MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Best klinkende (pop) cd's (audiofiel)

zoeken in:
Haha, nee sorry, deze versies van die albums ken ik niet.

Wat het geluid van Zappa's gewone catalogus betreft kan het vriezen of dooien.

(afbeelding)

Een heel ander genre. Er worden haast geen instrumenten gebruikt. Alleen menselijke stemmen wel 50 verschillende. Heel in de verte lijkt het op de Beach Boys, een kerkkoor en de Swingle Singers De CD is uit 2010

Say Ladeo by Bobby McFerrin on Spotify - open.spotify.com

De opnamekwaliteit is 100%

Ik heb na een half jaar ein-de-lijk een geschikte subwoofer kunnen vinden voor m'n bij elkaar gescharrelde home-cinema-set waar ik alles succesvol op heb aangesloten .

Vanmorgen genoten m'n lieve vrouwtje en ik dus onder dergelijke omstandigheden van deze uitstekend klinkende plaat in Pro Logic:

(afbeelding)

Zeker een 'journey'!

Op naar de duizenden andere cd's thuis voor een hernieuwde belevenis!

Qua productie ken ik toch weinig beters dan het werk van Michael Jackson (met name Thriller), dus eigenlijk Quincy Jones. Ook Alan Parsons (met name met zijn eigen project) is qua geluidskwaliteit bijna onovertroffen.

Net zat ik nog bij Supertramp-albums te browsen en toen kwam deze ook gelijk weer bij me op:

(afbeelding)

Al een heel oude verzamelaar, maar luister bv. maar eens over de koptelefoon.
Er is geluidstechnisch zeker iets gebeurd bij het samenstellen van de verzamelaar. Ik kan me haast niet voorstellen dat originele cd's ook zo goed klinken!

Supertramp platen heb ik altijd fijn vinden klinken. Zelf de lp's van vroeger klonken al top.

(afbeelding)

Ja dit is dance & electronics. Deze CD heeft wel wat, ik draai hem tegenwoordig steeds meer

The First Cause by Joash on Spotify - open.spotify.com

Gerards Dream schreef:
Supertramp platen heb ik altijd fijn vinden klinken. Zelf de lp's van vroeger klonken al top.

Daar is het ook de band naar, lijkt me.

Ik ben inmiddels met een inhaalslag bezig. Tot dusver klinken de oude AM+-cd's van Paris en Crisis? What Crisis? heel transparant met een wijde dynamiek. Zachte passages klinken heel zacht, maar als er uitgepakt wordt heeft het meteen effect.

Van Famous Last Words heb ik inmiddels de eerste remaster omdat de kritieken op de originele cd niet bemoedigend zijn en naar het genoemde alternatief verwijzen.

Leuk forum wat al weer enige tijd uit de lucht is (jammer genoeg) De best klinkende cd vind ik toch Trentemoller - THE Last Resort. Wat een vette productie is dat. Recent de nieuwe live cd van Fink. Geweldige kwaliteit. Verder mis ik in dit forum het werk van Pat Metheny. Altijd perfect verzorgd. Ik las wel het ECM label maar mis het ACT label. Perfecte opgenomen (Ulf Wakenius, Nils Landgren, Viktoria Tolstoy enz) Erg goed. Verder vind ik het jammer dat Q Sound nooit is doorgebroken. Een fraaie manier om muziek pseudo ruimtelijke weer te geven. Denk aan de opnames van Roger Waters - Amused To Death, Richard Wright - Broken China, Pink Floyd - Pulse, Sting -Soul Cages enz. Google maar eens op Q sound. THE Orb ft David Gilmour hebben onlangs een binaural 360 gr cd uitgegeven. Via de hoofdtelefoon een sensatie.

Stalin schreef:

Valt me enigzins tegen dat je onderstaand album niet hebt genoemd.

(afbeelding)

Van Apostrophe(') is trouwens ook zo'n Audiophile Au20 Gold CD variant...

Bij deze kom ik terug op de vorige reactie:

Deze heb ik namelijk!

Ik blijk van dat album de Rykodisc-versie te hebben dat een 'geheime' heruitgave is van die Gold-cd! Als je het niet snapt, dan legt deze pagina het haarfijn uit!

Crime Of The Century van Supertramp klinkt heel goed.
De drums zijn helder en heel open.
De verhoudingen zijn prima de dynamiek is uitstekend.

Voor een plaat uit 1974 een uitmuntende produktie.

Als we het over Supertramp-cd's gaan hebben wil ik nog even de originele AM+-versie noemen van Crisis, What Crisis? en de originele cd van Brother Where You Bound

kaztor schreef:
Als we het over Supertramp-cd's gaan hebben wil ik nog even de originele AM+-versie noemen van Crisis, What Crisis? en de originele cd van Brother Where You Bound

Ik heb de lp Live in Paris van Supertramp maar die vind ik slecht klinken. Begreep dat er op cd een remaster uit is. Hopelijk is die wel de moeite waard. Iemand al iets van gehoord?

Voor zover ik weet worden de 2 worpen Supertramp-remasters en de deluxe van BIA afgeraden op geluidsfora (behalve de jaren '90-remaster van ...Famous Last Words...). Ik weet eigenlijk niet hoe het met Paris zat, maar ik vind de originele cd wel goed klinken. Heel behoorlijk zelfs.

Alles waar Bob Clearmountain, Bob Rock of Bruce Fairbairn bij betrokken is (geweest).
Zal hier nog eens verder over denken..., zie dit forum nu pas.
En ja, Supertramp klinkt inderdaad altijd lekker.

Wat ik echt top vind klinken zijn de platen van Yello, man wat knalt dat uit je boxen.

Yello platen zijn inderdaad erg goed geproduceerd. Met mijn ogen dicht heb ik het idee dat de heren bij mij in de kamer staan met hun geestig en ietwat vreemde muziek die prima valt te verteren ondanks de gekte die op je afkomt.

Eerlijk gezegd vind ik surround in de woonkamer wel leuk voor een film maar met muziek vind ik het onnatuurlijk klinken, ik heb het ook gehad maar ben weer terug gegaan naar stereo en daar ben ik blij om. Maar ieder zijn meug natuurlijk.

Het is maar wat je mooi vind.

Vond altijd het geluid van Frankie Goes To Hollywood wel erg geslaagd over komen, zo ook Art Of Noise, Propaganda en een nummer als Owner Of A Lonely Heart; allen dankzij producer Trevor Horn.

Een album als Misplaced Childhood van Marillion klinkt ook erg goed, en natuurlijk ook The Unforgetable Fire van U2 en New Gold Dream van Simple Minds.

deric raven schreef:
Een album als Misplaced Childhood van Marillion klinkt ook erg goed, en natuurlijk ook The Unforgetable Fire van U2 en New Gold Dream van Simple Minds.

Jazeker, ieder op zijn eigen manier, vooral Misplaced Chillhood (check het spelfoutje...), een echt 5 sterrenalbum trouwens...

Sta best wel verbaasd van wat men goedklinkende albums noemt hier; Stevie Wonder - Secret Life of Plants is dan wel digitaal opgenomen, maar klinkt vrij plat; debuut van Norah Jones klinkt ook niet echt geweldig - ook niet alles van Dire Straits is even goed en zuiver(You and Your Friend is een voorbeeld). Klank en waarderig voor de muziek zijn 2 verschillende grootheden.

Veel kritiek op ECM, terwijl dat voor een groot deel onterecht is - luister maar eens naar de laatste Nils Petter Molvaer of de herhalingsoefening van Jan Garbarek met The Hilliard Ensemble; de muziek is wellicht niet 'je ding', maar het klinkt enorm goed.

De laatste Dead Can Dance: geweldig geluid, net als The Silver Tree van Lisa Gerrard. Verder op Windham Hill zijn veel mooie akoestische opnames (oa jazz) te vinden - bijv singer songwriter John Gorka. Verve masters is ook een erg mooie jazz-serie (en wel eens in de aanbieding); ook Chesky is label met erg fraaie opnames

NB: goed geluid hoeft niets te maken te hebben met muziek goed vinden. Een voorbeeld: Mighty Sam McClain (op audioquest - idd ook een hifimerk) klinkt geweldig, maar is eigenlijk gewoon (vrij)standaard-blues.

Mjuman schreef:
Sta best wel verbaasd van wat men goedklinkende albums noemt hier; Stevie Wonder - Secret Life of Plants is dan wel digitaal opgenomen, maar klinkt vrij plat; debuut van Norah Jones klinkt ook niet echt geweldig - ook niet alles van Dire Straits is even goed en zuiver(You and Your Friend is een voorbeeld). Klank en waarderig voor de muziek zijn 2 verschillende grootheden.

Veel kritiek op ECM, terwijl dat voor een groot deel onterecht is - luister maar eens naar de laatste Nils Petter Molvaer of de herhalingsoefening van Jan Garbarek met The Hilliard Ensemble; de muziek is wellicht niet 'je ding', maar het klinkt enorm goed.

De laatste Dead Can Dance: geweldig geluid, net als The Silver Tree van Lisa Gerrard. Verder op Windham Hill zijn veel mooie akoestische opnames (oa jazz) te vinden - bijv singer songwriter John Gorka. Verve masters is ook een erg mooie jazz-serie (en wel eens in de aanbieding); ook Chesky is label met erg fraaie opnames

NB: goed geluid hoeft niets te maken te hebben met muziek goed vinden. Een voorbeeld: Mighty Sam McClain (op audioquest - idd ook een hifimerk) klinkt geweldig, maar is eigenlijk gewoon (vrij)standaard-blues.

Vind je You and Your Friend NIET goed klinken? Vind dit nl een waanzinnig mooie audiofiele opname waarin de nasale stem van Knopfler tot en met zijn amandelen goed te horen is. Prachtig laag en een fenomenale plaatsing.

Smaken verschillen uiteraard maar Mighty Sam is voor mij toch wel 'echte' blues. Fantastische artiest die overigens sinds kort een nieuwe cd uit heeft. Erg mooi. De blues die mij het best bevalt.

Het ACT label, mooie Scandinavische jazz, heeft ook een prachtige opname kwaliteit. Komt in de buurt en ECM en mijn absolute audiofiele favoriet Stockfish Records.

Nog bedankt voor de tip van Lulu Rouge. Eindelijk binnen en qua dynamiek en kwaliteit zeker vergelijkbaar met Trentemoller. Ook goeie muziek overigens

Broem schreef:
Vind je You and Your Friend NIET goed klinken? Vind dit nl een waanzinnig mooie audiofiele opname waarin de nasale stem van Knopfler tot en met zijn amandelen goed te horen is. Prachtig laag en een fenomenale plaatsing.

Het is alweer een tijd geleden dat we dat nummer beluisterden bij Wilbert bij een speakertest, maar toen kwamen we tot de conclusie, samen met iemand van Wilbert dat 't toch niet 100% was, als ik 't me goed herinner was het met name de gitaar. Het was op een set van zo'n 25 - 30K met een paar serieuze Avalon speakers.

Broem schreef:
Smaken verschillen uiteraard maar Mighty Sam is voor mij toch wel 'echte' blues. Fantastische artiest die overigens sinds kort een nieuwe cd uit heeft. Erg mooi. De blues die mij het best bevalt.

Dat is precies wat ik bedoel: het klinkt mooi, maar de muziek doet me (momenteel) erg weinig; wie weet komt het terug (net als bepaalde folk), maar het heeft momenteel niet mijn aandacht - al zou ik wel willen dat ik alle lp's die ik ooit op Chess en Blue Horizon had nog in mijn collectie had

Broem schreef:
Het ACT label, mooie Scandinavische jazz, heeft ook een prachtige opname kwaliteit. Komt in de buurt en ECM en mijn absolute audiofiele favoriet Stockfish Records.

Nog bedankt voor de tip van Lulu Rouge. Eindelijk binnen en qua dynamiek en kwaliteit zeker vergelijkbaar met Trentemoller. Ook goeie muziek overigens

Ik ken ACT, Lars Danielsson, bassist, zit op dat label - mooi, maar wel brave muziek. Qua jazz zou je ook eens Jazz from the Pawnshop (jazzcafé Stampen in Stockholm) eens kunnen proberen. Overigens zijn alle Rudy van Gelder remasters van MIles Davis heel fijn - en momenteel een koopje op Amazon (in de longbook editions)

Jazz from THE Pawnshop heb ik in alle denkbare varianten ( vinyl, cd en 24 bit streaming) Mooie referentie maar muzikaal kan het me onvoldoende boeien.

Klopt dat Lars Danielson bij het ACT label zit. Muzikaal gezien natuurlijk ook daar de subjectiviteit van smaak. Blijft overeind dat het een prachtig audiofiel label is.

Mocht je van vinyl houden is het album van Paul Buchanan - Mid Air absolute top. Gruwelijk goed opgenomen. Verkrijgbaar op 180 gr vinyl.

En voor het genre rock/ metal? Zo heb ik gelezen dat het debuut van Rage against the machine ook wordt geroemd vanwege zijn geluid. O.a. in dit listje.

Megadeth - Countdown to Extinction (MFSL)
Yes - Fragile (MFSL)
Tool - Aenima, Lateralus
Porcupine Tree - In Absentia, Lightbulb Sun (Original master), Stupid Dream
Opeth - Blackwater Park, Deliverance
Gojira - The Link Re-Release
Necrophagist - Epitaph
Monstrosity - Spiritual Apocalypse
Satyricon - Volcano
Dire Straits - Brothers in Arms (SACD, XRCD)
A Perfect Circle - Thirteen Steps
Primus - Sailing The Seas Of Cheese
RHCP - Blood Sugar Sex Magic
Dave Matthews Band - B4 These Crowded Streets, Crash
Godsmack - Other Side
Lacuna Coil - Comalies
Nightwish - Oceanborn
Pantera - Far Beyond Driven
Pearl Jam - Ten (Ok, not exceptional)
Pink Floyd - The Wall (MFSL), WYWH (MFSL), DSOTM (SACD), The Final Cut
Roger Waters - Amused to Death (Q Sound!)
Steely Dan - Umm....Aja, Gaucho are top, but all albums sound great
Donald Fagen - The Nightfly
Stevie Ray Vaughan - The Sky Is Crying
Type O Negative - Bloody Kisses
Dream Theater - Awake
Nirvana - Unplugged
Eric Clapton - Unplugged
Lamb Of God - Ashes Of The Wake
Liquid Tension Experiment - Liquid Tension Experiment
Incubus - S.C.I.E.N.C.E
Extreme - III Sides to Every Story
Fates Warning - Pleasant Shade of Gray
Cowboy Junkies - Whites Off Earth Now! (SACD), Trinity Sessions, Lay it Down (not exactly rock, but I had to mention
Breaking Benjamin - We Are Not Alone
Audioslave - Audioslave
Rage Against The Machine - Rage Against The Machine
Amon Amarth - With Oden On Our Side
Scorpions - Moment Of Glory
Metallica - S&M
System Of A Down - Toxicity
Gov't Mule - Dose
Iced Earth - Horror Show, Burnt Offerings
Enslaved - Ruun
Kasabian - Kasabian
Dredg - El Cielo

Stijn_Slayer
Brr, The Nightfly is net zo glad als het hoofd van Jan van Halst.

En zo bijzonder klinken die Unpluggeds toch ook niet?

Jerry Garcia - Garcia (1972) - Rhino 2004
The Kinks - Muswell Hillbillies - SACD - Koch 2004
The Doors - The Doors - Rhino uitgave 2007 remix -
Neil Young 2009 remasters (Neil Young, After The Goldrush & Harvest)

Dit zijn voor mij absolute voltreffers. Ze klinken helder en warm. De details zijn goed te horen (kraken van een kruk, gekuch op de achtergrond).

Ben de afgelopen weken omver geblazen door bijgaand album van Bliss. Daar kan Trentemoller een puntje aan zuigen. Wat een dynamiek en plaatsing. Perfect.

Bliss - So Many of Us (2013)

Nils Petter Molvaer and Moritz von Oswald - 1/1 (2013)

Volle mep wb geluidskwaliteit deze nieuwe van Nils Petter Molvaer. Absolute perfectie. Zelden een cd gehoord die zo goed, dynamisch, zuiver en indrukwekkend klinkt.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:55 uur

geplaatst: vandaag om 23:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.