MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MOJO How To Buy - gids

zoeken in:
beste allemaal,

het Engelse maandblad MOJO startte sinds nr.40 met een How To Buy-gids, waar lezers konden kiezen op hun favoriete album van een bepaald genre, label, of artiest/groep.

Na MOJO 110 verschijnt er maandelijks een top-10. Ik mis zelf nr. 111 en 112 dus start ik vandaag met de top 10 uit MOJO 113.
Iemand die de top 10 van MOJO 111 of 112 heeft mag me een privébericht sturen met de desbetreffende lijst. Ook toplijsten van missende nummers, mag je me doorsturen. Ik zal op tijd aangeven welke ik nog zoek.

Elke dinsdag geef ik een volgende top 10 door.

Vandaag uit MOJO 113 (april 2003)

How To Buy Tom Waits:

1 Alice (2002)

(afbeelding)

2 Swordfishtrombones (1983)
3 Rain Dogs (1985)
4 Small Change (1976)
5 Blue Valentine (1978)
6 Frank's Wild Years (1987)
7 Closing Time (1973)
8 Bone Machine (1992)
9 Nighthawks At The Diner (1975)
10 Mule Variations (1999)

Discussies kunnen worden geopend.
De eerstvolgende nummers van MOJO die ik mis zijn nrs. 119 en 120

Volgende week de Bee Gees top-10

johannesA
ik zou beginnen met Closing Time, daarop zingt Tom nog een beetje gewoon. Zijn andere hooggewaardeerde albums Swordfishtrombones, Rain Dogs en Frank's Wild Years zou ik daarna luisteren.

Ik denk dat ik Rain Dogs als eerste zou aanraden. Dat is toch wel zo'n beetje de beste blauwdruk van alles wat hij heeft gedaan.

Mijn favorieten zijn Bone Machine, Franks' Wild Years en The Heart of Saturday Night (waar is die trouwens). Alledrie zijn waarschijnlijk niet het ideale startpunt.

Alice vind ik een beetje een buitenbeentje in het werk van Tom Waits, dus ik snap niet waarom deze als eerste genoemd is.

Mijn persoonlijke top is ongeveer als volgt:

1. Closing Time
2. Rain Dogs
3. Alice
4. Blood Money
5. Mule Variations
6. Swordfishtrombones
7. The Heart of Saturday Night
8. Small Change
9. Orphans
10. Glitter and Doom Live
11. Real Gone
12. Franks Wild Years
13. Blue Valentine
14. Bone Machine
15. Foreign Affairs
16. Heartattack and Vine
17. One from the Heart
18. The Black Rider
19. Nighthawks at the Diner

Ik vind Alice niet eens zo'n heel erg raar album als instapmoment: het is wat toegankelijker en i.t.t. Closing Time is zijn stem hier wel zoals het op het grote merendeel van zijn werk te horen valt. Hoe mooi Closing Time ook is: het is niet helemaal een juiste weergave van zijn werk.
Rain Dogs en Swordfishtrombones als vervolg vind ik ook een uitstekende keuze.
Geen gek lijstje om in deze volgorde af te lopen. Favorieten heeft iedereen wel, maar je moet in dit geval ook kijken naar hoe een neutrale muziekluisteraar er mee om zou gaan.

Nummer 2, 3 en 7 van de lijst worden vaak wel genoemd als goed startpunt.
Alice niet zo vaak, lijkt meer op een soort van geheimtip.
Ik vind zeker als instapper niet gek, een heel fraai album en het titelnummers is zelfs van buitengewone schoonheid

Benno
Ik ben zelf begonnen met Rain Dogs en dat heeft voor mij goed uitgepakt. Ik kocht toen meteen een stapeltje CD's van Waits - was in de aanbieding geloof ik. Maar alleen Rain Dogs wist me toen te pakken. Het voordeel van dit plaat is dat ze precies zit op de scheidslijn tussen de "rariteiten" van Waits en zijn ballads.

Lukk0
Alice heeft wel een aardige mix van zijn rustige nummers en meer gefreakte stukken. Alice bijvoorbeeld is een rustige ballad, Kommienezuspadt is gewoon gestoord en Table Top Joe is dan weer heel vrolijk. Dat dat nummer dan weer na Poor Edward komt is helemaal mooi. Het is in elk geval mijn favoriet van Tom Waits, en als je dat album van hem goed vindt kun je, denk ik, ook met een gerust hart met de rest beginnen.

Deze week uit MOJO 114 (mei 2003)

How To Buy Bee Gees:

1. The Record - their Greatest Hits (2001)

(afbeelding)

2. Spirits Having Flown (1979)
3. Odessa (1969)
4. V/A - Saturday Night Fever (1977)
5. Main Course (1975)
6. Horizontal (1968)
7. Bee Gees 1st (1967)
8. Barbara Streinsand - Guilty (1980)
9. Brilliant From Birth (1998)
10. To Whom It May Concern (1972)

Volgende dinsdag: How To Buy Julian Cope

The Bee Gees hebben heel wat leuke nummers, maar op hun reguliere albums staan altijd ook een aantal veel mindere nummers. Een greatest hits lijkt dan ook de beste keuze.

Benno
Odessa vind ik wel een behoorlijk consistent album. Ook heel anders dan hun seventies-muziek. Die zou ik dan dus eerder aanraden dan een Greatest Hits. Bovendien zou ik liefhebbers van hun discoperiode eerder verwijzen naar Saturday Night Fever dan naar een verzamelaar; ik het idee dat dat toch beter de tijdgeest weergeeft (nee, ik was er zelf niet bij).

De drie die ik (spotgoedkoop) op de kop heb getikt staan er niet bij.

One .... en terecht

This is Where I Came In ..... ook terecht ondanks een aantal goede tracks en het prachtige titelnummer.

Size Isn't Everything .... hmm, deze is alleraardigst en verdiende misschien wel een plaatsje.

Guilty van Barbra Streisand krijg ik alleen al jeuk van als ik hem zie. Dan zelfs liever One en nummer 9 lijkt me ook verre van essentieel.

Albums 2 t/m 5 staan toch wel te boek als hun klassiekers, dus de volgorde van de eerste vijf albums lijkt me wel akkoord.

Deze week uit MOJO 115 (juni 2003)

How To Buy Julian Cope:

1. Julian Cope - World Shut Your Mouth (1984)

(afbeelding)

2. The Teardrop Explodes - Kilimanjaro (1980)
3. Julian Cope - Fried (1984)
4. The Teardrop Explodes - Wilder (1981)
5. Julian Cope - The Collection (2002)
6. Julian Cope - Jehovahkill (1992)
7. Julian Cope - Interpreter (1996)
8. Julian Cope - Peggy Suicide (1991)
9. Brain Donor - Too Freud To Rock'N'Roll, Too Jung To Die (2003)
10. Julian Cope - Skellington (1989)

Volgende week: How To Buy Gospel

Benno
Niet mijn favorieten bovenaan. Ik zou zelf eerder gaan voor Kilimanjaro, Jehovahkill en met name Peggy Suicide.

Van Cope solo ken ik alleen Saint Julian. Die kreeg destijds veel goede kritieken, maar ik vind het album niet zo goed. Van The Teardrop Explodes vind ik de eerste singles Sleeping Gas en Bounving Babies goed. De Treasons-single vind ik minder dus ik heb hun LP's niet. Ik ga in elk geval eens naar de top 2 op zoek.

Deze week uit MOJO 116 (juli 2003)

How To Buy Essential Gospel:

1. Marion Williams - My Soul Looks Back / The Genius Of Marion Williams 1962-92 (1994)

(afbeelding)

2. The Original Five Blind Boys Of Alabama - Oh Lord Stand By me/Marching Up To Zion (1991)
3. Sister Rosetta Tharpe - The Original Soul Sister (2002)
4. Mahalia Jackson - Best Of 1937-1951 (2002)
5. The Staple Singers - Uncloudy Day (1995)
6. Sam Cooke With The Soul Stirrers - The Complete Speciality Records Recordings (2002)
7. V/A - The Word From The Pulpit (2002)
8. Sister Wynona Carr - Dragnet For Jesus (1992)
9. Dorothy Love Coates And The Original Gospel Harmonettes - The Best Of (1991)
10. Aretha Franklin - Amazing Grace (1972)

Volgende week Joni Mitchell

Uit MOJO 117 (08/2003)

How To Buy Joni Mitchell

1. The Hissing Of Summer Lawns (1975)

(afbeelding)

2. Court And Spark (1974)
3. Turbulent Indigo (1994)
4. Mingus (1979)
5. Blue (1971)
6. Hejira (1976)
7. Miles Of Aisles (1974)
8. Song To A Seagull (1968)
9. Wild Things Run Fast (1982)
10. Both Sides Now (2000)

Volgende keer Bruce Springsteen (12/2003)

Join Mitchell... ik moet haar dringend eens ontdekken. Een zwart gat in mijn muziekkennis. Ik denk dat ik maar ga beginnen bij The Hissing Of Summer Lawns

(hoewel ik altijd gehoord heb dat Blue haar beste is)

Joni is al lang een favoriet van mij. Opvallend dat Blue zo laag staat omdat dat als haar meesterwerk gezien wordt. Ik vind het sowieso een nogal opvallende lijst.

Zelf heb ik de volgende top 10 (niet noodzakelijk te zien als tiplijst):

1. Court and Spark
2. Ladies of the Canyon
3. Blue
4. Travelogue
5. Hejira
6. Shine
7. For the Roses
8. Clouds
9. The Hissing of Summer Lawns
10. Don Juan's Reckless Daughter

pygmydanny schreef:
Deze week uit MOJO 114 (mei 2003)

How To Buy Bee Gees:

1. The Record - their Greatest Hits (2001)
5. Main Course (1975)
6. Horizontal (1968)
10. To Whom It May Concern (1972)

Geeft Mojo behalve 'how' ook nog aan 'where' to buy these Bee Gees albums (vast niet...)?

Bovenstaande albums zijn al jaren out-of-print, al laat The Record zich ondanks een iets betere samenstelling wel aardig vervangen door de meest recente Greatest hits-dubbelaar. Op eBay betaal je schrikbarende prijzen voor een album als Main Course, dat op basis van zijn status natuurlijk nog gewoon verkrijgbaar zou moeten zijn.
De reguliere albums van The Bee Gees zijn, met uitzondering van hun latere werk, sowieso moeilijk verkrijgbaar. En de platenmaatschappij blijft maar verzamelalbums uitbrengen. De Bee Gees worden kennelijk toch teveel als een singles-groep beschouwd. Wel begrijpelijk, en het maakt The Record inderdaad tot de perfecte instapplaat.

Ik zou trouwens bij Joni Mitchell ook met Blue beginnen. Of het haar beste album is, daar kun je over twisten. Maar het geeft wel het meest complete beeld van de muziek die ze in haar eerste periode maakte. Later kwamen die jazzy uitstapjes, en Hissing of summer lawns is al een aardige aanzet daartoe, al vind ik dat ze op Mingus een beetje doorslaat. Maar dat is waarschijnlijk een persoonlijke voorkeur.

Verder vind ik Wild things run fast een opmerkelijk album in die lijst. Dat vind ik niet bepaald haar meest geslaagde. Dan zou ik eerder voor een ondergewaardeerd pareltje als Night ride home kiezen.

Ik 'moet' ook nog wat meer Mitchell in huis hebben. Misschien toch maar eens gaan denken aan Turbulent indigo en het mij volstrekt onbekende Travelogue.

vandaag uit MOJO 121 (12/2003)

How To Buy Bruce Springsteen:

1. Tunnel Of Love (1987)

(afbeelding)

2. Darkness On The Edge Of Town (1978)
3. The Ghost Of Tom Joad (1995)
4. Born To Run (1975)
5. Tracks (1998)
6. Born In The USA (1984)
7. Nebraska (1982)
8. The River (1980)
9. Live / 1975-85 (1986)
10. The Rising (2002)

Volgende keer: Beatles solo

Die is verassend. Ik zou met Born in the USA beginnen. Dan kan het alleen maar beter worden.

Mmmh, dat vind ik toch wel een vreemde lijst. Ik zou als instapper eerder Born To Run of Born In The USA aanraden dan Tunnel Of Love en Darkness, hoewel dat ook enorm goede platen zijn natuurlijk.

Verder denk ik niet dat Tracks of Nebraska erg interessant zijn voor de beginnende Springsteenliefhebber. Dat Tracks boven Born In The USA staat vind ik dan ook zeer vreemd.

Mijn top 3 zou eerder zoiets zijn:

1. Born In The USA
2. Born To Run
3. The River

En als je begint is de live-box ook wat te veel van het goede, dan had ik toch eerder een greatest hits in de lijst gedaan.

johannesA
He wat leuk, mijn favo album ergens op nr 1 te zien staan, een echte Bruce-instapper dus

Dat TGOTJ op 3 staat is een lachertje, voor de ingetogen Bruce is maar 1 topalbum, nl Nebraska.

Ook Tracks past een lagere positie, dit zijn overgebleven nummers, die niet op een regulier album zijn uitgebracht.

Belachelijke lijst.

Ik zie zo vele mensen afhaken bij Tunnel of Love die anders wel waren blijven hangen. The Ghost of Tom Joad op drie is helemaal om te huilen. Dat is zo'n beetje zijn saaiste album. Waarom niet Human Touch op twee, dan is alles wat fout is goed fout.

De live box is natuurlijk de ultieme instapper. Als je dan nog niet overstag bent, dan is Bruce niets voor jou.

Deze keer uit MOJO 122 (01/2004)

How To Buy Solo Beatles:

1. Paul McCartney - McCartney (1970)

(afbeelding)

2. George Harrison - All Things Must Pass (1970)
3. John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band (1970)
4. Paul & Linda McCartney - Ram (1971)
5. Ringo Starr - Beaucoups Of Blues (1970)
6. John Lennon - Imagine (1971)
7. Ringo Starr - Blast From Your Past (1975)
8. Paul McCartney & Wings - Band On The Run (1973)
9. George Harrison - Somewhere In England (1981)
10. John Lennon - Walls And Bridges (1974)

Volgende week: Krautrock

Vandaag How to Buy Krautrock uit MOJO 131 (oktober 2004)

1. Kraftwerk - trans-Europe Express (1977)

(afbeelding)

2. Tangerine Dream - Rubycon (1975)
3. Can - tago Mago (1971)
4. Ashra - New Age Of Earth (1977)
5. Neu! - Neu! 75 (1975)
6. Can - Ege Bamyasi (1972)
7. Faust - Faust IV
8. Cluster - Sowiesoso (1976)
9. Amon Düül II - Yeti (1970)
10. Brainticket - Cottonwoodhill (1971)

Volgende keer Frank Sinatra

Aquila
How to buy Krautrock...

Tsja, ik heb er aardig wat van thuis staan, maar sinds de release van deze verzamelaar zou ik daarmee beginnen. Maar dat kon Mojo toen nog niet weten, want toen was die verzamelaar er nog niet.

Kraftwerk past eigenlijk niet zo in het 'typische' Krautrock geluid vind ik. Bij Can zou ik beginnen met "Monster Movie" of "Soon over Babaluma" en zeker niet met "Tago-Mago". "Faust IV" lijkt me overaal een fijn vertrekpunt of "Phaedra" van Tangerine Dream.

Misterfool
Tago-mago is wel hun beroemdste en volgens mij ook meest invloedrijkste album. Ookal zou je can niet mooi vinden dan heb je alsnog hun klassieker in huis als verzamelobject.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:10 uur

geplaatst: vandaag om 06:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.