MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2011

zoeken in:
Dit is hem geworden.

1. Sharon Jones & The Dap-Kings - Soul Time! (2011)

(afbeelding)

2. Fatoumata Diawara - Fatou (2011)

(afbeelding)

3. Hazmat Modine - Cicada (2011)

(afbeelding)

4. The Black Keys - El Camino (2011)

(afbeelding)

5. Arsenal - Lokemo (2011)

(afbeelding)

6. Cascadeur - The Human Octopus (2011)

(afbeelding)

7. Amy Winehouse - Lioness: Hidden Treasures (2011)

(afbeelding)

8. Machine Head - Unto the Locust (2011)

(afbeelding)

9. Fucked Up - David Comes to Life (2011)

(afbeelding)

10. Hanni El Khatib - Will the Guns Come Out (2011)

(afbeelding)

Mijn Top 10:

1. The Red Button - As Far as Yesterday Goes
2. Slim Moore and The Mar-Kays - Introducing Slim Moore and the Mar-Kays
3. Fatoumata Diawara - Fatou
4. Girls - Father, Son, Holy Ghost
5. Fountains of Wayne - Sky Full of Holes
6. Jonathan Wilson - Gentle Spirit
7. Robert Ellis - Photographs
8. Shelby Lynne - Revelation Road
9. Laura Jean - A Fool Who'll
10. The Black Keys - El Camino

1. Ryan Adams - Ashes & Fire
2. The Black Keys - El Camino
3. The Roots - undun
4. Arctic Monkeys - Suck It and See
5. Tom Waits - Bad as Me
6. Beirut - The Rip Tide
7. dEUS - Keep You Close
8. PJ Harvey - Let England Shake
9. The Waterboys - An Appointment with Mr. Yeats
10. Adele - 21

Magick1
Mijn Erelijst:

2006: Thom Yorke - The Eraser
2007: Editors - An End Has A Start
2008: Duffy - Rockferry
2009: Arctic Monkeys - Humbug
2010: Ellie Goulding - Lights
2011: The Vaccines - What Did You Expect From The Vaccines?

1. Jan Akkerman - Minor Details
2. Motörhead - The Wörld is Ours, Vol.1
3. Autopsy - Macabre Eternal
4. Status Quo - Quid Pro Quo
5. Saxon - Call to Arms
6. Pater Moeskroen - En de Kelten
7. Brian Robertson - Diamonds and Dirt
8. Yes - Fly From Here
9. Morbid Angel - Illud Divinum Insanus
10. Brainbox - The 3rd Flood

Sietse
En de laatste toevoeging van het jaar:

10: Nils Rostad - Ujamt (Tallerk Plater)
Top 10 2011 #10: Nils Rostad – Ujamt (Tallerk Plater, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
09: The Julie Mittens - Recorded 23|24072011 (Self-Released)
Top 10 2011 #09: The Julie Mittens – Recorded 23|24072011 (Self-Released, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
08: Simon Whetham - Unheard Prayers (Dragon's Eye Recordings)
Top 10 2011 #08: Simon Whetham – Prayers Unheard (Dragon’s Eye Recordings, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
07: Six Organs of Admittance - Maria Kapel (Pavilion Records)
Top 10 2011 #07: Six Organs Of Admittance – Maria Kapel (Pavilion Records, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
06: BJ Nilsen & Stilluppsteypa - Big Shadow Montana (Helen Scarsdale Agency)
Top 10 2011 #06: BJ Nilsen & Stilluppsteypa – Big Shadow Montana (Helen Scarsdale Agency, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
05: Richard Youngs - Long White Cloud (Grapefruit Records Club)
Top 10 2011 #05: Richard Youngs – Long White Cloud (Grapefruit Records, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
04: Gregg Kowalsky – Battery Townsley
Top 10 2011 #4 Gregg Kowalsky – Battery Townsley (Senufo Editions, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
03: Cam Deas - Quadtych Volume One (Present Time Excercises)
Top 10 2011 #03: Cam Deas – Quadtych Volume One (Present Time Excercises, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
02: Amelia Cuni & Werner Durand – Already Awake In The Night (Ini.Itu, 2011)
Top 10 2011 #2: Amelia Cuni & Werner Durand – Already Awake In The Night (Ini.Itu, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com
01: Charalambides - Exile (Kranky)
Top 10 2011 #01: Charalambides – Exile (Kranky, 2011) | Collecting Records - collectingrecords.wordpress.com

Hopelijk hebben een aantal mensen genoten van het bekijken van mijn site en de stukjes te lezen.

Iedereen alvast een goede jaarwisseling toegewenst

Mijn eindejaars Top 10 van Reguliere Studio Albums.

1. Raphael Saadiq - Stone Rollin'

(afbeelding)
Stone Rolling is een krachtig bewijs van van Raphael Saadiq allemaal in zijn mars heeft. Een album dat bruist van de Soul en Funk. Opzwepend en Meeslepend Boeiend van begin tot het einde.

2. Amos Lee - Mission Bell

(afbeelding)
Amos Lee verruimd zijn horizon nog verder en schuift langzaam op richting de Country Noir van oa Ray Lamontagne en Lucinda Williams. The Mission Bell is een schitterend ingetogen album dat een mix bevat van Soul, Jazz en Country.

3. Adele - 21

(afbeelding)
Opvolger van 19 en wederom een prachtig album vol "blue eyed" sixties soul. Duffy kwam ook met haar 2e album, maar die zakte volledig door het ijs. Adele bewijst dat zij de opvolgster is van Dusty Springfield. Velen zeggen dat ze Adele moe zijn door de vele airplay die ze heeft gekregen, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van dit album.

4. Paul Simon - So Beautiful Or So What

(afbeelding)
Oudgediende komt met verrasend sterk album, het is een typisch Paul Simon album doet een beetje denken aan Graceland, maar toch ook weer niet. Streke nummers met schitterende instrumentatie en nog steeds zeer goed bij stem.

5. Lefties Soul Connection - One Punch Pete

(afbeelding)
Nederfunk van de bovenste plank hun eerste 2 albums waren al geweldig, maar met deze 3e overtreffen zij zichzelf. The Meters uit de polder.

6. Sven Hammond Soul - The Apple Field

(afbeelding)
2e album van Sven Figee en wederom een schot in de roos, Prominente rol voor het Hammond orgel, maar dat is nergens een storend element eerder een rijke toevoeging, jaren 60 sound in een modern jasje.

7.New Cool Collective - Eighteen

(afbeelding)
New Cool Collective weet altijd te boeien met hun krachtige mix van Funk, Jazz, Latin en Rock.

8. Kytecrash - Kytecrash

(afbeelding)
De 2 beste trompetisten bundelen hun krachten op dit uiterst inventieve album.

9. Lenny Kravitz - Black and White America

(afbeelding)
Studio album nr. 9 en is op Are You Gonna Go My Way zijn beste. Funk, Rock en Soul vermengt tot een geheel.

10. Avishai Cohen - Seven Seas

(afbeelding)
Wederom een zeer sterk album van deze Israelische Staande Basist, Mooie arregementen in een sfeerisch geheel.

Ik heb precies 10 keer een 4,5* uitgedeeld, dus het was vrij makkelijk:

1. The Roots - undun (2011)

(afbeelding)

2. eLZhi with Will Sessions - Elmatic (2011)

(afbeelding)

3. Jay-Z & Kanye West - Watch the Throne (2011)

(afbeelding)

4. CYNE - Wasteland, Vol. 1 (2011)

(afbeelding)

5. Childish Gambino - Camp (2011)

(afbeelding)

6. Jamie Woon - Mirrorwriting (2011)

(afbeelding)

7. Coldplay - Mylo Xyloto (2011)

(afbeelding)

8. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

(afbeelding)

9. Lil' B - I'm Gay (I'm Happy) (2011)

(afbeelding)

10. Cocaine 80s - The Pursuit EP (2011)

(afbeelding)

Ook maar even een eindlijst van Verzamelalbums en Heruitgaves
Dit was een stuk lastiger dan de eindlijst van de reguliere studio albums.
Heb mij beperkt tot de 5* albums

1. Candi Staton - Evidence

(afbeelding)
De Ultime verzamelaar van Candi Staton wat betreft haar jaren 60 werk. Er was al Candi Staton - Candi Staton , maar Evidence is een stuk compleeter.

2. O.C. Tolbert - Black Diamond

(afbeelding)
Verzamelaar van deze vergeten legende. Wellicht iets bekender van zijn Funk nummers, maar met Soul en dan met name Deep-Soul kan hij ook geweldig uit de voeten. Schitterende heese stem.

3. Div - Sweet Inspiration (The Songs of Dawn Penn & Spooner Oldham)

(afbeelding)
Verzamelaar van 2 componisten / producers die veel betekend hebben voor de Soul muziek en dan in het bijzonder voor de Deep-Soul. Schitterende composities van de heren. Verzamelaar die in sneltreinvaartr de evolutie van de Deep-Soul uit Muscle Shoals laat horen.

4. Div - The Fame Studios Story 1961-1973

(afbeelding)
De opvolger van de 3cd box Take Me to the River . En wederom een schitternd tijdsdocument over de ontwikkeling van de Southern Soul op 3 cd's

5. Div - The Music City Story

(afbeelding)
Mooie 3cd box met de ontstaans geschiedenis van de Westcoast Soul. Veel Doo-Wop, R&B, Gospel en Close-harmoney uit de jaren 50. De stromingen die gaandeweg evolueerden tot Rock n Roll en Soul.

5 albums met 5* en alle 5 afkomstig van het Kent label voor mij het bewijs dat je voor goede Soul en Funk verzamelaars bij Kent moet zijn. Wat ze ook uitbrengen het is altijd de moeite waard en altijd van een zeer goede geluidskwaliteit en de uitgaves gaan altijd gepaard met zeer informatieve boekwerkjes.

2011 is een bijzonder jaar voor mij. Dit is namelijk het allereerste jaar uit mijn leven dat ik van begin tot einde echt heb gevolgd qua muziek. Een jaar waarvan van tevoren al duidelijk was dat het er ééntje zou worden met veel releases om naar uit te kijken. Een boel bekende namen en persoonlijke favorieten zouden een album uitbrengen, zo bleek voordat het jaar begonnen was of toen het pas net van start was gegaan. Elbow, Fleet Foxes, Blackfield, Atmosphere, CunninLynguists, Bon Iver, dEUS, Coldplay, uiteraard Radiohead en nog veel meer zouden een album uit gaan brengen. Uiteindelijk is dit inderdaad een prachtig jaar geworden, dankzij gevestigde namen maar ook dankzij enkele nieuwe ontdekkingen (waarvan William Fitzsimmons misschien de belangrijkste is). Uiteindelijk vind ik het een erg mooi jaar geworden, met name in de breedte, al zijn de uitschieters ook absoluut niet mis. Omdat het einde van het jaar nu genaderd is heb ik besloten een soort 'eindejaars' bespreking te houden: een bespreking van mijn top 20 zoals hij er nu voorstaat, van 20 naar 1:

20. Andrew Jackson Jihad - Knife Man

(afbeelding)
We trappen af met Andrew Jackson Jihad, een band die ik ontdekte dankzij Masimo, die mij in het Super Tip-Topper spel hun eerste album tipte. Ik was dan ook blij verrast toen bleek dat ze dit jaar met een nieuw album waren gekomen (hun derde, de tweede moet ik nog altijd luisteren). Al gauw bleek dat het weer om een typisch Andrew Jackson Jihad album: rauwe folk met een punkrandje, die typische, erg goede teksten en die ontzettend aparte zang die nogal eens uit de bocht vliegt met zijn stem. Ik vind het heerlijk. Hoogtepunt: het fenomenale Back Pack

19. De Staat - Machinery

(afbeelding)
Het eerste album in deze lijst die afkomstig is van onze eigen bodem (er gaan er nog enkele volgen). De Staat was een band waarvan ik weleens gehoord had, maar nooit eerder wat van beluisterd had totdat dit album uitkwam. Ik was aangenaam verrast! Lekkere rockmuziek met eigenzinnige percussie en de typische, nonchalante zang van Torre Florim. Dit album scoort vooral hoog omdat het in de breedte zo sterk is, het niveau van dit album is bijzonder constant. 11 lekkere nummers van één van de betere bands uit ons eigen land. De verpakking is ook erg mooi!

18. Danger Mouse & Daniele Luppi - Rome

(afbeelding)
De ongekend veelzijdige Danger Mouse, die werkelijk allerlei soorten muziek heeft geproduceerd, is toch wel zo'n beetje mijn favoriete producer. Als er dan een album uitkomt waarin hij een belangrijke rol speelt ga ik hem luisteren, al was het zonder al teveel verwachtingen. Al snel bleek echter dat ik best wat verwachtingen had mogen hebben: dit is een erg sterk album. Het album is geïnspireerd door de werken van Ennio Morricone, bekend van zijn filmmuziek voor bijvoorbeeld Once Upon a Time in the West. Dit is duidelijk terug te horen, wat mij betreft zijn ze geslaagd in hun opzet. Instrumentale nummers worden afgewisseld door nummers met prettige vocalen van Jack White en Norah Jones.

17. Tom Waits - Bad as Me

(afbeelding)
Een echte veteraan die bewijst het nog altijd te kunnen. Bad as Me is Tom Waits zoals we hem kennen: rauwe rockmuziek met af en toe een bluesy of jazzy randje en die unieke zang. Dat zijn stem enorm veelzijdig is bewijst hij ook, zo schreeuwt hij het haast uit op het titelnummer maar houdt hij zijn stem juist behoorlijk in bedwang op een nummer als Talking at the Same Time. Absoluut een must voor de Tom Waits liefhebber.

16. Woods of Desolation - Torn Beyond Reason

(afbeelding)
Deze ben ik gaan beluisteren dankzij het enthousiasme van AOVV over deze Australische black metal plaat. Die bleek terecht: dit is een meesterwerk als het om sfeer neerzetten gaat. Dat die niet al te gezellig is mag duidelijk zijn. Ziedende drums, een muur van gitaren en screams die uit de verte lijken te komen zorgen voor deze ijskoude sfeer. AOVV zelf noemt het een 'aanslag op de ziel' en ik kan begrijpen wat hij bedoelt. Een plaat doordrongen van pijn en wanhoop, maar wat is dit ijzingwekkend mooi.

15. Amatorski - TBC

(afbeelding)
Dan volgt de belgische band Amatorski, die dit jaar bijzonder sterk debuteerde en menig muziekliefhebbend hart veroverde met een kort, maar ongelooflijk mooi album. Mooie popmuziek met een elektronisch randje die doet denken aan een kruising tussen Portishead en Björk, met prachtige instrumentatie en die geweldige zangeres.

14. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller

(afbeelding)
De terugkeer van Spinvis, die met zijn debuutalbum in mijn 'echte' top 10 staat. Hier waren de verwachtingen toch wel vrij hoog voor. Wat mij betreft zijn die verwachtingen ook ingelost: Spinvis komt terug met zijn sterkste werk sinds dat debuut, al wordt dat niveau niet gehaald (maar dat had ik ook niet verwacht). Wel is het weer een typisch Spinvisalbum geworden: 'knutselpop', zoals het weleens treffend wordt genoemd, waarin een combinatie tussen pop, rock en electronics te horen is waarover Spinvis zijn aparte, maar erg mooie teksten praatzingt.

13. Dominik Eulberg - Diorama

(afbeelding)
Ontdekt dankzij Herman, die het prachtige Der Tanz der Gluehwuermchen nomineerde voor de Song van het Jaar Competitie. Hij werd hier door jassn al 'een muzikaal portret van een regenwoud' genoemd, wat een tamelijk treffende omschrijving is, door de organische klanken die Eulberg hier gebruikt voor zijn elektronische muziek doet dit inderdaad zo aan. Een zeer constant album die ondanks de kleine 70 minuten die dit album duurt toch blijft boeien.

12. Kubus & Rico - DMT

(afbeelding)
Het tweede album van eigen bodem in deze lijst komt van Kubus & Rico. Van tevoren waren mijn verwachtingen hoog en ik keek gigantisch uit naar dit album. Wat we op ons bord kregen was niet al te gemakkelijk te verteren hip-hop met flink wat electronica van Kubus. Ik vond het al gauw goed, maar hoe vaker ik dit beluisterde, hoe beter het werd. Geweldige veelzijdige beats en instrumentals van Kubus en een Rico in topvorm die hier een geheel nieuwe draai aan rap geeft met zijn dan weer vage dan weer duidelijke teksten, waar als je het vaker beluisterd meer achter zit dan je in eerste instantie denkt, en aparte manier van rijmen.

11. Zo Moeilijk - Nieuwe Moves

(afbeelding)
Het is een goed jaar voor de Nederlandstalige hip-hop, want naast DMT en het nieuwe album van Nul Elf Acht (die ik pas sinds gisteren in huis heb, anders stond die misschien ook nog wel in de top 20...) kwam Zo Moeilijk dit jaar met het beste Nederlandse hip-hop album sinds Tussen Licht en Lucht. Producer Nikes laat hier horen misschien wel de beste Nederlandse hip-hop producer van het moment te zijn terwijl Rosco en Nosa hun typische raps op ons los laten en bewijzen bij de absolute top van de Nederlandstalige hip-hop te horen. Neem dan enkele erg goede gastartiesten en je hebt een erg sterk album. Helaas voor Zo Moeilijk hebben ze niks aan mij voor de eindejaarslijst van MusicMeter want ze vallen nét buiten de top 10. Dit was misschien anders geweest als ze een enkel nummer hadden geschrapt (Wij, Venus en Rocksterren hadden van mij niet gehoeven).

10. dEUS - Keep You Close

(afbeelding)
Dan beginnen we nu met de echte top 10. Plaats 10 wordt bezet door dEUS, die dit jaar met hun nieuwe album kwamen. Wat mij betreft de beste sinds The Ideal Crash. De rauwe randjes en experimenteerdrift lijken helemaal weg, wat wel is gebleven is een enorm talent voor nummers schrijven. dEUS levert ons hier negen ontzettend sterke toegankelijke rocknummers, die live overigens ook als een huis blijven staan.

9. Kate Bush - 50 Words for Snow

(afbeelding)
Veteraan nummer twee komt in de vorm van Kate Bush, die ons dit jaar verblijde met een nieuw album: en wat voor één! Zoals de titel en de hoes al doen vermoeden gaat het hier om een typisch winter album, waarin koude pianoklanken en uiteraard de nog altijd prachtige stem van Kate Bush de hoofdrol spelen. Op dit album kiest Kate Bush voor een compleet ander geluid dan we eigenlijk van haar gewend zijn: lang uitgesponnen nummers zonder al teveel structuur en met een beetje een jazzy aanpak maken dit voor sommigen begrijpelijk een nogal saai album, ikzelf vind het echter prachtig. Enige smetje: het duet met Elton John. Hoewel niet verschrikkelijk past hij niet zo goed op het album. Ondanks dit is het album verder fenomenaal en bewijst Kate nog maar eens één van de grotere muzikanten op Aarde te zijn.

8. De Kift - Brik

(afbeelding)
Dan komen we nu aan bij het nieuwste album van mijn favoriete Nederlandse band: De Kift. Een album uit een jaar dat er sowieso erg veel goede muziek uit Nederland is gekomen (De Staat, Alamo Race Track, Eefje de Visser, Roosbeef, Daniël Lohues en DeWolff bijvoorbeeld). Ze flikken het weer om een typisch 'Kiftiaans' album neer te zetten, die toch nét weer anders klinkt dan voorheen. Deze is wat toegankelijker dan wat ik tot nu toe van ze ken, al zal dit zeker niet bij iedereen in de smaak vallen. Er wordt met name een breder palet aan instrumenten gebruikt. Punky fanfare avant-garde met spoken word (want zo is het toch het beste te omschrijven) met práchtige teksten. Ze weten van begin tot eind te boeien met hun aparte verhaal.

7. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver

(afbeelding)
Het tweede album van Bon Iver. Altijd spannend, zeker gezien het niveau van de eerste. De vraag was dan ook met name: hoe zouden ze het deze keer aan gaan pakken? Want een For Emma, Forever Ago deel twee zou waarschijnlijk toch het debuut niet kunnen evenaren. Gelukkig koos Bon Iver voor een andere weg: een veel voller geluid met veel meer instrumenten, met met de uit duizenden herkenbare manier van zingen van Justin Vernon. Wat mij betreft heeft Bon Iver hier bewezen bepaald geen eendagsvlieg te zijn, hopelijk gaan ze nog jaren mee.

6. Circle Takes the Square - Decompositions - Vol I. Chapter 1. Rites of Initiation

(afbeelding)
Dan volgt een EP. Sommigen van jullie laten die niet meedoen en ik heb dit ook overwogen, maar uiteindelijk toch besloten deze gewoon mee te laten doen: dat verdient dit prachtige plaatje toch wel. Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ineens ontdekte ik dat er een nieuw album uit zou komen. Dat kwam nogal uit de lucht vallen! Het laatste werk dat deze Amerikaanse band heeft uitgegeven stamt uit 2004, sindsdien schijnen ze ook nauwelijks getourd te hebben. Nu is de band weer bezig, ze treden weer op en hopelijk volgt er binnenkort een album. Nu is er alleen nog deze EP, maar daar houden ze mij zoet mee: Circle Takes the Square lijkt beter dan ooit. Muzikaal zit het weer geweldig in elkaar, de zangers schreeuwen weer de longen uit het lijf en de samenzang is beter dan ooit. Keiharde screamo wordt afgewisseld met rustigere stukken. Ik ben zeer benieuwd wat deze band nog voor ons in petto heeft, top 10 materiaal voor 2012 wellicht?

5. Evidence - Cats & Dogs

(afbeelding)
2011 was een goed jaar voor Rhymesayers, met releases van Blueprint, Grieves, Atmosphere en Evidence en daarnaast ook nog eens een heuse 'Rhymesayers Tour', waar ik ook bij heb mogen zijn. Hoogtepunt van dat optreden? Misschien toch wel deze man. Evidence, met zijn herkenbare stemgeluid, flowt laid back over doorgaans tamelijk bombastische beats, geproduceerd door meerdere producers, waaronder the Alchemist, DJ Premier en Evidence zelf. Het is zo'n album waarbij bijna elk nummer wel je favoriet kan zijn: van begin tot eind houdt Evidence een belachelijk hoog niveau vast. Ook de gastartiesten leveren goed werk, al is het duidelijk dat Evidence hier heer en meester is. Eén van de beste rappers van het moment.

4. The Roots - Undun

(afbeelding)
The Roots staan al jaren garant voor hip-hop van hoog niveau en dit jaar is dat niet anders. Sterker nog: misschien is dit wel hun beste album tot nu toe. Zelden werd er zoveel gevoel in de door een band gemaakt 'beats' gelegd dan op dit album. Neem dan Black Thought die vol emotie samen met enkele gastartiesten het verhaal van iemand die op het verkeerde pad terecht is gekomen verteld in een interessant concept en je hebt één van de beste hip-hop platen van de laatste jaren. Prachtig gewoon.

3. William Fitzsimmons - Gold in the Shadow

(afbeelding)
Wederom een artiest die ik dankzij een spel op MusicMeter heb ontdekt, namelijk doordat aERodynamIC het nummer The Tide Pulls From the Moon in het 'Maak kennis met 2011' topic plaatste. Hiervoor ben ik hem nog steeds dankbaar want wat is het toch een prachtig album. Ingetogen folk waarbij het gebruik van allerlei instrumenten en zelfs wat electronica niet geschuwd wordt met die prachtige fluisterstem van William Fitzsimmons, af en toe bijgestaan door een vrouwenstem. Muziek die je diep raakt.

2. Radiohead - The King of Limbs

(afbeelding)
Moeiteloos het album dat het meeste stof deed opwaaien op MusicMeter met een ongekend aantal berichten die in korte tijd geplaatst werden als bewijs. Zomaar ineens was het nieuws daar: volgende week een nieuw Radiohead album! Spannend, want Radiohead is toch nog altijd één van mijn favoriete bands. Toen het album daar was wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken na de eerste paar luisterbeurten. Zoals zo vaak bij Radiohead albums was het echter het enorm groeialbum: ik heb dit in korte tijd gigantisch veel gedraaid (inmiddels is dit misschien wel het vaakst door mij gedraaide Radiohead album geworden) en al gauw bleek dat ik het niet eens was met de gemiddelde mening over het album, dit viel namelijk absoluut niet tegen. Het is weer een prachtig album geworden die weer een compleet andere kant van Radiohead laat zien. Waar voorgaande albums vaak iets kils hadden, soms zelfs iets depressiefs, heeft dit album een wat warmer geluid. Het valt als een deken over je heen. Een deken waarin van alles te ontdekken is want dit album zit vol met details die je na de eerste paar luisterbeurten niet opmerkt. Prachtig gewoon. Ik heb hem door het jaar heen nog verschillende malen beluisterd en hij werd maar beter en beter, zeker toen ik hem daadwerkelijk op CD kreeg (waarvoor ik bloempje24 nogmaals wil bedanken!). Dat hij in de top 10 zou komen leek op gegeven moment vrij zeker, maar dat hij William Fitzsimmons zelfs voorbij zou gaan had ik aan het begin ook niet verwacht. Radiohead verrast wederom, al hebben ze het me ditmaal niet makkelijk gemaakt.

1. Atmosphere - The Family Sign

(afbeelding)
Dan de grote nummer één, ook een album waarover de meningen ietwat verdeeld zijn. Atmosphere is met schot mijn favoriete hip-hop groep. Hier zetten ze de lijn voort die ze eigenlijk met hun vorige album When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold en met name de EP To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy inzetten: beats maken met live instrumenten en Slug die prachtige verhalen verteld. Producer Ant produceert hier met ongekend goed, dit album is qua beats misschien wel mijn favoriete hip-hop album. Slug presteert íets minder dan op het vorige album, maar is wat mij betreft nog steeds één van de beste rappers die hier op Aarde rondloopt met zijn verhalende manier van rappen over allerlei, meestal niet al te vrolijke, zaken. Deze staat dik verdiend op één, een behoorlijke prestatie als je bekijkt hoe goed dit jaar was.

Een mooi jaar dus, dat moge duidelijk zijn. Ik heb dit jaar 92 albums beluisterd. Uiteraard is er nog veel meer moois uitgekomen dan deze 20 en daarom volgen hier nog enkele eervolle vermeldingen die niet zoveel aandacht hebben gekregen op deze site:

Masami Akita / Mats Gustafsson / Jim O’Rourke - One Bird Two Bird

(afbeelding)
Deze verdient een vermelding, al is het maar vanwege de hoes Een album van Masami Akita (beter bekend als Merzbow) samen met saxofonist Mats Gustafsson en ex-Sonic Youth lid Jim O'Rourke. Samen leveren ze hier een combinatie tussen noisemuziek en freejazz af met allerlei gekke geluiden (vogels bijvoorbeeld), het resultaat is erg fijn. Het album bestaat uit twee nummers (genaamd One Bird en - je raadt het al - Two Bird) die allebei een heerlijke trip vormen. Ik heb hem nog niet becijferd, daarvoor ken ik hem nog te kort, vandaar dat deze een vermelding krijgt, want dat hij dat verdient weet ik al.

Nul Elf Acht - Halve Literatuur

(afbeelding)
Ik wil deze genoemd hebben omdat ik hem pas sinds gisteren binnen heb en hij daarom geen kans maakt op de top 20, al heb ik het gevoel dat dat best wel eens haalbaar geweest zou zijn als ik hem eerder had gehad. Dan maar zo. Het was een heerlijk jaar voor de Nederlandstalige hip-hop, dat zei ik al, en dit album onderschrijft dat nog maar eens. Na jaren komt deze groep uit Vlissingen, die inmiddels twee van de vier rappers armer is, weer met een nieuw album. Geweldig productiewerk van de nieuwe DJ Vindictiv en geweldige raps van Neger R. de Vries en Huckleberry Vin, bijgestaan door Bandit, Ill Pro en de twee rappers die de groep hebben verlaten: KD en Junior. Wie van Nederlandse hip-hop houdt móet dit horen.

Akt - Blemmebeya

(afbeelding)
Ontdekt doordat ik de hoes zag langskomen in het 'wat draai je nu?' topic. Die hoes intrigeerde me en dus ging ik het album beluisteren. Erg mooie Italiaanse progrock (met Italiaanse zang) waarin allerlei instrumenten de revue passeren. Erg mooi. Wie van progressieve rockmuziek houdt kan ik deze van harte aanraden.

Gridlink - Orphan

(afbeelding)
Mijn eerste aanraking met het genre grindcore was deze band, met hun andere album Amber Gray, dankzij Don Cappuchino. Deze volgde al vrij snel. Loeiharde muziek, een zanger die de longen uit zijn lijf schreeuwt en grunt, een drummer die zo snel kan drummen dat het eigenlijk onmenselijk is en pijlsnijl gitaarspel waar toch nog een hoop melodie in terug te vinden is. En dat allemaal in 12 nummers gepropt die samen niet meer dan 12 minuten beslaan (het kortste nummer duurt 7 seconden ). Kort en zeer krachtig dus.

Op naar 2012 dan maar!

Eerst maar 'ns een top 5 EP's:

1. Benoit & Sergio - Where the Freaks Have No Name
2. Massive Attack vs Burial - Four Walls / Paradise Circus
3. Beth Ditto - EP
4. Jens Lekman - An Argument with Myself
5. Burial - Street Halo

Albums komen nog.

En geen dank Niels.

niels94 schreef:
Wederom een artiest die ik dankzij een spel op MusicMeter heb ontdekt, namelijk doordat aERodynamIC het nummer The Tide Pulls From the Moon in het 'Maak kennis met 2011' topic plaatste. Hiervoor ben ik hem nog steeds dankbaar want wat is het toch een prachtig album

Ik ontdek niet veel meer via MusicMeter maar dit topic heeft me toch wel degelijk een aantal favoriete albums van 2011 opgeleverd. Het is leuk als anderen dan ook weer jouw eigen voorstellen oppikken. Ook in 2012 één van de weinige topics die ik nog echt ga volgen met hopelijk weer een aantal mooie ontdekkingen. Zo heb ik zelf Lana Del Rey via dit spel ontdekt en zie waar haar EP staat

EP top 10:

1. Lana Del Rey - Video Games
2. Antony and the Johnsons - Swanlights EP
3. Woodkid - Iron EP
4. Scott Matthew - To Love Is to Live / to Receive Is to Give
5. Patrick Wolf - Brumalia EP
6. Jamie N Commons - The Baron EP
7. Jens Lekman - An Argument with Myself
8. Radical Face - The Bastards: Volume One
9. Metallica - Beyond Magnetic
10. James Blake - Enough Thunder

Nu verandert 'ie niet meer.

1. Floex - Zorya

(afbeelding)

Floex staat voor de Tsjech Tomás Dvoƙák. Zorya biedt een wonderschone combinatie tussen techno, minimal music en jazz met gebruik van akoestische blaasinstrumenten zoals klarinet en trompet.

2. Akt - Blemmebeya

(afbeelding)

Sfeervolle en licht avantgardistische progrock. Blemmebeya is een ingetogen werk en het duurde even voordat ik doorhad hoe goed dit is. Aardige bijkomstigheid: Akt stelt de muziek gratis beschikbaar.

3. Kate Bush - 50 Words for Snow

(afbeelding)

De nieuwe richting die Kate Bush inslaat met meer vrije, jazzy nummers bevalt me prima.

4. Le Orme - La Via della Seta

(afbeelding)

Met deze plaat vol mooie melodieën overtreffen de oude heren van Le Orme al hun eerdere werk.

5. Gluid - Twee

(afbeelding)

Superieure ambient techno van eigen bodem. Is hier de Nederlandse Trentemøller opgestaan?

6. Motis - Ripaille

(afbeelding)

Expressieve folkrock uit Frankrijk.

7. Ske - 1000 Autunni

(afbeelding)

De derde Italiaan in de lijst. Ook deze plaat heeft avantgardistische trekjes, maar is desondanks warm en toegankelijk.

8. The Antlers - Burst Apart

(afbeelding)

9. Dominik Eulberg - Diorama

(afbeelding)

10.The Jayhawks - Mockingbird Time

(afbeelding)

Dit wordt hem voor mij:

1. Peaking Lights - 936
2. Rats on Rafts - The Moon Is Big
3. Deniz Kurtel - Music Watching Over Me
4. Four Tet - Fabriclive 59
5. Colin Stetson - New History Warfare Vol.2: Judges
6. Destroyer - Kaputt
7. Pearson Sound/Ramadanman - Fabriclive.56
8. Motor City Drum Ensemble - DJ-Kicks
9. PJ Harvey - Let England Shake
10. Yacht - Shangri-La

Over de eerste tien plaatsen heb ik goed nagedacht, daarna is het wat willekeuriger.

11. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club
12. The War on Drugs - Slave Ambient
13. Dominik Eulberg - Diorama
14. Kate Wax - Dust Collision
15. Azari & III - Azari & III
16. Andy Stott - We Stay Together
17. Moon Duo - Mazes
18. Martyn - Ghost People
19. Tom Trago - Iris
20. Battles - Gloss Drop
21. Connan Mockasin - Forever Dolphin Love
22. Amatorski - TBC
23. Kitty, Daisy & Lewis - Smoking in Heaven
24. Kangding Ray - OR
25. DeWolff - Orchards / Lupine

op 118 releases gestemd, maar ik denk dat ik er wel 300 heb gecheckt/beluisterd via Spotify. En dan nog zijn er albums waar ik nog steeds benieuwd naar ben... Maar die bewaren we wel voor volgend jaar.

Op de valreep toch nog 2 nieuwe binnenkomers in de top 10. Voorlopig heb ik exact 10 albums met een 4,5* gewaardeerd waardoor ik alleen de volgorde nog moest bepalen:

1. Austra - Feel It Break
2. The Waterboys - In a Special Place
3. The Beach Boys - The Smile Sessions
4. dEUS - Keep You Close
5. Kangding Ray - OR
6. Kate Bush - 50 Words for Snow
7. Anthony Rother - Vom Urknall zur Maschine
8. The Roots - undun
9. Active Child - You Are All I See
10. Rats on Rafts - The Moon Is Big

Opvallend dat Nightwish nog maar één keer is genoemd.

dit is het voor mij geworden voor 2011:

1. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
2. Anna Calvi - Anna Calvi (2011)
3. Liturgy - Aesthetica (2011)
4. Sigur Rós - Inni (2011)
5. Grouper - A I A : Alien Observer (2011)
6. Peaking Lights - 936 (2011)
7. Wooden Shjips - West (2011)
8. The Antlers - Burst Apart (2011)
9. Joan as Police Woman - The Deep Field (2011)
10. De Kift - Brik (2011)

11. Asobi Seksu - Fluorescence (2011)
12. EMA - Past Life Martyred Saints (2011)
13. Balam Acab - WANDER / WONDER (2011)
14. Colin Stetson - New History Warfare Vol.2: Judges (2011)
15. Tom Waits - Bad as Me (2011)
16. White Hills - H-p1 (2011)
17. Dustin O'Halloran - Lumiere (2011)
18. The Twilight Singers - Dynamite Steps (2011)
19. Battles - Gloss Drop (2011)
20. The Field - Looping State of Mind (2011)
21. Lykke Li - Wounded Rhymes (2011)
22. Julianna Barwick - The Magic Place (2011)
23. Radiohead - The King of Limbs (2011)
24. Björk - Biophilia (2011)
25. Sonic Youth - SYR 9: Simon Werner a Disparu (2011)

panjoe (moderator)
10. Epidemic - Illin Spree (2011)
Toffe, rechttoe rechtaan raps over JMT'achtige beats.

9. Long Arm - Organic (2011)
Sexy triphop.

8. Atmosphere - The Family Sign (2011)
Sterk, zoals we van Atmosphere mogen verwachten. Toch ben ik niet helemaal tevreden met dit album, dat net de humor en kracht mist van hun oudere werk.

7. The Roots - undun (2011)
Idem als bij The Family Sign. Het klinkt allemaal erg goed maar mist de charme van het oudere werk.

6. Zo Moeilijk - Nieuwe Moves (2011)
Ruige en redelijk unieke beats, prima aangevuld door Rosco en Nosa.

5. Long Arm - The Branches (2011)
Nog meer sexy triphop, nog iets gevarieerder dan Organic.

4. The Black Keys - El Camino (2011)
Een prima vervolg op het geniale bluesrockalbum Brothers. Hier is het laagje soul dat dat album zo geweldig maakte weggeschaafd, maar dat stoort me niet zo. Geproduceerd door de immer capabele Danger Mouse.

3. Raphael Saadiq - Stone Rollin' (2011)
Een hele rits aan toffe nummers die schommelen tussen soul, pop en rock'n'roll, met een Saadiq in topvorm.

2. Evidence - Cats & Dogs (2011)
Hoewel het niveau niet overal even constant is maken zijn hoge amusementswaarde en replay value een hoop goed. Nog steeds geen 4,5*, maar wel het album uit 2011 dat ik het meeste heb geluisterd.

1. CYNE - Wasteland, Vol. 1 (2011)
Een showcase van de vaardigheden van Speck en Enoch, de twee beatbakkers van CYNE die ervoor zorgen dat ik ieder album van deze vierkoppige groep zo geweldig vind. IIedere beat is top, sommige beats zijn topper dan top. Af en toe aangevuld met raps van Cise Starr is dit toch wel mijn album van het jaar.

Ik ben er wel uit voor 2011, al heb ik (zoals altijd) het gevoel dat er nog mooie ontdekkingen gaan volgen:

1. The Jezabels - Prisoner
2. Fennesz / Ryuichi Sakamoto - Flumina
3. Tides From Nebula - Earthshine
4. Tim Hecker - Ravedeath, 1972
5. The Boxer Rebellion - The Cold Still
6. Keith Jarrett - Rio
7. Matthew Halsall - On the Go
8. Raphael Saadiq - Stone Rollin'
9. Alva Noto + Ryuichi Sakamoto - Summvs
10. Kate Bush - 50 Words for Snow
11. Frank Boeijen - Genade
12. Deaf Center - Owl Splinters
13. Simon Scott - Bunny
14. The War on Drugs - Slave Ambient
15. Adele - 21
16. Steven Wilson - Grace for drowning
17. Peaking Lights - 936
18. Eric Vloeimans & Florian Weber - Live at the Concertgebouw
19. dEUS - Keep you close
20. A Winged Victory for the Sullen - A Winged Victory for the Sullen
21. Airbag - All rights removed
22. Ben Frost & Daniel Bjarnason - Solaris
23. The Waterboys - An appointment with mr. Yeats
24. Jamie Woon - Mirrorwriting
25. Nils Frahm - Felt

Het is even wat heen en weer schuiven van albums geweest, maar ik ben eruit.
Ik heb dit jaar niet meer dan 15 nieuwe albums beluisterd, waarvan een paar me niet zo goed bevielen. Uiteindelijk heb ik 3 keer een 4.5 uitgedeeld, 4 keer een 4.0 en een aantal 3.5’en.
Een paar albums die wellicht in de top 10 terecht zouden kunnen zijn gekomen, heb ik niet geluisterd (Autumn, Machine Head, Toxic Holocaust, Vektor): deels wegens te weinig tijd, deels omdat ik slechts een paar dagen geleden zag dat die bands nieuwe albums hadden, en deels omdat er in eerder jaren interessantere albums uitgekomen zijn waarin ik me dit jaar heb verdiept.

In ieder geval is dit de top 10 geworden:

1. Illuminatus - Glasnost
(afbeelding)

2. Wolves In The Throne Room - Celestial Lineage
3. Insomnium - One For Sorrow
4. Lou Reed & Metallica - Lulu
5. Vader - Welcome to the Morbid Reich
6. Shining - VII - Född Forlorare
7. Vallenfyre - A Fragile King
8. Kubus&Rico - DMT
9. Dir En Grey - Dum Spiro Spero
10. For All We Know - For All We Know

4. Lou Reed & Metallica - Lulu... Zou ik hem toch eens gaan beluisteren dan??

Op de valreep toch nog enkele knallers gevonden die plekjes drie en vijf hebben ingenomen. Denk ik. Hoe dan ook, ik heb geen zin om er nog langer te dubben. Zoveel tijd is er ook niet meer. Zo staat het op dit moment:

1. Kamchatka - Bury Your Roots (4,5)
2. Anna Calvi - Anna Calvi (4,5)
3. Uncle Acid and the Deadbeats - Blood Lust (4,5)
4. PJ Harvey - Let England Shake (4,5)
5. Kitchie Kitchie Ki Me O - Kitchie Kitchie Ki Me O (4,5)
6. Cowboy Junkies - Demons (4,5)
7. The Sheepdogs - Learn and Burn (4,0)
8. Arbouretum - The Gathering (4,0)
9. The Steepwater Band - Clava (4,0)
10. Lykke Li - Wounded Rhymes (4,0)

En zo blijft het.

Mijn lijstje ziet er momenteel zo uit:

1. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
2. Opeth - Heritage (2011)
3. dEUS - Keep You Close (2011)
4. Tom Waits - Bad as Me (2011)
5. Black Country Communion - 2 (2011)
6. Anthrax - Worship Music (2011)
7. Mastodon - The Hunter (2011)
8. Foo Fighters - Wasting Light (2011)
9. Symphony X - Iconoclast (2011)
10. Joseph Arthur - The Graduation Ceremony (2011)

Voor de nieuwe van Kate Bush en The Devil's Blood ontbreekt het me aan tijd om ze naar waarde te schatten. Mogelijk verdienen ze wel een plekje.

Mijn definitieve top 10 van dit jaar:

1. The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre (2011)
2. James Blake - James Blake (2011)
3. Sólstafir - Svartir Sandar (2011)
4. Opeth - Heritage (2011)
5. Animals as Leaders - Weightless (2011)
6. Steak Number Eight - All Is Chaos (2011)
7. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
8. Machine Head - Unto the Locust (2011)
9. Battles - Gloss Drop (2011)
10. The Devin Townsend Project - Deconstruction (2011)

Blijkt dat ik een album compleet vergeten was... Woods of Desolation ertussen gezet, ten koste van Opeth.

niels94 schreef:
Blijkt dat ik een album compleet vergeten was... Woods of Desolation ertussen gezet, ten koste van Opeth.

Veel te mooi om te vergeten, Niels!

1. The Felice Brothers - Celebration, Florida (2011)

2. John Hiatt - Dirty Jeans and Mudslide Hymns (2011)

3. Anna Calvi - Anna Calvi (2011)

4. Grayson Capps - The Lost Cause Minstrels (2011)

5. Ray Bonneville - Bad Man's Blood (2011)

6. The Decemberists - The King Is Dead (2011)

7. Roosbeef - Omdat Ik Dat Wil (2011)

8. Laura Marling - A Creature I Don't Know (2011)

9. Jeffrey Foucault - Horse Latitudes (2011)

10. Lucinda Williams - Blessed (2011)

01 PJ Harvey - Let England Shake
02 Anna Calvi - Anna Calvi
03 William Fitzsimmons - Gold in the Shadow
04 Ed Sheeran - +
05 Fred Eaglesmith - 6 Volts
06 Seasick Steve - You Can't Teach an Old Dog New Tricks
07 Terakaft - Aratan N Azawad
08 Baxter Dury - Happy Soup
09 Nicolas Jaar - Space Is Only Noise
10 Rue Royale - Guide To An Escape

Toch nog op het laatste moment een plaat erbij: Atmosphere met the Family Sign.
Ik zag 'm bij undun van the Roots genoemd en hier in top 10 lijstjes staan, daarom op de valreep opgezet. En wat een fraaie hip hop dance plaat met rock invloeden is dat zeg, met soms echt heftige diepe teksten. Het gaat ten koste van Okkervil River. Op I Am Very Far staan een aantal hele fraaie songs, maar ook een paar mindere. Daarom is 'ie net buiten mijn top 10 gevallen.

Verdere toelichting op mijn top 10 vind je bovenaan pagina 21 van dit topic, mocht je geïnteresseerd zijn.
Dit is mijn definitieve top 10 geworden:

1. The Black Keys - El Camino (2011)

2. The Roots - undun (2011)

3. The Joy Formidable - The Big Roar (2011)

4. Anthrax - Worship Music (2011)

5. Arctic Monkeys - Suck It and See (2011)

6. Kasabian - Velociraptor! (2011)

7. Sharon Jones & The Dap-Kings - Soul Time! (2011)

8. Atmosphere - The Family Sign (2011)

9. Black Joe Lewis & The Honeybears - Scandalous (2011)

10. Verdena - Wow (2011)

Die prachtige klassieke soul & funk plaat van Sharon Jones & the Dap Kings heb ik nog 2 plaatsen laten stijgen. Trouwens een opvallende comeback van soul / funk / hip hop in mijn top 10. Dat is toch wel even geleden zeg. Maar liefst 4 platen dit jaar.

Gokje voor de nummer 1 hier op MusicMeter:

PJ Harvey - Let England Shake

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.