Muziek / Toplijsten en favorieten / Hoe zou (de top van) de Top 2000 er dan wél uit moeten zien?
zoeken in:
0
geplaatst: 29 december 2010, 22:55 uur
Na alle discussie over hoe terecht het is dat welke plaat op positie nummer zoveel staat in de Top 2000, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe iedereen vindt dat het wél zou moeten. Dus: maak je eigen lijstje met de 10/100/2000 beste/meest invloedrijke/revolutionaire/genrebepalende etc. etc. nummers. En nee, dat is niet hetzelfde als je tien favoriete nummers (tenminste, bij mij)...
0
geplaatst: 29 december 2010, 22:56 uur
De top is gewoon terecht, geloof ik.
Ik denk eerlijk gezegd dat Stairway To Heaven heel vaak de grootste gemene deler is en daarom op nummer 1 zou "moeten".
Ik denk eerlijk gezegd dat Stairway To Heaven heel vaak de grootste gemene deler is en daarom op nummer 1 zou "moeten".
0
geplaatst: 29 december 2010, 22:59 uur
Maar de top van de top 2000 hoeft toch niet invloedrijk, revolutionair of genrebepalend te zijn?
0
geplaatst: 29 december 2010, 23:03 uur
Nee hoor, het is maar net welk criterium je erop los laat. Dat moet iedereen dus voor zich weten. Mijn vraag is eigenlijk gewoon wat jij persoonlijk als 'canon van de popmuziek' beschouwt. Dat is dus ook wat anders dan persoonlijke smaak, want mijn eigen favoriete nummers zou ik daar niet direct toe rekenen.
0
geplaatst: 29 december 2010, 23:05 uur
Ah, canon van de popmuziek. Ja, dat is wel een goede vraag, daar moet ik nog wel even over nadenken. 

0
geplaatst: 29 december 2010, 23:18 uur
Een belangrijk criterium voor mij zou zijn dat een plaat (bijvoobeeld) minimaal 5 jaar oud is. De top 2000 moet in mijn ogen een bepaalde eeuwigheidswaarde hebben, en die bereik je alleen maar door de hype van vandaag (bijvoorbeeld Caro Emerald) niet mee te laten tellen. Over die 5 jaar kun je uiteraard twisten, maar het is een mooi rond getal. 

0
geplaatst: 29 december 2010, 23:20 uur
Ik dacht dat de term "rond getal" verwijst naar de 0 die er in te vinden is 

0
geplaatst: 29 december 2010, 23:41 uur
Volgens mij werkt 2 jaar ook wel. Wellicht dat 5 jaar alweer te extreem is. Zo worden nummers die geen hit geweest zijn onterecht vergeten.
0
geplaatst: 29 december 2010, 23:48 uur
Ik zou als grens ook twee jaar stellen. Dat filtert de snoepjes van de dag er al wel uit (die hebben toch zelden een langere houdbaarheid dan twee jaar).
Eigenlijk vind ik de lijst van Rolling Stone al een heel eind de goede kant op gaan:
The 500 Greatest Songs of All Time - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
(en hier de hele lijst)
Alleen is deze wel heel erg gericht op de jaren '60 en '70 (en dan staan Queen en Eagles niet eens bij de beste 50). Maar de verhouding blank/zwart is al een stuk beter dan bij de top 2000.
Voor de jaren '80, '90 en '00 zou ik het niet zo snel weten. Kan best een lijst samenstellen, maar da's een behoorlijke klus.
Eigenlijk vind ik de lijst van Rolling Stone al een heel eind de goede kant op gaan:
The 500 Greatest Songs of All Time - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
(en hier de hele lijst)
Alleen is deze wel heel erg gericht op de jaren '60 en '70 (en dan staan Queen en Eagles niet eens bij de beste 50). Maar de verhouding blank/zwart is al een stuk beter dan bij de top 2000.
Voor de jaren '80, '90 en '00 zou ik het niet zo snel weten. Kan best een lijst samenstellen, maar da's een behoorlijke klus.
0
geplaatst: 29 december 2010, 23:59 uur
Leuk om te zien hoe sommige nummers die in de top 50 van de Rolling Stone lijst niet eens in de top 2000 zitten.
0
geplaatst: 30 december 2010, 00:23 uur
De Rolling Stone is wel heel erg Amerikaanse geörienteerd.
Eerste nummer van Pink Floyd komt pas in de 300, 1x The Cure (op 483 met Just Like Heaven), geen Muse, eerste The Smiths op 425, Smoke On The Water als enige Deep Purple. Naja, een beetje mierenneuken. Feit is wel dát ze erin staan. En dan is de lijst nog eens 4x zo klein. Echter wel veel te Amerikaans. Daar blijf ik bij.

Eerste nummer van Pink Floyd komt pas in de 300, 1x The Cure (op 483 met Just Like Heaven), geen Muse, eerste The Smiths op 425, Smoke On The Water als enige Deep Purple. Naja, een beetje mierenneuken. Feit is wel dát ze erin staan. En dan is de lijst nog eens 4x zo klein. Echter wel veel te Amerikaans. Daar blijf ik bij.
herman schreef:
en dan staan Queen en Eagles niet eens bij de beste 50
Hotel California op 49 hoor. en dan staan Queen en Eagles niet eens bij de beste 50

0
geplaatst: 30 december 2010, 00:39 uur
Rolling Stone neemt duidelijk enkel nummers op die op single zijn uitgebracht en geen albumtracks. Dat de jaren '60 het best vertegenwoordigd zijn is dan ook logisch aangezien dit het beste decennium was qua hitsingles (de daaropvolgende decennia werden albums belangrijker).
0
geplaatst: 30 december 2010, 01:37 uur
Best een moeilijke vraag die ik mezelf en anderen daar gesteld heb. Dan maar vast een eerste groslijstje van wat het eerst in me op kwam:
The Kinks - You Really Got Me
The Beatles - A Day in the Life
King Crimson - In the Court of the Crimson King
The White Stripes - Seven Nation Army
Slint - Good Morning, Captain
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Black Sabbath - Paranoid
Chic - Le Freak
Radiohead - Paranoid Android
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Stevie Wonder - Higher Ground
Yazoo - Don't Go
Ramones - Blitzkrieg Bop
The Velvet Underground - Venus in Furs
Michael Jackson - Billie Jean
Madonna - Like a Prayer
The Smiths - This Charming Man
Silver Apples - Oscillations
Sugarhill Gang - Rapper's Delight
Dr. Dre & Snoop Dogg - Nuthin' But a 'G' Thang
Siouxsie & The Banshees - Hong Kong Garden
Johnny Cash - Ring of Fire
Aretha Franklin - Respect
The Cure - A Forest
M/A/R/R/S - Pump Up the Volume
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Panda Bear - Bros
The B-52's - Rock Lobster
Suicidal Tendencies - Institutionalized
Slayer - Raining Blood
Metallica - One
U2 - Sunday Bloody Sunday
The Doors - Light My Fire
Pink Floyd - Wish You Were Here
Kate Bush - Wuthering Heights
Kraftwerk - Autobahn
Jefferson Airplane - White Rabbit
Aaliyah - Try Again
Coldplay - Clocks
Outkast - Hey Ya!
Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.
Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
Nina Simone - Sinnerman
Bob Marley & The Wailers - Redemption Song
Curtis Mayfield - Move on Up
Neil Young & Crazy Horse - Cortez the Killer
Underworld - Mmm Skyscraper I Love You
The Rolling Stones - Wild Horses
The Kinks - You Really Got Me
The Beatles - A Day in the Life
King Crimson - In the Court of the Crimson King
The White Stripes - Seven Nation Army
Slint - Good Morning, Captain
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Black Sabbath - Paranoid
Chic - Le Freak
Radiohead - Paranoid Android
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Stevie Wonder - Higher Ground
Yazoo - Don't Go
Ramones - Blitzkrieg Bop
The Velvet Underground - Venus in Furs
Michael Jackson - Billie Jean
Madonna - Like a Prayer
The Smiths - This Charming Man
Silver Apples - Oscillations
Sugarhill Gang - Rapper's Delight
Dr. Dre & Snoop Dogg - Nuthin' But a 'G' Thang
Siouxsie & The Banshees - Hong Kong Garden
Johnny Cash - Ring of Fire
Aretha Franklin - Respect
The Cure - A Forest
M/A/R/R/S - Pump Up the Volume
Panda Bear - Bros
The B-52's - Rock Lobster
Suicidal Tendencies - Institutionalized
Slayer - Raining Blood
Metallica - One
U2 - Sunday Bloody Sunday
The Doors - Light My Fire
Pink Floyd - Wish You Were Here
Kate Bush - Wuthering Heights
Kraftwerk - Autobahn
Jefferson Airplane - White Rabbit
Aaliyah - Try Again
Coldplay - Clocks
Outkast - Hey Ya!
Wu-Tang Clan - C.R.E.A.M.
Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
Nina Simone - Sinnerman
Bob Marley & The Wailers - Redemption Song
Curtis Mayfield - Move on Up
Neil Young & Crazy Horse - Cortez the Killer
Underworld - Mmm Skyscraper I Love You
0
geplaatst: 30 december 2010, 02:04 uur
Als je de 500 van RollingStone samenvoegt met de Pitchfork 500 (die begint ook pas vanaf 1977 geloof ik) heb je daarmee denk ik een aardig begin.
0
geplaatst: 30 december 2010, 08:23 uur
Zou in ieder geval al best leuk zijn moesten een aantal dominante genres van de laatste 20 jaar een plaatsje krijgen in de lijst. Ik mis eigenlijk een resem hip-hop platen (en niet omdat ik ze zo geweldig vind), veel dance heb ik ook niet kunnen bespeuren? Ik hoef niet meteen Aphex Twin - Come To Daddy in de lijst, maar een Underworld, Chemical Brothers, zelfs een 2 Unlimited ofzo? De allerbasics?
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 30 december 2010, 09:13 uur
obsessed schreef:
Als je de 500 van RollingStone samenvoegt met de Pitchfork 500 (die begint ook pas vanaf 1977 geloof ik) heb je daarmee denk ik een aardig begin.
Hmm, die van Pitchfork kende ik nog niet eens. Het is echter wel jammer dat ze een heel decennium (de jaren '60) niet meenemen in hun lijstje. Maar inderdaad, wat dat betreft vult de RollingStone lijst ze goed aan.
Een nadeel aan de RollingStonelijst vind ik echter dat deze niet wordt geupdate, althans niet naar mijn weten (of wordt er geen goede muziek meer gemaakt in de ogen van RollingStone?).
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 30 december 2010, 09:15 uur
herman schreef:
Ik zou als grens ook twee jaar stellen. Dat filtert de snoepjes van de dag er al wel uit (die hebben toch zelden een langere houdbaarheid dan twee jaar).
Dat zeg ik ook ieder jaar!!! Aan de andere kant: het is de lijst van Nederland en niet de lijst van muziekliefhebbend Nederland. Ik snap de gedachte dan ook wel dat mensen de keuze moeten hebben om op alle nummers te willen stemmen waar ze op willen stemmen.
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 30 december 2010, 09:16 uur
Grappig trouwens dat dit Spectornummer in de lijst staat "22 "Be My Baby" The Ronettes United States 1963 Pop". Was mijn oog nog nooit op gevallen
.
.
0
geplaatst: 30 december 2010, 11:01 uur
Lukas schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom je voor dit nummer kiest en niet voor wat meer voor de hand liggende Sympathy for the Devil, Gimme Shelter of Paint It Black.The Rolling Stones - Wild Horses
0
geplaatst: 30 december 2010, 11:16 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik ben wel benieuwd waarom je voor dit nummer kiest en niet voor wat meer voor de hand liggende Sympathy for the Devil, Gimme Shelter of Paint It Black. Zat in elk geval te denken aan een nummer uit de echte hoogtijdagen (68-72), dus geen Satisfaction of Paint It Black. Maar misschien is Sympathy for the Devil in dat verband inderdaad wel een betere keuze.
0
geplaatst: 30 december 2010, 11:39 uur
Hier uit een aantal genre's 3 van mijn favoriete nummers, zoiets zou in de top 2000 moeten (alleen dan het veelvoud + genre's waar ik niks om geef zoals metal en folk):
Blues:
Bo Diddley - Bo Diddley
Howlin' Wolf - Evil
Muddy Waters - I'm Your Hoochie Coochie Man
Electronic:
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Flying Lotus - Battling Go-Go Yubari in Downtown L.A.
Massive Attack - Teardrop
Funk:
Breakestra - Burgundy Blues
Funkadelic - Maggot Brain
Ohio Players - Funky Worm
Hiphop:
A Tribe Called Quest - Can I Kick It?
De La Soul - Eye Know
The Roots - You Got Me
Jazz:
Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin'
John Coltrane - Part I: Acknowledgement
Miles Davis - So What
Pop:
De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
The Beatles - Eleanor Rigby
Sufjan Stevens - Chicago
R&B:
Alicea Keys - Fallin'
John Legend - Let's Get Lifted
Rose Royce - Wishing on a Star
Reggae:
Bob Marley - Three Little Birds
Bob Marley - No Woman, No Cry
Stephen Marley - Hey Baby
Rock:
Bob Dylan - Hurricane
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
Soul:
Marvin Gaye - Inner City Blues
Gil Scott-Heron - Save the Children
Otis Redding - Satisfaction
Blues:
Bo Diddley - Bo Diddley
Howlin' Wolf - Evil
Muddy Waters - I'm Your Hoochie Coochie Man
Electronic:
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Flying Lotus - Battling Go-Go Yubari in Downtown L.A.
Massive Attack - Teardrop
Funk:
Breakestra - Burgundy Blues
Funkadelic - Maggot Brain
Ohio Players - Funky Worm
Hiphop:
A Tribe Called Quest - Can I Kick It?
De La Soul - Eye Know
The Roots - You Got Me
Jazz:
Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin'
John Coltrane - Part I: Acknowledgement
Miles Davis - So What
Pop:
De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof
The Beatles - Eleanor Rigby
Sufjan Stevens - Chicago
R&B:
Alicea Keys - Fallin'
John Legend - Let's Get Lifted
Rose Royce - Wishing on a Star
Reggae:
Bob Marley - Three Little Birds
Bob Marley - No Woman, No Cry
Stephen Marley - Hey Baby
Rock:
Bob Dylan - Hurricane
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
Soul:
Marvin Gaye - Inner City Blues
Gil Scott-Heron - Save the Children
Otis Redding - Satisfaction
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:03 uur
Persoonlijk zou ik (voor de diversiteit) nog een nummer van UB40 kiezen ipv 2x Bob Marley.
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:08 uur
De top van de Top 2000 zou veel gevarieerder moeten zijn, maar met die erg beperkte keuzelijst zal dat wel niet zo snel gebeuren.
Ik ben wel heel benieuwd hoe de top 2000 er uit zal zien als er vn die keuzelijst word afgestapt en dat men dus alleen vrij kan nomineren bv 15 nummers per inzending en dan een progresieve punten telling met nummer 15-1, 14-2, 13- 3 12-4, 11-5, 10-6, 9-8, 8-10, 7-12, 6-14, 5-16, 4-19, 3-25, 2-35, 1-50 punten.
Maar dat zal wel veels te ingewikkeld zijn voor de samenstellers (moeten ze echt moeite gaan doen)
Ik ben wel heel benieuwd hoe de top 2000 er uit zal zien als er vn die keuzelijst word afgestapt en dat men dus alleen vrij kan nomineren bv 15 nummers per inzending en dan een progresieve punten telling met nummer 15-1, 14-2, 13- 3 12-4, 11-5, 10-6, 9-8, 8-10, 7-12, 6-14, 5-16, 4-19, 3-25, 2-35, 1-50 punten.
Maar dat zal wel veels te ingewikkeld zijn voor de samenstellers (moeten ze echt moeite gaan doen)
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:09 uur
In de eerste jaren was het vrij nomineren, geloof ik. Weinig verschil dus.
(hoewel er natuurlijk toen nog een beperkt(er) publiek op af kwam)
(hoewel er natuurlijk toen nog een beperkt(er) publiek op af kwam)
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:11 uur
chevy93 schreef:
Maar toen kreeg elk nummer 1 punt maakte niet uit welk op welk nummer de plaat stond.
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:15 uur
Wat ik zeer terecht vind. Als iemand een nummer 1x op zet, moeten daar dus 50x nummer 15 tegenover staan. Zo krijg je een heel krom beeld.
0
geplaatst: 30 december 2010, 12:16 uur
Onderhond schreef:
Zou in ieder geval al best leuk zijn moesten een aantal dominante genres van de laatste 20 jaar een plaatsje krijgen in de lijst. Ik mis eigenlijk een resem hip-hop platen (en niet omdat ik ze zo geweldig vind), veel dance heb ik ook niet kunnen bespeuren? Ik hoef niet meteen Aphex Twin - Come To Daddy in de lijst, maar een Underworld, Chemical Brothers, zelfs een 2 Unlimited ofzo? De allerbasics?
Ik dacht juist dat het wel leuk zou zijn als we volgend jaar proberen om Come to Daddy of Windowlicker in de lijst te krijgen ofzo Zou in ieder geval al best leuk zijn moesten een aantal dominante genres van de laatste 20 jaar een plaatsje krijgen in de lijst. Ik mis eigenlijk een resem hip-hop platen (en niet omdat ik ze zo geweldig vind), veel dance heb ik ook niet kunnen bespeuren? Ik hoef niet meteen Aphex Twin - Come To Daddy in de lijst, maar een Underworld, Chemical Brothers, zelfs een 2 Unlimited ofzo? De allerbasics?

0
geplaatst: 30 december 2010, 12:19 uur
chevy93 schreef:
Wat ik zeer terecht vind. Als iemand een nummer 1x op zet, moeten daar dus 50x nummer 15 tegenover staan. Zo krijg je een heel krom beeld.
Zo krijgt de individuele smaak meer ruimte en zullen relatief onbekende nummers hoger in de lijst komen.
* denotes required fields.