MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van alle decennia (De Grote Finale)

zoeken in:
Toch nog een aantal verrassingen, Elbow en The Smiths verrassend hoog. En ook Arcade Fire had ik niet zo hoog ingeschat. Het zal denk ik een kwestie van tijd zijn en dan staat Funeral bij de bovenste 10 in de Top 250.

Verder heel erg leuk dat Mingus de beste 25 heeft gehaald Die staat sinds gisteren in mijn eigen Top 10.

Chevy bedankt!

Misterfool
Geen 5* plaat van mij in de top 10. Wel drie die er tegenaan zitten(4.5* voor elbow.wish you were here en Ok comp), twee die ik nog eens wil beluisteren(sigur ros en Pearl Jam), twee die niet mijn ding zijn(funeral/the queen...) en drie die ik wel redelijk vind(the doors/UP)

The Doors vind ik met afstand het beste wat er in de top 10 te vinden is.

Misterfool
Voor mij is dat dan toch Wish You Were Here.

Dat vind ik dan weer met afstand de slechtste

Bedankt voor deze mooie lijstjes, chevy! Was leuk om ze te volgen. Geeft veel stof om nog te beluisteren... met stip op één toch wel Arcade Fire. Had hiervoor nog nooit van Funeral gehoord, maar als ie telkens zo hoog staat moet ik toch eens gaan luisteren.

Jammer dat U2 zo laag staat en geen Achtung Baby

Het is even wachten op de officiële lijst, want vigil wees me er vandaag op dat postpunker twee keer dezelfde plaat in zijn lijstje had. Voor de top 50 maakt dit sowieso geen verschil, maar het is toch leuker als de eindlijst klopt (of als ik in ieder geval de illusie heb dat die klopt )

orbit schreef:
Beetje teleurstellende top10.. maar het is duidelijk dat we hier dicht tegen de consensus van de top250 aanzitten, wat op zich ook wel logisch is natuurlijk.
Dat klopt, maar toch vind ik het interessant om te zien welke albums er nou echt bovenuit steken. Deze top 250 is toch een stuk abstracter dan een lijst als deze. En daarmee bedoel ik dat ik de samenstellers ken en hun smaak weet. Daardoor geloof ik de lijst meer. Klinkt misschien raar, maar lijstjes als deze vind ik 10x interessanter. Dit geldt ook op MovieMeter.

Voor mij is het eens te meer duidelijk hoe zeer de "hoe meer stemmen, des te hoger in de top 250"-regel geldt. Albums als Origin of Symmetry, Whatever People Say I Am, That's What I'm Not, Californication, Eigen Wereld en An End Has a Start staan boven albums als New Gold Dream, Led Zeppelin, Doolittle, L.A. Woman etc. simpelweg omdat ze meer stemmen hebben.

Van Origin of Symmetry vind ik het ontbreken in de top 50 overigens zeer opmerkelijk. In eerste instantie gooide ik het op een overkill aan meesterwerken, maar nu was Origin of Symmetry alleen, dus ik heb geen reden voor het ontbreken ervan.

orbit schreef:
Beetje teleurstellende top10.. maar het is duidelijk dat we hier dicht tegen de consensus van de top250 aanzitten, wat op zich ook wel logisch is natuurlijk.

Er is toch wel een serieuze filter: Coldplay en Muse vallen hier door de mand. Daarom alleen al vind ik deze lijst tientallen malen interessanter dan de top 250, en een inspiratiebron voor ontdekkingen de komende maanden
Fantastische topics waren dit, bedankt!!!

Nu ben ik toch wel erg benieuwd naar de volledige lijst. Maar verder bedankt voor de mooie topics, chevy.

k.grubs
De Grote Finale was wat mij betreft niet meer nodig, ik kon ook geen goede top 20 uit het aanbod maken. Het top 2000 effect zullen we maar zeggen. Verder erg leuke reeks Chevy, broeva haro!

Ik wil Chevy hartelijk bedanken voor de finale en de voorrondes, het was een zeer leuk initiatief Bedankt voor het werk dat je erin hebt gestoken.

De top 10 bevatte inderdaad 2 verrassingen, misschien is Elbow een tikkie hoog, maar de meeste staan verdiend en verwacht in de top 10: het zijn toch dé klassiekers (hier op MuMe).

Maarre, Chevy, waar is Neutral Milk Hotel dan geëindigd?

Ik had Arcade Fire graag op 1 gezien maar ik had de tweede plaats ook niet verwacht, voor The Dark Of The Moon en Abbey Road!

De nummer 1 voor Radiohead was wel te verwachten.

Met hoeveel punten verschil als ik vragen mag?

@Don; Eerlijk is eerlijk, The Beatles hadden er wel 6 en Pink Floyd 4. Nu hadden alle artiesten één album die weinig presteerden (Magical Mystery Tour, Piper at the Gates.. en Neon Bible), dus daar staan ze gelijk in. Ik ben benieuwd hoe The Beatles het gedaan zouden hebben met bv. de helft van het huidige aantal. Zouden ze echt om de overwinning mee hebben gedaan? Ik denk het niet, maar ik zal eens kijken of ik een totaalscore per artiest kan maken.

niels94 schreef:
Ik heb de lijst hier niet bij me, maar dat zal 1-3 punten zijn.

niels94 schreef:

Net zoveel als het aantal zuivere noten die Jeff Mangum zingt op het album.

Dat zijn er heus wel meer dan 3 hoor

Ik wil overigens nog een opmerking maken betreffende Marillion. Ik denk dat eigenlijk iedereen verrast was door de 3e plek in de 00s en ook de 11e plek in de 90s was niet geheel verwacht. In de 80s haalden Misplaced Childhood de lijst en Script for a Jester's Tear en Clutching at Straws kwamen ook nog door de cut heen. Maar liefst 5 albums voor een band die over het algemeen bekend staat als eentje die een hechte, trouwe fangroep heeft. Het zou dan ook daarom zijn dat deze albums zo hoog geëindigd zijn. Maar is dat wel zo?

Ik denk van niet. Brave haalde op een paar punten na de lijst niet (53e), Misplaced Childhood eindigde rond de 65e en eerder noemde ik al Marbles die 79e is geworden. Ook Script for a Jester's Tear en Clutching at Straws zijn maar net buiten de top 100 gevallen. Volgens mij hebben ze bewezen een blijvertje te zijn en alom geliefd te zijn. Dat doet mij deugd. Zelf ben ik pas recentelijk begonnen met mijn zoektocht binnen hun rijke oeuvre, maar ik kan hem iedereen aanraden.

Stijn_Slayer
orbit schreef:
The Doors vind ik met afstand het beste wat er in de top 10 te vinden is.

Mee eens. De rest is voor top-10 begrippen toch redelijk teleurstellend. Bijv. Sigur Ros vind ik dan wel erg goed, maar hoeft van mij ook weer niet zo hoog te eindigen.

Chevy, ga je de volledige lijst nog posten? Ben benieuwd waar de Arctic Monkeys geeindigd zijn.

Verder een mooie top 10, met de nummer 8-notering van The Smiths als erg welkome verrassing. Verder is OK Computer natuurlijk een terechte nummer 1, de prachtige dromerige sfeer, het constante niveau, de grote rij klassiekers, ja ja terecht.

En over Funeral, dat album is toch zo toegankelijk als maar kan? Had er geen moeite mee

Wat je vaak hoort over Funeral is dat de meeste mensen het na één luisterbeurt wel leuk vinden, maar dat het soms lang duurt voordat men ook gaat inzien wat er nou écht zo geweldig aan is. Dat heb ik meestal met 'ontoegankelijkere' albums. Neem Joy Division: vond ik aan het begin prima muziek, maar het kostte tijd voordat ik het een 4,5 kon geven. Ik denk dat ontoegankelijke muziek niet per se muziek is die 'raar' of gewoon niet goed klinkt bij de eerste luisterbeurt.

Snoeperd schreef:

En over Funeral, dat album is toch zo toegankelijk als maar kan? Had er geen moeite mee

Jij vond Funeral al na 1 luisuterbeurt goed!?!?
Koste mij wel een luisterbeurt of 10, maar staat nu wel veilig in mijn top 10

nico1616 schreef:
Er is toch wel een serieuze filter: Coldplay en Muse vallen hier door de mand.

Mooi inderdaad dat Coldplay eruit gefilterd is. Maar we krijgen Elbow ervoor terug op een onbegrijpelijk hoge plek Nog bedankt voor je inzet en enthousiaste stukjes chevy!

Inderdaad erg mooi dat OK Computer hier ook gewoon op 1 staat. Bevestigt nogmaals dat alle huilie huilies die klagen dat hij niet op eerlijke wijze bovenaan staat in onze Top 250 ongelijk hebben. Je mag het best een schijtalbum vinden, maar ontkennen dat dit een van de meest gewaardeerde platen van de moderne popmuziek is, is van de zotten.

Elbow is voor mij toch wel de grootste verrassing in de uitslag. Misschien moet ik me binnenkort ook eens aan die band gaan wagen...

Ookal is de rest van de top-10 niet echt verrassend, dit was een erg leuk topic om te volgen. Chevy, bedankt!

Toffe lijst, mooi gedaan hoor Chevy! De komende tijd maar eens wat onbekende albums gaan checken, zit vast nog genoegs leuks tussen.

Waren er trouwens nog plannen voor een soortgelijke lijst met livealbums of is dat plan alweer van de baan?

Bedankt Chevy voor het harde werk

guitarwally schreef:
(quote)

Jij vond Funeral al na 1 luisuterbeurt goed!?!?
Koste mij wel een luisterbeurt of 10, maar staat nu wel veilig in mijn top 10

Nou, bij luisterbeurt 1 vond ik de sound al goed en zo, maar volgens mij heeft het mij niet meer dan twee extra luisterbeurten gekost om de geweldige nummers te ontdekken. Misschien komt het gewoon omdat het me heel erg bevalt, alles eraan is goed, vandaar ook de nummer 11 in mijn top 10

Ok, geen bericht van postpunker, dus ik zal vanmiddag de volledige lijst plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:34 uur

geplaatst: vandaag om 15:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.