appalachian Incantation

En over Karma to Burn gesproken..... een lekkere pot stoner/metal/rock van de bovenste plank.
John Garcia (jKyuss) doet ook nog een nummer mee.
Verder is het grotendeels instrumentaal, en dat is geen straf met die opzwepende riffs, en dat afwisselende tempo.
10. Shaking Godspeed - Awe

Soms licht psychedelisch, dan weer stevig rockend. Vooral stevig rockend..... met een erg fijn orgeltje erbij. Ik vond de EP al goed, maar met deze plaat doen ze er nog een flinke schep bovenop. Live trouwens ook geweldig.
Tot slot nog wat eervolle en minder eervolle vermeldingen:
Beste concert van 2010: Muse, Sziget festival
Meest bizarre concert: Peelander-Z, Gideon festival Groningen
Tegenvaller van 2010: Blonde Redhead - Penny Sparkle
Daarom was het nog best een klus om dit terug te brengen tot een top 10 van 2010.
Ik heb veel nieuwe muziek mogen ontdekken, maar mijn persoonlijke nummer 1 is net als vorig jaar een onverwacht goede comeback-plaat geworden. (vorig jaar was dat Alice in Chains)
1. The Eighties Matchbox B-Line Disaster - Blood & Fire

Door de drugsverslaving van frontman McKnight en een stilte van 6 jaar die daarop volgde, zijn ze een beetje in de vergetelheid geraakt. Er leek geen derde plaat meer te komen.
Maar de verslavingen zijn overwonnen, McKnight gaat weer als een wildeman te keer, en de smerige, psychotische rock klonk nog niet eerder zo genadeloos goed als op dit album.
Blood & Fire is mijn onbetwiste nummer 1.

Toen ik dit album voor het eerst hoorde, dacht ik dat ik naar een reincarnatie van John Lennon
aan het luisteren was. Het is tegelijkertijd een erg frisse en originele luisterervaring gebleken. Soms dromerig en trippy, dan weer bluesy en rockend. Heerlijke plaat.
3. Black Mountain - Wilderness Heart

Wederom psychedelische rock maar dan wat energieker en met een wat dikker gitaargeluid.
Invloeden van Black Sabbath hoor ik in een aantal nummers voorbij komen.
Ik ben erg gecharmeerd van de zangeres, die me bij "zij-project" Lighting Dust ook al heeft weten te overtuigen. Die vibrato gaat ook hier weer door merg en been. Wilderness Heart is een gevarieerde plaat geworden vol stevige seventies rock en sfeervolle folk.
4. The Besnard Lakes - The Besnard Lakes Are the Roaring Night

Waar Arcade Fire de hit gaat worden van 2010 vanwege de grootse, intense, gevoelsmuziek, gaan de Besnard Lakes hier in dezelfde categorie wat mij betreft dik, en dik overheen.
Met als verschil dat ze het met shoegaze-gitaren, galmende drums, en Beach Boys vocalen doen. Het levert in ieder geval bloedmooie, gepassioneerde muziek op.
5. The Black Keys - Brothers

Lekkere soulvolle bluesrock dat nergens stoffig of gedateerd klinkt.
Ook niet bij die cover van Isaac Hayes dat een beetje een Tarantino-sfeertje bij me oproept.
De Black Keys klinken in ieder geval lichtvoetiger en gevarieerder dan voorheen.
Erg goed.
6. Wheels on Fire - Liar Liar

Heerlijke energieke sixties garage.
Beetje meer poppy dan de vorige, maar erg goed.
Ik kwam er zojuist achter dat ie nog niet eens op mume staat.
Onbegrijpelijk..... want dit is een must voor een ieder die van sixties en garage houdt.
Ik zal hem binnenkort toevoegen.
7. Angus & Julia Stone - Down the Way

Mooie, ingetogen, meeslepende muziek.
Het speelt zich af binnen een genre (singer-songwriter / folk?) waar ik wat minder in thuis ben, maar op het moment dat ik die prachtige samenzang hoorde, greep het me meteen.
8. Year Long Disaster - Black Magic; All Mysteries Revealed

Dit is rock & roll zoals rock & roll moet klinken. (dat zei Lemmy van Motörhead over deze band)
Een beetje Led Zeppelin, een beetje The Who en een beetje ZZ Top gemengd met stonerrock ala Karma to Burn welke uitmondt in een duister 70's rock geluid.
9. Karma to Burn - Appalachian Incantation

En over Karma to Burn gesproken..... een lekkere pot stoner/metal/rock van de bovenste plank.
John Garcia (jKyuss) doet ook nog een nummer mee.
Verder is het grotendeels instrumentaal, en dat is geen straf met die opzwepende riffs, en dat afwisselende tempo.
10. Shaking Godspeed - Awe

Soms licht psychedelisch, dan weer stevig rockend. Vooral stevig rockend..... met een erg fijn orgeltje erbij. Ik vond de EP al goed, maar met deze plaat doen ze er nog een flinke schep bovenop. Live trouwens ook geweldig.
Tot slot nog wat eervolle en minder eervolle vermeldingen:
Beste concert van 2010: Muse, Sziget festival
Meest bizarre concert: Peelander-Z, Gideon festival Groningen
Tegenvaller van 2010: Blonde Redhead - Penny Sparkle
0
geplaatst: 23 december 2010, 18:33 uur
Dit wordt het op het einde van het jaar:
01. (01) Janelle Monáe - The ArchAndroid 4,5*
02. (02) Gil Scott-Heron - I'm New Here
03. (04) Flying Lotus - Cosmogramma
04. (03) Erykah Badu - New Amerykah Part Two: Return of the Ankh
05. ( -- ) Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
06. (05) José James - Blackmagic
07. (07) Andreya Triana - Lost Where I Belong
08. (06) Tumi And The Volume - Pick a Dream
09. (08) Gonjasufi - A Sufi and a Killer 4*
10. (09) Black Dub - Black Dub
11. (10) The Whitefield Brothers - Earthology
12. (11) Madlib - Medicine Show No. 3: Beat Konducta in Africa
13. (12) The Roots - How I Got Over
14. ( -- ) Jazmine Sullivan - Love Me Back
15. (15) Four Tet - There Is Love in You
16. (14) Young Jazz Rebels - Slave Riot
17. (16) Mark Ronson & The Business Intl - Record Collection
18. (17) James Blake - Klavierwerke
19. ( -- ) Perfume Genius - Learning
20. (13) Aloe Blacc - Good Things
01. (01) Janelle Monáe - The ArchAndroid 4,5*
02. (02) Gil Scott-Heron - I'm New Here
03. (04) Flying Lotus - Cosmogramma
04. (03) Erykah Badu - New Amerykah Part Two: Return of the Ankh
05. ( -- ) Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
06. (05) José James - Blackmagic
07. (07) Andreya Triana - Lost Where I Belong
08. (06) Tumi And The Volume - Pick a Dream
09. (08) Gonjasufi - A Sufi and a Killer 4*
10. (09) Black Dub - Black Dub
11. (10) The Whitefield Brothers - Earthology
12. (11) Madlib - Medicine Show No. 3: Beat Konducta in Africa
13. (12) The Roots - How I Got Over
14. ( -- ) Jazmine Sullivan - Love Me Back
15. (15) Four Tet - There Is Love in You
16. (14) Young Jazz Rebels - Slave Riot
17. (16) Mark Ronson & The Business Intl - Record Collection
18. (17) James Blake - Klavierwerke
19. ( -- ) Perfume Genius - Learning
20. (13) Aloe Blacc - Good Things
0
geplaatst: 23 december 2010, 19:09 uur
Dit is op het moment mijn top 10 van 2010:
1. Perfume Genius - Learning 5*
2. Gorillaz - Plastic Beach 4,5*
3. The National - High Violet 4,5*
4. MGMT - Congratulations 4,5*
5. Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager 4*
6. Beach House - Teen Dream 4*
7. Arcade Fire - The Suburbs 4*
8. Laura Marling - I Speak Because I Can 4*
9. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 4*
10. The Roots - How I Got Over 4*
The Black Keys haalden het net niet.
1. Perfume Genius - Learning 5*
2. Gorillaz - Plastic Beach 4,5*
3. The National - High Violet 4,5*
4. MGMT - Congratulations 4,5*
5. Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager 4*
6. Beach House - Teen Dream 4*
7. Arcade Fire - The Suburbs 4*
8. Laura Marling - I Speak Because I Can 4*
9. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 4*
10. The Roots - How I Got Over 4*
The Black Keys haalden het net niet.
0
geplaatst: 23 december 2010, 20:24 uur
1. The Dead Weather - Sea of Cowards
2. Gorillaz - Plastic Beach
3. The Black Keys - Brothers
4. The Coral - Butterfly House
5. The Left - Gas Mask
6. Arcade Fire - The Suburbs
7. Vampire Weekend - Contra
8. Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
9. No Age - Everything in Between
10. Crystal Castles - Crystal Castles
Tjaah ik weet het ook nog niet, ik moet hem nog invullen..
Ik weet alleen dat ik Sea of Cowards echt heb kapotgedraaid, dus dat blijft wel nummer 1
2. Gorillaz - Plastic Beach
3. The Black Keys - Brothers
4. The Coral - Butterfly House
5. The Left - Gas Mask
6. Arcade Fire - The Suburbs
7. Vampire Weekend - Contra
8. Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
9. No Age - Everything in Between
10. Crystal Castles - Crystal Castles
Tjaah ik weet het ook nog niet, ik moet hem nog invullen..
Ik weet alleen dat ik Sea of Cowards echt heb kapotgedraaid, dus dat blijft wel nummer 1
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 december 2010, 21:03 uur
Casartelli schreef:
En daar stond opeens een linkje. Altijd hachelijk om zo aan het eind van het jaar meteen al de balans op te maken... maar dit is mijn openingsbod:
En daar stond opeens een linkje. Altijd hachelijk om zo aan het eind van het jaar meteen al de balans op te maken... maar dit is mijn openingsbod:
Heb er nog wat beter naar gekeken en onderin nog een beetje geschoven. Dit is mijn definitieve lijstje.
01 (01) Anathema - We're Here Because We're Her
02 (02) Resistor - Rise
03 (03) Cherry Ghost - Beneath this Burning Shoreline
04 (04) Gazpacho - Missa Atropos
05 (05) North Atlantic Oscillation - Grappling Hooks
06 (07) The Pineapple Thief - Someone Here Is Missing
07 (06) Fen - Trails out of Gloom
08 (---) Quantum Fantay - Bridges of Kukuriku
09 (09) Beach House - Teen Dream
10 (10) The Brew - A Million Dead Stars
0
geplaatst: 24 december 2010, 11:33 uur
1. Midlake - The Courage of Others
2. The National - High Violet
3. Beach House - Teen Dream
4. Deer Tick- Black Dirt Sessions
5. Arcade Fire - The Suburbs
6. Deerhunter - Halcyon DIgest
7. Foals - Total Life Forever
8. The Walkmen - Lisbon
9. Swans - My Father Will Guide Me a Rope to the Sky
10. Tame Impala-Innerspeaker
11. Gorillaz - Plastic Beach
12. Black Keys - Brother
13. Angus & Julia Stone - Down the Way
14. The van Jets - Cat Fit Fury
15. MGMT - Congratulations
16. Admiral Freebee- The Honey & The Knife
17. Motorpschyo - Heavy Metal Fruit
18. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
19. Bonobo - Black Sands
20. Four Tet- There Is Love in You
2. The National - High Violet
3. Beach House - Teen Dream
4. Deer Tick- Black Dirt Sessions
5. Arcade Fire - The Suburbs
6. Deerhunter - Halcyon DIgest
7. Foals - Total Life Forever
8. The Walkmen - Lisbon
9. Swans - My Father Will Guide Me a Rope to the Sky
10. Tame Impala-Innerspeaker
11. Gorillaz - Plastic Beach
12. Black Keys - Brother
13. Angus & Julia Stone - Down the Way
14. The van Jets - Cat Fit Fury
15. MGMT - Congratulations
16. Admiral Freebee- The Honey & The Knife
17. Motorpschyo - Heavy Metal Fruit
18. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
19. Bonobo - Black Sands
20. Four Tet- There Is Love in You
0
numnumnum
geplaatst: 24 december 2010, 12:27 uur
Wat een prachtig jaar. Genoten van begin januari tot waarschijnlijk de laatste dag van december.
Op dit jaar waren er, naar mijn smaak, wel een paar begrippen van toepassing: Foute 80's/field recordings/zweverigheid en ingetogenheid.
Hierbij wel een overduidelijke hoofdrol voor dat ene label, Olde English Spelling Bee.
1. Julian Lynch - Mare (Olde English Spelling Bee)

2. Beach House - Teen Dream (Sub Pop)

3. Rangers - Suburban Tours (Olde English Spelling Bee)

4. Grouper / Roy Montgomery - Split (Self-Released)

5. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today (4AD)

6. Forest Swords - Dagger Paths (Olde English Spelling Bee)

7. Twin Sister - Color Your Life (Infinite Best)

8. Women - Public Strain (Flemish Eye)

9. Rain Drinkers - Bore Upon The Breath Of Dawn (Reverb Worship)

10 James Ferraro - Last American Hero (Olde English Spelling Bee)

11. Pigeons - Si Faustine
12. Shannon Wright - Secret Blood
13. Wild Nothing - Gemini
14. Lower Dens - Twin-Hand Movement
15. Nite Jewel - Am I Real?
16. The Walkmen - Lisbon
17. Doug Paisley - Constant Companion
18. Autre Ne Veut - Autre Ne Veut
19. Ali Farka Touré & Toumani Diabaté - Ali & Toumani
20. Twin Shadow - Forget
21. Kurt Weisman - Orange
22. Andrew Cedermark - Moon Deluxe
23. Pumice - Pumice 10''
24. Dolphins Into The Future - Ke Ala Ke Kua
25. Joanna Newsom - Have One On Me
Op dit jaar waren er, naar mijn smaak, wel een paar begrippen van toepassing: Foute 80's/field recordings/zweverigheid en ingetogenheid.
Hierbij wel een overduidelijke hoofdrol voor dat ene label, Olde English Spelling Bee.

1. Julian Lynch - Mare (Olde English Spelling Bee)

2. Beach House - Teen Dream (Sub Pop)

3. Rangers - Suburban Tours (Olde English Spelling Bee)

4. Grouper / Roy Montgomery - Split (Self-Released)

5. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today (4AD)

6. Forest Swords - Dagger Paths (Olde English Spelling Bee)

7. Twin Sister - Color Your Life (Infinite Best)

8. Women - Public Strain (Flemish Eye)

9. Rain Drinkers - Bore Upon The Breath Of Dawn (Reverb Worship)
10 James Ferraro - Last American Hero (Olde English Spelling Bee)

11. Pigeons - Si Faustine
12. Shannon Wright - Secret Blood
13. Wild Nothing - Gemini
14. Lower Dens - Twin-Hand Movement
15. Nite Jewel - Am I Real?
16. The Walkmen - Lisbon
17. Doug Paisley - Constant Companion
18. Autre Ne Veut - Autre Ne Veut
19. Ali Farka Touré & Toumani Diabaté - Ali & Toumani
20. Twin Shadow - Forget
21. Kurt Weisman - Orange
22. Andrew Cedermark - Moon Deluxe
23. Pumice - Pumice 10''
24. Dolphins Into The Future - Ke Ala Ke Kua
25. Joanna Newsom - Have One On Me
0
geplaatst: 24 december 2010, 13:22 uur
Hier de mijne:
1. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
2. Beach House - Teen Dream (2010)
3. The National - High Violet (2010)
4. Wavves - King of the Beach (2010)
5. Danger Mouse and Sparklehorse - Present: Dark Night of the Soul (2010)
6. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (2010)
7. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
8. Manic Street Preachers - Postcards from a Young Man (2010)
9. Wolf Parade - Expo 86 (2010)
10. The Chemical Brothers - Further (2010)
1. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
2. Beach House - Teen Dream (2010)
3. The National - High Violet (2010)
4. Wavves - King of the Beach (2010)
5. Danger Mouse and Sparklehorse - Present: Dark Night of the Soul (2010)
6. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (2010)
7. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
8. Manic Street Preachers - Postcards from a Young Man (2010)
9. Wolf Parade - Expo 86 (2010)
10. The Chemical Brothers - Further (2010)
0
geplaatst: 24 december 2010, 19:50 uur
1. Autechre - Oversteps
2. Celer - Salvaged Violets
3. Shackleton - Fabric 55
4. Autechre - Move of Ten
5. Flying Lotus - Cosmogramma
6. Four Tet - There Is Love in You
7. Salem - King Night
8. Greg Haines - Until the Point of Hushed Support
9. Moritz Von Oswald Trio - Live in New York
10. Oval - O