MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de jaren '60

zoeken in:
Zephyr
chevy93 schreef:
Ik zal gelijk ook even een deadline stellen.

Deadline: Donderdag 7 juli 18.00 uur

Oeps, bijna vergeten hier te posten..........

1. Group 1850 - Paradise Now (1969)
2. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968)
3. Jethro Tull - Stand Up (1969)
4. Dusty Springfield - Dusty In Memphis (1969)
5. King Crimson - In The Court Of The Crimson King (1969)
6. The Velvet Underground - Velvet Underground & Nico (1967)
7. Pink Floyd - Soundtrack from the Film More (1969)
8. The Doors - Waiting For The Sun (1968)
9. Boudewijn de Groot - Voor De Overlevenden (1966)
10. The Doors - The Doors (1967)
11. Jimmy Smith - Organ Grinder Swing (1965)
12. Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1969)
13. Nick Drake - Five Leaves Left (1969)
14. The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love (1967)
15. Cream - Disraeli Gears (1967)
16. Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida (1968)
17. The Moody Blues - Days Of Future Passed (1967)
18. MC5 - Kick Out The Jams (1969)
19. Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969)
20. Q65 - Revolution (1966)

nog 1 uur en 16 minuten te gaan...........

Mijn top 20 Nog:

1. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
2. The Beach Boys - Pet Sounds
3. The Rolling Stones- Let It Bleed
4. The Velvet Underground- The Velvet Underground & Nico
5. Bob Dylan- Blonde On Blonde
6. Led Zeppelin - Led Zeppelin
7. The Byrds - Fifth Dimension
8. Van Morrison - Astral Weeks
9. The Doors- The Doors
10. Dusty Springfield - Dusty in Memphis

11. The Beatles - Abbey Road
12. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
13. Boudewijn De Groot - Picknick
14. The Beatles - Rubber Soul
15. Creedence Clearwater Revival - Willy and the Poor Boys
16. The Rolling Stones - Beggar’s Banquet
17. The Beatles - Revolver
18. Otis Redding - Otis Blue
19. Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow
20. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere

In de top 10 heb ik gekozen voor 1 band/artiest

numnumnum
Rudi S schreef:
Nou mooi lijstje chevy, niks mis mee.

Hah, kan het ooit echt goed ''mis'' zijn dan? Al zou hij er schlagermuziek bij zetten, dan is het nog prima. Mooie lijst overigens hoor!

Eerst eten, straks komt de eerste update. Het verschil tussen de nr. 1 en 2 was een aantal lijstjes nog nihil!

Spannend hoor

Zeg dat wel Oceanvolta

Ok, hier het eerste lijstje:

40. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968) (42 punten) 10x genoemd
39. Boudewijn de Groot - Picknick (1967) (44 punten) 8x genoemd Nr. 1 van Casartelli
38. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? (1967) (44 punten) 8x genoemd
37. Buffalo Springfield - Buffalo Springfield Again (1967) (45 punten) 9x genoemd
36. Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969) (45 punten) 10x genoemd

Isaac Hayes is de eerste die een gevolg is van de vraag naar meer jazz en soul. Hot Butterred Soul stond nooit hoger dan een 5e plek, maar werd wel maar liefst 10 keer genoemd. Echter doet Buffalo Springfield dat beter. 9 keer geoemd en nooit beter dan de 7e plek. Picknick zou het eigenlijk niet halen, maar door het lijstje op het allerlaatste moment van laxus11 kwam Picknick er ook bij. Ten koste van Magical Mystery Tour van The Beatles. Voor de Overlevenden werd trouwens 42e.

Er waren 62 deelnemers waarbij 353 verschillende nominaties werden gedaan. Eigenlijk 354, maar zweidrei heeft Bitches Brew niet vervangen (welke toch echt uit 1970 komt).

numnumnum schreef:
(quote)

Hah, kan het ooit echt goed ''mis'' zijn dan? Al zou hij er schlagermuziek bij zetten, dan is het nog prima. Mooie lijst overigens hoor!

Natuurlijk maar ik reageerde eigenlijk op een post van Chevy op 29 juni, toen wilde het nog niet zo vlotten om een top 20 te maken.

Leuk dat Picknick het toch haalt dankzij mij

Jammer dat Magical Mystery Tour het niet haalt, door jou.

Inderdaad!!!

chevy93 schreef:
Jammer dat Magical Mystery Tour het niet haalt, door jou.

Ook een goed album hoor maar ik vind dat The Beatles betere hebben

Eens met laxus11, ik denk trouwens dat the Beatles 4 of 5 albums in de lijst zullen hebben.

En Boudewijn had er anders geen

Dat dan weer wel.

35. Bill Evans Trio - Waltz for Debby (1961) (46 punten) 9x genoemd Nr. 1 van Klaezman
Ook eentje uit de oproep voor jazz.

34. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969) (48 punten) 10x genoemd Nr. 1 van oceanvolta
Uiteraard staat Led Zeppelin ook in de lijst. En volgens het boekje (zie top 250), dus eerste II en daarna het debuut. Ik had ze persoonlijk iets hoger verwacht, maar goed.

33. Captain Beefheart and his Magic Band - Trout Mask Replica (1969) (48 punten) 9x genoemd Nr. 1 van Ataloona, kiriyama
Maar liefst 2 nummer 1 noteringen. Dat zijn slechts 8 andere platen gegund. De volgende (eentje van The Beatles) die dat ook heeft, vinden we overigens pas tegen in de top 20. Het is dus een echte love-hate plaat, denk ik.

32. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969) (51 punten) 9x genoemd Nr. 1 van Rudi S
De eerste van 3. Al hun 60's albums staan erin. Niet heel verrassend, dat dan weer niet.

31. Sly & The Family Stone - Stand! (1969) (52 punten) 10x genoemd Nr. 1 van jeroentjuhh
Kwam laat op gang, maar heeft de lijst uiteindelijk ruimschoots gehaald.

laxus11 schreef:
En Boudewijn had er anders geen
Klopt, maar ik vind het überhaupt opmerkelijk dat deze boven Voor de Overlevenden staat. Dat is compleet tegen het gemiddelde en stemgedrag op MuMe in. Wat het ook weer leuk maakt.

LucM schreef:
Eens met laxus11, ik denk trouwens dat the Beatles 4 of 5 albums in de lijst zullen hebben.
Maar de beste ontbreekt dus.

Boudewijn De Groot in de top 40!

Jeeh, mijn nummer 1 staat in de lijst, wel wat te laag, maar voor een albumbeoordeling van 3,59* nog erg mooi En 1 van mijn favoriete jazzplaten Waltz for Debby staat er ook in

Don Cappuccino schreef:
Boudewijn De Groot in de top 40!

Dankzij mij

Onder andere, hè. Niet overmoedig worden.

chevy93 schreef:
Onder andere, hè. Niet overmoedig wordne.

Daarom zet ik er ook een smiley voor

Inderdaad alle 3 de velvets in de top 40, met mijn favoriet op 32
Het debuut had ik er ook bij en verwacht hem zeker in de top 3 (eigenlijk een grote kanshebber voor de 1e positie).

Die zal wel op 1 staan ja.

Misterfool
Hopelijk ook nog een zappa in de toplijst

Uncle Meat natuurlijk!

Hot Rats en Freak Out! kunnen ook nog.

Het debuut van VU vind ik eerlijk gezegd erg overgewaardeerd. Niet slecht, maar ook weer niet zo goed zoals velen zeggen.

Uncle Meat en Freak Out! verwacht ik nog wel, ik vind ze beiden evengoed dus, geen problemen mee welk het hoogst komt.

Don Cappuccino schreef:
maar ook weer niet zo goed zoals velen zeggen.
Een medestander.

En maar weer verder:
30. The Rolling Stones - Let It Bleed (1969) (53 punten) 10x genoemd
The Rolling Stones hebben het best matig gedaan. Zeker daar het zo'n legendarische band is. Met 2 albums in de 60's top 250 zou je toch ook beter verwachten. Waarschijnlijk hebbben ze last van hetzelfde probleem als Led Zeppelin.

29. The Beatles - The Beatles (1968) (53 punten) 10x genoemd Nr. 1 van BeatHoven
De eerste van de hofleverancier (ja, ondanks dat Magical Mystery Tour het niet heeft gehaald). Dit is er ook eentje die nog moet beluisteren, dus hier heb ik nog geen mening over. Staat wel hoog in de top 250 en is dus extreem logisch.

28. The Who - Tommy (1969) (54 punten) 9x genoemd Nr. 1 van vigil
The Who is ook zo'n band waarvan ik verwacht had dat ze het beter zouden doen. Maar een 28e plek is prima. Zelf had ik hem op het laatste moment uit mijn lijstje gehaald. Ook zonder mij hebben ze het dus uitstekend gedaan! Ik verwacht dat The Who met Who's Next hoge ogen gaat gooien in de 70's-editie.

27. Otis Redding - Otis Blue (1965) (56 punten) 11x genoemd Nr. 1 van psychonaatje, thelion
Een enorm hoog gemiddelde en een erg geliefde artiest. Ik had deze eerlijk gezegd ook een plek of 10 hoger verwacht. Niettemin is de 27e erg mooi voor een soulplaat en ik geloof ook dat dit de hoogste soulplaat is. Edit: Nee, er staat er nog een (op 18)

26. The Byrds - The Notorious Byrd Brothers (1968) (57 punten) 11x genoemd
Mooie, doch korte plaat met een aantal sterke songs. Een artiest waar ik net pas in stap, dus heel veel heb ik er niet over te zeggen, maar gezien het feit dat deze één van de 52 essentiële klassiekers is, lijkt me dat de notitie van dit album geen uitleg behoeft.

Ataloona schreef:
Die zal wel op 1 staan ja.

Ik gok op Abbey Road.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.