MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste Basgitarist

zoeken in:
Premonition schreef:
Peter Hook (Joy Division/New Order) verdient hier wel een eervolle vermelding.
Hij is toch wel baanbrekend geweest met zijn melodieuze diepe basspel.

Akkoord, behalve ... dat "diepe" basspel.
Is hij niet juist degene die melodieus maar "hoog" speelt?
Of bedoel je het feit dat zijn bas live vaak tot op zijn schoenen hangt.

Als de beste ook betekent "technisch onderlegd", dan mag je van mijn part
ook de wurgbas van Jean Jacques Burnell (Stranglers) nomineren.

En er bestaat ook een rijtje zingende bassisten.

Sting (Police)
Mark King (Level 42)
Henny Vrienten (Doe Maar)
Andy McCluskey (beginjaren OMD)
etc ...

Derek Forbes

Stuart Morrow - New Model Army (tot '85)

Doug Wimbish
Jack Bruce
Les Claypool (vaak genoemd en terecht)

Geddy Lee (Rush)
Flea (RHCP)
Chris Squire (Yes)

Simon Gallup (The Cure)

[quote]Strangeways schreef:
Simon Gallup (The Cure)[/quote
Inderdaad een hele goede, daar ben ik de laatste tijd achter gekomen vooral door oude Cure albums te luisteren.]

Ik let normaal niet echt op basgitaristen, maar ik moet zeggen dat ik het baswerk van Peter Hook (Joy Division) en Geezer Butler (Black Sabbath) wel erg kan waarderen. Het zijn allebei basgitaristen die voor een goede melodie in de nummers zorgen, en niet 'op de achtergrond staan' zoals bij de meeste andere basgitaristen. Voorbeelden? Luister maar eens naar Joy Division - Disorder en Black Sabbath - After Forever.

Dat ik Bootsie Collins nog helemaal niet genoemd zie vind ik toch wel opmerkelijk. Dat is toch wel de grandmaster van de funk als het gaat om basgitaar.

1. Bootsy Collins
2. Les Claypool
3. Marcus Miller
4. Jack Bruce
5. Flea
6. Larry Graham
7. John Entwistle
8. John Paul Jones
9. Paul McCartney
10. Bill Wyman

In willekeurige volgorde:

Flea
Chris Wolstenholme (Muse)
Cliff Burton
Andy Rourke
Tim Commerford
Jaco Pastorius
James Jamerson
Colin Greenwood

Stijn_Slayer
Steve DiGiorgio
Stephan Fimmers
Bootsie Collins
En toch ook Flea

Verder zijn Cyril Havermans en Bert Ruiter niet de beste bassisten, maar hun spel in Focus vond ik geweldig klinken.

De beste zou ik niet weten, daarvoor let ik er te weinig op, maar wat ik wel een goede vind, en die nog niet genoemd is, is Paul Simonon.

Een vriend van me (die zelf behoorlijk goed op de bass is trouwens) vertelde me dat Victor Wooten de beste bassist is die hij kent. Ik heb er niet zo'n zicht op, maar ik geloof hem

Check dit filmpje en deze battle met zijn broertje op de gitaar.

Ik weet dat de meesten van jullie niet nadrukkelijk met disco en funk bezig zijn, maar the late great Bernard Edwards (Chic) mag toch niet onvermeld blijven in dit topic. Niet alleen verantwoordelijk voor een van de meest gekopieerde bass lines ever (de riff van Good Times), maar simpelweg onnavolgbaar, ook qua snelheid. Luister maar eens naar zijn werk in Chic-nummers als I want your love en Everybody dance.

Uit hetzelfde kamp: Louis Johnson van de Brothers Johnson. Bekend van o.a. Stomp en Strawberry letter 23 en natuurlijk een heleboel nummers van anderen, o.a.Michael Jackson's Thriller-album.

Voor het overige zijn de meeste kanjers al genoemd (Jack Bruce, Geddy Lee, Paul McCartney, Bill Wyman, Derek Forbes, Peter Hook), maar ik zou er graag nog Chris Squire van Yes aan toe willen voegen. Zeer melodieus baswerk en een uniek geluid door gebruik van allerlei effectapparatuur.

Mijn favoriete bassisten zijn 9 heren en 1 dame.

1 Jacco Pastorius
2 Tal Wilkenfeld **
3 Tony Levin
4 Bootsy Collins
5 Geezer Butler
6 Flea
7 John Paul Jones
8 Roger Glover
9 Jerry Seay
10 Gregg Lake

** Tal Wilkenfeld is een bassiste uit Down Under en heeft
meegespeeld met o.a. Chick Corea, Marcus Miller, The Almann
brothers band en speelt momenteel in de begeleidingsband
van Jeff Beck. Ze is pas 23 jaar en speelt pas 3 jaar bas.
Voorheen speelde ze wel gitaar maar ze vond zelf dat ze maar
beter bas kon gaan spelen. Haar voornaamste inspiratie staat
op nummer 1 in deze lijst.

skyline
Will Heggie. Uniek. Zo niet dan hoor ik het graag.

Leuk topic, toevallig hier terecht gekomen.
Degene naar wie ik het meeste gekeken heb, qua manier van spelen is zeker in den beginne Chris Squire geweest - speelde de melodielijn; opvallend hier slechts driemaal genoemd tot nu toe.

Verder Derek Forbes: mooi stuwende bijdrage aan geluid van Simple Minds; Tony Levin, basgitaar, stick ook niet vaak genoemd - ook een fijn eigen geluid. Stanley Clark ook veel gezien; Mark King - afgezien van zijn typische manier van spelen - niet echt mijn ding.

Peter Hook, bas laaghangend, hoog gestemd - heel bijzonder. Christian MacBride: top; en dan die Franse bassist (wiens naam me ontschoten is) die altijd op een fretless fender speelde.

Hoe kan ik Mark King (Level 42) nou vergeten!

The Oath
Cliff Burton

Wordt wel eens de hendrix van de Bassgitaar genoemd.

Heeft iemand Mick Karn (Japan, Dalis Car) al genoemd?

The Oath schreef:
Cliff Burton

Wordt wel eens de hendrix van de Bassgitaar genoemd.

Speelde hij niet in Metallica?

The Oath
Hendrix4live schreef:
(quote)

Speelde hij niet in Metallica?

Idd.
Met Burton stierf ook het echte Metallica.

Sir Spamalot (crew)
Niet akkoord, Cliff Burton heeft Metallica alles geleerd qua arrangementen en opvolger Jason Newstedt is ook een geweldige bassist. Alleen de ego's van de heren James en Lars hebben zijn opkomst gefnuikt.

On topic, mijn favoriet is Geddy Lee van Rush: hij beheerst en voelt het instrument. Hij speelt met een air van "Mocht ik willen, ik speel jullie allemaal van het podium", maar hij blijft een bescheiden mens.

Antonio
Tony Levin (Peter Gabriel /King Crimson) al genoemd ???

Gene Simmons
Paul McCartney
Steve Harris
Michael Anthony
Stuart Hamm
Geddy Lee
Roger Glover
Frank Bello
Cliff Burton

Billy Sheehan

Aloanator
Zit geen echte volgorde in, maar deze drie komen het eerst in me op:

Leslie Edward Claypool (/Les Claypool)
Michael Blazary (/Flea)
Cliff Burton

Leuk weetje: na de dood van Cliff Burton heeft o.a. Les Claypool auditie gedaan voor Metallica bassist. Hij werd afgewezen omdat James Hetfield (Metallica zanger/rythm gitarist) vond dat hij te goed was. En dat terwijl ze net nog Cliff Burton als bassist hadden...

Hoe zou Les Claypool zijn geweest in Metallica?

The Oath
Aloanator schreef:
Zit geen echte volgorde in, maar deze drie komen het eerst in me op:

Leslie Edward Claypool (/Les Claypool)
Michael Blazary (/Flea)
Cliff Burton

Leuk weetje: na de dood van Cliff Burton heeft o.a. Les Claypool auditie gedaan voor Metallica bassist. Hij werd afgewezen omdat James Hetfield (Metallica zanger/rythm gitarist) vond dat hij te goed was. En dat terwijl ze net nog Cliff Burton als bassist hadden...

Hoe zou Les Claypool zijn geweest in Metallica?

Ze hebben Jason Newsted genomen, vooral vanwege zijn metalgehalte denk ik. Newsted was zeer gewaardeerd als zijnde belangrijkste figuur in de Thrashband "Flotsam and Jetsam".
Hoewel Metallica ook een Thrashband was, was het vooral Burton die meer een klassieke invloed had. (hoor maar naar: Call of Ktulu, Orion, For Whom The Bell Tolls).

Het was duidelijk dat ze na Burton een andere koers wouden varen; en dat is zeer goed hoorbaar op "...And Justice For all".
Keiharde, snelle nummers met zeer goede solo's en riff's. Maar de ziel van de plaat is ietwat verdwenen; nergens meer behalen ze hetgene wat Master Of Puppets zo speciaal maakte.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:45 uur

geplaatst: vandaag om 04:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.