Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 70s
zoeken in:
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juni 2012, 09:30 uur
Misterfool schreef:
Roxy music heeft mijns inziens totaal niks met prog van doen. Steely dan ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben.
Roxy music heeft mijns inziens totaal niks met prog van doen. Steely dan ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben.
Titmeister schreef:
Het spijt me voor je, maar Roxy Music werd destijds samen met bands als Pink Floyd en Genesis in het hokje artrock (prog is pas een latere benaming) geschoven. Omdat Roxy Music zich meer stoelde op de glamrock ipv blues of klassiek, zijn ze muzikaal een beetje odd-one-out in dat lijstje (en konden ze ook makkelijker de punkinvasie overleven), maar zeggen dat Roxy Music totaal niks met prog van doen heeft is pertinent onjuist.
Het spijt me voor je, maar Roxy Music werd destijds samen met bands als Pink Floyd en Genesis in het hokje artrock (prog is pas een latere benaming) geschoven. Omdat Roxy Music zich meer stoelde op de glamrock ipv blues of klassiek, zijn ze muzikaal een beetje odd-one-out in dat lijstje (en konden ze ook makkelijker de punkinvasie overleven), maar zeggen dat Roxy Music totaal niks met prog van doen heeft is pertinent onjuist.
De gezaghebbende BBC-documentaireeks Seven Ages of Rock catalogiseert artiesten als Pink Floyd, Genesis en Roxy Music, maar ook David Bowie en The Velvet Underground, als art rock.
http://www.bbc.co.uk/music/...
Vandaar dat ik stelde dat art rock een accuratere omschrijving is van de albums uit Graf's Top 20 die als prog (related) kunnen worden aangemerkt.
De toplijst van 70's art rock-albums op RateYourMusic (waar zoekopdrachten op subgenre ingegeven kunnen worden) blijkt overigens buitengewoon interessant:
http://rateyourmusic.com/cu...
Roxy Music -geesteskind van twee geniale Brian's (helaas haakte er èèn in een vroeg stadium af)- was met haar revolutionaire synthesizersound notabene een wegbereider voor de new wave, al vind ik hun albums uit de postpunk-era niet van de exceptionele klasse als die uit de glamrock-era.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juni 2012, 09:39 uur
GrafGantz schreef:
Sterk argument, dat lijkt me namelijk echt iets waar gezaghebbende bronnen hun tijd aan besteden.
Sterk argument, dat lijkt me namelijk echt iets waar gezaghebbende bronnen hun tijd aan besteden.
Ja, een anarchistische semi-punker als jij verwerpt natuurlijk elke vorm van gezag.
En ja, er bestaat tal van gezaghebbend bronnenmateriaal waar -valide onderbouwt- aan genre-definiëring (inzake progrock èn non-progrock) wordt gedaan.
0
Misterfool
geplaatst: 6 juni 2012, 09:55 uur
Het spijt me voor jou titmeister, maar ik blijf erbij dat roxy music geen progressieve rock is en daar ook geen invloeden van heeft. Hier moet ik Grafgantz dan ook groot gelijk geven. Niet elk nummer dat de 5 minuten te boven gaat is prog. Roxy music heeft geen snelle maatwisselingen, geen grandioze concepten en probeert nergens te componeren als een klassieke muzikant. Veel proggers verwarren blijkbaar experimentele rock met progressieve rock . Roxy music heeft hier een daar gebruikt gemaakt van dezelfde invloeden die ook progressieve rock gecreerd hebben(jazz en klassiek), maar maakt daar iets totaal anders van, wat qua vorm veel meer op de latere new-wave lijkt.
Art rock blijf ik een van de meest lege termen vinden die er bestaat. Alles wat ook maar een beetje experimenteel is, kan er blijkbaar ondervallen. Zo zie ik dat Lou reed en concorten nu blijkbaar ook bij art rock gerekend worden
. Als er een groep Punk avant la lettre was, was dat de velvet underground wel. Geeft ook wel een beetje aan dat zo'n term totaal geen waarde heeft, behalve natuurlijk om een groot aantal uiteenlopende bands op een stapel te gooien.
Classicrocker is blijkbaar in de renaissance blijven steken, dat hij enkel van "gezaghebbende"bronnen informatie overneemt. maar blijkbaar niet zelf durft na te denken.
Art rock blijf ik een van de meest lege termen vinden die er bestaat. Alles wat ook maar een beetje experimenteel is, kan er blijkbaar ondervallen. Zo zie ik dat Lou reed en concorten nu blijkbaar ook bij art rock gerekend worden
. Als er een groep Punk avant la lettre was, was dat de velvet underground wel. Geeft ook wel een beetje aan dat zo'n term totaal geen waarde heeft, behalve natuurlijk om een groot aantal uiteenlopende bands op een stapel te gooien.ClassicRocker schreef:
Ken jij een gezaghebbende bron die de genre-definiëring van progarchives weerspreekt en dat op valide wijze onderbouwt?
(quote)
Ken jij een gezaghebbende bron die de genre-definiëring van progarchives weerspreekt en dat op valide wijze onderbouwt?
Classicrocker is blijkbaar in de renaissance blijven steken, dat hij enkel van "gezaghebbende"bronnen informatie overneemt. maar blijkbaar niet zelf durft na te denken.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juni 2012, 10:00 uur
Kunst kan ook minimalistisch zijn, Misterfool. Wel eens gehoord van art punk*? Wel, Lou Reed cum suis (The Velvet Underground) zijn hier een proto-variant van. 
* http://rateyourmusic.com/cu...

* http://rateyourmusic.com/cu...
0
Misterfool
geplaatst: 6 juni 2012, 10:02 uur
Geeft alleen maar aan wat voor lege term art rock is, als werkelijkwaar elke band die ook maar een beetje experimenteel is eronder kan vallen. Termen als AOR(album/adult oriented rock), Mor(middle of the road) en indie(independent music) zijn van een zelfde pak en laken.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 juni 2012, 10:21 uur
Misterfool schreef:
Geeft alleen maar aan wat voor lege term art rock is, als werkelijkwaar elke band die ook maar een beetje experimenteel is eronder kan vallen. Termen als AOR(album/adult oriented rock), Mor(middle of the road) en indie(independent music) zijn van een zelfde pak en laken.
Eigenlijk kun je hier gewoon elke genrenaam invullen. Op een gegeven moment verzint iemand die gezaghebbend (sic!) genoeg is een etiket om op een bepaalde groep artiesten in een bepaald tijdvak (dat typisch enkele jaren bezig is en, eenmaal gedefinieerd, ook binnen enkele jaren grosso modo zijn creatieve hoogtepunt wel voorbij zal zijn) te plakken en daarna blijft de term in zwang voor bands die voldoende gelijkluidend of evolutionair verwant zijn aan de referentiegroepen. Zo veel hebben bijvoorbeeld ELP, Genesis, King Crimson en Pink Floyd niet met elkaar gemeen, maar het zijn wel referentiegroepen waar we het sindsdien maar mee doen.
Bovenstaand verhaaltje kan met enkele kleine aanpassingen ook vast voor New Wave (wat een naam!) geschreven worden. En zwaar metaal? Wat is dat eigenlijk voor flauwekulbegrip?
0
geplaatst: 6 juni 2012, 10:26 uur
Titmeister schreef:
Het spijt me voor je, maar Roxy Music werd destijds samen met bands als Pink Floyd en Genesis in het hokje artrock (prog is pas een latere benaming) geschoven.
Is dat niet een beetje hetzelfde als Dire Straits die in het begin als new wave bestempeld werden?Het spijt me voor je, maar Roxy Music werd destijds samen met bands als Pink Floyd en Genesis in het hokje artrock (prog is pas een latere benaming) geschoven.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juni 2012, 10:39 uur
Misterfool schreef:
Classicrocker is blijkbaar in de rennaissance blijven steken, dat hij enkel van "gezaghebbende"bronnen informatie overneemt. maar blijkbaar niet zelf durft na te denken.
Classicrocker is blijkbaar in de rennaissance blijven steken, dat hij enkel van "gezaghebbende"bronnen informatie overneemt. maar blijkbaar niet zelf durft na te denken.
Bedoel je de renaissance (een goede symfoprogband overigens)?

Okè, ken jij dan (binnen of buiten de progscene) een niet-gezaghebbende bron die de genre-definiëring van Progarchives weerspreekt en dat op valide wijze onderbouwt (zonder een beroep te doen op personen en/of organisaties die deze slechts verwerpen omdat ze niet met prog geassocieerd willen worden)?
Voorts durf ik prima zelfstandig na te denken maar een autoriteit als Progarchives -dat door veel classic (prog)rockers op handen wordt gedragen- vormt voor mij ontegenzeggelijk een belangrijk (lees: gezaghebbend) referentiekader.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juni 2012, 10:49 uur
Titmeister schreef:
Overigens lijkt Joy Division weer af te stevenen op een makkelijke overwinning...
Overigens lijkt Joy Division weer af te stevenen op een makkelijke overwinning...
Dit lijkt me daarentegen archetypische ketelmuziek!

0
Misterfool
geplaatst: 6 juni 2012, 10:58 uur
Ik zou zeggen kijkt u eens naar de inspiratie van roxy music(beatles, Velvet underground) en de bands die roxy music heeft geïnspireerd(japan, depeche mode O.a) . Luister vervolgens eens zelf naar de muziek van roxy music. Ik heb nooit ook maar een nummer gehoord van roxy music die valt onder progressieve rock.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:03 uur
nee dat was inmiddels duidelijk.
Maar goed volgens jouw beredenering is het enkel prog als het tempowisselingen heeft en een concept is. Dan kan menig progsite (related of niet...) zijn bestand flink gaan opschonen.
Maar goed volgens jouw beredenering is het enkel prog als het tempowisselingen heeft en een concept is. Dan kan menig progsite (related of niet...) zijn bestand flink gaan opschonen.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:05 uur
Titmeister schreef:
(quote)
Omdat ze toen een of ander labeltje kregen opgeplakt? Wat een drogargument. Roxy Music was op hun eerste albums experimenteel, maar progelementen hoor ik er absoluut niet in terug. Ook kan ik het echt niet vergelijken met andere progartiesten. Samen met Pink Floyd en Genesis? Dat zijn bands die heel ver van elkaar en van Roxy Music zelf afstaan.
0
Misterfool
geplaatst: 6 juni 2012, 11:06 uur
@ vigil
Ik had eerder een groter lijstje gegeven van kenmerken(exotische instrumenten, invloeden van klassieke muziek o.a), maar inderdaad menig progger rekt het genre te veel op.
Ik had eerder een groter lijstje gegeven van kenmerken(exotische instrumenten, invloeden van klassieke muziek o.a), maar inderdaad menig progger rekt het genre te veel op.
0
ClassicRocker
geplaatst: 6 juni 2012, 11:07 uur
Misterfool schreef:
Ik zou zeggen kijkt u eens naar de inspiratie van roxy music(beatles, Velvet underground) en de bands die roxy music heeft geïnspireerd(japan, depeche mode O.a) . Luister vervolgens eens zelf naar de muziek van roxy music. Ik heb nooit ook maar een nummer gehoord van roxy music die valt onder progressieve rock.
Met name live is Roxy Music voor mij regelmatig sterk gerelateerd aan prog:
Viva Roxy Music!

0
Misterfool
geplaatst: 6 juni 2012, 11:11 uur
Een uitgerekte en bijzonder sterke versie van een ouder nummer van roxy music. De lange nummers van viva zouden enigzins in de buurt van prog kunnen komen, maar dan nog vind ik de connectie wel erg flimsy. Ik zou dit eerder bij glam rock rekenen.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:14 uur
Misterfool, ik wil overigens niet aangeven dat Roxy Music pure prog is hoor. Het is wel muziek (net zoals Bowie, Led Zep e.d.) die veelal in de smaak valt bij de proggers (over in vakjes stoppen gesproken...) en dus ook daar in de cd-kast te vinden is. Waardoor dat Prog-related stickertje er waarschijnlijk in de loop der jaren van zelf opgeplakt wordt. Bij Roxy Music komt dit waarschijnlijk ook omdat er nog al eens mensen vanuit de prog meedoen als zijnde producer of in de liveband van Roxy (bv. John Wetton, Eddie Jobson en Peter Sinfield). Als je de prog bekijkt staat Genesis fier in het midden en kan er een ruime cirkel er om heen die alle stromingen op kan gaan (klassiek, jazz, electronic, metal, pop e.d.)
overigens heb ik nu het idee dat de meeste mensen hier denken dat de progger enkel en alleen prog wil luisteren en nergens anders voor openstaat.
Glamrock? Maar ja je kan Roxy toch erg moeilijk vergelijken met The Sweet, Slade en Mud
overigens heb ik nu het idee dat de meeste mensen hier denken dat de progger enkel en alleen prog wil luisteren en nergens anders voor openstaat.
Glamrock? Maar ja je kan Roxy toch erg moeilijk vergelijken met The Sweet, Slade en Mud
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:20 uur
Overigens wordt een band als Franz Ferdinand ook art rock genoemd, maar dat is in de verste verte niet aan prog gerelateerd. Het zijn dus gewoon twee heel verschillende termen.
Ik heb ook het idee dat men denkt dat de mensen die bands als Roxy Music geen prog noemen, iets tegen prog hebben. Onzin natuurlijk,ik zou net zo goed protesteren als Pink Floyd punk wordt genoemd, of Kraftwerk rock.
Dat is misschien ook wel het probleem, vigil, dat proggers hun eigen genre zelf steeds breder hebben getrokken, waardoor het een steeds vagere term wordt. Wat zegt een term nog als het zo breed is?
Oh en Glamrock is ook zo'n waardeloze term natuurlijk, want die zegt eigenlijk alleen wat over het uiterlijke vertoon van de band. Wat dat betreft past Roxy Music daar zeker bij.
Overigens, nu ik een Wikipedia-artikel over art rock op zoek, snap ik niet waarom ik vaak de naam Franz Ferdinand in combinatie met art rock zie. Men ziet door alle hokjes het bos niet meer, wellicht. Hoe dan ook, art rock ziet er ook als een vage term uit, maar wel eentje waar Roxy Music beter bij past inderdaad.
Ik heb ook het idee dat men denkt dat de mensen die bands als Roxy Music geen prog noemen, iets tegen prog hebben. Onzin natuurlijk,ik zou net zo goed protesteren als Pink Floyd punk wordt genoemd, of Kraftwerk rock.
Dat is misschien ook wel het probleem, vigil, dat proggers hun eigen genre zelf steeds breder hebben getrokken, waardoor het een steeds vagere term wordt. Wat zegt een term nog als het zo breed is?
Oh en Glamrock is ook zo'n waardeloze term natuurlijk, want die zegt eigenlijk alleen wat over het uiterlijke vertoon van de band. Wat dat betreft past Roxy Music daar zeker bij.
Overigens, nu ik een Wikipedia-artikel over art rock op zoek, snap ik niet waarom ik vaak de naam Franz Ferdinand in combinatie met art rock zie. Men ziet door alle hokjes het bos niet meer, wellicht. Hoe dan ook, art rock ziet er ook als een vage term uit, maar wel eentje waar Roxy Music beter bij past inderdaad.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 juni 2012, 11:24 uur
Arrie schreef:
Omdat ze toen een of ander labeltje kregen opgeplakt? Wat een drogargument. [...] Ook kan ik het echt niet vergelijken met andere progartiesten. Samen met Pink Floyd en Genesis? Dat zijn bands die heel ver van elkaar en van Roxy Music zelf afstaan.
Omdat ze toen een of ander labeltje kregen opgeplakt? Wat een drogargument. [...] Ook kan ik het echt niet vergelijken met andere progartiesten. Samen met Pink Floyd en Genesis? Dat zijn bands die heel ver van elkaar en van Roxy Music zelf afstaan.
Zoals ik al zei:
Eigenlijk kun je hier gewoon elke genrenaam invullen. Op een gegeven moment verzint iemand die gezaghebbend (sic!) genoeg is een etiket om op een bepaalde groep artiesten in een bepaald tijdvak (dat typisch enkele jaren bezig is en, eenmaal gedefinieerd, ook binnen enkele jaren grosso modo zijn creatieve hoogtepunt wel voorbij zal zijn) te plakken en daarna blijft de term in zwang voor bands die voldoende gelijkluidend of evolutionair verwant zijn aan de referentiegroepen. Zo veel hebben bijvoorbeeld ELP, Genesis, King Crimson en Pink Floyd niet met elkaar gemeen, maar het zijn wel referentiegroepen waar we het sindsdien maar mee doen.
Overigens is Progarchives ook voor mij wel de website die de meest geslaagde poging ondernomen heeft om progressieve rock af te bakenen en verder onder te verdelen, daar doet een aantal individueel discutabele keuzes niet zo veel aan af. Wie Progarchives daadwerkelijk als autoriteit beschouwt, doet er dan wel goed aan zich ook te realiseren dat de categorieën "Prog Related" en "Proto-Prog" daar expliciet als niet zijnde prog beschouwd worden. Als een band dus per se binnen of buiten de progboot moet vallen, valt volgens die autoriteit Roxy Music er gewoon buiten (en daar kan ik me persoonlijk ook het best in vinden).
EDIT: Heb het net nog maar even gecheckt. Ik dacht dat Roxy Music onder Prog Related viel, maar ze staan onder Crossover Prog geschaard. Nou, dan kan ik me in dit individuele geval wat minder in de keuze vinden.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:24 uur
vigil schreef:
Kijk eens naar de outfit van Roxy ten tijde van het gelijknamige debuut (Ferry met kuif) en de looks van David Bowie t.t.v. Ziggy en Hunky Dory. Sweet etc is gewoon qua uiterlijk een doorgeschoten versie (check de plateauzolen) daarvan.
0
Zephyr
geplaatst: 6 juni 2012, 11:28 uur
Misterfool schreef:
Genres >> Rock >> Progressive Rock
nu alleen nog even een vriendelijke mod vinden.
Genres >> Rock >> Progressive Rock
nu alleen nog even een vriendelijke mod vinden.
Rudi S schreef:
Met een heleeeeeeeeeeeeeeeeeele grote bezem.
Met een heleeeeeeeeeeeeeeeeeele grote bezem.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:32 uur
Arrie schreef:
daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vrees dat dit niet het enige genre is waar bij het van toepassing is.
0
Misterfool
geplaatst: 6 juni 2012, 11:34 uur
Casartelli schreef:
[
EDIT: Heb het net nog maar even gecheckt. Ik dacht dat Roxy Music onder Prog Related viel, maar ze staan onder Crossover Prog geschaard. Nou, dan kan ik me in dit individuele geval wat minder in de keuze vinden.
[
Progarchives.com is een uitstekende site, maar ze zijn wel in meerdere opzichten doorgeschoten. Zo heb je daar ook björk bij crossoverprog, Dead can dance bij folkprog en nightwish bij progmetal. Daarnaast worden jazz-fusion en post-rock als subgenres van prog beschouwd.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 juni 2012, 11:39 uur
Eigenlijk niet te doen. Ik kan er zo twintig noemen die ik gelijkwaardig vind aan het gros van m'n lijstje. Op een gegeven moment heb ik ook maar willekeurig gekozen, want anders zat ik een uur later nog te puzzelen.
01. Neil Young - On the Beach (1974)
02. George Harrison - All Things Must Pass (1970)
03. David Crosby - If I Could Only Remember My Name (1971)
04. Gram Parsons - Grievous Angel (1974)
05. Todd Rundgren - A Wizard, a True Star (1973)
06. Rory Gallagher - Irish Tour (1974)
07. Shakti with John McLaughlin - A Handful of Beauty (1977)
08. Mickey Newbury - Frisco Mabel Joy (1971)
09. Ravi Shankar - Ravi Shankar's Music Festival from India (1975)
10. Sweet Smoke - Just a Poke (1970)
11. Poco - Deliverin' (1970)
12. Gene Clark - No Other (1974)
13. Can - Tago Mago (1971)
14. Nektar - Journey to the Centre of the Eye (1971)
15. Jack Nitzsche - St. Giles Cripplegate (1972)
16. Trace - Trace (1974)
17. Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)
18. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)
19. Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood (1977)
20. Roy Buchanan - Live Stock (1975)
16. Trace - Trace (1974)
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:53 uur
O ja, we zijn niet in een progrock topic... Kan een mod de boel niet naar 'Progrock' o.i.d. verplaatsten?
0
geplaatst: 6 juni 2012, 11:59 uur
Ach, wat leven in de brouwerij kan geen kwaad. Er zijn al zo weinig topics waar het echt actief is. Bovendien regent het. 

0
geplaatst: 6 juni 2012, 12:01 uur
niels94 schreef:
O ja, we zijn niet in een progrock topic... Kan een mod de boel niet naar 'Progrock' o.i.d. verplaatsten?
Moet die Mod, welke je zo hard nodig hebt, wel de nuttige opmerkingen van jou over dubstep laten staan?
0
geplaatst: 6 juni 2012, 12:20 uur
Stijn_Slayer schreef:
Eigenlijk niet te doen. Ik kan er zo twintig noemen die ik gelijkwaardig vind aan het gros van m'n lijstje. Op een gegeven moment heb ik ook maar willekeurig gekozen, want anders zat ik een uur later nog te puzzelen.
16. Trace - Trace (1974)
16. Trace - Trace (1974)
Volgens mij moet jij je top tien gaan aanpassen en heel snel On The Beach erin gooien

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 juni 2012, 12:32 uur
Massey Hall vind ik nog iets mooier, maar die heeft al genoeg eer van mij gekregen. On the Beach gun ik deze slag.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 16:36 uur
Donders, is dat moeilijk zeg .........
01. Little Feat - Dixie Chicken
02. Gene Clark - No Other
03. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
04. Steely Dan - Can't Buy a Thrill
05. Family - Bandstand
06. Boz Scaggs - Boz Scaggs & Band
07. John Hiatt - Slug Line
08. Poco - Cantamos
09. Joe Ely - Joe Ely