Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 R&B/Soul zangers.
zoeken in:
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:14 uur
1. Prince
2. Stevie Wonder
3. Sly and The Family Stone
4. Aretha Franklin
5. Al Green
6. James Brown
7. Erykah Badu
8. Marvin Gaye
9. Diana Ross & The Supremes
10. (de jongere) Michael Jackson en The Jackson 5
Natuurlijk vind ik Billie Holiday en Nina Simone fantastisch maar die beschouw ik meer als jazz. Al geef ik toe dat de grens, vooral bij Nina Simone, heel vaag is. Curtis Mayfield valt er net buiten en Ray Charles vind ik geweldig maar tot nu toe beperkt mijn ervaring met hem zich tot een paar jaar geleden cd'tjes draaien bij m'n broer.
2. Stevie Wonder
3. Sly and The Family Stone
4. Aretha Franklin
5. Al Green
6. James Brown
7. Erykah Badu
8. Marvin Gaye
9. Diana Ross & The Supremes
10. (de jongere) Michael Jackson en The Jackson 5
Natuurlijk vind ik Billie Holiday en Nina Simone fantastisch maar die beschouw ik meer als jazz. Al geef ik toe dat de grens, vooral bij Nina Simone, heel vaag is. Curtis Mayfield valt er net buiten en Ray Charles vind ik geweldig maar tot nu toe beperkt mijn ervaring met hem zich tot een paar jaar geleden cd'tjes draaien bij m'n broer.
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:16 uur
BenicioDelToro schreef:
Noh! Dit moet je toch echt terugnemen! Marvin Gaye is de belangrijkste soulzanger aller tijden. Dankzij hem kun jij nu luisteren naar al die nu-soul figuren, want ze zijn allemaal door hem geïnspireerd.
(quote)
Noh! Dit moet je toch echt terugnemen! Marvin Gaye is de belangrijkste soulzanger aller tijden. Dankzij hem kun jij nu luisteren naar al die nu-soul figuren, want ze zijn allemaal door hem geïnspireerd.
Ik vond het er ook tamelijk vreemd staan.
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:19 uur
Onze vriend Reijersen heeft zich een beetje vreemd versproken inderdaad. Laten we het hem maar vergeven. Maar dan moet ie wel eerst zijn verontschuldigingen aanbieden aan de beste soulartiest aller tijden!
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:27 uur
Er zit wel wat in hoor. Het geeft doorgans nogal een carriereimpuls, dood gaan. Zou bijvoorbeeld 2Pac zo bekend zijn geweest als hij niet vermoord was?
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:29 uur
BenicioDelToro schreef:
Onze vriend Reijersen heeft zich een beetje vreemd versproken inderdaad. Laten we het hem maar vergeven. Maar dan moet ie wel eerst zijn verontschuldigingen aanbieden aan de beste soulartiest aller tijden!
(quote)
Als jullie mij jullie vriend noemen ben ik natuurlijk verplicht mn excuses aan te bieden

Nee, maar zonder geintjes. Sorry als ik jullie btje een verkeerd beeld heb gegeven.
Over Marvin Gaye, het is een legendarische zanger. Een zanger die veel artiesten, en niet alleen de nu-soul artiesten, heeft geïnspireerd. Ik kan ook maar weinig zwakke nummers van hem opnoemen. Maar toch ben ik van mening dat zn doodsoorzaak in zekere zin invloed heeft gehad op de manier waarop mensen naar zijn muziek luisteren en over zijn muziek denken. Dat is mijn mening en kan ik verderz ook weinig aan doen. En dan vooral op het vlak van de verkoop van zn verzamelaars.
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:31 uur
de totale carriere en de totale impact van dood/succes van 2Pac is toch niet met die van MG te vergelijken?
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:33 uur
Reijersen schreef:
Over Marvin Gaye, het is een legendarische zanger. Een zanger die veel artiesten, en niet alleen de nu-soul artiesten, heeft geïnspireerd. Ik kan ook maar weinig zwakke nummers van hem opnoemen. Maar toch ben ik van mening dat zn doodsoorzaak in zekere zin invloed heeft gehad op de manier waarop mensen naar zijn muziek luisteren en over zijn muziek denken. Dat is mijn mening en kan ik verderz ook weinig aan doen. En dan vooral op het vlak van de verkoop van zn verzamelaars.
Dan kan je dat over veel artiesten zeggen die vroegtijdig aan hun eind zijn gekomen. Ik denk dat kort na het overlijden de artiest inderdaad meer in de belangstelling komt te staan en gewaardeerd lijkt te worden maar da's iets van voorbijgaande aard. Het duurt geen 20 jaar lang.
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:42 uur
niet alleen over veel artiesten...
ik denk wel over elke artiest
en als hij/zij dan ook nog door pa wordt vermoordt....
ik denk wel over elke artiest
en als hij/zij dan ook nog door pa wordt vermoordt....
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:42 uur
In het geval van Marvin Gaye duurt dat zo lang omdat hij voor zn dood ook al zo succesvol en populair was. Maar er zijn zeker duizenden CD's meer verkocht na zn dood.
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:43 uur
duizenden cd's is niet zoveel, hoor 
het zou ook raar zijn als zijn cd-verkoop door zijn dood ineens stopt

het zou ook raar zijn als zijn cd-verkoop door zijn dood ineens stopt
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 15:58 uur
Nee, dat hoeft ook niet te stoppen. Maar door zn dood is het toegenomen. Weet natuurlijk ook niet precies welke impact Marvin Gaye had in zn glorieuze tijden want ben pas sinds '84 op deze aardbol en ben niet meteen begonnen met muziek luisteren. Maar als ik zo het één en ander erover hoor is de verkoop aanzienlijk gestegen door zn dood.
Corrigeer me als je wel weet hoe t in zn top-tijd zat, dan kom ik meteen terug op mn mening.
Corrigeer me als je wel weet hoe t in zn top-tijd zat, dan kom ik meteen terug op mn mening.
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 16:07 uur
kijk naar zijn single verkoop lijst op Billboard
zegt alles!
echter, na Sexual Healing (1982) geen enkel hitje meer gehad
zegt ook alles!
zegt alles!
zegt ook alles!
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 16:14 uur
Oke, ik heb t gezien. Voor meer info over Marvin Gaye:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marvin_Gaye
Ben ff op zoek gegaan naar wat meer info.
Doodgeschoten op 1 april (en t was helaas geen grap).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marvin_Gaye
Ben ff op zoek gegaan naar wat meer info.
Doodgeschoten op 1 april (en t was helaas geen grap).
0
geplaatst: 19 oktober 2005, 19:46 uur
Marvin Gaye was al zowat legendarisch toen hij nog leefde...
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 00:43 uur
Donny Hathaway nog helemaal niet genoemd? Dan zet ik 'm zeker op 1
Verder zo'n beetje het standaardrijtje:
1. Donny Hathaway
2. Marvin Gaye
3. Sam Cooke
4. Al Green
5. Bill Withers
6. D'Angelo
7. James Brown
8. Maxwell
9. Stevie Wonder
10. Otis Redding
Verder zo'n beetje het standaardrijtje:1. Donny Hathaway
2. Marvin Gaye
3. Sam Cooke
4. Al Green
5. Bill Withers
6. D'Angelo
7. James Brown
8. Maxwell
9. Stevie Wonder
10. Otis Redding
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 00:54 uur
Ik ken die verzamelaar wel maar 'k wou hem niet kopen omdat hij 'Little Ghetto Boy' mist. Misschien een idiote reden als hij midprice is. 

0
geplaatst: 20 oktober 2005, 10:45 uur
ettettummu schreef:
zegt alles!
zegt ook alles!
zegt alles!
zegt ook alles!
Singles en hits zeggen vrij weinig van artiesten van het kaliber Marvin Gaye. Het zijn voornamelijk hitartiesten die baat hebben bij de singleverkoop, onder hen veel 'nieuwe' artiesten die - uitzonderingen daargelaten - meestal geen blijvertjes zijn. Marvin Gaye is meer een albumartiest, al heeft hij natuurlijk ook genoeg hits gehad. Hij heeft geen singles meer nodig zo gezegd, omdat zijn naam op een cd in principe al genoeg mensen over de streep trekt om het te kopen.
Natuurlijk stijgt de verkoop van cd's net na de dood van een artiest. Dan is die persoon even 'hot news' en daar maken de platenmaatschappijen grof misbruik van. Daar is Marvin geen uitzondering in. Maar hij was al groot vóór zijn dood en heeft al decennia lang tientallen artiesten beïnvloed (ik durf zelfs te stellen de héle hedendaagse R 'n B-scene, maar ook artiesten in andere genres). Daar hoefde hij echt niet op een spectaculaire manier voor te overlijden.
Zijn dood heeft wel bijgedragen aan de mythevorming rond de persoon Marvin Gaye natuurlijk. Maar dat geldt voor alle artiesten, acteurs en andere publieke figuren die (relatief) jong aan hun einde zijn gekomen (op spectaculaire of mysterieuze wijze). Denk aan de mythes rond Jim Morrison, Jimi Hendrix en acteurs als James Dean en Marilyn Monroe.
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 10:46 uur
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 11:29 uur
BenicioDelToro schreef:
Marvin Gaye is meer een albumartiest, al heeft hij natuurlijk ook genoeg hits gehad.
Marvin Gaye is meer een albumartiest, al heeft hij natuurlijk ook genoeg hits gehad.

hoe kun je dat nou zeggen
vanaf "What's going on" , ja, maar de man heeft meer dan 50 nummers in Billboard gehad (singles)
niet zo belangrijk, maar het hele item gaat juist hierover.
(over de bewering dat hij juist door zijn dood (vooral de manier waarop) pas echt bekend is geworden)
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 13:26 uur
ettettummu schreef:

vanaf "What's going on" , ja, maar de man heeft meer dan 50 nummers in Billboard gehad (singles)
(over de bewering dat hij juist door zijn dood (vooral de manier waarop) pas echt bekend is geworden)
(quote)

Misschien heb ik het niet helemaal juist omschreven. Natuurlijk heeft hij tientallen hits gehad (dat heb ik toch ook geschreven!), maar in vergelijking met hedendaagse artiesten 'drijft' (of liever 'dreef' ) zijn succes minder op singles. De jaren zestig kun je misschien niet goed vergelijken met nu, omdat de verkoop van singles toen van veel groter belang was voor het succes van de artiest dan dat het nu is.
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 13:34 uur
BenicioDelToro schreef:
in vergelijking met hedendaagse artiesten 'drijft' (of liever 'dreef' ) zijn succes minder op singles. De jaren zestig kun je misschien niet goed vergelijken met nu, omdat de verkoop van singles toen van veel groter belang was voor het succes van de artiest dan dat het nu is.
in vergelijking met hedendaagse artiesten 'drijft' (of liever 'dreef' ) zijn succes minder op singles. De jaren zestig kun je misschien niet goed vergelijken met nu, omdat de verkoop van singles toen van veel groter belang was voor het succes van de artiest dan dat het nu is.
zo spreek je jezelf toch tegen
hij was immers ontzettend succesvol in de jaren 60
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 13:44 uur
ettettummu schreef:
(quote)
Hij was inderdaad ontzettend succesvol in de jaren zestig, dankzij de verkoop van singles inderdaad. Maar als je goed leest zie je dat ik wijs op het verschil in belang van verkoop van singles toen en nu.
Maar goed, we drijven toch te ver af en waarschijnlijk worden we het toch niet eens.
0
geplaatst: 20 oktober 2005, 13:56 uur
Vroeger werden er zowiezo meer singles verkocht als nu. Het is natuurlijk ook niet te vergelijken. Laten we t erop houden dat Marvin Gaye in zijn tijd een mega-artiest was die in deze tijd nog steeds erg vele invloed heeft op allerlei beginnende en gesettlede artiesten.
0
geplaatst: 21 oktober 2005, 09:09 uur
Reijersen schreef:
Vroeger werden er zowiezo meer singles verkocht als nu. Het is natuurlijk ook niet te vergelijken. Laten we t erop houden dat Marvin Gaye in zijn tijd een mega-artiest was die in deze tijd nog steeds erg vele invloed heeft op allerlei beginnende en gesettlede artiesten.
Onze vriend Reijersen
heeft gesproken!
0
geplaatst: 21 oktober 2005, 12:34 uur
Ja, en dit keer heb ik met veel wikken en wegen de goede woorden proberen te zoeken.
0
geplaatst: 21 oktober 2005, 13:45 uur
Reijersen schreef:
Ja, en dit keer heb ik met veel wikken en wegen de goede woorden proberen te zoeken.
Dat is je goed gelukt, ik kan niet anders zeggen! Een puike prestatie!

* denotes required fields.