MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / nieuw in De Afrekening 2013 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
2MY
Ik lees alles nog altijd mee - en vind het van mezelf waardeloos dat ik niet meer ben aangehaakt nadat ik een paar weken gemist had. 't Voelde alsof ik de achterstand niet meer kon inhalen, wat uiteraard belachelijk is.

Als er een nieuwe editie 2014 komt, dan spring ik opnieuw mee op de kar, en rij het hele jaar mee uit!

Week 48.

20. Agnes Obel - Dorian
Deze dame leerde ik kennen van Just So (MuMe-ladder) en naar aanleiding van deze song moet ik een album van haar aanschaffen. Sober, melancholiek, rustgevend, warm - ligt tussen electronic en klassiek - en dat is wat ik (vooral 's avonds) graag wil horen.
Cijfer: 9

24. Daan - Parfaits Mensonges
Prachtige chanson, sfeervol, indringend en doorleefd, Daan verdient eigenlijk meer belangstelling dan Stromae (die ik toch wat overroepen vind).
Cijfer: 8,5

29. Goose - Falling
Electronische dance, niet iets wat ik vaak zou draaien maar dit heeft meer allure en inventiviteit dan de gemiddelde top-40-dance. Al verveelde het mij na een tijd door gebrek aan afwisseling met het herhalen van datzelfde akkoord, juist de reden waarom dit soort dance niet mijn ding is.
Cijfer: 5

30. Placebo - Loud Like Love
Geen bijzonder nummer, vrij banaal zelfs, ik heb Placebo beter gehoord. Het ontbeert hen hier aan nieuwe ideeën. Alleen de herkenbare zang van Brian Molko houdt het nummer nog enigszins overeind.

Week 49.

26. Babyshambles - Fall From Grace
Hier vind ik enkel live-clips van (keuze genoeg). Wat minder pakkend dan Nothing Comes To Nothing (week 31) niettegenstaande het mooie gitaarwerk, met de te nonchalante zang heb ik het moeilijk.
Cijfer: 5,5

29. DVKES - Happy
Hier word ik niet happy van, ik vind het op alle gebied maar middelmatig. Het komt mij bovendien te gekunsteld en weinig spontaan over waarbij de gitaarmuur en effecten mij op den duur tegenstaan.
Cijfer: 4

Wat is dat toch met artiesten die hun naam in hoofdletters schrijven met de U als V. Na CHVRCHES en DVBBS nu ook DVKES.

Na herbeluistering van de beste nummers is dit mijn eindafrekening (enkele cijfers zijn aangepast):

1. Girls in Hawaii - Misses, 9
2. Nick Cave & The Bad Seeds - We No Who U R
3. Soldier's Heart - African Fire
4. Agnes Obel - Dorian
5. David Bowie - Where Are We Now
6. SX - Grafitti, 8,5
7. Alt-J - Matilda
8. Vampire Weekend - Unbelievers
9. Pearl Jam - Sirens
10. Freaky Age - Heart Is Gold

11. Tom Odell - Another Love
12. Bastille - Pompeii
13. Sigur Rós - Ísjaki
14. Daan - Parfaits Mensonges
15. Charles Bradley - You Put The Flame On It, 8
16. The Happy - 218
17. Arcade Fire - Afterlife
18. Arctic Monkeys - Arabella
19. Montevideo - Castles
20. Franz Ferdinand - Love Illumination

21. Gabriel Rios - Gold
22. Jake Bugg - Lightning Bolt
23. The National - Demons
24. Kings Of Leon - Beautiful War
25. Compact Disk Dummies - The Reeling
26. Meuris - 1974
27. Jacco Gardner - Clear The Air
28. Mintzkov - Word of Mouth
29. Daft Punk - Get Lucky
30. Queens of the Stone Age - I Sat By The Ocean

Gemiddelde = 6,71

Veel sterke songs dit jaar, zowel van de nieuwe garde (Soldier's Heart, Alt-J, Bastille ...) als van de gevestigde waarden (Nick Cave, Pearl Jam, Arcade Fire ...) en één opvallende come-back nl. David Bowie.
Veel (goede) electronic dit jaar, de Afrekening is dus niet alleen maar rock.

Week 47.

22. Kings Of Leon - Beautiful War
Ballad die me weinig doet. Caleb Folowill heeft ook niet echt een stem die me rap ontroerd. Nee, dan hoor ik liever hun rockanthems.
Cijfer: 6

24. Pharrell Williams - Happy
Luchtig soulnummer, niet slecht maar ook niet zo goed als de singles van Daft Punk waarmee Pharrell Williams De Afrekening haalde. 'Clap along' zingt hij meerdere keren. Ach, een bescheiden applausje voor dit nummer kan er wel van af.
Cijfer: 6,5

25. Jake Bugg - Slumville Sunrise
De clip heeft zo zijn leuke momenten, in de song zelf is het ver zoeken naar iets dat me bevalt. Ik zal het laten weten als ik iets gevonden heb.

27. Psycho 44 - Dance MTHRFCKR Dance
Stevige gitaren en scheurende synths, best een heftig nummer !

29. Lady Linn - Regret
Aha, I Don't Wanna Dance is een cover. Wist ik niet. Ik was al geen fan van Lady Linn en als haar grootste hit dan nog niet eens een zelfgeschreven nummer blijkt te zijn, stijgt m'n respect voor haar niet meteen. Na het beluisteren van deze nieuwe single trouwens ook niet.
Cijfer: 6

Pfff, slechtste week van het jaar denk ik. Hopelijk brengt 2014 weer wat leukere nieuwkomers !

JoaMuse schreef:
Week 47.

25. Jake Bugg - Slumville Sunrise
De clip heeft zo zijn leuke momenten, in de song zelf is het ver zoeken naar iets dat me bevalt. Ik zal het laten weten als ik iets gevonden heb.

Inderdaad geweldig nummer van Jake minstens ****

Rudi S schreef:
(quote)
Inderdaad geweldig nummer van Jake minstens ****

Misschien kan je me helpen bij m'n zoektocht.

Ach gewoon een lekker nummer, goede energie en een geweldige stem.

Week 48.

20. Agnes Obel - Dorian
Dromerig nummer met zacht pianospel. Best mooi, al blijf ik wat op m'n honger zitten.

24. Daan - Parfaits Mensonges
Vrij sobere instrumentatie en mooie zang, een van zijn emotioneelste nummers. Ik ben geen fan, maar een veelzijdige artiest is Daan zeker.
Cijfer: 7

29. Goose - Falling
Alweer Goose. Er wordt wel erg vaak 'Falling' geroepen. De titel vind ik dan ook goed gekozen.

30. Placebo - Loud Like Love
Doorsnee rocknummer dat nergens echt opvalt. Maar ik hou van rock en muziek hoeft echt niet ingewikkeld te zijn voor mij dus ik heb er nog wel een mooi cijfer voor over.
Cijfer: 7

LucM schreef:
20. Agnes Obel - Dorian
Deze dame leerde ik kennen van Just So ...

Riverside, haar eerste en grootste hit, moet je toch ook kennen ? Dat werd in België op bijna elk radiostation gedraaid een paar jaar geleden.

Inderdaad, Riverside kende ik ook al, hoorde je vaak op de radio. Nu onlangs haar debuutalbum gekocht en dat valt erg goed mee. Recentste album zal ik ook aanschaffen.

En de laatste van dit jaar:

Week 49.

26. Babyshambles - Fall From Grace
Gitaarwerk is inderdaad mooi, maar het doet me erg denken aan Ik Wil Je van Bart Peeters. Dat nummer is dan weer een cover van I Want You van Bob Dylan, dus de intro is daarvan gepikt. Voor de rest is het niet zo'n opvallend nummer, al is het refrein best aardig.

29. DVKES - Happy
Hmm, happy word ik er niet van, al is het ergens wel leuk dat 'I am happy' op een erg verveelde manier gezongen wordt. En best opvallend ja, die hoofdletters en U's die V's worden tegenwoordig.
Cijfer: 5,5

Mijn top 20 van de Afrekening 2013 (nummers die in 2012 al binnenkwamen buiten beschouwing gelaten):

1. Queens of the Stone Age - If I Had a Tail (opvallend veel beter dan andere 2 QOTSA-singles)
2. Muse - Panic Station
3. Franz Ferdinand - Evil Eye
4. Editors - A Ton of Love
5. Sigur Ros - Isjaki (had ik hier maar 6,5 gegeven, vindt het nu 9 waard, van een groeinummer gesproken)
6. Bastille - Pompeii
7. Icona Pop - I Love It
8. Tom Odell - Another Love
9. Arcade Fire - Reflektor
10. Foals - My Number
11. Arctic Monkeys - Do I Wanna Know
12. Haim - Don’t Save Me (jammer dat 'Forever' en 'Falling' nooit De Afrekening haalden)
13. CHVRCHES - Gun
14. SX - Graffiti
15. Editors - Honesty
16. Compact Disc Dummies - The Reeling
17. David Bowie - Where Are We Now
18. CHVRCHES - The Mother We Share
19. Birdy - Wings
20. Depeche Mode - Heaven

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.