MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de jaren '60

zoeken in:
Zephyr schreef:
I.p.v. Beach Boys zal Dusty Springfield erin staan. Nou , dat is geen slechte ruil, toch

Aangezien ik Pet Sounds op 1 heb staan is het niet meer dan normaal dat ik dat als een slechte ruil ervaar, ook al heb ik Dusty op plek 7.

ClassicRocker
chevy93 schreef:
Te weinig overall liefhebbers dit het album ook opnemen. Er zijn een aantal artiesten die door (bijna) iedereen gewaardeerd worden. De nummer 1 stond bijvoorbeeld in meer dan 1 op de 2 lijstjes. De nummer 2 stond dat bijna. Dat zijn artiesten die overall heel goed scoren. Led Zeppelin en The Rolling Stones worden teveel door een beperkt(er)e groep gewaardeerd waardoor ze zelden echt bovenaan zullen komen.

Gelukkig beslaat MusicMeter slechts een vierkante millimeter in het landschap van muziekliefhebbers en krijgen Led Zeppelin en The Rolling Stones elders wel de erkenning die hen toekomt.

Ik vraag me af of Jan Johansson in de top 20 staat.

Even snel geteld, maar die heeft maar 30 punten behaald

Hot Rats en Uncle Meat zijn nog niet langsgekomen. Ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn. Ik heb ze vaak langs zien komen, maar een top 20-notering is wel veel gevraagd. Laten we het hopen. Wat ik verder nog verwacht:

The Beatles (3x)
VU (2x)
Dylan (2x)
Sam Cooke
Dusty
Coltrane
Mingus
The Doors
King Crimson
Cohen
Kinks
Pink Floyd
Hendrix
Love

Paap_Floyd schreef:

Jammer. Dat had ik geweldig gevonden, moest die in de top 20 staan..

20. Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965) (71 punten) 13x genoemd Nr. 1 van AOVV
Bob Dylan is er eentje waar je je geld op in had kunnen zetten. Maar liefst 46 keer genoemd in totaal. Waarvan Highway 61 13 keer aan de beurt was. Met de ultieme Dylan-klassieker Like a Rolling Stone. Door het (bijna) gelijknamige blad een aantal jaar geleden nog uitgeroepen tot beste nummer ooit.

19. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969) (71 punten) 12x genoemd
Eén van de weinige platen uit deze lijst waar ik geen beeld bij heb. Werd vaak hoog genoemd of helemaal niet. Slechts één maal stond deze niet bij de eerste 10 als die genoemd werd.

18. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) (71 punten) 12x genoemd Nr. 1 van maxinator, LucM, ClassicRocker, laxus11
Ondanks maar liefst 4(!) nummer 1 posities komt deze opmerkelijk genoeg niet verder dan de 18e plek. Hij is ook "slechts" 12x genoemd. Vooraf had ik deze tegen de top 10 verwacht, maar Sgt. Pepper's haalt ternauwernood de top 20. Zeker gezien de 4 nummer 1 noteringen erg opmerkelijk.

Zephyr
Lijkt me interessant als straks de hele top-20 bekend is, deze eens af te zetten tegen de posities in de MuMe top-250.

Kijken of er opmerkelijke verschillen te zien zijn.........

Paap_Floyd schreef:
25 punten*. Waarschijnlijk heb je 2x de notering van Titmeister geteld. Daarmee staat hij op de 64e plaats.

Dusty

Bob Dylan staat wel erg laag, vind ik. 'Blonde on Blonde' zal nog wel volgen, denk ik. Ik ben wel benieuwd naar wat er nog gaat komen. Teunnis geeft in ieder geval wel een goed beeld van wat we nog mogen verwachten, denk ik.

chevy93 schreef:
(quote)
25 punten*. Waarschijnlijk heb je 2x de notering van Titmeister geteld. Daarmee staat hij op de 64e plaats.
Ah, ja, dat heb ik inderdaad gedaan

AOVV schreef:
Teunnis geeft in ieder geval wel een goed beeld van wat we nog mogen verwachten, denk ik.
Het raden van welke nog moeten komen, is niet zo moeilijk (al zeg ik het zelf ). Wat betreft de posities denk ik dat nog niemand echt in de buurt is gekomen.

ClassicRocker
chevy93 schreef:
19. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) (71 punten) 12x genoemd Nr. 1 van maxinator, LucM, ClassicRocker, laxus11
Ondanks maar liefst 4(!) nummer 1 posities komt deze opmerkelijk genoeg niet verder dan de 19e plek. Hij is ook "slechts" 12x genoemd. Vooraf had ik deze tegen de top 10 verwacht, maar Sgt. Pepper's haalt ternauwernood de top 20. Zeker gezien de 4 nummer 1 noteringen erg opmerkelijk.

Mon Dieu, ayez pitié de moi et de ton pauvre peuple!!!

Ik ben stupéfait!

Ik had Sgt Pepper wel iets hoger verwacht maar goed de 19e plek is ook Oké

Tot nu toe alleen Moody Blues uit mijn lijst langsgekomen... Maar verwacht nog Doors, KC, Dylan, Young, Cohen en Mingus. Hoop op een top 10 notering voor de laatste...

ClassicRocker schreef:
(quote)

Mon Dieu, ayez pitié de moi et de ton pauvre peuple!!!

Ik ben stupéfait!

Aansteller

17. The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968) (77 punten) 14x genoemd Nr. 1 van Shinybeast
Onbekende plaat voor mij, maar gezien de lof voor Velvet Underground een verdiende notering. Hun bekendste staat uiteraard veel hoger (hoog in de top 10!).

16. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966) (82 punten) 16x genoemd
Dylan in de top 10? Nee hoor. Blonde On Blonde komt ruim 20 punten te kort. Niet dat ik daar ontevreden mee ben (zo geweldig vind ik hem niet), maar Dylan komt zo vaak terug in 60's lijstjes dat je hem toch wel hoger zou verwachten. Ik denk dat er veel liefhebbers zijn, maar dat hij in het algemeen te weinig in de smaak valt.

15. The Beatles - Abbey Road (1969) (83 punten) 15x genoemd Nr. 1 van Don Cappuccino, brunniepoo
Ataloona schreef:
Die zal wel op 1 staan ja.
herman schreef:
Ik gok op Abbey Road.
Uhmm... Nee dus. Ook Abbey Road haalt bij lange na de top 10 niet. Opmerkelijk, want vooraf had ik toch wel minstens 2 platen van The Beatles in de top 10 verwacht. Abbey Road vind ik wel erg overgewaardeerd, maar ja... Van de nummer 8 in de top 250 zou je toch beter verwachten, of niet?

Dat betekent dat Revolver de hoogste Beatles-plaat is? Daar ben ik het helemaal mee eens.

Zephyr
King Crimson dan in de top-10 ?? ik denk van

en niets minder dan volledig terecht natuurlijk (als het klopt)

Misterfool
Hopelijk ook nog een plaat van Zappa of Coltrane

chevy93 schreef:
20. Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965) (71 punten) 13x genoemd
Bob Dylan is er eentje waar je je geld op in had kunnen zetten. Maar liefst 46 keer genoemd in totaal. Waarvan Highway 61 13 keer aan de beurt was. Met de ultieme Dylan-klassieker Like a Rolling Stone. Door het (bijna) gelijknamige blad een aantal jaar geleden nog uitgeroepen tot beste nummer ooit.

En als mijn nummer 1 passeert, dan vermeld je me niet, chevy..

Nee, want jou vind ik niet aardig. zie edit!

14. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967) (87 punten) 18x genoemd Nr. 1 van zweidrei
Dat dit album de top 40 zou halen, was vooraf wel bekend. Alleen zo hoog? Ik vraag me af hoeveel mensen daar rekening mee hadden gehouden. Is met name in het begin heel vaak genoemd. Hoe hoog zou deze geëindigd zijn zonder de "jazz/soul-deelenemers"? Zelf kan ik niet te lang naar de man luisteren, maar Suzanne is wel een prachtig nummer.

13. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968) (91 punten) 17x genoemd
Eerder hadden we al Are You Experienced? en Axis: Bold As Love (#43) miste op 3 punten de top 40. Deze scoort meer dan beide platen samen. Gezien de hoge top 250 ook zeer terecht. Klassiekers als All Along the Watchtower en Voodoo Child/-e. Ook een notering die je vooraf wel zou verwachten bij dit album.

12. The Beatles - Revolver (1966) (92 punten) 19x genoemd
Tja, wat mij betreft veruit het matigste album van The Beatles. Althans, dat zou ik geschreven hebben, mits ik vandaag niet het album een tweede kans had gegeven. Eigenlijk is het best een prima plaat met prima popnummers. Gaat een vol punt omhoog en de lof wordt opeens een stuk duidelijker. Desondanks nog altijd erg overroepen en ik zou hier liever andere Beatles-albums zien. Maar belangrijker: Geen Beatles in de top 10! Ondanks dat ze 77 keer genoemd zijn, wat veruit het meeste is. De meningen zijn er simpelweg te verdeeld voor.

Leonard!

Revolver als hoogste Beatles-album! Goede lijst dit, alleen jammer van Hendrix, maar ik moet zeggen dat ik me nooit zo in hem heb verdiept. Moet ik misschien maar eens doen, het spreekt me alleen niet zo aan.

Misterfool schreef:
Hopelijk ook nog een plaat van Zappa of Coltrane
11. Frank Zappa - Hot Rats (1969) (99 punten) 19x genoemd Nr. 1 van Teunnis, Misterfool
U vraagt, wij draaien... . Het is wel de laatste van Zappa, Mothers of Invention kwam wel wat punten te kort (Freak Out! 51e met 30 punten & Uncle Meat 54e met 29 punten)

En we stomen door naar de top 10:
10. John Coltrane - A Love Supreme (1965) (104 punten) 17x genoemd Nr. 1 van Soledad, kühnekxs

(afbeelding)

Een album waar ik niet heel erg warm van wordt, maar ik ben wel blij dat deze klassieker in de top 10 beland is.

09. Van Morrison - Astral Weeks (1968) (106 punten) 20x genoemd Nr. 1 van Tribal Gathering

(afbeelding)

Het geraakt mij maar niet om door dit album te komen. Naja, Tribal ook weer blij.

En we zijn door de 20-stemmengrens heengegaan!

Nu wordt het echt spannend

Hm, Astral Weeks is voor mij toch wel een verrassing. Had hem ergens rond de 20e plaats verwacht eigenlijk. In mijn eigen lijstje op de 6e plaats, dus het is wel een leuke verrassing

Hot rats is ook wel n daverende verrassing. Coltrane had ik top 5 verwacht

Paap_Floyd schreef:
Hot rats is ook wel n daverende verrassing. Coltrane had ik top 5 verwacht

Hot rats is toch best regelmatig en hoog gekozen.
Ik heb hem ook op 7.

Verder speel ik nog mee met o.a Neil, VU en KC.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:13 uur

geplaatst: vandaag om 08:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.