MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen bespreekt de Sublime Top 1000

zoeken in:
Reijersen schreef:
(quote)

Is België niet zo soul/R&B minded? Hoe zit dat in je vriendenkring dan? Vraag me dat wel eens af. Hoe groot soul is in België.

Het beperkt zich vooral tot de bekende dingen. We hebben ook niet zoveel lokale artiesten die er zich mee bezig houden, soul, funk of hiphop. Ik merk wel dat het de laatste jaren steeds meer aan populariteit wint, zowel bij artiesten als publiek, maar nog lang niet zoals in Nederland (voor zover ik dat kan beoordelen).
Zal ik even Erykah Badu als voorbeeld nemen? Ik geloof dat haar tweede concert in België in 2003 was, toen voor een halfleeg Vorst Nationaal. De laatste keer dat ze hier was, in 2008, was het drummen geblazen tot tegen de hekken. Het zegt natuurlijk niet alles, een zaalconcert in december tegenover een zomerfestival in juli, maar toch...
Hetzelfde gaat eigenlijk binnen m'n vriendenkring: vooral het bekendere, en af en toe kan ik ze wel eens warm maken voor wat meer.
Maar het komt wel goed met Soul in België. Het zit eigenlijk al decennia lang goed, alleen niet zo uitgebreid dus. Kemm to the rescue!

kemm schreef:
Jij bent een Belg!

Een Eindhovenaar, meneer!

(Hier ben ik al blij als er iets anders in de kroeg wordt gedraaid dan Zachte G, Harde L)

Ik wist niet dat jullie ook "chocomel" zeggen.

Reijersen schreef:
New Cool Collective staat aangekruist op mijn "nog te luisteren" lijst.

@Sandokan-veld: ik zat te twijfelen om de links toe te voegen. Bedankt voor het werk, maar ik zal dat verder niet gaan doen.

Begrijp ik en prima hoor. Moet ook wel zeggen dat ik net een nieuwe computer heb, waardoor ik voor het eerst in vele maanden weer een internetpagina kan openen in enkele seconden. Wil hier af en toe een beetje van genieten, dus vandaar de aanvulling

Korte reactie op Reijersens commentaren:

727. Wicked Jazz Sounds Band - Love it All
Kende ik niet. Komt wel in de buurt van wat ik leuk vind.

726. Undisputed Truth - Smiling Faces Sometimes
Inderdaad een Gordy/Motown-klassieker. Geproduceerd door de zeer door mij bewonderde Norman Whitfield. Goeie zang, lekkere instrumentatie, mooie ruimtelijke productie. Maar waarom zo láág?

725. Diana Krall - From This Moment On
Goede zangeres van wie ik ook nodig eens een album moet gaan oppikken. Vind dit voor haar stem wat aan de drukke kant, maar ze kan het aan.

724. Otis Redding - I've been loving you too long (to stop now)
Ik heb andere Otis-favorieten (zoals Cigarettes & coffee), maar dit is natuurlijk onverwoestbaar. Ik ben het dus eens met Reijersen: monumentale soulplaat die toch zeker bij de eerste 100 had moeten staan. Vanaf heden kun je bij elk nummer zeggen: wat? Staat dit bóven Otis Redding?

723. Carleen Anderson - Mama said
Geloof het of niet, maar dit nummer heb ik toevallig op een verzamel-CD die destijds is uitgegeven om JFK te promoten. Ik ken het nummer en de zangeres ook alleen maar daarvan. Maar zonder meer uitstekend, zeker voor nu soul-begrippen, waar ik doorgaans niet zo heel veel mee heb.

722. New Cool Collective - Big mondays
Kende ik ook niet, maar maakt nieuwsgierig naar méér van dit gezelschap.

721. Rose Royce - Best love
Zoals de volgers van mijn Funky 45 (van een tijdje geleden) wel weten, ben ik een groot fan van dit gezelschap, dat op vele Whitfield-producties meespeelde. Maar dit is wel een merkwaardige keuze als je bedenkt dat dit hun enige nummer in de lijst is. Deze is uit hun nadagen (en alleen in NL een hit); topzangeres Gwen Dickey doet hier al niet meer mee. Wishing on a star of Ooh boy had een veel betere keuze geweest.

Dat I've Been Loving You Too Long zo laag staat in de lijst snap ik echt niet dit geld ook voor Smiling Faces en dat New Cool Collective maar 1x in de lijst voorkomt is ook heel merkwaardig.

Vind het al met al tog een beetje een rare lijst geworden.
Dit lijkt mij niet de gemiddelde smaak van de Radio 6 luisteraar, maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben.

Ja, 'Amen' is ook een erg goed nummer van Otis. Weet niet of die er ook in staat

thelion schreef:
Dat I've Been Loving You Too Long zo laag staat in de lijst snap ik echt niet dit geld ook voor Smiling Faces en dat New Cool Collective maar 1x in de lijst voorkomt is ook heel merkwaardig.

Vind het al met al tog een beetje een rare lijst geworden.
Dit lijkt mij niet de gemiddelde smaak van de Radio 6 luisteraar, maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben.

Wat stond in jouw stemlijst?

I've Been Loving You stond btw opvallend genoeg niet eens in de keuzelijst die Radio6 zelf had gemaakt. Moest 'm bij de eigen toevoegingen zetten

720 Donny Hathaway - Voices inside (everything is everything)
Donny Hathaway is voor een absolute soulheld. Niet persé de naam die iedereen snel zal noemen in het rijtje Cooke, Gaye, Wonder etc. Maar toch valt hij mij elke keer weer op dat vooral veel andere artiesten aangeven door deze man beïnvloed te zijn.
Dit is een soort van titeltrack van zijn debuutalbum. De arrangementen zitten altijd goed in elkaar bij deze man. Daar waar hij vaak uitblinkt in vlijmscherpe ballads doet hij het nu met een meer swingend nummer, gevuld met het nodig koperwerk.

719 Art Blakey & The Jazz Messengers - Cubano chant
Art Blakey en zijn Jazz Messengers heb ik pas echt leren kennen op mijn stage bij Blue Note. En dat was met het album'Moanin'.
Dit nummer komt van 'Drum Suite'. En als liefhebber van jazz in de minst zenuwachtige en vrije vorm is dit goed te doen voor mij. Art is een geweldig strakke drummer, en de bossanova-sfeer is heerlijk voor het lentezonnetje.

...DJ heeft het over mooie stemmen en dan....
718 Joe Tex - I gotcha
Mooie stem? Jawel, op een aparte manier. Funky soul ten top. Als je van lekker wat gekrijs, gestuw en gekrioel houdt. En dan muzikaal het betere blaaswerk en funky drums. Nou dan zit je geramd met Joe Tex. Ik vind het in ieder geval fantastisch. Je hoort dat deze man vol plezier volledig uit zijn dak gaat.

717 McFadden & Whitehead - Ain't no stopping us now
Heb pas een geheel album van McFadden & Whitehead gehoord. Dit is hét bekendste nummer van hun. Het is een nummer waarin je hoort dat toendertijd de soul al een beetje richting de disco kroop(nummer komt uit 1979).
Opvallend genoeg vind ik het een perfecte tune voor bij zo'n Charlie's Angels achtige serie uit die tijd.
Catchy is het zeker, maar wel wat zoet.

....Goh, wat heeft die DJ weinig te melden zeg....
716 Herbie Hancock & John Mayer - Stitched up
Nooit geweten dat dit nummer bestond. Herbie vind ik erg goed en Mayer is ook wel aardig. Een nieuwkomer voor mijn oren dus.
Nou, de jazz is wel wat ver te zoeken ondanks dat Hancock meedoet. Het is misschien meer een Mayer-song geworden. En deze is dan erg inwisselbaar met zijn andere werk.
Opvallend is dan wel weer het frisse pianospel van Hancock. Doet het nummer toch nog goed.

715 Mayer Hawthorne - Maybe so, maybe no
Reijersen is niet de allergrootste fan van deze man. Maar blijkbaar heeft zijn muziek toch al een aardige vlucht genomen als het al in deze lijst staat (en boven Otis )
Mayer brengt een Smokey Robinson style sort of soul. En dat was toendertijd ook al niet mijn favoriete Motown-artiest.
De nummers van Hawthorne zijn mij vaak wat te nikszeggend. Het kabbelt allemaal lekker rustig voort, maar de verwachte verrassing blijft elke keer uit. Dig je dat wel, dan moet je zeker eens zijn album checken. Ik laat het vooralsnog links liggen en pak er af en toe een los nummertje van op.

....blijkbaar dus een Radio6 lievelingsliedje van de DJ's. Staat er gelukkig maar één keer in ....

Reijersen schreef:

Wat stond in jouw stemlijst?

I've Been Loving You stond btw opvallend genoeg niet eens in de keuzelijst die Radio6 zelf had gemaakt. Moest 'm bij de eigen toevoegingen zetten

Klopt.

Weet het niet precies meer maar oa:

Sam Cooke - A Change is Gonna Come
Ben E King - Stand By Me
Lyn Collins - Think About It
Marvin Gaye - I Heard It Through the Grapevine
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long
Otis Redding - Try a Little Tenderness
Margo Thunder - Expressway To Your Heart
Miles Davis - So What
Buddy Miles - Them Changes

Ik denk dat ik vandaag niet met een nieuwe toevoeging kan komen. Te druk helaas.

Weet één van de experts of Joe Tex' I Gotcha ook de directe inspiratie was voor Don't Say Nuthin' van The Roots, of zijn er nog andere schakels in dat verhaal?

Opvallend dat blijkbaar meer mensen op Mayer Hawthorne stemmen dan op eh... Otis Redding enzo.

Sandokan-veld schreef:

Opvallend dat blijkbaar meer mensen op Mayer Hawthorne stemmen dan op eh... Otis Redding enzo.

Mayer Hawthorne is behoorlijk gepugged vorige jaar op Radio6, denk dat dat er zeker mee temaken heeft en wellicht zelfs dat zijn positie in de lijst "gesponsord" is.......

Reijersen schreef:
....blijkbaar dus een Radio6 lievelingsliedje van de DJ's. Staat er gelukkig maar één keer in ....

Zoals ik al zei over Hawthorne

Komt dus inderdaad gesponsord over.

@sandokan-veld: ik zou het niet weten.

714. Isley Brothers - The highways of my life
Nu al! Toch wel één van de allerbeste nummer van deze broers. Alleen al door de prachtige piano-intro verdient dit nummer om veel hoger te staan.
Floortje Dessing zal ook niet blij zijn met deze lage notering, het is immers haar favoriete nummer allertijden.

713. Spinners - I'll be around
Detroit Spinners, Motown Spinners, of toch maar geen the Spinners. Het maakt allemaal niet uit. Het blijft immers dezelfde groep met dezelfde goede muziek.
I'll Be Around werd eerst uitgebracht als de B-side van de single How Could I Let You Get Away uit 1972, maar werd een grotere hit.
Verrassend hoor ik van de DJ dat dit hun enige notering is.

....uit het praatje van de DJ blijkt dus daadwerkelijk dat ze de ingevulde teksten bij de stemlijsten ook gebruiken. Leuk ....
712. Count Basie & Ray Charles - Busted
Ray Charles, dat is een man waarvoor het woord held zeker geldt. Count Basie ken ik nog niet zo goed.
Deze combinatie zorgt voor een bigband kinda song. Wel erg lekker, maar ja wat wil je met een vocalist als Ray.

711. Norah Jones - Chasing pirates
Tsja ik was er al bang voor dat deze dame ook in deze lijst terug te vinden zou zijn. Het viel mij laatst op dat haar muziek eigenlijk alleen nog maar draai als achtergrondmuziek bij het dineren. Vond het mooi, maar doet me nu niet zoveel meer.
En dan ook nog te bedenken dat dit afkomstig is van haar laatste album, die pas een paar maandjes uit is. Moet niet gekker worden dat dit hoger als bv. Otis en Isley staat. Zal wel de waan van het huidige populaire zijn

710. Stevie Wonder - Master blaster (jammin')
Deze man heeft dus de meeste noteringen, aldus de DJ. Wonder goes reggae-vibelicious. Een ode aan Bob Marley.
Een ieder zal wel bekend zijn met dit swingende nummer. Ik vind het in ieder geval een lekker nummer. Vooral de ritmiek is erg cool gedaan.

709. Bobby Hebb - Sunny
Ik weet niet of deze man heel bekend is onder de massa. Ben zelfs verrast dat dit nummer in de lijst staat. Ik zit er wel al een tijdje aan te denken om een album van Bobby Hebb het soulalbum van de week te maken. Hoor nu ook tot mijn verbazing dat een cover van Less McCann hoger staat (veel hoger aldus de DJ).
Wat voor een soul is het? Laiback, relax, zonnig en natuurlijk een prachtige stem. Try it out please!

708. Zuco 103 - Nunca mais
Het zonnetje blijft schijnen met de aanstekelijke muziek van Zuco 103. Zuco weet altijd perfect jazz, latin en wereld muziek te combineren. En dit is dus Nederlands. Mooie notering

...DJ vertelt ons dat er 19 verschillende Nederlandse artiesten in de lijst staan...
707. Randy Crawford & Joe Sample - Rio de Janeiro blue
We gaan jazzy verder met painist Joe Sampl en Randy 'Streetlife' Crawford. Heb hun versie van dit bekende nummer nog nooit gehoord en ik moet zeggen dat het me wel bevalt. Crawford heeft een kraakheldere stem en het pianospel van Sample klinkt lekker fris in de oren.

706. Wilson Pickett - Funky broadway
Houd je van rauwe soul? Mannen die schuren, rampen en stuwen met hun stem? Dan is Wilson Pickett zeker iets voor jou.
Zijn Funky Broadway is één van zijn allerbeste en staat met 706 dus veel te laag. Ik zeg: "Huuu!!"

705. Cannonball Adderley - Sack o'woe
Somethin' Else is nog steeds mijn favoriete jazzalbum. Daar staat dit nummer niet op, dus dat heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken.
Dit is een jaren 70 werk van Adderley. Staat op het album Phenix (zonder stem op MuMe).

704. Meters - Just kissed my baby
The Meters, waaronder 2 Neville-broers. De bedenkers van de New Orleans-funk. Waarschijnlijk mijn favoriete funkband. Strakker dan strak, swingender dan swingend. En dit nummer dus met vocalen. Als het goed is nr 3 op hun beste album (Rejuvenation).
Diggin the funky soul? Dan is de Meters mijn aanrader.
...weer een leuk berichtje van een stemmer voorgelezen door de DJ...

703. Chaka Khan - Through the fire
Deze dame meet de mooie strot mag natuurlijk niet in deze lijst ontbreken. Chaka Khan hoor ik het persoonlijk het liefst in een uptempo nummer, dan kan ze zo lekker krijsen.
Maar dit is een ballade, en niet eens zo onaardig.

702. Mama's Gun - Let's find a way
Het loopt soms raar. Dat zie je maar. Want Mama's Gun heeft veel bekendheid gemist, maar is wel erg geplugged door Radio6. En zodoende zullen ze ook wel in de lijst gekomen zijn. Ik zeg niks.
De muziek is by the way best aardig, maar een bepaald album dat dezelfde naam draagt als deze artiest is beter

701. Ray Barretto - A deeper shade of soul
En dan een op titel totaal onbekende voor mij. Zowel artiest als songtitel zeggen mij niks.
Het is blijkt New Yorkse salsa te zijn en Urban Dance Squad blijkt dit nummer gecoverd hebben.
Het is wel een lekker swingend liedje. Gaat deze zomer waarschijnlijk wel terugkomen in huize Reijersen.

714. Isley Brothers - The Highways of My Live
Schande dat deze zo laag staat.......
En dat geld ook voor 706. Wilson Pickett - Funky Broadway

Heb het al eerder gezegd "Ik heb zo mijn bedenkingen bij deze lijst"

Benno
Ik ben niet zo enthousiast over de notering van Basie & Charles, omdat het nummer nooit in deze vorm is opgenomen. Het is een studiotrucje waarbij later ontdekte opnames van Charles zijn gezet op al bestaande arrangementen van Basie. Mijns inziens horen dat soort vreemde projectjes niet in zo'n lijst...

Ik kan ook maar weer even kort in op een aantal titels uit de lijst:

714. Isley Brothers - The highways of my life
Een van hun beste inderdaad. Zou veel hoger moeten staan. Gelukkig komen ze nog vaker langs in de lijst.

713. Spinners - I'll be around
Als er dan toch eentje van de Spinners in moet staan, moet deze het maar wezen. Op zich wel een terechte keuze.

Mij verging het met Norah Jones ongeveer hetzelfde als Reijersen. Ik vond haar eerste album prachtig en haar tweede ook nog wel, maar ben er inmiddels een beetje op uitgeluisterd. Op haar meest recente CD schijnt ze een redelijk drastische stijlverandering te hebben doorgevoerd, maar wat ik ervan gehoord heb, kan me niet inspireren om het album aan te schaffen.

710. Stevie Wonder - Master blaster (jammin')
Dateert van ná zijn hoogtijdagen uit de jaren zeventig, maar ik vind dit echt een heerlijk nummer met een zomerse vibe ('Marley's hot on the box') en zoals altijd een positieve boodschap. Fijn om te zien dat Stevie goed vertegenwoordigd is in deze 'zwarte lijst'

709. Bobby Hebb - Sunny
Ik ken dit nummer wel - van Georgie Fame, van Les McCann en Boney M (!), maar ook in deze originele uitvoering. Maar het was me nog niet gaan dagen dat dit een soulzanger was. Het is ook het enige nummer dat ik van hem ken. Misschien toch maar eens naar op zoek gaan.

708. Zuco 103 - Nunca mais
Leuk dat dit er ook in staat. Mooie wereldmuziek-mix van eigen bodem. Mogen we best een beetje trots op zijn.

707. Randy Crawford & Joe Sample - Rio de Janeiro blue
Op zich een opvallende notering, want dit is 'slechts' een albumtrack. Maar dan wel eentje van het soort zoals ik Randy graag hoor. Ik neem trouwens aan dat dit een andere (recentere?) versie is dan Randy's uitvoering op het album Secret combination. Want dat was het eerste album dat ze juist níet met de Crusaders opnam, dacht ik.

706. Wilson Pickett - Funky broadway
Pickett is voor de mij de man van de singles. Ik krijg vrij snel genoeg van zijn wat schreeuwerige zang, maar een nummer tussendoor werkt altijd. En dit is inderdaad één van zijn beste

704. Meters - Just kissed my baby
Ik ken haast niets van The Meters, moet ik tot mijn schande bekennen. Toch maar eens naar op zoek gaan; ik denk nl. dat ik het best kan waarderen.

703. Chaka Khan - Through the fire
Vind dit niet bepaald het beste nummer van Chaka. Ik ken legio betere nummers van haar, met name ook van de albums die ze met Rufus opnam. Net als Reijersen heb ik Chaka liever rauw en uptempo. Maar ze mag natuurlijk best meerdere keren in de lijst voorkomen.

701. Ray Barretto - A deeper shade of soul
Ik ken het origineel nog wel - volgens mij was dat begin jaren zeventig een nummer dat wel eens op de Nederlandse radio voorbij kwam (al is het nooit een hit geworden). Pure salsa, wel leuk gedaan. En bij ons in NL natuurlijk een beetje onsterfelijk omdat de Urban Dance Squad zich erover ontfermde (en met die remake een internationale hit scoorde, maar niet in Nederland...)

Ik houd erg van soul en ben altijd te porren voor meer. Maar bij dit soort topics wordt ik er vaak toch een beetje met mijn neus opgedrukt dat ik toch in de eerste plaats een rock 'n' roll-jongen ben. Dingen als The Isley Brothers en zelfs Randy Crawford zijn toch een beetje te smooth voor mij. Als ik daar teveel achter elkaar van luister krijg ik zin om een vleermuis zijn kop af te bijten. Alleen al daarom buig ik voor Wilson Pickett en de Meters. 'Huuu!', indeed. (Wel is die piano in Highways... subliem inderdaad)

Grootste ontdekking in dit stukje lijst is toch wel Bobby Hebb. Het nummer kende ik natuurlijk wel, maar niet in deze originele uitvoering. Wat een stem!

700. Ryan Shaw - Do the 45
Was toendertijd best een leuk en catchy singletje. Maar ben het nu erg zat. Ook over het album van deze man was ik niet zo te spreken (zie mijn stem). Onbegrijpelijk dat een handjevol klassiekers onder dit hap-slik-klaar werk staan.

699. Jose James - Park bench people
Erg nice dat deze man er ook al instaat. Dit prachtige nummer is dan wel meteen zijn enige notering. Maar ben al verheugd genoeg dat hij er überhaupt in staat.
Sit-back, relaxed en lay your head in your neck jazz met een soul tintje.

698. Roy Hargrove Quintet - Strasbourg/St. Denis
Eén van mijn favoriete hedendaagse jazzartiesten in deze Roy Hargrove. Dat is eigenlijk vooral zo door de RH Factor die hij maakte. Funky ten top was dat.
Dat is dit nummer met zijn Quintet in wat mindere mate, maar positief vind ik dat het een frisse sfeer heeft. De vibe is vrolijk en dat spreekt me wel aan.

697. Gladys Knight & The Pips - Help me make it through the night
Een klassiek Motown gezelschap. Gladys is de dame die onder andere Michael Jackson introduceerde aan Gordy. Maar nu gaan we het natuurlijk alleen over haar en haar Pips hebben.
Een ballad is dit. Mooi, klein nummer. Niet absolute top, maar best lekker.

696. Minnie Riperton - I am the black gold of the sun
Het verhaal over het octaven bereik van deze Riperton lijkt mij bekend. Daar begin ik dan ook niet meer over.
Dit nummer is een wat repetatief, midtempo nummer. Vind het persoonlijk op z'n tijd wel lekker, maar soms is het ook wat te eentonig

LocoHermano
Reijersen schreef:
Tsja ik was er al bang voor dat deze dame ook in deze lijst terug te vinden zou zijn. Het viel mij laatst op dat haar muziek eigenlijk alleen nog maar draai als achtergrondmuziek bij het dineren. Vond het mooi, maar doet me nu niet zoveel meer.
En dan ook nog te bedenken dat dit afkomstig is van haar laatste album, die pas een paar maandjes uit is. Moet niet gekker worden dat dit hoger als bv. Otis en Isley staat. Zal wel de waan van het huidige populaire zijn.

Misschien wat al te bruusk, maar dat er plaats is voor de muzak van deze fluisteraar, is voor mij reden genoeg om de lijst niet serieus te nemen.

Wat Ray Barretto betreft, check het album Acid (schudden met die billen)

I Am the Black Gold of the Sun is van Rotary Connection (een groep waar ook Minnie in zat weliswaar). Ze hadden daar bij Radio 6 wel eens wat research kunnen doen.

Ik vind het trouwens een topnummer, verre van eentonig. Hebben ze het einde ook op de radio laten horen? 'Space is the place, space is the place, space is the plaaace, yeaaah..'

Ryan Shaw - Do the 45 staat een paar 100 nummers te laag naar mijn zin en Roy Hargrove Quintet - Starsbourg/St. Denis had wat mij betreft wel ergens tussen nr. 100 en 150 mogen staan.

kemm schreef:
I Am the Black Gold of the Sun is van Rotary Connection (een groep waar ook Minnie in zat weliswaar). Ze hadden daar bij Radio 6 wel eens wat research kunnen doen.

Ik vind het trouwens een topnummer, verre van eentonig. Hebben ze het einde ook op de radio laten horen? 'Space is the place, space is the place, space is the plaaace, yeaaah..'

Dat is natuurlijk zo, heb het alleen gecopieerd van de zwarte lijst. Excusé, had het wel aan kunnen passen.

En nee, ze hebben het niet helemaal doorgedraaid tot het einde.

695. Diamond Five - Amsterdam Blues
Nederlands jazzbandje. Leuk om eenn keer dit te horen, maar echt veel doet het me niet.
Is daarbij wel de eerste keer dat ik hoor, dus weet kan het nog groeien. (al mis ik die potentie)

694. Melody Gardot - Who Will Comfort Me
Één van de betere jazzzangeressen van tegenwoordig is toch wel deze Melody Gardot.
Ze heeft een heerlijke soepele stem en beheerst de prachtige techniek om met deze stem als het ware in een nummer te kunnen hangen.
Ik bejubel dit op z'n tijd wel.

693. Defonics - Ready or Not Here I COme
Ahhhh, erg leuk dat deze hier in staat. Ik zeg Fugees en jullie luisteren en zeggen "Ahhhhh", die.
Ja mensen Ready or Not is een cover. Tenminste een bijzonder groot deel. Luister en geniet van zoals het was.

692. Eli Paperboy Reed - Am I Wasting My Time
Ik wacht nog met smart op zijn nieuwe album. Dat komt er dus binnenkort aan.
Misschien een beetje een geval van meegaan in de soulhype en de soulvibe, maar wel op een goede manier.
Het vaatje waar Ryan Shaw zo middelmatig uit tapt, daar tapt deze man fantastisch uit. Heerlijke stem.

691. Jamie Cullum - Twentysomething
Beh, bleh, bluh, blih, bloh en bah!!!! Wat doet dit gruwel hier?!!!
(sorry maak er geen extra woorden aan vuil)

690. Sade - Paradise
Waarschijnlijk één van de allermooiste vrouwen uit de lijst. Zowel qua stem als qua uiterlijk.
Smooth popsoul voor de stelletjes. Heerlijk warme nummers maakt deze. Getuige eveneens dit nummer.

689. Raphael Saadiq - Let's Take a Walk
Toch leuk dat dit er in staat. Erg sterk nummer van een ijzersterk album.
Swingende nusoul met een dikke vette knipoog naar de soul van vroeger. Saadiq nailed it!!!

...Zo! Saadiq staat er zelf 3x in, aldus de DJ. Had ik niet verwacht....
688. Bettye Swann- Then you can tell me goodbye[/í]
En wederom een nummer dat ik hier niet verwacht had. WAnt hoe bekend is Swann nu eenmaal?
Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit nummer wel verdient om in deze lijst te staan. Prachtig gezongen vooral. Heerlijk intiem begin en opbouwend naar een mooi slot.

[i]687. Kenny Burrell - Midnight Blue

En deze had ik dan weer een pak hoger verwacht. Jazzklassieker pur sang. En ik vind het ook een topper.

[de eerste 3 uur Radio 6 Zwarte Lijst zitten erop]

Reijersen schreef:

[[i]690. Sade - Paradise

Waarschijnlijk één van de allermooiste vrouwen uit de lijst. Zowel qua stem als qua uiterlijk.
Smooth popsoul voor de stelletjes. Heerlijk warme nummers maakt deze. Getuige eveneens dit nummer.

]

Meestal ben ik het met je eens. Maar jouw opmerkingen bij Sade kan ik niet goed plaatsen. Sade is n.m.m. een niet erg begaafde zangeres, die niet zo zeer een mooie stem heeft, als wel een zeer vlakke. Ik kan net 1 nummer van haar aanhoren, voordat ik in slaap val. Een soort Katie Melua van haar tijd, lijkt me, hoewel een vergelijking van die 2 weleens in het voordeel van Katie zou kunnen uitvallen.

Voor de goede orde: jouw topic vind ik uitstekend!

Saadiq 3x in de lijst da's mooi
Maar 3x veels te laag da's dan weer minder......... Nee het is ook nooit goed.

prototype schreef:
(quote)

Meestal ben ik het met je eens. Maar jouw opmerkingen bij Sade kan ik niet goed plaatsen. Sade is n.m.m. een niet erg begaafde zangeres, die niet zo zeer een mooie stem heeft, als wel een zeer vlakke. Ik kan net 1 nummer van haar aanhoren, voordat ik in slaap val. Een soort Katie Melua van haar tijd, lijkt me, hoewel een vergelijking van die 2 weleens in het voordeel van Katie zou kunnen uitvallen.

De stem van Sade is inderdaad vlak. Ze heeft geen extreem groot bereik. Maar haar stem is zeker mooi qua klank en past ook perfect bij de vibe van haar nummers.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.