MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Alle 40 Goed: 1975

zoeken in:
11. Prince & The Revolution - Purple Rain - (BE 1 / NL 1 / US 2)

(afbeelding)

Als een gitaar een orgasme kon krijgen, dan klonk dat als in Purple Rain.
Met de titelsong van de gelijknamige film en het bijhorende album zette Prince
zichzelf definitief op de landkaart van de Benelux. Menige hit zou daarna nog volgen.

BENELUX TOP 20 VAN 1984
op basis van de wekelijkse top 3 noteringen in België en Nederland

01. Stevie Wonder - I Just Called to Say I Love You
02. Duran Duran - The Reflex
03. Jermaine Jackson & Pia Zadora - When the Rain Begins to Fall
04. Prince & The Revolution - Purple Rain
05. Lionel Richie - Hello
06. George Michael - Careless Whisper
07. Wham! - Wake Me Up before You Go Go
08. Pat Benatar - Love Is a Battlefield
09. Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes
10. Queen - I Want to Break Free

11. Band Aid - Do They Know It's Christmas
12. Queen - Radio Ga Ga
13. Bronski Beat - Smalltown Boy
14. Rockwell - Somebody's Watching Me
15. Golden Earring - When the Lady Smiles
16. Julio Iglesias & Willie Nelson - To All the Girls I've Loved Before
17. Danny de Munk - Ik Voel Me Zo Verdomd Alleen
18. Wham! - Freedom
19. Dolly Dots - Love Me Just a Little Bit More
20. Wham - Last Christmas

* = Dit zijn nummers die niet meegerekend werden omdat ze in sommige andere landen
al in 1983 top 3 noteringen haalden en daarom in de ultieme 50 van dat jaar zullen opduiken.

dazzler schreef:
BENELUX TOP 20 VAN 1984
op basis van de wekelijkse top 3 noteringen in België en Nederland

01. Stevie Wonder - I Just Called to Say I Love You
02. Duran Duran - The Reflex
03. Jermaine Jackson & Pia Zadora - When the Rain Begins to Fall
04. Prince & The Revolution - Purple Rain
05. Lionel Richie - Hello

Amaai, de nummers 1, 3 en 5 zijn toch wel draken van de ergste soort. Het grote succes ervan moet ik uit mijn geheugen verdrongen hebben

En dan moeten ze nog voorbij komen bij de ultieme 10.

Pia Zadora ook? Dat was toch enkel in de Benelux een hit?

10. Duran Duran - The Wild Boys - (BE 2 / NL 2 / DL 1 / UK 2 / US 2)

(afbeelding)

De eerste hit in de ultieme 50 van 1984 die in de vijf landen de top 3 bereikt.
Vanaf The Reflex tot A View to a Kill was Duran Duran de grootste band op aarde.
Alleen in Duitsland kon The Wild Boys toch doorstoten naar de bovenste plank.

09. Jermaine Jackson & Pia Zadora - When the Rain Begins to Fall - (BE 1 / NL 1 / DL 1)

(afbeelding)

In de zomer van 1984 bracht Motown een verzamelaar met oude Michael Jackson liedjes uit.
Oudere broer Jermaine zat nog bij Motown en werd deskundig klaargestoomd om in het kielzog
van zijn jonge broer de wereld te veroveren. Met dwergactrice Pia Zadora in onvervalste Grease stijl.

08. Band Aid - Do They Know It's Christmas - (BE 1 / NL 1 / DL 1 / UK 1)

(afbeelding)

De best verkochte single van 1984 in de UK. Meer nog, de best verkochte single ooit in de UK
op dat moment. Mocht de single ook in de US verspreid geweest zijn, er had nog meer ingezeten.
Want (bijna) alle Britse helden uit 1984 waren aanwezig tijdens de opnames (of de persvoorstelling).

dazzler schreef:
14. Rockwell - Somebody's Watching Me - (BE 1 / NL 2 / DL 2 / US 2)
(afbeelding)

Of hij werkelijk een ver neefje van Michael Jackson was, laten we in het midden.

Ik werd toch benieuwd en heb wiki even geraadpleegd, was toch een stuk interessanter dan ik had durven vermoeden, al komt MJ er niet aan te pas:

Rockwell is the son of Motown founder and CEO Berry Gordy and Margaret Norton. His father named him Kennedy William Gordy after John F. Kennedy and William "Smokey" Robinson.[1] To avoid seeming nepotistic, he secured his record deal without his father's knowledge.

Verder nog wat leuke familie-weetjes:

Rockwell's paternal half-sister is actress Rhonda Ross Kendrick, the eldest child of Diana Ross. Rockwell is also closely related to the group LMFAO through his half-brother Redfoo (Stefan Kendal Gordy, son of Berry Gordy and Nancy Leiviska) and his nephew SkyBlu (son of half-brother Berry Gordy IV and his wife Valerie Robeson).

07. Wham! - Wake Me Up Before You Go-Go - (BE 1 / NL 1 / DL 2 / UK 1 / US 1)

(afbeelding)

Met deze "jitterbug" barstte Wham! mania los over de planeet. Het meest succesvolle duo
van de jaren 80 zou het nog uitzingen tot halverweg 1986. Die duo formule was vooral ingegeven
door een trend (heel wat duo's in de eerste helft van de 80s). Want Michael componeerde alle hits.

GrafGantz schreef:
Ik werd toch benieuwd en heb wiki even geraadpleegd, was toch een stuk interessanter dan ik had durven vermoeden, al komt MJ er niet aan te pas:

Goed gedaan, GrafGantz. Ik typ die commentaartjes meestal uit het blote hoofd.
Ik herinner me nog wel dat op de vraag waarom die onbekende Rockwell erin geslaagd
was om Michaels stem te gebruiken op een Motown plaat (Jackson zat bij Sony uiteraard)
het antwoord was dat Michael Jackson hem een vriendendienst had bewezen. Omdat Rockwell
op de één of andere manier gerelateerd was aan de king of pop. Ik maakte er een ver "neefje" van.

Maar jouw info werpt ander licht op de zaak. Blijft een feit dat hij goeie referenties kon voorleggen
waaronder Diana Ross om Michael Jackson in te palmen. Het benieuwt me ander ook wel hoe
die opname tot stand is gekomen. Vermoedelijk heeft Jackson die lijn apart ingezongen.
Want heel het lied door wordt volgens mij dezelfde take gebruikt in het refrein.

06. Duran Duran - The Reflex - (BE 1 / NL 1 / UK 1 / US 1)

(afbeelding)

In de herinnering van puber dazzler was deze single een revelatie. Daar hielp de videoclip
met die computer gesimuleerde wave natuurlijk een behoorlijk handje bij. Monden vielen open
van verbazing. Er werd gespeculeerd over hoe zoiets kon. The Reflex haalde de Duitse top 3 niet.

Enkel de top 5 ontbreekt nog. Ik plaats hem later op de dag.

Wie wil mag weer een gokje maken over zowel song als volgorde.

Er zitten twee platen tussen die de US top 3 niet bereikt hebben,
maar die zo gigantisch waren in de UK dat er geen houden aan was.

dazzler schreef:
Blijft een feit dat hij goeie referenties kon voorleggen
waaronder Diana Ross om Michael Jackson in te palmen.

Ik denk niet dat hij Diana Ross nodig gehad heeft om MJ "in te palmen", als ik wat verder lees op wiki kenden ze elkaar vrij lang:

In 1984, Rockwell released his biggest hit single, "Somebody's Watching Me", featuring childhood friends Michael Jackson on guest vocals (notably in the chorus lyrics), and Jermaine Jackson singing back-up.

Op zich ook logisch, MJ zat tussen 1968 en1975 bij Motown (zowel Jackson 5 als solo).

Dus toch een echte vriendendienst.

Jermaine bleef bij Motown omdat hij getrouwd was met de dochter van de baas, dacht ik.
Daarom verliet Jermaine de Jackson 5 toen die samen met Michael naar Sony verhuisden.
Die werden dan weer versterkt met een echte neef om zich The Jacksons te noemen.

Ik hoop dat die redenering wel een beetje klopt.

dazzler schreef:
Er zitten twee platen tussen die de US top 3 niet bereikt hebben,
maar die zo gigantisch waren in de UK dat er geen houden aan was.

(afbeelding)

En die andere zal dan ook wel Frankie zijn, maar dan met Two Tribes.

dazzler schreef:
Vanaf The Reflex tot A View to a Kill was Duran Duran de grootste band op aarde.
Is dat een beetje aangedikt of meen je dit echt? Ik heb de bewuste periode niet meegemaakt, dus het zou zomaar kunnen, maar dat is toch ook de periode van Dire Straits, U2, Bon Jovi en ook Wham! zal destijds razend populair geweest zijn.

Het gaat ook maar om een heel korte periode (eind 1983 t/m 1985) en kijkend naar de statistieken kan je niet anders concluderen dat dazzler gelijk heeft:

- The Reflex: nummer 1 hit in US en vele andere landen
- Begin 1984 tournee langs grote stadions in de VS, resulterend in een documentaire en een live album
- Wild Boys nummer 2 hit in US en UK
- In februari 1984 op de cover van Rolling Stone en twee grammy's gewonnen
- Deelname Band Aid
- Begin 1985 dan nog het "side-project" Power Station met de megahit "Some like it Hot"
- En tenslotte dan in 1985 A View to a Kill, het enige Bond-nummer ooit dat het in de VS tot de nummer 1 positie wist te schoppen.

Van 1983 t/m 1985 lag de wereld aan de voeten van Duran Duran, alleen als je ergens ver weg in een grot leefde kon je je er wellicht nog aan onttrekken, anders niet. Andere bands die je opnoemt waren ook groot (U2 toch vooral vanaf 1987) maar konden niet tippen aan de populariteit van Duran Duran in deze periode.

Dit topic gaat over chart cijfers en niet over persoonlijke waardering, chevy.

GrafGantz geeft aan wat ik daarmee bedoelde.

Wat Wham! betreft heb je gelijk, maar die zag ik niet als "groep"
die ook zelf dus ook de nummers inspeelt, eerder als vocaal duo.

dazzler schreef:
18. Wham! - Freedom - (BE 2 / NL 2 / UK 1)

Ontdekte net nog één weekje nummer 3 in de US in het najaar van 1985.
Maar dat ene puntje verandert niets aan de stand. Freedom blijft op 18 staan.

dazzler schreef:
Dit topic gaat over chart cijfers en niet over persoonlijke waardering, chevy.
Dat snapte ik al. Maar ik had echt niet verwacht dat Duran Duran ooit de grootste band ter wereld was. Misschien een beetje hetzelfde als dat Bee Gees, (zo rond Saturday Night Fever) ook één van de grootste bands ter wereld waren (of vergeet ik nu heel veel bands?). Ik bedoel ermee te zeggen: moeilijk voor te stellen als je de periode niet bewust mee hebt gemaakt, omdat de bands nu (bij lange na) niet meer zo groot zijn.

Opvallend is wel dat ik de laatste weken veel Duran Duran-songs ontdekt heb die ik blijkbaar al ken van vroeger. Ditzelfde had ik een paar jaar geleden met de Bee Gees. De sporen zijn er dus nog zeker, maar alleen niet meer zo duidelijk.

Je moet het misschien ook zo zien.
Een band die groot is in Europa en dan nog eens doorbreekt in Amerika
opent meteen de poorten naar de rest van de wereld. De Amerikaanse markt
is een miljoenenmarkt. Ik zie nu even Australië over het hoofd, omdat dat land
niet mee is opgenomen in het opzet van dit topic. Ook een grote markt.

Culture Club en Wham! deden het Duran Duran voor.

In 1985 is het de beurt aan Tears For Fears en (eerder op album vlak) Dire Straits.
U2 moet wachten tot aan The Joshua Tree in 1987. Bon Jovi is op zich al Amerikaans
en die veroveren (in mindere mate) Europa in 1986 en 1987. Dus in dit topic houden we
rekening met vijf landen. We doen eventjes alsof zij de hele wereld vertegenwoordigen.

dazzler schreef:
32. Julio Iglesias & Willie Nelson - To All the Girls I've Loved Before - (BE 1 / NL 3)
(afbeelding)

Dat cowboy Willie Nelson zich liet paaien om te gaan blèren met Julio Iglesias
was een ideetje van hun platenmaatschappij Sony die beide heren zo wilde promoten
in elkaars werelddeel. In 1990 deden Felix Gray en Didier Barbelivien de truc in het Frans.

Willie moet wel érg veel marijuana gerookt hebben om dit te laten gebeuren...

Culture Club, nog zo'n band waarvan ik echt niet had verwacht dat die de hele wereld zou hebben veroverd. Maar hun hits waren zelfs nog groter dan die van Duran Duran. Ik zal me verder wel in mijn onwetende hoekje schuilhouden.

Ik lees overigens graag mee en het is ook nog leerzaam, zo blijkt. Ben erg benieuwd naar die van 1985. En dan toch vooral naar de posities van Money for Nothing en Walk of Life. Maar die deden het allebei vrij matig in Duitsland (19 om 15) en Nederland (tip4 en 20) volgens de Wiki. Nee, ze zullen er niet gaan komen, vrees ik.

Ga je trouwens uit van de Top 40 of de Single top 100 voor Nederland?

Het lijkt trouwens of de Top 3-succesjes hier meer incidenteel scoorden dan in 1983.

Mijn voorspelling:

1. Stevie Wonder - I Just Called to Say I Love You
2. Lionel Richie - Hello
3. George Michael - Careless Whisper
4. Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes
5. Frankie Goes to Hollywood - Relax

chevy93 schreef:
Ga je trouwens uit van de Top 40 of de Single top 100 voor Nederland?

dat kan toch alleen de Top 40 zijn lijkt me.

Mijn voorspelling:

1. Stevie Wonder - I Just Called to Say I Love You
2. Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes
3. Lionel Richie - Hello
4. Frankie Goes to Hollywood - Relax
5. George Michael - Careless Whisper

Voor Nederland de Top 40.

Voor Vlaanderen een combinatie van BRT Top 30, Humo Top 20
en Joepie Top 40 zoals die werd berekend in het bij ons bekende Hitboek
van Robert Collin en zoals die nu ook door Joe FM wordt gebruikt
voor hun Muziek Archief radioprogramma's.

Vanaf 1995 hebben we in Vlaanderen de Ultratop 50 als officieel orgaan.

05. Frankie Goes To Hollywood - Relax - (BE 2 / DL 1 / UK 1)

(afbeelding)

De Benelux was nog niet helemaal klaar om het fenomeen Frankie Goes to Hollywood
te omarmen toen Relax in de winter van 1984 met of zonder gecensureerde videoclip toesloeg.
In Duitsland stond ie wel op 1 en in de UK steeg hij in de zomer opnieuw tot vlak achter Two Tribes.

04. Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes - (BE 1 / NL 1 / DL 1 / UK 1)

(afbeelding)

Frankie Goes To Hollywood zou in de UK een hattrick scoren met haar drie debuut singles.
Ook The Power of Love haalde als kerstsingle vlak voor Band Aid één weekje de hoogste plaats.
Daarmee evenaarde de band uit Liverpool het record van hun stadsgenoten Gerry & The Pacemakers.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:43 uur

geplaatst: vandaag om 23:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.