MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste Basgitarist

zoeken in:
Stijn_Slayer
Sklar ken ik ook vooral van sessieopnames in de west coast scene. Daar treed hij niet op de voorgrond. Crosby & Nash waren toen helemaal weg van hun begeleidingsband The Mighty Jitters (met Sklar), die als The Section ook albums hebben gemaakt. Wel goede muzikanten, maar ik vind ze iets gelikts en iets imperfects hebben. Ze willen soms jazz(y) spelen, maar kunnen dat eigenlijk niet.

Ligt wel vooral aan Danny Kortchmar en Craig Doerge, die een authentiek geluid vaak in de weg staan. Joe Vitale en die andere minkukel op keys Mike Finnigan hadden dat later ook bij CSN. Russ Kunkel en Sklar waardeer ik wel.

Maar dat is een contra bas! (Overwater).
In dat geval Paul Chambers, de bassist die ik er uit vind springen.

Ja hoor 'ns een contrabas is een bas - en waarom zou men contra bas (= tegen bas) zijn als die bas een contrabas is. Levin speelt ook wel op een elektrische contrabas net als de bassist van KIlimanjaro Dark Jazz.

"Beste bassist" is trouwens een regelrechte rockie-term, zeker met de premissie dat het geen contrabas mag zijn. Menig rockbandjesbassist mag nog niet eens in de schaduw staan van echte bassisten.

Overwater regelmatig gezien in Beauforthuis - tekens weer een genot, zo muzikaal. Heel wat anders dan een hoop van die rock-tsjoempers. Vingervlugheid is ook zo overgewaardeerd rockisme.

Maar het topic heet basgitarist en niet bassist anders had ik Chambers eerder gepost.
Immers een contrabas is van origine een strijkinstrument waar op een moment ook aan geplukt (pizzicato) werd.

Rudi S schreef:
Maar het topic heet basgitarist en niet bassist anders had ik Chambers eerder gepost.

Ben je opeens protestants rechtlijnig geworden? Ik heb de topic-titel gewoon ruimer opgevat en Paul Chambers mag zeker op het lijstje.

Vermoedelijk is de topicstarter een rockisticus maximus en die hebben gewoon geen oor voor de betere muziek. Ook de door mij genoemde Danny Thomson (oa bij Talk Talk) en Christian McBride maken veelvuldig gebruik van de contrabas, gewoon om de diepere klank.

buizen
"Beste" weet ik niet maar misschien wel een leuk filmpje, Bakithi Kumalo:
(fretloze bas):

Sir Spamalot schreef:

On topic, mijn favoriet is Geddy Lee van Rush: hij beheerst en voelt het instrument. Hij speelt met een air van "Mocht ik willen, ik speel jullie allemaal van het podium", maar hij blijft een bescheiden mens.

Mooi verwoord. Voorbeeld voor velen. En vaak genoemd in de top 3 van polls als Rolling Stone, Mojo etc.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.