MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 40 van OOR, 1971-2011

zoeken in:
In navolging van een eerdere Top 100 is de OOR weer met een lijstje op de proppen gekomen. Ditmaal beslaan de albums alleen de periode 1971-2011, de jaren dat het blad bestaat.

01 Nirvana - Nevermind (1991)
02 Radiohead - OK Computer (1997)
03 The Clash - London Calling (1979)
04 Marvin Gaye - What's Going On (1971)
05 Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
06 Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
07 Prince - Signb 'O' the Times (1987)
08 Ramones - Ramones (1976)
09 Jeff Buckley - Grace (1994)
10 Neil Young - Harvest (1972)
11 Pearl Jam - Ten (1991)
12 Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
13 David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
14 Roxy Music - Roxy Music (1972)
15 Talking Heads - Remain in Light (1980)
16 David Bowie - Hunky Dory (1971)
17 Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
18 Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)
19 Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
20 Lou Reed - Berlin (1973)
21 The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
22 The Smiths - The Queen is Dead (1986)
23 Tool Aenima (1996)
24 Amy Winehouse - Back to Black (2007)
25 DJ Shadow - Endtroducing (1996)
26 Arcade Fire - Funeral (2005)
27 At the Drive-In - Relationship of Command (2000)
28 Bob Marley & The Wailers - Natty Dread (1975)
29 Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978)
30 The Cure - Seventeen Seconds (1980)
31 Kraftwerk - The Man-Machine (1978)
32 Metallica - Master of Puppets (1986)
33 Patti Smith - Horses (1975)
34 Pixies - Surfer Rosa (1988)
35 dEUS - Worst Case Scenario (1994)
36 Johnny Cash - American Recordings (1994)
37 The Who - Who's Next (1971)
38 Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)
39 Michael Jackson - Off the Wall (1979)
40 Joy Division - Closer (1980)

Opvallend is dat de lijst niet strookt met hun Top 100 aller tijden. London Calling staat verhoudingsgewijs bijvoorbeeld veel hoger. Arctic Monkeys hebben veel terrein verloren. In de Top 100 stonden ze nog boven Sgt. Peppers Opvallend: geen enkel album uit 1977, toch één van favoriete jaren qua popmuziek.

Brandt los!

Hier toch twee (geweldige) soulalbums in de top-10. Nrs. 1 en 2 zijn natuurlijk voorspelbaar maar het zijn ook meesterwerken. Liefst 19 albums uit de jaren '70 (bijna de helft) in de lijst, inderdaad wel het sterkste album-decennium. Opmerkelijk: geen U2!

En ook opmerkelijk: geen Queen - A Night at the Opera, wel terecht dat de Smiths er in staan!

ClassicRocker
Terwijl Queen in Oor's Top 100 grootste artiesten aller tijden van een paar jaar geleden op de vierde plaats staat.

Ook zeer opmerkelijk: geen Led Zeppelin - Led Zeppelin IV.

Zephyr
opvallend :

nu staat Michael Jackson met Off The Wall erin, terwijl in de de top-100 van zo'n 4 jaar geleden Thriller genoteerd stond.

en even koppelen aan de bovenste 40 van MuMe : waar is Interpol ?

OOR blijft blijkbaar een haat-liefde verhouding hebben met een band als Queen. Wél artikelen waar Freddie wordt verheerlijkt en een plek in de artiestenlijst maar géén album. Overigens kan ik mij er wel in vinden. Het gaat natuurlijk om slechts 40 albums.

Te hoog: Queens of the Stone Age, Roxy Music
Gemis: Fleetwood Mac, Sex Pistols, Led Zeppelin, soloalbum van een Beatle

Ik vind de keuzes van de jaren '00 vrij vreemd. At the Drive-In en Amy Winehouse mogen van mij wel plaatsmaken voor The White Stripes, Wilco of een tweede Radiohead plaat.

avdj schreef:
Gemis: ........ , soloalbum van een Beatle

Die behoren wat mij betreft zeker niet tot de 40 van de afgelopen 40 jaar.

Fleetwood Mac is zeker wel een gemis.

Maar goed het is wel een lijst van OOR en die waaien nogal met de wind mee zeg maar .......

ClassicRocker
avdj schreef:
OOR blijft blijkbaar een haat-liefde verhouding hebben met een band als Queen. Wél artikelen waar Freddie wordt verheerlijkt en een plek in de artiestenlijst maar géén album. Overigens kan ik mij er wel in vinden. Het gaat natuurlijk om slechts 40 albums.

Een paar maanden geleden werd Queen in OOR nog in een uitgebreid artikel de hemel in geprezen als de grootste band van de jaren '70 en '80 en in deze lijst schittert de band door afwezigheid. Ik kan aan dat hele OOR geen touw vastknopen.

Deze lijst is niet samengesteld door Oor zelf, maar door de bezoekers van de website. Daar kon je je top 10 insturen.

gaucho schreef:
Of er een solo-album van een Beatle bij hoort, daar kun je over twisten. Maar een top 40 aller tijden zonder een enkel album van The Fab Four zelf? Ik heb de lijst wel tig keer nagekeken voordat ik het geloofde. Toen nog eens m'n ogen uitgewreven, maar ik kan er echt geen een ontdekken.

Dat maakt deze top 40 meteen tot een zwaar kansloze lijst, al is-ie verder wel keurig politiek correct. Met (hoera!) een opmerkelijk groot aandeel voor R&B albums in de top 10.

The Fab Four bestonden al niet meer toen de eerste OOR (toen nog Muziekkrant oor geheten) uitkwam.
Logisch dat ze dan ook niet in een lijst staan die de bestaans periode van OOR beslaat.

Zephyr
De Leeuw brult hier even , maar heeft natuurlijk wel helemaal gelijk !

thelion schreef:
(quote)

The Fab Four bestonden al niet meer toen de eerste OOR (toen nog Muziekkrant oor geheten) uitkwam.
Logisch dat ze dan ook niet in een lijst staan die de bestaans periode van OOR beslaat.

Ik klikte m'n opmerking net weg toen ik daar achter kwam, maar ik zie dat er al op gereageerd was. OK, snap ik. Maar het blijft een raar gezicht, zo'n all-time lijst zonder een enkel album van The Beatles of zelfs maar van een groepslid. Laat ook zien dat het beperken van de popgeschiedenis tot veertig jaar een kansloze missie is, al begrijp ik dat uitgangspunt vanwege het OOR-jubileum wel.

Verder: opmerkelijke keuzes voor albums van sommige artiesten, zoals die van Bowie (Hunky Dory), Bob Marley (vind Catch a fire een voor de hand liggender keuze), Kraftwerk (ik zou eerder voor Trans-Europe Express gekozen hebben) en inderdaad Michael Jackson. Ik houd van soul, funk en R&B, maar ik zou Off the wall toch niet als een van de beste platen uit het genre willen kwalificeren.

Zephyr
Ik mis trouwens het laatste studio-album van The Doors mét Jim Morrison; i.m.o nog steeds de beste plaat van de 6 met The Lizard King.

ClassicRocker
herman schreef:
Deze lijst is niet samengesteld door Oor zelf, maar door de bezoekers van de website. Daar kon je je top 10 insturen.

Dit moet een door OOR bewerkte lijst zijn. Het is me iets te toevallig dat geen enkele band/artiest er twee keer in staat.

Jawel toch? Bowie, Springsteen...

ClassicRocker
Je hebt gelijk. Maar toch geloof ik er geen flikker van dat de lijst niet door OOR bewerkt is. Maar goed, wat maakt het uit!? Ik heb niets met OOR en vice versa.

Als ik me goed herinner, heeft Oor een voorkeuze-lijst gemaakt die bestond uit alle albums die in de Jaar top 10 van Oor hebben gestaan. Daar staan traditiegetrouw veel debuutalbums in, wat je sowieso wel vaker ziet in jaarlijsten van tijdschriften, websites, etc. Dat er dus weinig artiesten met meerdere albums in staan, vind ik niet zo vreemd.

Misschien komt het ook wel omdat er gewoon ontzettend veel goede artiesten zijn geweest. In tegenstelling tot de jaren '60 is er geen uitschieter meer als The Beatles die 4/5 noteringen in een dergelijke lijst zullen opeisen. Dat bijvoorbeeld David Bowie er twee keer in staat vind ik terecht. Overigens denk ik dat OOR de lijst wel degelijk "bijgeschaafd" heeft.

Dat laatste zou me ook niet verbazen, maar kan me er niet echt druk om maken. Oor neem ik allang niet meer serieus.

ClassicRocker
Het is een beetje off topic, maar dieptepunt aan OOR vind ik haar jaarlijkse Pop-encyclopedie. De onvolledigheden en feitelijkse onjuistheden die ik daar, jaar in jaar uit, in aantref zijn stuitend en hoog in aantal.

De al jarenlang sterk dalende oplagecijfers van het blad in ogenschouw nemend, lijkt me dit OOR's laatste jubileumlijst. Ik kan me niet voorstellen dat deze titel het nog lang uitzingt.

Oor's invloeden zijn natuurlijk al decennialang tanende en de laatste 15 jaar geheel overschaduwd door internet's invloed van allerlei muzieksites (o.a. deze) die veel meer worden gedragen door wat de tand des tijds heeft overleefd. Daar zat oor destijds dan ook vaak naast blijkt nu. Voor andere ouwe muziekbladen geldt dat ook wel, maar oor was wel altijd nogal stellig in zijn overtuigingen

Zephyr
ClassicRocker schreef:
Het is een beetje off topic, maar dieptepunt aan OOR vind ik haar jaarlijkse Pop-encyclopedie. De onvolledigheden en feitelijkse onjuistheden die ik daar, jaar in jaar uit, in aantref zijn stuitend en hoog in aantal.

Die encyclopedie komt toch om de 2 jaar uit ? Ik heb zelf 6 stuks in de kast staan, en wat mij opvalt is dat ze vaak na jaren opeens een ander oordeel hebben over bijvoorbeeld sommige albums. Of heeft dit te maken met de voortgang der jaren ?

Die komt inderdaad niet jaarlijks uit. Ik heb er zelf eentje, uit 1994, en dat vind ik meer dan genoeg. Leuk om af en toe doorheen te bladeren.

Oor had laatst wel een heel tof jubileum-nummer, maar dat las ook wel een beetje weg als een kroniek van een onaangekondigd afscheid. Ik geef het nog 5 jaar.

Potverdriedubbeltjes: een nye top40 van OOR -potjandozie ik moet vaker uit mijn hol kruipen, wat een groot wereldnieuws.

En Nevermind op 1 nog wel - niet The Strokes of Marvin Gaye?? Nou nou, dat is schrikken - kan ik dit lijstje weer printen, alles nalopen en opnieuw rangschikken.

OOR: vaak geen oor voor menig band, maar wel een baken voor meelopers, want ze wisten/weten altijd feilloos 3 - 12 mnd na datum aan te geven wat actueel was. OOR was voor mij altijd als een soort omgekeerd weerbericht: kon ik lezen wat ik eigenlijk had moeten horen al die tijd dat ik de plaat al in huis had. Naast de pot pissen is een standaarduitdrukking daarvoor. OOR nog 5 jaar? Wie weet als ze een business model verzinnen om met internet en apps eventueel wat te verdienen. De luisterpaal (VPRO) is wat dat betreft iets waaraan OOR zich kan spiegelen. Wie weet wordt het voor OOR nog lonend om de redactieleden en free-lancers bij de lezers (abonnees - zoveel zullen dat niet meer zijn) langs te sturen om ze persoonlijk te informeren over muzikale ontwikkelingen.

Fun halen uit OOR klinkt voor mij zoals fun halen uit Exota, Fanta of een spoetnik - iemand die nog weet hoe je een spoetnik maakte?

Die lijst is trouwens vreselijk belegen - ik kan zonder al te veel moeite een vijftal albums noemen die er zeker in hadden moeten/kunnen staan.

Zephyr
@ MM : een schale troost : ook in de lijst van StuBru staat Nirvana op 1. Dus dat album is toch wel van wezenlijke invloed geweest op de historie van de popmuziek !

Mjuman schreef:
Die lijst is trouwens vreselijk belegen - ik kan zonder al te veel moeite een vijftal albums noemen die er zeker in hadden moeten/kunnen staan.

Let wel even op het tijdvak 1971-2011. Dus de jaren 60 doen niet mee. Dat scheelt méér dan een slok op een borrel. Misschien wel een half glas .

Mjuman schreef:
OOR nog 5 jaar? Wie weet als ze een business model verzinnen om met internet en apps eventueel wat te verdienen.

Ik denk dat er nog wel een versie voor de iPad ed. komt en nog een fusie met Aloha of Revolver (ben even kwijt met welke van de twee ze al gefuseerd zijn). Maar vijf jaar was wel een optimistische schatting.

Zephyr schreef:
Dus de jaren 60 doen niet mee. Dat scheelt méér dan een slok op een borrel. Misschien wel een half glas .

Ik denk dat Mjuman die niet eens meerekent eigenlijk.

Maar ik denk als Zeeph, The Orb en Mju kritisch naar de jaren 60 zouden kijken er wel een aantal aardige titels zouden uitrollen, om een deur open te doen een vogel te laten vliegen.

OOR: ik sta telkens weer paf hoe men kansen mist - denk aan de luisterpaal (VPRO), musicmeter, discogs, hiphop leeft, streaming van muziek (spotify), Fab Channel/concerten via internet.

Die versie voor iPad zou maar zo kunnen - OOR is net zo mainstream als Apple ondertussen geworden is - maar de afdracht van 30% van de intake aan Apple llijkt mij relatief killing. Laat ik OOR eens een gratis suggestie doen: toon ballen en zet in op Android (ook voor smartfoon).Vanaf juni komen er nwe tablets aan - die veel goedkoper zijn - en werken met Android en dat lijkt me een mooi try (before you die).

herman schreef:
Als ik me goed herinner, heeft Oor een voorkeuze-lijst gemaakt die bestond uit alle albums die in de Jaar top 10 van Oor hebben gestaan. Daar staan traditiegetrouw veel debuutalbums in, wat je sowieso wel vaker ziet in jaarlijsten van tijdschriften, websites, etc. Dat er dus weinig artiesten met meerdere albums in staan, vind ik niet zo vreemd.

Even met het blad onder de neus citeren:
De 40 albums van 40 jaar oor. Om die vast te stellen, hebben wij van alle 40 jaargangen de top 10 van oor's eindlijst geselecteerd. Dat zijn dus 400 echte OOR albums. Om de grootste omissies op te vullen hebben we nog 40 hooggeplaatste albums geselecteerd uit diverse decenniumoverzichten en de top 100 allertijden zoals die in OOR 9 van 2007is gepubliceerd.
In totaal 440 albums. Vervolgens hebben we die 440 albums rondgestuurd naar alle (!) medewerkers en ex-medewerkers die we konden traceren en iedereen opnieuw 10 favorieten laten kiezen.

Dat lijkt me een typisch voorbeeld van hoe OOR werkt en denkt: het preken voor en door eigen parochie. Solipsisme ten top: je verkondigt/poneert iets in je blad en later grijp je weer terug naar degenen die het destijds verkondigden om het belang ervan nogmaals te bewijzen.

Laat ik - om hout te snijden - twee duidelijke voorbeelden geven: Richard Thompson was al jarenlang bezig goede albums te maken; en voila Mirror Blue komt uit, krijgt volle aandacht in OOR, wordt een hype en opeens staat Richard Thompson volledig in de schijnwerpers. Public Enemy: hiphop was lang een onbegrepen fenomeen bij OOR, totdat opeens in meerdere jaarlijstjes een album van Public Enemy opdook. Het had er verdomd alle schijn van dat meerdere critici dachten Public Enemy is hot, dat album moet ik ook in mijn lijst zetten - volkomen uit het niets, terwijl Public Enemy al veel langer bezig was. Ik kan moeiteloos doorgaan. Ik heb echt het idee dat OOR al lang gestopt is met na te gaan wat er leeft onder muziekiefhebbers - hoogstens steekt men af en toe de peilstok in de mainstream.

Het was veel zinvoller en interessanter geweest om het publiek (daarvan bestaan meerdere soorten) te vragen om hun visie te geven en met hun lijstjes te komen. Waarom bijv niet een "geef je fave albums" topic hier op MuMe geopend? Krijg echt het idee dat men op een terp leeft, en het veer ernaartoe is al jaren uit de vaart. Well OOR, we' ve got news for you: volgens mij is de terp niet hoog genoeg met het thans rijzende zeepeil.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:26 uur

geplaatst: vandaag om 22:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.