Muziek / Toplijsten en favorieten / Alle 40 Goed: 1975
zoeken in:
0
geplaatst: 14 juli 2012, 17:48 uur
39. David Bowie & Pat Metheny Group - This Is Not America - (BE 2 / NL 1)

Sfeervolle single uit de soundtrack van The Falcon and the Snowman.
David Bowie bundelde de krachten met Pat Metheny. This Is Not America werd echter
enkel een hit in de Benelux. Sterker dan Blue Jean en Living the Alien bijvoorbeeld.

Sfeervolle single uit de soundtrack van The Falcon and the Snowman.
David Bowie bundelde de krachten met Pat Metheny. This Is Not America werd echter
enkel een hit in de Benelux. Sterker dan Blue Jean en Living the Alien bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 17:52 uur
38. Ashford & Simpson - Solid - (BE 2 / NL 3 / DL 2 / UK 3)

Gek dat dit Amerikaanse soulduo dat heel wat hits voor anderen schreef
met het frisse Solid geen top 3 hit kon scoren in de US. Anderzijds wel knap
dat het nummer in de vier Europese landen een blitzbezoek aan de top 3 bracht.

Gek dat dit Amerikaanse soulduo dat heel wat hits voor anderen schreef
met het frisse Solid geen top 3 hit kon scoren in de US. Anderzijds wel knap
dat het nummer in de vier Europese landen een blitzbezoek aan de top 3 bracht.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 17:57 uur
37. Sister Sledge - Frankie - (UK 1)

Frankie ging naar Hollywood en kwam weer hand in hand terug met Sister Sledge.
Overal in Europa klonk het vrolijke Frankie door de speakers. De top 3 werd werd echter
enkel in de UK bereikt. Eind 1984 ook top 10 in de Benelux met een remix van Lost in Music.

Frankie ging naar Hollywood en kwam weer hand in hand terug met Sister Sledge.
Overal in Europa klonk het vrolijke Frankie door de speakers. De top 3 werd werd echter
enkel in de UK bereikt. Eind 1984 ook top 10 in de Benelux met een remix van Lost in Music.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:02 uur
36. King - Love and Pride - (BE 3 / NL 2 / UK 2)

Paul King bracht een aantrekkelijke mix van punk looks en pure wavepop.
De latere MTV veejay kon ook een aardige noot zingen. De clip met de met verf
bespoten boots was op zich al een hit. En ook de song was bijna goed voor nummer 1.

Paul King bracht een aantrekkelijke mix van punk looks en pure wavepop.
De latere MTV veejay kon ook een aardige noot zingen. De clip met de met verf
bespoten boots was op zich al een hit. En ook de song was bijna goed voor nummer 1.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:03 uur
35. Simple Minds - Alive and Kicking - (BE 2 / NL 2 / US 3)

Met Once Upon a Time was Simple Minds helemaal klaar voor de grote stadions.
Dat van Live Aid bijvoorbeeld en daarna ook een grote, Amerikaanse tournee die zou leiden
tot een live dubbelaar in 1987. Ook Sanctify Yourself was nog een behoorlijke Benelux top 10 hit.

Met Once Upon a Time was Simple Minds helemaal klaar voor de grote stadions.
Dat van Live Aid bijvoorbeeld en daarna ook een grote, Amerikaanse tournee die zou leiden
tot een live dubbelaar in 1987. Ook Sanctify Yourself was nog een behoorlijke Benelux top 10 hit.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:12 uur
34. Elaine Paige & Barbara Dickson - I Know Him So Well - (UK 1)

1985 werd het jaar van Chess, de musical van ABBA's Benny en Bjorn.
In de UK werd dit duet naar voren geschoven als de lead single en met succes.
Maar hoe zou deze ballad geklonken hebben met Agnetha en Frida in de hoofdrollen?

1985 werd het jaar van Chess, de musical van ABBA's Benny en Bjorn.
In de UK werd dit duet naar voren geschoven als de lead single en met succes.
Maar hoe zou deze ballad geklonken hebben met Agnetha en Frida in de hoofdrollen?
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:34 uur
33. Madonna - Crazy for You - (UK 2 / US 1)

Geen Material Girl, Dress You Up of Gambler in deze ultieme 50 van 1985.
In plaats daarvan een in Europa verloren gegane ballad uit de film Vision Quest.
Toch zorgde deze knuffelpop voor Ciccone's definitieve doorbraak in de US en de UK.

Geen Material Girl, Dress You Up of Gambler in deze ultieme 50 van 1985.
In plaats daarvan een in Europa verloren gegane ballad uit de film Vision Quest.
Toch zorgde deze knuffelpop voor Ciccone's definitieve doorbraak in de US en de UK.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:46 uur
32. Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) - (BE 3 / DL 2 / UK 1)

Pete Burns was zowaar een nog grotere dragqueen dan Boy George.
New wave meets disco. En Wayne Hussey was ooit nog gitarist bij de groep.
You Spin Me Round was de eerste nummer 1 hit voor Stock, Aitken & Waterman.

Pete Burns was zowaar een nog grotere dragqueen dan Boy George.
New wave meets disco. En Wayne Hussey was ooit nog gitarist bij de groep.
You Spin Me Round was de eerste nummer 1 hit voor Stock, Aitken & Waterman.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:48 uur
31. Stevie Wonder - Part Time Lover - (BE 1 / UK 3 / US 1)

In 1985 deed Wonder het succes van I Just Called to Say I Love You
nog eens dunnetjes over. En in Vlaanderen stapte men gretig mee in die suggestie.
Het zou Stevies laatste, grote wapenfeit zijn in de hitparades. De wonderjaren waren voorbij.

In 1985 deed Wonder het succes van I Just Called to Say I Love You
nog eens dunnetjes over. En in Vlaanderen stapte men gretig mee in die suggestie.
Het zou Stevies laatste, grote wapenfeit zijn in de hitparades. De wonderjaren waren voorbij.
0
geplaatst: 14 juli 2012, 18:58 uur
UK TOP 20 VAN 1985
op basis van de wekelijkse top 3 noteringen
01. Jennifer Rush - The Power of Love
02. Elaine Page & Barbara Dickson - I Know Him So Well
03. Paul Hardcastle - 19
04. Sister Slegde - Frankie
05. Philip Bailey (& Phil Collins) - Easy Lover
06. Madonna - Into the Groove
07. Whitney Houston - Saving All My Love for You
08. David Bowie & Mick Jagger - Dancing in the Street
09. Foreigner - I Want to Know What Love Is
10. Wham! - I'm Your Man
11. UB40 & Chrissie Hynde - I Got You Babe
12. Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
13. Feargal Sharkey - A Good Heart
14. Eurythmics - There Must Be an Angel (Playing with My Heart)
15. Phyllis Nelson - Move Closer
16. Crowd - You'll Never Walk Alone
17. USA For Africa - We Are the World
18. Midge Ure - If I Was
19. a-ha - Take on Me
20. King - Love and Pride
* = Dit zijn nummers die niet meegerekend werden omdat ze in sommige andere landen
al in 1984 top 3 noteringen haalden en daarom in de ultieme 50 van dat jaar zullen opduiken.
01. Jennifer Rush - The Power of Love
02. Elaine Page & Barbara Dickson - I Know Him So Well
03. Paul Hardcastle - 19
04. Sister Slegde - Frankie
05. Philip Bailey (& Phil Collins) - Easy Lover
06. Madonna - Into the Groove
07. Whitney Houston - Saving All My Love for You
08. David Bowie & Mick Jagger - Dancing in the Street
09. Foreigner - I Want to Know What Love Is
10. Wham! - I'm Your Man
11. UB40 & Chrissie Hynde - I Got You Babe
12. Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
13. Feargal Sharkey - A Good Heart
14. Eurythmics - There Must Be an Angel (Playing with My Heart)
15. Phyllis Nelson - Move Closer
16. Crowd - You'll Never Walk Alone
17. USA For Africa - We Are the World
18. Midge Ure - If I Was
19. a-ha - Take on Me
20. King - Love and Pride
* = Dit zijn nummers die niet meegerekend werden omdat ze in sommige andere landen
al in 1984 top 3 noteringen haalden en daarom in de ultieme 50 van dat jaar zullen opduiken.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:05 uur
30. Bruce Springsteen - I'm on Fire - (BE 1 / NL 1)

Born in the USA single voor de Europese markt. En in de zomer van 1985 sloeg de motor
dan toch aan in de Benelux. Brucemania in de klas, met meerdere van zijn albums in de charts
en met Dancing in the Dark, I'm on Fire en Born in the USA gelijktijdig in de hitsingles top 10.

Born in the USA single voor de Europese markt. En in de zomer van 1985 sloeg de motor
dan toch aan in de Benelux. Brucemania in de klas, met meerdere van zijn albums in de charts
en met Dancing in the Dark, I'm on Fire en Born in the USA gelijktijdig in de hitsingles top 10.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:11 uur
29. Jennifer Rush - The Power of Love - (BE 3 / UK 1)

De best verkochte single van het jaar in de UK. Jennifer Rush klinkt ook echt
als de Celine Dion van de 80s. Celine zou het nummer in 1994 succesvol coveren.
Het derde nummer op rij met deze titel na Frankie Goes to Hollywood en Huey Lewis.

De best verkochte single van het jaar in de UK. Jennifer Rush klinkt ook echt
als de Celine Dion van de 80s. Celine zou het nummer in 1994 succesvol coveren.
Het derde nummer op rij met deze titel na Frankie Goes to Hollywood en Huey Lewis.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:18 uur
28. UB40 & Chrissie Hynde - I Got You Babe - (NL 1 / UK 1)

1985 leek wel het jaar van de gelegenheidsduo's. Als UB40 een song covert,
dan worden de oren gespitst. En als de sensuele stem van Chrissie Hynde mee inkleurt,
wordt het origineel van Sonny & Cher uit 1965 op zijn minst geëvenaard in schoonheid.

1985 leek wel het jaar van de gelegenheidsduo's. Als UB40 een song covert,
dan worden de oren gespitst. En als de sensuele stem van Chrissie Hynde mee inkleurt,
wordt het origineel van Sonny & Cher uit 1965 op zijn minst geëvenaard in schoonheid.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:22 uur
27. Whitney Houston - Saving All My Love for You - (UK 1 / US 1)

In de lente van 1985 brak Whitney Houston in de Benelux door met All at Once.
Een nummer van haar debuutalbum dat in de States niet op single was verschenen.
Daar en in de UK brak Whitney definitief door met How Will I Know en deze jazzy ballad.

In de lente van 1985 brak Whitney Houston in de Benelux door met All at Once.
Een nummer van haar debuutalbum dat in de States niet op single was verschenen.
Daar en in de UK brak Whitney definitief door met How Will I Know en deze jazzy ballad.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:29 uur
26. Duran Duran - A View to a Kill - (BE 2 / NL 3 / UK 2 / US 1)

De jaren 80 waren 007 gunstig gezind. Sheena Easton - For Your Eyes Only (1981),
Rita Coolidge - All Time High (1983), Duran Duran - A View to a Kill (1985), a-ha - The Living
Daylights (1987) en Gladys Knight - License to Kill (1989) haalden allen de Benelux top 10.

De jaren 80 waren 007 gunstig gezind. Sheena Easton - For Your Eyes Only (1981),
Rita Coolidge - All Time High (1983), Duran Duran - A View to a Kill (1985), a-ha - The Living
Daylights (1987) en Gladys Knight - License to Kill (1989) haalden allen de Benelux top 10.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:33 uur
25. Modern Talking - You Can Win If You Want - (BE 2 / DL 1)

Het muzikale recept van de blonde Dieter Bohlen en de playbackende marionet Thomas Anders
was intrigerend. Elke nummer leek wel op dezelfde basistrack te zijn geënt en kende hoogstens
wat subtiele verschillen in de melodie. Zelfde song met een nieuwe titel en de opvolger was klaar.

Het muzikale recept van de blonde Dieter Bohlen en de playbackende marionet Thomas Anders
was intrigerend. Elke nummer leek wel op dezelfde basistrack te zijn geënt en kende hoogstens
wat subtiele verschillen in de melodie. Zelfde song met een nieuwe titel en de opvolger was klaar.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:36 uur
24. Modern Talking - Cheri Cheri Lady - (BE 3 / DL 1)

Om de vorige theorie meteen kracht bij te zetten volgt hier de derde megahit
die Modern Talking dat jaar in Duitsland wist te scoren. En Vlaanderen deed aardig mee.
Fout is een understatement als het om Modern Talking gaat. Ik vraag me af wie de albums kocht.

Om de vorige theorie meteen kracht bij te zetten volgt hier de derde megahit
die Modern Talking dat jaar in Duitsland wist te scoren. En Vlaanderen deed aardig mee.
Fout is een understatement als het om Modern Talking gaat. Ik vraag me af wie de albums kocht.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:41 uur
23. Foreigner - I Want to Know What Love Is - (DL 3 / UK 1 / US 1)

In de winter van 1985 typte ik mijn eerste lijstjes uit op een elektrische schrijfmachine.
Ik weet nog perfect hoe deze power ballad die winter wat warmer maakte. Ik was bijna 16.
Foreigner verkocht miljoenen albums in de US in de 70s. Dit was hun Europese doorbraak.

In de winter van 1985 typte ik mijn eerste lijstjes uit op een elektrische schrijfmachine.
Ik weet nog perfect hoe deze power ballad die winter wat warmer maakte. Ik was bijna 16.
Foreigner verkocht miljoenen albums in de US in de 70s. Dit was hun Europese doorbraak.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:48 uur
22. Tears For Fears - Everybody Wants to Rule the World - (BE 3 / NL 2 / UK 2 / US 1)

Toen Shout in Europa hoog in de hitlijsten stond, bracht Tears For Fears in Amerika
eerst Everybody Wants to Rule the World op single uit. De titel en de clip verraden waarom.
TFF was the next big thing from the UK en stond ook met Shout en Head over Heels in de top 3.

Toen Shout in Europa hoog in de hitlijsten stond, bracht Tears For Fears in Amerika
eerst Everybody Wants to Rule the World op single uit. De titel en de clip verraden waarom.
TFF was the next big thing from the UK en stond ook met Shout en Head over Heels in de top 3.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 00:54 uur
21. Tina Turner - We Don't Need Another Hero (Thunderdome) - (BE 3 / DL 1 / UK 3 / US 2)

Tante Tina en Mel Gibson in Mad Max. De jaren 80 films lieten er geen gras over groeien.
Heel wat film scores bedienden zich van popsterren om zo het themalied in de ether te gooien.
Het blijft ook altijd bijzonder interessant om terug te blikken op jaren 80 sciencefiction films.

Tante Tina en Mel Gibson in Mad Max. De jaren 80 films lieten er geen gras over groeien.
Heel wat film scores bedienden zich van popsterren om zo het themalied in de ether te gooien.
Het blijft ook altijd bijzonder interessant om terug te blikken op jaren 80 sciencefiction films.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 01:03 uur
DUITSE TOP 20 VAN 1985
01. Falco - Rock Me Amadeus
02. Opus - Live Is Life
03. Modern Talking - You're My Heart You're My Soul
04. Paul Hardcastle - 19
05. Sandra - Maria Magdalena
06. a-ha - Take on Me
07. Elton John - Nikita
08. Tina Turner - We Don't Need Another Hero (Thunderdome)
09. Modern Talking - Cheri Cheri Lady
10. Tears For Fears - Shout
11. Murray Head - One Night in Bangkok
12. Modern Talking - You Can Win If You Want
13. Sandra - In the Heat of the Night
14. Band Aid - Do They Know It's Christmas *
15. USA for Africa - We Are the World
16. Harold Faltermeyer - Axel F
17. Ashford & Simpson - Solid
18. Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
19. Midge Ure - If I Was
20. Kate Bush - Running up That Hill (A Deal with God)
01. Falco - Rock Me Amadeus
02. Opus - Live Is Life
03. Modern Talking - You're My Heart You're My Soul
04. Paul Hardcastle - 19
05. Sandra - Maria Magdalena
06. a-ha - Take on Me
07. Elton John - Nikita
08. Tina Turner - We Don't Need Another Hero (Thunderdome)
09. Modern Talking - Cheri Cheri Lady
10. Tears For Fears - Shout
11. Murray Head - One Night in Bangkok
12. Modern Talking - You Can Win If You Want
13. Sandra - In the Heat of the Night
14. Band Aid - Do They Know It's Christmas *
15. USA for Africa - We Are the World
16. Harold Faltermeyer - Axel F
17. Ashford & Simpson - Solid
18. Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
19. Midge Ure - If I Was
20. Kate Bush - Running up That Hill (A Deal with God)
0
geplaatst: 15 juli 2012, 15:35 uur
20. Commodores - Nightshift - (BE 2 / NL 1 / UK 3 / US 3)

De Commodores leken eraan voor de moeite toen Lionel Richie de groep verliet.
Maar ze verbaasden vriend en vijand met een dubbele ode aan overleden soullegenden
Marvin Gaye en Jackie Wilson. De baslijn alleen al is om duimen en vingers bij af te likken.

De Commodores leken eraan voor de moeite toen Lionel Richie de groep verliet.
Maar ze verbaasden vriend en vijand met een dubbele ode aan overleden soullegenden
Marvin Gaye en Jackie Wilson. De baslijn alleen al is om duimen en vingers bij af te likken.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 15:39 uur
19. Simple Minds - Don't You (Forget about Me) - (BE 2 / NL 1 / US 1)

Dat Don't You (Forget about Me) de ultieme top 10 niet haalt is de danken aan de UK charts,
waar de Schotten het moelijk bleven hebben om hoog te eindigen, zelfs nadat deze hit uit de soundtrack
van The Breakfast Club de deuren in de States had geopend. Hun pensioennummer tegen wil en dank.

Dat Don't You (Forget about Me) de ultieme top 10 niet haalt is de danken aan de UK charts,
waar de Schotten het moelijk bleven hebben om hoog te eindigen, zelfs nadat deze hit uit de soundtrack
van The Breakfast Club de deuren in de States had geopend. Hun pensioennummer tegen wil en dank.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 15:45 uur
18. Feargal Sharkey - A Good Heart - (BE 1 / NL 1 / UK 1)

De voormalige zanger van punkpop groep The Undertones maakte eerste een ommetje
als lid van het eendagsduo The Assembly (UK top 10 met Never Never in 1983) aan de zijde
van Vince Clark. Eind 1985 sloeg hij hard toe met een nummer van Maria McKee (Lone Justice)..

De voormalige zanger van punkpop groep The Undertones maakte eerste een ommetje
als lid van het eendagsduo The Assembly (UK top 10 met Never Never in 1983) aan de zijde
van Vince Clark. Eind 1985 sloeg hij hard toe met een nummer van Maria McKee (Lone Justice)..
0
geplaatst: 15 juli 2012, 15:49 uur
17. Baltimora - Tarzan Boy - (BE 1 / NL 1 / DL 3 / UK 3)

De europop was springlevend in de jaren 80. De zanger van Baltimora liet zich omringen
door een batterij Italiaanse songwriters en producers met als doel de zomerhit van 1985 te scoren.
In alle dancings van de Middellandse Zee tot in het hoge noorden waren zijn oerwoud kreten te horen.

De europop was springlevend in de jaren 80. De zanger van Baltimora liet zich omringen
door een batterij Italiaanse songwriters en producers met als doel de zomerhit van 1985 te scoren.
In alle dancings van de Middellandse Zee tot in het hoge noorden waren zijn oerwoud kreten te horen.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 15:54 uur
16. Nana Mouskouri - Only Love - (BE 1 / NL 1)

Bijna de grootste Benelux hit van 1985. Sidonia Mouskouri nam een Engelstalige versie
van L'Amour en Heritage op voor de televisiereeks Mistral's Daughter en had een dijk van een hit
te pakken. De legendarische chansonnière van Griekse afkomst heeft een opvallend mager hitpalmares.

Bijna de grootste Benelux hit van 1985. Sidonia Mouskouri nam een Engelstalige versie
van L'Amour en Heritage op voor de televisiereeks Mistral's Daughter en had een dijk van een hit
te pakken. De legendarische chansonnière van Griekse afkomst heeft een opvallend mager hitpalmares.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 15:59 uur
Wat een horrorjaar wat de hitparade betreft 
Het kan toch niet erger worden dan Modern Talking en Nana Mouskouri (hoop ik)

Het kan toch niet erger worden dan Modern Talking en Nana Mouskouri (hoop ik)

0
geplaatst: 15 juli 2012, 22:15 uur
15. Opus - Live is Life - (BE 2 / NL 3 / DL 1)

Pop uit Oostenrijk, het kon en mocht tijdens de europop gloriedagen van de jaren 80.
Live is Life was een soort reggae broertje van Cheap Tricks I Want You to Want Me uit 1979.
Prima opwarmer voor de dansvloer. Gek dat het geen "We Will Rock You" voetbal anthem werd.

Pop uit Oostenrijk, het kon en mocht tijdens de europop gloriedagen van de jaren 80.
Live is Life was een soort reggae broertje van Cheap Tricks I Want You to Want Me uit 1979.
Prima opwarmer voor de dansvloer. Gek dat het geen "We Will Rock You" voetbal anthem werd.
0
geplaatst: 15 juli 2012, 22:19 uur
14. David Bowie & Mick Jagger - Dancing in the Street - (BE 2 / NL 1 / UK 1)

1985 was natuurlijk het jaar van Live Aid dat zowel plaatsvond in Engeland als in Amerika.
Phil Collins werd speciaal overgevlogen om op beide locaties op te treden. Er werd muzikaal
verbroederd en David en Mick hielden er een hit (origineel van Martha & The Vandellas) aan over.

1985 was natuurlijk het jaar van Live Aid dat zowel plaatsvond in Engeland als in Amerika.
Phil Collins werd speciaal overgevlogen om op beide locaties op te treden. Er werd muzikaal
verbroederd en David en Mick hielden er een hit (origineel van Martha & The Vandellas) aan over.
* denotes required fields.