MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Onweerwolf schreef:

876

Otis Redding - That's How Strong My Love Is [02:26]

The Great Otis Redding Sings Soul Ballads | 1964 | USA
(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 704
2010: 927
2009: 1085
2008: 816
2007: 851

Niets mis met dit nummer, het is een pakkende soulballad op onnavolgbare wijze gezongen door Otis Redding (nadien nog gecoverd door Rolling Stones). Ik heb trouwens liever dat hij eigen songs brengt dan covers als bv. Satisfaction. (LucM)

Otis covert hier OV Wright, dus helemaal klopt dit niet.

Onweerwolf
860 *****NIEUW****

Spinvis - Oostende [06:05]

Tot Ziens, Justine Keller | 2011 | Netherlands

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '12

2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --

Spinvis, als je die naam hoort kan je het volgende verwachten: muzikaal om van te slapen. Je kan het ook niet echt muziek noemen, maar meer gedichten voorlezen onder muzikale begeleiding. En dat doet hij dan wel goed. Als Bob Dylan een Nederlander zou zijn, zou hij erg naar deze kant neigen. Alleen weet deze rot wel wat hij zingt. (nclo)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

859

Cocteau Twins - Ivo [03:53]

Treasure | 1984 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: dazzler

2011: 681
2010: 571
2009: 558

Ivo is het eerste nummer van de Cocteau Twins dat me helemaal overrompeld. Die zangeres, wow, die zang is 24-karaats goud. Dat was me gek genoeg bij de vorige nummers niet opgevallen. Nu wel, misschien komt dat ook omdat deze fantastische stem gepaard gaat met een topcompositie. Dit is een nummer waar je als band alleen maar trots op kunt zijn. Zo helder en zo mooi klinken niet al te veel nummers hoor. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

858

Venetian Snares - Szamár Madár [05:49]

Rossz Csillag Alatt Született | 2005 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: luc011190

2011: 743
2010: 723
2009: 1796
2008: 1873
2007: 1165

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

857 *****NIEUW****

Nits - Red Tape [02:30]

Work | 1981 | Netherlands

(afbeelding)

Genomineerd door: dazzler

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

856

The Kinks - Celluloid Heroes [06:23]

Everybody's In Showbizz | 1973 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 477
2010: 564
2009: 587
2008: 487
2007: 94

Ik ben zeker een grotere fan van The Byrds dan van The Kinks, maar dit nummer ontstijgt het gemiddelde Byrds-niveau absoluut! Rustig, beheerst en een schitterende (samen)zang. Voor je het weet zijn de 6(!) minuten voorbij. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

855 *****NIEUW****

Black Sabbath - War Pigs [07:53]

Paranoid | 1970 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: dumb_helicopter

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

854

Madrugada - Black Mambo [05:55]

The Nightly Disease | 2001 | Norway

(afbeelding)

Genomineerd door: Sheplays

2011: 457
2010: 618
2009: 857
2008: 532
2007: 653

Heerlijke onderhuidse spanning in dit geweldig opgebouwde nummer van Madrugada. Een band waarvan ik mij eerst afvroeg waarom ik die zo vaak tegenkwam in de MuMeLadder, maar inmiddels weet ik beter. Dit vergt gewoon wat meer luisterbeurten om te kunnen waarderen. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

853

Adele - Rolling In The Deep [03:48]

21 | 2010 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: 1805

Dit is de Adele die ik horen wil! Geen Make You Feel My Love. Nee, dit is hét nummer van Adele. Maar goed dat deze dan ook hoger staat. Adele weet soul en pop perfect te combineren zonder te glad te klinken. Het refrein is van torenhoge klasse. Dit nummer zal zeker in mijn nummers-eindlijstje staan. En ook 21 maakt een goede kans op een top 20 notering. Adele weet mij met 21 en Rolling in the Deep mateloos te vermaken. En niet zoals met Make You Feel My Love mij mateloos te irriteren. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

852

Mecano - Hijo De La Luna [04:19]

Descanso Dominical | 1990 | Spain

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 1572
2010: 1463
2009: 1254
2008: 1797
2007: 1436

Hier kan ik echter des te meer mee. Een sprookjesachtig, mystiek nummer, met prachtige zang, en bijzonder mooie melodieën. Waar het over gaat, weet ik niet (behalve dat het iets met de maan is), maar het nummer sleept me helemaal mee in m'n eigen fantasieën. Ik droom weg op de melodieën, en kom in een soort sprookjeswereld terecht. De instrumentatie helpt daar zeker aan mee, elk instrument is perfect ingezet, om een prachtige sfeer te creëren. Een magisch, betoverend nummer. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

851

Los Lobos - Kiko And The Lavender Moon [03:36]

Kiko | 1992 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '08

2011: 1822
2010: 1669
2009: 1641
2008: 1461

Ik moet eerlijk toegeven dat ik Los Lobos alleen maar ken van de feestkraker La Bamba. Dit klinkt heel anders. De muziek is heeft wel een lekkere vibe, door de laidback, minimale begeleiding. Het klinkt als een stoffige autorit door New Mexico. Gaat op het luisterlijstje. (titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

850

Live - Lightning Crashes [05:26]

Throwing Copper | 1995 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 838
2010: 838

Live staat in de top 250 en dat is meteen het enige wat ik van ze weet. Niet dat ik er niet benieuwd naar ben, maar ik weet gewoon totaal niet wat het inhoudt.
Daarom ben ik benieuwd, wat deze band te bieden heeft.
Het nummer start ingetogen. De zang klinkt gevoelig en bevalt me goed. Daarna volgen enkele mooie uitbarstingen. Ik vind de muziek wel wat weg hebben van Counting Crows. Gevoelig gitaarspel en een zanger die zeer veel emotie kan opwekken. Ik zet dit op mijn luisterlijst, want dit nummer is zeer goed. Jammer dat dit meteen de enige notatie van Live in de ladder was.
Lightning Crashes staat overigens op precies dezelfde positie als vorig jaar, de plek waar het op binnen kwam.
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

849 *****NIEUW****

Radical Face - Ghost Towns [03:53]

The Family Tree: The Roots | 2011 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: AOVV

Radical Face heb ik ontdekt via het Song van het Jaar-topic hier. Samen met Black Eyes en Always Gold deed Ghost Towns het daar vrij goed. De nummers spraken me in die mate aan dat ik me vrij snel het album dan ook aangeschaft heb. Het nummer zit vol met details die het zo mooi maken, de percussie zorgt voor een prachtig ritme, de oeeh's tussendoor, maar het mooiste vind ik het solootje van de harmonica (?) helemaal op het einde, eerst nog volledig op het ritme en dan stilaan uitstervend. De zang wekt ook weeral zoveel emotie bij me op, als nog steeds proberen geloven in die lang vervlogen dromen van vroeger, goed wetende dat dat in realiteit onbestaande is. (dumb_helicopter)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

848

Electric Light Orchestra - Livin' Thing [05:50]

A New World Record | 1976 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 1038

Die intro vind ik geweldig, verder een aanstekelijk symfo-nummer met Beatles-invloeden, misschien vrij simpel maar doordacht. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

847

Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind [03:49]

Dusty In Memphis | 1969 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: musicfriek

2011: 448
2010: 1002

Dit is een bij vlagen kippevelgevend nummer. Waar Son of a Preacher Man een swinger is, staat bij dit nummer in de gebruiksaanwijzing: 'luister in stilte, geniet van de onheilspellende violen, geniet van de melodie die zacht je oren in komt zweven. En geniet vooral van de zwoele emotievolle vocalen van Dusty Springfield, een van de beste soulzangeressen ooit. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

846

Neneh Cherry - Manchild [03:52]

Raw Like Sushi | 1989 | Sweden

(afbeelding)

Genomineerd door: yasper

2011: 1593
2010: 767
2009: 1300
2008: 1052
2007: 906

Neneh Cherry is zo'n beetje de eerste popartiest die ik me herinner: ik was 10 toen dit uitkwam en vond haar toen geweldig en nu nog steeds eigenlijk. Met name Buffalo Stance heeft echt niets aan gaafheid ingeboet. Voor dit nummer gaat dat iets minder op, muzikaal gezien klinkt toch wat steriel door die lelijke (geloopte) strijkers uit een doosje. Maar Neneh is als artiest zo sterk dat ik me daar niet echt aan kan storen, met name als ze begint te rappen merk ik dat ik toch wel een zwak voor haar heb. Ik hoop dat Buffalo Stance ook nog in de lijst staat, die krijgt misschien wel een 10. (herman)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

845

Lynyrd Skynyrd - Freebird [09:02]

Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd | 1973 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 923
2010: 1612
2009: 1024
2008: 1161
2007: 712

Ofwel een verschrikking met oeverloos gesoleer, ofwel geniaal met oeverloos gesoleer. Bovenin te vinden in ontelbaar Top X beste gitaarsololijstjes. Een tijdje ook wel in die van mij. Er was een tijd dat ik steevast de bijna 15-minuten durende live-versie van One More From the Road draaide op weg naar voetbal. Slide guitar door Rossington om één van zijn helden, southern rock-pionier, Duane Allman te eren. Niet te vaak draaien is het motto van dit nummer, blijkt (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

844

Lloyd Cole And The Commotions - Forest Fire [04:37]

Rattlesnakes | 1984 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: musicfriek

2011: 649
2010: 343
2009: 571

In 1984 was Lloyd Cole & The Commotions heel eventjes één van de beste bands ter wereld, te danken aan het album Rattlesnakes, met dit nummer als één van de grootste prijsbeesten. Werkt meesterlijk toe naar een grootse climax. It’s just a simple metaphor/it’s for a burning love. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

843

Yardbirds - For Your Love [02:31]

For Your Love | 1965 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: orbit

2011: 994
2010: 569
2009: 467
2008: 1301
2007: 1554

Het nummer heeft een klinkende start, heerlijk tikjes en dat mooie andere instrument. Dat mondt uit in een fantastisch popnummer dat echt uitblinkt in alles wat het in 2 en een halve minuut te bieden heeft. Jaren '60 blijft een van mijn favoriete decennia en dat bewijst deze fijne ontdekking. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

842 *****NIEUW****

Gotye - Somebody That I Used To Know [04:05]

Making Mirrors | 2011 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: Dwejkk_

Dwejkk_
Dit is ‘m. De grootste Top 40-hit in Nederland aller tijden. Dit is het nummer dat iedereen over 50 jaar nog steeds in de supermarkt hoort, dat op oudejaarsavond vlak voor twaalven langskomt op Radio 2 en een karaoke-favoriet is geworden op dronkkenmansavondjes in de kroeg. Of we hier op lange termijn allemaal gelukkig van worden is nog maar de vraag. Dat niet iedereen blij is met de komst van dit nummer in onze lijst is dan ook meer dan logisch, maar de komst van dit nummer in de lijst is even onvermijdelijk. Het geheim van het grote succes van dit nummer zit ‘m waarschijnlijk deels in de tekst waar een stukgelopen relatie, in de vorm van een duet, van twee kanten wordt belicht. Naast de tekst was ik zelf ook erg gecharmeerd van de xylofoonbegeleiding en verdere afwijkende geluidjes die ik nog steeds niet helemaal kan plaatsen. Ondanks dat ik ’t dit jaar ook iets teveel heb gehoord, denk ik dat ik altijd een zwak voor dit nummer zal houden en dat ik over 30 jaar blij ben als dit tussen ‘Clocks’ en ‘Bohemian Rhapsody’ wordt gedraaid op oudejaarsavond.

nclo
De grootste hit van de top 40 allertijden. Deze artiest leek lange tijd een ruwe diamant te worden. Albums als Like Drawing Blood en Boardface, werden de hemel in geprezen, maar kwam niet verder dan de platenzaak om de hoek. Hoe ironisch dit nummer dan op papier kwam. Eerst werd het ontgoocheld in de prullenbak gegooid, het werd teruggevonden, uitgeschreven en het brak een 47 (!) jaar oud record. Een terechte waardering voor een zeer ondergewaardeerde artiest.
(Dwejkk & nclo)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

841

Madrugada - Majesty [04:23]

Grit | 2002 | Norway

(afbeelding)

Genomineerd door: Ruby1966

2011: 1209
2010: 461
2009: 1094
2008: 809
2007: 1293

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

En mijn stuk over War Pigs is vergeten.

En ik zet in de PM's toch altijd duidelijk erbij waar het voor is.

Onweerwolf
Don Cappuccino schreef:
En mijn stuk over War Pigs is vergeten.

En ik zet in de PM's toch altijd duidelijk erbij waar het voor is.

Pm het me even en ik zet het in ieder geval in mijn bestand.

Excuses.

Gotye.

Lightning Crashes, het meest stabiele nummer in de hele ladder (buiten de bovenste nummers)?

De PM met het stukje over War Pigs is inmiddels doorgestuurd.

Onweerwolf
Vandaag in de rubriek speciaal uitgelicht:

The Don over Sabbath's War Pigs:

Black Sabbath wordt gezien als een van de eerste metalbands. Met hun teksten over de duivel en de gitaren met distortion bracht Sabbath een schokgolf door de muziekwereld maar tegelijk een frisse wind die er voor zorgde dat de metal begon. Ook hoor je het geluid van deze band overduidelijk bij Wolfmother. War Pigs heeft een klassieke riff en Tony Iommi heeft er flink wat op zijn naam staan. Geezer Butler (de bassist) speelt misschien nog wel gavere dingen dan Iommi. De bandleden waren ten tijde van dit nummer in onzekerheid omdat het een grote kans was dat ze naar Vietnam gingen. De Vietnamoorlog was bezig en je kon opgeroepen worden. De tekst is een klacht tegen de Vietnamoorlog. Er werd net gedaan alsof het niks was, net alsof je een pot schaken kijkt. Zo zegt de band het. De band sprak over de duivel maar hier kwam het kwaad ook aan bod.

Onweerwolf

Een van de mooiste nieuwe platen van dit jaar.

Een goed nummer van Gotye maar ik heb het net iets te veel gehoord op de radio en TV.

En mijn stuk is speciaal uitgelicht!

@onweerwolf, toch maar een niet te maken keuze tussen de stukjes van Dwejkk_ en mij?

Onweerwolf
nclo schreef:
@onweerwolf, toch maar een niet te maken keuze tussen de stukjes van Dwejkk_ en mij?

Nee, dat heeft Snoeperd gedaan.

Waarom zo'n negatief stukje bij Spinvis? Doe dan helemaal geen stukje, nog liever dan dit. Stukje slaat ook nog eens nergens op. "Muzikaal om van te slapen", huh? Muzikaal zit het vaak leuk en inventief in elkaar, wel goed geluisterd? En dan: "Je kan het ook niet echt muziek noemen, maar meer gedichten voorlezen onder muzikale begeleiding." Ik ga me echt afvragen of je überhaupt hebt geluisterd, hij zingt toch echt hoor! Kom op, Oostende is toch gewoon een aanstekelijk popliedje? Poëzie? Nah, geinige eigenzinnige songteksten. En die vergelijking met Bob Dylan gaat ook nergens over.

Lijkt wel alsof nclo alleen naar Lotus Europa of het album met Simon Vinkenoog heeft geluisterd, want anders laat het echt als een tang op een varken.

En nog even over Gotye:

Ik vind dat dus een echt een ontzettend goed nummer. Waar namelijk bij genoeg andere nummers wel het geval is geweest dat ik ze toch iets te vaak ging horen, is Somebody That I Used to Know me geen moment gaan vervelen. Dat het record van grootste top 40-hit verbroken zou gaan worden, zat er dik in, gezien de tendens van de top 40, maar dat het door dit nummer verbroken zou gaan worden, had waarschijnlijk niemand aan zien komen. Gotye, een artiest die niet per se heel eigenzinnig is, maar wel gewoon lekker z'n eigen ding doet, en leuke inventieve popliedjes maakt (eigenlijk nog wel enigszins vergelijkbaar met Spinvis ). Hij heeft dan ook nog wel meer moois. Je moet eigenlijk gewoon eens aandachtig naar Somebody That I Used to Know luisteren, het zit ijzersterk in elkaar, goed samplegebruik, sterke opbouw, ook best een aardige tekst. Ik vind het persoonlijk één van de meest onwaarschijnlijke megahits van de laatste jaren. Natuurlijk, ontoegankelijk is het niet, en aanstekelijk is het zeker, maar liedjes als deze, die eigenlijk toch net wat afwijken van de gemiddelde hit, vaak worden dat toch niet zúlke grote hits.

En wat Chevy er zo verschrikkelijk aan vindt, snap ik ook echt niet.

Arrie schreef:
Waarom zo'n negatief stukje bij Spinvis? Doe dan helemaal geen stukje, nog liever dan dit. Stukje slaat ook nog eens nergens op. "Muzikaal om van te slapen", huh? Muzikaal zit het vaak leuk en inventief in elkaar, wel goed geluisterd? En dan: "Je kan het ook niet echt muziek noemen, maar meer gedichten voorlezen onder muzikale begeleiding." Ik ga me echt afvragen of je überhaupt hebt geluisterd, hij zingt toch echt hoor! Kom op, Oostende is toch gewoon een aanstekelijk popliedje? Poëzie? Nah, geinige eigenzinnige songteksten. En die vergelijking met Bob Dylan gaat ook nergens over.

Lijkt wel alsof nclo alleen naar Lotus Europa of het album met Simon Vinkenoog heeft geluisterd, want anders laat het echt als een tang op een varken.
Excuses, als je dat vind kan ik je goed begrijpen. Ik vind het alleen alles behalve opwindend. Muzikaal om van te slapen was idd mss niet zo goede benaming en komt al gauw negatief over, maar het idee is het dat het om Spinvis niet zo zeer om zijn uitstraling gaat maar meer het idee erachter. Verder is de vergelijking met Dylan gewoon wel redelijk aangezien ik wel de invloeden in hoor. De langzame, doch interessante melodie.

Maar ik wil best mijn plaats afstaan voor een wellicht beter stukje, vraag maar aan Snoeperd of hij dit stukje voor dat van jou mag veranderen. Zal hij wss niet zo moeilijk over doen.

Kun je nog eens een overzicht posten van nummers waarvoor nog stukjes nodig zijn, Snoeperd? Ik wil er nog wel een paar schrijven. Zeker omdat er nog best veel nummers zonder stukje voorbij komen.

Zelf vind ik de (positieve) stukjes met een persoonlijke noot (dat kan ook klein zijn, zoals Chevy over Freebird) het leukst.

Arrie schreef:
die eigenlijk toch net wat afwijken van de gemiddelde hit, vaak worden dat toch niet zúlke grote hits.
Ik zou juist het tegendeel willen beweren. Zodra een beetje afwijkende hit eenmaal de weg naar boven gevonden heeft, blijft die er juist heel lang staan.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik zou juist het tegendeel willen beweren. Zodra een beetje afwijkende hit eenmaal de weg naar boven gevonden heeft, blijft die er juist heel lang staan.

Mwah, dat is vaker niet dan wel zo.

Omdat afwijkende hits zelden de weg naar boven vinden, omdat ze, logischerwijs, afwijkend zijn. Kijk naar een Tuintje in Mijn Hart, Juanes (Adios Le Pido), Ai Se Eu Te Pego, Psy, Adele, Gers, Lady Gaga. Dat is niet echt een standaard prototype hit. En ze werden zo populair, omdat ze net even wat anders zijn. Exotisch speelt ook vaak een rol (niet bij bv. Adele).

Nou noem je precies dingen die helemaal niet zo bijzonder/afwijkend zijn.

Niet afwijkend in de zin van alternatief en MuMe-proof, maar wel degelijk hits die anders zijn dan de gemiddelde Top 40-track.

Adele heeft een prima stem maar kun je moeilijk afwijkend noemen, Lady Gaga is ook zeker niet afwijkend net zo min als Gers Pardoel en Juanes (latin is nu weer in). Psy is meer een gimmick.

Onweerwolf
Als ik dat lijstje naast Gotye zet dan is Gotye toch echt 100 keer afwijkender dan de andere titels. Ik ben het wat dat betreft dan ook volledig met Arrie eens.

Voor mij iig een geweldige ontdekking en gelukkig luister ik niet naar de radio of TV en heb ik het dus niet een half jaar lang elk uur moeten horen.

Teunnis schreef:
Niet afwijkend in de zin van alternatief en MuMe-proof, maar wel degelijk hits die anders zijn dan de gemiddelde Top 40-track.
Ja, precies, buitenlandse nummers (Surinaams, Koreaans, Portugees etc.), oftewel exotisch, de Top 40 staat er niet bepaald vol mee. Ok, vaak als zo'n hype begint volgen er wat meer (zie Ai Se Eu Te Pego en vervolgens La Balada ofzo).

Overigens is Lady Gaga wel degelijk afwijkend. Misschien niet qua muziek, maar toch zeker wel qua uitstraling en performance. Iets wat je zeker mee moet rekenen in haar populariteit.
Adele is dan weer afwijkend, door haar stem. Het is één van de weinige niet-autotunestemmen die de afgelopen jaren in de Top 40 heeft gestaan.

Volgens jullie gedachtengang is die Gotye ook niet zo afwijkend. Gewoon een aardig popnummer, meer niet. Wat er nou zo afwijkend aan is?

Er staan al zolang de top 40 bestaat op vrij regelmatige basis exotische nummers in de top 40. Dat is echt niet zo apart.

Verder is de afwijkendheid van Lady Gaga en Adele zeer beperkt, voor zover ze dat al zijn. Lady Gaga scoorde overigens al gewoon een grote hit met Just Dance, waarin ze nog heel normaal was enzo, en in de tweede grote hit Pokerface viel het ook allemaal wel mee. Daarna kwam het hele gedoe eromheen, maar toen was ze al vrij groot. Dat zit hem ook niet zozeer in de muziek.

En kom op zeg, zelfs Rihanna zingt over het algemeen zonder autotune.

Toen ik Gotye voor het eerst hoorde dacht ik gelijk dat het Sting was, ik was zeker niet de enige die er een Sting, vooruit en The Police, connectie in hoorde. Op zich kan dat natuurlijk, geen probleem maar om het dan een afwijkend nummer te noemen lijkt me ook wat overdreven.

Ik vind het trouwens maar een zeer matig nummer maar dit slechts terzijde...

Maar Gaga is toch gewoon een moderne versie van Madonna, dat ze een jurk van vers vlees aan doet is hartstikke leuk en opvallend maar dat heeft niks met een eventuele muzikale "afwijking" te maken ofzo. Gewoon een goeie marketing truc.

Ach ja, waarom Gotye afwijkend zou zijn, kan ik eigenlijk ook niet echt beargumenteren. Het is gewoon een gevoel, dat het net wat eigenzinniger is.

vigil schreef:
Maar Gaga is toch gewoon een moderne versie van Madonna, dat ze een jurk van vers vlees aan doet is hartstikke leuk en opvallend maar dat heeft niks met een eventuele muzikale "afwijking" te maken ofzo. Gewoon een goeie marketing truc.
Behalve dan dat Madonna afwijkend was zo'n 20 jaar geleden. In het huidige muziekveld blijft Lady Gaga, qua performance, vrij uniek.

Arrie schreef:
En kom op zeg, zelfs Rihanna zingt over het algemeen zonder autotune.
Niet toevallig ook één van de weinige artiesten die tegenwoordig ook 5 jaar later nog nummers van betekenis (lees: die de hitlijsten bestormde) heeft weten te maken.

chevy93 schreef:
(quote)
Behalve dan dat Madonna afwijkend was zo'n 20 jaar geleden. In het huidige muziekveld blijft Lady Gaga, qua performance, vrij uniek.

ja dat klopt, ik vergelijk zo ook niet anno nu maar meer als artiest door de jaren heen.

Onweerwolf
840

The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl [04:50]

Surrender | 1999 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: meyer

2011: 1981
2010: 1330
2009: 1143
2008: 629
2007: 250

The Chemical Brothers zijn één van mijn favoriete jaren '90 dance-acts, en ik ben sowieso een liefhebber van jaren '90 dance. Dit is ook een fantastisch nummer. Tja, wat zal ik erover zeggen... klassieker? Ook hun grootste hit volgens mij. Het is typisch zo'n meeschreeuwrefrein, en samen met de muziek is het allemaal erg ""uplifting"", en hoewel het misschien op het eerste gehoor wat eentonig lijkt, gebeurt er genoeg in de muziek om te blijven boeien. Daarbij is dance vaak eentonig, wat niet erg is, want het is tenslotte ontzettend dansbaar. Dit is muziek die zowel thuis als in de clubs werkt. Hey girls! Hey boys! Superstar DJ's! Here we go! (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

839

Muse - Map Of The Problematique [04:19]

Black Holes & Revelations | 2006 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: 1124
2010: 833

Een rare keuze als je het mij vraagt, maar uiteraard is ook dit Muse-nummer weer dik in orde. Minder bombastisch, iets ingetogener, maar nog altijd met dezelfde grootsheid die Muse zo kenmerkt. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

838

Leonard Cohen - Hey, That's No Way To Say Goodbye [02:58]

Songs Of Leonard Cohen | 1968 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: starbright boy

2011: 664

Classical Leonard: geweldige tekst, super gezongen, breekbare sfeer en mooie backing vocals. Meer moet dat niet zijn. Meer kan het eigenlijk ook bijna niet zijn. Zeker één van zijn beste nummers! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

837

Procol Harum - Conquistador [04:15]

Live in Concert with the Edmonton Symphony Orchestra | 1972 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Jester

2011: 883

Procol Harum is van dat ene beroemde nummer in de top 2000 waar ikzelf niet zo gek veel aan vind. Dit is een veel amusanter nummer. Er zit veel pit in en de compositie is ijzersterk. Dat refreintje is belachelijk lekker. Ik ga meteen A whiter Shade of Pale opzetten, want als dit al zo'n topnummer is, dan moet die toch ook beter gaan bevallen? (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

836

Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia [04:17]

Greatest Hits | 1994 | USA

(afbeelding)

2011: 1282
2010: 1186
2009: 1897
2008: 959
2007: 1096

Was het niet dit nummer dat er bij de Greatest Hits of Bruce zonder pardon uitgeknikkerd werd? . Eén van zijn mooiste nummers, onlosmakelijk met de even mooie film. Weer zo’n geweldig filmintro. We worden wel verwend. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

835

Noir Désir - Le Vent Nous Portera [04:46]

Des Visages, des Figures | 2001 | France

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 1284
2010: 1316
2009: 1059
2008: 1129
2007: 422

Dit altijd al wel een van mijn favoriete franstalige nummers geweest. Op een franstalige cd die we gekocht staan gedrochten, maar ook prachtige nummers als deze. Het is een en al dromerigheid op dit nummer. De drums geven een fijn ritme en de lichtvoetige gitaar is al helemaal geweldig. Al die instrumenten die ze gebruiken zijn om je vingers bij af te likken. Fantastisch nummer. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

834 *****NIEUW****

Metallica - The Call Of Ktulu [08:55]

Ride the Lightning | 1984 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: dumb_helicopter

Metallica staat natuurlijk bekend om nummers als Enter Sandman, One en Nothing Else Matters. Maar wat de band daarvoor deed was vele malen interessanter. Ik heb altijd een zwak gehad voor de instrumentale nummers van deze band. Ze deden daarin namelijk iets wat ze meestal bij hun normale nummers niet lukte. Dit nummer bouwt zich op alsof het een klassiek stuk is. De gitaren zijn dreigend maar aan de andere kant ook weer heel melodieus. Orion vind ik nog mooier maar deze behoort ook tot een van de beste van Metallica. (Don Cappuccino)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

833

Depeche Mode - Just Can't Get Enough [03:45]

Speak & Spell | 1981 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '11

2011: 869

Eén van hun eerste en grootste hits, in de jaren 1981-1982 was de synthipop overigens op haar hoogtepunt. Dit klinkt nog steeds fris en dansbaar en vind ik veel beter dan Wrong die wij zopas hebben gehad. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

832

Bruce Springsteen - Dancing In The Dark [04:03]

Born In The U.S.A. | 1984 | USA

(afbeelding)

2011: 242
2010: 800
2009: 882
2008: 1556
2007: 1630

Zelfs commercieel worden deed Bruce in stijl. Nog steeds dezelfde kracht en energie, nog steeds dezelfde goede teksten. Alleen nu met synths en drumcomputer. Hij komt er probleemloos mee weg wat mij betreft. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

831

Smokey Robinson & The Miracles - The Tracks Of My Tears [02:53]

Going to a Go-Go | 1965 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: tondeman

2011: 1074
2010: 376
2009: 667
2008: 683
2007: 805

Eén van de belangrijkste bands uit de Motown-stal. De wat weemoedige falset van Smokey Robinson is indrukwekkend, ook de baslijn en de achtergrondzang moeten vermeld worden. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

830

The Kinks - Sunny Afternoon [03:34]

Face To Face | 1966 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 723
2010: 460
2009: 195
2008: 441
2007: 76

Dit is ook een briljantje uit de jaren '60. Maar deze kende ik al. Alles aan dit nummer is nog net even wat beter dan de vorige. Dit is een van beste Kinks-nummers en dat zegt wat, want deze band heeft van 1966 t/m 1972 een aantal platen gemaakt met alleen maar topnummers. De Kinks zijn dan ook bijna net zo goed als de Beatles, iets rauwer misschien. Dit is een nummer dat zo bij de topnummers van Revolver had gehoord, aan de ene kant heel relaxed, maar ook gewoon een perfecte popsong met vooral een subliem refrein. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

829

The Prodigy - Out Of Space [03:42]

Experience | 1992 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 374
2010: 568
2009: 251
2008: 1025
2007: 672

Afkomstig van hun debuutplaat en dat is te horen. Het klinkt als oldskool rave, met zijn cheesy vocalen en reggea-sample, maar stiekem is het ook slim in elkaar stekende breakbeat. Heerlijke muziek om even flink op te stuiteren. (Teunnis)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

828 *****NIEUW****

Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn [03:48]

Broken | 2009 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

In plaats van Soulsavers had hier als artiest net zo goed (of: beter nog) Mark Lanegan genoemd kunnen staan. De Soulsavers zijn verantwoordelijk voor de composities op Broken, het album waar You Will Miss Me When I Burn vanaf komt. Maar dit is een cover van Will Oldham en het nummer is slechts spaarzaam georkestreerd. En bovenal: de grote steler van de show is hier Lanegan, met zijn geweldige zware, romantische stem. Met die stem sleept hij zich door de eigenlijk vrij simpele tekst van dit nummer. Maar Lanegan zingt het met zo'n bezieling dat hij veel meer weet te vertellen dan slechts de kale lyrics. En zo horen wij een verhaal, zo herkenbaar dat het bijna pijn doet. Maar wat een mooie pijn is dit. (Bertus)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

827

Crazy World Of Arthur Brown - Fire [02:52]

The Crazy World Of Arthur Brown | 1968 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Toon1

2011: 724
2010: 699
2009: 679
2008: 778
2007: 1053

Aha, dit nummer is bekend. Maar nog nooit van de band gehoord. Vooral het begin is meesterlijk. De gemene stem aan het begin belooft een punk song of iets dergelijks, maar er wordt gekozen voor een fantastisch popnummer. Na die rauwe stem hoor je meteen het briljante refrein en het fraaie deuntje in het refrein. Het lijkt soms wel of dit soort mooie popnummers alleen in de jaren '60 werden gemaakt, de beste popnummers uit de ladder komen toch vrijwel allen uit de jaren '60. De sfeer van de jaren '60 vind ik fantastisch. Ik hoop dat ik ook in de hogere regionen nog poppareltjes als deze ga ontdekken. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

826

Nick Cave And The Bad Seeds - Red Right Hand [04:49]

Let Love In | 1994 | Australia

(afbeelding)

2011: 371
2010: 170
2009: 266
2008: 282
2007: 240

De diepe rauwe stem van Nick Cave is uniek en hij zingt ook met veel overgave en expressie, hij weet ook goed de sfeer over te brengen zoals dit nummer aantoont. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

825

Arcade Fire - My Body Is A Cage [04:47]

Neon Bible | 2007 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Sho-yu

2011: 428

Neon Bible heb ik een tijdje behoorlijk onderschat. De laatste weken is hij weer in waardering gegroeid. Alleen het meest gewaardeerde nummer 'Intervention kan mij niet echt pakken. Ik heb dan ook niet de gebruikelijke favorieten. Ocean of Noise vind ik het mooiste nummer. My Body Is a Cage reken ik ook bij de favorieten. De opbouw is meesterlijk. Het bouwt zich maar op en op. Dat is erg mooi gedaan. De titel wordt op een bijzondere manier gezongen. Aan het eind van de zin schiet het de hoogte in. Het einde vind ik het allermooist met die opzwellende drums. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

824

Lovin' Spoonful - Summer In The City [02:40]

Hums Of The Lovin' Spoonful | 1966 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: L_T_B

2011: 990
2010: 429
2009: 1548
2008: 1314
2007: 1595

Ik dacht met de eerste tonen van dit nummer met psychedelica uit de jaren '60 te maken te krijgen. Maar dan start ineens een overbekend nummer. Summer In the City is puur genieten, het jaren '60 sausje en het geniale poprefreintje maken dit tot een topnummer. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

823

Ride - Chrome Waves [03:54]

Going Blank Again | 1992 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 1305
2010: 1126

Zo, dit lijkt wel heel erg op Untitled 1 van Keane. En wat een verschil met hun debuutplaat. Om de een of andere reden heb ik altijd terugegrepen op Nowhere in plaats van een nieuw album te beluisteren, maar dit album komt zeker op de lijst. Wat heerlijk zwoel en melancholisch. Als het hele album zo is, is die zelfs beter dan het debuut! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

822

Bloc Party - Banquet [03:21]

Silent Alarm | 2005 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 944
2010: 1623
2009: 830
2008: 1591
2007: 1013

De wijze waarop Bloc Party tekeer gaat tijdens Banquet hoor ik heel graag. Voortstuwende drums, een geduldige opbouw en een zeer sterk refrein. Daarnaast wordt het nummer niet onnodig gerekt en eindigt het op een knallende wijze. Chapeau! (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

821

Marillion - Incommunicado [05:14]

Clutching At Straws | 1987 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '11

2011: 624

Een kort nummer, zeker voor symfonische begrippen. Alhoewel typische symfo is het natuurlijk niet (maar wat is dan eigenlijk typische symfo?), dit nummer komt van het laatste album van Marillion waar Fish aanwezig was namelijk Clutching at Straws. Een redelijk vrolijk rock nummer welke niet zo diep gaat in vergelijk met ander Marillion materiaal maar wel erg lekker op z’n tijd. (vigil)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Wat is er anders aan deze post?

Gast
geplaatst: vandaag om 18:29 uur

geplaatst: vandaag om 18:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.