MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2013 - De Ontknoping

zoeken in:
Mijn scores:

Verdwenen uit de lijst:
Procol Harum - Conquistador (837)
Status Quo - Pictures Of Matchstick Men (1428)
Brainbox - Summertime (1244)

Zonder succes genomineerd:
Blancmange - Waves
Brandon Flowers - Crossfire
Goo Goo Dolls - Iris
Kayak - Ballad For A Lost Friend
Maria Mena - Just Hold Me
Todd Rundgren - I Saw The Light
Tom Odell - Another Love

In de lijst:
1819 Manau - La Tribu De Dana (1264)
1792 Kula Shaker - Govinda (1574)
1586 Dexys Midnight Runners - Geno (759)
1313 Marillion - Assassing (nieuw)
1215 Of Monsters And Men - Little Talks (nieuw)
1030 Muse - Uprising (nieuw)
491 UK - Rendezvous 6:02 (596)
419 Kansas - Dust In The Wind (323)
302 Radical Face - Welcome Home (396)

Onweerwolf
36

Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime [04:38]

New Gold Dream (81-82-83-84) | 1982 | Schotland
http://i.imgur.com/5vJPq.png

Genomineerd door: Klassiekers '07

2012: 43
2011: 56
2010: 74
2009: 273
2008: 240
2007: 269

Het album New Gold Dream (81-82-83-84) wordt over het algemeen beschouwd als het beste album van de Simple Minds. Een hoopvolle heldere ster aan de hemel in een new wave tijdperk, dat werd bepaald door voornamelijk sombere bands. Simple Minds maakte daar eerst ook deel van uit, maar sloeg met dit nummer en album alvast een brug tussen hun (donkere) wave en hun latere jaren '80 en '90 pop.
Ondanks dat het openingsnummer en 3e single van dit album in de charts destijds geen potten kon breken, is er geen ontkennen aan: Someone Somewhere in Summertime blijft één van de meest geliefde songs voor vele fans. Zelfs de wat lichte productie kan dat niet voorkomen. SSiS heeft een groot aantal sterke punten - de dromerige sfeer, glorieuze melodie, en een heerlijke warme, lichte gitaarriff, de haak van de kapstok waarop het gehele nummer werd opgehangen.
(Outlaw104)
http://i.imgur.com/KSqhnwP.png

35

New Order - Blue Monday [07:30]

Substance | 1983 | Engeland
http://i.imgur.com/8P6KZ.png

Genomineerd door: titan

2012: 11
2011: 36
2010: 21
2009: 24
2008: 54
2007: 31

Ik word altijd uitzinnig van vreugde bij het horen van dit new wave nummer!!!

Het woord altijd suggereert misschien dat dit nummer en ik al een lange voorgeschiedenis hebben, maar niets is eigenlijk minder waar. Het was nieuwjaarsnacht 2013 in een kustplaatsje ergens in Brazilië, iedereen was gehuld in witte kledij voor een grootse afterparty in de plaatselijke Oz bar en dit nummer werd onophoudelijk gedraaid om iedereen naar de dansvloer te lokken. En dat was zeker niet aan dovemans oren gericht. Voor even was er geen sprake van een taalbarrière, iedereen zou de volgende ochtend wakker worden met een hese stem na de hele nacht How Does It Feel.....al springend, stuiterend en headbangend te hebben meegebruld.

Het was een fantastische nacht en eenmaal terug in Nederland heeft New Order `s Blue Monday een prominentere plek in mijn langetermijngeheugen gekregen, want natuurlijk had ik dit nummer al wel eens voorbij horen komen, echter zonder te weten welke artiest het betrof.

De ( deels ) gesamplede melodie en de vocalen blijken elkaar iedere keer weer geweldig te versterken. Absoluut een van mijn favoriete nummers allertijden en samen met Donna Summer `s I Feel Love van grote invloed geweest op het door mij zo geliefkoosde dansgenre!
(Dance Lover)
http://i.imgur.com/KSqhnwP.png

Ik moet bijna vrolijk gaan worden hoe hoog New Gold Dream staat, maar als ik deze twee nummers voorbij zie komen is het toch wel om te janken dat ze niet binnen de top32 staan maar erbuiten, en wel bijvoorbeeld 3x Smizzz. Triest.

Positieve noot: Simple Minds waren volgens mij nog nooit zo dicht bij een finaleplek. Volgend jaar mag New Gold Dream of Someone Somewhere In Summertime ( veruit de beste nummers van deze band, de enige 2 finalewaardige nummers eigenlijk van hen ) wel de finale halen!

Onweerwolf
New Gold Dream stond in 2010 in de finale.

Dit jaar dus op 33 of 34

Onweerwolf schreef:
New Gold Dream stond in 2010 in de finale.

En op 1 in mijn finalelijstje

Someone Somewhere is echt zoveel beter dan New Gold Dream... Ik zit me af te vragen welk nummer er nog meer komt.

U2 toch?

Arno schreef:
(quote)

En op 1 in mijn finalelijstje

Idem dito.. zijn vrijwel geen betere nummers gemaakt ook.

chevy93 schreef:
Someone Somewhere is echt zoveel beter dan New Gold Dream... Ik zit me af te vragen welk nummer er nog meer komt.

Someone Somewhere is erg goed, maar New Gold Dream is toch wel buitencategorie van het buitenste soort. Dat nummer heeft gewoon de x-factor, pure magie wat mij betreft. Zou bij mij ook afgetekend 1 staan in mijn finalelijstje dit jaar.

Seeing Out The Angel mag van mij ook wel eens de finale halen.

Ik vind het zo'n beetje het minste nummer op het album, vooral door de verschrikkelijk matige productie.

Koenr schreef:
U2 toch?
Ach, tuurlijk. Dat is dan dus vijf 80s-nummers op een rij op de rand van de finale. Opvallend.

herman schreef:
(quote)

Someone Somewhere is erg goed, maar New Gold Dream is toch wel buitencategorie van het buitenste soort. Dat nummer heeft gewoon de x-factor, pure magie wat mij betreft. Zou bij mij ook afgetekend 1 staan in mijn finalelijstje dit jaar.

Seeing Out The Angel mag van mij ook wel eens de finale halen.

Ook een absoluut meesterwerkje van ze inderdaad! Eigenlijk moet SM altijd wel minimaal met één nummer bij de laatste 32, zeker gezien het belabberde niveau van dit jaar.

Ja, in plaats van Tom Waits of Led Zeppelin bv. Verder vind ik het niveau wel prima.

chevy93 schreef:
Ik vind het zo'n beetje het minste nummer op het album, vooral door de verschrikkelijk matige productie.

De productie van het album staat mij ook tegen, beetje muffig. Daarom geen hele hoge stem van mij daar. Maar bij het titelnummer valt juist alles op zijn plek.

Misschien bevalt Sparkle In The Rain jullie meer, daar ligt het er lekker dik bovenop.

herman schreef:
Ja, in plaats van Tom Waits of Led Zeppelin bv. Verder vind ik het niveau wel prima.

Tsja, jij bent een behoorlijke Smithsfan, dus jij zal je er niet aan storen, maar 3x?? Zo'n bijzonder bandje was dat nou ook weer niet. Zeker niet meer dan SM om er maar een te noemen. Verder vind ik de nummers in mijn top10 net te pruimen, al begint de ambivalentie al bij nummer 10.. Daarna komt er een reeks nummers waar ik voornamelijk mijn schouders over ophaal, wordt niet koud of warm, en dan nog een staart met verschrikkelijke jankebakken van nummers, waaronder de vermaledijde LZ en TW inderdaad

orbit schreef:
Misschien bevalt Sparkle In The Rain jullie meer, daar ligt het er lekker dik bovenop.

(quote)

Tsja, jij bent een behoorlijke Smithsfan, dus jij zal je er niet aan storen, maar 3x?? Zo'n bijzonder bandje was dat nou ook weer niet. Zeker niet meer dan SM om er maar een te noemen. Verder vind ik de nummers in mijn top10 net te pruimen, al begint de ambivalentie al bij nummer 10.. Daarna komt er een reeks nummers waar ik voornamelijk mijn schouders over ophaal, wordt niet koud of warm, en dan nog een staart met verschrikkelijke jankebakken van nummers, waaronder de vermaledijde LZ en TW inderdaad

Ja, The Smiths vind ik fantastisch en ze staan ook alledrie in de bovenste helft bij, maar 2 was inderdaad ook wel goed geweest. Ik had There Is A Light graag ingeruild voor Blue Monday of New Gold Dream ofzo.

Echo & the Bunnymen - The Killing Moon mag ook wel weer bij de laatste 32.

deric raven schreef:

+1

deric raven schreef:

Ja, die hoort echt in de finale thuis!

Of Mad World van Tears For Fears.........

Of Under The Milky Way van The Church!

Eigenlijk horen er alleen maar klassiekers uit de jaren 80 bij de laatste 32.

Dat een Dj Shadow bands als Echo, Simple Minds en U2 verslaat met een Christine van der Horst Nachtsuite deuntje, is hoe dan ook voor mij de verrassing van het jaar.
Totaal niet mijn ding, maar ik kan niets anders doen dan hier een diepe voor te maken.

DJ Shadow staat bij mij dan weer in de top 10, briljant nummer van een briljante plaat. Doet me meer dan The Killing Moon of Under the Milky Way. Maar ik had daar liever Building Steam of You Can't Go Home Again gezien.

The Cutter van Echo mag overigens ook wel eens. :

The Box van Orbital, Come To Daddy van Aphex Twin, Leave Home van Chemical Brothers of Poison van The Prodigy zijn voor mij de dansnummers uit die periode, maar liever natuurlijk een klassieker als Fools Gold van The Stone Roses.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik blijf het knap vinden van Dj Shadow.
Ook een Songs: Ohia had ik nooit zo hoog verwacht.
Prachtige muziek natuurlijk!
Wel 2 nummers waarbij de MuMe ladder onderscheid maakt met welk Top lijstje dan ook.

deric raven schreef:
The Box van Orbital, Come To Daddy van Aphex Twin, Leave Home van Chemical Brothers of Poison van The Prodigy zijn voor mij de dansnummers uit die periode, maar liever

AHH!! Allemaal veel meer top32 waardig dan die schaduw!!

Cured
'Dance' nummers maken geen kans op de top 32 met een select clubje liefhebbers.. Ook graag geen volledig jaren 80 feestje, maar gewoon van elk decennium wat. 3 Smiths nummers vind ik ook wat teveel, maar liever dat dan dat slappe OMD deuntje of Debaser. Een Simple Minds classic mis ik dan wel weer, zoals een TFGC,NGD of SOTA.

Laat ik voor het nodige tegengas bij deze obscene jaren 80-orgie maar zeggen dat zowel Someone Somewhere In Summertime als Blue Monday wat mij betreft ergens onderaan of buiten de top 2000 hadden mogen figureren.

Ik heb gesproken.

Dance Lover schreef:
Positieve noot: Simple Minds waren volgens mij nog nooit zo dicht bij een finaleplek. Volgend jaar mag New Gold Dream of Someone Somewhere In Summertime ( veruit de beste nummers van deze band, de enige 2 finalewaardige nummers eigenlijk van hen ) wel de finale halen!

Mwah. Doe mij I Travel, Kaleidoscope of Changeling maar. Bij NGD ging het fout...

Cured
Broner schreef:
Laat ik voor het nodige tegengas bij deze obscene jaren 80-orgie...
Heb jij helemaal niks met de 80's?

Broner schreef:
Laat ik voor het nodige tegengas bij deze obscene jaren 80-orgie maar zeggen dat zowel Someone Somewhere In Summertime als Blue Monday wat mij betreft ergens onderaan of buiten de top 2000 hadden mogen figureren.

Ik heb gesproken.

Amen. Al geldt dat bij mij alleen voor de Simpele Zielen. Blue Monday mag van mij in de finale. Opvallend dat we voor het eerst in jaren eens niet een enorme 80's-overkill in de finale hebben en gelijk alle 80's-liefhebbers komen janken over dat er te weinig 80's in staat. Wees blij dat die lauwe Simple Minds, Talk Talk en andere meuk uberhaupt zo hoog staat.

Verder is 3x Smiths natuurlijk zwaar overdreven, ik vind 2x in de finale echt het absolute maximum, maar zelfs 2x vind ik al overdreven.

En DJ Shadow dance, wtf? Alleen maar omdat er DJ voor staat zeker

Gast
geplaatst: vandaag om 13:36 uur

geplaatst: vandaag om 13:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.