menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Live Collectie

zoeken in:
avatar van chevy93
Tijd voor een nieuw topic. Een topic dat eigenlijk al wil starten sinds ik hier actief ben geworden en met de aankomende vakantie heb ik hier lekker de tijd voor.

Als fervent fan van live-optredens vind ik het eeuwig zonde dat het zo’n onderbelicht gedeelte van deze site is. Nu kunnen we hier een discussietopic van maken over waarom live wel of niet meer beluisterd zou moeten worden, maar laten we er gewoon een gezellig topic van maken voor de mensen die wél enorm graag naar live-optredens kijken/luisteren.

Het is alleszins niet de bedoeling om dit een autoritair eenrichtingsverkeer-systeem te laten worden waarbij jullie alleen maar moeten slikken wat ik te bieden heb, maar het moet ook geen “drop zoveel favorieten van je die toch nooit iemand beluisterd”-idee worden. Ik wil vooraf dan ook geen afspraken of belemmeringen invoeren, maar hoop op wederzijds begrip.
Overigens heb ik zelden of geen problemen met het feit als een live-uitvoering opgepoetst wordt. Het is uiteindelijk toch het resultaat dat telt.

Om dan maar gelijk daad bij woord te voegen, een mooi rijtje, al zeg ik zelf.

Fleetwood Mac - The Chain (1982)


Mirage Tour ’82 (tevens te vinden op de gelijknamige DVD)
Oorspronkelijk van: Fleetwood Mac - Rumours (1977)

Uiteraard in de beste bezetting die ze hadden, met McVie op de bas, de gestoorde Mick Fleetwood op de drums (zie ook de bezeten blik vanaf 3:24). Maar uiteraard wordt de show hier gestolen door Buckingham en Nicks. Wie een beetje de voorgeschiedenis kent van deze twee, kan wel indenken dat deze samenzang meer dan doorsnee is. De emotie die hier vanaf spat, is nog altijd één van de beste op live gebied. En die gestoorde solo van Buckingham op het einde is ook zeker geen straf.

Ólafur Arnalds - Gleypa Okkur (2010)


Bridgewater Hall, 1 juli 2010
Oorspronkelijk van: Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness (2010)

Geen gillende gitaren, maar de zachte klanken van klassieke muziek anno 2010. Samen met een heel orkest (RNCM Symphony Orchestra). Mij kan je in ieder geval opvegen.

Herman van Veen - Suzanne (1969)


50 Jaar Onderweg (DVD)
Oorspronkelijk van: Herman van Veen - Herman van Veen II (1969)

Wat kunnen mensen toch mooi luisteren.
Een ietwat rare comment, maar bekijk dit filmpje en snap waarom dit een schitterend gezicht is en waarom ik niet voor een Cohen-versie gekozen heb. In tegenstelling tot veel andere filmpjes wordt er hier meer gefocust op het publiek dan op de artiest zelf. Muziek is emotie en eindelijk wordt hier eens de emotie van de luisteraars perfect weergeven. En dan maakt het niet uit of het Herman van Veen, Leonard Cohen of Wolter Kroes is.
Want er is imo geen beter beeld mogelijk dan van een luisteraar die verstomd staat te luisteren en compleet opgaat in de muziek die voor hem of haar ten gehore gebracht wordt.

avatar van ArthurDZ
Over het algemeen luister ik liever studioversies, en een echte concertganger ben ik eigenlijk ook niet (maximum twee optredens per jaar) maar er is toch één uitzondering. Een man die ik zonder pardon zou nomineren als beste artiest ooit. En en passant ook als beste live-artiest ooit. Ik heb het hier natuurlijk over de geweldige Bruce Springsteen. Vooral Hammersmith Odeon London '75 is briljant.




Om tranen van in je ogen te krijgen zo prachtig

avatar van chevy93
Dat is zeker een nummer dat ik vroeg of laat ook langs zou hebben willen laten komen.

avatar van aERodynamIC
Ik ga hier maar 1 keer posten omdat ik graag naar concerten ga (en redelijk vaak) maar met live-albums en dvd's heb ik een stuk minder.

Prince mag hier niet ontbreken met zijn Sign o' the Times tour in 1987. Gefilmd en op video verschenen (helaas in beroerde kwaliteit).

Deze tour heeft me indertijd als 17-jarige omver geblazen en het gevoel dat ik toen had is nooit meer geevenaard. Prince was hier op de top van zijn kunnen met een band om je vingers bij af te likken.
Alles klopte aan deze optredens en ik heb dan ook voor de afsluiter van elke avond gekozen: It's Gonna Be a Beautiful Night (op de video/dvd versie werd het als één-na-laatste geplaatst).
Alles wat sterk was aan deze tour zie je hier wel terugkomen: de man van de dans, de man die aardig wat instrumenten bespeelt, de interactie met zijn band en het publiek......

Nog steeds komt dat gevoel van toen naar boven als ik dit zie!




Hopelijk blijft de clip nog even zichtbaar want alles verdwijnt weer net zo hard van YouTube als dat ze er op verschijnen helaas.

avatar van thelion
Prince live

Helaas wat aeRo zegt op youtube staan ze nooit lang helaas.

avatar van chevy93
Crowd singing along

Wat mij betreft is er geen mooier geluid dan het geluid van een meezingend publiek. Als één man wordt er meegezongen (of zelfs apart het publiek). Een ultiem saamhorigheidsgevoel tussen een publiek van duizenden mensen die allemaal het hoogtepunt van het concert beleven.

Noel Gallagher - Don’t Look Back in Anger (2009)


Live in Argentinië 2009
Van: Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)

Feel free to join in to the chorus zegt Noel, maar al vanaf de eerste noot doet het publiek 0,0 moeite om zich alleen om het refrein te bekoren. Nee, van begin tot eind is dit nummer van het publiek. Al sinds het nummer uitgebracht werd een publiekslieveling.

a-ha - Hunting High and Low (2001)


Van de DVD: A-ha Live at Vallhall - Homecoming
Van: a-ha - Hunting High and Low (1985)

a-ha zette zich in 1984 in één klap op de kaart met de wereldhit Take On Me. Het stond op het album Hunting High and Low dat nog meer hits voortbracht. In 2001 kwam de band thuis (‘Homecoming’) en gaven ze een schitterend concert in Vallhall Arena in Oslo. Zoals Morten het zelf omschrijft “one of our corner stones”.

Wat begint als een prima live-uitvoering (afhankelijk van of je het nummer zelf al leuk vindt). Vrij albumgetrouw, maar zoals ze vaak deden, werd op een gegeven moment het publiek erbij gehaald. Eerst in het Noors en vervolgens in het Engels worden ze opgeroepen allemaal mee te doen. Iedereen kent het nummer, dus waarom ook niet. Ruim 5.000 man brengen a capella (ok, niet volledig) het refrein een aantal keer ten gehore.

Queen - We Will Rock You/We Are the Champions


Van de DVD: Live Aid
Oorspronkelijk van: Queen - News of the World (1977)

Queen was natuurlijk een live-band pur sang en mag zeker niet ontbreken. Vele uitvoeringen zijn er beschikbaar, want het was destijds één van de grootste bands ter wereld (zo niet de grootste). De grootste ‘meezingklassiekers’ zijn dan toch echt deze twee. De grote massa van mensen die dan We Will Rock You zingen en vervolgens dat ze kampioen zijn. Dat vind ik prachtig.

And rocked we were, zie je wel eens staan.

Keane - Somewhere Only We Know ()


Live at V Festival 2009
Oorspronkelijk van: Keane - Hopes and Fears (2004)

De moeder der meezingers is dan toch wel deze. Of nou het geluid anders gemixt is dan normaal, maar dit is een publiek dat weet hoe je mee moet zingen. Zo goed als even hard als Tom zelf en ook hier van begin tot eind. Een compleet bezwete Tom perst er nog even hun grootste klassieker uit. Met als klap op de vuurpijl uiteraard een refrein door publiek alleen. Potverdomme wanneer komen ze naar Nederland voor een (volledig) concert?!

De beste uitvoering is overigens die in de O2-arena, maar die is helaas geblokkeerd en voor de rest staan er alleen huistuinenkeukenfanfilmpjes op.

avatar van oceanvolta
Leuk topic! Ik ben ook echt een fan van live-optredens. Ik struin vaak youtube af naar goede optredens (Jools Holland en David Letterman hebben ook vaak leuke optredens, alleen maar een of twee nummers) en bezit ook heel wat dvd's met live optredens.

In het kader van de meezingers is dit ook wel een leuke:

Wilco - Jesus etc.




Live at AB Brussel 2009. Wellicht zijn hier nog mu-mers bij geweest.
De kwaliteit is niet zo goed want dit is door iemand uit het publiek opgenomen.

avatar van oceanvolta
Deze nummers van Wilco zijn van betere kwaliteit en zeker de moeite waard:

Wilco - Art of Almost




Wilco - Muzzle of Bees




Verder staan er op de Ashes of American Flags DVD ook briljante live uitvoeringen van oa Impossible Germany en Side with the Seeds, die ook op youtube te vinden zijn.

avatar van deric raven
Talking Heads - Slippery People.
Een voorbeeld van een live versie die duidelijk beter is dan de studioversie.




Lola van The Kinks heeft ook die status bij mij, maar in mindere mate.

avatar van deric raven
Misschien wel te politiek geladen, maar toch mooier nog dan de bekende versie van Under A Blood Red Sky.
Sunday Bloody Sunday van U2; de Rattle & Hum uitvoering.



avatar van Stalin
deric raven schreef:
Talking Heads - Slippery People.
Een voorbeeld van een live versie die duidelijk beter is dan de studioversie.


Ik moet hier bekennen dat voor mij persoonlijk die vlieger voor vrijwel het gehele oeuvre van Talking Heads de lucht in gaat...

De studio versies van vrijwel alle nummers van de band vind ik vrijwel zonder uitzondering veelal vlak en tam klinken, de live versies daarentegen zijn bijna allemaal volkomen superieur te noemen.

Je zou in dit topic dan ook zonder probleem het complete Stop Making Sense-concert of hun legendarische Italiaanse optreden kunnen posten, zo goed was de band live !!!



ClassicRocker
Allereerst een compilatie van live-uitvoeringen van Queen's Tie Your Mother Down door de jaren heen. Samen met Led Zeppelin's Immigrant Song de beste track om als overweldigende kick off van een rockconcert (alsmede van mijn bijdragen aan dit topic) te fungeren.




Vervolgens - vertolkt tijdens het Freddie Mercury Tribute Concert met Led Zeppelin-frontman Robert Plant als zanger - de enige live-renditie ever van Innuendo door originele Queen-leden. Hoewel Plant ontevreden is over zijn performance en geen toestemming gaf om dit op de DVD van het evenement uit te brengen, blijft het natuurlijk kippenvel om deze collaboratie te aanschouwen.




Tot besluit vandaag een fraai geïmproviseerd kunststukje van mijn andere topfavoriete live-band: Led Zeppelin. Eveneens afkomstig van een DVD die elke rechtgeaarde rocker in bezit moet hebben: Led Zeppelin.




Welterusten!!!

avatar van chevy93
Maar weer even een update. Ditmaal met het thema Live Covers.

The Brew - Little Wing



Waar dit filmpje vandaan komt, weet ik niet. Hoe ik op deze band gekomen ben, weet ik zeker niet. De hier zeer jonge gitarist klinkt stukken beter dan de flauwe versie van Jimi. Ik had ook kunnen kiezen voor een Derek & The Dominos-versie, maar deze gast kan de juiste snaren zo goed raken! Misschien dat hij tegen het einde wat doorschiet, maar na zo’n schitterend intro is hem dat zeker vergeven.

Marillion - Wish You Were Here (2003)


Marillion Weekend Convention 2003

Nee, van H. hoor je hier geen noot. Nadat het publiek, na een wat aarzelend begin, de regie overneemt, loopt hij wijselijk het podium af. Het tududu-gedeelte is het publiek even stil voor een aardige solo van Rothery, om vervolgens massaal de draad weer op te pakken. En dat allemaal perfect in koor! Als liefhebber van meezingend publiek is toch wel het ultieme filmpje.

Dave Matthews Band - Cortez the Killer (2003)


Van: Dave Matthews Band - The Central Park Concert (2003)

Van de tekst moeten ze het niet hebben en als je kijkt naar de zang zijn ze heel ver verwijderd van Neil Young, maar het gitaarwerk is schitterend.

Dream Theater - Breathe (2005)


Van: Dream Theater - Dark Side of the Moon (2004)

Pas later bedacht ik me dat ik nu twee keer Pink Floyd op een rij had. Dream Theater doet hierbij een degelijke gooi naar de onmogelijke taak een klassieker van deze stature te coveren. Andere nummers vertonen te veel hiaten, maar bij de opener waan ik me even in een Pink Floyd-wereldje.

Laura Jansen - Use Somebody (2010)


X-factor 2010

Ja, haters zullen er zeker zijn. Deze cover zijn we misschien wel beu, maar dat optreden destijds was wel echt schitterend. Al was het maar, opdat ik over een paar jaar naar dit topic kan bladeren en weer even een mooie pianoballad kan horen. Cliché of niet, veruit het beste optreden van al die talentenjachten de afgelopen jaren.

Vanalleswat - Paranoid Android


Compilatie van YouTube

Verplicht kijkvoer! Een compilatie van een aantal mensen die hun eigen uitvoering van Paranoid Android op internet hebben gezet. Jammer dat sommige video’s zo zacht zijn. Niettemin, het resultaat is verbluffend.

Ik ben wel benieuwd of er andere mensen zijn die mooie covers hebben gevonden op YouTube!


avatar van Gretz
Even dit topic opfrissen.

Deze uitvoeringen vind ik van uitzonderlijke klasse:









avatar van Gretz
Kippenvel bij deze uitvoering van mijn favoriete nummer aller tijden. Ik baal nog altijd enorm dat The Postal Service nooit live heb kunnen zien.



Gast
geplaatst: vandaag om 14:08 uur

geplaatst: vandaag om 14:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.