MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 #3: 70s

zoeken in:
herman schreef:
Is gewoon jammer dat er zo'n braaf doorsneelijstje uitrolt.

True. Maar daar valt weinig aan te doen.

Hoe je het ook draait of keert, bij zulke lijsten waaraan iedereen mag meedoen zullen steeds de grootste namen - nl. die bepalend waren voor die tijd - in de lijst voorkomen. In de jaren '60 The Beatles, Bob Dylan, Doors ... in de jaren '70 Pink Floyd, Queen, David Bowie, Neil Young ... en ik weet nu al dat U2, The Cure, Smiths ... hoog in de lijst van de jaren '80 zullen staan.
Als je dan toch een 'verrassende' lijst wil hebben kun je bv. enkel de liefhebbers van bv. jazz of metal toelaten. Of albums met een gemiddelde hoger dan 4* of met meer dan 200 stemmen uitsluiten. Ik vraag mij dan af of er velen op zo'n weinig geloofwaardige lijst zullen wachten.

Dat laatste is wel waar ja (de rest ook hoor...). Maar ik hoop in dit soort lijstjes altijd een paar nieuwe vondsten te doen, en doe daarom mee. Misschien maar niet meer doen...

Nieuwe "vondsten" vind ik in de individuele ingezonden lijstjes

Een lijst als deze samenstellen leunt nu eenmaal ook op herinneringen en emotie.
Voor mijzelf sprekend denk ik dat er in de loop der tijd wel wat gaat veranderen.
Ben nu meer dan ooit aan het herontdekken, en dan besef je pas wat voor fraais er is gemaakt en dat er best veel is wat de revue nog niet is gepasseerd.

LucM schreef:
Hoe je het ook draait of keert, bij zulke lijsten waaraan iedereen mag meedoen zullen steeds de grootste namen - nl. die bepalend waren voor die tijd - in de lijst voorkomen. In de jaren '60 The Beatles, Bob Dylan, Doors ... in de jaren '70 Pink Floyd, Queen, David Bowie, Neil Young ... en ik weet nu al dat U2, The Cure, Smiths ... hoog in de lijst van de jaren '80 zullen staan.

Ongetwijfeld, maar het is toch wel leuk om wat meer persoonlijke lijstjes tegen te komen in plaats van altijd maar de geijkte namen. Is toch zonde om te blijven hangen bij de namen die zogenaamd bepalend waren, er is zoveel meer dan dat. Gelukkig valt er nog genoeg te ontdekken uit de lijstjes van sommigen.

Uit de lijsten van sommigen heb ik ook interessante albums gevonden, daarvoor zijn die lijsten wel goed. De diversiteit van de lijsten vind ik juist interessant maar uiteindelijk zijn het de grootste namen die je het vaakst tegenkomt.

De eindlijst boeit mij eigenlijk een heel stuk minder dan de persoonlijke lijstjes.

Stijn_Slayer
Het gaat ook een beetje twee kanten op. Als we zeggen dat de canon van de popmuziek bepalend is, gaat dat tegelijkertijd een beetje dwingend werken. 'Wat niet bij de canon hoort, is niet bepalend' is dan de implicatie. In de popmuziek kom je eigenlijk maar relatief weinig herwaarderingen tegen (zoals Forever Changes van Love bijv.). Dat verbaast me, omdat het in allerlei andere velden wel gebeurt.

Tsja, je moet ook niet verwachten dat er verrassende lijstjes uit dergelijke top-zoveel-lijstjes komen rollen. Zodra ergens de gemene deler van een wat grotere groep gevraagd worden, komen bijna altijd dezelfde albums boven drijven. Dat moet je gewoon accepteren, want dat gaat niet veranderen. Persoonlijk vind ik Pink Floyd op 1 en 2 ook overdreven, maar ik heb DSotM ook in mijn lijst staan, dus heb ik er zelf aan meegeholpen. Ik ben dan bv. wel weer blij met Fela Kuti en Caravan op de rand van de top 100. Verder valt er idd, zoals Cabeza Borredora zegt, een hoop moois te ontdekken in de individuele lijstjes, met name die van smaakverwanten. Of natuurlijk in een dergelijk topic...

herman schreef:
Even voor je gekeken. Ik tel er 17 bij de beste 100. En 3 daar net buiten (104, 112 en 120). Maar jij hebt dan zeker net de albums gekozen die niet brave en doorsnee keuzes zijn, maar toevallig wel heel populair?

1. Can - Future Days (1973)
2. Kraftwerk - Radio-Activity (1975)
3. (104) Suicide - Suicide (1977)
4. (41) David Bowie - Station to Station (1976)
5. (33) Can - Tago Mago (1971)
6. Brian Eno - Ambient 1 (1978)
7. (86) David Bowie - "Heroes" (1977)
8. (28) David Bowie - Low (1977)
9. (65) Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)
10. Tangerine Dream - Phaedra (1974)

11. (6) David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
12. (81) Wire - 154 (1979)
13. The Stooges - Fun House (1970)
14. (61) The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976)
15. Black Devil - Disco Club (1978)
16. John Cale - Paris 1919 (1973)
17. (4) Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
18. (112) Can - Ege Bamyasi (1972)
19. (120) Gang of Four - Entertainment! (1979)
20. Can - Soundtracks (1970)

21. (35) Lou Reed - Transformer (1972)
22. (15) The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)
23. (14) Nick Drake - Pink Moon (1972)
24. (98) Fela Kuti & The Africa '70 - Genttleman (1975)
25. (11) The Doors - L.A. Woman (1971)
26. Public Image Ltd. - Metal Box (1979)
27. (20) The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
28. (54) Talking Heads - Fear of Music (1979)
29. The Pop Group - Y (1979)
30. (80) Roxy Music - For Your Pleasure (1973)

Het gaat mij niet zo zeer om mijn eigen keuzes, maar meer om de albums die zo hoog eindigen. Ik vind Rumours best een aardig album met een paar prachtige nummers, maar voor mij is het niet top 40-waardig. Animals, The Kick Inside, After the Goldrush, etc. vind ik zelfs maar matig en hopeloos overschat. Snap echt niet wat mensen daar nou in horen.

Wel bedankt voor het uitzoeken overigens.

herman schreef:
Animals, The Kick Inside, After the Goldrush, etc. vind ik zelfs maar matig en hopeloos overschat. Snap echt niet wat mensen daar nou in horen.

Ik dacht dat we vriendjes waren

Ik heb After the Goldrush dubbel, je mag er wel eentje van hebben.

Matig was in het geval van The Kick Inside nog wat sterk uitgedrukt, heb er nog wel een 3,5* voor over.

Wel apart dat je zo'n matig album zowaar dubbel hebt. Ik heb hem overigens alweer zo'n 18 jaar in de kast staan dus ik heb geen interesse, maar in elk geval bedankt voor je aanbod

Cured
De 'alternatieve'albums zijn toch vaak de albums waar de meesten niks mee hebben; ik heb verscheidene die in deze lijstjes staan vaker beluisterd, maar over het algemeen vind ik ze niet goed, maar wel apart en dat is niet goed (genoeg).

Ik heb de cd blind besteld in de periode dat ik alles van Neil Young chronologisch wilde beluisteren, maar in de periode After the Goldrush/Harvest ben ik afgehaakt. Misschien komt het er nog wel een keer van. Het duurde even voordat de cd werd bezorgd en toen ik in de tussentijd de lp tegenkwam, kon ik die niet laten liggen.

Ah, ik heb ook zo'n fase gehad, en daarom zit ik nu met deze opgescheept: Neil Young - Landing on Water (1986)

herman schreef:
Volgens mij gaat het om dit topic en niet de top 250.

Tuurlijk niet. Maar de standvastigheid waarmee daarin steeds dezelfde albums bovenaan blijven staan geeft prima weer dat er pakweg de afgelopen vijf jaar geen serieuze verandering van dwarse, eigenzinnige muziek naar sporthallenrock heeft plaatsgevonden op deze site.

herman schreef:

Is vooral gewoon logisch dat er zo'n 'braaf doorsneelijstje' uitrolt, want de werkwijze om tot een toplijst als deze te komen leidt nu eenmaal vanzelf tot de brave doorsnede.

Cured
herman schreef:
Ik vind Rumours best een aardig album met een paar prachtige nummers, maar voor mij is het niet top 40-waardig. Animals, The Kick Inside, After the Goldrush, etc. vind ik zelfs maar matig en hopeloos overschat. Snap echt niet wat mensen daar nou in horen.
Wanneer is voor jou een album top 40 waardig, m.a.w. welke 'eisen'/eigenschappen stel jij aan een album?

Overigens, ik vind Rumours ook wel teveel eer hebben. Ik had 'm erzelf in omdat ik het een goed, verteerbaar pop/rockalbum vind, maar verder vind ik het niet een belangrijk/bijzonder album of zo.

Stijn_Slayer
@ Herman: nooit vlak voor het hoogtepunt afhaken (1973-1979 in geval van NY)!

Cured schreef:
Wanneer is voor jou een album top 40 waardig, m.a.w. welke 'eisen'/eigenschappen stel jij aan een album?

Bedoel je voor mij persoonlijk of voor de hele lijst? Wat dat laatste betreft: het systeem van Chevy is gewoon goed, ik zou het alleen leuk vinden om wat meer gevarieerde lijstjes langs te zien komen. Maar goed, door dit soort topics weet ik wel welke users een voor mij interessante smaak hebben.

Cured
En betreffende het eerste?

Telamon
herman schreef:
(quote)

Bedoel je voor mij persoonlijk of voor de hele lijst? Wat dat laatste betreft: het systeem van Chevy is gewoon goed, ik zou het alleen leuk vinden om wat meer gevarieerde lijstjes langs te zien komen. Maar goed, door dit soort topics weet ik wel welke users een voor mij interessante smaak hebben.

Probeer eens een ronde waarin je niet mag kiezen uit de huidige top 30.

Cured
Ik vind wat Chevy doet ook goed, maar een alternatieve opzet (zoals Telamon bijv. voorstelt o.i.d.) zou ik ook wel toejuichen. Nu gaat men gauw voor de ranglijst denk ik zo,althans de meerderheid.

Telamon
Ik denk dat er best verrassende lijstjes uit kunnen komen.
Kijk Thriller of DSotM zijn albums waar je eigenlijk niet omheen kunt, maar eens een lijstje zien waarin deze niet staan lijkt me best verfrissend.

Dan pas zul je nieuwe pareltjes ontdekken wat ik juist zo prettig vind aan MuMe. (zoals Radical face, Asaf Avidan, en zelfs de gisteren ontvangen This is the Moody Blues)

Cured schreef:
Ik vind wat Chevy doet ook goed, maar een alternatieve opzet (zoals Telamon bijv. voorstelt o.i.d.) zou ik ook wel toejuichen. Nu gaat men gauw voor de ranglijst denk ik zo,althans de meerderheid.

Ja, maar dan krijg je een lijst waarin de nummer twee slechts vijf punten verschil heeft met de nummer dertig. Zoiets is misschien leuk om te zien, maar totaal niet relevant.

Cured
Is de huidige lijst wel relevant dan? Is ook maar betrekkelijk. Ach, het maakt me niet zo heel veel uit. Om nieuwe muziek te horen zou ik ook wel een 'onder de 50 stemmen lijst willen zien, maar dat kan je zelf ook al via de zoekfuncties.

Telamon
Cured schreef:
Is de huidige lijst wel relevant dan? Is ook maar betrekkelijk. Ach, het maakt me niet zo heel veel uit. Om nieuwe muziek te horen zou ik ook wel een 'onder de 50 stemmen lijst willen zien, maar dat kan je zelf ook al via de zoekfuncties.

Zat ik daar van de week ook aan te denken: zou leuk zijn een soort van tipdraadje te hebben waarin alleen maar albumtips mogen voorkomen die minder dan een x-aantal stemmen hebben gekregen. Nog niet gezocht, misschien bestaat zoiets al.

Cured schreef:

Ontdekken van nieuwe muziek is in ieder geval niet het doel van een dergelijk topic. Toch zeker niet voor 'doorgewinterde muziekfans' (hatelijke term). Dit topic wil via een spel een lijst genereren van de door de deelnemers meest gewaardeerde albums uit de jaren '80. Bijna iedereen gooit wel ergens Pink Floyd in z'n lijst, dus dan is het normaal dat die band hoog eindigt.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.