MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 00s

zoeken in:
bennerd schreef:
Opnieuw: slechte graadmeter.

Zeker niet perfect. Maar slecht omdat 50 Cent er niet in staat gaat me wat ver, gezien wat er wel in staat ook allemaal erg populair is. Dat er bepaalde accenten gelegd zijn is logisch en maakt de lijst ook interessant. Anders kan je beter op zoek gaan naar een lijstje best verkochte albums.

MuMe is met lijstjes als dit een aardige graadmeter voor een bepaald publiek, te weten de rockgeoriënteerde muziekliefhebber. Het lijkt mij lastig vol te houden dat het een goede graadmeter is voor de hele maatschappij. Wat ik overigens niet erg vind.

Kronos schreef:
Anders kan je beter op zoek gaan naar een lijstje best verkochte albums.

Wat dus nog steeds dé graadmeter is voor populariteit, samen met airplay. Dat honderd mensen die zich serieus bezighouden met bands als Arcade Fire, Porcupine Tree en Atmosphere en die drie artiesten zien als hét van het, wil absoluut niet zeggen dat ze populairder zijn dan de duizend mensen die het liefst een cd van 50 Cent, Lil' Wayne of Skrillex kopen. Dat heeft niets met accenten te maken.

Daar draait deze gehele discussie rond. Momenteel heb ik genoeg gehapt, ik laat het maar voor wat het is.

niels94 schreef:
MuMe is met lijstjes als dit een aardige graadmeter voor een bepaald publiek, te weten de rockgeoriënteerde muziekliefhebber. Het lijkt mij lastig vol te houden dat het een goede graadmeter is voor de hele maatschappij. Wat ik overigens niet erg vind.

Ik vraag me af of het voor de gemiddelde liefhebber van rock wel een goede graadmeter is. Bands als AC/DC en Guns n' Roses zijn namelijk immens populair bij een groot deel van de rockliefhebbers. Toch heb ik het idee dat zulk soort bands op Musicmeter veel minder populair zijn dan bijvoorbeeld Arcade Fire of Joy Division terwijl ik niet het idee heb dat die bands een must zijn voor elke rockliefhebber.

Wat andere genres betreft heeft bennerd natuurlijk gelijk, daar zijn hier in verhouding veel minder liefhebbers van dan van rock. Ik denk dus dat deze lijsten alleen presentatief zijn voor actieve gebruikers van deze site, zeker niet voor een bepaald soort liefhebber.

Ik bedoel een beetje de alternatieve rock e.d., niet per se de hardrock. Nouja, wat op MuMe de top 250 en dit soort lijsten aanvoert. Dat is hier wel het populairst.

Ik vind het persoonlijk trouwens jammer dat bijvoorbeeld de hiphopliefhebbers, die op deze site best aanwezig zijn, zich nauwelijks laten horen in dit soort topics.

bennerd schreef:
Wat dus nog steeds dé graadmeter is voor populariteit, samen met airplay. [...] Dat heeft niets met accenten te maken.

Merk het verschil tussen 'dé graadmeter' en 'een goede graadmeter'. Heeft (letterlijk) álles met accenten te maken.

Een goede graadmeter van wat dan?

Van wat populair is uiteraard.

(Niet om te draaien als: het is dé lijst om uit af te leiden wat het populairst is.)

Maar niet van wat populair is onder de meerderheid van Nederland en België, toch? Maak even een korte vergelijking met de top 40 of vraag voor de gein eens rond hoeveel mensen Arcade Fire kennen in vergelijking tot populaire artiesten en je zult zien dat dat gewoon onzin is. Onder de muziekliefhebbers die er meer tijd instoppen is het wat anders, maar toch het is toch geen graadmeter van de gemiddelde Nederlander?

EDIT: wat een onzinnige discussie eigenlijk. Laten we ophouden

niels94 schreef:
Maar niet van wat populair is onder de meerderheid van Nederland en België, toch?

Zoals ik reeds schreef, alles wat in de MuMe top 40 van 2000 - 2009 staat vind je redelijk makkelijk terug in een winkel als Free record shop. Ik heb zonet de lijst nog eens bekeken. Van iets minder dan de helft van de artiesten heb ik nog nooit een noot muziek gehoord. Toch ken ik alle artiestennamen, omdat winkels als Free record shop vol liggen met hun cd's. Als het dan niet om populaire muziek gaat weet ik het ook niet. Arcade Fire is in ieder geval al lang geen obscuur bandje meer.

niels94 schreef:
EDIT: wat een onzinnige discussie eigenlijk. Laten we ophouden

EDIT: prima.

En we kunnen het ook afsluiten, want het blijkt inderdaad dat we al een tijdje volledig langs elkaar heen aan het praten zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.