MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Alle 40 Goed: 1975

zoeken in:
03. George Michael - Careless Whisper - (BE 2 / NL 1 / DL 3 / UK 1 / US 1)

(afbeelding)

In de States werd de eerste solohit van George Michael als een Wham! single uitgebracht.
De groep was daar nog maar net doorgebroken en gek genoeg wordt Andrew Ridgley vermeld
als co-writer in de song credits. In Vlaanderen kon George niet voorbij Stevie in de herfst van 1984.

02. Lionel Richie - Hello - (BE 1 / NL 1 / DL 2 / UK 1 / US 1)

(afbeelding)

Lionel Richie slaagde erin om 5 singles van het 8 tracks tellende album Can't Slow Down
in de US top 10 te krijgen. Ook in de Benelux geraakten Running with the Night, Stuck on You
en Penny Lover samen met All Night Long (All Night) en deze honingzoete ballad der ballads.

01. Stevie Wonder - I Just Called to Say I Love You - (BE 1 / NL 1 / DL 1 / UK 1 / US 1)

(afbeelding)

Net zoals in de ultieme 50 van 1983 is er in 1984 maar één nummer dat overal op 1 stond.
Het moet Stevie Wonder worden vergeven dat hij het schrijven van filmmuziek bij Gene Wilders
The Woman In Red niet als een ernstige opdracht zag. Een onverwachte kanjer van een wereldhit.

DE ULTIEME 50 VAN 1984

Top 3 songs uit België die de ultieme 50 niet haalden.

Matthew Wilder - Break My Stride *
Wang Chung - Dance Hall Days
Nacht Und Nebel - Beats of Love
Herrey's - Diggy-loo Diggy-ley
Ultravox - Dancing with Tears in My Eyes
Nick Lowe - Half a Boy and Half a Man
Mike Oldfield - To France *
Pointer Sisters - Jump
Miami Sound Machine - Dr Beat *
Bronski Beat - Why *
Eurythmics - Sexcrime (1984)

Top 3 songs uit Nederland die de ultieme 50 niet haalden.

Jimmy Cliff - Reggae Night
What Fun - The Right Side Won
Tim Finn - Fraction Too Much Friction
Tom Robinson - Listen to the Radio
Clint Eastwood & General Saint - Stop That Train
Matthew Wilder - Break My Stride *
Roberto Jacketti & The Scooters - I Save the Day
Bob Marley & The Wailers - One Love - People Get Ready
Mike Oldfield - To France *
Sheile E - The Glamorous Life
Danny de Munk - Mijn Stad
Miami Sound Machine - Dr Beat *
Level 42 - Hot Water
Bronski Beat - Why *

* In beide Beneluxlanden kandidaat.

DE ULTIEME 50 VAN 1984

op basis van de top 3 in België, Nederland,
Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten

01. Stevie Wonder - I Just Called to Say I Love You
02. Lionel Richie - Hello
03. George Michael - Careless Whisper
04. Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes
05. Frankie Goes to Hollywood - Relax
06. Duran Duran - The Reflex
07. Wham! - Wake Me Up Before You Go Go
08. Band Aid - Do They Know It's Christmas
09. Jermaine Jackson & Pia Zadora - When the Night Begins to Fall
10. Duran Duran - The Wild Boys

11. Prince & The Revolution - Purple Rain
12. Bruce Springsteen - Dancing in the Dark
13. Pat Benatar - Love Is a Battlefield
14. Rockwell - Somebody's Watching Me
15. Queen - I Want to Break Free
16. Ray Parker Jr - Ghostbusters
17. Queen - Radio Ga Ga
18. Wham! - Freedom
19. Alphaville - Big in Japan
20. Laura Branigan - Self Control

21. Wham! - Last Christmas
22. Madonna - Like a Virgin
23. Bronski Beat - Smalltown Boy
24. Phil Collins - Against All Odds (Take a Look at Me Now)
25. Prince & The Revolution - When Doves Cry
26. Van Halen - Jump
27. Golden Earring - When the Lady Smiles
28. Billy Ocean - Caribbean (aka European) Queen
29. Deniece Williams - Let's Hear It for the Boy
30. Depeche Mode - People Are People

31. Chake Khan - I Feel for You
32. Julio Iglesias & Willie Nelson - To All the Girls I've Loved Before
33. Evelyn Thomas - High Energy
34. Real Life - Send Me an Angel
35. Danny De Munk - Ik Voel Me Zo Verdomd Alleen
36. Jim Diamond - I Should Have Known Better
37. Cyndi Lauper - Time after Time
38. Tina Turner - What's Love Got to Do with It
39. Giorgio Moroder - Reach Out
40. Talk Talk - Such a Shame

41. Dolly Dots - Love Me Just a Little Bit More
42. Kenny Loggins - Footloose
43. Michael Jackson - Thriller
44. Cyndi Lauper - Time after Time
45. John Waite - Missing You
46. Prince & The Revolution - Let's Go Crazy
47. Hall & Oates - Out of Touch
48. Limahl - The Never Ending Story
49. Spandau Ballet - Only When You Leave
50. Kool & The Gang - Joanna

Met inbegrip van een paar correcties die onderweg moesten gebeuren.

GrafGantz schreef:

Van 1983 t/m 1985 lag de wereld aan de voeten van Duran Duran, alleen als je ergens ver weg in een grot leefde kon je je er wellicht nog aan onttrekken, anders niet. Andere bands die je opnoemt waren ook groot (U2 toch vooral vanaf 1987) maar konden niet tippen aan de populariteit van Duran Duran in deze periode.

Vooral toen sprak een band als U2 toch een iets ander publiek aan dan dat van Duran Duran.
Als je kijkt naar de globale verkopen van beide bands zie je toch dat U2 of Dire Straits meer albumbands waren dan Duran Duran.

U2 en Dire Straits waren vooral meer voor fans van rockmuziek en werden door de critici serieuzer genomen. Duran Duran had meer een teenybopperstatus.

Daar sluit ik mij bij aan.

Er wordt wel eens gedaan over bepaald bands of stroming in een bepaalde periode alsof er niets anders te koop was.

Duran Duran was voor sommige groepen leuk, voor de modieuze heren van Duran Duran was het vooral een tienerpubliek dat hunkerde naar nieuwe sterren.
Het nieuws over Duran Duran was vooral ook in popbladen te vinden die aansloot bij die jeugd.
En het was net de tijd van de videoclips dus ze konden zich helemaal uitleven.

Maar ik geloof niet dat Duran Duran zo goed lag bij twintigers en ouder en ook niet echt bij de "serieuze" rockmedia. Er zal aandacht zijn besteed aan het fenomeen als zodanig, bands die in een vergelijkbare hoek zaten.

Een overstap van het kopen van albums van bijvoorbeeld Joe Jackson, The Cure en U2 naar Duran Duran was daarom helemaal niet logisch. Nog maar gezwegen over liefhebbers van Genesis, Pink Floyd en Bruce Springsteen. Dat trok gewoon een ander publiek. En van al die bands waren er ook heel veel nieuwe albums te koop, wat je er ook van vind.

Het fenomeen zijn, het hebben van de looks en de presentatie zoals Duran Duran, deed eerder een soort van afkeer oproepen. Als de aandacht alleen gefocust zou zijn op de muziek, zou er misschien anders naar Duran Duran zijn gekeken.

Per saldo vind ik best dat er aardig werk tussen zit bij hun eerste platen maar Duran Duran vond op een gegeven ogenblik dat er ook muziek moest worden gemaakt die aansloot bij hun uiterlijk en videoclips en kwam met The Reflex en het schreeuwerige album Seven and the ragged glory. Dat heeft hun reputatie bij het "serieuze" publiek geen goed gedaan.

En daar hebben ze heel lang last van gehad (misschien nog).

Duran Duran werd inderdaad door de pers niet serieus genomen (itt. U2 en Dire Straits) omdat ze veel belang hechten aan hun uiterlijk en videoclips en vooral in de smaak vielen bij tienermeisjes. Ik waardeer ze ook niet zo hoog als U2 en Dire Straits maar vind hun hits wel goed te pruimen.

tijd voor DE ULTIEME 50 VAN 1985

Gebaseerd op de wekelijkse top 3 uit de volgende vijf landen: België (BE),
Nederland (NL), Verenigd Koninkrijk (UK), Verenigde Staten (US) en Duitsland (DL).

Zie allereerste post voor gedetailleerde informatie.

50. Huey Lewis & The News - The Power of Love - (US 1)

(afbeelding)

Back to the Future. Een film uit onze jeugd. En hij bracht Huey Lewis & The News
tot in Europa. Amerikaanse classic rock met een synthesizer heette new wave in de US.
In de Benelux was het een top 20 hit. In Amerika was Huey Lewis hot medio jaren 80.

49. Kool & The Gang - Cherish - (BE 3 / US 2)

(afbeelding)

Na het succes van Joanna (zie nummer 50 in 1984) had Kool & The Gang
nog twee top 10 hits in de Benelux. De stralende glimlach van Fresh en de zomerse bries
van Cherish. Twee albums later waren zanger James Taylor en het succes verdwenen.

48. Phil Collins - Sussudio - (NL 3 - US 1)

(afbeelding)

Het hoofd van Phil parelde zweet op de hoes van No Jacket Required,
zijn derde en meest hitgevoelige solo-album met twee Amerikaanse nummer 1 hits.
One More Night haalt de ultieme 50 niet, maar Sussudio dankzij Nederland wel.

47. Jermaine Jackson - Do What You Do - (BE 1)

(afbeelding)

Wie zal het zeggen wat Vlaanderen bezielde toen bleek dat ook de opvolger
van het duet When the Rain Begins to Fall een aantal weken op 1 mocht vertoeven?
Eigenlijk al de derde single (Sweetest Sweetest was de eerste) van het album Dynamite.

46. Benny Neyman - Waarom Fluister Ik Je Naam Nog - (NL 1)

(afbeelding)

Benny Neyman was een vaste hitparade waarde in de Benelux tijdens de jaren 80.
Het zomerse Waarom fluister ik je naam nog was een bewerking van een Grieks nummer.
Met bewerkingen van zorgvuldig gekozen, bestaande schlagers bouwde Neyman aan het succes.

45. REO Speedwagon - Can't Fight This Feeling - (US 1)

(afbeelding)

Helemaal aangepast aan de jaren 80, die classic rockers van REO Speedwagon.
In de US toch goed voor een fraai repertoire in de hitlijsten. Nooit echt doorgebroken
in Europa, op die andere, meer bekende power ballad uit 1981 na: Keep on Loving You.

44. Dire Straits - Money for Nothing - (US 1)

(afbeelding)

Na de nummer 1 hit Private Investigations en het vlotte Twisting by the Pool
kon geen enkele Dire Straits single van Brothers in Arms de Benelux top 10 bereiken.
Iedereen kocht het album, maar alleen in de US en de UK (nr 4) kocht met deze MTV hit.

43. Sandra - In the Heat of the Night - (BE 3 / DL 1)

(afbeelding)

Sandra was de vrouw van producer Michael Cretu (later de man achter Enigma).
Haar tweede single In the Heat of the Night kon nog even meesurfen op het succes
van haar debuutsingle. Maar daarna werd het algauw meer en dus minder van hetzelfde.

42. Midge Ure - If I Was - (DL 2 / UK 1)

(afbeelding)

Na het succes van Do They Know It's Christmas probeerden de auteurs van dat lied het
vanaf 1985 met een solo-carrière. Boomtown Rat Bob Geldof deed het met This Is the World Calling
minder goed dan de zanger van Ultravox die in 1986 terugkeerde met een zwak Ultravox album.

41. Mr Mister - Broken Wings - (BE 2 / US 1)

(afbeelding)

Op de valreep van 1985 fladderde Mr Mister 1986 binnen met Broken Wings.
Een typische mid-80s ballad die zo leek weggeplukt uit een avontuur van Miami Vice.
De opvolger Kyrie was ook nog top 3 in Amerika, maar daarna was het vuur snel gedoofd.

Voor de "echte" popliefhebber waren de jaren 83-86 toch wel de jaren! Of zeg ik nou iets heel raars.

Maar goed 1985! volgens mij was Take on Me van A-ha geen grote hit in 1985, dit kost ze waarschijnlijk de eerste plaats. Maar wie gaat er dan met de eerste plaats van door? Ook Nikita (met Nik Kershaw op gitaar!) komt net de tekort door een gebrek aan hitstatus in de USA. Wie dan wel? Het blijft lastig, wellicht een outsider zoals Jan Hammer, toch stiekem The Boss of andere sterren zoals Madonna, Phil Collins, USA for Africa, Simple Minds, Paul Hardcastle of misschien wel Jagger & Bowie.

Nou ja we wachten wel af in dit uitermate leuke topic!

Je slaat een paar ballen mis, vigil. Andere bedenkingen zijn echter schot in de roos.

Ik plaats vannacht nog de US top 20 van 1985 en het vervolg is dan voor morgen.

dazzler schreef:
Je slaat een paar ballen mis, vigil. Andere bedenkingen zijn echter schot in de roos.

Toch OMD met So in Love dat had ik niet verwacht

US TOP 20 VAN 1985
op basis van de wekelijkse top 3 noteringen

01. Lionel Richie - Say You Say Me
02. USA For Africa - We Are the World
03. Tears For Fears - Shout
04. Mr Mister - Broken Wings
05. Dire Straits - Money for Nothing
06. REO Speedwagon - Can't FIght This Feeling
07. Madonna - Crazy for You
08. Foreigner - I Want to Know What Love Is
09. Huey Lewis & The News - The Power of Love
10. Tears For Fears - Everybody Wants to Rule the World

11. Duran Duran - A View to a Kill
12. Phil Collins - One More Night
13. Starship - We Built This City
14. Phil Collins - Sussudio
15. John Parr - St Elmo's Fire
16. Wham! - Everything She Wants
17. Phil Collins & Marilyn Martin - Separate Ways
18. Paul Young - Everytime You Go Away
19. Stevie Wonder - Part Time Lover
20. Eddie Murphy - Party All the Time

* = Dit zijn nummers die niet meegerekend werden omdat ze in sommige andere landen
al in 1984 top 3 noteringen haalden en daarom in de ultieme 50 van dat jaar zullen opduiken.

Ach natuurlijk Shout, net buiten de Engelse top 3 dus ik vrees ook net geen nummer 1 positie

Drie keer Phil Collins in de Amerikaanse Top 20 zal je ook goed doen!

One More Night, Seperate lives zijn echt gedrochten uit zijn oeuvre.

vigil schreef:
Voor de "echte" popliefhebber waren de jaren 83-86 toch wel de jaren! Of zeg ik nou iets heel raars.

Wel leuke (hit)jaren maar sommige periodes vind ik beter (als "echte" popliefhebber) nl. de 2e helft van de jaren '60. Take On Me van a-ha was overigens een behoorlijk grote hit in de VS, mede dankzij de getekende clip.

Ik had er toen meer mee dan nu. Er zitten echt nummers tussen waarvan ik het geen straf zou vinden ze nooit meer te horen.
Duran Duran viel natuurlijk goed bij vooral de tienermeisjes. Ik weet dat nog omdat er bij mij in de buurt toendertijd een groep meiden woonde die helemaal uit hun plaat gingen van de groep.
Waarvan ik trouwens sterk het idee had, dat het vooral om de looks ging.
Toch hebben ze wel aardige singles gemaakt. Draakjes als The Reflex en Wild Boys gaan er bij mij nog steeds niet in. De periode Rio vind ik aardig.

LucM schreef:
(quote)

Take On Me van a-ha was overigens een behoorlijk grote hit in de VS, mede dankzij de getekende clip.

Ow ja verkeerd gekeken, nou ja dan is dit gezien de nummer 1 positie in de Benelux, Duitsland en VS plus een 2de in Engeland gelijk een topfavoriet

vigil schreef:

!

Voor mij begon het in 1985 al mis te gaan in de hitparade. In deze top 50 is dat al te zien in de nrs 50-41. De topjaren zijn wat mij betreft 78-83. Helaas heb ik weinig muziek bewust meegemaakt voor 1978...

40. Wham! - I'm Your Man - (BE 3 / UK 1 / US 3)

(afbeelding)

Het enige nieuwe wapenfeit van het druk toerende duo in 1985.
De single was een instant Wham! klassieker met die typerende Motown beat.
Het design van hun laatste album The Final is zichtbaar in de kleurenband van de hoes.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:24 uur

geplaatst: vandaag om 14:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.