menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 R&B/Soul zangers.

zoeken in:
Titel zegt genoeg.

Het hoe en waarom erbij toevoegen zal wel aardig zijn

moviefreak#1
Mogen artiesten als Ray Charles en James Brown ook of moet het echt een lijst zijn met artiesten van nu ?

Ray Charles en James Brown vallen voro mij onder Soul, dus tuurlijk mogen die erin. Misschien horen die er ook wel in

ga hier over denken en kom er iig op terug
is zeker een interessant onderwerp

Ja, ik moet ook kiezen tussen honderden artiesten, daarom heb ik niet meteen mijn top 10 geplaatst.

Ik zal jullie even op weg helpen:

Marvin Gaye
Al Green
Otis Redding
Stevie Wonder
Ray Charles
James Brown
Curtis Mayfield
Sam Cooke
Percy Sledge
Barry White

Artiesten van nu komen niet eens in de buurt van deze grootheden!

Nonsens.

Ik moet er ook nog eens even goed over nadenken. Zit niet zo heel erg in het genre maar ik heb toch een paar favorieten.

Reijersen schreef:
Ray Charles en James Brown vallen voro mij onder Soul, dus tuurlijk mogen die erin. Misschien horen die er ook wel in

Soms is de scheiding tssn Funk en Soul niet zo duidelijk. Als James Brown mag dan mag Prince eigenlijk ook, en Sylvester van Sly and The Family Stone.

Mooie lijst BenicioDelToro.

Mensen, zou ook leuk zijn als de reden voor de keuzes erbij vermeld worden.

Mag Billie Holiday of is dat meer blues? Jazz staat hier op MuMe, maar dat vind ik toch een beetje raar met albumtitels als: Lady Sings the Blues .

Billie Holiday vind ik ook meer blues. Dus lijkt me dan geen soul/R&B.

Ik vind Billie Holdiday toch meer vocal jazz. Al die termen. Etta James beschouw ik eerder als een bluesartieste. Maar James Brown zag ik als een funkzanger dus wat ik hiervan denk is van geen belang.

Voeg ff R.Kelly en Alicia Keys aan de lijst van Benicio toe.

Word_Play schreef:
Voeg ff R.Kelly en Alicia Keys aan de lijst van Benicio toe.

Het gaat om zangers. En Alicia lijkt mij meer een vrouw
Misschien kan er ook topic voor zangeressen geopend worden.

Dan kom je dus op een top 11

Ik ben ook benieuwd wat jullie zo goed vinden aan deze zangers. Ben zelf een fervent soul/r&b luisteraar. Ben benieuwd of de beleving en de meningen t zelfde zijn, of juist anders.

Reijersen schreef:
Het gaat om zangers.

Ik dacht eigenlijk ook aan zangers/zangeressen. De neutrale betekenis van 'zanger'.

george clinton schreef:
(quote)

Ik dacht eigenlijk ook aan zangers/zangeressen. De neutrale betekenis van 'zanger'.

Dan zal ik je helaas teleur moeten stellen.

Dacht dus ook dat het ook over zangeressen mocht gaan. Dan haal ik de 10 niet. Maar goed, soul/r&b artiesten die ik waardeer:

1. Cee-Lo

Ook heel erg hiphop, hij kan een aardig potje rappen, maar ook zijn soulnummers vind ik echt fantastisch. Vooral All Day Love Affair vind ik een schitterend nummer. Hij heeft een hele aparte stem die je echt moet liggen, anders vind je hem echt vreselijk.

2. D'Angelo

In de woorden van Kos:
Lekker rustig, zwoel en cool zonder ook maar een moment zoetsappig te zijn.

3. Curtis Mayfield

Ik ken er niet echt veel van maar vooral de plaat Superfly vind ik geweldig. Heerlijk om keihard mee te zingen ook (vooral Pusherman en Superfly).

4. John Legend

Vooral ook een gouden combinatie met Kanye West die de perfecte beats voor zijn stem en pianospel heeft gevonden.

Veel verder kom ik volgens mij niet . Die artiesten die BenicioDelToro vind ik ook wel goed maar daar ken ik eigenlijk niet echt veel van. Ik zou me ook wel verder willen verdiepen in de (oudere) soulmuziek maar het probleem is vaak dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Al die artiesten hebben al tig albums uitgebracht en er zijn al tig verzamelaars verschenen. Tips zijn dus welkom.

Ps: met een beetje goede wil kan ik Pete Philly ook als soulzanger bestempelen (How Would It Feel).

1. Marvin Gaye
2. Stevie Wonder
3. Aretha Franklin
4. Ray Charles
5. Smokey Robinson
6. James Brown
7. Otis Redding
8. Diana Ross (vooral uit de Supremes periode)
9. Curtis Mayfield
10. Wilson Pickett

(met Sam Cooke, Al Green en Michael Jackson op de bank)

sq
1. Isaac Hayes
2. Bill Withers
3. Marvin Gaye
4. Curtis Mayfield
5. Philip Bailey
6. Luther Vandross
7. Seal
8. Stevie Wonder
9. Smokey Robinson
10. Otis Redding

(zeg het er maar bij: alleen mannen geselecteerd)

1. James Brown
2. Marvin Gaye
3. Otis Redding
4. Al Green
5. Stevie Wonder
6. Smokey Robinson
7. Wilson Pickett
8. James Carr
9. Curtis Mayfield
10.Bobby Womack

moviefreak#1
1. Isaac Hayes
2. James Brown
3. Ray Charles
4. Bobby Womack (Across 110th street is mijn favoriete nummer binnen dit genre maar ken verder helaas niet zo veel van de goede man)
5. Curtis Mayfield
6. Marvin Gaye
7. Wilson Pickett
8. Percy Sledge
9. Otis Redding
10. Billy Holliday dan toch maar

1. Maxwell
2. R. Kelly
3. Ray Charles
4. Anthony Hamilton
5. D' Angelo
6. Curtis Mayfield
7. Remy Shand
8. Donnie
9. Marvin Gaye
10. Van Hunt

In mijn lijst staan dan best veel Nu-Soul artiesten. En allemaal de moeite waard.

En dan bedenk ik me dat ik Musiq Soulchild totaal vergeten ben :S

roberta flack (al neigt dit wat meer naar de jazz )
erykah baduh (
lenny williams ( cause I love you is de lovesong allertijden)
curtis mayfield
stevie wonder
lynn collins
james brown
bobby womack
tina turner (toen ze nog part boksbal was)
rufus thomas

BoordAppel schreef:

Veel verder kom ik volgens mij niet . Die artiesten die BenicioDelToro vind ik ook wel goed maar daar ken ik eigenlijk niet echt veel van. Ik zou me ook wel verder willen verdiepen in de (oudere) soulmuziek maar het probleem is vaak dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Al die artiesten hebben al tig albums uitgebracht en er zijn al tig verzamelaars verschenen. Tips zijn dus welkom.

Wat Marvin Gaye betreft kun je best een verzamelaar aanschaffen om een algemeen beeld te krijgen van zijn kwaliteiten. Als specifiek album kun je wel 'What's Going On' aanschaffen.
Van Otis Redding vind ik 'The Dock Of The Bay' het beste. Geeft een goed beeld van wat deze veel te jong gestorven legende allemaal in zijn mars had.

Vind Marvin Gaye een goede zanger, maar eigenlijk issie vooral bekend geworden door zn doodsoorzaak: doodgeschoten door zn eigen vader.

nog wat inspirerende vrouwelijke soulartiesten op een rijtje:

Aretha Franklin
Nina Simone
Diana Ross
Gladys Knight
Martha Reeves
Anita Baker
Dinah Washington
Roberta Flack
Etta James
Patti Labelle
Dusty Springfield
Tammi Terrell
Tina Turner (early years)
Betty Wright

Billie Holiday vind ik persoonlijk meer jazz dan soul.

En wat onbekendere artiesten van deze tijd. (nu-soul)

Zie mijn top 10 + Musiq (souchild) en,

Glenn Lewis
Ruben Studdard
Kem
Rahsaan Patterson
Calvin Richardson
Raheem Devaughn
Trey Songz

Reijersen schreef:
Vind Marvin Gaye een goede zanger, maar eigenlijk issie vooral bekend geworden door zn doodsoorzaak: doodgeschoten door zn eigen vader.

doe je 'm wel erg [email protected]#

Reijersen schreef:

Noh! Dit moet je toch echt terugnemen! Marvin Gaye is de belangrijkste soulzanger aller tijden. Dankzij hem kun jij nu luisteren naar al die nu-soul figuren, want ze zijn allemaal door hem geïnspireerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.