MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen bespreekt de Sublime Top 1000

zoeken in:
Reijersen schreef:
(quote)

De stem van Sade is inderdaad vlak. Ze heeft geen extreem groot bereik. Maar haar stem is zeker mooi qua klank en past ook perfect bij de vibe van haar nummers.

Toen haar eerste LP uitkwam, hoorde je het overal op elk tijdstip.
Zodoende ontwikkelde ik al snel een allergie. Wat ik eerder zei over het aanhoren van net 1 nummer, is feitelijk onjuist. Als ik Sade hoor, dan gaat de radio uit, ik kan haar klanken eenvoudigweg niet verdragen. Triest dieptepunt is haar volkomen overbodige cover van "Why can't we live together ". Timmy Thomas zingt het honderd keer mooier!

Zo Sade iets mooi zou hebben, dan is het n.m.m. toch de schoonheid van de leegte, niet de interessante, intrigeerde schoonheid, waar ik naar op zoek ben.

Sorry, Reyersen, ik geloof niet dat we het over Sade ooit eens worden. Het is wel vreemd dat ze bij ons zulke uiteenlopende reacties oproept.

prototype schreef:
(quote)

Sorry, Reyersen, ik geloof niet dat we het over Sade ooit eens worden. Het is wel vreemd dat ze bij ons zulke uiteenlopende reacties oproept.

Dat hoeft toch ook niet

Reijersen schreef:
(quote)

Dat hoeft toch ook niet

Hoewel het niet hoeft, ben ik het daar dan weer wel mee eens .

De volgende 2 uurtjes voor de Zwarte Lijst gaan we in

686.Isley Brothers- It's your thing
Funky Isley Brothers. I simple love it. Al had ik deze wel weer wat hoger verwacht.

...pfff wat een overdreven DJ dit keer...
685.Hugh Masekela - Grazin'in the Grass
Deze Zuid-Afrikaanse trompetist hoor ik nu voor het eerst.
Ik moet zeggen het best een lekker nummer is. Ik ken stuk betere jazz (evenals stuk betere nummers die lager staan).
Maar onderhoudend is dit nummer wel.

684.Allen Toussaint- Get out of my life woman
Voor mijn gevoel is deze man altijd een beetje een miskende soulgrootheid. Als je mensen vraagt naar de grootste soulzangers dan hoor je Toussaint niet vaak terukomen.
Maar toch kan deze New Orleans man makkelijk in het rijtje met Cooke, Gaye, Hathaway, Green etc. genoemd worden.
Al is dit niet zijn beste song. Wel zalig pianospel (daar is hij meester in)

....vertelt die DJ me nu dat dit de enige notering van Toussaint is, tssss...
683.Sabrina Starke- Foolish
Ik had na recente opvallende noteringen deze dame ook wel in de lijst verwacht.
Persoonlijk vind ik dit misschien wel de beste song van haar album. Sabrina Starke lijkt mij zowiezo een zangeres met erg veel potentie.

682.Art Blakey & The Jazz Messengers - Along came Betty
Weer tijd voor een stukje echt jazz. Met Art Blakey en zijn Jazz Messengers zit je dan goed.
Vind bijna al hun muziek wel lekker moet ik zeggen.

...mag ik zeggen dat deze nieuwe DJ nu al zat ben? Ja dat mag ik
681.Sam Cooke- Ain't that good news
Sam Cooke, één van de allergrootste stemmen die de soulmuziek ooit gekend heeft.
Helaas is deze man zeer tragisch aan zijn eind gekomen en helaas staat dit prachtige nummer zo laag.

689.Diana Krall- Walk on by
Krall doet dit platgecoverde nummer van Bacharach. En ook al heeft deze dame een prachtstem, dit is niet de beste versie.
Dit nummer staat gewoon vier keer in de lijst (Krall, Hayes, Warwick en Oosterhuis). Daarvan vind ik de versies van Warwick en Hayes bij voorbaat al de beste.

679.Jamie Cullum - I'm all over it
Dat ik niet zo'n liefhebber van deze zanger ben wisten jullie al uit zijn vorige notitie.
En dit nummer stemt mij niet positiever. Ik vind bij Cullum alles altijd zo geforceerd overkomen.

678.Madeleine Peyroux - Careless love
Als we het over de hedendaagse vocale jazz hebben is deze Peyroux één van die zangeressen die mij wel kan boeien.
Mooie, ietwat fragiele stem. Relaxte nummers en muzikaal gezien van topkwaliteit.
Onder die noemers is dit nummer ook te plaatsen.

677.Les McCann - Compared to what
Acht minuten lang aan pianospel van de onvolprezen Les McCann.
De DJ noemt dit funky, maar ja het is maar net wat je gewend bent. Het nummer is in ieder geval zo interessant dat ik nog wel meer van deze man wil horen.

676.Lou Rawls - She's gone
Er zijn maar weinig soulzangers die zo'n herkenbare sound hebben als deze Lou Rawls.
Zijn soul is vaak wat slick, glad of hoe je het ook noemen wil. Maar het past dan wel weer perfect bij zijn stem.
Ook dit nummer is qua zang wederom ijzersterk.

675.Gloria Jones - Tainted love
Het liedge Tainted Love op zich is al een zeer matig nummer. Nu is Gloria Jones best een aardige zanger, maar dat haalt de zwakheid van het nummer ook niet omhoog.
Deze versie kwam laatst ook nog langs in het 'ondek en beoordeel soul'-topic op deze site.

...pfff wat is die DJ gespeeld zeg...
674 Billie Holiday - Too marvelous for words
Jazzstemmen, dan zeg ik Holiday. Groter dan groter en beter dan beter. Mooi nummer ook.

673 Ike & Tina Turner - Funkier than a mosquito's tweeter
Tina Turner is alles behalve mijn favoriete zangeres. Ook haar werk met Ike kan mij erg vaak niet bekoren.
Maar eigenlijk is dit nummer één van die weinige uitzonderingen. Lekker gegroove.

672 Terry Callier - Ordinary Joe
Terry Callier is een zanger waar ik in den beginne erg aan moest wennen.
Dit nummer zal iedereen bijzonder bekend in de oren zijn. Catchy classic.

....weer een uur Zwarte Lijst over. Hopelijk ben ik snel van deze verschrikkelijke DJ af...

..ach ik ga gewoon nog een uurtje door. Edwin Rutten is dus die DJ. Blegh, weten we dat ook weer.
671 Mel Torme - Comin' home baby
Bij naam zij mij dit niet zoveel. Maar nu ik het hoor is het wel erg bekend.
Beetje een mix tussen jazz, funk en rhythm&blues. Klinkt erg goed dit. Tijd voor een album van deze artiest.

670 Ibrahim Ferrer - Buenos hermanos
Één van de allerbekendste namen in de wereldmuziek. Voor mij muziek die alleen in de zomer draai. Het doet me namelijk nooit zo veel.

669 Hank Mobley - Soul station
Jazz, met Hank Mobley. Een nummer dat eigenlijk erg nietszeggend voorbij gaat.
En eigenlijk duurt het nummer mij ook te lang om te blijven boeien.

...sorry, maar nog een keer: Weg met die DJ!!!...
668 Joss Stone - Fell in love with a boy
Tsja, ik weet het nooit zo goed met Joss Stone. Soms vind ik haar muziek echt zwaar relaxed. Maar soms doet het me ook niks.
Moet er blijkbaar echt voor in the mood zijn. Bij dit nummer is het gitaarrifje vooral cool.

667 Tower of Power - What is hip
Tower of Power, zonder twijfel één van de allerbeste groepen die soul en funk brengt.
Heb ze een keer live gezien op het North Sea Jazz Festival. Prachtig hoe die oude mannetjes nog swingden.
Deze mannen verdienen ook wel eens het soulalbum van de week te worden.

666 Marcus Miller & Corinne Bailey Rae - Free
Marcus Miller ken ik vooral als bassist. Corinne als de fragiele zangeres.
Dit nummer van hun samen hoor ik nu voor het eerst.Of heb ik lang geleden eens gehoord.
Het is eigenlijk best een mooi nummer, maar echt absolute top kan ik het zeker niet noemen.

665 Ray Lamontagne - You are the best thing
Verrassend zeg! Had niet verwacht deze man terug te vinden in deze lijst.
Ik ben in ieder geval een liefhebber van deze bebaarde kluizenaar. It's all about the music bij hem.

664 Charlie Parker - Scrapple from the apple
Leuk altijd hoe die jazzartiesten vroeger weleens hun eigen platen aankondigden. Met deze Charlie Parker is dat niet anders.
Dit is oud, heel oud. Dat doet tenminste de geluidskwaliteit van de Radio6 opname vermoeden.
Ietwat zenuwachtig nummer, maar naar mijn bekrompen jazzgevoel nog net niet dat het irriteert.

663 Randy Crawford - Same old story
Ik moet steeds maar wennen aan de stem van deze dame. Vooral die vibrato na elke noot is daar debet aan.
Natuurlijk vooral bekend van 'Street Life'. Maar persoonlijk vind ik dit nummer er niet voor onder doen.
...DJ vertelt met nu dat ze vier keer in de lijst staat...

662 Junior Walker & The All Stars - Shotgun
Mmmm, deze had ik wel in de top100 verwacht. Klassieker!!!!!

661 Eric Vloeimans & Fay Lovsky - Images of Washington
Had hier toch wel wat anders van verwacht. Vooral omdat ik ander werk van Vloeimans niet zo goed vond.
Wat heeft Fay Lovsky een ongelooflijk mooie en dromerige stem zeg! Kan deze ontdekking alleen maar toejuichen.
Nu alleen nog op zoek naar het album waar dit op staat.

660 Maceo Parker - To be or not to be
Maceo Parker brengt de funk zoals funk moet zijn. Groot gemaakt door JB, maar kan ook uitstekend uit de voeten met zijn eigen werk.
Swingend het uur uit.

...de Zwarte lijst continues...

Reijersen schreef:
677.Les McCann - Compared to what
Acht minuten lang aan pianospel van de onvolprezen Les McCann.
De DJ noemt dit funky, maar ja het is maar net wat je gewend bent. Het nummer is in ieder geval zo interessant dat ik nog wel meer van deze man wil horen.

Origineel door Eugene McDaniels, maar deze is toch wel de definitieve versie (is samen met Eddie Harris). Mooi dat hij in de lijst staat! De rest van z'n werk is wel (nog) meer jazz gericht.

679.Jamie Cullum - I'm all over it
Hij zingt eigenlijk niet, hij knauwt. Als ie z'n waffel zou houden, zou het een stuk beter klinken.

678.Madeleine Peyroux - Careless love
Best om aan te horen, maar wil teveel op een oude zwarte blueszangeres lijken.
Bij Tussen Kunst en Kitsch zou ik zeggen: Kitsch.

676.Lou Rawls - She's gone
Lou is cool!

675.Gloria Jones - Tainted love
Vind ik toch wel een leuk nummer. Ze galmt wat teveel, maar het nummer heeft gelukkig wel de charme van vroege jaren 60. En natuurlijk is het de oerversie van de Eighties-hit van Soft Cell.
Zij heeft geen makkelijk leven gehad. Veel kommer en kwel. Zo kreeg ze eind jaren 70 een ernstig auto-ongeluk, waarbij haar geliefde (M. Bolan) overleed.
Dan kunnen we bijna niet zeggen, dat haar plaatje niet leuk is. Dat zou het nog erger maken.

674 Billie Holiday - Too marvelous for words
Even vloeken in de kerk. Inderdaad een geweldige zangeres, maar ik kan van haar niet teveel nummers achter elkaar horen.

672 Terry Callier - Ordinary Joe
Geweldige stem! Soms klinkt hij bijna androgyn, dan weer heel diep en donker.

671 Mel Torme - Comin' home baby
In dit Ray Charles-achtige nummer klinkt Mel behoorlijk zwart. Meestal zingt hij het American Songbook, maar ook dat kan hij zeer goed. Vooral de swingende nummers.

668 Joss Stone - Fell in love with a boy
Kan een jonge blanke vrouw zingen als een doorleefde zwarte vrouw? Ik denk van niet. En hoe goed zo ook haar best doet, Joss kan me niet overtuigen. Het blijft nadoen.

667 Tower of Power - What is hip
Wat een geweldige plaat! Had ik nog nooit van gehoord. Dus ook nooit geweten dat dit nummer de grote inspiratie was voor "What is hip!" van the JuJu Orchestra (met zang van, jawel, Terry Callier).

662 Junior Walker & The All Stars - Shotgun
Deze klassering is inderdaad tamelijk belachelijk.

Father McKenzie
IK kan dit topic niet verder lezen, zonder me pisnijdig te maken.

Zwart is zwart, hoe is het verdomme mogelijk dat het vol blanke artiesten staat, wie kan me dat uitleggen.

Het zou gewoon vol met zwarte artiesten moeten staan, en omdat ik me er dood aan erger dat in dit lijstje lekkerste appels vol peren en bananen zit, blijf ik hier maar verder weg; Wat een stelletje idioten zijn dat daar bij Radio6 zeg!

Jamie Cullum een zwarte begot!

Tip: Misschien kan Reijersen zelf eens een pure zwarte lijst opstellen, maar dan van puur zwarte artiesten en niets anders dan dat, ik verwed mijn slecht karakter erop dat hij dat stukken beter kan dan die oenen van Radio6 die het verschil tussen blank en zwart niet eens kennen, de possums!

Reijersen schreef:
661 Eric Vloeimans & Fay Lovsky - Images of Washington
Had hier toch wel wat anders van verwacht. Vooral omdat ik ander werk van Vloeimans niet zo goed vond.
Wat heeft Fay Lovsky een ongelooflijk mooie en dromerige stem zeg! Kan deze ontdekking alleen maar toejuichen.
Nu alleen nog op zoek naar het album waar dit op staat.

Gatechrasin'

nr. 675 Gloria Jones - Tainted Love had ook wel wat hoger mogen staan.

@ Patric...... Tsja zo dra de arties ook maar een heel ligt bruin tintje heeft mag het al in deze zeer "vreemde" lijst.

Ach, huidskleur... als het om artiesten gaat die in hun muziek overduidelijk geïnspireerd zijn door "zwarte muziek"-Soul/Jazz/Blues en het niet gaat om een slap aftreksel ervan, vind ik het best. Dusty Springfield bijvoorbeeld hoort wat mij betreft dan ook absoluut in deze lijst thuis.
Dat neemt niet weg dat ik tijdens het bekijken van deze lijst een aantal keer bijna van mijn stoel gevallen ben. Jamie Cullum (die zelfs in de top 100 staat) is al aangehaald, maar ook al die gehypte Nederlandse artiesten met redelijk hoge noteringen storen me, zoals Caro Emerald, Waylon, Alain Clark etc. Ze hebben misschien best leuke nummers, maar over een jaar luistert er waarschijnlijk niemand meer naar. En Bob Marley staat er maar liefst 9 keer in met 202 als laagste notering. Hij is dan wel weer "zwart", maar wat doet hij in een Soul/Jazz-lijst?
Zo heb ik nog wel meer bedenkingen bij deze lijst, maar ja, je kunt toch nooit een lijst fabriceren waar iedereen vrede mee heeft.

Ach, huidskleur, waar gaat het om. Er zijn genoeg blanke artiesten die goede zwarte muziek hebben gemaakt. Het zal mijn inziens veel te bekrompen zijn als ze op huidskleur gaan noteren.

Hey dat Ordinary Joe van Terry Callier, is dat die van Nujabes? Die track is namelijk meer dan briljant.

Edit, het zal de originele versie zijn. Kende ik nog niet, is ook zeer aardig. Toch is de moderne versie met Nujabes wel beter.

Father McKenzie
Reijersen schreef:
Ach, huidskleur, waar gaat het om. Er zijn genoeg blanke artiesten die goede zwarte muziek hebben gemaakt. Het zal mijn inziens veel te bekrompen zijn als ze op huidskleur gaan noteren.

Een blanke kan NOOIT als een zwarte klinken, dus ik kan je daarin echt niet volgen. Zwart is zwart, en op muzikaal gebied is black zeker ook nog beautiful, waarom moet men er dan bleekscheten bij betrekken, neen, ik hou dit lijstje dat nergens op slaat voor bekeken, maar jij als soulkenner maar eens een ECHTE zwarte muzikanten lijstje, dat lukt jou stukken beter dan die oenen van Radio6, zeker weten!

Maar een soullijst van mij zou ook niet zonder bijvoorbeeld een Rare Earth zijn

Ik zou er juist mijn bedeken bij hebben mochten hier alleen maar zwarte artiesten in mogen staan. Welke reden zou dat hebben? De term 'zwarte muziek' is gewoon een verzamelnaam voor alle muziek die van oorsprong door zwarten werd gespeeld en groot gemaakt. Ik ben zelf geen fan van die term, maar het is wel handig om het zo te kunnen noemen. Dat blanken dit soort muziek niet zouden kunnen spelen is een allang achterhaald cliché.

Father McKenzie schreef:
(quote)

Een blanke kan NOOIT als een zwarte klinken, dus ik kan je daarin echt niet volgen. Zwart is zwart, en op muzikaal gebied is black zeker ook nog beautiful, waarom moet men er dan bleekscheten bij betrekken, neen, ik hou dit lijstje dat nergens op slaat voor bekeken, maar jij als soulkenner maar eens een ECHTE zwarte muzikanten lijstje, dat lukt jou stukken beter dan die oenen van Radio6, zeker weten!

In principe heb je gelijk, de naam van de Zwarte Lijst slaat eigenlijk nergens op. Zwart is zwart, geen comprissen.

Maar we zouden er ook op een andere manier naar kunnen kijken.
Radio 6 wi waarschijnlijk zoveel mogelijk luisteraars (veelal niet-kenners) aantrekken. Zo werkt dat meestal in radioland. Daarom zijn ze niet al te kieskeurig geweest met de nummers, waaruit het publiek kon kiezen.
Het resultaat is een lijst, waarin veel oninteressante (meestal blanke) mainstream-muziek voorbijkomt, maar toch ook een hoop goede nummers.
En als ik bijvoorbeeld de hoogste 10 nummers van deze Lijst vergelijk met de hoogste 10 van de Top 2000, dan wordt de kwaliteit van de Zwarte Lijst duidelijk: met grote afstand de beste van de twee.

Liever zou ik ook een echte goede zwarte Zwarte Lijst zien, maar dit is, denk ik. the next best thing. Misschien moeten we de Zwarte Lijst toch maar koesteren.

Daarnaast is het natuurlijk het eerste jaar dat deze lijst gemaakt is. Ze zullen er volgend jaar nog wel één maken.
Het is alleen altijd de vraag in hoeverre ze meegaan in de stemmen van de luisteraars. Als die stemmen op een Cullum dan komt die in de lijst.
(al kunnen ze Cullum uit de keuzelijst weglaten)

Zit nu vol in te tentamens. Volgende week ga ik weer verder

Succes dan!

"Ome Willem" die de "zwarte lijst" samenstelt?
Wie had dat gedacht?

Soulistic schreef:
"Ome Willem" die de "zwarte lijst" samenstelt?
Wie had dat gedacht?

Volgens mij was hij zelfs jazz-zanger.

659 Billy Preston - Will it go round in circles
Deze 5e Beatle kent zijn oorsprong in de gospel. Dat is duidelijk te horen, net als zijn pianovirtuositeit.
Ik vind het wel een lekker nummer, leuk dat het erin staat.

... ben blij dat we een andere DJ hebben. Maar wat zegt hij nu! Dit was meteen de laatste Preston. Jammer...
658 John Lee Hooker - Dimples
Een zwarte lijst zonder blues? Natuurlijk niet. Fantastisch nummer.
Dimples zijn kuiltjes in je wangen (interessant he)

657 Cymande - Brothers on the slide
Hier ben ik toch wel blij verrast mij. Cymande had ik echt niet in de lijst verwacht. Heerlijke funk.

656 Bobby Womack - California dreaming
Volgens de DJ één van de hofleveranciers van deze lijst. Ben nooit zo'n heel grote fan van hem geweest.
Af en toe wat leuke nummers. Maar dit is wel een beetje een uitgekwaud nummer.

655 Herbie Hancock - Wiggle-waggle
Hancock wordt vaak geassocieerd met jazz, maar dit gewoon funk naar mijn mening. Leuk nummer.

654 Gare du Nord - Dish of the day
Heb zelf niet zoveel met Gare du Nord. Vind het vaak te matig. Jammer dat er ook vaker in staat.

653 Clifford Brown - Jordu
Ik dacht eerst dat dit nummer mij niets zou zeggen. Maar dat is dus niet zo. Superbekend jazznummer. Had misschien wel wat hoger gemoeten.

652 Curtis Mayfield - Give it up
Curtis staat zes keer in deze lijst. Voor mij één van de allergrootsten van de soulmuziek. Vind dit een ietwat episch aandoend nummer.

651 Donald Fagen - New frontier
Is deze man niet van Steely Dan? Naja, wat maakt het uit.
Ietwat cheasy poppy nummer met bluesy gitaarriffjes. Vraag me lichtjes af waarom dit in de lijst staat.

650 Candi Staton - He called me baby
Op 650 staat één van de allermooiste en allersterkste soulstemmen ooit. Prachtig!

649 Horace Silver Quintet - Senor Blues
Horace Silver is groots in de jazz. Alive and kicking op 82 jarige leeftijd. Had deze wel wat hoger verwacht.

...weer een uurtje voorbij...

648 Jamie Cullum - Wind cries Mary
Erg witte muziek in een zwarte lijst. Gruwel!

647 Isley Brothers - Work to do
Simpelweg terecht dat dit erin staat. Deze mannen hebben topmuziek gemaakt.

646 James Hunter - People gonna talk
Een blanke Britse die bijzonder aardig de soul brengt. Leuk opgewekt lentenummer.
Dit is wel zijn enige notatie.

645 Simply Red - Sad old red
Mmm, heb nooit zoveel met Simply Red gehad. Maar dit nummer vind ik best mooi gezongen/

644 Trijntje Oosterhuis - Walk on by
Trijntje heb ik eens in het echt ontmoet. En haar arrogantie toendertijd heeft mij al helemaal negatief beïnvloed.
Vond het al niet zoveel, maar sindsdien nog minder.
Bacharach cover waarvan ik veel betere versies ken. Er volgen er nog 2 in de lijst.

643 Wouter Hamel - Don't ask
Nederland staat de laatste bol van deze makkelijke jazz. Of is het geen jazz?
Zal vast nog wel vaker terugkomen.

642 Bob James - Nautilus
Voor het eerst dat ik dit nummer hoor. Moderne jazz in de trant van Medeski, Martin & Wood naar mijn beleving.
Even informatie gezocht en zie dat dit uit de jaren 70 komt. Klinkt vrij modern dus.
Nodigt niet uit tot het beluisteren van meer.

641 Dusty Springfield - Spooky
Blue Eyed Soul noemen ze dit. Dusty heeft mijn inziens in ieder geval een topstem.
Vind het een vrij niets-aan-de-hand nummer.

640 Dexter Gordon - Cheese cake
De jazz van Dexter Gordon vind ik vaak van het onbezorgde soort.
Gewoon lekker. Past ook perfect in mijn jazz-straatje.

639 Herbie Hancock & Sting - Sister moon
Mmm, ik hoor Hancock toch liever alleen. Kwamen eerder al een nummer met Mayer tegen.
Dan is deze wel beter.

638 Joni Mitchell - Twisted
Hé, ik zie deze dame vaak voorbij komen op MuMe. In haar nummers in de Ladder bevallen me wel. Ben al een tijdje van plan hier meer van te horen.
Had haar alleen niet in de lijst verwacht.

637 Donny Hathaway - Little ghetto boy
Misschien niet Hathaway's bekendste nummer. Maar wel prachtig. Had van mij een stuk hoger gemogen. Wat een strot!
En natuurlijk dat lekkere swingende einde.

636 Hans Dulfer - Big Boy
Kende dit ook nog niet. Lekker swingend nummer van Dulfer senior.

Ben nog maar een uurtje doorgegaan....

635 Beginning of the end - Funky Nassau
Dat dit een heerlijk funky nummer is wisten we al. Maar had het toch wel hoger verwacht. Wereldbekend isn't it?

...Sylvana Simons is nu de DJ. Dat bevalt me wel. Vind haar een leuke vrouw en een echte liefhebber...
634 Wouter Hamel & Giovanca - As long as we're in love
Hamel is best een aardige crooner en Giovanca heeft één van de mooiste stemmen in Nederland.
Maar dit nummer vind ik alles behalve geslaagd. Erg gezapig.

633 Steely Dan - Peg
En daar zo ik ook Steely Dan staan. Één van de favoriete bands van mijn vader.
Naar het nummer luisterend past dit toch wel in de lijst. De La Soul samplede dit nog. Is één van hun 5 noteringen.

632 Brand New Heavies - Midnight at the oasis
Dé hit van de Brand New Heavies. Nu al!? Ja, ik had dit toch zeker hoger verwacht.

631 Buena Vista Social Club - De camino a la vereda
BVSC bevalt me wel als ik er zin in heb. Goed voor in de zomer en lente.

630 Chaka Khan - What cha' gonna do for me
Naar mijn mening één van de beste songs die Chaka Khan gemaakt heeft.
Maar niet persé de meest commercieel aantrekkelijk, daarom begrijp ik deze (vrij lage) notering wel.

629 Minnie Riperton - Inside my love
Overleed al op 31 jarige leeftijd door borstkanker. De vrouw van de hoge octaven.
Mooi nummer.

628 Ramsey Lewis - The "In" Crowd
Ramsey Lewis is altijd wel welkom bij mij. Goede funky jazz.

627 Esther Phillips - Home is where the hatred is
Gil Scott-Heron toch? Juist! Maar deze Esther Phillips heeft het ook gedaan.
Covers hoeven van mij niet zo nodig, maar het valt niet te ontkennen dat Phillips een prachtstem heeft.

626 Raphael Saadiq - Love that girl
Afkomstig van het zijn alom geprezen album uit 2008. Heb die nummers nu ook via zijn dvd live gehoord en dat bevalt me ook.
Heerlijk sfeervolle soul.

625 Simply Red - Jericho
Gaaaap, altijd een erg saai nummer gevonden.

624 Guru - No time to play
De laatste tijd was Guru vooral vanwege zijn ziekte in het nieuws. Maar dat deze man goede muziek maakt weten we allemaal natuurlijk.
Des'ree is volgens mij de zangeres op dit nummer.

623 Bobby Caldwell - What you won't do for love
Weer ruimte voor wat Blue Eyed Soul. Al klinkt dit hardstikke zwart. Dat is zo opvallend aan de stem van Bobby Caldwell.
Nummer werd volgens mij bekender door de bewerking van 2Pac.

Simply Red? SIMPLY RED???

633 en 625 wat doen die in vredesnaam in de lijst........
Ze zijn niet zwart ze klinken niet "zwart" en het is geen Soul, R&B, Jazz of Funk vreemd zeer vreemd

Misterfool
steeley dann lijkt me jazzrock. en simply red heeft hier en daar wat soulinvloeden.

Tja, ik ben het met sommige anderen eens dat 'zwarte' muziek niet per se door zwarten gemaakt hoeft te worden. Maar de grenzen worden hier af en toe wel ver opgerekt.

Vergis je niet: Mick Hucknall (Simply Red) is een van de beste blanke soulzangers die er rondloopt, al haalt-ie het natuurlijk niet bij zijn grote (inderdaad zwarte) voorbeelden. De muziek van SR vind ik over het algemeen een beetje saai en het is misschien ook meer pop dan soul. Die recente tribute plaat van Mick Hucknal met nummers van Bobby Bland vind ik trouwens heel aardig. Maar twéé nummers (en misschien nog meer) van hem in deze lijst is in verhouding een beetje teveel van het goede. En als Hucknall erin staat, moet Daryl Hall er ook in, vind ik, al zal dat de meesten van jullie wel te ver gaan.

Danald Fagen/Steely Dan - tja, het is natuurlijk perfecte popmuziek, beetje van die Amerikaanse westcoastmuziek met een beetje jazzy inslag. Persoonlijk vind ik New frontiers een van de beste nummers ooit gemaakt, maar ik vind niet dat-ie in deze lijst thuis hoort. Peg kan dan weer net wél.

Ach het het maakt het in elk geval tot een zeer gevarieerde lijst, waarin je nummers tegenkomt die soms op een totaal ander spoor zitten. Maar als een middel tot kennismaking met muziek die een beetje in het verlengde zit van waar je van houdt, vind ik het aangenaam om naar te luisteren.

Leuke verrassingen in deze lijst, ook dingen die ik er (net als Reijersen) niet in verwacht had. Brothers on the slide van Cymande heb ik altijd een heerlijk jazzy funknummer gevonden, leuk voor in de wat meer sophisticated discotheken van vroeger.

Van Tower of Power heb ik ook nog een paar oude platen liggen. Dat vonkt behoorlijk, alleen de ballads vind ik overwegend saai. Maar wel leuk dat ze hierin staan.

Hetzelfde geldt voor Bob James. Die zit in de smooth jazz-hoek en hoewel hij op zijn eerste platen nog wel eens aardig 'groovend' uitpakt, is het toch vooral lauwe thee. Er wordt smaakvol gemusiceerd door de beste sessiemuzikanten die je kunt vinden en het luistert prettig weg, maar het is me allemaal net iets te gladgestreken.

John Lee Hooker is dan natuurlijk weer pure authentieke blues, maar ja, dat is per saldo natuurlijk óók zwarte muziek. En dat nummer van de door mij zeer bewonderde Herbie Hancock ken ik helemaal niet. Iemand enig idee van welk album dat afkomstig is?

Met hoeveel nummers staat die Jamie Cullum eigenlijk in de lijst? Ik heb ook helemaal niets met 's mans muziek. Eén nummer, liefst ergens onderin, vind ik nog wel acceptabel, maar het begint nu gewoon ergerlijk te worden.

Joni Mitchell heeft absoluut platen gemaakt die 'jazz' genoemd mogen worden, ik denk aan Hejira, Don Juan's Reckless daughter en Mingus. Maar Court & spark (waarvan Twisted afkomstig is) hoort daar dan weer niet bij. Al valt dit nummer op zich wel in die categorie - het valt op die LP dan ook een beetje uit de toon. Maar of we dit nu 'zwarte' muziek moeten noemen?

Father McKenzie schreef:
IK kan dit topic niet verder lezen, zonder me pisnijdig te maken.

Zwart is zwart, hoe is het verdomme mogelijk dat het vol blanke artiesten staat, wie kan me dat uitleggen! (...)

Prachtig topic Reijersen, ik kan er niet anders van maken! Ik lees hem nu voor het eerst (een uurtje uitgetrokken om de eerste drie pagina's te lezen), maar hulde!

Ik ga het ook zeker volgen.

Voor mij is er heel veel vooral nieuw. Dat wil zeggen, ik ken wel vele namen maar ben slechts zelden op de hoogte van hun onbekendere werk. Dat maakt het allemaal wel wat interessanter overigens, als er niet constant over dezelfde klassiekers wordt gesproken.

Ik kan Father M. wel en niet volgen. En dat heeft te maken met de volgende vraag: bepaald een nummer wat soul is of de artiest?

Met andere woorden, is Standing in the shadows of love van de Four tops een soulnummer en wordt het opeens rockmuziek als Rod Stewart hetzelfde nummer op één van zijn cd's zet?

Trouwens, er zijn hele volkstammen blanke rockers helemaal wild van de Soul, Motown is al heel wat afgecoverd door 'blanken' als Michael McDonald.

Ik vind dat helemaal niet erg, als het maar enigszins smaakvol wordt gedaan en daar ontbreekt het vaak wel eens aan.

Dus eerst komt de soort muziek, en dan valt 'de kleur' van de artiest direct af. Maar ik geef toe ook bedenkingen te hebben bij de aanwezigheid van Michael Bubble of wat te denken van Steely dan. Maar dat komt dan, omdat vraagtekens zijn te plaatsen bij het soulgehalte van genoemde artiesten.

Zo kun je nog wel even doorgaan hoor, andersom ook. Ik weiger Robert Cray ook te zien als soul artiest, als je hoort wat een prachtige bluesvolle rock hij af en toe heeft gespeeld.

En disco en soul is ook weer geheel iets anders maar hebben soms ook weer raakvlakken.... het is erg boeiend en daarom blijf ik het ook volgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.