MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '80

zoeken in:
Titmeister schreef:
The viking heeft unknown pleasures in zijn lijst staan, de winnaar van de 70's editie
pm gestuurd.

Hoewel mijn eerste 'muzikale aankoop' in de 80's was (ik kreeg op 5-jarige leeftijd na veel aandringen bij mijn ouders de single Gimme Hope Jo'anna van Eddy Grant) heb ik nooit echt veel met de muziek uit het decennium gehad. Ik ben mijn muzikale ontdekkingstocht een aantal jaar geleden dan ook begonnen via de classic rock en dan valt er meer te ontdekken in de jaren ervoor. Heb de 80's toch vooral weggezet als het tijdperk van 'te klinische' muziek met lelijke synths.

Daar was ik het laatste jaar al iets op aan het terugkomen, maar voor dit topic heb ik de afgelopen weken wat albums in de herkansing gegooid en wat nieuwe geluisterd en er is toch veel moois te ontdekken! Behoorlijk wat albums die ik nog niet zo lang ken in mijn lijst, dus de lijst kan er over een jaar wel heel anders uitzien, maar voor nu is dit het geworden:

1. Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
2. Frank Boeijen Groep - Welkom In Utopia (1987)
3. Black Sabbath - Heaven and Hell (1980)
4. Michael Jackson - Thriller (1982)
5. Scott Walker - Climate of Hunter (1983)
6. AC/DC - Back in Black (1980)
7. Cocteau Twins - Treasure (1984)
8. Paul Simon - Graceland (1986)
9. Talk Talk - The Colour of Spring (1986)
10. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
11. Dio - Holy Diver (1983)
12. Talking Heads - Remain in Light (1980)
13. Peter Gabriel - So (1986)
14. Bruce Springsteen - Nebraska (1982)
15. Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)
16. The Waterboys - This Is the Sea (1985)
17. Metallica - Master of Puppets (1986)
18. Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987)
19. Robert Long - Dag Kleine Jongen (1983)
20. Foreigner - 4 (1981)

ClassicRocker
Het blijft een stuk, Rudi. Ook na d'r vijftigste.

Herman wees me op dit topic, dus een erg fijne eighties-week beleeft om de juiste volgorde te bepalen!
Of mijn lijstje enige invloed zal hebben is een andere vraag.

1. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
2. Prince - Sign 'O' the Times (1987)
3. Tom Waits - Rain Dogs (1985)
4. Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
5. Prince and The Revolution - Parade (1986)
6. The Neville Brothers - Yellow Moon (1989)
7. Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)
8. Gil Scott-Heron - Reflections (1981)
9. Grace Jones - Nightclubbing (1981)
10. De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
11. Maximum Joy - Station M.X.J.Y. (1982)
12. Womack & Womack - Conscience (1988)
13. Teena Marie - Irons in the Fire (1980)
14. Prince & The Revolution - Around the World in a Day (1985)
15. Don Blackman - Don Blackman (1982)
16. Stevie Wonder - Hotter Than July (1980)
17. The Gap Band - Gap Band IV (1982)
18. Beastie Boys - Paul's Boutique (1989)
19. Gil Scott-Heron - Real Eyes (1980)
20. Change - The Glow of Love (1980)

Mooie lijst Kemm. Ik ga hem gebruiken voor inspiratie om tot een eigen lijst te komen.

ClassicRocker
chevy93 schreef:
Dat zien de dan wel weer. Welke ik zelf nog graag zou willen spelen is een soort eindspel. Waar we dus de top 40 (of top 50) van de gespeelde 5 decennia (60s, 70s, 80s, 90s en 00s) nemen en zo de keuze beperken tot 200 (of 250) albums. Om te kijken wat nou echt de beste albums zijn.

Voor het eindspel zou de helft van de nominaties afkomstig moeten zijn uit de 200 albums die in de vijf eerder gekozen Top 40's staan. De andere helft zou dan uit evt. vrije keuzes kunnen bestaan. Een moderator PM't voorafgaand aan de competitie alle users, zodat ronselpraktijken en plotselinge hypes minder zwaar drukken op de eindrangschikking, en een enigszins betrouwbare en representatieve Top 100 (lijkt me het beste) is geboren.

Wat tegenhang t.o.v. de gemiddelde lijstjes hier. Ik betwijfel (net als Kemm) de invloed.....maar toch:
01. Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987)
02. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
03. Prince - Sign 'O' the Times (1987)
04. Luther Vandross - Never Too Much (1981)
05. De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
06. Prince - Dirty Mind (1980)
07. Whitney Houston - Whitney Houston (1985)
08. Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)
09. Eric B. & Rakim - Follow the Leader (1988)
10. Neneh Cherry - Raw Like Sushi (1989)

11. Donna Summer - Donna Summer (1982)
12. The Pasadenas - To Whom It May Concern (1988)
13. Prince and The Revolution - Purple Rain (1984)
14. Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
15. Prince and The Revolution - Parade (1986)
16. Stevie Wonder - Hotter Than July (1980)
17. EPMD - Strictly Business (1988)
18. The Time - The Time (1981)
19. Anita Baker - Rapture (1986)
20. Prince - 1999 (1982)

ClassicRocker
Herman is een negervriend.

Merkwaardige en ongepaste opmerking. Ik zou hem maar weghalen CR....

ClassicRocker
musician schreef:
Merkwaardige en ongepaste opmerking. Ik zou hem maar weghalen CR....

Zulk soort opmerkingen zijn al meermaals de revue gepasseerd in dit topic en haar twee voorgangers (60's en 70's). Zie niet in waarom die wel kunnen en de mijne niet.

Edit: beschouw mezelf overigens ook als een negervriend. Al blijkt dat niet uit mijn muzieksmaak.

Ik heb het helemaal niet over anderen gehad, die heb ik trouwens ook niet gelezen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit soort opmerkingen hier schering en inslag zijn.

Wat je wel of geen goede muziek vindt, hangt niet af van iemands huidkleur. Ik hoop tenminste maar dat je het daar mee eens bent. Vervolgens is om die reden het woord negervriend bij iemand die meer van soul houdt volstrekt misplaatst.

Je geeft er (al dan niet expres) mee aan dat de keuzes van die iemand gebaseerd zijn op huidskleur, niet op smaak. Door het, toch wel denigrerende, woord "neger" te gebruiken zit in je antwoord verscholen dat jij er op z'n zachtst gezegd niets mee te maken wil hebben.

ClassicRocker schreef:
Herman is een negervriend.

Ja, en ik ben ook een negervriend. Problemen mee? Misschien dat mijn vrienden je op andere ideeën zullen brengen, witte.

John Coltrui
Negeren, Slowgaze. Gewoon negeren.

Negeervriend?

Misterfool
musician schreef:
I Door het, toch wel denigrerende, woord "neger" te gebruiken zit in je antwoord verscholen dat jij er op z'n zachtst gezegd niets mee te maken wil hebben.

Meh, ik zit hier een beetje in een tangent om maar zo te zeggen. Aan de ene kant kan de opmerking van Classicrocker erg denigrerend overkomen en daarmee niet door de beugel. Aan de andere kant irriteer ik me ook wel aan de reactie van Musician. Met andere woorden het politiek correcte gezeik over een woordje. Het doet me denken aan de negerzoen of, als ik correct wil zijn, de buys zoen. Het woord(neger) heeft volgens de wiki, lange tijd een neutrale betekenis gehad. Door zaken anders te benoemen, los je problematiek(Racisme) niet op.

"Als ik correct wil zijn de Buys zoen"
Is de Buys daar blij mee? Leuke spatie-fout, Luke.

Misterfool
Ik zie het nu pas

Misterfool schreef:
Door zaken anders te benoemen, los je problematiek(Racisme) niet op.

Ok, en wat is dan het precies het nut, de toegevoegde waarde, van de opmerking "Herman is een negervriend" nadat iemand zijn favoriete 20 platen heeft genoemd?

Snap ook niet echt wat ik er mee te maken heb, maar goed. Ik heb 4 actieve users wiens smaak ik tof vind en waarvan ik weet dat ze wel aan lijstjes doen gepm´d en 3 daarvan hadden een compleet blanke top 20... Zal wel weer wat domme frustratie zijn omdat die o zo geweldige Engelse Classic Rock nu overall een paar puntjes minder haalt.

John Coltrui
Laat je niet zwart maken, Herman.

Is goed, ik erger me alleen aan het zwartepieten van sommigen.

Misterfool
musician schreef:
(quote)

Ok, en wat is dan het precies het nut, de toegevoegde waarde, van de opmerking "Herman is een negervriend" nadat iemand zijn favoriete 20 platen heeft genoemd?

Mijn opmerking ging niet over de uitspraak van Classicrocker, die inderdaad erg denigrerend overkomt en, als ik de uitleg van herman zo zie, ook waarschijnlijk zo bedoeld is, maar over het per definite labelen van een woord als fout, terwijl het woord op zich neutraal is. Net als ieder weldenkend mens beoordeel ik een mens niet op uiterlijk,ethniciteit. sekse of seksualiteit en het hebben van vooroordelen hierover vind ik een hoofdzonde.

Zo worden er contstant muzieksoorten of stromingen tegenover elkaar geplaatst, waarbij er geen ruimte meer overblijft voor neutraal muziek beoordelen.

Herman ergert zich aan users die zogezegd de Engelse Classic Rock vertegenwoordigen en zal nu helemáál nooit meer iets aan deze muziek vinden. Winst van dit alles? Nul komma nul, waarbij het volgens mij juist de bedoeling is elkaar te interesseren voor alle smaken muziek die je nog niet kent....

ClassicRocker
musician schreef:
Ik heb het helemaal niet over anderen gehad, die heb ik trouwens ook niet gelezen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit soort opmerkingen hier schering en inslag zijn.

Wat je wel of geen goede muziek vindt, hangt niet af van iemands huidkleur. Ik hoop tenminste maar dat je het daar mee eens bent. Vervolgens is om die reden het woord negervriend bij iemand die meer van soul houdt volstrekt misplaatst.

Je geeft er (al dan niet expres) mee aan dat de keuzes van die iemand gebaseerd zijn op huidskleur, niet op smaak. Door het, toch wel denigrerende, woord "neger" te gebruiken zit in je antwoord verscholen dat jij er op z'n zachtst gezegd niets mee te maken wil hebben.

Ik zal later vanavond een trits 'neger-qoutes' plaatsen die in dit topic en haar voorgangers de revue zijn gepasseerd.

Verder verbaas ik me over het feit dat je - net als ik overigens - onlangs in het MuMe Radiotopic PVV'ers collectief als "Tokkies" kenschetste, en je je nu (lichtelijk) verontwaardigd toont omdat ik het woord "neger" gebruik.

De reden dat ik Herman goedbedoeld en gekscherend een "negervriend" noem, is omdat een user die in dit topic een lijst vol hiphop nominaties indiende, hierbij vermeldde dat 'ie door herman gePM'd is. Iets dat in de 60's lijst ook gebeurde inzake jazz, een andere genre waarin de "negroïde medemens" een prominente rol vervult.

That's it.

Slowgaze schreef:
Ja, en ik ben ook een negervriend. Problemen mee? Misschien dat mijn vrienden je op andere ideeën zullen brengen, witte.

Welke vrienden? Je communistische kameraden?

Overigens, ik ken als geboren en getogen Rotterdammer meer "negers" dan jouw boerengat aan inwoners heeft, brada.

ClassicRocker
herman schreef:
Snap ook niet echt wat ik er mee te maken heb, maar goed. Ik heb 4 actieve users wiens smaak ik tof vind en waarvan ik weet dat ze wel aan lijstjes doen gepm´d en 3 daarvan hadden een compleet blanke top 20... Zal wel weer wat domme frustratie zijn omdat die o zo geweldige Engelse Classic Rock nu overall een paar puntjes minder haalt.

Heeft niets met frustraties te maken. Of was jij soms ook gesfrusteerd toen je onlangs stelde dat het triest zou zijn als de "flauwekulplaat" Muse - The Resistance de Top 250 zou halen, en je eerder deze week (het gros van de) Metallica-fans een beperkte muzieksmaak toedichtte? Nee toch?

ClassicRocker
Casartelli schreef:
Ik mag toch hopen dat Herman daarboven staat...

Iedere weldenkende user staat daarboven. Ik ben en blijf Rush-fan, ook al zou je me de meest verschrikkelijke zaken toewensen. Idem voor elke fan van welk andere artiest of genre dan ook.

Uiteraard sta ik er boven.

Ik laat mijn luistergedrag echt niet beïnvloeden door een opmerking hier of daar. Heb ook aardig wat classic rock in mijn collectie waar ik graag naar luister. Posten uit frustratie doe ik sowieso niet, hooguit geef ik af en toe een ongezouten mening. Maar als je van Muse houdt moet je dat gewoon naast je neer leggen. Een collega is een enorme Muse-fan en daartegen zeg ik ook dat ik het niet aan kan horen. En toch gaan we goed met elkaar om. Moet hier ook kunnen toch?

Maar CR heeft wel een totaal verkeerd beeld van mijn pm-gedrag.

Casartelli (moderator)
ClassicRocker schreef:
Iedere weldenkende user staat daarboven. Ik ben en blijf Rush-fan, ook al zou je me de meest verschrikkelijke zaken toewensen. Idem voor elke fan van welk andere artiest of genre dan ook.

Dat is bijna een vrijbrief... maar ere wie ere toekomt, ik denk dat vanuit mijn eigen smaak geredeneerd, jouw top-20 ook wel tot de vijf beste in dit topic behoort.

ClassicRocker schreef:
De reden dat ik Herman goedbedoeld en gekscherend een "negervriend" noem, is omdat een user die in dit topic een lijst vol hiphop nominaties indiende, hierbij vermeldde dat 'ie door herman gePM'd is.

Je bedoelt waarschijnlijk Kemm, met maarliefst 4 hiphop albums in zijn lijst. Je neemt het woord 'vol' wel erg snel in de mond.

Maar goed, lijstjes maar weer bitte.

Mag je als je een album vergeten bent eigenlijk nog een keer van mening veranderen?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:39 uur

geplaatst: vandaag om 20:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.