Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2011
zoeken in:
0
geplaatst: 30 december 2011, 23:09 uur
In ieder geval top 10 lijkt mij. Ze was nummer 1 bij OOR. Ik vind het niet zo bijzonder overigens.
Ik heb ook the Roots met undun veel voorbij zien komen. Ook top 10 gok ik. Net als mijn nummer 1 El Camino van the Black Keys. Adele met 21 ook top 10?
Ik heb ook the Roots met undun veel voorbij zien komen. Ook top 10 gok ik. Net als mijn nummer 1 El Camino van the Black Keys. Adele met 21 ook top 10?
0
geplaatst: 30 december 2011, 23:14 uur
Nog steeds driftig aan het luisteren. Is er een crewlid die misschien mijn toevoeging zou willen accepteren, zodat ik deze nog kan gebruiken in mijn 2011-lijst?
(voor de vorm. Ik heb niet de illusie dat deze nog vlot een boel stemmen zal vergaren).
Al met al vind ik 2011 een uitstekend muziekjaar.
(voor de vorm. Ik heb niet de illusie dat deze nog vlot een boel stemmen zal vergaren).Al met al vind ik 2011 een uitstekend muziekjaar.
0
geplaatst: 30 december 2011, 23:21 uur
Ik vind het geen slecht muziekjaar, maar ook geen uitstekend jaar. Er waren weinig echt uitschieters: echt bijzondere albums. Soms maak je je top 10 echt zo, nu moest ik kiezen tussen platen die er normaal niet in staan. Hoewel december heel wat goed maakte.
Dat is volgens mij ook (niet alleen natuurlijk) de reden dat een plaat van het niveau van Let England Shake nummer 1 van het jaar kan worden.
Dat is volgens mij ook (niet alleen natuurlijk) de reden dat een plaat van het niveau van Let England Shake nummer 1 van het jaar kan worden.
0
geplaatst: 30 december 2011, 23:25 uur
Ach het ligt er ook maar net aan wat je tegenkomt bedenk ik me net. Ik heb dit jaar meer dan andere jaren lopen graven naar albums die me eventueel zouden kunnen bekoren. En daar zat veel leuks tussen. Mijn laatste zin is eigenlijk overbodig, want elk jaar zal er wel genoeg prima's uitgebracht worden...
0
geplaatst: 30 december 2011, 23:31 uur
Nou nee hoor. Je hebt echt van die uitstekende muziekjaren, net als je uitstekende wijnjaren hebt. 
Als je van rock houdt, dan is bijvoorbeeld 1991 een geweldig jaar.

0
geplaatst: 30 december 2011, 23:34 uur
Ik heb hetzelfde als West: een prima jaar maar voor mij geen bijzonder jaar zoals 2010 dat dan weer wel was (echte uitschieters). Mijn nummer 1 van dit jaar stond met zijn vorige twee albums telkens op een tweede plaats terwijl ik die net wat beter vind dan deze. Zegt al wat. Maar qua concertjaar wel het beste jaar ooit. Ongelooflijk.
1991 blijft ook mijn favoriete muziekjaar ooit.
1991 blijft ook mijn favoriete muziekjaar ooit.
0
geplaatst: 30 december 2011, 23:45 uur
nog 15 minuten
morgenmiddag om 12.00 wordt de eindstand bekend gemaakt op de homepage
morgenmiddag om 12.00 wordt de eindstand bekend gemaakt op de homepage
0
geplaatst: 31 december 2011, 00:06 uur
Lastig voorspellen wat de nummer één gaat worden... Ik denk dat Bon Iver ook zeker kans maakt.
0
geplaatst: 31 december 2011, 00:23 uur
Zo, mijn lijstje is compleet:
1. Matthew Halsall - On the Go

2. Dixon - Live at Robert Johnson, Vol. 8 (2011)

3. Matana Roberts - Coin Coin Chapter One: Gens de Couleur Libres (2011)

4. Splashgirl - Pressure (2011)

5. White Hills - H-p1 (2011)

6. Cave - Neverendless (2011)

7. The Field - Looping State of Mind (2011)

8. Peaking Lights - 936 (2011)

9. Lumerians - Transmalinnia (2011)

10. The Men - Leave Home (2011)

1. Matthew Halsall - On the Go

2. Dixon - Live at Robert Johnson, Vol. 8 (2011)

3. Matana Roberts - Coin Coin Chapter One: Gens de Couleur Libres (2011)

4. Splashgirl - Pressure (2011)

5. White Hills - H-p1 (2011)

6. Cave - Neverendless (2011)

7. The Field - Looping State of Mind (2011)

8. Peaking Lights - 936 (2011)

9. Lumerians - Transmalinnia (2011)

10. The Men - Leave Home (2011)

0
geplaatst: 31 december 2011, 01:22 uur
west schreef:
Nou nee hoor. Je hebt echt van die uitstekende muziekjaren, net als je uitstekende wijnjaren hebt.

Tja... Ik snap best dat je uit het ene jaar meer goeds kent dan uit het andere... maar in elk jaar wordt er wel ongeveer evenveel goeds gemaakt, het is gewoon toeval dat je die jaren wel of neit weet te vinden... voor mij is sinds ik actief muziek beluister (2005) geen enkel jaar beter of slechter dan een ander...
In 1991 zijn een hele hoop albums uitgekomen die de hemel in zijn geprezen ja, maar om het daarom nou beter te noemen vind ik dubieus... de vergelijking met wijn gaat dan ook niet op, aangezien daar de weersomstandigheden in een jaar anders zijn dan in het andere, maar er in de muziek niet zo'n oorzaak is.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 31 december 2011, 10:41 uur
niels94 schreef:
Lastig voorspellen wat de nummer één gaat worden... Ik denk dat Bon Iver ook zeker kans maakt.
The Horrors ook

En natuurlijk Black Keys zeer grote kanshebber.
0
geplaatst: 31 december 2011, 11:06 uur
niels94 schreef:
Dat zou wel flink balen zijn, Bon Iver's nieuwe album is aardig, maar zijn vorige album is vele malen beter. Ik hoop op The Roots of dEUS.
0
geplaatst: 31 december 2011, 11:35 uur
@The Scientist: alleen statistisch gezien kan het ene jaar niet hetzelfde aantal echte topalbums of dezelfde kwaliteit opleveren aan muziek.
En zoals aERodynamIC al schreef: 2011 was een geweldig concertjaar. Dat is ook niet elk jaar hetzelfde.
En zoals aERodynamIC al schreef: 2011 was een geweldig concertjaar. Dat is ook niet elk jaar hetzelfde.
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:01 uur
niels94 schreef:
En ik had gelijk

En Radiohead toch nog erg hoog met een vierde plek
Had ik niet eens meer verwacht... Bad As Me staat ook een stuk hoger dan ik verwacht had
Beach Boys staan dan weer een flink pak lager dan ik had verwacht.
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:08 uur
Colin Stetson warempel in de top 100. Jammer dat Shabazz Palaces ontbreken.
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:08 uur
Ik vind maarliefst 6 platen terug die in mijn top 10 voor 2011 staan:
13. The Roots - undun
18. Steven Wilson - Grace for Drowning
40. Atmosphere - The Family Sign
55. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
68. Evidence - Cats & Dogs
80. Random Axe - Random Axe
Verder blij met:
20. James Blake - James Blake
21. Destroyer - Kaputt
70. William Fitzsimmons - Gold in the Shadow
82. Blackfield - Welcome to My DNA
90. eLZhi with Will Sessions - Elmatic
91. Gil Scott-Heron and Jamie xx - We're New Here
Dieptepunt:
De zeer matige top 10.
13. The Roots - undun
18. Steven Wilson - Grace for Drowning
40. Atmosphere - The Family Sign
55. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne
68. Evidence - Cats & Dogs
80. Random Axe - Random Axe
Verder blij met:
20. James Blake - James Blake
21. Destroyer - Kaputt
70. William Fitzsimmons - Gold in the Shadow
82. Blackfield - Welcome to My DNA
90. eLZhi with Will Sessions - Elmatic
91. Gil Scott-Heron and Jamie xx - We're New Here
Dieptepunt:
De zeer matige top 10.
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:12 uur
Ik heb er toch wat platen uit mijn top 10 instaan:
30. The Decemberists - The King Is Dead
42. Israel Nash Gripka - Barn Doors and Concrete Floors
86. J Mascis - Several Shades of Why
30. The Decemberists - The King Is Dead
42. Israel Nash Gripka - Barn Doors and Concrete Floors
86. J Mascis - Several Shades of Why
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:15 uur
3 voor mij (wat) tegenvallende platen in de top 15: Bon Iver (op 1), PJ Harvey (op 3) en Elbow. Vooral de hoge notering van die laatste verbaast mij. Dat was echt één van mijn tegenvallers van het jaar.
6 voor mij echt goede platen in de top 15: the Black Keys, Spinvis, Wilco, Noël Gallagher, Arctic Monkeys & the Roots. Mooie score dus.
Wat verder opvalt is dat de top 100 deels ook een populariteitsmeting is. Bekende artiesten staan natuurlijk vaker genoteerd, wat automatisch een hogere plek oplevert (zoals Radiohead op 4 met een gemiddelde van 'maar' 3,65). De wat onbekendere pareltjes kunnen daar niet altijd tegenop. Aan de andere kant kenmerkt Musicmeter zich juist ook door het wat minder bekendere kwaliteitswerk, waarvan er genoeg is terug te vinden in deze lijst. En kan populariteit zich hier ook tegen je wreken.
Een ander nadeel, waar je niets aan kan doen, is dat platen die laat uitkomen vermoedelijk hoger genoteerd zouden zijn. The Roots met undun halen nu net de top 10 niet, wat ze denk ik wel zouden doen als ze niet pas op 6 december uitgebracht waren. Het maakt de tweede plek van the Black Keys nog meer bijzonder: ook uitgebracht op 6 december.
Ik vind het alles bij elkaar dan ook een mooie lijst. Ook is het juist weer leuk dat de lijst is gebaseerd op meer dan 1000 (!) inzendingen, wat de lijst een solide basis geeft. Een veel grotere basis bijvoorbeeld dan de OOR jaarlijst. Daar vergeten ze bovendien de complete maand december en een deel van november: hoe belachelijk dat is, kan je alleen al zien aan de nummer 2 van 'onze' lijst.
6 voor mij echt goede platen in de top 15: the Black Keys, Spinvis, Wilco, Noël Gallagher, Arctic Monkeys & the Roots. Mooie score dus.
Wat verder opvalt is dat de top 100 deels ook een populariteitsmeting is. Bekende artiesten staan natuurlijk vaker genoteerd, wat automatisch een hogere plek oplevert (zoals Radiohead op 4 met een gemiddelde van 'maar' 3,65). De wat onbekendere pareltjes kunnen daar niet altijd tegenop. Aan de andere kant kenmerkt Musicmeter zich juist ook door het wat minder bekendere kwaliteitswerk, waarvan er genoeg is terug te vinden in deze lijst. En kan populariteit zich hier ook tegen je wreken.
Een ander nadeel, waar je niets aan kan doen, is dat platen die laat uitkomen vermoedelijk hoger genoteerd zouden zijn. The Roots met undun halen nu net de top 10 niet, wat ze denk ik wel zouden doen als ze niet pas op 6 december uitgebracht waren. Het maakt de tweede plek van the Black Keys nog meer bijzonder: ook uitgebracht op 6 december.
Ik vind het alles bij elkaar dan ook een mooie lijst. Ook is het juist weer leuk dat de lijst is gebaseerd op meer dan 1000 (!) inzendingen, wat de lijst een solide basis geeft. Een veel grotere basis bijvoorbeeld dan de OOR jaarlijst. Daar vergeten ze bovendien de complete maand december en een deel van november: hoe belachelijk dat is, kan je alleen al zien aan de nummer 2 van 'onze' lijst.
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:20 uur
8 albums uit mijn top 10 staan erin
Jammer van De Kift, ik had gedacht dat die ook nog wel kans zou maken. Verder ben ik ook te spreken over de lijst. Uiteraard is het een doorsnee, waardoor er bijvoorbeeld nauwelijks (of gewoon geen?) metal te vinden is en het vooral om pop/rock draait. Maar dat was natuurlijk te verwachten 
Jammer van De Kift, ik had gedacht dat die ook nog wel kans zou maken. Verder ben ik ook te spreken over de lijst. Uiteraard is het een doorsnee, waardoor er bijvoorbeeld nauwelijks (of gewoon geen?) metal te vinden is en het vooral om pop/rock draait. Maar dat was natuurlijk te verwachten 
0
geplaatst: 31 december 2011, 12:24 uur
niels94 schreef:
Zoals ik laatst op soulseek al zei: je top 10's zijn erg MuMe-verantwoord

0
geplaatst: 31 december 2011, 12:28 uur
Mm.. Josh T. Pearson heeft de lijst niet gehaald. Jammer.
Verder een wat voorspelbaar lijstje.
Verder een wat voorspelbaar lijstje.

0
nicoot
geplaatst: 31 december 2011, 12:33 uur
Dju, mijn stem voor Lunatic Soul - Impressions heeft niet mogen baten 

0
geplaatst: 31 december 2011, 12:46 uur
Je moet ook nooit tactisch stemmen he, komt nooit wat van terecht

0
Sietse
geplaatst: 31 december 2011, 13:03 uur
wow, volgens mij hebben we een recordjaar te pakken.
Ik heb 2 albums uit de top 100 van 2011
8. Fleet Foxes - Helplessness Blues (2011)
89. Washed Out - Within and Without (2011)
(al staat er wederom niets in van mijn top 10, wat natuurlijk jammer is)
Ik heb 2 albums uit de top 100 van 2011

8. Fleet Foxes - Helplessness Blues (2011)
89. Washed Out - Within and Without (2011)
(al staat er wederom niets in van mijn top 10, wat natuurlijk jammer is)
0
Magick1
geplaatst: 31 december 2011, 13:07 uur
Ik heb een 7 op 10
Deze haalden het niet: White Lies, The Strokes en Noah And The Whale.
En 5 belgen in de lijst, moet ook zowat een record zijn.
Deze haalden het niet: White Lies, The Strokes en Noah And The Whale.
En 5 belgen in de lijst, moet ook zowat een record zijn.
0
geplaatst: 31 december 2011, 13:07 uur
Met de nummer 1 heb ik dus zeer weinig. Net zoiets als met die grote liefde voor Fleet Foxes die ik ook nooit begrepen heb.
Ik heb 5 albums uit de top 10 op cd dus het valt nog mee. Uit mijn eigen top 10 hebben 7 albums de lijst weten te halen waarvan 2 ook hier in de top 10 staan.
Mijn persoonlijke nummer 1 staat niet in de lijst helaas.
Ik heb 5 albums uit de top 10 op cd dus het valt nog mee. Uit mijn eigen top 10 hebben 7 albums de lijst weten te halen waarvan 2 ook hier in de top 10 staan.
Mijn persoonlijke nummer 1 staat niet in de lijst helaas.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 31 december 2011, 13:12 uur
6 Elbow
14 Adele
17 Boxer Rebellion
37 Amartorski
45 The Horrors
5 uit mijn top 10
Alleen Coldplay op 29 zeer verrassend?
Mis natuurlijk ... And You know Us By The Trail of Dead, The Joy Formidable en Wooden Shjips in de lijst
14 Adele
17 Boxer Rebellion
37 Amartorski
45 The Horrors
5 uit mijn top 10
Alleen Coldplay op 29 zeer verrassend?
Mis natuurlijk ... And You know Us By The Trail of Dead, The Joy Formidable en Wooden Shjips in de lijst
* denotes required fields.