MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de jaren '60

zoeken in:
El Ninjo schreef:
en ik had m'n lijstje klaar maar compleet vergeten in te sturen
Je kunt hem altijd nog plaatsen. Eens kijken of er verandering in was gekomen. De top 4 had je sowieso geen verandering in kunnen brengen.

Rudi S schreef:
(quote)

Hot rats is toch best regelmatig en hoog gekozen.
Ik heb hem ook op 7.

Verder speel ik nog mee met o.a Neil, VU en KC.
Ik bedoel meer dat ik m vooraf nooit zo hoog zou verwachten

Tony schreef:
Zappa's Hot Rats gaat iedereen verrassen, zag ik zo vaak (hoog) in de lijstjes staan, incl. het mijne. Verwacht zeker 'n top 10 notering...

Okee, 11e dan, niet slecht gezien van mezelf!!

Neil Young, CSN(&Y) en The Byrds komen allemaal nog? Tsjonge....

Misterfool
chevy93 schreef:
(quote)
11. Frank Zappa - Hot Rats (1969) (99 punten) 19x genoemd Nr. 1 van Teunnis, Misterfool
U vraagt, wij draaien... . Het is wel de laatste van Zappa, Mothers of Invention kwam wel wat punten te kort (Freak Out! 51e met 30 punten & Uncle Meat 54e met 29 punten)

Ik ben gelukkig . Is ook een echt geweldig album! Zappa weet jazz-muziek volkomen eigen te maken. Sterker nog tot nu toe de beste jazz-plaat die ik beluisterd heb.

Chevy, waarom staat Dusty Springfield op 18 met 71 punten (12x genoemd) en Sgt. Pepper op 19 met evenveel punten en aantal keren genoemd?

Met 4 nummer 1 noteringen verdienen the Beatles plek 18 meer, lijkt mij.

Astral Weeks in de top 10 is ook erg fijn
Hot Rats heb ik nog nooit gehoord, moet ik ook maar eens beluisteren.

Mingus in de top 10 Sowieso heb ik nog 5 troeven bij de laatste 8, ik lijk potdomme wel mainstream

Tony schreef:

Young wel, die andere 2 denk ik niet. (Van The Byrds is het populairste album al voorbij gekomen; CSNY is uit 1970 en CSN haalt denk ik niet genoeg stemmen...)

EDIT: ik heb zelfs nog 6 albums erin zitten, aangezien ik verwacht dat Love er ook nog in zit. Die andere 2 zijn Nick Drake en Pink Floyd, die bij resp. 22 en 24 stonden. A Love Supreme staat bij mij op 4,5*, maar niet in de top 20 vanwege 1 per artiest. Van Morrison is het buitenbeentje met 'slechts' 3,5*... oftewel, ik ben erg te spreken over de top 10

Dat chevy gisteren ging slapen ok, maar nu is hij blijkbaar eten en laat ons gewoon in onmenselijke spanning wachten
Dit belooft nog wat voor de jaren 70

08. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) (108 punten) 22x genoemd Nr. 1 van Protonos, Dwejkk_

(afbeelding)

Heeft er iemand rekening gehouden met dit album? Ik geloof het niet. Ik heb het in niemands eindlijstje gezien en ik heb de naam amper horen vallen. Toch raar, aangezien het album maar liefst 22 keer genoemd is! Zelf lukt het me niet meer om dit album volledig te beluisteren. . Pink Moon zal in de 70's editie ook hoge ogen gooien, dat kan niet anders!

07. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969) (114 punten) 22x genoemd Nr. 1 van Tony

(afbeelding)

Ook een artiest die in het begin vaak vergeten werd, maar naar het einde toe steeds meer in het zicht kwam van de paragnosten hier. Een album dat je vooraf in de top 10 had gezet zonder je echt zorgen te maken of het wel echt zou lukken. Zelf prefereer ik zijn debuut en heb ik de lof rond dit album nooit begrepen, maar dat die lof er is, is zeker en daarom ook verdient zevende.

Rudi S schreef:
Dat chevy gisteren ging slapen ok, maar nu is hij blijkbaar eten en laat ons gewoon in onmenselijke spanning wachten
Sorry dat het zo lang duurde, maar ik ging even in de tuin werken. Ik stootte m'n knie, m'n hoofd werd licht en toen ging ik out. Ik vond het beter om eerst even te gaan liggen. Ik neem aan dat jullie dat wel begrijpen.

numnumnum
Rudi S schreef:
Dit belooft nog wat voor de jaren 70

Eigenlijk is het misschien niet gezond, maar ik krijg al kriebels in mijn buik bij het nadenken over het jaren 70 lijstje.

oceanvolta schreef:
Chevy, waarom staat Dusty Springfield op 18 met 71 punten (12x genoemd) en Sgt. Pepper op 19 met evenveel punten en aantal keren genoemd?

Met 4 nummer 1 noteringen verdienen the Beatles plek 18 meer, lijkt mij.
Klopt, dat zal ik even aanpassen.

Tony schreef:
CSN is 48e geworden. CSN&Y is voor de 70's-editie en The Byrds zijn al geweest (26). Younger than Yesterday en Fifth Dimension staan ergens rond plek 100. Er waren overigens ook nog 2 Byrds-albums die slechts één keer genoemd zijn.

chevy93 schreef:
Sorry dat het zo lang duurde, maar ik ging even in de tuin werken. Ik stootte m'n knie, m'n hoofd werd licht en toen ging ik out. Ik vond het beter om eerst even te gaan liggen. Ik neem aan dat jullie dat wel begrijpen.

Watje, ben de Tour aan het kijken, daar zijn ze allemaal wel hondertachtigmiljoen keer veel harder gevallen.

(afbeelding)

Het is geen kwestie van hard vallen. Ik ben ook wel veel harder gevallen. Het is een kwestie van de goede plek raken. Of in dit geval, de verkeerde..

Jammer van de resultaten van The Beatles in deze lijst

06. Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963) (121 punten) 20x genoemd Nr. 1 van Titmeister, Lukk0, Paap_Floyd

(afbeelding)

Jazz op 6, ik denk niet dat iemand dat van tevoren verwacht had. Ook na de oproep van mij had ik niet verwacht dat er een plaat zou zijn die de top 10 zou kunnen halen. En zie hier, zelfs 2 jazz-platen in de top 10. The Scientist kan meer dan tevreden zijn.

05. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967) (125 punten) 25x genoemd

(afbeelding)

Dat deze zo hoog zo eindigen had ik nooit verwacht. Ik wist dat het een geliefd album was, maar gezien het gemiddelde had ik deze meer rond plaats 20 verwacht. Zelf ben ik meer van de post-Barrett periode, maar ook in deze periode zijn een aantal steengoede nummers gemaakt. Astronomy Domine in het bijzonder.

ClassicRocker
chevy93 schreef:
En zie hier, zelfs 2 jazz-platen in de top 10. The Scientist kan meer dan tevreden zijn.

Fuck off, wankers. De volgende keer ga ik ook mobiliseren.

Mingus en Coltrane zeker toch verrassingen, ik heb beide platen ook in de kast, best wel mooi.
Ik had overigens wel Miles in mijn lijstje.

Neil op 7 , deze had ik op 3 toch wel tevreden.

King Crimson is vind ik zelf wel de grootste verrassing, hoewel je gedurende de stemmigen kon zien dat deze goed ging scoren.

The Piper in de top 5! Inderdaad een verrassing. En hij staat niet eens in de top 250.

Mingus op 6 Had ik nooit verwacht, maar ben er erg blij mee. Mijn nummer 2 op 19, mijn nummer 3 op 6, mijn nummer 4 op 14, mijn nummer 6 op 12. Ik vraag me alleen nog af hoe mijn nummer 5 het heeft gedaan (Forever Changes).

Zou Forever Changes de top 3 hebben gehaald? Ik had hem ook hoog staan.

Ik zal het antwoord op jullie vragen gelijk geven:

04. Love - Forever Changes (1967) (133 punten) 25x genoemd

(afbeelding)

Een prima plaat als je het mij vraagt. Met name het openingsnummer is echt heel sterk. Eveneens 25 keer genoemd, maar wel 8 punten meer dan Pink Floyd. Net zoals Piper zonder nummer 1 notering, maar wel 2x als nummer 2, 1x als nummer 3 en 4x als nummer 4.

Nu ben ik toch wel benieuwd wat de top 3 is. Komt hierna ook een jaren ´70 toplijst?

Uiteraard. We werken het rijtje naar de 00's mooi af.

Wel eerrst stemmen in het nieuwe (nog te maken topic).

wie krijgen we nog, VU , KC en een derde.
The Doors ? (op 1)

Ik zou het geweldig vinden als KC bovenaan staat, dan is het wel duidelijk dat de positie in de top 250 echt te laag is.

Voorspelling:

3. KC
2. VU+N
1. D

Ik wil verder opmerken dat ik het een prachtige lijst vind. De hele top 3 scoort bij mij 5* en dat is sowieso mooi, maar de lijst is lang niet zo voorspelbaar geworden als ik vantevoren gevreesd had.

Van de top 20 scoren sowieso maar 2 albums 3* (de rest allemaal hoger), want met Jimi Hendrix en Van Morrison heb ik niet zoveel. Naar Hot Rats, de enige die ik niet ken uit de top 20, ben ik nu wel heel benieuwd geworden.

chevy93 schreef:
Ik zal het antwoord op jullie vragen gelijk geven:

04. Love - Forever Changes (1967) (133 punten) 25x genoemd
(afbeelding)
Een prima plaat als je het mij vraagt. Met name het openingsnummer is echt heel sterk.

Vind ik juist het minste nummer.

Ik denk dit

1. Velvet Underground
2. Doors
3. King Crimson

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.