MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Best klinkende (pop) cd's (audiofiel)

zoeken in:

(afbeelding)

Malia and Boris Blank - Convergence (2014)

Werkelijk een subliem voorbeeld van "earcandy" Wat een prachtig klinkende productie. Absolute audiofiele top.

Deze plaat werd op audibeurzen in het 2e deel van de jaren 80 vaak gebruikt.
De muziek is niet groots, maar de opname is heel goed.
Michael Garson - Serendipity (1986)

Goed geproduceerde en lekker klinkende platen die je niet direct in het assortiment van een doorsnee ''Audiofiel'' tegenkomt zijn;

en

ddutch schreef:
Goed geproduceerde en lekker klinkende platen die je niet direct in het assortiment van een doorsnee ''Audiofiel'' tegenkomt zijn;
(quote)

en
(quote)

Down the Way met daarop het magistrale 'Draw your Sword' kom je regelmatig tegen op shows en klinkt inderdaad fantastisch. Voor mij altijd een lekker plusje als een album top klinkt. Tijd dat ik perfect klinkende albums kocht die me inhoudelijk wat minder deden heb ik gelukkig al lang achter mij. Blijf de vnl duitse bladen volgen waarin ook het opname niveau wordt beordeeld. Bijzonder om te lezen hoe verschillend daar over geschreven wordt. Ook dat is blijkbaar subjectief.

buizen
Toen ik mijn huidige luidsprekerboxen kocht was dit bij een audiohififielenzaak in Nordhorn (Dld). Ik was er al 3x geweest en hele gesprekken gehad met die twee broers die die zaak runden, over prestaties van versterkers, het belang van liefst gouden kabels en de laatste koopjes voor superkwaliteit boxen of draaitafels. Want dat was toch ook een beetje hun missie: audiofilie toch betaalbaar maken voor iedere muziekliefhebber.
En toen kwam daar de dag dat ik echt nieuwe loudspeakers ging kopen.
Daar hebben ze een aparte bioscoopachtige zaal voor, daar mag je plaatsnemen, precies in het midden.
En dan krijg je luisterdemonstraties van verschillende speakers. En daar hebben ze dan CD's met speciaal daarvoor geschikte opnames (muziek) voor.
Allemaal klasse-opnames.

Alleen weet ik echt niet meer welke muziek dat nou was
Maar ben blij met m'n boxen.

Broem, Grappig dat jij ''draw your swords'' ook een hoogtepunt vind op die plaat. Ik heb een tijdje in een winkel voor high end audio gewerkt en daar heb ik ''Down the way'' vaak gedraaid tijdens demo's. Alleen muziek kopen en luisteren omdat het zo ''lekker'' klinkt is voor mij ook een onbegrijpelijke zaak. Veel muziek uit mijn collectie heeft geen high-end opname kwaliteit maar een echt goede set laat je daar ook van genieten. Typische high-end audio streeft vooral naar het vergroten van de resolutie, de ruimtelijkheid en de plaatsing, met andere woorden het ''isoleren'' van afzonderlijke instrumenten en stemmen in het geluidsbeeld. Muziek is zo veel meer dan dat. Gelukkig ontstaat daar binnen de audio wereld steeds meer belangstelling voor.
Herkenbaar verhaal buizen! Heb je tijdens de demo geen muziek uit je eigen collectie gedraaid dan? Daar ga je tenslotte thuis naar luisteren. Ben wel benieuwd welke luidsprekers je uiteindelijk hebt gekozen.

buizen
ddutch schreef:
Broem, Grappig dat jij ''draw your swords'' ook een hoogtepunt vind op die plaat. Ik heb een tijdje in een winkel voor high end audio gewerkt en daar heb ik ''Down the way'' vaak gedraaid tijdens demo's. Alleen muziek kopen en luisteren omdat het zo ''lekker'' klinkt is voor mij ook een onbegrijpelijke zaak. Veel muziek uit mijn collectie heeft geen high-end opname kwaliteit maar een echt goede set laat je daar ook van genieten. Typische high-end audio streeft vooral naar het vergroten van de resolutie, de ruimtelijkheid en de plaatsing, met andere woorden het ''isoleren'' van afzonderlijke instrumenten en stemmen in het geluidsbeeld. Muziek is zo veel meer dan dat. Gelukkig ontstaat daar binnen de audio wereld steeds meer belangstelling voor.
Herkenbaar verhaal buizen! Heb je tijdens de demo geen muziek uit je eigen collectie gedraaid dan? Daar ga je tenslotte thuis naar luisteren. Ben wel benieuwd naar welke luidsprekers je uiteindelijk hebt gekozen.

Ja, ik had Phenomenon van UFO zelf meegenomen (elpee) en stond erop dat die gedraaid werd.
Dat was geen probleem, heel raar maar die elpee klonk door 1 set echt het allerbeste, warm, en die nam ik toen. Boxen van het merk Boston, helemaal geen superbekend merk ofzo maar klinken fantastisch.

Opnamekwaliteit en weergave op een mooie set geeft toch wel een extra dimensie aan muziek luisteren ddutch Ben toch al zo'n 30 jaar op het audiofiele pad en kan ontzettend genieten van een prachtige set. Gelukkig staat muziek voorop maar dat was wel eens anders. Technisch luisteren heeft lang een te prominente plek gehad. Struin nog steeds veel audioshows af en heb daar ook veel mooie muziektips opgedaan. Vandaag nog een leuke demo gehoord van de Japanse engineer Ken Ishiwata die de special editions modificeert voor Marantz. Altijd leuk om zo'n boegbeeld in levende lijve z'n verhaal te horen doen. Leuke demo met de nieuwe B&W 800 serie en een PM 14 SE van Marantz. Blijft een fijne hobby.

Boston Acoustics? Das een groot merk hoor! Onderdeel van de Denon en Marantz groep. Bied veel waar voor het geld, de A25 monitor bijvoorbeeld is een prima speaker voor het geld, waar je al een flinke stap mee maakt tov. de meeste soundbars of computer-speakersetjes.

Das zeker waar Broem, een goede opname die fantastisch wordt weergegeven kan de beleving enorm vergroten. Maar het vreemde is dat ik mijn favoriete muziek door veel ''high-end'' sets totaal emotieloos en klinisch vind klinken, terwijl ik er via een echt goede set juist 2 keer zo veel kippenvel van krijg dan ik gewend ben. Ken Ishiwata is een fenomeen inderdaad, Marantz heeft door de jaren heen veel goed klinkende producten gemaakt voor een aanvaardbare prijs. Maar ik ben geen fan van de 800 serie van B&W, typisch een op ''wetenschappelijke wijze'' ontwikkelde luidspreker met veel innovatieve techniek er in. Vooral gemaakt met het hoofd en veel minder met het gevoel en dat levert niet automatisch een product op waar mensen over een langere periode tevreden mee zijn.

Wat ik een fantastisch mooie opname vind is Eva Cassidy - LIve at blues alley. Hear and shiver...

Shangri-la schreef:
Wat ik een fantastisch mooie opname vind is Eva Cassidy - LIve at blues alley. Hear and shiver...

Klopt. Prachtige opname. Eva is ook zo'n artieste die vaak te horen is tijdens demo's. Rustige, vaak akoestische muziek doet het goed op sets. Een set toont imo zijn kwaliteit bij een stevige opname met de gelaagdheid van veel instrumenten. Vaak wordt het dan een brei.

Ook hier is smaak uiterst persoonlijk en zo subjectief als het maar zijn kan ddutch Gelukkig maar anders was het leven maar saai . Hier staat al enkele jaren een mooie B&W 803D set met ontzettend veel gevoel mijn muziek weer te geven. Aangedreven door een Classe Audio amp. Waar speel jij mee?

buizen
ddutch schreef:
Boston Acoustics? Das een groot merk hoor! Onderdeel van de Denon en Marantz groep. Bied veel waar voor het geld, de A25 monitor bijvoorbeeld is een prima speaker voor het geld, waar je al een flinke stap mee maakt tov. de meeste soundbars of computer-speakersetjes.

Het betreft (even gekeken hier achterop de boxen) de Boston Acoustics HS450. Deze komen met een kleine Yarland buizenversterker (Google maar eens). Topclass-audiofiel is het niet maar samen een hele fijne set die destijds nog geen 750,- in totaal kostte. De buizenversterker kostte nieuw nog geen 350,- (!) en de boxen waren wegens het niet gewilde 'oubollige' uiterlijk (maar zeer goede geluidskwaliteit en daar gaat het om) afgeprijsd van 800,- per set naar 400,- per set. Inmiddels zijn die boxen nog wel goedkoper te vinden. Klinkt uitstekend!

buizen
Omdat dergelijke verhalen (een voorgaand bericht) eigenlijk niet geanonimiseerd zijn te houden, met voorbedachte rade het maar weer weggehaald. Anders blijft het maar voor eeuwig op het net.
Maar als je eenmaal zo'n sprankelende sound als uit die set met hoorn-luidsprekers hebt gehoord voelt je eigen installatie toch enigszins lullig. Vandaar.

Het was niet mijn bedoeling iets onaardig te zeggen over jouw luidsprekers Broem. Zoals je zelf al aangaf is de beleving van muziek en de weergave ervan erg subjectief. Bovendien klinkt ieder product weer anders met verschillende randapparatuur. B&W is een van de grootste luidsprekerfabrikanten op deze wereld, die positie hebben ze niet voor niets. Dat betekent ook dat hun producten een heleboel eigenschappen bezitten die breed worden gewaardeerd en dus gewoon goed zijn. Bovendien ben ik niet bekend met de D-serie, die met de Diamond tweeters.
Ik heb ooit een tijdje naar een Classe CAP80 versterker geluisterd en dat was een aangenaam klinkend apparaat met een hele natuurlijke klank, dus het verbaasd mij niets dat die combinatie jou veel luisterplezier geeft.
Ik speel zelf met een set die verre van high end is, zeker kwa prijs niet Er zijn duidelijk waarneembare tekortkomingen die ik de komende tijd hoop weg te nemen, maar desondanks is er een goede basis kwaliteit die je niet snel bij bijv. een mediamarkt gaat vinden. Ik heb een klasse D versterker van Van Medevoort (uit NL), een AH! Tjoeb cd-speler (een getweakte Marantz) en een paar oude luidsprekers van Dali. Daarnaast nog 3 draaitafels uit de Thorens TD1xx serie, gekocht net voor de grote vinyl-hype voor ca. 30 Euro per stuk, waaronder een TD166 in mint conditie. Alles is 2de hands gekocht en heeft een totaalprijs inclusief, de kabels die ligt op ongeveer 700 Euro. De nieuwwaarde was uiteraard een stuk hoger, zo rond de 2200 Euro.

Ik houd van Dead Moon. Zoek daar maar eens speakers bij.

Dat jij een buizen versterker hebt was te verwachten met zo'n naam, buizen. Ik ken die luidsprekers niet maar een goede vriend van mij had voorheen ook een buizenbakje van Yarland, voor een habbekrats gekocht in China. Klonk zeker niet verkeerd, totdat hij voor hetzelfde geld een 2e hands Primaluna Prologue 2 kon kopen, dat was een enorme stap voorruit. Die Yarland heeft ie daarna voor een aanzienlijk bedrag doorverkocht, dus dat was een kosteloze upgrade voor hem. Misschien ook een tip voor jou? Primaluna's worden soms voor mooie prijsjes aangeboden, ze zijn ooit voor (maar) 1000 Euro nieuw verkocht. Ik heb er eens 1 voor 250 Euro te koop gezien, bij een Audiowinkel notabene!
Die hoornspeakers, waren die van Avantgarde toevallig?

buizen
ddutch schreef:
Dat jij een buizen versterker hebt was te verwachten met zo'n naam, buizen. Ik ken die luidsprekers niet maar een goede vriend van mij had voorheen ook een buizenbakje van Yarland, voor een habbekrats gekocht in China. Klonk zeker niet verkeerd, totdat .......
......Primaluna Prologue 2 ...... een enorme stap voor[r]uit...

Destijds heb ik de Yarland tegelijk met de luidsprekerboxen gekocht. En deze als combi dus eerst beluisterd, o.a. met een favo-vinylschijf van me. En wat ik hoorde bekoorde. Dus daar voor gegaan, het klinkt supergoed (genoeg).
Net als Yarland heeft ook Primaluna Nederlandse connecties. Het productieproces is uitbesteed aan China. Maar inmiddels wat gelezen over de door jou getipte amp en die komt er in tests en reviews idd beter af dan de Yarland. Weet alleen niet hoe ie zou klinken bij m'n eigen boxen, maar naar verwachting wellicht iets beter dan de Yarland.
Bedankt voor de tip. Ben heel tevreden met wat ik nu heb maar wellicht stap ik ooit over naar een verbetering.

Over die hoornluidsprekers: merk weet ik zo niet, zal het navragen deze week.

ddutch schreef:
Het was niet mijn bedoeling iets onaardig te zeggen over jouw luidsprekers Broem. .

Gelukkig maar, dan haal ik ze weer uit de verkoop

Broem schreef:
(quote)

Gelukkig maar, dan haal ik ze weer uit de verkoop

Waarom? Je hebt net geleerd dat je net zo goed muziek op een iPad kunt beluisteren - en van wat die luidsprekers opleveren kan je wellecht leuk een paar dagen weg met je lady

Mjuman schreef:
(quote)

Waarom? Je hebt net geleerd dat je net zo goed muziek op een iPad kunt beluisteren - en van wat die luidsprekers opleveren kan je wellecht leuk een paar dagen weg met je lady

Vind ze een prima idee gezien de WAF (woman acceptance factor) van de B&W's. More room for a pony

Broem schreef:
(quote)

Vind ze een prima idee gezien de WAF (woman acceptance factor) van de B&W's. More room for a pony

Een iPony - de nieuwste vinding van de appelboer: a digital pet die luistert naar gezongen commando's?

Fedde
Best klinkende CD in mijn collectie: Blue - Joni Mitchell
HDCD. Mooi, warm, vol en rijk. En dan heb ik het nog alleen maar over het geluid!

Chong schreef:
Nog een bijdrage:

Björk - Debut
Rainbirds - Rainbirds
Bill Laswell - Hear no Evil
David Bearwald - Triage
Turin Brakes - Ether Song
Brian Wilson - Pet Sounds Live (2002)
St. Germain - Tourist

Gast
geplaatst: vandaag om 21:58 uur

geplaatst: vandaag om 21:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.