MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top X: BeNeLux (of De Lage Landen)

zoeken in:
de ene toevoeging mag er in ieder geval wel zijn

Casartelli schreef:
... en is de oudste plaat slechts uit 1992.

Dit is op zich niet verrassend en ik denk ook dat het merendeel van de platen die de eindlijst gaan halen van na 1992 zijn... Scandinavië is booming, maar dat is iets van de laatste twee decennia, en vooral het laatste decennium.

Maar leuk! deze Scandinavië lijst. Ik ken vrij veel uit Scandinavië, maar ik merk toch alweer, na pas een 20+ ingediende lijstjes, dat er nog een hoop meer te ontdekken is.

1. Dozer - Beyond Colossal
2. Dozer - Through the Eyes of Heathens
3. Sigur Rós – Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust
4. Refused - The Shape of Punk to Come
5. Khoma - The Second Wave
6. Gazpacho - Tick Tock
7. Saybia - The Second You Sleep
8. Sigur Rós – ( )
9. Kings of Convenience - Riot on an Empty Street
10. The Leaves - Breathe
11. Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood
12. José González - Veneer
13. Sigur Rós – Ágætis Byrjun
14. Gazpacho - Night
15. Motorpsycho - Trust Us

Zo kom je wel aan een "playlist" van uitersten....

01. Mercyful Fate - Don't Break the Oath (1984)
02. Yngwie J. Malmsteen's Rising Force - Rising Force (1984)
03. Tristania - Beyond the Veil (1999)
04. Therion - Vovin (1998)
05. Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven (2010)
06. Shining - Blackjazz (2010)
07. Björk - Debut (1993)
08. Motorpsycho - Let Them Eat Cake (1999)
09. Opeth - Damnation (2003)
10. Artillery - By Inheritance (1990)
11. The Hellacopters - Payin' the Dues (1997)
12. ABBA - Gold (1993)
13. Kent - Isola (1997)
14. Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness (2010)
15. Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)
16. Madrugada - Madrugada (2008)
17. Arcturus - The Sham Mirrors (2002)
18. Neneh Cherry - Raw Like Sushi (1989)
19. Bathory - Under the Sign of the Black Mark (1987)
20. Hedningarna - Kaksi (1992)

... maar toch nog wel overwegend metaal.

(opmerking: kende ik nog niet, maar gaat nu veranderen dankzij dit topic: Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963) )

01. Shape of Despair - Angels of Distress (2001)
02. Pharaoh Overlord - #1 (2000)
03. Opeth - Watershed (2008)
04. Circle - Prospekt (2000)
05. Draconian - Turning Season Within (2008)
06. Isole - Silent Ruins (2009)
07. In Vain - Mantra (2010)
08. Galacticka - Apocalypse Psychedelicka (2007)
09. Mew - Frengers (2003)
10. Pharaoh Overlord - Live in Suomi Finland (2006)
11. Candlemass - Nightfall (1987)
12. Dozer - Beyond Colossal (2008)
13. Colosseum - Chapter 1: Delirium (2007)
14. Death Breath - Stinking Up the Night (2006)
15. Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus (1986)
16. Khoma - The Second Wave (2006)
17. Refused - The Shape of Punk to Come (1998)
18. Mew - No More Stories Are Told Today. I'm Sorry. They Washed Away. No More Stories. the World Is Grey. I'm Tired. Let's Wash Away. (2009)
19. Opeth - Ghost Reveries (2005)
20. Øresund Space Collective - It's All About Delay (2006)

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Editie #4: Scandinavië:

Er zijn vrijwel geen regels, behalve dat de albums, uiteraard, uit Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen of Zweden moeten komen.

Alleen behoren Finland en IJsland niet tot Scandinavië.

Dit zou De MuMe Top X: Nordic Countries moeten heten.

Wikipedia schreef:
Scandinavië is de naam waarmee een gebied in het noorden van Europa wordt aangeduid. De term Scandinavië wordt op drie verschillende manieren gedefinieerd:

1. Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied dat gelijk staat met het Scandinavisch schiereiland, wat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden.
2. Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van "Norden" is (zie derde definitie).
3.Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als "Norden" en in het Fins als "Pohjoismaat".
Meestal wordt de tweede of de derde definitie gebruikt.

Hangt er dus maar net vanaf welke definitie je zelf gebruikt, maar ik ben het wel met je eens dat het argument dat de definitie die ze in Scandinavië gebruiken de goede is toch wel een erg sterk argument is.

Onweerwolf
Die derde definitie is dus de definitie van Nordic Countries en niet van Scandinavië. De eerste definitie is geografisch Scandinavië en de 2e is cultureel Scandinavië.

Overigens wordt tegenwoordig ook Estland vaak tot de Nordic Countries gerekend wegens de historische betrekkingen van dat land met de andere nordic countries. De zogenaamde 'Nordic with a twist'.

Scandinavië is wat mij betreft een gevoelsterm, net als dat ik er ik er een landje naast kan zitten als ik de Balkan-landen zou noemen.

Jasper, voor bijvoorbeeld Amerikanen is geheel Europa soms ook een 'gevoelsterm'. "The Netherlands... that's in Germany, right?" (Ik verzin het niet, heb de vraag werkelijk meer dan eens gesteld gekregen.) Waarmee ik maar zeggen wil: leuk voor de outsiders, om het dan maar te af te doen als een gevoelskwestie, maar voor de personen die het betreft ligt dat vaak toch net wat minder makkelijk...

Desalniettemin is Scandinavië wel een lastig geval.

Arrie schreef:
... maar ik ben het wel met je eens dat het argument dat de definitie die ze in Scandinavië gebruiken de goede is toch wel een erg sterk argument is.

(Beetje flauw wellicht, maar) Mijn vriendin is Deens en ik heb het hier wel eens met haar en haar familie over gehad. Voor hun zelf is het eigenlijk net zo vaag en hangt het maar net van de context af (en dus welke definitie ook zij hanteren).

Cultureel waren ze toch geneigd Finland als deel van Scandinavië te beschouwen, maar dan wel als het 'vreemde neefje'. De periferie. Ik geloof dat één van hun de Finnen nog bestempelde als de Scandinaviërs die ooit 'de vijand' (Rusland) binnen hadden gelaten en daarom nu een rare taal spreken en er wat vreemde gewoontes op nahouden.

IJsland daarentegen was dan weer ab-so-luut geen Scandinavië, maar daar kwam vermoedelijk wel een heeeel klein beetje partialiteit bij kijken.

Edit: point being, ik weet eigenlijk niet wat m'n punt was. Maar er is wel iets te zeggen voor zowel ze te betrekken, dan wel ze niet te betrekken. Niet te moelijk over doen dus. Ja, dat was misschien mijn punt wel.

Goed... hier hebben misschien mensen een punt... maar volgens mij heeft bijna iedereen die tot nu toe de lijst heeft ingevuld dat 'inclusief Finland en IJsland' gedaan... Laten we dus deze definitie blijven hanteren en als er liefhebbers voor zijn een andere keer nog Noorwegen, Zweden, Denemarken en voor mijn part Hong Kong en Chili doen, alle lijstjes nu gaan herzien lijkt me wat overdreven.

Ja, wat de wetenschapper hierboven zegt. Lang verhaal kort is dat eigenlijk het enige punt dat er nog echt toe doet.

Onweerwolf
Ik zou het dan dus Nordic Countries noemen, maar dat moeten jullie zelf weten. Dat is in ieder geval correct.

Arrie schreef:
Wikipedia: << Scandinavië is de naam waarmee een gebied in het noorden van Europa wordt aangeduid. De term Scandinavië wordt op drie verschillende manieren gedefinieerd:

1. Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied dat gelijk staat met het Scandinavisch schiereiland, wat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden.
2. Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van "Norden" is (zie derde definitie).
3.Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als "Norden" en in het Fins als "Pohjoismaat".
Meestal wordt de tweede of de derde definitie gebruikt. >>

Hangt er dus maar net vanaf welke definitie je zelf gebruikt, maar ik ben het wel met je eens dat het argument dat de definitie die ze in Scandinavië gebruiken de goede is toch wel een erg sterk argument is.

en dan is er natuurlijk nog definitie nummer vier, die van Herr Chevy:

chevy93 schreef:
Editie #4: Scandinavië:

Er zijn vrijwel geen regels, behalve dat de albums, uiteraard, uit Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen of Zweden moeten komen.

Waarvan het dus erg duidelijk is dat dit degene is die hier van toepassing is, wetenschappelijk verantwoorde titel of niet.

1. At the Gates - Slaughter of the Soul
2. Refused - The Shape of Punk to Come
3. Volbeat - Rock the Rebel/Metal the Devil
4. The Haunted - Versus
5. Covenant - Nexus Polaris
6. Marduk - Panzer Division Marduk
7. Enslaved - Vikingligr Veldi
8. Nasum - Inhale/Exhale
9. Emperor - In the Nightside Exlipse
10. Ulver - Perdition City

11. Sólstafir - Köld
12. In Vain - The Latter Rain
13. Dissection - Storm of the Light's Bane
14. Dismember - Like an Everflowing Stream
15. The Quill - In Triumph
16. Immortal - Pure Holocaust
17. Thunderstone - Evolution 4.0
18. Demilich - Nespithe
19. Jóhann Jóhannsson - Fordlândia
20. Witchery - Don't Fear the Reaper

rabbit
Uhh.. dat wordt moeilijk. Ik kan alleen al met Sincerely Yours releases een top 15 vullen..

1. jj - jj n° 2
2. Air France - No Way Down
3. ceo - White Magic
4. The Tough Alliance - New Waves
5. Air France - On Trade Winds
6. Joel Alme - Master of Ceremonies
7. The Tough Alliance - A New Chance
8. The Tough Alliance - Neo Violence
9. ceo - Come With Me
10. jj - jj n° 1
11. Kendal Johansson - Blue Moon

^^^^^ allemaal 4,5-5* ^^^^^

12. jj - Kills
13. jj - Let Go / My Way
14. jj - a jj 12
15. jj - jj n° 3
16. Memory Cassette - Call & Response
17. Memory Tapes - Seek Magic

1. Kent - isola
2. Melissa Horn - Säg Ingenting Till Mig
3. Sigur Rós - ( )
4. Johnossi - Mavericks
5. Lampshade - Because Trees Can Fly
6. Hello Saferide - More Modern Short Stories From Hello Saferide
7. Opeth - Blackwater Park
8. Carolina Wallin Pérez - Pärlor Och Svin
9. Anna Ternheim - Leaving on a Mayday
10. Agnes Obel - Philharmonics
11. Lykke Li - Wounded Rhymes
12. Saybia - The Second You Sleep
13. Håkan Hellström - Nåt Gammalt, Nåt Nytt, Nåt Lånat, Nåt Blått
14. Søren Huss - troen & ingen
15. Serena Maneesh - Serena Maneesh
16. First Aid Kit - The Big Black and the Blue
17. Necrophobic - The Nocturnal Silence
18. Impaled Nazarene - Tol Cormpt Norz Norz Norz
19. Teitur - Let the Dog Drive Home
20. Artillery - Fear of Tomorrow

Vigri - Pink Boats zou ik er ook nog graag tussen zetten maar zou niet weten voor welk album ik hem moet vervangen

Arrie schreef:
Die Wikipedia-pagina heb ik inderdaad opgezocht. Ik wilde in eerste instantie IJsland er ook helemaal niet bij betrekken, maar kon ze moeilijk negeren. Wilde het ook eigenlijk "Het Hoge Noorden" noemen, maar Scandinavië is het geworden vanwege die Wiki-pagina. Alleen (het echte) Scandinavië zal toch iets te hoog gegrepen zijn, vrees ik.

Sowieso is het kwaad al geschied, dus so be it.

In willekeurige volgorde, ff uit mijn hoofd:

The Nomads - where the wolf bane blooms
The Field - from here we go sublime
The Field / looping state of mind
Sort Sol - everything that rises ... must converge
Twice A Man - music for girls
Motorpsycho - angels & demons at play
Hanne Hukkelberg Rykenstrasse

allemaal klassiekers van 1982 tot nu

vanson
01. Sigur Ros - ()
02. Motorpsycho - Angels and Daemons at play
03. Sigur Ros - Agaetis Byrun
04. Madrugada - Industrial Silence
05. Sigur Ros - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust
06. The Field - From here we go sublime
07. Meshuggah - Catch 33
08. Kings of Convenience - Riot on an empty street
09. Madrugada - Madrugada
10. Motorpsycho - Blissard

rabbit schreef:
17. Memory Tapes - Seek Magic

Klinkt inderdaad alsof het uit Zweden of Noorwegen komt maar is toch echt Amerikaans (New Jersey).

De wikipedia-definitie is sowieso behoorlijk vaag/circulair gedefiniëerd:

Uit pure geografie kun je geen namen afleiden. Namen worden door mensen gegeven en hier ontbreekt wie nou eigenlijk de term Scandinavië gebruikt. Is het alom geaccepteerd door geografen? Zo ja, dan zullen die daar toch ook een of andere (waarschijnlijk politieke) reden voor hebben, die dan weer niet genoemd wordt.

Twee definities in één? Er is een verschil tussen de politiek (is er een echte unie?) en het volksbegrip. Bovendien, als je de definitie hanteert die Scandinaviërs hebben impliceer je al een definitie van Scandinavië en sluit je in dit geval dus Finland sowieso buiten, los van wat die er wel of niet van denken.
Meestal wordt de tweede of de derde definitie gebruikt.

Dit is ongeveer wat er onder punt twee hoort te staan. De Noordse raad is het politieke, geheel wat anders dan het politieke of culturele. Dit is eerder het begrip van de inwoners van de landen, maar dat is in dit geval niet echt doorslaggevend.

Excuses voor de onderbreking, maar ik voelde me geroepen om aan te tonen dat Wikipedia in dit geval een ietwat onnauwkeurige bron blijkt. Ik zal ter compensatie zelf ook wel een lijstje toevoegen dan.

1. Sigur Rós - Ágætis Byrjun
2. Agnes Obel - Philharmonics
3. Sigur Rós - ()
4. Saybia - The Second You Sleep
5. Madrugada - Industrial Silence
6. Björk - Debut
7. Björk - Post
8. Saybia - These Are the Days
9. Madrugada - Madrugada
10. Madrugada - The Nightly Disease
11. Søren Huss - Troen & Ingen
12. Björk - Homogenic
13. Madrugada - The Deep End
14. Paatos - Kallocain
15. Bel Canto - Birds of Passage

1. Madrugada - Madrugada
2. Kent - Isola
3. Kashmir - The Good Life
4. The September When - Hugger Mugger
5. Mew - Frengers
6. Madrugada - The Nightly Disease
7. The Kissaway Trail - The Kissaway Trail
8. Airbag - Identity
9. Opeth - Damnation
10. Decorate Decorate - Instructions
11. Saybia - The Second You Sleep
12. Autopulver - F-Words
13. Motorpsycho - Trust Us
14. Sigur Rós - ( )
15. Jet Black Joe - You Ain't Here
16. a-ha - Hunting High And Low
17. Kaizers Orchestra - Evig Pint
18. Röyksopp - Melody A.M.
19. Gazpacho - Tick Tock
20. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness

1. Cult of Luna - Somewhere Along the Highway
2. Sigur Rós - ( )
3. Meshuggah - Nothing/Re-Nothing
4. Kingston Wall - II
5. Cult of Luna - Salvation
6. Sigur Rós Með suð í eyrum við spilum endalaust
7. Meshuggah - Catch Thirtythree
8. Shining (No) - Blackjazz
9. Shining (Zwe) - VI: Klagopsalmer
10. Meshuggah - ObZen

11. Children of Bodom - Hate Crew Deathroll
12. Rotten Sound - Cycles
13. Nasum - Shift
14. Amorphis - Silent Waters
15. Kvelertak - Kvelertak
16. Circle - Hollywood
17. Trentemoller - The Last Resort
18. Pagan's Mind - Enigmatic: Calling
19. Opeth - Blackwater Park
20. Royal Hunt - Paradox II: Collision Course

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik ben voor

Heb sowieso VEEL meer Duitse stemmen dan Nederlandse, al kan ook dan met gemak nog een top 20 vullen.

Ik ben ook voor een Duitse editie

andnino schreef:
Excuses voor de onderbreking, maar ik voelde me geroepen om aan te tonen dat Wikipedia in dit geval een ietwat onnauwkeurige bron blijkt. Ik zal ter compensatie zelf ook wel een lijstje toevoegen dan.
Geef liever aan wat Scandinavië nou precies inhoudt (volgens jou). Ik ben nu wel benieuwd.

chevy93 schreef:
(quote)
Geef liever aan wat Scandinavië nou precies inhoudt (volgens jou). Ik ben nu wel benieuwd.

Haha, ik probeer juist te laten zien hoe een "precies" antwoord waar hier blijkbaar naar gezocht wordt niet bestaat. Ik denk dat veel mensen hier graag een definitie zien die enige autoriteit heeft, liefst een die IJsland meerekent (omdat daar veel goede albums vandaan komen), en heel stiekem misschien ook wel een die Finland buitensluit (omdat daar vooral metal vandaan komt ). Maakt mij niet uit welke definitie gebruikt wordt trouwens, zolang de argumenten daarvoor maar niet zo vaag zijn als die van wikipedia eerder op deze pagina.

Mijn lijstje:

1. Motorpsycho - Trust Us
2. Opeth - Morningrise
3. Shining - V: Halmstad
4. Moonsorrow - Verisäkeet
5. The Tallest Man on Earth - Shallow Grave
6. Opeth - Still Life
7. Enslaved - Axioma Ethica Odini
8. Opeth - Blackwater Park
9. Motorpsycho - Timothy's Monster
10. Madrugada - Industrial Silence
11. Cult of Luna - Salvation
12. Jan Johansson - Jazz På Svenska
13. Sigur Rós - ( )
14. In the Woods... - Omnio
15. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt
16. Motorpsycho - Phanerothyme
17. First Aid Kit - The Big Black and the Blue
18. Sigur Rós - Ágætis Byrjun
19. Ihsahn - After
20. Ghost Brigade - Until Fear No Longer Defines Us

9x Zweden
7x Noorwegen
2x Finland
2x IJsland

Hmm leuk topic. Maar eens in de gaten houden. Mijn lijstje dan maar:

1. Pain of Salvation - BE
2. Ghost - Opus Eponymous
3. Enslaved - Left Hand Path
4. Ghost Brigade - Until Fear No Longer Defines Us
5. Katatonia - Brave Murder Day
6. the Tallest Man on Earth - Man Hunt
7. Satyricon - Nemesis Divina
8. Sabaton - Primo Victoria
9.Volbeat - Rock the Rebel / Metal the Devil
10. Mercyful Fate - Don't Break the Oath
11. Bathory - Bathory
12. Enslaved - Axioma Ethica Odini
13. Artillery - By Inheritance
14. Backyard Babies - People Like People Like People Like Us
15. OZ - Fire in the Brain
16.Candlemass - Nightfall
17. Wolf - the Black Flame
18. Crashdiet - Generation Wild
19. Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant
20. Evergrey - Glorious Collision

Gast
geplaatst: vandaag om 06:23 uur

geplaatst: vandaag om 06:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.