MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Onweerwolf
chevy93 schreef:
Ken je deze site? Free Online Picture Resizer - Crop and Resize photos, images, or pictures online for FREE! - picresize.com
Heel handig om mee te converteren en je kan er meerdere tegelijk doen.

Ik heb software voor batch processing. Online is dat niet te doen. Evengoed bedankt.

Voor iedereen die stukjes heeft ingestuurd. Hartstikke bedankt. En nieuwe stukjes zijn nog altijd welkom

Even een updateje ook.

Deze nummers hebben dringende een review nodig

Al Stewart - On The Border
Angus & Julia Stone - Draw Your Swords
Archive - Fuck U
Eagles - Last Resort
Earth And Fire - Storm And Thunder
Edie Brickell And New Bohemians - Circle
Elbow - Lippy Kids
Eurythmics - Love Is A Stranger
Flash And The Pan - Hey St. Peter
Gotye - Somebody That I Used To Know
Janis Joplin - Me And Bobby McGee
Kate Bush - Moving
Keane - Bedshaped
Lana Del Rey - Video Games
Madonna - Drowned World/Substitute For Love
Metallica - The Call Of Ktulu
Nits - Red Tape
R.E.M. - Leave
Radical Face - Ghost Towns
Simple Minds - Belfast Child
Simple Minds - Seeing Out The Angel
Simple Minds - Up On The Catwalk
Sniff 'n' The Tears - Driver's Seat

Soundgarden - 4th Of July
Spinvis - Oostende
The xx - Intro

Deze wat minder, maar het zou wel fijn zijn.

10cc - Dreadlock Holiday
Arcade Fire - My Body Is A Cage
Belle And Sebastian - Le Pastie De La Bourgeoisie
Björk - Human Behaviour
Bloc Party - Banquet
Carly Simon - You're So Vain
Clannad - Theme From Harry's Game
Cocteau Twins - Ivo
Crazy World Of Arthur Brown - Fire
Cream - White Room
Depeche Mode - Just Can't Get Enough
Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind
Édith Piaf - Non, Je Ne Regrette Rien
Editors - Papillon
Electric Light Orchestra - Livin' Thing
Faith No More - Midlife Crisis
Fleetwood Mac - Albatross
Focus - Hocus Pocus
Gerry Rafferty - Baker Street
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Jacques Brel - Mijn Vlakke Land
Janis Ian - At Seventeen
Johnny Cash - Solitary Man
Kraftwerk - Die Roboter
Led Zeppelin - Babe I'm Gonna Leave You
Led Zeppelin - The Rain Song
Live - Lightning Crashes
Lovin' Spoonful - Summer In The City
Low - Lullaby
Lynyrd Skynyrd - Freebird
Madrugada - Black Mambo
Manic Street Preachers - A Design For Life
Marianne Faithfull - The Ballad Of Lucy Jordan
Marillion - Grendel
Marillion - Incommunicado
Mink DeVille - Demasiado Corazon
Moody Blues - Question
Muse - Stockholm Syndrome
Nick Cave And The Bad Seeds - Red Right Hand
Nick Drake - River Man
Nik Kershaw - The Riddle
Otis Redding - That's How Strong My Love Is
Otis Redding - Try A Little Tenderness
Pearl Jam - Yellow Ledbetter
Pet Shop Boys - West End Girls
Pixies - Alec Eiffel
Porcupine Tree - Blackest Eyes
Procol Harum - A Salty Dog
Procol Harum - Conquistador
R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite
R.E.M. - What's The Frequency, Kenneth
Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue
Simple Minds - Hunter And The Hunted
Smokey Robinson & The Miracles - The Tracks Of My Tears
Stealers Wheel - Stuck In The Middle
Stevie Wonder - As
Stevie Wonder - I Wish
Stevie Wonder - Pastime Paradise
The Alan Parsons Project - Old And Wise
The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
The Band - The Night They Drove Old Dixie Down
The Band - The Weight
The Chameleons - Second Skin
The Cure - A Strange Day
The Cure - Push
The Dandy Warhols - Bohemian Like You
The Dave Brubeck Quartet - Take Five
The Human League - Don't You Want Me
The Jam - That's Entertainment
The Kinks - Celluloid Heroes
The Kinks - Sunny Afternoon
The Prodigy - Out Of Space
The Prodigy - Smack My Bitch Up
The Roots Featuring Cody Chesnutt - The Seed (2.0)
The Specials - Gangsters
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
The The - This Is The Day
The Waterboys - December
The xx - Infinity
Tindersticks - Blood
Venetian Snares - Szamár Madár
Yardbirds - For Your Love

QOTSA - Song for the Dead mag uit 't lijstje!

Radical Face - Ghost Towns heb ik reeds besproken in het 'De MuMe Top 2000'-topic hoor. Misschien daar nog eens naar terugklikken?

Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn mag ook uit het lijstje!

Lana Del Rey - Video Games mag er ook uit.

1700 ♫ [1243] Zager & Evans - In The Year 2525 (Exordium And Terminus) (1969)
In het begin is het wel leuk en aardig maar al snel beginnen ze in herhaling te vallen. Na een paar keer hetzelfde thema heb ik het wel gehad, het is niet spannend genoeg om de hele tijd boeiend te blijven.
Cijfer: 6,4

1699 ♫ [1889] The Offspring - Self Esteem (1999)
Er zijn voor en tegenstanders van deze plaat maar ik vind het een dijk van een nummer. Het is heerlijk om even mee te scheuren en te schreeuwen met dit beregoede nummer. Muziek hoeft niet altijd intellectueel zeer hoogstaand te zijn om goed te zijn. Dit is eigenlijk een van de coolste nummers die ik ken.
Cijfer: 8,5

1698 ♫ [-------] Massive Attack - Three (1994)
Massive Attack heeft me nooit veel gedaan en dit kan daar niet veel aan veranderen. Lekker relaxt is dit wel en de stem is ook bijzonder maar vooral als ze zo hoog gaat en zingt ‘I Wish I Knew Nothing at All’ kan ik het niet zo smaken.
Cijfer: 6,7

1697 ♫ [1970] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)
Over relaxtheid gesproken. Die orgel (en eigenlijk ook de rest van de instrumentatie) zorgt voor een dromerig sfeertje van pure gelukzaligheid. De zanger zingt er dan ook zo’n beetje wazig doorheen. Het geheel is bloedstollend mooi.
Cijfer: 9,5

1696 ♫ [1259] Sophia - Oh My Love (2004)
Het kan me niet volledig raken. De stem is wel behoorlijk indringend maar de muziek errond en de melodie vind ik niet bijzonder genoeg. De refreinen/climaxen en het up – tempo stuk op het einde mist wat fut.
Cijfer: 6,5

1695 ♫ [1201] The Avalanches - Frontier Psychiatrist (2000)
Origineel en creatief is dit wel, en ook met een grote portie gekte. Een te grote portie. Halverwege het nummer wordt ik het wat moe.
Cijfer: 6,8

1694 ♫ [-------] Songs: Ohia - Blue Chicago Moon (2002)
Eventjes word ik bevangen door een geval van verbluffende mooiheid. Het is na seconde 25 en het blijft duren tot wanneer de beste man zijn keel openzet. Al moet ik niet zo onrespectvol doen want Jason Molina kan wel degelijk een eindje zingen. Maar vanaf dan raakt het me dus minder en het lied duurt dan nog 5 minuten. Niet dat het slecht wordt ofzo, het is gewoon een anticlimax na die 40 seconden die geweldig waren. Al wordt het wel wat langdradig op het eind.
Cijfer: 7,4

1693 ♫ [1020] Jackson C. Frank - Milk And Honey (1965)
Een flinterdun nummertje dat net dik genoeg blijkt om te blijven boeien. Jackson C. Frank is ongetwijfeld een vakman die weet hoe het moet. Met het bedoel ik dan: zingen en nummers schrijven.
Cijfer: 7,8

1692 ♫ [1113] Heart - Magic Man (1976)
Een interessant nummer dat enkele zeer leuke passages bevat. Op het einde gaan we wat de space-tour op. Ik had het niet voelen aankomen en het had voor mij ook niet gehoeven. Het was beter geweest als ze er wat eerder de brui aan hadden gegeven. Leve het experiment, maar hier is het wat mislukt.
Cijfer: 6,8

1691 ♫ [0872] Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes (1984)
In FGTH hoor ik niks, maar dan bedoel ik ook echt helemaal niks de kloten. Misschien is dit leuk als je ladderzat of knetterstoned bent, maar daar durf ik ook aan te twijfelen. 3 en een halve minuut lege zooi.
Cijfer: 3,3

Onweerwolf
940

Pearl Jam - Porch [03:31]

Ten | 1991 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 495
2010: 629
2009: 1169
2008: 661
2007: 1063

Maar liefst 6 nummers van Ten prijken in onze lijst. Ik vraag me af of er een artiest is die dat beter doet. Hoewel dit niet mijn favoriet van het album is, geeft dit nummer wel prima aan wat Ten zo sterk maakt. De sterke zang van Eddie, de uptempo bas en gitaar en af en toe wat gas terugnemen of te pronken met wat hoogstaand instrumentaal werk. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

939

Belle And Sebastian - I Fought In A War [04:10]

Fold Your Hands Child, You Walk Like a Peasant | 2000 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 1257
2010: 1464
2009: 670
2008: 238
2007: 471

Van Belle & Sebastian heb ik nog geen zwak nummer in deze ladder tegengekomen en ook deze luchtige folky popsong is meer dan geslaagd met prima zang en arrangementen. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

938 *****NIEUW****

Anna Calvi - Love Won't Be Leaving [05:37]

Anna Calvi | 2011 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: aERodynamIC

2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --

Anna Calvi is een schitterende vrouw om te zien. Op het podium bleek het een verlegen meisje tussen de nummers door maar zodra ze de eerste akkoorden op haar gitaar aansloeg werd het een vamp: krachtig en betoverend. Toegankelijker dan PJ Harvey waar ze vaak mee vergeleken werd ten tijde van het uitkomen van haar debuut. Love Won't Be Leaving is mijn favoriete nummer van dat album en het is goed te zien dat meer mensen het kunnen waarderen. Laten we hopen dat er nog veel meer moois van deze dame gaat verschijnen in de toekomst zodat meer nummers de ladder kunnen gaan halen. (aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

937

Bob Marley & The Wailers - No Woman No Cry [07:07]

Natty Dread | 1974 | Jamaica

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '09

2011: 844
2010: 812
2009: 1165

Deze portie relaxedheid staat veel te laag. Misschien komt het door de versie van het nummer. De studioversie is namelijk 2x minder dan de liveversie. De hele chillheid van het nummer gaat op de studioversie verloren. Ook zingt Bob Marley live gepassioneerder dan ik ooit van hem gehoord heb. No Woman No Cry is zijn magnum opus. Ik denk dat dit nummer niet veel vijanden heeft, omdat dit een prachtige brok heerlijkheid is. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

936

Elliott Smith - Waltz #2 [04:40]

XO | 1998 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 451
2010: 334
2009: 291
2008: 84
2007: 1038

Ik heb nooit geweten dat Elliott Smith zulke hooggewaardeerde albums had. Misschien moet ik hier maar eens achter na gaan. Maar eerst gaan we kijken of dit bevalt. Het nummer draagt de titel eer aan. Het is inderdaad een heerlijk walsend nummer. De piano klinkt heel erg goed, hij komt er steeds af en toe doorheen en dat vind ik erg fraai klinken. Instrumentaal is dit een dijk van een nummer. En de zang mag er in al zijn dromerigklinkendheid ook zijn. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

935

Editors - All Sparks [03:34]

The Back Room | 2006 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 640

Editors is een band uit de golf van de postpunk-revival. Qua geluid leunen ze nog het meest tegen Interpol aan. Maar de band is over het algemeen wat bombastischer. Het eerste album dat ik van ze luisterde is vrij goed. Al zal ik het zelf niet rekenen tot de topalbums die de postpunk-revival opleverde. Maar heel goed heb ik het ook nog niet geluisterd. The Back Room ken ik zelfs helemaal niet. All Sparks maakt me dan wel erg benieuwd. Dit nummer heeft een geniale riff. Ik krijg heel erg veel zin om de Editors weer te gaan luisteren, en dat komt allemaal door dit nummer en dat zegt volgens mij genoeg. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

934

Morrissey - First Of The Gang To Die [03:39]

You Are The Quarry | 2004 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: dvdschaaf

2011: 1545
2010: 481
2009: 247
2008: 812
2007: 566

Ik heb me nooit zo verdiept in het solo-oeuvre van deze man, maar het album waar dit opstaat ken ik toevallig wel. Leuk album, erg leuk nummer. Het nummer klinkt heerlijk optimistisch en bijna pretentieloos vrolijk, en de tekst is weer geweldig, zoals we van Moz gewend zijn. Heerlijk feelgood-nummer, waar je meteen helemaal inzit door het fijne gitaarintro, en bijzonder aanstekelijk. Het had makkelijk een hit kunnen worden, denk ik. Maar wel een bijzonder goede. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

933

David Bowie - Rebel Rebel [04:31]

Diamond Dogs | 1974 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: orbit

2011: 335
2010: 199
2009: 315
2008: 428
2007: 534

Een mooie, vuile rocksong. Vooral erg sterk door het mooie volle geluid (door de bas). Meestal heb ik het niet zo op dit soort songs van Bowie, maar deze mag er zeker zijn! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

932

Bill Withers - Who Is He (And What Is He To You) [03:13]

Still Bill | 1972 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: kemm

2011: 1728
2010: 1239

Een erg fijn soulnummer, met een erg sterke zanger, een mooie sfeer, en erg sterk gearrangeerd. Elk instrument lijkt over nagedacht te zijn, en elk instrument lijkt dan ook precies op z'n plaats. Het nummer is wel wat eentonig, maar ook daar is over nagedacht, want het duurt precies lang genoeg. Er zit een hoop spanning in, bijvoorbeeld door de opkomende strijkers, of het repeterende deuntje. En hoewel overal over nagedacht lijkt te zijn, hoor ik toch genoeg emotie. Tel dat allemaal bij elkaar op en je hebt een werkelijk geweldig nummer. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

931

Interpol - Leif Erikson [04:00]

Turn On The Bright Lights | 2002 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 414
2010: 328
2009: 287
2008: 329
2007: 282

Dit beschouw ik ook als één van de beste Interpol-nummers, melodisch vind ik het erg sterk. Ik hou ook van hun melodieuze gitaarwerk die in dit nummer goed naar voren komt. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

930

Pixies - Velouria [03:40]

Bossanova | 1990 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Gizzmann

2011: 590
2010: 562
2009: 158
2008: 122
2007: 1539

Heerlijke surfrocker van hun onvolprezen derde album Bossanova. Vooral het refrein is onweerstaanbaar, maar ook hoe dit nummer de hele tijd opbouwt en afbouwt is knap.
(ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

929

Jacques Brel - Amsterdam [03:16]

Enregistrement Public à l'Olympia | 1964 | Belgium

(afbeelding)

2011: 1548
2010: 427
2009: 314
2008: 500
2007: 286

we gaan nu door met de grootse Jacques Brel, Belgisch franszingende trots. Jacques Brel is een van mijn lievelings singer-songwriters. Hij weet me met elk nummer wel te raken. Met de een meer dan de andere. Dit is zo'n nummer dat echt hemels mooi is. Zijn franstalige zang betovert je meteen in het begint. Maar het beste moet nog komen. Als de piano invalt wordt het namelijk buitenaards mooi. De rest van het nummer zit je enkel nog in een roes waar je pas uit komt als het nummer is afgelopen. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

928

Warpaint - Undertow [05:53]

The Fool | 2010 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: herman

2011: 1884

Heb nog niet naar het hele album geluisterd, maar dit nummer van Warpaint ken ik al langer, en vind ik echt heel erg mooi. Een bandje bestaande uit vier vrouwen, die zie je niet vaak. Prachtige dromerige, vrouwelijke zang, heerlijk! Daar hou ik ontzettend van. Ze zingen dan ook nog eens een erg lief en mooi liedje, waarbij de instrumentatie voor een hoop sfeer zorgt. Op een gegeven gaan de vrouwen steeds emotioneler zingen, waardoor ze me ook nog weten te raken. Prachtig dit! (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

927

Pulp - I Spy [05:55]

Different Class | 1995 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 1043
2010: 1065
2009: 430
2008: 584

Naast een poppy kant had Pulp ook een duistere zijde, en I Spy is misschien wel het beste wat ze gemaakt hebben in die categorie. De opbouw is heerlijk, de tekst ook, en Jarvis Cocker’s stem natuurlijk ook. Hij komt zelfs weg met de la la la’s tegen het einde van het nummer! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

926

Arcade Fire - Haïti [04:07]

Funeral | 2004 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 358
2010: 347
2009: 276
2008: 174

Een wat merkwaardig nummer uit hun debuut Funeral, mede door dat schijnbaar valse orgel en vrouwenstem maar erg inventief gearrangeerd en sfeervol nummer met prachtige melodie. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

925

Nick Cave And The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World [05:17]

Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus | 2004 | Australia

(afbeelding)

2011: 497
2010: 547
2009: 288

Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde viel ik haast van mijn stoel. Het nummer had een dusdanige passie in zich dat ik er een The Mercy Seat gevoel bij kreeg. Gospel en Cave blijken goed samen te gaan. Het hele album is ervan doordrenkt en wat mij betreft pakt dat zeer goed uit. Hallelujah! (aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

924 *****NIEUW****

Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day [05:54]

Illinois | 2005 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: hoi123

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

923

Porcupine Tree - Collapse The Light Into Earth [05:53]

In Absentia | 2002 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 1114
2010: 1699
2009: 1233
2008: 869
2007: 556

Begint rustig met een mooie piano waarna de violen invallen. De bombast is hier achterwege gelaten, wel krijg je een heerlijk nummer met inderdaad onderhuidse spanning. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

922

The Chameleons - Don't Fall [04:06]

Script of the Bridge | 1983 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Lin

2011: 376
2010: 401
2009: 350
2008: 977
2007: 1030

Don't Fall is tot nu toe het beste nummer dat ik ken van deze groep. Ze zetten een mooie sfeer neer en de riff is supersterk. Het grootst opgezette refrein vind ik erg geslaagd. De Chameleons prijkt nog steeds vrij hoog op mijn tolisten-lijstje. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

921

Bob Dylan - I Want You [03:09]

Blonde On Blonde | 1966 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Dwangbuis

2011: 645
2010: 184
2009: 210

Één van de prijsnummers van zijn in mijn ogen beste album Blonde On Blonde. Dylan zingt lekker gepassioneerd, de muziek is superschattig en de mondharmonica lekker snerpend. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Snoeperd schreef:
Even een updateje ook.

Deze nummers hebben dringende een review nodig

Ach, het werkt zo. Fijn. Is er een deadline?

Love Won't Be Leaving in de bovenste helft

ingeleverd:

Marillion - Grendel
Marillion – Incommunicado
Gerry Rafferty - Baker Street
Pet Shop Boys - West End Girls

Over Gotye is ook een stukje geschreven.

Zal ook iets schrijven over Take Five en Le Pastie de La Bourgeoisie.

Nik Kershaw - The Riddle

ook gedaan

Ik heb ook geprobeerd om het zuur van mijn inkt de vrijheid te geven. Hopelijk zijn mijn recensies goed gelukt.

Dit tiental wil ik graag doen. Hopelijk zijn die nog niet gedaan, anders hoor ik het graag via PM of dit topic.

Eagles - Last Resort
Elbow - Lippy Kids
Simple Minds - Belfast Child
Bloc Party - Banquet
Editors - Papillon
Madrugada - Black Mambo
Moody Blues - Question
Pearl Jam - Yellow Ledbetter
The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card

Eagles heb ik nog met een knipoog geprobeerd.

nclo schreef:
Ik heb ook geprobeerd om het zuur van mijn inkt de vrijheid te geven. Hopelijk zijn mijn recensies goed gelukt.

Een recensie is niet per definitie negatief hoor

geef even aan welke je gedaan hebt zodat deze dadelijk niet dubbel gedaan worden.

Eagles - Last Resort
Metallica - Call of Ktulu
Gotye - Somebody that I Uses to Know
wss zal half MuMe.nl deze nummers wel uitgevlochten hebben.

nclo schreef:

Heb ik al van een stukje voorzien.

aERodynamIC schreef:
Lana Del Rey - Video Games mag er ook uit.

vigil schreef:
(quote)

Een recensie is niet per definitie negatief hoor

Sterker, voor de MuMe-ladder is het volgens mij juist de bedoeling dat er positieve stukjes bij de nummers geplaatst worden.

Onweerwolf
GrafGantz schreef:
Sterker, voor de MuMe-ladder is het volgens mij juist de bedoeling dat er positieve stukjes bij de nummers geplaatst worden.

Dat is wel het idee ja. Uiteraard mag iedereen schrijven wat hij of zij wil over welke plaat dan ook en dat kan en mag in dit topic. Voor wat betreft reviews die ik meeneem in mijn bestand proberen Joep en ik wel zoveel mogelijk positieve reviews te selecteren.

Onweerwolf
920

The Doors - Alabama Song (Whisky Bar) [03:20]

The Doors | 1967 | USA

(afbeelding)

2011: 1092
2010: 957
2009: 483
2008: 842
2007: 1282

Alabama Song heeft iets van een kermisdeuntje, het is het vrolijkste nummer uit hun debuut maar ik vind het een prachtig nummer. Net als de andere 10 uit hun debuut. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

919

Sufjan Stevens - Concerning The Ufo Sighting Near Highland, Illinois [02:09]

Illinois | 2005 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: nevyn

2011: 1278
2010: 749
2009: 605
2008: 239

Door mijn wijk rijdend, de zon net opgekomen, klein beetje mist, de krantjes in de bus doen. De omstandigheden waarin ik dit nummer/album als eerste beluisterde. Dit nummer opent het album fantastisch. Het is een overweldigende opener waardoor ik meteen het album werd ingezogen. De piano wekt ontzettend veel emotie op. En meteen maak je kennis met het stemgeluid van Sufjan, waar je makkelijk meer dan een uur naar kan luisteren. Het nummer is verder wat aangekleed met een paar instrumenten en hele mooie achtergrond zangen. Die zijn een belangrijk onderdeel van dit nummer, op de achtergrond en op de voorgrond. Perfect nummer, hij heeft er zeker nog meer, maar dat zullen we nog wel horen. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

918

Talking Heads - Burning Down The House [04:02]

Stop Making Sense | 1983 | USA

(afbeelding)

2011: 922
2010: 208
2009: 179
2008: 212
2007: 78

Bijna bewierookt door de wavers hier. In dit geval wil ik best mee gaan. Show wordt, zoals wel vaker, gestolen door Tina (bas) en Chris (drums). De ritmesectie van Talking Heads zorgt ervoor dat de nummers lekker opzwepend klinken. Onmogelijk om bij dit soort nummers niet de neiging te krijgen door de kamer te dansen. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

917

Echo & The Bunnymen - Villiers Terrace [02:46]

Crocodiles | 1980 | England

(afbeelding)

2011: 570
2010: 553
2009: 182
2008: 536
2007: 234

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

916

Pink Floyd - See Emily Play [02:47]

The First 3 Singles | 1967 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: meyer

2011: 447
2010: 482
2009: 209
2008: 310
2007: 603

Een vroege Pink Floyd uit hun psychedelische periode. Zanger en tekstschrijver Syd Barret verklaarde aan de pers dat hij het nummer had geschreven na een nachtje trippen in een bos. Maar dat bleek later dus gelogen te zijn. Syd wilde het nummer wat speciaal geven. Alsof het nummer op zichzelf nog niet speciaal genoeg is. Een meesterwerk, there is no other way! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

915

The Ronettes - Be My Baby [02:40]

Presenting the Fabulous Ronettes Featuring Veronica | 1963 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 423
2010: 616

Het jaar waarin meidenpopgroepen hun hoogtepunt beleefden en dit is wat mij betreft het beste meidenpopnummer ooit mede door de prettige melodie en de productie van de legendarische Phil Spector. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

914

Robbie Robertson - Somewhere Down The Crazy River [04:51]

Robbie Robertson | 1987 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: deric raven

2011: 409
2010: 811
2009: 1065
2008: 605
2007: 231

Robbie Robertson is de zanger van The Band, zijn solodebuut is het enige reguliere album dat ik van hem bezit. Productioneel vind ik het zeer sterk dankzij Daniel Lanois evenals het refrein en het exotische ritme. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

913

Joy Division - The Eternal [06:07]

Closer | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Titmeister

2011: 389
2010: 517
2009: 58

Joy Division is ook een vaste waarde in de MuMe top-2000. Donker en onheilspellend wat ook kenmerkend is aan Joy Division maar ook berustend. Die piano is erg emotioneel en natuurlijk de bezwerende zang. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

912

The Cranberries - Zombie [05:08]

No Need To Argue | 1994 | Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '09

2011: 1030
2010: 217
2009: 383

De wereldhit uit ’94 is de afgelopen jaren opeens (weer) enorm populair geworden. Dat idee krijg ik ten minste. Opeens kwam het overal hoog in de lijsten binnen en eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met Hallelujah van Jeff Buckley. Ondanks dat de populariteit er nooit om gelogen heeft, bereikte het nummer opeens weer het grote publiek en werd het weer veel gedraaid. Dit soort powersongs liggen mij niet zo vaak, maar Zombie is een leuke uitzondering (net zoals o.a. Mother Earth van onze eigen Within Temptation). Krachtig en met veel emotie gezongen. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

911

Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair [04:31]

Déjà vu | 1970 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Jesusfreen

2011: 584
2010: 176
2009: 811

Het meest aardse nummer van het zweverige hippiealbum Déja Vu, afkomstig van de hand van David Crosby. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

910

Dusty Springfield - You Don't Have To Say You Love Me [02:50]

You Don't Have To Say You Love Me | 1966 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: 825

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

909 *****NIEUW****

Agnes Obel - Riverside [03:49]

Philharmonics | 2010 | Denmark

(afbeelding)

De spaarzame begeleiding en de stem van mevrouw Obel dragen allemaal bij tot het mysterieuze sfeertje dat ervoor zorgt dat dit nummer zo goed is. Een echt pareltje! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

908

The Byrds - Mr. Tambourine Man [02:17]

Mr. Tambourine Man | 1965 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 250
2010: 305
2009: 192
2008: 488
2007: 659

Een heerlijk slaapliedje met schitterend gitaarspel. Dat dit een sterk versimpelde cover is van het epische Dylannummer doet er zelfs niet toe: The Byrds hebben het nummer helemaal naar hun hand gezet. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

907

Radiohead - Idioteque [05:08]

Kid A | 2000 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Titmeister

2011: 237
2010: 340
2009: 1049

Idioteque is een van de moeilijkste nummers uit het hele Radiohead-oeuvre. En dan heb je een hele moeilijke te pakken hoor! Idioteque is het meest vervreemdende nummer op Kid A. Het is eigenlijk zo ongeveer niet mogelijk om je bij een nummer als deze goed te voelen. Radiohead zet hier een zeer akelig sfeertje neer, dat begint al met de basis: de bijna expres voor veel mensen lelijk klinkende computer drums. Voor velen afgrijselijk, voor mij een briljant loopje, dat bijna hypnotiserend is. De achtergrondgeluiden grijpen je aandacht net als de fantastische wanhopige zang van meneer Yorke. Prachtig. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

906

Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten [03:11]

Greatest Hits | 1968 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: starbright boy

2011: 114
2010: 228
2009: 357
2008: 447
2007: 142

Deze kende ik niet, maar ik moet zeggen dat het zeker niet slecht is. Wel een beetje kort, maar niettemin geen negatieve kanten kunnen vinden. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

905

Prince - Controversy [03:37]

Controversy | 1981 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '11

2011: 818

Een titel die past bij de man, zeker in die tijd. Controversieel was ie zeker: gekleed in jarretels als voorprogramma bij de Rolling Stones is lef hebben en incasseren.
Controversy laat heel duidelijk horen wat voor lange tijd het geluid van Prince zou worden. Een geluid dat de titel Minneapolis sound meekreeg (blazers die vervangen werden door synths).
Black or white, straight or gay... hij stelt de vragen in dit nummer en niemand die ooit echt te weten zal komen wie Prince nu echt is. Een muzikale kluizenaar pur sang. Controversy mag gerust een Prince klassieker genoemd worden.
(aERodynamic)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

904

The Jesus And Mary Chain - Just Like Honey [03:02]

Psychocandy | 1985 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 247
2010: 698
2009: 780
2008: 196
2007: 228

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

903 *****NIEUW****

Neil Young - On The Beach [06:59]

On the Beach | 1974 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Dwejkk_

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

902

The Charlatans - The Only One I Know [03:58]

Some Friendly | 1990 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 333
2010: 346
2009: 842
2008: 598
2007: 800

Een vrolijk jaren ’90 britpopnummer met een heerlijk Doors-orgeltje. Verder is het nummer mooi gezongen en is de tekst lekker herkenbaar. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

901

Porcupine Tree - Anesthetize [17:42]

Fear Of A Blank Planet | 2007 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Kasperbert

2011: 615
2010: 971
2009: 627
2008: 587
2007: 559

Dit is een van de weinige nummers die ik al kende van Porcupine Tree. Fear of a Blank Planet vind ik een goed album, staat op 3,5*. En Anethetize is een van de betere nummers. Dit vind ik vooral instrumentaal gezien erg goed. Er zijn vele verschillende aanstekelijke riffs en ook de drums vind ik mooi. Maar vocaal gezien is het evenveel genieten. Hetgene wat dit nummer zo geweldig maakt is het soort van refreintje. Waar ik in veel Porcupine Tree nummers geen aantrekkingsfactor vind, is dat hier wel het geval. Meesterlijk nummer. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
Overzicht nummers 1000 t/m 901:

901 [0615] Porcupine Tree - Anesthetize (2007)
902 [0333] The Charlatans - The Only One I Know (1990)
903 [-------] Neil Young - On The Beach (1974)
904 [0247] The Jesus And Mary Chain - Just Like Honey (1985)
905 [0818] Prince - Controversy (1981)
906 [0114] Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten (1968)
907 [0237] Radiohead - Idioteque (2000)
908 [0250] The Byrds - Mr. Tambourine Man (1965)
909 [-------] Agnes Obel - Riverside (2010)
910 [0825] Dusty Springfield - You Don't Have To Say You Love Me (1966)
911 [0584] Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair (1970)
912 [1030] The Cranberries - Zombie (1994)
913 [0389] Joy Division - The Eternal (1980)
914 [0409] Robbie Robertson - Somewhere Down The Crazy River (1987)
915 [0423] The Ronettes - Be My Baby (1963)
916 [0447] Pink Floyd - See Emily Play (1967)
917 [0570] Echo & The Bunnymen - Villiers Terrace (1980)
918 [0922] Talking Heads - Burning Down The House (1983)
919 [1278] Sufjan Stevens - Concerning The Ufo Sighting Near Highland, Illinois (2005)
920 [1092] The Doors - Alabama Song (Whisky Bar) (1967)
921 [0645] Bob Dylan - I Want You (1966)
922 [0376] The Chameleons - Don't Fall (1983)
923 [1114] Porcupine Tree - Collapse The Light Into Earth (2002)
924 [-------] Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day (2005)
925 [0497] Nick Cave And The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World (2004)
926 [0358] Arcade Fire - Haïti (2004)
927 [1043] Pulp - I Spy (1995)
928 [1884] Warpaint - Undertow (2010)
929 [1548] Jacques Brel - Amsterdam (1964)
930 [0590] Pixies - Velouria (1990)
931 [0414] Interpol - Leif Erikson (2002)
932 [1728] Bill Withers - Who Is He (And What Is He To You) (1972)
933 [0335] David Bowie - Rebel Rebel (1974)
934 [1545] Morrissey - First Of The Gang To Die (2004)
935 [0640] Editors - All Sparks (2006)
936 [0451] Elliott Smith - Waltz #2 (1998)
937 [0844] Bob Marley & The Wailers - No Woman No Cry (1974)
938 [-------] Anna Calvi - Love Won't Be Leaving (2011)
939 [1257] Belle And Sebastian - I Fought In A War (2000)
940 [0495] Pearl Jam - Porch (1991)
941 [0657] Tori Amos - Crucify (1991)
942 [0981] Blur - The Universal (1995)
943 [0759] Radiohead - Knives Out (2001)
944 [0352] Lou Reed - Satellite Of Love (1972)
945 [-------] Songs: Ohia - The Black Crow (2000)
946 [0636] Camel - Lady Fantasy (1974)
947 [0200] Talking Heads - Crosseyed And Painless (1980)
948 [0419] Antony And The Johnsons - Hope There's Someone (2005)
949 [0907] The Undertones - Teenage Kicks (1978)
950 [0797] Outkast - Ms. Jackson (2000)
951 [1068] Fischer-Z - Red Skies Over Paradise (1981)
952 [0912] Johnny Cash - The Man Comes Around (2002)
953 [1037] Coldplay - Politik (2002)
954 [1601] The National - Fake Empire (2007)
955 [1054] dEUS - Bad Timing (2005)
956 [0881] Pink Floyd - Money (1973)
957 [0651] The Chameleons - Monkeyland (1983)
958 [0732] The Stranglers - Strange Little Girl (1982)
959 [1067] Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning (1967)
960 [1313] Placebo - The Bitter End (2003)
961 [1861] Spinvis - Voor Ik Vergeet (2002)
962 [0677] The Velvet Underground - Pale Blue Eyes (1969)
963 [1103] The House Of Love - Beatles And The Stones (1990)
964 [1183] The Chameleons - Tears (1986)
965 [1983] Heather Nova - Island (1994)
966 [0095] Joy Division - Shadowplay (1979)
967 [0712] New Order - Ceremony (1981)
968 [0832] Otis Redding - I've Got Dreams To Remember (1968)
969 [0967] The Kinks - Dead End Street (1966)
970 [0639] The Doors - Five To One (1968)
971 [0826] Coldplay - Clocks (2002)
972 [1576] Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul (1989)
973 [0655] The Veils - Lavinia (2003)
974 [0224] DJ Shadow - Midnight In A Perfect World (1996)
975 [0377] David Bowie - Rock 'n' Roll Suicide (1972)
976 [0408] Massive Attack - Protection (1994)
977 [0892] Björk - Big Time Sensuality (1993)
978 [0899] Eels - Last Stop: This Town (1998)
979 [-------] The National - Terrible Love (2010)
980 [1221] Caravan - In The Land Of Grey And Pink (1971)
981 [1563] The Irrepressibles - In this Shirt (2010)
982 [1032] AC/DC - Thunderstruck (1990)
983 [0865] dEUS - Nothing Really Ends (2001)
984 [0643] Nick Drake - Time Has Told Me (1969)
985 [0536] R.E.M. - Finest Worksong (1987)
986 [1414] Patti Smith Group - Gloria (1975)
987 [0559] Air - All I Need (1999)
988 [0942] Metallica - ...And Justice For All (1988)
989 [0687] Men At Work - Down Under (1982)
990 [1152] Alice In Chains - Rooster (1992)
991 [1155] The Raconteurs - Steady, As She Goes (2006)
992 [0850] Led Zeppelin - Over The Hills And Far Away (1973)
993 [0653] Madness - Night Boat To Cairo (1980)
994 [0632] Pink Floyd - Pigs (Three Different Ones) (1977)
995 [0987] Bob Dylan - Tangled Up In Blue (1975)
996 [1069] The Killers - Somebody Told Me (2005)
997 [0458] Buffalo Springfield - For What It's Worth (1967)
998 [0434] Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) (1965)
999 [0727] Belle And Sebastian - I'm Waking Up To Us (2005)
1000 [1564] Suede - The Asphalt World (1994)

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:
Bij DJ Shadow staat mijn recensie van The Jesus & Mary Chain- Just Like Honey

Fixed

Sniff 'n' The Tears - Driver's Seat

Soundgarden - 4th Of July

Spinvis - Oostende.

Ingestuurd.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Fixed

Tja, en bij Just Like Honey ontbreekt mijn recensie nu natuurlijk jammer genoeg...

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:
(quote)

Tja, en bij Just Like Honey ontbreekt mijn recensie nu natuurlijk jammer genoeg...

Ah, excuses, daar ben ik dan dus net te laat voor.

Bij deze dan de review voor Just Like Honey:

Een betoverende droom van een nummer, al vanaf het moment dat die lome drumbeat het nummer opent. De vervormde stem, de schattige achtergrondvocalen en het altijd aanwezige, maar nooit storende, lawaai op de achtergrond geven de song iets dromerigs. Een betoverende droom van een nummer was letterlijk bedoeld, mensen! En nog dit: de broertjes Reid zijn verre van tekstdichters, maar de regel ‘walking back to you is the hardest thing that I can do’ weet me toch wel te raken.

Door: ArthurDZ

(Voor volgend jaar staat het in ieder geval correct in de lijst.)

En mijn recensie staat er wederom niet bij... Juist bij Idioteque had ik er extra veel moeite in gestopt omdat het mijn favoriete nummer aller tijden is

Onweerwolf, even een vraagje, verzorg jij eigenlijk nog een aantal reviews die niet bij mij in het bestand staan? Want nu komt Idioteque voorbij waarvoor ik een review van Titmeister heb gekregen, maar die kon ik niet toevoegen want hij staat niet in mijn bestand. Voor elk hondertal staan ook maar rond de 90 nummer sin mijn bestand

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.