Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen bespreekt de Sublime Top 1000
zoeken in:
0
geplaatst: 16 maart 2010, 19:17 uur
Vorige week maandag t/m vrijdag was er op Radio 6 een toplijst voor zwarte muziek te horen. Toepasselijk genoeg kreeg deze lijst de naam "De Zwarte Lijst" mee.
Als aandachtig Radio 6 luisteraar en eveneens stemmer op deze lijst was ik zeer geïnteresseerd. Maar door mijn wintersport kon ik niet live meeluisteren.
Nu is op de site van Radio 6 alles gestreamd en ga ik alle 727 nummers voor jullie bespreken.
Veel leesplezier en wees niet geschroomd om te reageren.
Lees hier alles over de Zwarte Lijst: Klik'
De gehele lijst is hier te vinden: Klik
Als aandachtig Radio 6 luisteraar en eveneens stemmer op deze lijst was ik zeer geïnteresseerd. Maar door mijn wintersport kon ik niet live meeluisteren.
Nu is op de site van Radio 6 alles gestreamd en ga ik alle 727 nummers voor jullie bespreken.
Veel leesplezier en wees niet geschroomd om te reageren.
Lees hier alles over de Zwarte Lijst: Klik'
De gehele lijst is hier te vinden: Klik
0
Benno
geplaatst: 16 maart 2010, 20:30 uur
Lijkt me ook heel aardig. Helaas heb ik er om diverse redenen niet veel van mee gekregen (als is het maar omdat de collega's zweren bij SkyRadio).
0
rabbit
geplaatst: 16 maart 2010, 21:36 uur
Ik lees ook mee - luister namelijk zelden naar "zwarte" muziek, dus misschien steek ik er nog wat van op! 

0
Father McKenzie
geplaatst: 16 maart 2010, 21:46 uur
En ik lees ook mee, want wat zwarte muziek betreft kan ik van Reijersen altijd iets leren

0
geplaatst: 16 maart 2010, 22:33 uur
Ah, ik lees zeker mee! Tamelijk conservatieve lijst, maar opvallend genoeg heb ik daar bij 'zwarte' muziek een stuk minder moeite mee dan in het geval van de Top 2000.
0
geplaatst: 16 maart 2010, 23:24 uur

Setting en inleiding
Eerst maar eens mijn licht laten schijnen over de lijst in het algemeen.
Natuurlijk juich ik toe dat Radio 6 zo'n lijst in elkaar heeft gezet. De presentatie is erg conform de Top 2000 op Radio2, had van mij wel wat frisser gemogen.
Natuurlijk kan ik ook weer breed uitmeten over de stemlijst, maar dat lijkt me oeverloos gel*l omdat zo'n keuzelijst toch nooit naar je eigen wens zal zijn.
Het criteria "zwarte muziek" is ook wat breed. Zo zie ik Adele en UB40 staan. Toch artiesten waarvan ik de muziek niet zo snel met die term associeer.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 00:32 uur
Tsja, veel blanker dan Paul Simon (251/457) kun je niet klinken. Maar in tegenstelling tot Reijersen vind ik dit absoluut geen "standaard Radio2" lijst. Er staan zowel oude klassiekers als hedendaagse hits in de lijst. En diverse subgenres van het jazz- en soulgenre zijn ook terug te vinden in de lijst.
Pata Pata!
Pata Pata!
0
geplaatst: 17 maart 2010, 08:25 uur
Ik ben het wel met L_T_B eens: als je je heel erg hebt verdiept in zwarte muziek is dit misschien een redelijk standaard lijst, maar ik vind dit toch best een leuke, gevarieerde opsomming, waarin ik nog heel wat leuks/nieuws denk te kunnen ontdekken.
Ze nemen het begrip 'zwarte muziek' inderdaad erg ruim - Joe Cocker, UB40, Paolo Conte, Van Morrison, Paul Simon, Steely Dan... Dat soort namen zou ik zelf niet zo gauw tot de zwarte muziek hebben gerekend, maar toevallig zijn met name de laatste drie wel favorieten van me, dus ik vind het best.
Toegegeven: hoewel het voor mij gewoon popmuziek is, heeft hun muziek een tamelijk jazzy feel. En Joe Cocker is natuurlijk gewoon een van de beste blanke R&B zangers ooit. Maar ja, waar ligt de grens? Voor je het weet staan Daryl Hall, Paul Young en de Doobie Brothers er ook in. Bij een enkele notering heb ik mijn twijfels (John Mayer en James Morrison, really?), maar over het algemeen is dit best een fijne lijst.
Ik vind het sowieso een erkenning van het erfgoed van de zwarte muziek dat er een station als Radio 6 is gekomen. Zwarte muziek is er altijd een beetje bekaaid af gekomen in de programmering in Hilversum, terwijl de artistieke waarde vaak een stuk hoger ligt dan de muziek die op Radio 2 en 3 als het hoogste goed wordt gezien. Wat dat betreft dus hulde. Ik hoop dat dit station een langer leven is beschoren dan eerdere pogingen in deze richting (JFK, Arrow Jazz).
En natuurlijk ga ook ik dit topic zeker volgen.
Ze nemen het begrip 'zwarte muziek' inderdaad erg ruim - Joe Cocker, UB40, Paolo Conte, Van Morrison, Paul Simon, Steely Dan... Dat soort namen zou ik zelf niet zo gauw tot de zwarte muziek hebben gerekend, maar toevallig zijn met name de laatste drie wel favorieten van me, dus ik vind het best.
Toegegeven: hoewel het voor mij gewoon popmuziek is, heeft hun muziek een tamelijk jazzy feel. En Joe Cocker is natuurlijk gewoon een van de beste blanke R&B zangers ooit. Maar ja, waar ligt de grens? Voor je het weet staan Daryl Hall, Paul Young en de Doobie Brothers er ook in. Bij een enkele notering heb ik mijn twijfels (John Mayer en James Morrison, really?), maar over het algemeen is dit best een fijne lijst.
Ik vind het sowieso een erkenning van het erfgoed van de zwarte muziek dat er een station als Radio 6 is gekomen. Zwarte muziek is er altijd een beetje bekaaid af gekomen in de programmering in Hilversum, terwijl de artistieke waarde vaak een stuk hoger ligt dan de muziek die op Radio 2 en 3 als het hoogste goed wordt gezien. Wat dat betreft dus hulde. Ik hoop dat dit station een langer leven is beschoren dan eerdere pogingen in deze richting (JFK, Arrow Jazz).
En natuurlijk ga ook ik dit topic zeker volgen.

0
Father McKenzie
geplaatst: 17 maart 2010, 08:54 uur
Ja, er staan beslist artiesten in, hoe goed ook, die absoluut géén zwarte artiesten zijn, ik weet ook niet waar men de voorbeelden die gaucho hier al opsomde.... waar men die haalde, en hoe men die als zwarte muziek kan of wil slijten.... maar voor de rest vind ik de lijst méér dan interessant en gevarieerd genoeg. Ik zoek nog even naar Ella Fitzgerald en Billie Holiday maar daar zal ik wel overgekeken hebben, denk ik.
Zéér interessant om Reijersen's licht hierover te laten schijnen, ik ben benieuwd.
Zéér interessant om Reijersen's licht hierover te laten schijnen, ik ben benieuwd.

0
geplaatst: 17 maart 2010, 09:32 uur
L_T_B schreef:
Maar in tegenstelling tot Reijersen vind ik dit absoluut geen "standaard Radio2" lijst.
Maar in tegenstelling tot Reijersen vind ik dit absoluut geen "standaard Radio2" lijst.
Dat vind ik dus ook niet. Ik doelde meer op de manier waarop de lijst op de radio door de dj's gepresenteerd wordt. Dat is conform de Radio2 Top2000 formule

En de onderverdeling genrematig is mooi. Ze hebben het erg breed gepakt. Zoals je al zegt, van R&B tot Jazz, van Soul tot Funk. Nieuw en oud.
gaucho schreef:
Toch prijzenswaardig dat er steeds van dit soort initiatieven opstaan inderdaad. Ook al is het vaak mislukt. Probleem is alleen vaak dat een Radio 6 niet gewoon ontvangst op de ether heeft. Nu is het alleen via kabel, internet en mobiel(internet) te ontvangen.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 10:06 uur
FunX doet het al wel jaren goed - en terecht - alleen zal je daar weer met een microscoop naar de oude soul moeten zoeken.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 10:22 uur
Bertus schreef:
FunX doet het al wel jaren goed - en terecht - alleen zal je daar weer met een microscoop naar de oude soul moeten zoeken.
FunX is mijn inziens toch vooral bezig met erg commerciële R&B, Hiphop en af en toe wat reggaeton. Zo draaien ze ook veel Marokkaanse, Turkse, Antiliaanse en Surinaamse muziek. Dus die richten zich echt meer op die doelgroep.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 12:40 uur
Reijersen schreef:
Dat vind ik dus ook niet. Ik doelde meer op de manier waarop de lijst op de radio door de dj's gepresenteerd wordt. Dat is conform de Radio2 Top2000 formule
Ah, auf dem fahrrad.

0
geplaatst: 17 maart 2010, 14:36 uur
Reijersen schreef:
FunX is mijn inziens toch vooral bezig met erg commerciële R&B, Hiphop en af en toe wat reggaeton. Zo draaien ze ook veel Marokkaanse, Turkse, Antiliaanse en Surinaamse muziek. Dus die richten zich echt meer op die doelgroep.
True enough. Online hebben ze trouwens een aantal stations die de hele dag alleen maar genres als hiphop of reggae uitzenden.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 14:42 uur
gaucho schreef:
Ze nemen het begrip 'zwarte muziek' inderdaad erg ruim - Joe Cocker, UB40, Paolo Conte, Van Morrison, Paul Simon, Steely Dan...
Ze nemen het begrip 'zwarte muziek' inderdaad erg ruim - Joe Cocker, UB40, Paolo Conte, Van Morrison, Paul Simon, Steely Dan...
Staat Oboema er ook in toevallig?

0
geplaatst: 17 maart 2010, 14:53 uur
Bertus schreef:
True enough. Online hebben ze trouwens een aantal stations die de hele dag alleen maar genres als hiphop of reggae uitzenden.
(quote)
Ik zou er niet aan moeten denken

0
geplaatst: 17 maart 2010, 18:46 uur
Je hebt altijd van die dingen met dit soort lijstjes...
154 Simply Red - Holding Back The Years
boven (onder andere)
160 Stevie Wonder - Living For The City

Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.
boven (onder andere)

0
geplaatst: 17 maart 2010, 18:49 uur
Sandokan-veld schreef:
boven (onder andere)

boven (onder andere)

Kijk eens op nummer 724
Zo laag 
0
geplaatst: 17 maart 2010, 18:57 uur
Het is maandag 8 maart 2010. Zeven uur in de ochtend, Radio 6. De Zwarte Lijst staat op het punt van beginnen.
...Introotje van de eerste DJ. Leuk tunetje. En de opener...
727. Wicked Jazz Sounds Band - Love it All
Het is dus snel gegaan met deze band. Eerst was er het Wicked Jazz Sounds project van een paar DJ's. Live kwamen daar een paar artiesten bij en daaruit is deze band gevormd.
Pas in het vorige jaar (2009) kwam hun debuutalbum uit. En daarvan dus nu al een nummer in de lijst.
Als je van funky-jazz met een aanstekelijk refrein houdt dan is dit een ding voor jou. Goede zangeres, strakke instrumentatie
.....standaard radiodeuntje. 727 nummers is wat raar, maar dat is zo gekozen omdat het precies in de zendtijd paste...
726. Undisputed Truth - Smiling Faces Sometimes
Nu al! Een klassieker van het Gordy label (zijlabel van Moton directeur Berry Gordy)
Ik denk dat meesten onder jullie dit nummer wel kennen. Houd je van soulnummers met uitgebreide instrumentatie en zwoele stemmen dan zit je geramd met dit nummer.
725. Diana Krall - From This Moment On
Jazz-nachtegaal Krall staat natuurlijk ook in deze lijst. Swingend jazz nummer met ietwat drukke instrumentatie. Ik noemde Krall net niet voor niks een nachtegaal, want wat een toptstem heeft deze dame! Wordt eens tijd voor mij dat ik van deze dames eens albums ga uitproberen.
...praatje van de DJ. Standaard deuntje op de achtergrond. De DJ introduceert het nieuwe nummer, dat is opvallend genoeg....
724. Otis Redding - I've been loving you too long (to stop now)
Ik heb ook gestemd op de lijst en dit is mijn nummer 2. Naar mijn mening het allerbeste nummer van Oits. Maar in deze lijst komt het opvallend genoeg nu al terug.
Otis Redding is de personificatie van soulmuziek. Elke keer als ik dit nummer hoor blijf ik het bewonderingswaardig vinden hoeveel gevoel en beleving Otis in dit nummer weet te leggen. Prachtig. Dit is naar mijn mening soul zoals soul gemaakt dient te worden.
723. Carleen Anderson - Mama said
Opvallend dat Carleen er in staat. Een ietwat onbekende Britse soulzangeres met een kraakheldere stem. Nog een feitje: ze is de dochter van soulgrootheid Vicki Anderson, die weer een protege van James Brown was. Bobby Byrd, ook van JB, is haar stiefvader.
Op MuMe heeft deze dame dus maar 7 stemmen. Erg zonde dat zo weinigen haar kennen.
Haar nummers staan altijd als een heus en vooral haar stem zorgt voor die stevige ondergrond die een huis ook dient te hebben.
Dit is een swingbeat achtig nummer van deze dame.
722. New Cool Collective - Big mondays
Ook natuurlijk Nederlandse artiesten in deze lijst. Een jazzband bestaande uit grote namen als Benjamin Herman en Anton Goudsmit. Dit is wel meteen hun enige nummer.
Mocht je een ding hebben voor swingende jazz, dan is dit zeker je ding. Kende zelf dit nummer nog niet, maar moet zeggen dat het me erg bevalt. New Cool Collective staat aangekruist op mijn "nog te luisteren" lijst.
721. Rose Royce - Best love
Achtkopige band uit LA. Wereldhit 'Car Wash' zal iedereen wel kennen. Maar natuurlijk maakten ze meer.
Dit 'Best Love' was wel één van hun latere hits. Meer richting de disco-tijd. En nu is disco niet zo mijn ding. Dus ja, met dit nummer kan ik ook niet zoveel. Het swingt best aardig en ook vocaal is het dik in orde. Toch weet die discosound mij niet echt in te pakken.
...opvallend genoeg verteld onze DJ nu dat dit hun enige notitie is....
...Introotje van de eerste DJ. Leuk tunetje. En de opener...
727. Wicked Jazz Sounds Band - Love it All
Het is dus snel gegaan met deze band. Eerst was er het Wicked Jazz Sounds project van een paar DJ's. Live kwamen daar een paar artiesten bij en daaruit is deze band gevormd.
Pas in het vorige jaar (2009) kwam hun debuutalbum uit. En daarvan dus nu al een nummer in de lijst.
Als je van funky-jazz met een aanstekelijk refrein houdt dan is dit een ding voor jou. Goede zangeres, strakke instrumentatie
.....standaard radiodeuntje. 727 nummers is wat raar, maar dat is zo gekozen omdat het precies in de zendtijd paste...
726. Undisputed Truth - Smiling Faces Sometimes
Nu al! Een klassieker van het Gordy label (zijlabel van Moton directeur Berry Gordy)
Ik denk dat meesten onder jullie dit nummer wel kennen. Houd je van soulnummers met uitgebreide instrumentatie en zwoele stemmen dan zit je geramd met dit nummer.
725. Diana Krall - From This Moment On
Jazz-nachtegaal Krall staat natuurlijk ook in deze lijst. Swingend jazz nummer met ietwat drukke instrumentatie. Ik noemde Krall net niet voor niks een nachtegaal, want wat een toptstem heeft deze dame! Wordt eens tijd voor mij dat ik van deze dames eens albums ga uitproberen.
...praatje van de DJ. Standaard deuntje op de achtergrond. De DJ introduceert het nieuwe nummer, dat is opvallend genoeg....
724. Otis Redding - I've been loving you too long (to stop now)
Ik heb ook gestemd op de lijst en dit is mijn nummer 2. Naar mijn mening het allerbeste nummer van Oits. Maar in deze lijst komt het opvallend genoeg nu al terug.
Otis Redding is de personificatie van soulmuziek. Elke keer als ik dit nummer hoor blijf ik het bewonderingswaardig vinden hoeveel gevoel en beleving Otis in dit nummer weet te leggen. Prachtig. Dit is naar mijn mening soul zoals soul gemaakt dient te worden.
723. Carleen Anderson - Mama said
Opvallend dat Carleen er in staat. Een ietwat onbekende Britse soulzangeres met een kraakheldere stem. Nog een feitje: ze is de dochter van soulgrootheid Vicki Anderson, die weer een protege van James Brown was. Bobby Byrd, ook van JB, is haar stiefvader.
Op MuMe heeft deze dame dus maar 7 stemmen. Erg zonde dat zo weinigen haar kennen.
Haar nummers staan altijd als een heus en vooral haar stem zorgt voor die stevige ondergrond die een huis ook dient te hebben.
Dit is een swingbeat achtig nummer van deze dame.
722. New Cool Collective - Big mondays
Ook natuurlijk Nederlandse artiesten in deze lijst. Een jazzband bestaande uit grote namen als Benjamin Herman en Anton Goudsmit. Dit is wel meteen hun enige nummer.
Mocht je een ding hebben voor swingende jazz, dan is dit zeker je ding. Kende zelf dit nummer nog niet, maar moet zeggen dat het me erg bevalt. New Cool Collective staat aangekruist op mijn "nog te luisteren" lijst.
721. Rose Royce - Best love
Achtkopige band uit LA. Wereldhit 'Car Wash' zal iedereen wel kennen. Maar natuurlijk maakten ze meer.
Dit 'Best Love' was wel één van hun latere hits. Meer richting de disco-tijd. En nu is disco niet zo mijn ding. Dus ja, met dit nummer kan ik ook niet zoveel. Het swingt best aardig en ook vocaal is het dik in orde. Toch weet die discosound mij niet echt in te pakken.
...opvallend genoeg verteld onze DJ nu dat dit hun enige notitie is....
0
geplaatst: 17 maart 2010, 18:58 uur
Weet niet of ik dagelijks wat kan gaan plaatsen.
Geeft jullie rustig de tijd om te lezen en te reageren
Hopelijk is het een beetje fijn lezen op deze manier en met deze opbouw. Ik hoor het wel van jullie.
Geeft jullie rustig de tijd om te lezen en te reageren

Hopelijk is het een beetje fijn lezen op deze manier en met deze opbouw. Ik hoor het wel van jullie.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 19:12 uur
Otis met inderdaad één van zijn mooiste nummers op 724
Ik heb niet gestemd - kwam te laat achter het initiatief - maar die had bij mij misschien ook wel in de top-10 gestaan.
Ik heb niet gestemd - kwam te laat achter het initiatief - maar die had bij mij misschien ook wel in de top-10 gestaan.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 19:18 uur
Prachtig nummer van Otis inderdaad.
Het nummer van Carleen Anderson is me ook wel bekend, misschien dat sommige mensen haar nog wel kennen als de zangeres van de Brand New Heavies, dat was ze ook nog even.
Het nummer van Carleen Anderson is me ook wel bekend, misschien dat sommige mensen haar nog wel kennen als de zangeres van de Brand New Heavies, dat was ze ook nog even.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 20:10 uur
Alle geluk dat je Otis nog op 2 hebt gezet, anders had het nummer er misschien niet eens ingestaan.
Vind dit sowieso wel een verrassende lijst, alleen niet meteen in positieve zin. Maar ik blijf dit wel volgen.
Ik vraag me wel af hoe zo'n lijst er zou uitzien in België. Niet dat dat er zal komen, want het zou volgens mij te weinig luisteraars lokken. België luistert veel minder Soulgeöriënteerd dan Nederland heb ik de indruk.
Vind dit sowieso wel een verrassende lijst, alleen niet meteen in positieve zin. Maar ik blijf dit wel volgen.
Ik vraag me wel af hoe zo'n lijst er zou uitzien in België. Niet dat dat er zal komen, want het zou volgens mij te weinig luisteraars lokken. België luistert veel minder Soulgeöriënteerd dan Nederland heb ik de indruk.
0
Mb.
geplaatst: 17 maart 2010, 21:28 uur
Ik luister niet actief radio, dus ik heb deze lijst dan ook niet gevolgd. Maar ik hou dit topic zeker wel in de gaten; altijd leuk om wat van je te lezen, Reijersen. Kleine suggestie is dat het misschien leuk is als je wat meer ingaat op dingen zoals 'waarom Otis met dat nummer zo hoog staat' en wat je daar van vindt. Dat lijkt me namelijk best interessant!
Daarnaast wil ik zelf ook even ingaan op die lijst, en op wat hier al gezegd is. Allereerst vind ik dat ze de lijst wat beter hadden kunnen definiëren. Wat is nou precies "zwarte" muziek? Als iemand mij dit zou kunnen uitleggen; graag. Ik vind de term wat vaagjes. Is "zwarte" muziek per se muziek gemaakt door daadwerkelijk "zwarte" artiesten, of doelen we hiermee een bepaalde context van genres? Daarnaast vind ik het toch raar dat men zelden praat over "witte" muziek, of het in ieder geval niet zo aanduid. Enfin, misschien ben ik nu aan het zeuren, maar ik wilde deze kanttekening toch even maken.
Ik heb de lijst even kort doorgenomen en het eerste wat me opvalt is dat de lijst zo ongelofelijk cliché en iets wat jammerlijk gevormd is door de recente popularisatie van zus en zo. Nu ben ik wederom wat aan het zeuren, want zo werkt het nou eenmaal, maar als ik dan dat topnummer van Otis op nr. 724 zie staan dan vind ik dat nummer toch tekort gedaan.
Daarnaast wil ik zelf ook even ingaan op die lijst, en op wat hier al gezegd is. Allereerst vind ik dat ze de lijst wat beter hadden kunnen definiëren. Wat is nou precies "zwarte" muziek? Als iemand mij dit zou kunnen uitleggen; graag. Ik vind de term wat vaagjes. Is "zwarte" muziek per se muziek gemaakt door daadwerkelijk "zwarte" artiesten, of doelen we hiermee een bepaalde context van genres? Daarnaast vind ik het toch raar dat men zelden praat over "witte" muziek, of het in ieder geval niet zo aanduid. Enfin, misschien ben ik nu aan het zeuren, maar ik wilde deze kanttekening toch even maken.
Ik heb de lijst even kort doorgenomen en het eerste wat me opvalt is dat de lijst zo ongelofelijk cliché en iets wat jammerlijk gevormd is door de recente popularisatie van zus en zo. Nu ben ik wederom wat aan het zeuren, want zo werkt het nou eenmaal, maar als ik dan dat topnummer van Otis op nr. 724 zie staan dan vind ik dat nummer toch tekort gedaan.

0
geplaatst: 17 maart 2010, 22:32 uur
kemm schreef:
Is België niet zo soul/R&B minded? Hoe zit dat in je vriendenkring dan? Vraag me dat wel eens af. Hoe groot soul is in België.
Mb. schreef:
Kleine suggestie is dat het misschien leuk is als je wat meer ingaat op dingen zoals 'waarom Otis met dat nummer zo hoog staat' en wat je daar van vindt. Dat lijkt me namelijk best interessant!
Kleine suggestie is dat het misschien leuk is als je wat meer ingaat op dingen zoals 'waarom Otis met dat nummer zo hoog staat' en wat je daar van vindt. Dat lijkt me namelijk best interessant!
Goed idee

Bij het stemmen op de lijst kon je uitgebreid je keuze ondersteunen met een lap tekst, wat ik uitgebreid gedaan hebt. Ben benieuwd of ze dat soort anekdotes van stemmers ook nog terug laten komen in het programma.
0
geplaatst: 18 maart 2010, 13:18 uur
Ik weet niet of je dit programma kan streamen, maar vind je het goed dat ik een paar linkjes plaats voor mensen zoals ik, laten we ons de 'brugklassers van de soul' noemen, die misschien niet alle nummers uit hun hoofd kennen? 
Wicked Jazz Sounds Bands - ...
Leuke Pop
Undisputed Truth- Smiling F...
Beladen en creatieve top-Motownproductie.
Diana Krall- From This Mome...
Spannend genoeg om te boeien, voor mij niet meer dan dat.
Otis Redding - I've Been Lo...
Amen.
Carleen Anderson - Mama Said
Sterk soulnummer met 'early nineties feel' (vroege Janet Jackson e.d.). Mag inderdaad wel wat meer aandacht voor komen.
New Cool Collective - Big M...
Tijd om je nette danspak uit de mottenballen te halen.
Rose Royce - Best Love
Wat Reijersen zegt.
Wat betreft de discussie 'zwarte muziek': natuurlijk is de invloed van met name zwarte Amerikanen op de popmuziek zo groot geweest, dat de grenzen nogal moeilijk aan zijn te geven. Ik denk dat deze lijst hinkt op twee gedachtes: allereerst als reactie tegen het onrecht van de wel erg bleekjes ogende bovenste regionen van de Top 2000, ten tweede om een lijst te maken voor alle liefhebbers van soul, jazz, r & b, disco, funk, hiphop en alle subgenres die daarbij horen. Het gevolg is wel dat sommige nummers net zoveel met elkaar gemeen hebben als chocomel en kamelenkak. En je stelt nou eenmaal nooit iemand tevreden met zo'n lijst.
Zag trouwens ook Coltrane's A Love Supreme in de lijst staan, zonder ondertitel. Betekent dit dat ze de hele plaat op de radio hebben gedraaid?

Wicked Jazz Sounds Bands - ...
Leuke Pop
Undisputed Truth- Smiling F...
Beladen en creatieve top-Motownproductie.
Diana Krall- From This Mome...
Spannend genoeg om te boeien, voor mij niet meer dan dat.
Otis Redding - I've Been Lo...
Amen.
Carleen Anderson - Mama Said
Sterk soulnummer met 'early nineties feel' (vroege Janet Jackson e.d.). Mag inderdaad wel wat meer aandacht voor komen.
New Cool Collective - Big M...
Tijd om je nette danspak uit de mottenballen te halen.
Rose Royce - Best Love
Wat Reijersen zegt.
Wat betreft de discussie 'zwarte muziek': natuurlijk is de invloed van met name zwarte Amerikanen op de popmuziek zo groot geweest, dat de grenzen nogal moeilijk aan zijn te geven. Ik denk dat deze lijst hinkt op twee gedachtes: allereerst als reactie tegen het onrecht van de wel erg bleekjes ogende bovenste regionen van de Top 2000, ten tweede om een lijst te maken voor alle liefhebbers van soul, jazz, r & b, disco, funk, hiphop en alle subgenres die daarbij horen. Het gevolg is wel dat sommige nummers net zoveel met elkaar gemeen hebben als chocomel en kamelenkak. En je stelt nou eenmaal nooit iemand tevreden met zo'n lijst.
Zag trouwens ook Coltrane's A Love Supreme in de lijst staan, zonder ondertitel. Betekent dit dat ze de hele plaat op de radio hebben gedraaid?
* denotes required fields.