MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Een reis langs de beste 5.000 singletjes

zoeken in:
Onze Engelstalige zustersite Rateyourmusic accepteert in tegenstelling tot MuMe ook singletjes. Daarvan zijn zeer diepe lijsten - algemeen en per genre - te genereren. De toptien overall ziet er zo uit:

1. The Beach Boys - God Only Knows
2. The Beatles - Strawberry Fields Forever
3. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
4. Joy Division - Love Will Tear Us Apart
5. The Beach Boys - Good Vibrations
6. Joy Division - Atmosphere
7. David Bowie - Life on Mars?
8. David Bowie - "Heroes"
9. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
10. The Velvet Underground - Sunday Morning

Een toptien met een baard, dus. Maar wat dieper in de lijsten heb ik, toch iets meer een man van losse nummers dan volledige albums, al veel leuke ontdekkingen gedaan. Door lukraak wat rond te neuzen op jaartal en/of genre, bijvoorbeeld. Dan stuit je ineens op een nummer als dit:

Het lijkt me aardig om gewoon eens de 'all genres'-lijst vanaf nummer 5.000 door te gaan luisteren. Wie aan wil haken, is van harte welkom. Ik ga me er zelf niet aan wagen om per se elk nummer te bespreken of van een cijfer te voorzien. En waarschijnlijk haak ik ook echt wel weer voortijdig af, zoals gebruikelijk . Het gaat er dan ook niet zozeer om dat we/ik het einde ha(a)l(en), maar meer dat we onderweg op leuke dingen stuiten.

Mijn idee is om eens in de paar dagen een nieuw rijtje nummers te plaatsen. Dit zijn de onderste 25. Die gaan dus de komende dagen in de shuffle. Als ik volgende week zo'n beetje uitgeluisterd ben, plaats ik lukraak wat bevindingen. Voor wie mee wil luisteren: de Spotifylijst staat hier. De nummers die niet op Spotify staan, vind je hieronder op Youtube.

5000. Björk - It's in Our Hands (2002)
4999. Crystal Castles - Baptism (2010)
4998. Stereolab - Ping Pong (1994)
4997. Roky Erickson and the Aliens - Mine Mine Mind (1980)
4996. The Silver - Do You Wanna Dance? (1980)
4995. Fugees - Fu-Gee-La (1995)
4994. Stevie Nicks - Stand Back (1983)
4993. Cocteau Twins - Bluebeard (1994)
4992. Porcupine Tree - Stranger by the Minute (1999)
4991. Big L - Street Struck (1995)
4990. Rod Stewart - The Killing of Georgie (Parts I & II) (1977)
4989. George McCrae - Rock Your Baby (1974)
4988. The Cramps - Goo Goo Muck (1981)
4987. Enya - Only Time (2000)
4986. The Girls - Jeffrey I Hear U (1979)
4985. Godley & Creme - Cry (1985)
4984. The Go-Betweens - Finding You (2005)
4983. U2 - Even Better Than the Real Thing (1992)
4982. Wings - Mrs. Vandebilt (1974)
4981. Peter and Gordon - A World Without Love (1964)
4980. The Moody Blues - I'm Just a Singer (1973)
4979. Python Lee Jackson - In Broken Dream (1970)
4978. Killing Joke - Millennium (1994)
4977. Little Walter - Juke (1952)
4976. Crosby, Stills & Nash - Marrakesh Express (1969)

Onweerwolf
Nowhere Girl!

Die hoort echt zo hard in onze ladder te staan.

In dit lijstje op 1143. In mijn persoonlijke lijstje vast in de top 30 .

Grappig dat U2 in de lijst voorkomt. Die band wordt op rateyourmusic niet echt voor vol aanzien, heb ik de indruk.

ArthurDZ schreef:
Grappig dat U2 in de lijst voorkomt. Die band wordt op rateyourmusic niet echt voor vol aanzien, heb ik de indruk.

Nou... New Year's Day, Sunday Bloody Sunday en The Unforgettable Fire staan 'gewoon' bij de eerste 1000 hoor.

Deze beluisterd:

Kende ik al. Eén van mijn favoriete artiesten, destijds veel gedraaid ook. 4*

Ook bekend. Schreeuwerig plaatje. Wel aardig, maar eigenlijk vind ik alleen hun single met die meneer van The Cure écht goed. 3,25*

Ook een favoriete artiest en veel gedraaid de laatste jaren. Leuk plaatje, maar ze hebben wel betere. Die zullen ook vast nog wel hoger in de lijst staan hier. 3,75*

Kende ik niet. Ik heb wel een boxje met de albums van zijn band 13th Floor Elevators. Dit klonk wel okay, maar ben niet dermate enthousiast dat ik hier nog achteraan ga. 3*

Nooit van gehoord, maar wat een nummer. Blijkbaar drie Finse jongetjes van 12 die het oude nummer van o.a. Cliff Richard en de Beach Boys om zeep helpen, maar op de een of andere manier pakt het geweldig uit. Wat een chaos en wat een plezier, zowel voor mij als voor de jongens destijds, zo te horen. 4,5*

Leuk 90s hitje met mooie samples van The Delfonics en Enya. 3,25*

Kende ik niet, maar deze gaat bij mijn favorieten op Spotify, wat betekent dat ik dit vaker terug wil horen. Lekkere 80s pop en die stem van Stevie mag ik toch al graag horen. 3,75*

Van CT ken ik aardig wat 80s werk, maar het latere werk heeft me nooit zo gegrepen. Dit ook niet, helaas. 3,25*

Klinkt best aangenaam, maar saaiheid ligt wel een beetje op de loer. 2,5*

Als ik dit topic lang ga bijhouden ga ik vast nog wel wat toffe hiphopclassics ontdekken, maar deze zit daar niet bij... 2,75*

Zo af en toe vind ik 'mod'-muziek wel leuk. Of dat nu The Small Faces, The Jam of de vroege Oasis is. Maar met Rod weet ik het niet zo. Dit nummer geloof ik wel. 3*

70s hitje, beetje reggae-pop ofzo. Niet slecht, maar waarschijnlijk leuker als je toen jong was. 2,5*

Lukas schreef:
(quote)

Nou... New Year's Day, Sunday Bloody Sunday en The Unforgettable Fire staan 'gewoon' bij de eerste 1000 hoor.

Oh, dan valt het wel nog mee inderdaad. Ik ging vooral af op de albumgemiddeldes, die in de meeste gevallen eigenlijk ook nog meevallen. Ze zijn wel minder populair op RYM als op MuMe, maar op zich is dat nu ook weer niet zo moeilijk natuurlijk.

De eerste 25 nummers inmiddels een paar keer beluisterd. Mijn totaalbalans is dat dit een leuke manier is om wat nieuwe dingen te leren kennen. Over het algemeen is het niveau hier al behoorlijk hoog en is de vraag dus vooral of het in míjn straatje past. Ik ga dus niet alle nummers afzonderlijk langs lopen, maar wel de tracks op een rijtje zetten die er voor mij op wat voor manier dan ook uit springen.

Top 5:

1. Crystal Castles - Baptism

Een band die ik van naam wel kende. Waarvan ik wist dat het hip was, en bovendien een beetje elektronisch. Maar niet dat ze zulke lekkere elektroclash maken als op dit nummer. Lekker punky vocalen die doen denken aan een band als Le Tigre, maar dan wat verder naar de achtergrond gemixt. Meteen maar even de plaat gecheckt; dit is wel het prijsnummer, maar ook daar staan meer leuke dingen op.

2. Wings - Mrs. Vanderbilt

Een hiaat(?) in mijn muziekkennis is dat ik me nooit heb verdiept in het latere werk van ex-Beatles. Dit is in elk geval een heerlijk popliedje met leuke refreintjes en een heerlijk aanwezige basgitaar. Toch maar eens achter deze plaat aan.

3. Killing Joke - Millennium

Een band die (in de jaren tachtig althans) redelijk in mijn straatje zou moeten liggen, maar die me nooit heeft weten te grijpen. Dit dateert van ruim in de jaren negentig, toen Killing Joke meer de metalkant op ging. Een genre dat me zelden trekt, maar verrassend genoeg vind ik dit een heerlijk nummer. Het begint nog wat cliché, maar de restjes new wave die er daarna nog uit komen, tillen dit nummer naar een hoger plan. Lijkt me ook best een goed festivalanthem trouwens.

4. Fugees - Fu-Gee-La

Omdat je meestal toch Ready or Not of Killing Me Softly hoort, was ik deze eigenlijk een beetje vergeten. Herbeluistering leert dat ik deze eigenlijk een stuk beter vind, vooral de eerste verse knalt lekker over de beat.

5. Enya - Only Time

Tamelijk doodgedraaid na 9-11, maar de laatste jaren heb ik dit nummer eigenlijk niet meer gehoord. Toch wel een mooie, serene sfeerplaat, het wat suffige imago van Enya ten spijt. Ik hoor deze liever dan Orinoco Flow.

Flop 3:

1. The Silver - Do You Wanna Dance?

Waar Herman heel enthousiast is, hoor ik hier toch letterlijk te weinig muziek in om tot een positief oordeel te komen. Het is meer lukraak wat geschreeuw van - inderdaad - jochies van 12. Ik ben op zich best bestand tegen schreeuwerige punk, maar dan moet er wel een soort van groove achter zitten, en die mis ik hier.

2. Godley & Creme - Cry

Met dit type new wave kan ik niet zo veel. te dramatisch en over the top.

3. Cocteau Twins - Bluebeard

Misschien wat streng, maar ik zet hier dan toch liever een band waar ik over kan oordelen dan dat ik een bluesnummertje pak waar ik de ballen verstand van heb. Van de Cocteau Twins ben ik vrij groot fan, maar met de laatste twee platen kan ik weinig. Dit mist een hoop urgentie en gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit.

Leuk topic! Lijkt me ook wel wat voor Dwejkk_

Leuk topic. Ik heb de nummers beluisterd (de meeste kende ik al) en er zitten er leuke dingen bij maar ook enkele miskleunen. Ik ga ze niet allemaal bespreken maar geef net als Lukas mijn top-5 en flop-3.

Mijn top-5:

1. Crosby, Stills & Nash - Marrakesh Express
Ik hou veel van goede close harmoniezang en op dat gebied is het een topsong. Verrukkelijke vocalen en samenzang en het rockt niettegenstaande de akoestische begeleiding waarbij de orgel het nummer kleurt.

2. U2 - Even Better Than the Real Thing
De duistere en mysterieuze sfeer komt hier goed naar voren, de gedubde stem van Bono is effectief net als de jankende gitaar.

3. The Moody Blues - I'm Just a Singer
De intro is weergaloos en je krijgt een meeslepend rocknummer met symfonische inslag en bovenal een sterke melodie.

4. Wings - Mrs. Vanderbilt
Inderdaad een heerlijk nummer, poppy maar nooit melig met prima baslijn. Paul McCartney heeft een goed gevoel voor melodie.

5. George McCrae - Rock Your Baby
Blijf ik een onweerstaanbaar soulnummer vinden, licht neigend naar disco. Vooral dat gitaartje doet het hem en natuurlijk de zang.

Flop 3:

1. The Silver - Do You Wanna Dance?
Ik hoor hier ook alleen lukraak geschreeuw en geen muziek, het is niet omdat het door 12-jarigen wordt gebracht dat het goed is.

2. Crystal Castles - Baptism
Ook hier mis ik een degelijke melodie (voor mij de eerste vereiste) en de zang en productie steken mij ook al tegen.

3. Cocteau Twins - Bluebeard
Mij wil het ook niet grijpen al is het op zich niet slecht gebracht. Dit gaat ook bij mij het ene oor in en het andere uit.

Arrie schreef:
Leuk topic! Lijkt me ook wel wat voor Dwejkk_

Zeker! ik ga ook meeluisteren, veel leuke dingen door die lijst leren kennen.

Maar wat commentaartjes. Dit format ga ik natuurlijk nooit 5000 platen volhouden, maar voor nu vind ik het wel leuk. Het is ook wel echt een prettige playlist om zo maar even naar te luisteren. Gevarieerd en van hoog niveau.

Tsja, met The Cramps zit je hier wel goed. Lekker gruizige rock 'n' roll/surf. Een paar jaar geleden had ik niet zoveel met dit soort muziek, maar ik ga het steeds leuker vinden. 4*

De oude Enya vind ik soms nog wel aardig, maar hier is echt niets aan. Saai en belegen. Next. 2*

Nooit van gehoord, maar leuke ontdekking. Begint als gewoon wat rauwrocknummer en mondt uit in een postpunkplaatje met gefreak op synths. 4*

Zo'n jaren 80 hitmachine waar ik eigenlijk amper iets van weet/ken. Dit nummer komt me ook niet bekend voor, maar het is ook wel iets in de categorie ene oor in andere oor uit. Powerballad zonder power erin. 3*

Janglepop van down-under. Kende dit nummer nog niet, maar klinkt wel aardig. Toch ben ik meer benieuwd naar hun 80s periode, geloof dat dat nog beter is. 3,25

Dit vind ik geweldig. Voor mij waren de singles van Achtung Baby de kennismaking met U2 en nog steeds het beste wat ze gemaakt hebben. Dit is een van de beste, heerlijke gitaarsolo ook. Vrijdag luisterde ik weer eens Pop en kwam ik tot de conclusie dat ik toch wel echt fan ben van de 90s U2. Wat ze daarvoor en daarna hebben gemaakt is niet helemaal aan mij besteed. 4,75*

Zo'n liedje dat ik wel kende, maar ik had geen idee dat dit van McCartney/Wings was. Ligt makkelijk in het gehoor, zonder dat het plat wordt. Leuk aanstekelijk nummer, fijne ontdekking. 4*

Deze periode leverde een hoop gave muziek op, maar dit hoort daar wat mij betreft niet. Goed liedje, maar te oubollig om echt enthousiast van te worden. 3*

Rechttoe rechtaan, ik wist niet dat deze proggers dat ook in zich hadden. Beetje flauwe glamrock verder, niet best. 2,5*

Hier had ik nooit van gehoord, maar wel van Rod Stewart die de vocalen voor zijn rekening neemt. Dit heeft ergens wel wat. Niet heel uniek, maar gewoon een laidback rocknummer met veel gitaarwerk en goed strotwerk. 3,5*

Het verbaast me hoe hard KJ af en toe klinkt. Eerst dacht ik dat hier Rammstein of Metallica of zo voorbij kwam. Wel vet hoor, kneiterhard en melodieus. Mag ook op de favorietenlijst. 4*

Een oudje, maar dit soort blues bevalt mij ook steeds meer. Niet voor met albums tegelijk, maar dit brengt toch wel een prettig zondagmiddagsfeertje met zich mee. 3,5*

Aanstekelijk liedje, maar niet echt iets om heel enthousiast te worden voor mij. De hype rond CSN(Y) heb ik nooit zo begrepen. 3,25*

Zoals altijd vind ik de nummers van Björk mooi, maar op de een of andere manier zijn Jóga, Mutual Core en Hit (The Sugarcubes) de enige nummers die ik vaker wilde draaien. Dit aangename nummer blijft ook steken op een 7,5.

Crystal Castles hebben de ingredienten om een band te zijn die ik leuk vind, maar op de een of andere manier doet het mij niet zoveel, alsnog aardig energiek nummer. 7,0.

Een band waar ik nog altijd dieper in moet duiken. Dit vind ik in ieder geval altijd een onwijs fijn nummer. 9,0.

Erg fijn, beetje power pop-achtig, maar eens deze plaat opzoeken. 7,5

Goed is anders, maar heeft een beetje hetzelfde effect als Egyptian Shumba (The Tammys), je ziet de artiesten die uit hun dak gaan helemaal voor je. Het geschaterlach zorgde hier in ieder geval voor een glimlach. Weet niet of ik het vaak op zou zetten. 7,0.

Lang niet meer gehoord, een van de eerste albums die ik leerde kennen. Dit was vond ik destijds al het beste nummer. Die spookachtige sample zorgt voor een geweldige sfeer. 8,5.

Al een tijd niet meer geluisterd (iig niet meer na november 2009), maar wel een tijd veel geluisterd. Opvallend hoe fijn haar stem is in dit nummer, met die beat erbij is dit stiekem wel een heel fijn dansnummer. 8,0

Nog een artiest die ik beter moet leren kennen, maar de jaren 90 Cocteau Twins zijn geloof ik wel aan mij besteed. Erg mooi nummer, net als ‘Lovers Who Are Seekers’ uit 1996, die ik via de ladder heb leren kennen en dit jaar erg vaak heb geluisterd. 8,5.

Aardig pop/rocknummer, maar gaat wel een beetje langs mij voorbij. De stem doet mij volledig niks. 6,0

Erg fijn sfeernummer, Put It On gaat boven de 9 scoren, deze is toch iets minder verslavend. 7,5.

Aardig popnummer, maar een beetje aparte tekst (Rod geeft zelf aan dat de seksuele geaardheid van Georgie niks met de moord heeft te maken, maar waarom het dan continu genoemd moet worden snap ik niet). Part II had ook niet gehoeven. 6,0.

Bekend nummer, maar beetje saaiig en vlak om rustig achter je computer te luisteren, meer iets voor feestjes denk ik. 6,5.

Vette sfeermuziek voor in een donker cafeetje, maar zet het denk ik niet snel thuis op, maar alsnog ga ik eens achter wat albums van deze band. 7,5

herman schreef:

Leuk 90s hitje met mooie samples van The Delfonics en Enya. 3,25*

Dat was Ready or Not, die vond ik zelf wel iets minder dan Fu-Gee-La.

Voor de liefhebbers vast de volgende 25 nummers. Die staan zowaar allemaal op Spotify.

4975. Keane - Nothing in My Way (2006)
4974. Bad Religion - American Jesus (1993)
4973. Mo-Dettes - White Mice (1979)
4972. New Musik - This World of Water (1980)
4971. The Church - Antenna (1988)
4970. Clio - Faces (1985)
4969. Aztec Camera - Walk Out to Winter (1983)
4968. Lightnin' Hopkins - Shotgun Blues (1950)
4967. The Kinks - Apeman (1970)
4966. Big Country - Fields of Fire (1983)
4965. The Loved Ones - The Loved One (1966)
4964. The Sonics - The Witch (1966)
4963. New Order - Blue Monday 1988 (1988)
4962. Sepultura - Territory (1993)
4961. Sandie Shaw - Girl Don't Come (1964)
4960. A-ha - Lifelines (2002)
4959. Bauhaus - Ziggy Stardust (1982)
4958. The Black Crowes - Remedy (1992)
4957. Say Anything - Alive with the Glory of Love (2006)
4956. Queens of the Stone Age - 3's & 7's (2007)
4955. The Libertines - Time for Heroes (2003)
4954. Fats Waller - Ain't Misbehavin' (I'm Savin' My Love for You) (1946)
4953. Black Flag - TV Party (1982)
4952. Terence Trent D'Arby - Delicate (1993)
4951. Muddy Waters - Mannish Boy (1988)

Dwejkk_ schreef:
Dat was Ready or Not, die vond ik zelf wel iets minder dan Fu-Gee-La.

Da's waar ook inderdaad. De leukste Fugees-single vind ik overigens Rumble in the Jungle, maar dat was niet zo'n grote hit.

Enfin, nog wat commentaartjes:

De singles van Keane vind ik vaak wel leuk. De sentimentaliteit weet me altijd wel te raken. Dit nummer vind ik geen topper, maar luistert toch wel prettig weg. 3,25*

Van Bad Religion vond ik in de 90s een aantal singles erg leuk, maar deze kende ik nog niet. Klinkt wel aardig, maar ook een beetje doorsnee punk. 3*

Eén van de beste nummers tot nu toe. Heb het een jaar of drie geleden ontdekt in deze mix van Rory Philips: SoundCloud - Hear the world?s sounds
Als ik een top 3 zou moeten maken van essentiële damespost-punk-hits staat deze er zeker in, naast Echo Beach en nog iets anders. 4,5*

Dit kende ik nog niet. Aparte stem heeft de zanger, om nog maar niet te spreken van de chipmunk-stemmetjes die het nummer opsieren. Leuk synthpopnummer wel, maar ik kijk wel op van de hele hoge stemmen bij het desbetreffende album op MusicMeter. 3,25*

Deze heb ik toevallig vorige week voor het eerst beluisterd. Mooi gitaarwerk en beetje bij beetje valt de sound van The Church voor mij steeds meer op zijn plaats. Ietwat dromerig en melancholisch, ik mag het wel. Maar een topscore laat nog (?) op zich wachten. 3,5*

Geweldig italonummer waarin vooral het refrein me wel kan bekoren. Een van mijn fijnere ontdekkingen wat dit genre betreft van de laatste tijd. 4,5*

Deze band kende ik alleen van naam, heb nooit echt goed naar hun muziek geluisterd. Mijn eerste associatie is Paul Weller's The Jam en Style Council, voor mij zit het een beetje in die hoek. Maar dan ietsje meer richting jangle pop. Fijn nummer wel, gaat bij de favorieten. 3,75*

Altijd mooi de vertellingen in zo'n stokoud nummer, dan kun je toch een beetje meegesleept worden in het verhaal. Toegankelijke blues. Dit mag eigenlijk ook wel bij de ontdekkingen en op de blues-playlist, als ik die ooit aanmaak. 3,75*

Grappig om deze eens buiten de context van het album te horen, want daar valt het nummer me nooit zo op. Geen buitencategorie plaatje van The Kinks, maar toch wel weer een leuk nummer met een grappige tekst. Wat een fijne band was het toch. 3,75*

Uit de new wave-tijd, maar dan met wat Ierse volksmuziekinvloeden, denk ik. Is eigenlijk niet heel erg aan mij besteed. Vind de zangstem ook niet heel prettig luisteren. Na twee keer luisteren kom ik uit op 2,75*

Beetje eenvoudig 60s nummer dat grotendeels draait om een gitaarriffje en handgeklap. Beetje brave (alhoewel voor die tijd...) garagerock. Wat hierna komt vind ik een stuk leuker. 3*

Net iets steviger en coherenter dan The Loved Ones, zowel qua spel als zang, waardoor het nummer voor mij veel meer impact heeft. Goede plaat en dan is dit lang niet de beste van The Sonics. 3,5*

Grappig om hier de 1988-versie van Blue Monday aan te treffen. Ik heb de laatste jaren alleen maar het origineel geluisterd, dus ik zou niet eens meer weten wat er zo anders is aan deze update behalve dat het een stuk korter is. En dat doet het nummer eigenlijk geen goed. De 1983-versie komt ongetwijfeld nog langs en krijgt vast de maximale score, deze edit moet het met wat minder doen. 4*

Erg braaf, maar kan het zeker waarderen, mooi refrein. 7,5.

Fijne trip! 7,5.

Eentje die ik al kende, prima popnummer, doet mij denken aan Prefab Sprout. 7,0.

Een band die weinig verkeerd bij mij kan doen, dit nummer is ook meteen raak. Fijne rustige sfeer die in al hun nummers terug komt. 8,5.

Bij het zien van de titel dacht ik dat ik ‘m niet kende, maar eenmaal bij het refrein herken ik het toch, maar gaat uiteindelijk toch een beetje langs mij heen (wel beter dan de zoete 2000-U2 die dood werd gedraaid in mijn jonge(re) jaren). 6,5.

Fijn popliedje van Paul McCartney, ken heel weinig van z’n solo werk, maar dit nummer maakt mij toch wel benieuwd (in tegenstelling tot de single ‘Band on the Run’). 7,5.

Lief liedje, verschilt niet veel met de liedjes van de rode Beatlesverzamelaar, maar dat is niet erg, want dat vind ik hun beste periode. 7,0.

Opgefokte vervelende zang, het spannende James Bondsfeertje zorgt ervoor dat het voldoende blijft. 6,0

Classic Rock zoals ik het graag hoor, gitaar wordt mooi ingepakt in het geluid van een orgel. Rod Stewart zang is hier ook heel fijn. 7,5.

Toffe plaat, dit zou eigenlijk net zo’n 90’s-anthem moeten zijn als Killing in the Name, Enter Sandman of Epic. 7,5.

In eerste instantie niet mijn ding, die loopjes lijken altijd op elkaar naar mijn idee, maar naarmate het nummer vordert valt het onwijs goede mondharmonicaspel op. Uiteindelijk toch erg fijn om naar te luisteren. 7,0.

Leuk vrolijk folk/popliedje, maar weet niet of ik dit nog vaker op ga zetten. 7,0.

#4975-4951.

Top 5:

1. Mo-Dettes - White Mice

Hier kan ik me volledig aansluiten bij Herman. Dus dat doe ik ook . Voor mij geldt dat ik het nummer ken van deze fantastische verzamelaar. Er gaat maar weinig boven dit soort dansbare postpunk. Dit nummer is dan ook een vaste klant in mijn eigen allertijdenlijstjes. Daar staat hij een stuk hoger dan 4973.

2. Clio - Faces

De laatste tijd ben ik toch al in een Italo-discobui, dus dit nummer kan ik er gerust bij hebben. Bij Italo hoor ik meestal het liefst de langere 'trancenummers' zonder al te veel vocalen. Want de zang maakt het in veel gevallen wat te cheesy, wat mij betreft. Dit is daar een uitzondering op, want dit is een heerlijk popliedje met een heerlijk refrein. Komt absoluut vaker terug in de playlist.

3. New Musik - This World of Water

Ook een nummer dat al langer bij me bekend is. Heerlijk fris popliedje dat door de leuke stemmetjes in het refrein meteen blijft hangen. Overigens voor mij wel een uitschieter op hun debuutplaat, die ik verder niet heel bijzonder vind.

4. Say Anything - Alive with the Glory of Love

Heerlijke ontdekking dit, ergens uit de poppy punkhoek. Geweldig groots geluid met een hoop tempowisselingen en theater. Maar eens achter het album aan...

5. Terence Trent D'Arby - Delicate

Ik had wel een stuk of zes nummers op vijf kunnen zetten in dit rijtje, maar ik kies dan maar voor het nummer dat me het meest positief verraste. De paar nummers die ik van deze man gehoord heb, gingen nogal langs me heen. Dit vind ik echter een mooie ballad, gedragen door de synthesizer.

Flop 3:

1. Big Country - Fields of Fire

Af en toe heeft Big Country wel een themaatje (Chance!) dat me lekker in de oren klinkt, maar over het algemeen is het me wat te eendimensionaal. Doe een beetje Iers, maak er new wave van en voilà. Dit vind ik eigenlijk het enige(!) écht matige nummer in dit rijtje nummers.

2. Fats Waller - Ain't Misbehaving

Hierbij krijg ik al snel het idee dat ik naar een stomme film zit te kijken en dat doe ik nu eenmaal niet voor mijn lol. Van dit soort antiek moet je houden en dat doe ik niet.

3. Queens of the Stone Age - 3's & 7's

Een band die ik eigenlijk altijd links laat liggen. De stoner/(post)grunge in de hoek QOTSA, Pearl Jam, Foo Fighters en aanverwanten kan me werkelijk gestolen worden. Gewoon omdat ik het saai vind.

Speciale vermelding heb ik tot slot nog voor Muddy Waters. Dit filmpje is een aanrader voor iedereen die wel eens in Eindhoven komt.

herman schreef:
maar dan met wat Ierse volksmuziekinvloeden, denk ik.

Lukas schreef:
1. Big Country - Fields of Fire
Doe een beetje Iers, maak er new wave van en voilà. Dit vind ik eigenlijk het enige(!) écht matige nummer in dit rijtje nummers.

Big Country is zo Iers als Pasen in oktober valt! Big Country is een Schotse band en dat hoor je duidelijk aan de sound en accent! Bovendien vind ik Fields of Fire een fantastisch nummer (wellicht de beste in dit rijtje), de passie en gedrevenheid spat er vanaf. Maar sommigen kunnen of willen dit blijkbaar niet horen.

Inderdaad, als mensen er een afwijkende mening op na houden is er iets mis met hun oren .

De klomp van LucM is zojuist gebroken.

Ach ja, zo zou er ook geen melodie in Baptism zitten... Je kunt het een lawaainummer vinden, maar er zit toch wel een pakkende melodie in.

Vond dit nummer helemaal geweldig toen het uitkwam. Vooral het outro doet het nog steeds erg goed bij mij, maar ik ben een andere (naar mijn idee betere) versie gewend. YouTube - Keane : Nothing In Your Way (UK Other Version) 8,0.

In een korte periode rond groep 8 / brugklas erg veel geluisterd naar bands als Lagwagon, Pennywise en ook Bad Religion. Dit nummer kende ik nog niet, maar het soort muziek staat me nog steeds aan. 7,5.

Leuk swingend nummer, toegevoegd aan m’n favorieten. 8,5.

Twee jaar terug ontdekt door de ladder, erg leuk nummer, deels door dat maffe stemeffectje. 8,0.

Ik hou van ‘Starfish’ en dit is zeker een van de prijsnummers. 9,5.

Begin dit jaar leren kennen. Geweldig nummer, doet mij altijd denken aan de TV-serie Dommel. 9,0.

Leuk popliedje, maar zal het niet zo vaak luisteren als Oblivious. 7,0.

Wel lekker op de achtergrond, maar dit raakt me gewoon niet. 6,5.

The Kinks vind ik bijna altijd leuk, maar hier vind ik de stem van Ray Davies nogal irritant alsof ie een stemmetje opzet. Het refreintje is ook net iets te makkelijk om pakkend te zijn. 6,5.

Inderdaad een iets mindere Big Country (In a Big Country, The Storm, Chance vind ik wel erg goed), maar alsnog wel een aardig uptempo liedje. De Schotse sfeer in hun nummers vind ik juist weer erg leuk, hierdoor wijken ze net wat meer af van veel andere new wave bandjes. 7,0.

Leuk nummertje, best rauw voor 1966. 7,5.

Net iets te eentonig om het effect te hebben dat Strychnine wel bij mij heeft, maar desalniettemin een swingend nummer. 7,0.

Hoor liever de lange versie, maar dit is een leuke herinterpretatie, vooral de bliepjes die rond 2:00 invallen vind ik een leuke toevoeging. 8,5

Ten tijde van Roots Bloody Roots vond ik Sepultura wel heel eventjes leuk, vooral omdat het op een prettige manier overweldigend was. Ouder werk zoals dit heb ik nooit beluisterd. Misschien had ik het toen nog wel wat gevonden, maar nu vind ik dit nummer maar lomp hersenloos gebrul... 1,75*

Mooi 60s liedje van de favoriete zangeres van Morrissey. Ik kende dit nog niet, maar het klinkt wel prettig. Geen haken en ogen, gewoon een rechttoe rechtaan popliedje. 3,5*

Aardig melancholisch nummer van A-ha. Klinkt wel een beetje beïnvloed door Coldplay, Travis, e.d. 3,25*

Vaak gehoord deze cover van het Bowie-nummer, maar eigenlijk heb ik nooit zo begrepen wat hier nu zo leuk aan is. Aardige cover hoor, maar meer niet. 3*

Op zich is dit wel een aardig nummer, mede door de vrouwelijke backing vocals. Maar op de een of andere manier heb ik de BC altijd een wat vervelende band gevonden, met name door de zanger. Toch is dit best een lekker nummer dat wel beklijft. 3,25*

Nooit van gehoord. Bij het intro moest ik aan de vroege Beatles denken, maar dit klinkt uiteindelijk echt als iets uit de 00s. Het klinkt niet per se als iets dat zich echt onderscheidt van andere indie-muziek, maar het is wel een aanstekelijk nummer waarvan ik me kan voorstellen dat het bij meerdere luisterbeurten echt tot leven komt. Op mijn favorietenlijst gezet. 3,75*

Alhoewel ik er wel een cd van in de kast heb staan, heb ik nooit echt een klik gehad met QOTSA gehad. Lekkere muziek soms wel, maar het raakt me nooit in het hart en kan me dus eigenlijk gestolen worden. 2007 is dacht ik het jaar van Era Vulgaris en wat ik daarvan gehoord heb vind ik al helemaal niet veel aan. Dit nummer is geen uitzondering helaas. Erg saai vooral. 2*

Heb best wel eens naar The Libertines geluisterd, maar op een enkel nummer na is het nooit zo tot mij doorgedrongen. Nu bij het intro denk ik meteen aan The Smiths, The Jam en andere prettige bands uit de 80s. Misschien moet The Libertines maar eens stevig in de herdraai. Dit gaat alvast op de favorietenlijst. 4*

Een oudje. Hierbij krijg ik altijd een romantisch gevoel, alsof ik naar een oude film zit te kijken of naar iets van Woody Allen (wiens films ook vaak iets prettigs oubolligs hebben) bv. Leuk om dit soort muziek ook te horen, want op een bepaalde manier staat het wel erg ver af van de moderne popcultuur van de laatste 50 jaar. En toch kan ik er dus wel van genieten. 4*

Legendarische band wel en ook een sterk liedje. De eerste keer vond ik het nog wat simpel en puberaal, maar de tweede keer doet het me al iets meer. Simpel en doeltreffend, dat is wellicht de beste omschrijving. Een nieuwe band als Parquet Courts doet me hier ook wel aandenken, met name door de manier waarop de lead en backing vocals elkaar afwisselen en die laatste vaak het meest melodieus zijn. 3,5*

Beetje een nakomeling van een zanger die in de 80s flink piekte. Ik kan me dit nog wel van destijds herinneren en heb het altijd wel een fraai liedje gevonden. Ingetogen wel. Maar echt raken doet het me ook weer niet. Gewoon een leuk 90s hitje. 3,25*

Live blues. Legendarische artiest ongetwijfeld, maar van dit nummer word ik niet heel warm. Gewoon de standaardblues... 3*

Ik vind het echt jammer dat ik hier niet iets meer van kan genieten. Hopelijk komt er ooit nog een metalplaat die ik vet vind, dit is ‘m in ieder geval niet, al vond ik het tussen stukje rond 3:00 wel vet, maar dan komt dat geschreeuw weer. 4,5.

Erg fijn dit nummer, zo’n nummer dat ook Dusty Springfield had kunnen zingen. Fijne 60’s pop, met een snufje bossanova, ja dit kan zo in de zondagochtend playlist. 8,5.

Aardig popliedje, maar net iets te zoet. 6,5.

Een cover die niet veel toevoegt aan het origineel. 6,0

In 2004 volgde ik de 90’s week van 3fm met veel plezier, dit nummer leerde ik toen kennen, nog steeds leuk om af en toe te horen, maar uiteindelijk toch niet een persoonlijke favoriet geworden. 7,0.

Nooit echt iets van ze gehoord, maar dit nummer bevestigt wel een beetje het beeld wat ik van deze band had, typische Amerikaanse (emo)rock die je wel veel rond 2005 werd gemaakt (Cursive, Brand New). Erg pakkend pop/rockliedje dat het best goed op de radio zou doen denk ik. 7,5.
Leuk nummer van de Queens. Een band die mij totaal niet trekt, deels door de niet zo aangenaam klinkende zang van Josh Homme, maar ze hebben wel af en toe leuke singles, zoals deze. 7,0.

The Libertines doen mij altijd denken aan mijn eerste jaar op de middelbare school, dit was toen erg populair bij de paar kinderen die wel bezig waren met muziek (maar waren ook wel weer snel vergeten toen een jaar later de Arctic Monkeys er opeens waren). Dit vond ik altijd een beetje een eentonig nummer, ze hebben leukere. 6,5.

Een stuk speelser en veelzijdiger dan het andere stokoude Muddy Waters nummer in dit rijtje. Je waant je bijna in een kroeg in de jaren 30 door dat pianospel. 7,5.

Hier heb ik altijd wel een zwak voor, lekkere rauw dauw punk met stiekem best veel melodie, ook een geinige tekst (Hey wait a minute my TV doesn’t work. “IT’S BROKEN”). 7,5.

Pakkende R&B, erg mooie melodie, leukste wat ik tot nu toe van deze man heb gehoord. 7,5.

Begint wel aangenaam, maar gaat maar door en door. Saai nummer. 5,0.

#4950-4926

4950. Tori Amos - Hey Jupiter (1996)
4949. Arcade Fire - Black Mirror (2007)
4948. Everything but the Girl - Each and Every One (1984)
4947. The Moody Blues - Go Now! (1964)
4946. The Pains of Being Pure at Heart - Come Saturday (2009)
4945. Fleetwood Mac - Big Love (1987)
4944. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
4943. Moby Grape - Omaha (1967)
4942. James Brown - Say It Loud - I'm Black and I'm Proud (Parts 1 & 2) (1968)
4941. Jethro Tull - Love Story (1968)
4940. Fleetwood Mac - Landslide (1998)
4939. The Motels - Total Control (1979)
4938. Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan (1979)
4937. Serge Gainsbourg - L'anamour (1969)
4936. Silversun Pickups - Panic Switch (2009)
4935. The Band - Whispering Pines (1970)
4934. The Spinners - One of a Kind (Love Affair) (1973)
4933. The Pogues - The Boys from the County Hell (1984)
4932. The Beau Brummels - Laugh, Laugh (1964)
4931. The Big Bopper - Chantilly Lace (1958)
4930. Florence + The Machine - Rabbit Heart (Raise It Up) (2009)
4929. Toots & The Maytals - "5446" Was My Number (1970)
4928. Big Joe Williams - Baby, Please Don't Go (1935)
4927. Leo Reisman and His Orchestra - Night and Day (1932)
4926. James Taylor - Fire and Rain (1970)

Omaha van Moby Grape! Geweldig nummer van een vergeten band!

Mochten mensen het leuk vinden om te weten: ik lees nog weleens mee, keep it up!

4950. Tori Amos - Hey Jupiter (1996)
Destijds vond ik Tori Amos nog leuk, maar dit was wel het album waarbij ik eigenlijk een beetje afhaakte. Voor mij waren twee albums van Tori wel genoeg en die had ik met Little Earthquakes en Under the Pink al in bezit. Dit kwam niet zo aan en dat merk ik nu ook weer. Klein ingetogen liedje, maar het doet me eigenlijk helemaal niets. 3*

4949. Arcade Fire - Black Mirror (2007)
Ik houd wel van Arcade Fire, maar dat ik Neon Bible hoog aansla ligt toch vooral aan de laatste drie nummers van het album. En daar hoort deze niet bij. Dit vind ik wel een lekker nummer, maar geen topper in hun oeuvre. 3,75*

4948. Everything but the Girl - Each and Every One (1984)
Beetje bossanova-achtige koffietafelmuziek, maar toch heeft het wel wat. Die zangeres van EbtG heeft ook wel een hele prettige stem. Kan op de ontdekkingenplaylist. 3,75*

4947. The Moody Blues - Go Now! (1964)
Een overbekend nummer, toch hadden zowel Luuk, Lukas als ik geen idee van wie dit was toen het vorige week langskwam bij de popquizmarathon in Den Haag... Lukas is dit topic duidelijk een week te laat begonnen. Nu is The Moody Blues ook wel een band die ik vaak links laat liggen, omdat ik hun latere proggy werk niet zo interessant vind. Dit is wel een aardig 60s liedje, maar afgezien van het refrein ook wel een beetje ene oor in, andere oor uit. 3,25*

4946. The Pains of Being Pure at Heart - Come Saturday (2009)
Aardige uptempo shoegaze, maar na twee keer luisteren blijft dit nog niet erg hangen. Draait wel makkelijk weg, maar het voelt wel een beetje leeg. 3,25*

4945. Fleetwood Mac - Big Love (1987)
Van hetzelfde album vind ik Everywhere een fantastische single. Eén van de beste popliedjes uit de hele jaren '80 eigenlijk wel. Maar met dit nummer kan ik iets minder. Het zit wel goed in elkaar en heeft een fraaie melodie, maar ergens ook wel iets oubolligs wat me tegenstaat. 3*

4944. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
Deze had ik lang niet gehoord. In de tussentijd heb ik wel het origineel van David Williams leren kennen en dat vind ik echt een fantastisch nummer. Deze versie is wat vetter aangezet met prominente drums. Eigenlijk was ik bang dat dit me zou tegenvallen, maar ik vind het een geslaagde cover. Het pompeuze doet het nummer geen verkeerd. 4*

4943. Moby Grape - Omaha (1967)
Lekkere 60s rammelplaat. Kende het nog niet, maar mag wel vaker langskomen. 3,5*

4942. James Brown - Say It Loud - I'm Black and I'm Proud (Parts 1 & 2) (1968)
James Brown heeft wel heeeel veel singles uitgebracht in deze periode en de bekendste titels vind ik niet per se de beste (van wat ik gehoord heb dan). Dit nummer komt op mij ook wat statisch over op de een of andere manier, hij heeft betere. 3,25*

4941. Jethro Tull - Love Story (1968)
Ik ben dol op de rock van eind jaren '60, maar zodra het een wat meer progressief geluid krijgt haak ik al snel af. Dit klinkt best lekker, maar op de een of ander manier raakt het geen snaar. 3,25*

4940. Fleetwood Mac - Landslide (1998)
Ik dacht dat dit een veel ouder nummer was van Fleetwood Mac. Zelf heb ik het leren kennen door een cover van Smashing Pumpkins, ook rond deze tijd. Die versie is niet zo denderend eigenlijk, maar deze mag er wel zijn. 3,75*

4939. The Motels - Total Control (1979)
Deze band ken ik alleen van Suddenly Last Nummer, wat ik wel een aardig popnummer vind. Hier hoor ik echter niet echt iets bijzonders aan af. Saai en zelfs een beetje lamlendig nummer door het lage tempo. Wel een goede zangeres. Toch heeft het ergens wel iets. Kan me voorstellen dat dit groeit als je het vaker hoort. 3*

4938. Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan (1979)
Een beetje synthpop-achtig nummer dit. Schijnt een klassieker te zijn, maar heb er nooit veel aan gevonden. De tekst is wel leuk, maar muzikaal is het nou niet echt speciaal. Hopelijk komt haar versie van Sister Morphine nog wel langs, want dat vind ik wel een juweeltje. 2,75*

Fleetwood Mac - Landslide stamt uit 1975, herman. Het nummer werd in live-versie wel als single uitgebracht in 1998. Zelf vind ik het een fantastisch nummer trouwens. Werd een tijdje terug ook mooi gebruikt in een verder nogal middelmatige South Park-aflevering.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:53 uur

geplaatst: vandaag om 02:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.