Muziek / Toplijsten en favorieten / Best klinkende (pop) cd's (audiofiel)
zoeken in:
0
geplaatst: 3 mei 2010, 17:18 uur
Gerards Dream schreef:
Scheiten me weer een paar te binnnen die qua productie erg lekker klinken.
Vangelis - Direct
Klaus Doldinger - Das Boot
Schiller - Sehnsucht
Yello - Stella
Scheiten me weer een paar te binnnen die qua productie erg lekker klinken.
Vangelis - Direct
Klaus Doldinger - Das Boot
Schiller - Sehnsucht
Yello - Stella
mooi lijstje maar scheiten is met lange ij hoor

0
geplaatst: 4 mei 2010, 14:39 uur
Air -10,000 herz legend.
The Cowboy Junkies 'Trinity Sessions' en 'Caution Horses' ,
Fleetwood Mac "The Dance" livealbum.
Alice in Chains - MTV Unplugged
Eric Clapton -MTV Unplugged
Pink Floyd - "The Division Bell".
Tori Amos, ¨Strange Little Girls¨.
John Lee Hooker-Chill out
Yes-90125.
Toto- Tambu.
Alan Parsons Project- Tales of mystery and imagination.
Wat is er toch een boel goed klinkend materiaal uitgebracht...
The Cowboy Junkies 'Trinity Sessions' en 'Caution Horses' ,
Fleetwood Mac "The Dance" livealbum.
Alice in Chains - MTV Unplugged
Eric Clapton -MTV Unplugged
Pink Floyd - "The Division Bell".
Tori Amos, ¨Strange Little Girls¨.
John Lee Hooker-Chill out
Yes-90125.
Toto- Tambu.
Alan Parsons Project- Tales of mystery and imagination.
Wat is er toch een boel goed klinkend materiaal uitgebracht...
0
geplaatst: 6 januari 2012, 10:33 uur
In Genres > Overigen > Audiofiele Muziek:
Ben dit genre muziek nog niet als topic tegengekomen. Wil hierbij een poging doen om dit genre muziek wat meer aandacht te geven, Wat valt er onder audiofiele muziek ? In principe alle muziek maar een belangrijke faktor is de kwaliteit van de opnames. Als je alleen je muziek beluisterd via de speakers van je PC is dat heel wat anders dan dat je luistert naar een High End geluidsinstallatie van vele duizenden euro's
Onder de duizenden CD's zijn er velen die voldoen aan de audiofiele kwaliteits eisen. Het opsporen van zulke CD's is de kunst.
Heb in de afgelopen jaren er al veel gevonden.
Ben dit genre muziek nog niet als topic tegengekomen. Wil hierbij een poging doen om dit genre muziek wat meer aandacht te geven, Wat valt er onder audiofiele muziek ? In principe alle muziek maar een belangrijke faktor is de kwaliteit van de opnames. Als je alleen je muziek beluisterd via de speakers van je PC is dat heel wat anders dan dat je luistert naar een High End geluidsinstallatie van vele duizenden euro's
Onder de duizenden CD's zijn er velen die voldoen aan de audiofiele kwaliteits eisen. Het opsporen van zulke CD's is de kunst.
Heb in de afgelopen jaren er al veel gevonden.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 10:38 uur

Een werkelijk juweeltje deze CD van Amina Alaoui (2011)
Las Morillas de Jaén by Amina Alaoui on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 7 januari 2012, 15:48 uur

Nog een voorbeeld van een prima opname. Beide CD's zijn van het ECM label
Movements in Colour – 2009 – Andy Sheppard
Helaas is deze CD niet te vinden bij Spotify
0
geplaatst: 7 januari 2012, 16:38 uur
Bij ECM wordt inderdaad elk vlekje zo goed mogelijk weggepoetst, zeker de afgelopen 10/20 jaar, of we daar blij mee moeten zijn is een tweede... Zeker hun jazz klinkt nu vaak veel te klinisch..
Dat je ook prima met hoge kwaliteit op kunt nemen zonder klinisch te zijn bewijst Albini met zijn Electrical Audio bijvoorbeeld...
Luister bijvoorbeeld eens Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co. of als je jazz wilt The Thing - Bag It....zeker die laatste is stevige jazz, maar daarom niet minder goed geproduceerd..
Dat je ook prima met hoge kwaliteit op kunt nemen zonder klinisch te zijn bewijst Albini met zijn Electrical Audio bijvoorbeeld...
Luister bijvoorbeeld eens Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co. of als je jazz wilt The Thing - Bag It....zeker die laatste is stevige jazz, maar daarom niet minder goed geproduceerd..
0
geplaatst: 7 januari 2012, 18:19 uur
Het was even zoeken om de juiste gegevens op het internet te vinden
Interessant You Tube filmpje van Albini werkzaam in zijn Electrical Audio studio
Over muzieksmaken valt niet te twisten, maar ik snap je punt. Misschien hou ik wel meer van de klinische sound.
Heb ook een live CD van Stanley Clark, Larry Carlton, Billy Cobham. Dit gaat volgens mij wel wat in jouw richting

Her Favorite Song - Live by Stanley Clarke on Spotify - open.spotify.com
Interessant You Tube filmpje van Albini werkzaam in zijn Electrical Audio studio
Over muzieksmaken valt niet te twisten, maar ik snap je punt. Misschien hou ik wel meer van de klinische sound.
Heb ook een live CD van Stanley Clark, Larry Carlton, Billy Cobham. Dit gaat volgens mij wel wat in jouw richting

Her Favorite Song - Live by Stanley Clarke on Spotify - open.spotify.com
0
Ziegler
geplaatst: 7 januari 2012, 18:26 uur
The Scientist schreef:
Bij ECM wordt inderdaad elk vlekje zo goed mogelijk weggepoetst, zeker de afgelopen 10/20 jaar, of we daar blij mee moeten zijn is een tweede... Zeker hun jazz klinkt nu vaak veel te klinisch..
Een goede opname is wat anders als vlekjes wegpoetsen. Ik heb een aantal CD's van dat label en ik vind daar erg goede opnames tussen zitten. Remembrance van Ketil Bjørnstad schiet me te binnen en die klinkt erg goed. Vooral die sax is geweldig opgenomen (en een sax is helemaal niet zo gemakkelijk om op te nemen).
0
geplaatst: 7 januari 2012, 18:40 uur
Goede Tip
Helaas staat dit album nog niet bij Spotify. (komt meer voor bij ECM, waarschijnlijk willen ze niet meedoen) Meestal ga ik eerst de CD een paar keer beluisteren voordat ik hem bestel. Heb voor mezelf een kleine site gemaakt om mijncdlijst wat bij te houden, vooral de tips. Deze zal ik er zeker bijzetten.
http://mijncdlijst.wordpress.com
Helaas staat dit album nog niet bij Spotify. (komt meer voor bij ECM, waarschijnlijk willen ze niet meedoen) Meestal ga ik eerst de CD een paar keer beluisteren voordat ik hem bestel. Heb voor mezelf een kleine site gemaakt om mijncdlijst wat bij te houden, vooral de tips. Deze zal ik er zeker bijzetten.
http://mijncdlijst.wordpress.com
0
geplaatst: 7 januari 2012, 19:31 uur
Ziegler schreef:
Een goede opname is wat anders als vlekjes wegpoetsen. Ik heb een aantal CD's van dat label en ik vind daar erg goede opnames tussen zitten. Remembrance van Ketil Bjørnstad schiet me te binnen en die klinkt erg goed. Vooral die sax is geweldig opgenomen (en een sax is helemaal niet zo gemakkelijk om op te nemen).
(quote)
Dat begrijp ik
... En het zijn veelal heel goed opgenomen dingen ja..maar vooral in hun klassieke releases vind ik dat goed tot zijn recht komen... de meeste jazz doet me weinig... Zeker de recentere... (van de oude dingen staan er sommige nog erg hoog (Paul Bley - Open to Love bijvoorbeeld)..Maar dat ligt vermoedelijk gewoon aan de artiesten waar ze dingen van uitbrengen.
0
geplaatst: 7 januari 2012, 20:36 uur
Veel artiesten zijn blijkbaar aan mij voorbij gegaan. Ik hoop dat er nog veel nieuwe namen langs komen. Ga in ieder geval iedere genoemde artiest nalopen.
0
geplaatst: 9 januari 2012, 09:39 uur

Een zeer oude opname uit 1964. Deze CD klinkt beter dan menig nieuwe super opname. De hele CD bevat ook prima songs. Alles zeer puur.
My Home Is In The Delta by Muddy Waters on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 11 januari 2012, 10:52 uur
Wil nog even terugkomen op de titel van deze topic "audiofiele muziek" Misschien schrikt de titel een groot aantal forumleden af. Mijn opzet is alleen om naast goede songs ook de opnamekwaliteit een rol te laten spelen. Wanneer je zo'n CD op een goede installatie gaat beluisteren, gaat er een geheel nieuwe wereld voor je open. Ik wil niet meedoen met het audio forum, omdat je dan alleen praat over speakers,kabels,versterkers,interlinks,CD' spelers. Na zeer vele jaren ben ik er achter gekomen, dat het om het totaal plaatje gaat. Dus CD's waarvan ieder nummer goed is. Zo goed mogelijk opgenomen op een installatie die matched. Dat wil zeggen, dat alle audio komponenten 100% met elkaar samenwerken in een zo optimale acoustische ruimte. Probeer dat maar eens te bereiken. Dat kost zeer veel tijd en goede oortjes. Ik weet zeker dat er veel muziekliefhebbers zijn, die nog nooit een echte High End installatie hebben gehoord. Bovendien hoeft dat zeker niet een modaal jaarsalaris te kosten.
Ik ben dus op zoek naar het begin van de audioketen de CD. Ook al heb je niet een High End set, er zitten altijd songs tussen (liever de hele CD) die eruit springen door hun mooie sound. Vaak kun je via je PC speakers al direkt horen of iets goed is opgenomen. Alleen de bassen is een probleem. Vaak komen die pas goed naar voren op je grote installatie.
Zal binnenkort nog wat goede opnames hier plaatsen. Maar je mag mij ook voor zijn.
Ik ben dus op zoek naar het begin van de audioketen de CD. Ook al heb je niet een High End set, er zitten altijd songs tussen (liever de hele CD) die eruit springen door hun mooie sound. Vaak kun je via je PC speakers al direkt horen of iets goed is opgenomen. Alleen de bassen is een probleem. Vaak komen die pas goed naar voren op je grote installatie.
Zal binnenkort nog wat goede opnames hier plaatsen. Maar je mag mij ook voor zijn.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 14:45 uur
Een paar platen waarvan ik de opname fantastisch vind:

Ik ken er nog wel meer maar daar kan ik momenteel niet opkomen, wordt vervolgd.

Ik ken er nog wel meer maar daar kan ik momenteel niet opkomen, wordt vervolgd.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 15:58 uur
1. Roadhouses and Automobiles – 2003 – Chris Jones
Inderdaad dit is een prima CD. Alle songs goed. Mooi guitaarwerk prima opname kwaliteit. Helaas is Chris niet meer onder ons.
In dezelfde kategorie singer/songwriter kan ik ook Allan Tayler aanbevelen. Er is zelfs een CD met Allan Taylor en Chris Jones samen met prachtig guitaar werk

Looking For You – 1997 – Allan Taylor & Chris Jones
2. One Second - 1987 - Yello
Heb geen CD's van hun oudere werk. Uiteraard wel hun laatste

Touch – 2009 – Yello
3.The Colour of Spring - 1996 - Talk Talk
Dit is wel een verrassing voor mij. Zie dat de CD wel een Digital Remaster is. Gaan we meer van beluisteren.
Inderdaad dit is een prima CD. Alle songs goed. Mooi guitaarwerk prima opname kwaliteit. Helaas is Chris niet meer onder ons.
In dezelfde kategorie singer/songwriter kan ik ook Allan Tayler aanbevelen. Er is zelfs een CD met Allan Taylor en Chris Jones samen met prachtig guitaar werk

Looking For You – 1997 – Allan Taylor & Chris Jones
2. One Second - 1987 - Yello
Heb geen CD's van hun oudere werk. Uiteraard wel hun laatste

Touch – 2009 – Yello
3.The Colour of Spring - 1996 - Talk Talk
Dit is wel een verrassing voor mij. Zie dat de CD wel een Digital Remaster is. Gaan we meer van beluisteren.
1
geplaatst: 11 januari 2012, 17:05 uur
0
geplaatst: 11 januari 2012, 17:18 uur
sorry heb ik niet gezien. we hoeven natuurlijk niet alles dubbel te doen. ik ga eerst maar eens alles nalopen.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 23:11 uur
mijncdlijst schreef:
Wil nog even terugkomen op de titel van deze topic "audiofiele muziek" Misschien schrikt de titel een groot aantal forumleden af. Mijn opzet is alleen om naast goede songs ook de opnamekwaliteit een rol te laten spelen. Wanneer je zo'n CD op een goede installatie gaat beluisteren, gaat er een geheel nieuwe wereld voor je open. Ik wil niet meedoen met het audio forum, omdat je dan alleen praat over speakers,kabels,versterkers,interlinks,CD' spelers. Na zeer vele jaren ben ik er achter gekomen, dat het om het totaal plaatje gaat. Dus CD's waarvan ieder nummer goed is. Zo goed mogelijk opgenomen op een installatie die matched. Dat wil zeggen, dat alle audio komponenten 100% met elkaar samenwerken in een zo optimale acoustische ruimte. Probeer dat maar eens te bereiken. Dat kost zeer veel tijd en goede oortjes. Ik weet zeker dat er veel muziekliefhebbers zijn, die nog nooit een echte High End installatie hebben gehoord. Bovendien hoeft dat zeker niet een modaal jaarsalaris te kosten.
Ik snap wat je bedoelt en je hebt gelijk. Natuurlijk hoor je verschil in installaties en natuurlijk ook cd's (vinyl). Op elke installatie kun je in principe wel de opname-verschillen horen, er zijn absoluut cd's die er wat dat betreft tussenuit springen. Maar heel veel is ook bedoeld natuurlijk om niet optimaal te klinken. Of expres opgenomen op lekker oude, analoge, apparatuur. En dat heeft vaak ook zijn charme. En dan inderdaad nog hoe je de boel thuis hebt geplaatst, alles wat de omgeving uitmaakt en dus invloed heeft op het geluid. Dan kom je niet alleen op perfect opgenomen muziek op apparatuur die het zo goed mogelijk weergeeft, maar ook op (on)mogelijkheden van je omgeving en zeker ook voorkeur qua geluid die mensen zeker hebben. Maar inderdaad, de meeste mensen zullen niet op die manier met muziek luisteren bezig zijn. Als ik nieuw spul koop kijkt mijn vriendin alleen naar de grootte en hoe het er uit ziet...."oh, die is wel mooi......lekker kleine speakers ook".....die is al tevreden als er gewoon geluid uit komt. Maar daar zijn wij dan wel weer mannen voor, wij eisen ietsje meer dan dat......en natuurlijk ook dames die dat doen, maar die zijn toch zeker in de minderheid.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 23:37 uur
Shangri-la schreef:
Eigenlijk hadden we al een dergelijk topic
Eigenlijk hadden we al een dergelijk topic
Topics samengevoegd.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 09:25 uur
Dat was even schrikken, de hele topic "audiofiele muziek" was verdwenen. Maar dit is ook een goede oplossing, hoewel ik wel verder wil gaan dan alleen pop muziek.
vallen : Yello, Steely Dan, Donald Fagen, Norah Jones, Robert Cray en George Duke onder popmuziek ?
vallen : Yello, Steely Dan, Donald Fagen, Norah Jones, Robert Cray en George Duke onder popmuziek ?
0
geplaatst: 12 januari 2012, 14:12 uur
Pop staat tussen haakjes dus ik denk dat je alle muziek mag plaatsen. 

0
geplaatst: 12 januari 2012, 15:44 uur
Wel grappig dat je een aantal oude LP's / CD's hebt gekozen.
The Allan Parsons Project ken ik alleen uit mijn LP tijd, toen er nog geen CD's waren. Het klonk op LP toendertijd al erg goed. Steely Dan en Donald Fagen blijven goed, zeker op CD
E.L.O. ken ik ook alleen uit de LP tijd.
Heb geen idee hoe Allan Parsons en E.L.O. op CD klinken.
The Allan Parsons Project ken ik alleen uit mijn LP tijd, toen er nog geen CD's waren. Het klonk op LP toendertijd al erg goed. Steely Dan en Donald Fagen blijven goed, zeker op CD
E.L.O. ken ik ook alleen uit de LP tijd.
Heb geen idee hoe Allan Parsons en E.L.O. op CD klinken.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 01:04 uur
De remasters van E.L.O. en The Alan Parsons Project klinken zeer goed. Van The Alan Parsons Project heb ik een 80's-uitgave van het debuut met overdubs. Die prefereer ik boven de originele mix en het geluid van die cd is kristalhelder.
Ik vergat trouwens nog een hele belangrijke:
Een plaat met een productie om van te watertanden!
Ik heb een oude cd-versie die het geluid meer recht aan doet dan de lp zelf.

Digitaal en live in een lege zaal opgenomen. De originele cd uit 1984 laat met de technieken van toen het geluid van huidige cd's in het stof bijten.
Hier nog een album waarvan de originele cd zeer goed klinkt:

Ik vergat trouwens nog een hele belangrijke:
Een plaat met een productie om van te watertanden!
Ik heb een oude cd-versie die het geluid meer recht aan doet dan de lp zelf.

Digitaal en live in een lege zaal opgenomen. De originele cd uit 1984 laat met de technieken van toen het geluid van huidige cd's in het stof bijten.
Hier nog een album waarvan de originele cd zeer goed klinkt:

0
geplaatst: 13 januari 2012, 01:55 uur
kaztor schreef:
De remasters van E.L.O. en The Alan Parsons Project klinken zeer goed. Van The Alan Parsons Project heb ik een 80's-uitgave van het debuut met overdubs. Die prefereer ik boven de originele mix en het geluid van die cd is kristalhelder.
Ha die Rotzak

Valt me enigzins tegen dat je onderstaand album niet hebt genoemd.

Van Apostrophe(') is trouwens ook zo'n Audiophile Au20 Gold CD variant...
* denotes required fields.