MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Schitterend tiental.

En The River als hoogste Bruce.

cosmic kid (moderator)
Mooie dubbelslag met Born to run zo!

Cortez terug in de top 100 en zo hoort het!

Volgens mij neemt het aantal nominaties van mij in de lijst elk jaar af. En waar ik vorig jaar nog een nummer dichtbij de top 100 had, moet ik het nu doen met 659 als hoogste plek:

Van 12 naar 11 nummers in de lijst. Twee eruit, een erbij, tien behouden. Daarvan vier gestegen en zes gedaald.

Mijn nominaties:
659 (746) Sisters of Mercy - Leonard Cohen (2009)
838 (664) Hey That's No Way to Say Goodbye - Leonard Cohen (2011)
906 (114) I Close My Eyes And Count to Ten - Dusty Springfield (2007)
1104 (1010) Reason to Believe - Tim Hardin (2009)
1214 (1672) Gorecki - Lamb (2008)
1491 (1381) Utopia - Goldfrapp (2007)
1522 (1610) P.S. You Rock My World - Eels (2011)
1530 (1081) Oliver's Army - Elvis Costello & The Attractions (2007)
1622 (-------) By The Sea - Suede (2012)
1838 (1747) Sunday - Sonic Youth (2007)
1894 (1952) Collective Dreamwish of Upperclass Elegance - Grandaddy (2007)

Dit jaar gesneuveld:
1339. No Distance Left to Run - Blur (2009)
1843. All The Young Dudes - Mott the Hoople (2009)

1540 ♫ [1481] The Black Heart Procession - A Light So Dim (1999)
Je zou het eentonig en saai kunnen noemen. Wat betreft eentonig heb je dan misschien een punt, maar saai is het zeker niet. Deze beheerste, kale tonen houden me de hele tijd in de greep.
Cijfer: 8,5

1539 ♫ [1274] Ray Charles - What'd I Say (1959)
Hier word ik niet lyrisch van. De piano schalt, Ray zingt en een achtergrondkoortje is aanwezig maar Wat’d I Say is voor mij niks meer dan 6 minuten voortdurende klank. Het doet me helemaal niks.
Cijfer: 5

1538 ♫ [0249] The Sound - Monument (1982)
Deze zakt wel serieus. Jammer, want ik vind het zeker geen slecht nummer. Het lied krijgt iets speciaals door die riedeltjes van een klassieke gitaar die ertussen worden gespeeld. De sfeer heeft iets ontroerends en hoopvols en de stem van Adrian Borland weet me voor de zoveelste keer te raken.

1537 ♫ [0603] Genesis - The Musical Box (1971)
Genesis met Phil Collins als leadzanger heeft me eigenlijk nooit veel gedaan, Genesis met Peter Gabriel doet me meer. Dit is een nummer dat me de volle 10 minuten kan blijven boeien. Er gebeurt heel wat, het zit vol met mooie melodieën en het steekt allemaal goed in elkaar.
Cijfer: 7,9

1536 ♫ [0470] Magazine - The Light Pours Out Of Me (1978)
Dit weet ik ook wel te waarderen. Een donkere en naargeestige sfeer. De titel van het lied beschrijft de sfeer erg goed die het lied ademt.
Cijfer: 8

1535 ♫ [1110] Fatboy Slim - The Rockafeller Skank (1998)
Nee, hier hou ik niet van. Ik heb zo onderhand al geleerd dat ‘dit lied is mijn genre niet’ eigenlijk niets meer wil zeggen. Nummers die op het eerste zicht mijn genre totaal niet zijn blijk ik toch erg goed te kunnen smaken. Maar hier kan ik niets mee. Het is waarschijnlijk muziek waar je moet voor zijn.
Cijfer: 3,8

1534 ♫ [0601] Fleetwood Mac - Never Going Back Again (1977)
Subliem popnummer. Alles is perfect, de zang en de subtiele muziek die er gezellig rond zweeft. Ik word helemaal warm vanbinnen.

1533 ♫ [-------] Beach House - Norway (2010)
Aardig populair op mume, en dat is helmaal terecht. Teen Dream heb ik nog een tijd op 4,5* gehad. Een erg dromerige, paradijselijke sfeer, het enige minpuntje is wel de zang die af en toe wat op mijn systeem begint te werken.
Cijfer: 8,1

1532 ♫ [1344] Ultravox - Reap the Wild Wind (1982)
Pure synthpop. In het genre kan ik OMD zeker waarderen, en echt slechte synthpop heb ik nog niet gehoord. Dit is een middenmotor. Een dikke muzikale jas met allemaal effecten maar niet veel dat me echt aanspreekt.
Cijfer: 6

1531 ♫ [0715] Trentemøller - Take Me Into Your Skin (2006)
Zeer onderhoudende en aangenaam weg luisterende muziek. De opbouw die erin zit is erg goed gedaan. Er valt me helemaal niets negatiefs op, en voor dance muziek is dat bij mij niet evident.
Cijfer: 7,4

Jammer dat je Tha Rockafeller Skank niet kan waarderen. Erg gaaf nummer juist dat veel verschillende genres bevat

Onweerwolf
dazzler schreef:
Verkeerd Bowie hoesje, Onweerwolf.

Ga ik nu fixen

Onweerwolf
80

David Bowie - Ashes To Ashes [03:37]

Scary Monsters | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 135
2010: 30
2009: 65
2008: 86
2007: 134

In 1980 sluit de kameleon een tijdperk af met Ashes to Ashes.
Hij verbrandt als het ware zijn zoveelste incarnatie om als een feniks uit de as te herrijzen
in de jaren 80. Dat decennium zal hem grote hits opleveren, maar is artistiek weinig vernieuwend.
In Ashes to Ashes neemt Bowie afscheid van Major Tom en start hij als Pierrot de new romantic scene.
(dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

79

The Beatles - Eleanor Rigby [02:03]

Revolver | 1966 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '08

2011: 57
2010: 81
2009: 318
2008: 162
2007: --

Dit blijft wel één van mijn persoonlijke Beatles favorieten. Die viool is gewoonweg briljant gevonden. Maar ook de zanglijnen zijn erg goed: hoe je het ook wendt of keert, liedjes schrijven konden ze, die Bietels. Kort maar erg krachtig, gewoon bijzonder catchy muziek die ik altijd wel kan horen (niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

78

Supertramp - School [05:34]

Crime Of The Century | 1974 | England

(afbeelding)

2011: 78
2010: 150
2009: 347
2008: 686
2007: 139

School is mij één van de weinige bekende klassiekers die ik beschouw als tijdloos. Het was één van de vele ontdekkingen die ik deed tijdens de eerste jaren van die andere Top 2000. Maar waar mijn enthousiasme over die andere ontdekkingen inmiddels behoorlijk is afgezwakt, is mijn waardering voor School onverminderd hoog gebleven. Dit komt voornamelijk door alle schitterende details die afzonderlijk te horen zijn. Maar de werkelijke kracht van het nummer is dat al deze afzonderlijke delen zijn samengevoegd tot een geweldig meeslepend geheel die boeiend blijftot de laatste noot. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

77

Pink Floyd - Comfortably Numb [06:54]

The Wall | 1979 | England

(afbeelding)

2011: 122
2010: 97
2009: 61
2008: 27
2007: 268

Het trio Shine On-Wish You Were Here-Comfortably Numb staat nog altijd als een huis. Alledrie geniaal in hun eigen manier. Comfortably Numb heeft toch vooral één van de beste gitaarsolo’s ooit aan ’t einde (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

76

The The - Uncertain Smile [04:56]

Soul Mining | 1982 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: freddze

2011: 46
2010: 51
2009: 41
2008: 163
2007: 20

Uncertain Smile wist me pas een klein tijdje geleden te grijpen. Een melancholisch liefdesliedje over een onbeantwoorde liefde. Hoogtepunt is de pianosolo op het eind. Ik lees nu pas dat die solo afkomstig is van niemand minder dan Jools Holland. Hulde daarvoor! (Teunnis)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

The Killing Moon (op 82) blijkbaar een van de nummers die al elk jaar dalen

Goh, ik was helemaal vergeten dat Comfortably Numb ooit in de finale heeft gestaan. Heb toen wel meegedaan met de finale.

Jammer van Uncertain Smile, die mag best een keer in de finale.

Inderdaad. Uncertain Smile blijft een heerlijk nummer en zou zeker in mijn top 5 eindigen in de huidige finale.

School
Eleanor Rigby
Eindelijk komt de lijst tot leven en staan de slapende reuzen op. The Beatles gooien weer hoge ogen en School. Ik zal hier wss niet heel veel vrienden mee maken, maar ik prefereer de pianosolo van School stiekem toch wel iets meer dan van de The The. De opbouw naar die solo toe, brengt het nummer tot een muzikaal hoogtepunt. Dat is sws de reden waarom ik voor Crime of the Century op mijn knieën ga. Met als hoogtepunt het titelnummer. Laat die alsjeblieft hoog eindigen volgend jaar.

Onweerwolf
Crime of the Century is ook al 20 jaar mijn favoriete Supertramp song.

Onweerwolf
75

Black Sabbath - Paranoid [02:48]

Paranoid | 1970 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: dvdschaaf

2011: 272
2010: 165
2009: 265
2008: 350
2007: 128

Paranoid ken ik al héel erg lang, nog voordat ik op Musicmeter kwam. Ik weet nog dat ik dit tijdens mijn folderwijk erg veel draaide. Eigenlijk eerst omdat ik de klassiekerstatus niet helemaal begreep, maar daarna omdat ik het extreem lekker ging vinden, alleen die intro al! Wat een geniaal gitaarspel heeft dit nummer. Echt geweldig. Ook Ozzy steelt de show, hij zingt eigenlijk geweldige coupletten, dat doet hij op een fijne rauwe manier, hij bespeelt de fantastische gitaarpartijen perfect met zijn zang. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

74

Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) [05:39]

New Gold Dream (81-82-83-84) | 1982 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 71
2010: 32
2009: 261
2008: 342
2007: 45

Het gelijknamige album is me iets te wisselvallig om de volle pot te gunnen.
Maar at the end of the rainbow glittert er toch voldoende goud. De titelsong bijvoorbeeld
zindert als een new wave klassieker par excellence door de speakers. Het nummer kreeg
in 1983 alsnog een extended 12"" release met een remix van I Travel op de andere kant.
(dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

73

The Who - Baba O'Riley [05:09]

Who's Next? | 1971 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 69
2010: 82
2009: 144
2008: 346
2007: 65

Het nummer begint met een synthesizerloop dat het hele nummer draagt waarna de bas en drums worden ingezet en als Roger Daltrey zijn krachtige stem inzet kan het niet meer stuk. Dat einde met die viool is ook een geniale zet. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

72

The Smiths - Bigmouth Strikes Again [03:14]

The Queen Is Dead | 1986 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 33
2010: 45
2009: 33
2008: 68
2007: 91

Snoeperd heeft de Smithswoede ooit in mij ontstoken. Hij was zelf enorm fan en het is dan ook dankzij hem dat ik alle reguliere albums van The Smiths ken. Mijn favoriet blijft, hoe origineel, The Queen is Dead. Voor zover favorieten aanwijzen mogelijk is bij dat album zit deze daar toch wel bij. De manier waarop The Smiths enige melancholiek weten te combineren met pakkende popliedjes is vrijwel onovertroffen. Morrissey's kwelende stem maakt hun sound toch wel, al mag het sterke gitaarspel absoluut niet onderschat worden. Grappig is hoe ik in de gitaarsolo die op gegeven moment te horen is de poprock à la Coldplay van nu al een beetje herken. (niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

71

Pearl Jam - Alive [05:41]

Ten | 1991 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 91
2010: 96
2009: 429
2008: 802
2007: --

De slechtst meezingbare meezinger. Want dat refrein rolt er natuurlijk bij iedereen moeiteloos uit. De coupletten zijn echter geen doen. Het laat inderdaad zien wat een goed gevoel voor timing Eddie Vedder heeft. Verder gewoon één van de lekkerste grungenummers die ik ken. 'Lekker' is sowieso het beste woord voor dit nummer, dat overigens schijnt te gaan over iemand die ontdekt dat zijn vader niet zijn echte vader is. (niels94)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

En er zijn weer reviews nodig.

Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
Curtis Mayfield - Move On Up
David Bowie - Life On Mars?
Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Joy Division - Decades
Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
Led Zeppelin - Stairway To Heaven
Massive Attack - Angel
Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (1-5)
Pink Floyd - Wish You Were Here
Pixies - Monkey Gone To Heaven
Pixies - Where Is My Mind?
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Radiohead - Fake Plastic Trees
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime
Talk Talk - Such A Shame
Talking Heads - Psycho Killer
The Beach Boys - God Only Knows
The Beatles - Here Comes The Sun
The Church - Under The Milky Way
The Doors - L.A. Woman
The Doors - Riders On The Storm
The Doors - The Crystal Ship
The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower
The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
The Velvet Underground - Heroin
The xx - Crystalised
Ultravox - Vienna

Ik doe deze vier wel

David Bowie - Life On Mars?
Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
Pixies - Where Is My Mind?
The Doors - L.A. Woman

Als ik dit geweldige lijstje van 32 nummers hier zo zie bedenk ik me dat ik de finale veel liever andersom had gezien. Deze 32 nummers zijn veel beter en ook nog eens verschillender qua genre.

Onweerwolf
Vienna heb ik al gedaan trouwens.

Snoeperd schreef:
Als ik dit geweldige lijstje van 32 nummers hier zo zie bedenk ik me dat ik de finale veel liever andersom had gezien. Deze 32 nummers zijn veel beter en ook nog eens verschillender qua genre.
Volledig mee eens, gemiddeld genomen is het lijstje dat je hier post veel sterker dan de finale...

Paranoid in de Top 100. Someone Somewhere in Summertime weer de hoogste van Simple Minds.

Snoeperd schreef:
Ik zou voor beide finales tekenen.

nclo schreef:
School
Eleanor Rigby
Eindelijk komt de lijst tot leven en staan de slapende reuzen op. The Beatles gooien weer hoge ogen en School. Ik zal hier wss niet heel veel vrienden mee maken, maar ik prefereer de pianosolo van School stiekem toch wel iets meer dan van de The The. De opbouw naar die solo toe, brengt het nummer tot een muzikaal hoogtepunt. Dat is sws de reden waarom ik voor Crime of the Century op mijn knieën ga. Met als hoogtepunt het titelnummer. Laat die alsjeblieft hoog eindigen volgend jaar.
De pianosolo in School is voor mij sowieso ongeëvenaard, dus mijn vriendje mag je wel worden.

Als we het dan toch over geen vrienden maken hebben: had ik al een keer gezegd dat ik Hodgson/Davies een beter duo vind dan McCartney/Lennon?

Ik doe Roberta wel, denk dat ik er de aangewezen persoon voor ben.

Als donderdag op tijd is (?), wil ik onderstaande wel doen:

Curtis Mayfield - Move On Up
Massive Attack - Angel
Pixies - Monkey Gone To Heaven
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Talking Heads - Psycho Killer

Joy Division - Decades
The Velvet Underground - Heroin
The xx - Crystalised

Mijn!

Iemand anders mag Where Is My Mind van mij overnemen hoor. Het lukt me maar niet om er een goed stukje bij te schrijven...

Onweerwolf
70

Pearl Jam - Jeremy [05:19]

Ten | 1991 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: dvdschaaf

2011: 131
2010: 180
2009: 778
2008: 1043
2007: 1032

Schitterend nummer. Hij was hier pas 23 toen hij dit nummer schreef. Ook dit nummer is vrij kleinschalig, maar dit is dan weer een warme deken die om je heen valt. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

69

Jefferson Airplane - White Rabbit [02:35]

Surrealistic Pillow | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 42
2010: 67
2009: 56
2008: 34
2007: 329

Kort, doelgericht en geniaal opgebouwd. In de geschiedenisboeken zal dit nummer vooral beschreven worden als het psychedelische nummer over drugsgebruik, maar wat White Rabbit voor mij onvergetelijk maakt is de schitterende wijze waarop het nummer zich toewerkt naar het intense einde. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

68

R.E.M. - Drive [04:32]

Automatic For The People | 1992 | USA

(afbeelding)

2011: 48
2010: 87
2009: 55
2008: 96
2007: 164

Het duurde even, maar hier is dan eindelijk het ruimschoots beste nummer van R.E.M.
Ten eerste heeft dit nummer een geweldige structuur. Niet voor niets staat op de lyricspagina Chorus 1,2,3 en 4. Door de aparte structuur creërt R.E.M. het ene geweldige stukje muziek na het andere. Het zijn een en al heerlijke fragmentjes. Instrumentaal is het dan ook nog eens zeer genieten. Af en toe brengen ze er subtiel een viooltje bij in. En met de gitaarmelodie kunnen ze van alles. Het gitaarspel gaat van krachtig naar heel rustgevend. Ten slotte nog een van die vele mooie momenten:
Maybe You Rocked Around the Clock
Tick-Tock Tick-Tock
Zo simpel, zo mooi...
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

67

The Doors - Light My Fire [07:08]

The Doors | 1967 | USA

(afbeelding)

2011: 55
2010: 40
2009: 66
2008: 131
2007: 770

Light My Fire werd mij eerst bekend door de akoestische Will Young-versie. Achteraf gezien zwaar inferieur, maar ik vond de tekst leuk. Manzarek is een held en samen met Jon Lord (Deep Purple) nog altijd de beste toetsenist die ik ken. Krieger levert een geweldige solo af. Eens een keer een Doors-nummers waarbij Morrison een bijrol speelt en de kracht volledig bij de overige bandleden ligt. Want ook drummer Densmore levert hier zijn beste werk af. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

66

The Stranglers - Golden Brown [03:29]

La Folie | 1981 | England

(afbeelding)

2011: 67
2010: 50
2009: 87
2008: 522
2007: 792

De beste popsong ooit met een klavecimbel in de hoofdrol.
Het thema van Golden Brown ontstond tijdens de Meninblack sessies.
Typisch Strangliaans zijn de spaarzame, maar fraaie gitaarsolo en de de backing vocalen.
Van het matige album La Folie (1981) dat ten onrechte als maatstaf voor hun oeuvre wordt gebruikt.
(dazzler)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Drive
Staat veel te laag. By the way, waarom zo weinig tekst bij Jeremy, terwijl er een zeer interessante betekenis achter ligt.

ArthurDZ schreef:
Iemand anders mag Where Is My Mind van mij overnemen hoor. Het lukt me maar niet om er een goed stukje bij te schrijven...
Daar heb ik wel interesse voor.
Net zoals Smells Like Teen Spirit, beide nummers van Pink Floyd en God only Knows

Is het erg als het een wat langer stuk is? In deze hoge regionen met maar vijf nummers per keer lijkt me dat zelf wel leuk.

Nee, dat is prima, kan je het stuk morgen afkrijgen?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.