MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Hard Rock jaren 60

zoeken in:
The Oath
Wat is nu de belangrijkste Hard Rock uit de jaren 60?
Ook minder belangrijke en bekende bands zijn welkom.
shoot!

wijsneus
uiteraard :

Led Zeppelin
Deep Purple

en ook nog (denk ik ) :

Blue Cheer
Cream
Grand Funk Railroad

Grand Funk lijkt me meer van de jaren zeventig (hoewel, eerste album is uit 1969, zie ik net, dus vooruit).

De voorbeelden van Wijsneus zijn de bekendste en belangrijkste. Ik noem nog wat minder bekende bands uit die jaren:

- Steppenwolf (vooral bekend van 'Born to be wild')
- Iron Butterfly (bekend van 'In-a-gadda-da vida')
- The Gun (als eendagsvlieg bekend van het hitje 'Race with the devil')
- met een beetje fantasie: The Who. Sommige nummers kun je zonder meer als hardrock van die tijd categoriseren, hoewel hun muzikale spectrum breder was.

En hoewel ik er zelf wat moeite mee heb om zijn muziek als hardrock te categoriseren, heeft Jimi Hendrix natuurlijk ook een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van deze muziek.
Die werd in de jaren zestig trouwens nog niet aangeduid als hardrock, dat is echt een term uit de jaren zeventig. Heette het eind jaren zestig niet 'acid rock' of iets dergelijks?

Jimi Hendrix werd destijds inderdaad beschouwd als acid rock net als Cream (ze brachten een mengeling van blues en psychedelica) maar hadden inderdaad grote invloed op hardrock vanwege hun uitgesponnen gitaarsolo's.
MC5 kun je met een beetje goede wil ook hardrock noemen, al waren ze beïnvloed door the Stooges.

King Crimson heeft met hun sublieme debuutalbum denk ook wel het nodige teweeg gebracht. Luister naar dat openingsnummer....

In de mainstream waren Led Zeppelin en Iron Butterfly erg belangrijk. Deep Purple werd pas in de jaren '70 een echt sterke band. Verder hebben zowel The Who als The Kinks hard rock elementen geïntroduceerd. The Kinks waren zo ongeveer de eerste die op een Gibson Flying Vee speelde. The Who heeft met hun drums en gitaarnummers als "I Can See For Miles" pionierswerk verricht.

The Oath
Meer namen? Ook van nummers?
Het is vooral om wat namen voor de hardrock KO te hebben die binnenkort van start gaat. Staat te weinig van dit in.

Valt niet mee hoor. Nu ik erover nadenk, denk ik dat 1970 eigenlijk een keerpunt was voor de ontwikkeling van de hardrock-muziek. Eigenlijk waren de eerste bands en nummers in het genre pas rond 1968 tot wasdom gekomen en zette de ontwikkeling door in 1970, met de eerste twee LP's van Black Sabbath, en Deep Purple dat pas vanaf dat jaar (In Rock) echt op de hardrocktoer ging. Zelfs onze eigen Golden Earring ging vanaf 1970 hard rock maken (Back home!).

Maar goed - hardrocknummers uit de jaren zestig:

- Blue Cheer - Summertime blues
- Led Zeppelin - Whole lotta love
- Led Zeppelin - Heartbreaker
- Led Zeppelin - Good times bad times
- Led Zeppelin - Dazed and confused
- Cream - Sunshine of your love
- Cream - White room
- Cream - Tales of brave Ulysses
- Jimi Hendrix - Foxy Lady
- Jimi Hendrix - Purple Haze
- Jimi Hendrix - Crosstown traffic
- The Who - My generation
- The Who - I can see for miles
- Steppenwolf - Born to be wild
- Steppenwolf - Magic carpet ride
- The Gun - Race with the devil
- Iron Butterfly - In-a-gadda-da-vida
- MC5 - Kick out the jams
- The Beatles - Helter skelter (discutabel misschien, maar toch..)
- The Kinks - You really got me (uit '64, maar heeft alle kenmerken van een hardrock-nummer, misschien wel de allereerste. later gecoverd door Van Halen)

Ik weet dat muziek van The Doors toen hard rock genoemd werd en zelfs aan Elvis werd in 1972 nog gevraagd, waarom hij niet meer hard rock nummers opnam. Dus de definitie van hard rock is nogal wat gewijzigd in de loop der jaren.
Een toevoeging nog:The Yardbirds met Think about it
The Yardbirds met Dazed and confused

Ik dacht dat Blue Cheer met Vincebus Eruptum altijd beschouwd werd als het eerste hard rock album. Maar zoals Spinout hierboven al zegt is de definitie van hard rock wel wat gewijzigd over tijd. Als je Blue Cheer of anderen hierboven nu hoort denk je niet meteen aan de term hard rock.

Ik denk dat Taste met bv. Born on the Wrong Side of Time, Same old Story of Blister on the Moon (vanop hun eerste album) ook wel in aanmerking komt voor deze wat rekbare definitie van hard rock?
Al ging Rory Gallagher pas vanaf halverwege de jaren 70 echt resoluut hard rock spelen (Shadow Play etc.).

Stijn_Slayer
Hardrock is gewoon niet zo heel erg hard. Als je later naar bijv. Thin Lizzy kijkt, valt dat ook wel mee. Die spelen niet meteen gigantisch veel harder dan Blue Cheer, Iron Butterfly of MC5.

Het debuut van Jeff Beck Group heeft ook wel een hardrockachtige sound, maar de composities zijn meer bluesrock.

'My Generation' hardrock noemen vind ik overigens wel wat overdreven.

Een naam die ik hier mis is die van The Free (All right now, The hunter, Wishing well, The stealer), waar ik in de gitaarsound, de dynamiek en vooral de zang ook die typische hard-rock-swagger hoor. En is Mountain niet ook een band die hier bij hoort?

Stijn_Slayer
Ja, Mountain zeker.

Het valt mij op dat in dit soort lijstjes Vanilla Fudge altijd vergeten wordt, terwijl zij toch wel dé grote inspirators zijn van bands als Black Sabbath en Deep Purple.

Mountain bracht hun eerste album volgens mij pas in 1970 uit en vallen derhalve net buiten de boot.

Stijn_Slayer
Ja, maar ze stonden al op Woodstock.

Humble Pie & Spooky Tooth mogen er ook bij.

Maar voor mij werd de hardste muziek door de Beatles gebracht in 68-69. M'n favoriete lijst van hen:
Revolution
Hey Bulldog
Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey
Don't Let Me Down
Helter Skelter
I've Got a Feeling
Cold Turkey (ok...)
Yer Blues
Birthday
I Want You (She's So Heavy)

Stijn_Slayer
M.u.v. misschien 'Helter Skelter' zijn dat echt niet zulke harde nummers. Zeker niet harder dan Blue Cheer, Iron Butterfly, Jimi Hendrix of Led Zeppelin. Zelfs een band als Cream is veel harder.

Nog even en B.Z.N. wordt ook genoemd Al doet de zinsnede hieronder anders vermoeden:

"De groep scoorde al snel enkele bescheiden hitjes. Muzikaal gezien verschoof de groep in deze periode steeds meer in de richting van de hardrock-muziek" . We spreken nu over eind jaren '60.

Maar, inderdaad, The Beatles valt toch echt niet onder de noemer Hard Rock. Daar heb ik ze nog nooit mee geassocieerd, dan toch eerder The Rolling Stones.

Voor mij zijn staan toch eerder bands als Deep Purple, Led Zeppelin en Black Sabbath synoniem voor de hardrock-muziek.

Alice Cooper, Steppenwolf, Status Quo, Golden Earring, Santana, Mott the Hoople,
The Allman Brothers Band, ten Years After, Taste, Mott the Hoople.

Brutus schreef:
Alice Cooper, Steppenwolf, Status Quo, Golden Earring, Santana, Mott the Hoople,
The Allman Brothers Band, ten Years After, Taste, Mott the Hoople.

Nou heb ik gelukkig geen verstand van hard rock maar bovenstaand lijstje lijkt me wel erg rekkelijk.
Zo is Santana een (destijds bijzondere) mix van latin - denk aan de percussie - met rock, is Mott the Hoople eerdere glamrock, zijn The Allman Brothers rasechte epigonen van Southern Rock, Alice Cooper Showrock en zwijg ik over Golden Earring.

In zekere zin is er een parallel tussen punk en hard rock: als je de allereerste punkalbums neemt, zoals Never Mind the Bollocks klinken die echt heel vriendelijk en ingetogen tov veel latere punk. Als je het debuut van Black Sabbath neemt, is dat helemaal niet zo "hard" - vergelijk het maar met Blue Cheer uit '68 en ook de eerste twee van Zep klinken vrij 'bluesy' - Deep Purple in Rock lijkt mij "the coming out".

MC5 zou ik eerder onder "dirty" rock (punkachtig) scharen; in die stijl zijn er wel meer US bands - Black Flag, Pylon.

The Earring ging geleidelijk wel de hardrock kant op, maar daar was eind jaren 60 nog niet echt sprake van.
Hun album Eight Miles High neigt meer naar experimentele rock. Duidelijk een link naar psychedelia.
Alice Cooper wordt juist als aanstichter van de glamrock gezien, al zou T-Rex dat ook kunnen zijn, overigens wel een lichtere variant.
Black Sabbath maakte hun 1e plaat in 1970 toch?
Led Zep en Deep Purple worden over het algemeen als hardrock gezien, en daar kan ik het wel mee eens zijn.
Purple had overigens wel wat symfotrekjes ( orgel Jon Lord) en Zep omarmde de blues vooral ( later folk.)
Ten Years After was stevige bluesrock en idd The Allman Brothers duidelijk southernrock.

Werden nummers als Somebody to love van Jefferson Airplane in de jaren 60 gezien als hardrock?

Nee.

Nicolaib88 schreef:
Werden nummers als Somebody to love van Jefferson Airplane in de jaren 60 gezien als hardrock?

Absoluut niet dat was westcoast; net zoals Iron Butterfly underground werd genoemd. Alhoewel dat laatste ook weer geen 100% transparant begrip is - kijk maar eens naar de compilaties That's Underground - er zijn er drie.

Various - That's Underground (Vinyl, LP) at Discogs - de eerste

Het kruisverband tussen westcoast en underground is psychedelic rock

Gast
geplaatst: vandaag om 07:51 uur

geplaatst: vandaag om 07:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.