MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Bij Roxy Music staat een verkeerd stukje (had wel iets geschreven over dat nummer, maar wat er nu staat hoort bij Pulp's This is Hardcore).

Nu ben ik toch wel erg benieuwd waar mijn hoogste nominatie komt te staan.

Casartelli (moderator)
Gaat LucM nou elke band die hij een beetje spannend vindt met dEUS vergelijken?

Onweerwolf
herman schreef:
Bij Roxy Music staat een verkeerd stukje (had wel iets geschreven over dat nummer, maar wat er nu staat hoort bij Pulp's This is Hardcore).

Kun je me het stukje van Roxy Music nog even pm-en? Dan pas ik het aan in het bestand.

Sara

En 'Never Tear Us Apart' is naar mijn mening in van de mooiste nummer evaaah

Casartelli schreef:
Gaat LucM nou elke band die hij een beetje spannend vindt met dEUS vergelijken?

Zou zo maar kunnen, wel een positieve vergelijking neem ik aan?

Casartelli (moderator)
dEUS mag bij mij de veters van The Nits nog niet strikken en die van Roxy Music evenmin, maar ach, zoveel hoofden...

Onweerwolf
Wat hadden nog een update tegoed!

Met, als ik het goed heb, de hoogste nominatie van Laxus.

Onweerwolf
360

Fleetwood Mac - You Make Loving Fun [03:34]

Rumours | 1977 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: ArthurDZ

2011: 842
2010: 794
2009: 1147
2008: --
2007: --

De zoveelste onweerstaanbare popsong van het album Rumours, deze keer van de hand van Christine McVie, de toetsenist van de band. Geschreven voor een geluidstechnicus van het album, waar ze een relatie mee had na haar scheiding met John Mcvie, de bassist van de band. Ik geef toe, de ontstaansgeschiedenis van dit nummer klinkt een beetje als een plotpunt uit The Bold & The Beautiful, maar een mooi nummer is het wel. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

359

Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's The Pilot [08:53]

The Sophtware Slump | 2000 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 1007
2010: 357
2009: --

Hun tweede album The Sophtware Slump is zeker een aanrader, dit is het magistrale openingsnummer. De unieke klanken, de sfeer van weidse landschappen en de geweldige uitvoeringen maken dit een topsong. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

358

The Walkabouts - The Light Will Stay On [05:27]

Devil's Road | 1996 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: deric raven

2011: 650
2010: 1674
2009: 856
2008: 1537

Ik heb een zwak voor een stevige, diepe bas en strijkers. En laten die allebei nou net prominent aanwezig zijn in dit nummer. Het blijft erg braaf en er is niet iets wat er écht uitspringt, maar het blijft mooie muziek. De zangeres doet me overigens erg denken aan Stevie Nicks van Fleetwood Mac. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

357

Iggy Pop - The Passenger [04:40]

Lust For Life | 1977 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 357
2010: 64
2009: 106
2008: 218
2007: 147

Onweerstaanbaar nummer van Iggy uit de periode waarin hij met David Bowie geregeld de bloemetjes buitenzette in Berlijn. David is op de achtergrond te horen bij het la la la-stukje, trouwens. Verder associeer ik dit nummer door een prachtig Youtube-filmpje voornamelijk met de vergane helden van het Gouden Hollywoodtijdperk. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

356

Bob Dylan - All Along The Watchtower [02:34]

John Wesley Harding | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: ArthurDZ

2011: 982
2010: 469
2009: 858

Natuurlijk veel bekender door de cover-versie van Jimi Hendrix maar het origineel van Bob Dylan mag er zeker zijn, meer ingetogen met prachtige mondharmonica (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

355

Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made Of This) [04:56]

Sweet Dreams (Are Made Of This) | 1983 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: dazzler

2011: 560
2010: 467

Eurythmics vind ik één van de beste hitgroepen in de jaren '80 en dit vind ik één van hun beste hits. Soulvolle synthipop, Annie Lennox was destijds één van de beste zangeressen. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

354 *****NIEUW****

Nirvana - Where Did You Sleep Last Night (Unplugged) [05:06]

MTV Unplugged In New York | 1994 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: rock-rick

2011: --
2010: --

Vanaf mijn 11e tot ongeveer mijn 17e heb ik de unplugged cd van Nirvana compleet grijs gedraaid. Nog steeds vind ik het verreweg de beste cd. Veel nummers komen akoestisch veel beter tot hun recht dan de gejaagde, rommelige elektrische versies. Een extra bonus van dit album is een aantal fijne covers dat erop staat. Zo staan er paar covers van de anders compleet vergeten Meat Puppets op, natuurlijk eentje van het lager in deze lijst gelegen Jesus Wants Me for a Sunbeam van The Vaselines, maar de allerbeste is toch wel Where Did You Sleep Last Night. Een traditional, die in de jaren '40 voor het eerst op plaat werd gezet door Leadbelly - overigens ook een geweldige versie - en daarna vele malen gecoverd is. De doorleefde zang van Kurt Cobain en het raspende gitaarspel passen perfect bij dit geweldige bluesnummer. (titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

353

The Rolling Stones - She's A Rainbow [04:38]

Their Satanic Majesties Request | 1967 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: yoeridedeygere

2011: 523
2010: 288
2009: 323
2008: 144

Dit nummer komt geloof ik van het laatste album met Brian Jones. Het is een album waar in het maakproces veel drugs werden gebruikt geloof ik. Ik heb het album nog nooit gehoord maar het schijnt ook vrij apart te klinken. She's a Rainbow is in ieder geval een schot in de roos en een mooi lokkertje voor het album. Qua compositie is het genieten geblazen, want refrein, couplet en structuur zijn uitstekend. Naar de sound die er boven op ligt gaat mijn meeste lof uit. Het is een dromerig nummer. Wat je vooral in het refrein hoort. Ook is de toevoeging van de viool geweldig. Het geeft veel extra's. Deze Rolling Stones-song hoort natuurlijk in de top van de ladder. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

352

Prince - 1999 [06:19]

1999 | 1982 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 894
2010: 667
2009: 439
2008: 457
2007: 670

Prince was destijds ook vernieuwend, erg lekker funky ritme met elektronica. Zijn eerste grote hit en een voorproef van wat gaat komen. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

351

Visage - Fade To Grey [03:50]

Visage | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 266
2010: 159
2009: 271
2008: 415
2007: 1546

De synthipopstroming kwam destijds goed op gang. Sterke single met duidelijke Kraftwerk-invloeden, zwoel en sensueel met een beetje melancholie, doet mij ook denken aan de latere Air. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

350

Dead Can Dance - In Power We Entrust The Love Advocated [04:11]

Garden Of The Arcane Delights | 1984 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: Onweerwolf

2011: 1064
2010: 1570

Dit klinkt een stuk meer doorsnee, zeker geen slecht nummer maar het heeft niet de sfeer en magie van vorig nummer, Dead Can Dance was toen blijkbaar nog zoekende naar de definitieve sound. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

349

This Mortal Coil - Song To The Siren [03:30]

It'll End In Tears | 1984 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: axel33

2011: 306
2010: 294
2009: 148
2008: 152
2007: 781

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

348

Golden Earring - Radar Love [05:05]

Moontan | 1973 | Netherlands

(afbeelding)

Genomineerd door: MetalDex

2011: 934
2010: 1069
2009: 1706
2008: 1566
2007: 359

Hun bekendste hit en hier ook hun hoogste notering. Ik heb het altijd een goed nummer gevonden, maar toch vond ik de Top 2000-positie altijd overdreven, maar naar mate ik me meer ging interesseren in de verschillende instrumenten van dit nummer, begon ik hem steeds beter te vinden. Net toen ik het nummer beu was, ontdekte ik dat ik altijd de singleversie gehoord had. Die solo met het psychedelische randje is van behoorlijk hoog niveau. En dat Cesar Zuiderwijk goed kon drummen, wisten we natuurlijk al. Eén van de betere drummers. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

347 *****NIEUW****

Muse - Plug In Baby [03:40]

Origin Of Symmetry | 2001 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Nicolage Rico

Het nummer begint met een snerpende gitaarriff, die door het Total Guitar Magazine als beste gitaarriff van de noughties is uitverkozen. Verder wordt het nummer afgewisseld door een vrij catchy en op concerten populair meegezongen refrein en de strofes waarin Matt Bellamy met zijn fantastische stembereik iedereen alle hoeken van de kamer laat zien. Misschien niet het meest toegankelijke nummer van Muse zoals een Starlight of een Uprising, hetgeen ook het echt grote publiek zou kennen, maar elke echte Muse-fan zal beamen dat dit toch één van de klassiekers uit het oeuvre van Muse is. (dumb helicopter)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

346 *****NIEUW****

Queen - Somebody To Love [04:58]

A Day At The Races | 1976 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: laxus11

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

345 *****NIEUW****

Sigur Rós - Untitled #1 [06:38]

( ) | 2002 | Iceland

(afbeelding)

Genomineerd door: dumb_helicopter

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

344

Depeche Mode - Everything Counts [07:21]

Songs Of Faith And Devotion | 1983 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 167
2010: 153
2009: 269
2008: 143
2007: 82

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

343

Interpol - Untitled [03:57]

Turn On The Bright Lights | 2002 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 533
2010: 156
2009: 109
2008: 516
2007: 793

Het derde Interpol-nummer van het rijtje. Het is de opener van het debuutalbum. Untitled klinkt anders dan de rest van het album. Het is nog wel a la Interpol, maar in tegenstelling tot andere nummers heeft dit nummer een associatie met The Cure. De laidback feeling en de donkere sound van het nummer doen me er aan denken. De ijzersterke melodie en diepe bas zouden zo van The Cure zijn geweest. Het nummer heeft een fantastische intro waarna het nummer niet meer stuk kan. Het gitaarspel in het hele nummer is meesterlijk. Turn on the Brightest Lights kan zich geen betere opener voorstellen dan deze, zeker in de wetenschap dat na Untitled de wervelstrom die Obstacle 1 heet over je heen komt. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

342

Coldplay - Trouble [04:33]

Parachutes | 2000 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: dvdschaaf

2011: 277
2010: 127
2009: 345
2008: 305
2007: 79

De nummers uit hun beginperiode kan ik merkelijk meer waarderen dan hun recentste hits. Een pakkende popsong, gevoelig gezongen met die kenmerkende snik in zijn stem. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

341

Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr. [03:20]

Illinois | 2005 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 1000
2010: 533
2009: 332
2008: 262
2007: 57

Wellicht één van de meest veelzijdige singer-songwriters van de laatste jaren. Heel mooie emotionele fluisterstem en prachtige minimale muzikale omlijsting. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Jammer van de ontbrekende meningen bij een aantal nummers. Wel een sterk rijtje nummers, waarbij ik altijd een zwak heb gehad voor Somebody to Love van Queen. Heerlijk tempo zit er in dat nummer. Ook Untitled 1 is een fijne nieuwe binnenkomer en ook de stijging van het beste nummer van Sufjan is zeer wenselijk

We komen duidelijk steeds hoger.

Radar Love hoger dan ooit.

Bij Depeche Mode staat het verkeerde album en jaartal. Everything Counts komt van Depeche Mode - Construction Time Again (1983)

Verder wel jammer van Radar Love, Somebody to Love, Plug-In Baby... beetje hoog Arrow-gehalte. Maar weer erg leuk dat een oertrack van Dead Can Dance zo hoog staat, met Visage mijn favoriet van dit twintigtal.

Na Skyradio, Radio 2 hebben we nu dus ook al het "Arrow-gehalte".

Overigens klopt het jaartal bij DM wel.

Nouja, de classic rock is stevig in opkomst in de ladder de laatste 2, 3 jaar. Kan je toch moeilijk ontkennen.

Jaartal klopt inderdaad wel, ik was even in de war.

Onweerwolf
herman schreef:
Bij Depeche Mode staat het verkeerde album en jaartal. Everything Counts komt van Depeche Mode - Construction Time Again (1983)

Check! Album aangepast in het bestand.

herman schreef:
Nouja, de classic rock is stevig in opkomst in de ladder de laatste 2, 3 jaar. Kan je toch moeilijk ontkennen.
Als je niet moet denken in artiesten, dan toch zeker ook niet in airplay van radio's die niets met deze lijst te maken hebben?

Ik vind dit juist zowaar eens een mooi (rockistisch) verdeeld lijstje met voor ieder wat wils.

Inderdaad heel rockistisch ja.

Maar wel een hoop mooie muziek hoor.

Mijn hoogste nominatie op 346

Dit was dus het filmpje waar ik het over had bij mijn bespreking van The Passenger. Zeker voor een filmliefhebber als chevy wel de moeite waard, denk ik

Respect voor het enthousiasme waarmee je recensies schrijft, Joep, maar deze 2 dingen kloppen niet:

Snoeperd schreef:
Killer was een hit in de jaren '90. Het betekende voor Seal de doorbraak. Dat is terecht, als je met een leuke goedgeproduceerde single als deze op de proppen komt mag je ook wel een groter publiek bereiken.

Seal heeft niks met de productie van doen gehad, die komt van Adamski.

Snoeperd schreef:
Gouge Away is vooral door toedoen van Kurt Cobain zeer populair geworden onder de Amerikaanse bevolking geworden. Hij noemde zijn imitatie Smells Like Teen Spirit erg mislukt. Dat vind ik wel meevallen, er zijn zelfs veel raakvlakken, al gaat het bij Nirvana allemaal een stuk harder. Maar de structuur is hetzelfde, coupletten rustig om vervolgens uit te barsten in een spetterend refrein. Allebei de nummers, zowel die van Nirvana als deze van de Pixies vind ik geweldig.

Kurt Cobain noemde Smells Like Teen Spirit een mislukte rip-off van Gigantic, niet van Gouge Away

Ik wist wel dat Cobain probeerde Pixies te kopiëren om zo de ultieme popsong te schrijven, maar ik wist niet dat hij daadwerkelijk een nummer heeft proberen te kopiëren?

Luister maar eens naar beide nummers. Een complete rip-off kun je het niet noemen, maar Gigantic heeft overduidelijk in zijn hoofd gezeten tijdens het schrijven van Smells Like Teen Spirit. De structuur en de baslijn zijn vergelijkbaar, maar vooral het refrein is overduidelijk nagedaan door Kurt & co:

Hey Paul, Hey Paul, Hey Paul, Let's have a ball

vs.

Hello, Hello, Hello. How low

Overigens niet de enige keer dat Nirvana leentjebuur speelde; de riff van Come As You Are is duidelijk gejat van Eighties van Killing Joke (die hem weer leende The Damned - Life Goes On), terwijl About A Girl sterk lijkt op M van The Cure...

Onweerwolf
Nirvana stond er sowieso om bekend dat ze zich graag lieten beïnvloeden door allerlei gruizige '80's rock, punk & stoner herrie.

Niets mis mee overigens.

Dit was zijn lijstje van lievelingsalbums, die ik laatst vond op een nieuwssite:

(afbeelding)

En wat Onweerwolf zegt klopt dus ook wel blijkt hier uit

Onweerwolf
Wel grappig dat Aerosmith daar dan weer tussen staat.

Overigens hebben Pixies (+Breeders) hun hernieuwde populairiteit natuurlijk mede te danken aan hun bekendste fan.

David Bowie? David Fincher? Of weer iemand anders?

Titmeister schreef:
Luister maar eens naar beide nummers. Een complete rip-off kun je het niet noemen, maar Gigantic heeft overduidelijk in zijn hoofd gezeten tijdens het schrijven van Smells Like Teen Spirit. De structuur en de baslijn zijn vergelijkbaar, maar vooral het refrein is overduidelijk nagedaan door Kurt & co:

Hey Paul, Hey Paul, Hey Paul, Let's have a ball

vs.

Hello, Hello, Hello. How low

Overigens niet de enige keer dat Nirvana leentjebuur speelde; de riff van Come As You Are is duidelijk gejat van Eighties van Killing Joke (die hem weer leende The Damned - Life Goes On), terwijl About A Girl sterk lijkt op M van The Cure...

De riff in het refrein van Smells Like Teen Spirit is afkomstig van More Than A Feeling van Boston. Heeft Kurt destijds ook zelf toegegeven.

Onweerwolf
Outlaw104 schreef:
(quote)

De riff van van het refrein van Smells Like Teen Spirit is afkomstig van More Than A Feeling van Boston. Heeft Kurt destijds ook zelf toegegeven.

Da's niet de enige overeenkomst tussen Boston & Nirvana.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Brad "I am a lonely soul" Delp

Onweerwolf schreef:
(quote)

De kapsels bedoel je?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:11 uur

geplaatst: vandaag om 08:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.