MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste Basgitarist

zoeken in:
Ik ben een groot fan van Flea van de RHCP, op Blood Sugar Sex Magik vooral bewijst hij zich als één van de beste basgitaristen ter wereld.

1. Flea
2. Justin Chancellor
3. Cliff Burton

Geddy Lee
John Entwistle
Chris Squire
Steve Harris

Harco
Ik zal niet zeggen dat ik er verstand van heb, maar veruit het indrukwekkendste dat ik ooit zag, was Victor Wooten. Vooral die battle met zijn broer.

Ja die is goed he. Wordt soms wel een beetje een circus met victor wooten maar het is een echte virtuoos dat wel.

Stijn_Slayer
Ik kan qua instrumentbeheersing niet snel een betere noemen dan Victor Wooten, en op dat vlak waardeer ik hem zeer. Het is voor weinigen weggelegd om zo goed te kunnen spelen.

Toch heeft hij me nog nooit ook maar een seconde geboeid, laat staan geraakt. Vooral die battle met zijn broer...

Alles goed en wel, maar Danny Thompson mag toch niet onvermeld blijven. Check zijn staat van dienst maar even.

Danny Thompson - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Als ik "bas" hoor dan denk ik meteen aan :

Bootsy Collins
Marcus Miller
Stanley Clarke
Mark King
Flea
Bernard Edwards

En dan zijn er nog een Larry Graham, Geddy Lee, John Deacon, inderdaad Prince en nog wel meer...

Jaco Pastorius
John Entwistle
John Paul Jones
Stanley Clarke
Rinus Gerritsen

Als ik aan bekendste bassisten denk kom ik uit bij Mark King en Paul McCartney maar als ik aan de beste denk kom ik uit op:

Pete Trewavas
Nick Beggs
Tony Levin

Colin Hodgkinson.

Begonnen met legendarische trio Back Door en na uitstapjes met uiteenlopende artiesten als Alexis Korner, Jan Hammer en Peter Maffay de laatste jaren te bewonderen bij The British Blues Quintet.
Zou Les Claypool van Primus een fan zijn?

Jav-
De zanger van Riverside is ook een goede basgitarist...

Bakema NL schreef:
Als ik "bas" hoor dan denk ik meteen aan :

Bootsy Collins
Marcus Miller
Stanley Clarke
Mark King
Flea
Bernard Edwards

En dan zijn er nog een Larry Graham, Geddy Lee, John Deacon, inderdaad Prince en nog wel meer...

Ik begrijp je keuze,zelf ben ik ook een grote fan van de funky 'slap bass'.
Het verbaast me wel dat je Louis Johnson van The Brothers Johnson
maar ook als sessiemuzikant en dit niet bij de minste,niet vermeld.
Maar zoals je al zei, er zijn er nog meer.

(zie youtube : Louis Johnson - slap bass lesson)

Groet 80's man

Niemand heeft hier nog David Allen genoemd, blijkbaar. Daarom:

David Allen!

Roger Waters in het rock/pop genre en Marcus' Miller in de jazz.

Broem schreef:
Roger Waters in het rock/pop genre.

Beste of meest bekende?

Running On Empty schreef:
(quote)

Beste of meest bekende?

Topic naam is beste basgitarist. Dus...beste

Broem schreef:
(quote)

Topic naam is beste basgitarist. Dus...beste

Maar Roger Waters is toch een enorme houthakker?
Meest bekende of meest populaire akkoord maar de beste?

Ho ho houthakker. Diskwalificatie van een buitengewoon basgitarist. Ben zelf geen basgitarist maar de subtiliteit waarmee hij met dit instrument omgaat vind ik buitengewoon. M'n in zijn PF periode gebruikte hij het voor veel prachtige effecten. Dat waardeer ik enorm. Technisch zullen er wellicht betere zijn maar niet voor mij.

Ja die zienswijze kan ik wel mee leven. Mooi effectgebruik maar niet echt supertechnisch.

Zijn jullie ook te huur als komisch duo? "Roger Waters" - daar heb ik dus echt een teiltje bij nodig!

Mijn faves heb ik reeds in 2009 genoemd, zou daar Charlie Haden aan willen toevoegen, en Danny Thompson.

Nee geen teiltje. Komisch duo ben ik altijd voor in. Ik heb er zeker het voorkomen voor. Natuurlijk is het van belang welke criteria er aan "beste" worden gehangen. Beste op grond waarvan? Imo (van jou geleerd Mjuman) weet Roger de snaren achter te raken. Daarnaast heeft hij het instrument "basgitaar" toch wel naar een hoger level getild in het pop/rock genre. Ben het met je eens dat bv Charlie Haden (groot fan van want met Pat Metheny gewerkt) een hele andere rol heeft in zijn (jazz) genre. Ik vind dat toch 2 verschillende werelden. Tony Levin is bv ook een geweldenaar in het pop genre maar erg ondergeschikt en dienend. Technisch begaafd. Roger eist als frontman natuurlijk wel veel aandacht op. Vandaar (wellicht) de opmerking van Running on Empty "beste of bekendste". Roger blijft my main man.

Stijn_Slayer
Waters speelt bijna altijd maar een paar noten. Effecten kan (meestal) iedereen bedienen. En over wat voor effecten hebben we het dan eigenlijk?

Alleen non-muzikanten komen met een Roger Waters op de proppen. Imo is dat te vergelijken met Madonna een uitstekend zangeres noemen. Zelfs Sting sla ik als bassist hoger aan.

Ook Jack Bruce is een fijn bassist - ik hou gewoon meer van melodielijnspelers of bassisten die er juist dwars tegenin gaan

Mjuman schreef:

Ook Jack Bruce is een fijn bassist - ik hou gewoon meer van melodielijnspelers of bassisten die er juist dwars tegenin gaan

Where characters meet

Stijn_Slayer
Ik ben het eens met Mjuman. Bassisten als Bruce zorgen ervoor dat muziek ook op de langere termijn interessant blijft, doordat er in meerdere lagen interessante dingen gebeuren.

Te veel rock is te erg gitaar- en zang georiënteerd. Bruce is dan ook geen echte rocker. Ik vind dat hij bij Cream eigenlijk onder zijn kunnen speelde. Ben niet zo'n fan van zijn stem, maar zijn solowerk is muzikaal vaak op een hoger niveau.

Echo's van zijn stijl hoor ik ook bij Jaco Pastorius. Ben verder erg onder de indruk van Charles Mingus, Steve DiGiorgio en Jeroen Paul Thesseling.

Heb ook wel een zwak voor Bruce Palmer - The Cycle Is Complete (1971) Valt bij Buffalo Springfield niet zo op, maar kan ook aardig bassen. Al wil ik 'm niet bij de groten der aarde plaatsen.

Heb ooit bij een concert vlakbij een basmonitor gestaan van Leland Sklar. Jezus wat was dat indrukwekkend. Die man is ongelooflijk goed en dan heb ik het echt over technisch zeer begaafd en zeker ook dienend.

Ja, dienend, goed gezegd, vaak in combinatie met Russell Kunkel heeft hij op tientallen Westcoast-platen van de jaren 70 en 80 gespeeld, altijd smaakvol, altijd goed, een ideale bassist.

Is de naam van Prakash John hier al genoemd? Rock n roll animal was de eerste plaat waarop ik bewust hoorde wat een eigenzinnige bassist aan een nummer kan toevoegen, en dat tussen twee knetterende gitaarbeulen (Steve Hunter en Dick Wagner) in/door.

Wellicht geen virtuoos zoals andere namen hierboven, maar wijlen Rick Danko van The Band mag zeker niet ontbreken mijn inziens.

Volstrekt unieke manier van spelen en ook nog eens een geweldige stem

How to Danko: A Lesson in the Style of Rick Danko
Link

Kom, laat ik eens wat Hollands Glorie noemen: Tony Overwater

Niet alleen zijn solo-album, ook Tony Overwater Trio / Calefax Reed Quintet - Ellington Suites (2005) is niet te versmaden - check:

Gast
geplaatst: vandaag om 20:03 uur

geplaatst: vandaag om 20:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.