MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
GrafGantz schreef:
(quote)

Ok, maar dan niet meer klagen over al die belgenmoppen alhier, ok?

In België is de vijfjes-cultuur ook alom aanwezig onder studenten

1560 ♫ [1828] Rush - Xanadu (1977)

De muziek van Rush vind ik meestal niet zo veel aan. Dit nummer duurt ook vrij lang, en het heeft een wat mysterieus begin. Best mooi gedaan, sfeervol. Uiteindelijk komen er gitaren in, en wordt de sfeer verpest door het gitaargeluid. Er zitten ook wat lelijke synthesizers in, helaas, en de zanger heeft ook niet zo'n heel prettige stem. Het is echter best aardig, instrumentaal nog wel interessant, en bij vlagen ook wel sfeervol. Er zitten ook wel aardige wendingen in. Toch verpest het AOR-geluid (die gitaren, die zang) het soms een beetje, en dan die foute synthesizers zeg… je zou bijna denken dat het uit de jaren '80 komt.
Cijfer: 5,5

1559 ♫ [0972] Faithless - God Is A DJ (1998)

Eén van de dance-knallers van een groep die daar om bekend staat, hoewel ze op hun albums ook veel meer sfeervolle rustige nummers hebben staan. En de hits zijn op hun albums behoorlijk uitgerekt, zo is God Is a DJ in de albumversie zo'n acht minuten, maar de nummers lopen ook in elkaar over, waardoor het begin nog half het vorige nummer is, en het eind half het volgende nummer. Ik zal dan maar de singleversie bespreken. Het is een typisch Faithless-nummer: de bezwerende woorden van Maxi Jazz, al vind ik het zelf meer gemompel, een aanstekelijke melodie, en erg opzwepend. Leuk deuntje, maar geen hoogvlieger in hun oeuvre.
Cijfer: 6,5

1558 ♫ [1363] Soundgarden - The Day I Tried To Live (1994)

Hier kan ik eerlijk gezegd vrij weinig mee, ik vind het refrein veel te schreeuwerig. De coupletten zijn wel aardig, en er zit een mooie onderhuidse spanning in, waarmee wordt opgebouwd naar het refrein. Dat refrein verpest het echter voor me, ik vind Cornells stem vrij lelijk klinken, als ie schreeuwt. Ook klinkt het hele nummer in mijn oren wat te doorsnee rock. Het spreekt me daardoor gewoon niet zo aan, al hoor ik de kwaliteiten wel.
Cijfer: 4,5

1557 ♫ [0579] The Romantics - What I Like About You (1980)

Een bijzonder leuk en sympathiek punkachtig en vooral erg opgewekt popliedje. Ontzettend aanstekelijk, eenmaal gehoord blijft ie dagenlang in je hoofd hangen. En als je hem hoort, ga je vanzelf je hoofd meebewegen. Een simpel liedje, maar het werkt. Nog een leuke mondharmonica-solo. Eigenlijk een perfect drie minuten-popliedje.
Cijfer: 8

1556 ♫ [1124] Alphaville - Sounds Like A Melody (1984)

De jaren '80 is het decennium van de synthpop. Daar heb ik een zwak voor, en Alphaville vind ik dan ook een leuk bandje (althans, de drie nummers die ik ken). Dit is hun derde hits, en minst bekende van de drie hits. Lijkt ook wel erg op de andere twee, ik heb de neiging om "big in Japan!" te gaan zingen. Toch wel een leuk liedje, leuke melodietjes, leuke synthgeluidjes, aardige zang, aanstekelijk. Niet heel bijzonder, maar toch leuk.

1555 ♫ [1983] Buggles - Lenny (1982)

Buggles is altijd bekend gebleven door het nummer Video Killed the Radiostar, maar ik vind dit nummer eigenlijk veel leuker van het bandje van producer Trevor Horn. Niet zomaar synthpop, want het zit toch wat inventiever in elkaar. Mooie productie, met die achtergrondzang in het tweede couplet, die in-your-face synths, en dat gitaartje. Het zit dus bijzonder leuk in elkaar, en omdat er zoveel in het nummer gebeurt, kan je ernaar blijven luisteren, terwijl het van zichzelf ook nog eens een mooi liedje is, en Trevor Horn een prima zanger blijkt te zijn. Erg mooi allemaal!
Cijfer: 8,5

1554 ♫ [1695] Procol Harum - Grand Hotel (1973)

Als je Procol Harum zegt, zeg je A Whiter Shade of Pale. De band heeft echter meer muziek gemaakt, waaronder dit bombastische Grand Hotel. Het is mij allemaal wat te kitscherig, en te overdreven. Het ligt er allemaal zo dik bovenop. Overdreven violen en achtergrondkoortje en dergelijke. Nee, dit nummer is niet zo aan mij besteed. Aan het eind krijgen we zelfs nog een foute gitaar.
Cijfer: 3

1553 ♫ [0897] The Smashing Pumpkins - Porcelina Of The Vast Oceans (1995)

De Smashing Pumpkins kan ik zeer waarderen. De eerste twee albums vind ik erg goed, maar aan Mellon Collie and the Infinite Sadness ben ik nooit echt toegekomen. Dit nummer heb ik nooit zoveel mee gehad. Het heeft een mooi opbouwend intro, waarna de typische Smashing Pumpkins-gitaren er in komen. Vervolgens wordt het echter een langzaam meeslepend nummer, die ik altijd wat aan de zeikerige kant heb gevonden. Dat is natuurlijk ook wel te danken aan de stem van Corgan. De rock-stukjes waar het nummer af en toe mee afwisselt zijn ook niet al te bijzonder en weten het dus ook niet te redden. Maar verder best aardig hoor...
Cijfer: 6

1552 ♫ [0806] Oasis - Live Forever (1994)

Oasis ben ik in de loop van de tijd steeds minder mee gaan hebben. De ontzettend zeikerige stem van Liam Gallagher staat me nu ontzettend tegen, en daarom vind ik vooral de wat meer ballad-achtige nummers, zoals Wonderwall of zoiets als dit echt verschrikkelijk. De rock and roll van het debuut kan ik nog wel waarderen. Daar heeft Liam een prima stem voor, maar zo'n nummer als dit… hoe hij elke lettergreep ontzettend uitrekt is erg vervelend: MAAAYBEEEEEEEEE, I don't really wanna knoooooooooow. Ook valt hier juist op dat zijn stemgeluid niet zo prettig is. Verder vind ik het een beetje een Engelse meezing-smartlap met nog een vervelende gitaarsolo. Nee, helemaal niks dit.
Cijfer: 1

1551 ♫ [1003] Nirvana - Heart-Shaped Box (1993)

Nirvana is een leuk bandje, wat ik vaak wel kan waarderen, en waarvan ik de gigantische status begrijp, maar daar niet in meega. Gewoon een hoop leuke liedjes, met fijne zang, en een lekker rockjasje. Dit is ook zo'n fijn liedje. Ook leuke zelfspot: "Hey! Wait! I got a real complaint!". Verder kan ik er gewoon weinig kritiek op hebben, want ik vind er niks slechts aan, maar er zijn maar weinig Nirvana-nummer die écht binnenkomen bij mij. Ik hoor het graag, maar het is geen muziek die me echt wat doet, en dat geldt ook voor deze. Vooral in de coupletten een fijn popliedje, nummer is goed gespeeld, Kurt zingt sterk. Prima dus.
Cijfer: 7,5

Grappige anekdote: toen ik pas naar Nirvana begon te luisteren, hoorde ik in Heart Shaped Box altijd "hey, wait, I got a room to paint". Dat is natuurlijk niet de juiste tekst, maar tot op de dag van vandaag blijf ik het horen

1120 [1034] Buffalo Springfield - Expecting To Fly (1967)

Dit bleek dus het bandje van Neil Young te zijn wat ik eerst niet wist. Dat ik dat heb gemist is wel een beetje beschamend te noemen, de stem van Neil is wel heel makkelijk te herkennen. Ook op dit nummer. Dit is heel anders dan hij later maakte en het bevalt me zeer goed. Neil wordt ondersteunt door mooie achtergrondzang. Het hele sfeertje van het nummer is zeer goed.

Link: Expecting to Fly

1119 [0951] The Sound - Counting The Days (1984)

The Sound, toegankelijker zouden ze niet meer worden, lees ik bij het album. Dat het toegankelijk is bewijst dat je het refrein er de eerste luisterbeurt er zo kan uitpikken en nog een luisterbeurt laat je meezingen. Het refrein is wel erg goed, de rest van het nummer ook, leuk melodietje. Misschien iets te weinig diepgang. Toch een zeer lekker nummer.

Cijfer: 7,8

1118 [0867] Tom Petty And The Heartbreakers - Into The Great Wide Open (1991)

Zou dit de soundtrack zijn van dat ene festival. Wie weet? Het zou best geschikt kunnen zijn, een hele festivalweide zou dit nummer zo kunnen meeblèrren, dat doe ik na een paar luisterbeurten namelijk ook. Interessante zang, instrumentatie dik in orde en een klasse refrein. Toppertje dit nummer.

Cijfer: 8,8

1117 [0775] Dire Straits - Tunnel Of Love (1980)

Met Dire Straits is het altijd even afwachten of ik het leuk vind. Mijn vader is een grote fan. En ik hoor deze muziek dan ook wel eens. Ze hebben een aantal fantastische nummers. Water of Love staat er helaas niet in. Maar er zijn ook nummers waar je flink wat koffie bij nodig hebt om die door te komen. Dit zit er een beetje tussenin. Best leuk allemaal, aantal goede zanglijnen, maar het geheel doet me toch te weinig om echt te boeien.

1116 [0375] Lloyd Cole And The Commotions - Jennifer She Said (1987)

Lloyd Cole is misschien wel de eerste artiest die ik via de top 2000 heb ontdekt. Ik hoorde Rattlesnakes en Perfect Skin en was direct verkocht. Prachtige popliedjes, waar ik er nog een aantal van terug vond op het album. Deze stond daar niet op en dus ken ik deze nog niet. Een leuk ontdekkinkje dus. Want deze valt ook in de categorie fijne popliedjes.

Link: Jennifer She Said

1115 [0853] Echo & The Bunnymen - Lips Like Sugar (1987)

The Killing Moon vind ik een zeer volwassen en een diepgaand popnummer. Dat is dit nummer wat minder. Dat betekent wel dat dit een stuk makkelijker luistert. Bij The Killing Moon luister ik altijd aandachtig. Dit is gewoon fijn meezingen met een vrij leuk nummer. Die gasten hebben wel meer gepresteerd dan enkel The Killing Moon zo te zien.

1114 [1699] Porcupine Tree - Collapse The Light Into Earth (2002)

Het mooie pianoriedeltje grijpt je gelijk vast. Het belooft wat voor dit nummer. En die belofte wordt ingelost. Het hele nummer lang blijf je een onderhuidse spanning voelen en ook is er geen onnodige bombast. Het laat zich ook op het einde niet verleiden om er nog even flink wat gitaargeweld overheen te gooien. Het blijft klein. Heeft In Absentia meer van dit soort mooie nummers?

1113 [-------] Heart - Magic Man (1976)

Heart. Nog nooit van gehoord. Dit nummer klinkt eigenlijk heel goed. Sterker nog, het is erg lekker. Goede elektrische gitaarstukjes tussendoor en die zangeres heeft een stem die dit nummer met heel veel klasse draagt. Dat refrein is ook erg goed. Na nog een keer luisteren ben ik er over uit, wat een onwaarschijnlijk heerlijk nummer is dit!

Cijfer: 9,3

Link: Magic Man

1112 [1059] Madrugada - Step Into This Room And Dance For Me (2001)

Ik dacht dat dit een postrockband was. Blijkbaar heb ik dat mis. Nee, dit is mooie spannende popmuziek. Het begint al met die ijzersterke riff. Daarna blijft het nummer zijn spanning houden. Die stem is zwaar en donker maar zeer, zeer mooi. Ik ga hiervan maar 'ns iets opzoeken.

1111 [-------] A-Ha - Hunting High And Low (1986)

A-Ha is een onbekende band voor mij. Mijn vader en moeder zullen het vast wel kennen. Volgens de user sebas zijn de nummers van deze band onlosmakelijk verbonden met de jaren '80. Of je ze nou goed vind of niet.
Daar ga ik in mee, de jaren '80 sound ligt er bovenop. Het nummer bevalt mij best wel, althans het eerste stuk. Zeer lieflijk gezongen. Het nummer eindigt jammer genoeg een stuk minder, al is het nog te pruimen.

Cijfer: 7

Ik kwam er trouwens achter dat Peach, Plum, Pear de enige notering van Joanna Newsom bleek te zijn. Wat is dat dan? Ik dacht dat zij er wel vaker in stond. Volgend jaar maar Sprout and the Bean nomineren.

Of iets van de laatste. Good Intentions Paving Company zal ook wel goed vallen.

Ik denk dat ik zelf maar een aantal jaren '90 hits die nu nog ontbreken nomineer. Ik had er een gewoonte van gemaakt platen uit het afgelopen jaar te nomineren, maar dan komen je nummers niet ver.

Ooit stond Only Skin of Emily vrij hoog geloof ik. Mooie tijden waren dan.

Snoeperd schreef:
Ik dacht dat zij er wel vaker in stond. Volgend jaar maar Sprout and the Bean nomineren.
Had ik volgens mij al gedaan, maar kwam er dit jaar jammer genoeg niet door.

Ook deze lichting is OK voor mij.

1120 [1034] Buffalo Springfield - Expecting To Fly (1967)
Fantastische song met weergaloos intro, klinkt erg romantisch, dromerig en zweverig met ijle vocalen. Zo'n nummer wil ik graag vlak voor het slapengaan draaien.
Cijfer: 10

1119 [0951] The Sound - Counting The Days (1984)
Inderdaad toegankelijk voor hun doen, klinkt zelfs vrij luchtig. De melodie en gitaarwerk vind ik prettig in de oren klinken en doet mij een hoog cijfer geven.

1118 [0867] Tom Petty And The Heartbreakers - Into The Great Wide Open (1991)
Duidelijk te horen dat dit door Jeff Lynne geproduceerd is. Dit nummer heeft een wat loom ritme maar wel een zeer aanstekelijk refrein die blijft hangen.

1117 [0775] Dire Straits - Tunnel Of Love (1980)
Ik hou veel van het heldere melodieuze gitaargeluid van Mark Knopfler. Bovendien vind ik dat één van hun beste songs, sfeervol en inventief met veel afwisseling.
Cijfer: 9,5

1116 [0375] Lloyd Cole And The Commotions - Jennifer She Said (1987)
De wat monotone zang van Lloyd Cole wil mij wel eens tegensteken maar een vlotte melodieuze popsong is dat wel.

1115 [0853] Echo & The Bunnymen - Lips Like Sugar (1987)
Voor mij één van de beste new wave-bands van de jaren '80. In het licht van hun oeuvre klinkt dat vrij vertrouwd, maar toch sfeervol en behoorlijk inventief.

1114 [1699] Porcupine Tree - Collapse The Light Into Earth (2002)
Begint rustig met een mooie piano waarna de violen invallen. De bombast is hier achterwege gelaten, wel krijg je een heerlijk nummer met inderdaad onderhuidse spanning.
Cijfer: 9

1113 [-------] Heart - Magic Man (1976)
Heart is een van oorsprong Canadese rockband rond de zusjes Wilson die voor de vocalen zorgen. Prima compositie en zang, rijke instrumentatie, hun beginperiode was duidelijk de beste.

1112 [1059] Madrugada - Step Into This Room And Dance For Me (2001)
Dit nummer heeft een ingehouden spanning door de sterke combinatie van gitaarriffs en piano. De donkere zang is vrij monotoon maar past wonderwel bij de compositie.

1111 [-------] A-Ha - Hunting High And Low (1986)
Behoort tot de betere hitparadepop van de jaren '80. Weliswaar glad maar gevoelig gezongen, pakkende compositie.

Arrie schreef:
Aan het eind krijgen we zelfs nog een foute gitaar

Zo eentje die heulde met de Duitsers?

herman schreef:
Of iets van de laatste.

Wat mij betreft komt er iets van Ys in.

Snoeperd schreef:
Heeft In Absentia meer van dit soort mooie nummers?
Ja, In Absentia heeft nog meer mooie nummers. Nee, die lijken niet echt hierop. Hoewel Gravity Eyelids best in de buurt komt.

Overigens is het intro nagenoeg gelijk aan die van How Is Your Life Today (van Lightbulb Sun). Je zou ook Pure Narcotic (van Stupid Dream) kunnen proberen.

Sowieso gewoon alle albums van Stupid Dream tot Fear of a Blank Planet proberen.

In Absentia vind ik het beste album van Porcupine Tree, moet ik binnenkort weer eens een luisterbeurt geven.

Verder ben ik het helemaal eens met Chevy, Porcupine Tree heeft een pak vreselijk goede albums uitgebracht.

Arrie schreef:
1551 ♫ [1003] Nirvana - Heart-Shaped Box (1993)

Ook leuke zelfspot: "Hey! Wait! I got a real complaint!".

De tekst luidt: 'I got a new complaint'.

Futiel foutje, maar als kind van de jaren negentig moest ik die jeuk toch even krabben, sorry.

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Futiel foutje, maar als kind van de jaren negentig moest ik die jeuk toch even krabben, sorry.

Nog altijd beter dan wat ik altijd meen te horen:

ArthurDZ schreef:
Grappige anekdote: toen ik pas naar Nirvana begon te luisteren, hoorde ik in Heart Shaped Box altijd "hey, wait, I got a room to paint". Dat is natuurlijk niet de juiste tekst, maar tot op de dag van vandaag blijf ik het horen

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Oef, blijkt mijn intuitie daarrond toch goed te zijn, ik begon het me al af te vragen dat ik dat al die jaren verkeerd mee had gebruld, maar gelukkig dus niet.

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Haha, ik voelde dezelfde jeuk maar je was me voor.

herman schreef:
Of iets van de laatste. Good Intentions Paving Company zal ook wel goed vallen.

Die had ik dit jaar al genomineerd en ik verwachtte inderdaad wel een aardige positie. Maar het haalde eerst net aan groep B niet, daarna miste het net aan groep 7 en in groep 8 ging het kansloos ten onder. Er deden overigens acht nummers van mevrouw Newsom mee, waarvaan dus alleen Peach, Plum, Pear het gehaald heeft

Dat is wel heel triest inderdaad. Dit jaar moeten we de fanbase van Joanna maar even oproepen in het begin. En gewoon weer 8 nummers van haar nomineren!

In 2009 stond ze er nog met vijf nummers in

1110 [0695] Fatboy Slim - The Rockafeller Skank (1998)

Fatboy Slim vind ik echt zo'n hiphopnaam. Dan zitten hier ook zeker wel hiphopinvloeden bij. Eigenlijk weet ik niet echt waar je dit nummer onder moet scharen. Dance, electronic, soul, pop en hiphop, het is er allemaal. En het is vrij unieke en zeer geslaagde combinatie geworden. Fijne scratches, soulvolle stem en alles aan dit nummer is catchy. Topnummer dat helaas is gedaald.

1109 [-------] Talk Talk - Does Caroline Know? (1984)

Talk Talk, de Colour of Spring is een erg mooi album. Verder al erg benieuwd geworden naar Spirit of Eden. Nog niet geluisterd. Dit nummer is een beetje volgens het recept van de Colour of Spring. Het is gewoon een zeer luchtig nummer met een zomers feeling. Heerlijk dat deuntje. En de vocalen zijn apart en zeer goed gezongen. Zeer geslaagd dus. Maar volgens mij is vrijwel de hele discografie van Talk Talk geslaagd.

Cijfer: 8,3

1108 [0493] John Lennon - Working Class Hero (1971)

Dit is volgens mij een van mijn lievelingsnummers van mijn vader, en ik kan dat alleen maar beamen. Niet dat het zelf een van mijn favoriete nummers is. Maar erg mooi is het zeker. Niet veel van zijn solocarrière komt bij deze song in de buurt. Een aantal wel. Maar dit gevoelige Working Class Hero is op alle fronten een topnummer dat wel een hogere notatie verdient dan dit.

1107 [0223] Nick Cave And The Bad Seeds - Papa Won't Leave You, Henry (1992)

Wellicht een van de grootste dalers van dit jaar. Van 223 dalen naar 1107 is een vrij beschamende prestatie. Dan heb je het jaar niet goed doorstaan. Aan de naam van de artiest ligt het niet. Die is erg populair. Met het nummer is ook vrijwel niks mis. Hoe het nummer naar het refrein opbouwt is geniaal. Prachtig vioolspel ook trouwens. Naar mijn mening knalt het refrein er daarna iets te hard in, maar het blijft een goed refrein. Daarna wordt het nummer steeds vlotter en vlotter. Het is een buitengewoon goed nummer. Al heb ik zeker beter gehoord van hem. Dat krijg je met een artiest als Nick Cave. Het is wat vrolijker dan andere nummers en dat is alleen maar positief voor een keer.

1106 [-------] Townes Van Zandt - For The Sake Of The Song (1968)

Met deze binnenkomer ben ik erg blij. Townes van Zandt is een top singer-songwriter. Als je dit nummer hoort dan ben je meteen verkocht . Dat was ik in ieder geval wel, dit is het eerste nummer dat ik van hem hoorde. Ik moest en zou dit album gaan luisteren.
Die fantastische beginakkoorden. Schitterend. Dan volgt er een zeer knappe compositie waar de gevoelige zang van Townes een grote rol speelt. Ingetogen en o zo mooi.

1105 [1290] Bob Dylan - Desolation Row (1965)

Dit blijkt de afsluiter van Highway 61 Revisited te zijn. En wat voor één. Als ik dit album zou luisteren zou ik meteen uit kijken naar zo'n nummer. De heerlijke lichte riff maakt dit nummer zeer aangenaam. En Bob Dylan boeit je met zijn fijne manier van zingen. We hebben het hier over een geweldig nummer.

1104 [0902] Portishead - All Mine (1997)

Portishead heeft me werkelijk overdonderd met hun debuutalbum. Ik kan er nog steeds niet bij hoe goed dat album is. Het heeft van alles in zich en het is heerlijk laidback. Andere albums zullen na Dummy zeker komen. Ik denk dat ik Third eerst ga luisteren, dan komt deze, maar dit nummer ken ik dan alvast. Het is anders dan debuutnummers. Het is een stuk harder. Gelukkig is het wel zeer goed weer. Het beukende ritme, de zwoele zang en de variatie maken dit tot een fijn nummer. Al hoor ik toch nog liever de jazzy triphop kant van ze.

Cijfer: 8,3

1103 [1046] The House Of Love - Beatles And The Stones (1990)

Als je de twee beroemdste bands ooit samen in een titel zet mag er wel wat verwacht worden. The House of Love weet die prima in te lossen door met een beter nummer te komen dan de vorige. De ingetogen vocalen doen je verlangen naar meer. Dat meer komt in een uitmuntend refrein tevoorschijn. Een fijn popnummer op de gitaar, dat is het, het is wel ruim genoeg.

1102 [0671] Sigur Rós - Untitled #7 (2002)

Untitled 7 ("Dauðalagið") is de eerste Untitled die we tegenkomen. Er staan er maar 3 in helaas. De Untitled's 1,2 en 3 mis ik toch echt. Maar we moeten het doen met wat we hebben. Deze drie stukken geven 33 minuten lange voldoening waar dit al 13 minuten van zijn. Ik vind dit nummer nu al prachtig, maar dat kan alleen maar nog omhoog schieten. Met deze luisterbeurt ontdek ik het eigenlijk pas echt. Die eerste tonen zijn bloedmooi. Het opbouwen naar een climax is goed en de climax zelf is gewoon een en al hemelsheid. Daarna bouwen ze weer op en komt dat prachtige stuk weer. Een van de 8 stukken. Dit is een van de uitblinkers vind ik.

1101 [0637] The Waterboys - Rags (1984)

De Waterboys zijn zeer succesvol in de ladder en dat vind ik terecht. Hun This Is the Sea album is een briljant album en de nummers die voorbij komen zijn stuk voor stuk genietbaar. Dit opgewekt stukje muziek is van veel klasse voorzien. Kritiek is er ook wel, de blazers zijn naar mijn mening niet heel fijn klinkend. Maar er blijft nog veel goeds over. Het einde bijvoorbeeld, sublieme climax.

Youtube Link: Rags

Snoeperd schreef:
1105 ♫ [1290] Bob Dylan - Desolation Row (1965)

We hebben het hier over een geweldig nummer.

Dit is één van m'n favoriete nummers, niet alleen van Dylan, maar tout court! Mooi dat jij 'm ook zo weet te waarderen.

Als je Desolation Row nou 1,2 hoger geeft ben ik al helemaal blij. Een van mijn favoriete nummers van Dylan samen met Sad Eyed Lady Of The Lowlands en Hurricane. Die lange nummers van Dylan vind ik geweldig, dat verhalende boeit me mateloos.

Ja dat heb ik ook wel. Lekker de lyrics meelezen, genieten van het melodietje. Ik hou ook van die lange nummers.

Nu het ladderen gestopt is ga ik proberen even het tempo op te voeren. In anderhalve week wil ik nu bij de 1000 zijn. Zolang we de 1000 eenmaal zijn ingedoken duurt het niet lang meer. Ik denk dat ik voordat ik het weet bij de nog bepalen nummer 1 ben.

1110 [0695] Fatboy Slim - The Rockafeller Skank (1998)
Wel origineel met een mengeling van rock, dance en electronic. Niet iets dat dadelijk mijn voorkeur wegdraagt - melodisch vind ik het te eentonig - maar globaal wel redelijk te doen.
Cijfer: 6,5

1109 [-------] Talk Talk - Does Caroline Know? (1984)
Een beetje apart nummer voor Talk Talk vanwege het exotisch aandoende ritme. Vocaal en melodisch vind het erg geslaagd.

1108 [0493] John Lennon - Working Class Hero (1971)
Misschien wel de beste Lennon-song solo, hij klonk nooit zo emotioneel en aangrijpend als in dit nummer dat ook nog een buitengewoon prachtige tekst heeft. Ook vaak gecoverd (o.a. door Marianne Faithfull).
Cijfer: 10

1107 [0223] Nick Cave And The Bad Seeds - Papa Won't Leave You, Henry (1992)
Misschien dat je aan zijn stem moet wennen maar een aparte stijl heeft hij zeker. Donker en verhalend maar met aanstekelijk refrein.

1106 [-------] Townes Van Zandt - For The Sake Of The Song (1968)
Inderdaad een topsinger-songwriter waarin ik mij veel te laat heb verdiept. Wat een indringende en emotionele stem heeft deze man, ingetogen en erg knappe compositie.

1105 [1290] Bob Dylan - Desolation Row (1965)
Met Bob Dylan krijgen wij nog een topsinger-songwriter. Ik heb geen probleem met zijn nasale stem wellicht omdat ik ermee vertrouwd ben en zijn zang en voordracht zijn ook uniek. Een 11-minuten lang werkstuk dat evenwel blijft boeien mede door de tekst en het heerlijke gitaarspel.

1104 [0902] Portishead - All Mine (1997)
Portishead was één van de belangrijkste trip-hop-bands. Dit nummer heeft een lugubere sfeer - alsof je naar een thriller of horrorfilm kijkt - maar daarom vind ik het juist zo prachtig.

1103 [1046] The House Of Love - Beatles And The Stones (1990)
Fijn liedje over de twee meest legendarische bands van een band waarvan ik verder niet zoveel van ken. Daar zal ik nog wat meer van beluisteren.

1102 [0671] Sigur Rós - Untitled #7 (2002)
Sigur Rós is zowat de meest eigenzinnige band uit de naughties. Natuurlijk heel apart en erg sfeervol, groeiend naar een climax maar je moet dat ook zien als onderdeel van het ganse album ().

1101 [0637] The Waterboys - Rags (1984)
De blazers vind ik inderdaad slecht klinken - productioneel had het beter gekund - maar voor het overige vind ik dat een redelijk rocknummer van Waterboys al boeit die mij minder dan alles van This Is the Sea.

Top 10 nrs. 1101-1200:

1. Belle & Sebastian - The Boy With The Arab Strap (1998)
2. John Lennon - Working Class Hero (1971)
3. Buffalo Springfield - Expecting To Fly (1967)
4. Bob Dylan - Sad-Eyed Lady Of The Lowlands (1966)
5. The Kinks - Shangri-La (1969)
6. Crowded House - Four Seasons In One Day (1992)
7. Gorki - Mia (1992)
8. Dick Dale & His Del-Tones - Misirlou (1962)
9. Dire Straits - Tunnel Of Love (1980)
10. The Sweet - Ballroom Blitz (1973)

Bottom-5:

1. Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised (1970)
2. Carter The Unstoppable Sex Machine - A Prince In A Pauper's Grave (1991)
3. Aphex Twin - Windowlicker (1999)
4. The Killers - Read My Mind (2006)
5. A Tribe Called Quest - Can I Kick It (1990)

Gemiddelde tot nu toe: 7,82

Omdat het finaletijd is, neem ik daar alvast een voorschot op. In principe zou ik zo een lijstje op kunnen stellen (alleen Instant Street en Sinnerman ken ik niet echt goed), maar ik ga de komende toch maar een paar keer de lijst afspelen. Om toch ook hier dat finalegevoel te krijgen, zal ik mijn ‘eerste’ bevinding hier plaatsen. Gewoon alfabetisch (op nummer) en zonder cijfer, zodat mijn lijstje toch onbekend blijft. De posities van vorig jaar heb ik er wel bijgezet, omdat ik dit jaar waarschijnlijk de boel (flink??) om ga gooien.

Om even aan te geven waarom deze finale zo sterk is:
2 maal een top 10 nummer
10 maal een top 100 nummer
11 maal een top 250 nummer (slechts één nummer bij 101-250 dus)

Vorig jaar had ik 7 maal top 100 (waarvan 1 top 20) en 8 keer top 250 (ook toen slechts één nummer bij 101-250, dat was toen “Heroes”). Dat ligt ook wel deels aan een aantal nummers die ik zelf in het loop van dit jaar meer ben gaan waarderen, maar er zijn ook wat mooie nieuwe bij gekomen (o.a. Svefn-G-Englar). 3 maal top 100 van vorig jaar is overigens afgevallen: Riders On the Storm, God Only Knows en Perfect Day.

Zonder verder gelul, hier de eerste 16 nummers:

Sam Cooke - A Change Is Gonna Come (-)
We beginnen gelijk met wat na What’s Going On misschien wel de grootste soulklassieker is. Steevast bovenin te vinden bij iedere soullijst die je tegenkomt en gek genoeg niet eens in de keuzelijst bij de Top 2000. Hoewel ik sterke twijfels heb bij de vraag of dit nummer over een paar weken stand heeft gehouden tussen al die toppers, kan ik toch zeggen dat dit nummer een mooie aanwinst is voor de lijst. Wonderful World zou overigens een mooiere aanvulling geweest zijn.

The Beatles - A Day In The Life (-)
Eindelijk! Eindelijk hebben The Beatles ook een keer hun zwaar verdiende finaleplek. Helaas niet met Here Comes the Sun, maar ook met deze kan ik zeer goed leven. Welk spel je ook speelt hier, A Day in the Life zal altijd als winnaar uit de bus komen. De klassiekerstatus meer dan waardig. Ik moet eerlijk bekennen dat dit nummer het afgelopen jaar veel pieken en dalen heeft gehad in mijn eigen lijst.

The Cure - A Forest (07)
De onbetwiste nummer 1 van vorig jaar en doet het hier ook al jaren goed. Zoals bij velen ook mijn eerste kennismaking met deze geweldige band. Ik vind het overigens raar om dit nog als The Cure-nummer te zien. Het is meer een standalone nummer voor mij. Overigens niet hun beste, maar The Same Deep Water As You komt nou eenmaal niet boven de 200 uit. Maar wel Gallup op zijn hoogtepunt hoor. De beste basspeler, geen twijfel.

Joy Division - Atmosphere (28)
De overgang tussen de goede Joy Division (Unknown Pleasures) en de slaapverwekkende Joy Division (Closer). Deze gaat meer richting de slaapverwekkende kant. Snapte vorig jaar niet wat dit in de finale te zoeken had en snap het nu niet. Nummers als Shadowplay zijn een veelvoud beter.

Pearl Jam - Black (-)
Al vanaf de eerste kennismaking met Black vind ik het geweldig. Na de tranentrekkende uitvoering bij het afscheid van Kink FM een boost gehad. Na een ervaring met een overleden... kennis is het nooit meer goed gekomen met dit nummer. Bij die slotzinnen krijg ik steevast kippenvel. Deze komt hoog, heel hoog.

Pixies - Debaser (29)
Zoveel goede nummers en dan haalde deze vorig jaar de lijst. Gelukkig wordt de Pixies-eer dit jaar gered door Where Is My Mind?, want straks gaat men nog denken dat ze een slechte band zijn. Veel herrie, weinig wol. Ik heb het al vaker gezegd, maar Debaser is de definitie van die uitdrukking.

Depeche Mode - Enjoy The Silence (04)
Oei, weer zo’n zwaargewicht. De eerste keer was tijdens de Veronica Top 1000 Allertijden. Depeche Mode? Nooit van gehoord. En BAM! Wat een lekker nummer was dat zeg. Stond op zijn hoogtepunt bijna top 20 in mijn top 250. Ooit wees Arrie op die geile baslijn. Sindsdien kan ik er niet omheen: hij had gelijk!

David Bowie – “Heroes” (08)
Het moeilijkste nummer om te beschrijven, want wat maakt dit nummer zo geniaal? Ik kan geen betere beschrijving bedenken als het komt door de schwung. Zo heerlijk nonchi ( :’)), maar tegelijkertijd ook ijzersterk.

The Smiths - How Soon Is Now? (15)
Er waren 3 nummers die dé (MuMe Ladder)-ontdekkingen van 2010 waren: de eerste vinden we helaas niet terug dit jaar, dat was Psycho Killer, de tweede komt straks en dit is de derde. Het was winter, de straten lagen vol met sneeuw. Zo erg dat ik lopend naar de kapper moest. Helemaal niet erg, want ik had immers de MuMe Ladder op mijn iPod gezet. Stampend op de bas van Psycho Killer liep ik door Hilversum heen. En genietend van die heerlijke rif (noem je dat zo?) van dit nummer. Toen wist ik dat dit een torenhoge favoriet van mij zou gaan worden. Dit nummer straalt kracht uit. Pas toen het nummer afgelopen, merkte ik dat dat het een live-versie was.

dEUS - Instant Street (-)
Mja, een nummer met twee gezichten. Een sterk begin, maar een heel slap einde. Mond uit in een soort zinloze geluidsmuur.

The Clash - London Calling (09)
Hier dan de derde grote ontdekking van vorig jaar. Het hoogste onbekende nummer van mij van vorig jaar. Goed ingeschat destijds, want ik vind het nog steeds een geweldig nummer. Het album bleek een wat minder succes.

Joy Division - Love Will Tear Us Apart (23)
Bijna verdween deze dit jaar uit de finale. Maar zoals elk jaar komen dit soort favorieten kleine tegenslagen wel te boven. Moet zeggen dat ik deze niet gemist had. Ik vind het een leuk en aardig nummer, maar meer voor rond plek 300 (zoals bij de Top 2000).

Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) (-)
Terecht dat deze erin staat, want het is een mooi nummer. Alleen doe dan een andere van AF eruit, want drie keer hetzelfde album is wel een behoorlijke overkill. Heb echt geen flauw idee waar de nummers van Arcade Fire dit jaar gaan eindigen, want ze zijn wel gestegen in mijn achting.

Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) (27)
Sowieso dat deze hoger staat dit jaar. Moet wel zeggen dat ik niet denk dat er reuzesprongen gaan komen, maar sluit absoluut niet uit dat deze dit jaar de hoogste Arcade Fire gaat worden. Het opzwepende vind ik nu een stuk beter dan vorig jaar.

Talking Heads - Once In A Lifetime (-)
Psycho Killer eruit, deze erin. Ik zou het volgend jaar liever weer andersom zien, maar deze mag er ook best zijn.

Radiohead - Paranoid Android (11)
Vorig jaar net buiten de top 10. Daar gaat dit jaar zeker verandering in komen. Hou mijn lijstje in de gaten!

Geweldig idee Chevy Ik overdenk het om dit ook te gaan doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:19 uur

geplaatst: vandaag om 02:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.