MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2011

zoeken in:
Het feit dat een 'aardige' tweede van Bon Iver op 1 staat zegt genoeg. Ik vond het vooral een mooi muzikaal jaar in de breedte. Er werden ontzettend veel goede albums uitgebracht. Vandaar ook dat erg goede albums als Stone Rollin' Raphael Saadiq, het gemixt ontvangen Angles van de Strokes, De Kifts Brik en het album van And You know Us By The Trail of Dead er niet in staan. Ook is de nederhop dit jaar niet vertegenwoordigd ( Nieuwe Moves en DMT), terwijl vorig jaar het mindere Alledaagse Waanzin wel een top 100 notatie scoorde.

Ik heb in ieder geval erg genoten dit jaar en The Black Keys hadden natuurlijk op 1 gestaan als het wat eerder was uitgebracht. De enige echte uitschieter was dit jaar The Roots, dat bij bijna iedereen populair lijkt te zijn. Ook bij mij.
Zelf had ik liever The Black Keys, dEUS of Fleet Foxes op 1 gezien.

The Black Keys hadden vooral lager gestaan had het vroeger uitgekomen. Want wat een gemiddeld rockalbum is dat (wel nog een goed) maar wat dat album zo goed maakt, daar heb ik totaal geen idee van.

Twee uit mijn top 10.

PJ Harvey met een mooie derde plaats.

En een vijfde plaats voor dEUS daar word ik zeker blij van.

jassn schreef:
The Black Keys hadden vooral lager gestaan had het vroeger uitgekomen. Want wat een gemiddeld rockalbum is dat (wel nog een goed) maar wat dat album zo goed maakt, daar heb ik totaal geen idee van.

Aan de tweede plek terwijl de release op 6 december is, zie je juist hoe snel deze plaat populair is geworden. Dan spreekt het vanzelf dat veel mensen het wel een hele goede rockplaat vinden. Bij een eerdere release hadden meer mensen de plaat beluisterd en was 'ie volgens mij ook makkelijk op 1 geëindigd, zoals Snoeperd al zegt.

Magick1 schreef:
De meest succesvolle platen in de eindejaarslijsten van MuMe (decenniumlijst niet meegeteld)

1. The National - High Violet (2010)
2. Arcade Fire - The Suburbs (2010)
3. Radiohead - In Rainbows (2007)
4. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008)
5. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)
6. Arcade Fire - Neon Bible (2007)
7. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)
8. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)
9. Coldplay - Viva La Vida Or Death And All Of His Friends (2008)
10. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (2007)

berekeing: aantal punten/totaal aantal lijstjes van dat jaar

Dit is eigenlijk de lijst der lijsten. 'Onze' top 10 van de afgelopen 5 jaar! Gaaf gedaan inderdaad. En met een aantal van mijn favoriete platen (2, 5, 6,10) en echt goede platen (1, 3, 4).
Vraagje: heb je 'm ook nog met punten en totaal aantal lijstjes erbij vermeld? Als dat zou kunnen graag.

01 (03) PJ Harvey - Let England Shake
02 (32) Anna Calvi - Anna Calvi
03 (70) William Fitzsimmons - Gold in the Shadow
04 (--) Ed Sheeran - +
05 (--) Fred Eaglesmith - 6 Volts
06 (67) Seasick Steve - You Can't Teach an Old Dog New Tricks
07 (--) Terakaft - Aratan N Azawad
08 (--) Baxter Dury - Happy Soup
09 (73) Nicolas Jaar - Space Is Only Noise
10 (--) Rue Royale - Guide To An Escape

Mijn eigen lijst, door omstandigheden helaas niet in kunnen sturen:

01 (--) Só lstafir - Svartir Sandar
02 (--) Pain Of Salvation - Road Salt Two
03 (03) PJ Harvey - Let England Shake
04 (18) Steven Wilson - Grace For Drowning
05 (16) Tom Waits - Bad As Me
06 (--) The Devil's Blood - The Thousandfold Epicentre
07 (--) Primordial - Redemption At The Puritans Hand
08 (42) Israel Nash Gripka - Barn Doors & Concrete Floors
09 (37) Amatorski - TBC
10 (13) The Roots - Undun

Toch nog meer dan de helft ook in de lijst, met PJ Harvey en The Roots op zeer mooie plekken. Ik vond het muzikaal gezien een topjaar

Slechts twee albums van mijn top 10 ontbreken, A Treasure van Neil Young, wat op zich niet zo heel gek is, maar opvallender vind ik het ontbreken van Kiss Each Other Clean van Iron & Wine. Nu is de plaat wellicht niet wat ervan verwacht werd, maar helemaal niet in de top 100?

Nummer 1 is niet heel verrassend, maar bijvoorbeeld Gillian Welch had ik wel wat hoger verwacht, hoge klassering van Ryan Adams is ook een mooie opsteker. Dat Israel Nash Gripka de lijst heeft gehaald ben ik ook wel blij mee, misschien wel één van de leukste ontdekkingen van dit jaar. In de breedte vond ik 2011 een goed jaar.

Ik weet eigenlijk niet of ik het erg vind dat er slechts 1 van mijn platen in die Top 100 is terechtgekomen.

Dat is al één meer dan bij mij.

Ik ben lekker undergrounderder dan jij. Maar dat komt enkel omdat Machine Head net uit de boot viel, anders was ik even undergrounder dan jij.

Mijn enige notering staat op 96, dus ook bijna buiten de boot. Het verschil zal dus een puntje of 2 zijn: verwaarloosbaar. Puh.

Wel:

3. Real Estate - Days (62)
4. Bill Callahan - Apocalypse (51)

Buiten de boot:

1. White Hills - H-p1
2. The Men - Leave Home
5. Wild Flag - Wild Flag
6. Fucked Up - David Comes To Life
7. Hella - Tripper
8. Handsome Furs - Sound Kapital
9. Sonic Youth - SYR 9: Simon Werner a Disparu
10. Battles - Gloss Drop

dix
west schreef:
PS: was the Suburbs niet het album van 2010... Dat was ik even vergeten.

Kan zijn dat 't nu in 2011 anders ligt ... ík zou ze met terugwerkende kracht van plek doen wisselen.

Paap_Floyd schreef:
Ik weet eigenlijk niet of ik het erg vind dat er slechts 1 van mijn platen in die Top 100 is terechtgekomen.

Waarom? Is het geen natuurlijk menselijke reflex om, als je iets waardeerd, je dat andere mensen ook gunt of toewenst?

Sietse
bennerd schreef:
Dat is al één meer dan bij mij.

Ik ben lekker undergrounderder dan jij. Maar dat komt enkel omdat Machine Head net uit de boot viel, anders was ik even undergrounder dan jij.

Ik viel helemaal buiten de boot...hoogst aantal stemmen op een van de albums in mijn top 10 van 2011 is 7 stemmen...daarna 4 stemmen (en 5 albums met maar 1 stem, die van mij)

En om deze reden:

Cabeza Borradora schreef:
(quote)

Waarom? Is het geen natuurlijk menselijke reflex om, als je iets waardeerd, je dat andere mensen ook gunt of toewenst?

is dat heel erg jammer

Zou toch leuk zijn als wat meer mensen (hier) de albums zouden oppikken.

Sietse schreef:
Ik viel helemaal buiten de boot...hoogst aantal stemmen op een van de albums in mijn top 10 van 2011 is 7 stemmen...daarna 4 stemmen (en 5 albums met maar 1 stem, die van mij).

Waar kan ik dat vinden?

1. (-) Wesseltoft Schwarz - Duo
2. (-) Ewert & the Two Dragons - Good Man Down
3. (-) Near the Parenthesis - Japanese for Beginners
4. (1) Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver
5. (73) Nicolas Jaar - Space Is Only Noise
6. (51) Bill Callahan - Apocalypse
7. (37) Amatorski - TBC
8. (-) Timber Timbre - Creep on Creepin' On
9. (-) Pitto - Objects in a Mirror Are Closer Than They Appear
10. (21) Destroyer - Kaputt

Redelijke score nog wel, de platen die er niet in staan hebben allemaal erg weinig stemmen. Bon Iver vind ik dus wel een terechte nr. 1, maar wel jammer dat er allemaal geijkte namen in de top 10 staan, terwijl de meesten (bij lange na) niet hun beste album hebben gemaakt dit jaar... Conclusie: 2011 was niet het beste muziekjaar...

The Scientist schreef:
Waar kan ik dat vinden?
Bij het album zelf?

Hij heeft het geloof ik ook over stemmenaantallen.

De nummers in mijn top-10 hebben respectievelijk het volgende aantal stemmen:

4 - 3 - 154 - 3 - 6 - 1 - 3 - 326 - 58 - 48

Zes relatief onbekende albums dus. Vind het ook prima als die door meer mensen worden opgepakt

Aantal stemmen van m'n top 10:

69 - 17 - 80 - 455 - 26 - 154 - 1 - 195 - 22 - 15

aantal stemmen van mijn top 10:

28 – 100 – 437 - 191 – 54 – 195 – 57 – 57 – 72 - 58

Het aantal stemmen van mijn top 10:

1: 22
2: 438
3: 18
4: 197
5: 10
6: 64
7: 437
8: 85
9: 74
10: 43

Sietse
chevy93 schreef:
(quote)
Bij het album zelf?

Hij heeft het geloof ik ook over stemmenaantallen.

Correct

10 Nils Rostad = 1 stem
09 the Julie Mittens = 1 stem
08 Simon Whetham = 1 stem
07 Six Organs of Admittance = 3 stemmen
06 BJ Nilsen & Stilluppsteypa = 2 stemmen
05 Richard Youngs = 2 stemmen
04 Gregg Kowalsky = 1 stem
03 Cam Deas = 4 stemmen
02 Amelia Cuni & Werner Durand = 1 stem
01 Charalambides = 7 stemmen

Dus ja, gewoon droevig makend.

@ Sietse. Mooie eindlijst Sietse en dank voor de toelichting daarop en (de links naar) de geluidsfragmenten. Ik heb mijn verlanglijstje al weer aardig kunnen uitbreiden.

lambf
Sietse schreef:
Dus ja, gewoon droevig makend.

Stel je toch niet zo aan, MuMe blijft nou eenmaal MuMe.

Eindelijk een top-10 waar ik licht tevreden mee ben, denk dat ik hem later in de avond zal posten.

tuktak
eerder dan eind december reacties plaatsen bij je favoriete plaatjes wil het stemaantal in een heel jaar ook nog wel eens positief doen wijzigen.

Sietse
@rollingbeatle: tof. Hopelijk pik je er wat mooie dingen uit die je nog vaak zult beluisteren

@labmf: ik stel me niet aan, ik vind het serieus heel erg jammer. Zou wel leuk zijn als er wat meer mensen waren die dezelfde dingen leuk vinden (en ontdekken) als ik. Valt er voor mij ook nog wat te beleven op de site behalve de vraag van de dag.

@tuktak: die ijdele hoop heb ik al eerder opgegeven...vorige jaren mocht dat ook niet baten. Daarbij heb ik van de 10 platen er in de laatste weken iets van 7 nog toe moeten voegen....

tuktak
je staat in mijn updatelijst, dus ik had het dan tenminste kunnen weten

sxesven
1. Mothers - Mothers (CDr)
2. Inverse Reflection - ...And the Affect of Insanity (CD)
3. Grill Drill - Fuck Team / Horse Riding (2xCS)
4. L. Shepard - Moonity (CD)
5. Maimed / Blind Ain - Two Songs for Ashley Groomer (CS)
6. Malheurr - Malheurreuse (LP)
7. Nightime - Nightime (CS)
8. The Utter Nothing - Utter Nothing (CDr)
9. MxTxFx - MoTherFuck (CDr)
10. Blamed - I Turn to Darkness and Dark Turns Light / I Turn to Day and Day Turns to Night (2xCD)

Voor wat het waard is, mijn lotto getallen:
11 - 29 - 1 - 358 - 50 - 4 - 70 - 85 - 67 - 9
(Vooral voor mezelf eens opgezocht en bekeken, toch wel verrassend het lage aantal stemmen bij sommige albums waar ik dat niet had verwacht.)

Gast
geplaatst: vandaag om 23:11 uur

geplaatst: vandaag om 23:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.