MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Een reis langs de beste 5.000 singletjes

zoeken in:
De volgende 25 vast. Met redelijk veel voor mij bekende (en soms ook favoriete) nummers ditmaal.

4875. Radiohead - Creep (1993)
4874. Rush - Closer to the Heart (1977)
4873. Fleet Foxes - Grown Ocean (2011)
4872. Riverside - Conceiving You (2005)
4871. Killer Mike - Reagan (2012)
4870. Pee Wee Crayton - Blues After Hours (1948)
4869. Dinosaur Jr. - Watch the Corners (2012)
4868. Louis Armstrong & His All-Stars - Mack the Knife (1955)
4867. The Supremes - Love Is Like an Itching in My Heart (1966)
4866. Wings - My Love (1973)
4865. Dr. Dre - The Next Episode (2000)
4864. Throwing Muses - Bright Yellow Gun (1994)
4863. Hank Williams - settin' the Woods on Fire (1952)
4862. The Auteurs - Lenny Valentino (1993)
4861. Elastica - Connection (1994)
4860. Franco Battiato - Centro di Gravità Permanente (1981)
4859. The Dandy Warhols - Bohemian Like You (2000)
4858. Paul Weller - The Changingman (1995)
4857. Kings of Convenience - Misread (2004)
4856. Frank Wilson - Do I Love You (Indeed I Do) (1965)
4855. Paul McCartney & Wings - Junior's Farm (1974)
4854. The Jacksons - Can You Feel It (1980)
4853. Pulp - Countdown (1991)
4852. The Psychedelic Furs - Heaven (1984)
4851. Round Two - New Day (1995)

Inderdaad een heel goed lijstje. Watch the Corners is voor mij toch wel uitgegroeid tot een van de beste nummers van dit decennium.

Mijn top 250: (under construction)

1. Radiohead - Creep (1993)
2. Vanilla Fudge - You Keep Me Hanging On (1967)
3. The Rolling Stones - Plundered My Soul (2010)
4. Marc Almond - The Days of Pearly Spencer (1992)
5. The Moody Blues - I'm Just a Singer in a Rock 'n Roll Band (1973)
6. Paul Weller - The Changingman (1995)
7. Fleetwood Mac - Big Love (1987)

Ik heb nog weinig opzienbarends voorbij zien komen. Bovenstaande zeven nummers ontstegen de middelmaat en halen misschien mijn Top 250.

Tot nu toe vind ik het niveau wel goed meevallen en er is ook veel afwisseling, zowel qua genres als qua tijdperk. De volgende lichting ziet er ook goed uit (de meeste nummers ken ik reeds).

4888. The Everly Brothers - ('Til) I Kissed You (1959)
Goed liedje wel, maar dit is mij te braaf en te belegen om me echt te kunnen raken. 3*

4887. Ween - Ocean Man (1997)
Het album waar dit vanaf komt heb ik destijds wel beluisterd, maar ik vond het minder dan Chocolate and Cheese. Dit nummer doet me verder ook niet veel. Beetje een niemendalletje. 3*

4886. The Trammps - Disco Inferno (1977)
Een hele grote discoklassieker, maar om nou te zeggen dat ik hier echt warm voor loop... Vast een goede feestplaat voor mensen die minstens 10 jaar ouder zijn dan ik. 3*

4885. The Feelies - Fa Cé La (1979)
The Feelies heb ik duidelijk dankzij MusicMeter ontdekt, een paar jaar geleden. Dit nummer borduurt een beetje voort op het tweede album van Talking Heads voor mijn gevoel, maar is dan nog wat energieker. 4*

4884. The Adverts - No Time to Be 21 (1978)
Deze kende ik nog niet, maar hier word ik wel blij van. Aanstekelijk punknummer in de stijl van de Buzzcocks e.d. dat op de favorietenlijst gaat. 4*

4883. Bobby Bland - I'll Take Care of You (1959)
Ook dit is nieuw voor mij. Leuke ontdekking. Mooi oud soulnummer waarvan het gevoel goed overkomt. Leuk dat orgel ook, geeft er een unieke twist aan. Klinkt een beetje als de lieve tegenhanger van I Put A Spell On You uit dezelfde tijd. 3,75*

4882. Aerosmith - Sweet Emotion (1975)
Bij de muziek van Aerosmith heb ik vaak een wat ambivalent gevoel, maar dit is toch wel gewoon een leuk rocknummer met een klein beetje suspense. Een van hun betere. 3,25*

4881. Pink Floyd - Learning to Fly (1987)
Vreselijk hoe een band af kan glijden in 20 jaar tijd. In 1967 maakte Pink Floyd fraaie psychedelische rock en in 1987 is er nog een zouteloos, belegen muziekje over, met een lelijke jaren '80 productie bovendien. 2*

4880. Bryan Ferry - The "in" Crowd (1974)
Dit kende ik nog niet, maar dit bevalt me erg goed. Bij het luisteren had ik gedacht dat dit veel nieuwer zou zijn. Dit kan zich voor mij meten met het beste van Roxy Music. Spannend nummer! 4,25*

4879. The Rolling Stones - Plundered My Soul (2010)
Voor de platen van de Stones omtrent 1970 heb ik wel een zwak, maar dit nummer is bij mij nooit echt blijven plakken nadat het zelfs even een top 40 hit werd. 3,25*

4878. Terence Trent D'Arby - Sign Your Name (1987)
Erg fraaie hit dit eigenlijk wel. Mooie combinatie van soul en synthpop meteen pracht van een melodie. 4*

4877. The Naked and Famous - Young Blood (2010)
Synthpophitje voor de Serious Request-generatie. Wel leuk behang voor op de radio, maar meer ook niet voor mij. 3*

4876. Woody herman - (At the) Woodchopper's Ball (1939)
Jazz uit de oude doos. De link naar In The Mood is inderdaad niet gek. Sommige van dit nummers vind ik erg leuk, maar deze mist toch iets voor mijn gevoel. Een bepaalde speelsheid die In The Mood wel heeft. 3,25*

Hun doorbraaksingle, draagt duidelijk de sporen van grunge maar toch al een sterke song al is er wat jatterij mee gemoeid (The Air That I Breathe van The Hollies) en zowat al hun volgende werk is nog beter.
Cijfer: 7,5

Het nummer is op zich knap gebracht - hoewel na een tijd de bombast de overhand neemt - en ik erken hun virtuositeit maar vocaal is het mij over de top dat ik het moeilijk serieus kan nemen.
Cijfer: 5,5

Weemoedige folk met harmonieuze vocalen (en ik hou veel van goede close harmony - zie Everly Brothers), heeft ook een donkere herfstachtige sfeer. Daarmee mogen ze steeds afkomen!
Cijfer: 9

Begint als een pianoballad en gaat geleidelijk over naar gitaarrock. Mooie stem, met veel gevoel gezongen en niet zonder spanning hoewel ook niet erg origineel.

Een rapnummer waarin ex-president Ronald Reagan (1981-1988) wordt neergesabeld. Beetje vreemd om 25 jaar na zijn regeerperiode hem te bekritiseren al vind ik het op zich wel overtuigend gebracht.
Cijfer: 7

Instrumentale blues, vrij relaxt en het klinkt zelfs nog fris na zo'n lange tijd. Mooie samenspel van piano en gitaar.

Deze band heb ik niet zo gevolgd, dit lonkt duidelijk nog naar de grunge met een laagje psychedelica. Lekker gruizige rock hoewel ook niet echt origineel.

Een overbekend nummer dat nadien vaak gecoverd werd maar deze versie lijkt mij de beste. Al was het dankzij de raspige stem en het speelse karakter.
Cijfer: 8

Een beetje vreemd dat The Supremes hier vertegenwoordig zijn met een minder bekend nummer (hoewel, we zitten nog onderaan in de lijst) al klinkt het fris en spontaan. Maar ze hadden betere nummers.

Mooi gezongen en uitgevoerd maar te zoet voor mij al is Paul Mc Cartney beslist één van de beste popcomponisten van de 20e eeuw.
Cijfer: 6

Behoorlijk controversiële tekst (over drugs) wat je in dit genre mag verwachten maar met een leuke beat eronder en degelijke raps.
Cijfer: 6,5

Een band waarvan ik een album moet aanschaffen. Dit klinkt fris en poppy en toch dwars met gruizig randje.

Dit is dan weer gezellige country uit de oude doos. Klinkt authentiek en sfeervol, ik begin de oude spullen steeds meer te waarderen. Helaas wordt de titel nu vaak in de praktijk toegepast.

Heb dit altijd een wat zeurderig nummer gevonden van Radiohead. Praktisch elk nummer op Pablo Honey is beter, laat staan veel later werk.
Cijfer: 3*

Een lelijke androgyne stem en muzikaal ook iets dat totaal langs me heen gaat.
Cijfer: 2*

Van Fleet Foxes heb ik het debuut destijds veel beluisterd, maar daarna was ik er al wel snel klaar mee. Zo ook met het album waar dit opstaat. Dit nummer komt ook niet echt meer aan.
Cijfer: 3*

Sentimentele muziek die me een beetje aan het gladdere werk van Pink Floyd doet denken. Ik mis een aansprekende melodie hier en enige spanning zou ook welkom zijn geweest.
Cijfer: 2,5*

Killer Mike zag ik eerder dit jaar op Primavera Sound en dat was fantastisch, al kende ik toen nog geen enkel nummer van hem. Deze mag er echter zijn en gaat op de favorietenlijst. Pakkend nummer met een interessante tekst.
Cijfer: 3,75*

Aan niets hoor je af dat dit uit 1948 komt, het had net zo goed 1984 kunnen zijn. Al was blues toen een heel wat minder baanbrekend genre. Hoe oud het echter ook het, bij dit soort nummers krijg ik wel het idee van eenheidsworst: al die bluesjes klinken allemaal hetzelfde. Erg saai, ik zit het met moeite uit.
Cijfer: 1,5*

Dinosaur Jr is een band die ik wel cool vind, maar op de een of andere manier heb ik toch net geen klik mee. Bij andere bands waar Lou Barlow bij betrokken is, is dat wel anders. Dit is gewoon wel weer een lekkere Amerikaanse gitaarplaat, maar daar blijft het ook bij voor mij.
Cijfer: 3,25*

Oorspronkelijk natuurlijk een liedje van Kurt Weil en Berthold Brecht, maar dit is toch wel een heerlijke cover die voor mij al heel wat meer genietbaar klinkt. Leuk verhaal, goede rasperige stem en fijn uitbundig outro. Had langer mogen duren.
Cijfer: 3,5*

Leuk nummer van waarschijnlijk de meest succesvolle girl group ooit, maar er zijn legio leukere songs in dit specifieke genre. Ooit maak ik nog een girl group top 10/20/50, maar deze zal daar vermoedelijk niet in staan.
Cijfer: 3,5*

Deze kende ik nog niet en gaat in tegenstelling tot Mrs. Vanderbilt ook niet op de favorietenlijst. Gezapig jaren '70 gekweel, vreselijk.
Cijfer: 2*

Onmogelijk om niet mee te doen met deze geniale beat, zo ontzettend speels en effectief. Geloof dat ik er destijds niet eens zo weg van was, maar dit heeft zich toch wel bewezen als een klassieker inmiddels. Knal dit erin op een feestje en de stemming zit er meteen in. Daarnaast ben ik ook altijd wel gecharmeerd van de stemmen van Dre en Snoop. Vette track!
Cijfer: 4,50*

Nog een klepper om voor nu mee af te sluiten. Throwing Muses is een band waar ik me nog eens in moet verdiepen, maar dit nummer had ik rond die tijd op een verzamelaar en is altijd een favoriet geweest en gebleven. Gewoon geniaal, er zitten zoveel subtiele wendingen in dit nummer, zowel muzikaal als vocaal. Goed gitaarwerk ook, van het kortstondige riffje op 0:56 tot de surf-achtige riff die er zo rond 2:00 inkomt. Beter kan bijna niet.
Cijfer: 4,75*

Een oud countryliedje. Hank zal wel cool zijn, maar dit doet mij verder niets. 3*

Van The Auteurs heb ik het e.e.a., maar dan weer net niet het album van deze single. Toch een gemis, want dit is een heerlijk snedig Brits rockplaatje met de nodige replay-waarde. 4,25*

Een beetje uit dezelfde hoek als de voorganger, maar deze heb ik dan weer helemaal grijsgedraaid. Eén van de leadsingles van hun briljante debuutplaat. Het ene liedje nog beter dan het andere. Ook deze is fantastisch, heerlijk hoekige britpop. 4,25*

Italiaanse jaren '80 pop, beetje theatraal, beetje disco. Het weet mij niet echt te bekoren. 3*

Het liedje dat alsnog een hit werd dankzij Vodafone. Honderden keren gehoord, maar best onverwoestbaar. Ze hebben veel leukere singles gehad, maar deze bevalt me ook prima. 3,75*

Eén van de singles die Weller destijds onder mijn aandacht bracht. Sfeervolle melodieuze rockplaat, het album waar dit vanaf komt draai ik ook geregeld. 4*

In den beginne vond ik Kings of Convenience maar suf en saai, maar inmiddels ben ik dergelijke rustige muziek veel meer gaan waarderen. Fraaie stem ook van Erlend Oye. Erg aangename akoestische muziek. 3,75*

Prima 60s soul, meer kan ik er nauwelijks over kwijt. 3,5*

Alweer de derde keer Wings geloof ik en weer een onbekend nummer voor mij. Ooit had ik bedacht dat ik me nog wel eens ging verdiepen in het latere materiaal van de voormalige Beatles, maar ik denk dat ik daar op terug ga komen als ik dit zo hoor. Duffe jaren '70 rock waar ik helemaal niets mee heb. 2*

Een lekkere discostamper van de familie Jackson. Lekker uitbundig, maar het initiële geluksgevoel zakt al snel weg en dan duurt het met 4 minuten eigenlijk nog net te lang. 3*

Van Pulp was Different Class de eerste cd die ik ooit kocht. De tweede was de Countdown-verzamelaar, op vakantie in Luxemburg. Daarop viel dit nummer me uiteraard ook meteen op. Geweldige plaat van Pulp, die zich eind jaren '80 (toen dit geschreven werd) duidelijk lieten beïnvloeden door de dance van destijds en er een geweldige eigen draai aan wisten te geven. Daarnaast is zoals altijd met Pulp de tekst en voordracht ook weer subliem. 4,5*

Mooie jaren '80 wave van de Furs, maar ook wel zoet en vlak vergeleken bij hun net iets oudere werk. Soms heb ik daar een zwak voor, maar de laatste tijd net even wat minder. 3,5*

Oef, dit is lekker zeg! Kende dit helemaal nog niet, maar het is is een soulvolle houseplaat met wat vleugjes dub. Blijkbaar uit de koker van de twee heren van Basic Channel, maar ik wist niet dat ze ook dit soort producties op hun naam hadden staan. Een van de fijnste ontdekkingen tot nu toe. 4,5*

Een leuk 25-tal waarvan ik mijn favorieten al redelijk vooraf kon aanwijzen. Alleen al omdat er een paar grote favorieten bij zitten.

Top 5:

1. Pulp - Countdown
Een Pulpnummer dat nog wel eens over het hoofd wordt gezien, maar dat tot mijn absolute favorieten van de band behoort. Het hint opzichtig naar I Will Survive en is wat mij betreft een beetje een blauwdruk voor de latere wat meer 'epische' Pulpnummers als I Spy, FEELINGCALLEDLOVE en This Is Hardcore.

2. Throwing Muses - Bright Yellow Gun
Nog een al gevestigde favoriet in mijn muziekspectrum. Throwing Muses debuteerde in 1986 met een album vol vlijmscherpe postpunk met tempowisselingen, bijna tien jaar later leverden ze een fantastische gitaarpopplaat af met deze opener als een van de absolute hoogtepunten. Veelzijdige band, en live nog altijd erg goed.

3. The Auteurs - Lenny Valentino
Een wat vergeten, maar kwalitatief hoogstaand Britpopbandje dat er hier lekker kort en puntig op los scheurt, maar ook prachtige langer uitgesponnen nummers (The Upper Classes!) heeft gemaakt.

4. Killer Mike - Reagan
R.A.P. Music is wat mij betreft een van de beste hiphopplaten van de afgelopen jaren. Ontdekt in de aanloop naar Primavera Sound 2013, waar zijn concert zoals Herman al vermeldde een van de absolute hoogtepunten was. Echt een knuffelrapper zo met zijn dikke buik.

5. Dr. Dre - The Next Episode
En nog maar wat hiphop, want dit is natuurlijk een klassieker uit de tijd die ik tot mijn jeugdsentiment mag rekenen. Toen had ik niet veel met Dr. Dre, maar de beats van zijn hits rond die tijd zijn toch wel geniaal te noemen.

En dan passen de nummers van Elastica en Dinosaur Jr. hier al niet meer tussen... Mooi rijtje.

Flop 3:

1. Rush - Closer to the Heart
De stem van de zanger zal voor sommigen toegevoegde waarde hebben, voor mij maakt het Rush nog meer tot een clichéband dan dat ik al denk wat het is. Al is dat oordeel slechts gestoeld op een paar slechte ervaringen, dat moet ik wel erkennen.

2. Paul McCartney & Wings - Junior's Farm
3. Wings - My Love
Eens met Herman hierboven. Zóóóóóó'n baard...

De volgende 25. Spotify is bijgewerkt.

4850. The Association - Along Comes Mary (1966)
4849. Cults - Abducted (2011)
4848. Arthur Alexander - Anna (Go to Him) (1962)
4847. The Swell Season - Falling Slowly (2007)
4846. Erasure - Chorus (1991)
4845. Dinosaur Jr. - Get Me (1993)
4844. Arctic Monkeys - Brianstorm (2007)
4843. Ministry - Just One Fix (1993)
4842. The White Stripes - I Just Don't Know What to Do With Myself (2003)
4841. The La's - Timeless Melody (1990)
4840. Page & Plant - Gallows Pole (1994)
4839. Nena - 99 Luftballons (1983)
4838. Hot Chip - Over and Over (2006)
4837. Jevetta Steele - Calling You (1988)
4836. The Human League - The Lebanon (1984)
4835. 65daysofstatic - Radio Protector (2006)
4834. Primal Scream - Come Together (1990)
4833. TC Matic - O La La La (1981)
4832. Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
4831. Wild Beasts - All The King's Men (2009)
4830. The Decemberists - The Rake's Song (2009)
4829. The Whispers - And the Beat Goes On (1979)
4828. Rufus & Chaka Khan - Ain't Nobody (1983)
4827. The Beatles - Within You Without You (2006)
4826. Joan Armatrading - Love and Affection (1976)

Een Belgisch nummer op de 4833ste plaats!

Die van de Monkeys heet Brianstorm (en staat zo wel op Spotify).

Mooi rijtje weer. Ik zie zo al 7 zekere 4*+ nummers. En daar zit ook die Belg bij.

herman schreef:
Die van de Monkeys heet Brianstorm (en staat zo wel op Spotify).

Hij staat er nu bij, maar wel onderaan. Stom dat je die niet gewoon naar boven kan schuiven in zo'n Spotifylijstje . Of weet iemand daar een methode voor?

Huh, je kan gewoon schuiven, hoor. Waarschijnlijk heb je ergens op gesorteerd (toevoegdatum?).

Lukas schreef:
Flop 3:

1. Rush - Closer to the Heart
De stem van de zanger zal voor sommigen toegevoegde waarde hebben, voor mij maakt het Rush nog meer tot een clichéband dan dat ik al denk wat het is.

Dus de stem, welke zo ongeveer de meest aparte is binnen het genre, maak het jou tot een clichéband? Dat is best apart. Dat je menig discussie kan voeren over zijn stemgeluid lijkt me duidelijk maar het woord cliché zal dan toch weinig vallen denk ik.

De stem is juist een uitvergroting van het cliché. Veel erger is nauwelijks denkbaar.

De zang bij Rush zorgt ervoor dat de klik er niet wil komen alhoewel de composities globaal genomen toch wel knap zijn.
Een eerste Belgisch nummer en vind ik ook de beste in dit rijtje.

De rock klinkt in de jaren '90 onder invloed van de grunge gelukkig weer frisser en energieker nadat die AOR in de jaren '80 steeds meer de overhand nam. Even krachtige en puntige als melodieuze en aanstekelijke no-nonsense rockmuziek waar ik soms behoefte aan heb.

Zowat in het zelfde straatje als The Auteurs - stevig en energiek - maar de zang spreekt mij hier iets minder aan.

Dat nummer kende ik niet maar die naam komt mij bekend voor ... inderdaad, hij vertegenwoordigede Italië op het eurovisiesongfestival in 1984 met I Treni Di Tozeur. Dit mag er ook zijn maar het nummer komt mij wat onsamenhangend over al is het refrein wel sterk.

Gitaarriff is overduidelijk gejat van Brown Sugar van Rolling Stones. Wie dat nummer niet kent vind het natuurlijk prima, ik noem het gebrek aan eigenheid al is het op zich zeker geen slecht nummer.
Cijfer: 6

Dit doet mij dan weer denken aan Cream maar hier kan ik niet spreken van jatterij omdat Paul Weller er een eigen draai aan geeft. Prima zang die diep in de soul en blues is geworteld.

Moest ik meerdere keren beluisteren maar tenslotte kruipt het onder de huid, smaakvol en relaxt nummer. Doet mij vanwege het ritme ook denken aan You Don't Know van Milow.

Een weinig bekende soulzanger op de Motown-stal, blijkbaar hebben toch niet alle Motown-artiesten succes geboekt. Natuurlijk typisch in die stijl door het ritme en de arrangementen en prima zang (wat ik ook verwacht) maar ook wat te weinig eigenheid.

Van dufheid is hier geen sprake vind ik, dit is een even stevig als melodieus en vakkundig rocknummer dat meer een hitnotering verdiende dan My Love.

Hier klinken The Jacksons en Michael in het bijzonder erg bevlogen. Het totaalplaatje klopt volledig door de zang, ritme en arrangementen met name de blazers.

Een nog onbekend nummer van Pulp voor mij maar het klinkt prima door - en hier ben ik het volledig eens met herman - de tekst en voordracht en het swingt ook als een trein.
Cijfer: 8,5

Een band die in de vergetelheid is geraakt, dit nummer heb ik een tijd niet meer gehoord maar klinkt nog steeds fris. Aanstekelijke popsong in new wave-omgeving.

Behoort tot de betere dance in die tijd, er zitten beslist een aantal goede ideeën in maar na een tijd begint de verveling toe te slaan omdat het te lang uitgesponnen is.

4925. Glasvegas - Geraldine (2008)
Luistert wel aardig weg, maar blijft niet echt hangen bij mij. 6,5

4924. Kansas - Carry on Wayward Son (1976)
Hield mijn hart vast voor het ergste na de berichtjes, maar ik vind het alles meevallen. Het is misschien wel een beetje glad, maar het refrein vind ik best mooi. En ook de variatie in het nummer is erg vermakelijk + de gitaarsolo gaat niet te lang door. Classic rock die ik prima trek. 7,0

4923. Purity Ring - Fineshrine (2012)
Een van de grootste namen in het toch wel erg populaire “chillwave”-genre. Ik hoor het chille, mooie of ontspannende er niet in, jammer genoeg, want ik ken toch wel veel mensen die hier erg enthousiast over zijn. Hopelijk valt het kwartje ooit nog met de band (of het genre). 6,0

4922. Camper Van Beethoven - Pictures of Matchstick Men (1989)
Kende deze eerder dan het origineel, daardoor heb ik net iets meer met deze wat rauwere versie. In elke mogelijke vorm is het een popklassieker, dank aan de wat valse viool op de achtergrond. 9,0

4921. La Düsseldorf - Rheinita (1979)
Na 3 minuten wordt het wel wat spannender, maar toch vind ik het iets heel braafs hebben, het melodietje maakt niet heel veel los bij mij, de piano redt het nummer voor mij wel een beetje. 6,5.

4920. Faith No More - I'm Easy (1992)
Een nummer dat er eigenlijk altijd wel is geweest in mijn leven. Vroeger stond op jonge leeftijd al vaak de radio aan bij mij thuis en dan krijg je dit nummer al snel te horen. Het nummer heeft wat softs/glads en heb ik veel te vaak gehoord, maar eigenlijk vond ik het wel weer leuk om 'm te horen. Het heeft toch wel iets nostalgisch (al zal het nooit echt een favoriet worden). 6,5

4919. Nine Inch Nails - Into the Void (1999)
Sinds het Lowlandsoptreden van dit jaar toch wel een liefhebber geworden van deze band. Metalliefhebber ben ik niet (ken ook niet heel veel ervan), maar zo’n mix met elektronische muziek en toch wel erg toegankelijke melodieën gaat er bij mij in als koek. The Downward Spiral zit tegen de 4,5 ster aan en uit dit nummer blijkt dat ik ook maar snel The Fragile moet luisteren. 8,0

4918. The Future Sound of London - Lifeforms (1994)
Hier ben ik dol op. Zal mij niks verbazen als dit nog beter werkt in de context van een album. 8,5

4917. Vanilla Fudge - You Keep Me Hanging On (1967)
Doe mij maar de versie van The Supremes of Kim Wilde. Het is vooral de zang die ik totaal niet trek hier, het soort classic rock waardoor ik denk dat ik niet van classic rock hou. 3,5

4916. The Reese Project - The Colour of Love (1992)
De versie die op Spotify krijgt van mij een 8,0, maar ik beoordeel liever de remix die ik eerder stuurde in dit topic. Waar het origineel een beetje in de herhaling valt is er in de remix genoeg variatie te vinden, alle elementen die dance uit de jaren 90 leuk maakte (pianoriedeltje!!) kun je er eigenlijk wel in terug vinden. 9,5

4915. Don Azpiazu - The Peanut Vender (El Manicero) (1930)
Lekker nummertje, leuk om in een zomers afspeellijstje te zetten. Zo rond 5 uur ’s middags alleen op je slaapkamer werkt het jammer genoeg net niet. Maar als achtergrondmuziek op een mooie zomeravond is dit natuurlijk perfect. 7,0

4914. China Crisis - African and White (1981)
Klinkt wel als een fijn 80’s popnummer. Vooral dat steeds terugkerende gitaarriedeltje zorgt er voor dat dit toch wel een erg pakkend nummer is. 7,5.

4913. The Prodigy - No Good (Start to Dance) (1994)
The Prodigy heeft wel een speciaal plekje in mijn hart. Twee keer live gezien (in 2005 en 2009) en in het eerste jaar hier op Musicmeter stond The Prodigy Experience in mijn album top 10. Dat is dan ook wel mijn favoriete kant van de band, de meer dance (Jungle, Breakbeat) kant. In dit nummer is die sfeer nog erg aanwezig, hoor dit daarom nog graag. 8,0

Dwejkk_ schreef:

4920. Faith No More - I'm Easy (1992)
Het nummer heeft wat softs/glads

Tja, wat verwacht je dan van een Lionel Richie compositie?

Had sowieso niet echt nieuwe verwachtingen bij dit doodgedraaide nummer, bedoelde vooral dat ik dit -verrassend genoeg- toch leuker vind om weer eens te horen dan zoveel andere van dit soort radio ballads (bijv een Lionel Richie ballad als Hello die, ondanks dat ik dat ook veel hoorde toen ik jonger was, totaal geen nostalgische gevoelens opwekt).

4850. The Association - Along Comes Mary (1966)
Een wat vergeten sixtiesband waarvan de sound mij doet denken aan Mamas & Papas maar een ietsje minder memorabel. Niettemin een behoorlijk nummer dat prima de tand des tijds heeft doorstaan.

4849. Cults - Abducted (2011)
Dit nummer komt uit 2011 maar doet mij sterk denken aan de meidengroepen in de jaren '60. Fris, lief en poppy maar toch een gruizig randje met ook een verrassende wending, zo wil ik die meidengroepen horen.

4848. Arthur Alexander - Anna (Go to Him) (1962)
Natuurlijk bekend door de Beatles maar het origineel klinkt nog wat beter (en dat zeg ik als Beatles-fan!) en ook droeviger. Wat een prachtige soulstem heeft die man, met veel gevoel gezongen, en wat een prachtige melodie. Het oudste maar beste nummer in dit rijtje.
Cijfer: 9,5

4847. The Swell Season - Falling Slowly (2007)
Voor dit soort zoetigheid ben ik minder te vinden temeer omdat het melodisch mij ook niet echt boeit al wordt er geprobeerd meer sfeer te brengen door het publiek erbij te trekken. Maar uiteindelijk overheerst er meer de klefheid.
Cijfer: 4,5

4846. Erasure - Chorus (1991)
Deze band ken ik vooral van hun aanstekelijke hit Sometimes, dit nummer daarentegen is mij te vlak en gaat het ene oor in en het andere uit. Deze mechanische sound was trouwens anno 1991 niet meer in.
Cijfer: 4

4845. Dinosaur Jr. - Get Me (1993)
Lijkt wat op Pavement met een snuifje grunge. Een matig en geen bijzonder rocknummer waarbij de zang mij bij momenten irriteert.
Cijfer: 4,5

4844. Arctic Monkeys - Brianstorm (2007)
Een vrij heftig nummer maar toch vrij melodieus met prima bas- en drumwerk, al is dat lang niet het beste nummer op Favourite Worst Nightmare.

4843. Ministry - Just One Fix (1993)
Goede metal kan voor mij best maar hier vind ik weinig aan. Te monotoon, gedragen door één riff en schreeuwerige, vervormde zang.
Cijfer: 3,5

4842. The White Stripes - I Just Don't Know What to Do With Myself (2003)
Een matige cover van het nummer van Dusty Springield, geeft mij maar het origineel. Het is mij een raadsel waarom The White Stripes die zoveel prima songs hebben gebracht hier juist met zo'n cover zijn vertegenwoordigd.
Cijfer: 5

4841. The La's - Timeless Melody (1990)
Dit titel past er goed bij, dit is tijdloos en melodieus. Vrij simpele maar frisse, sprankelende en aanstekelijke Britpop dat nooit zal vervelen.

4840. Page & Plant - Gallows Pole (1994)
Een akoestisch nummer van de leden van Led Zeppelin, het is erg knap gebracht met veel passie en toenemende spanning, het heeft nog iets van de magie van Led Zeppelin.

4839. Nena - 99 Luftballons (1983)
Duitse nummers waren in die tijd erg populair, dit blijft een fris, aanstekelijk en luchtig anti-oorlogsliedje.

4838. Hot Chip - Over and Over (2006)
De arrangementen zijn origineel en ritmisch steekt het prima in elkaar. De vocalen zijn wat vlakjes maar het nummer krijgt een ruime voldoende van mij.

4837. Jevetta Steele - Calling You (1988)
Een nummer dat je soms op de radio hoort maar waarvan je de uitvoeder niet kent. Mij heeft het nummer nooit kunnen bekoren door de te pretentieuze zang, verder is het mij ook te slaapverwekkend. Echte emoties roept het mij niet op.
Cijfer: 4

4836. The Human League - The Lebanon (1984)
Wat meer gitaren dan in hun vorige hits maar niettemin spreekt het mij minder aan. Wel een prima baslijn die het nummer draagt.

4835. 65daysofstatic - Radio Protector (2006)
Dit nummer moet het meer hebben van de bombast dan de sfeer en daar hou ik niet van temeer omdat het melodisch ook niet veel voorstelt, het is teveel datzelfde akkoord herhalen.

4834. Primal Scream - Come Together (1990)
Niet de Beatles-cover wat ik vreesde maar wel elektronische partymuziek. Artistiek moet je er niet veel in zoeken maar de live-sfeer maakt heel wat goed.

4833. TC Matic - O La La La (1981)
TC Matic was de belangrijkste Belgische band in de eerste helft van de jaren '80. Heerlijke riff, erg dansbaar met meezingrefrein, dit geeft je een positieve energie. Dit nummer moest veel hoger staan.

4832. Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
Verdient ook een veel hogere plaats al was het vanwege de enorme invloed op de dance, dit is techno avant la lettre en mede door dat nummer kreeg ik destijds een voorliefde voor elektronische muziek (die later wel bekoelde). Dit steekt geraffineerd in elkaar en die mysterieuze sfeer spreekt mij erg aan.

4831. Wild Beasts - All The King's Men (2009)
Ritmisch doet het mij een beetje denken aan de 70's-glamrock, verder een behoorlijk nummer waarbij de invallende hoge zang het meeste opvalt maar niet echt memorabel.

4830. The Decemberists - The Rake's Song (2009)
Een wat steviger nummer van The Decemberists door de gruizige gitaren maar het heeft wel een sterke melodie die blijft hangen.

4829. The Whispers - And the Beat Goes On (1979)
Ik heb niets tegen goede dance en dit is er een voorbeeld van. Dit heeft een prima baslijn en dito zang, het swingt lekker waarbij de gitaar en synths het nummer afmaken.

4828. Rufus & Chaka Khan - Ain't Nobody (1983)
Chaka Khan heeft zonder twijfel een prima stem, het nummer is iets minder en begon na een tijd te vervelen.

4827. The Beatles - Within You Without You (2006)
Het meest experimentele nummer uit Sgt. Peppers en er zullen vast meer nummers uit dat album in de lijst voorkomen maar wel erg origineel en sfeervol. Vergt evenwel meerdere luisterbeurten.

4826. Joan Armatrading - Love and Affection (1976)
Zij heeft een aangename, aparte en zwoele stem die in functie staat van het liedje met sfeer en toenemende spanning. Toch wel een ondergewaardeerde zangeres.

4850-4826. Geen enorme pieken, maar over het geheel een rijtje met een hoop leuke tot zeer leuke nummers.

1. Jimmy Page & Robert Plant - Gallow's Pole
Ook een beetje op 1 omdat het een grote verrassing was. Want bij Led Zeppelin denk ik altijd 'mwah, het gaat, maar ik zet het nooit uit mezelf op'. En bij Page & Plant anno 1994 denk ik dus: 'laat ik daar maar helemaal niet aan beginnen'. Maar dit klinkt voor mij een stuk intenser dan de meeste Led Zep-nummers die ik ken. Ik zou het eerder ergens tussen Meat Puppets en 16 Horsepower plaatsen dan in het oeuvre van een classic rockband.

2. The Human League - The Lebanon
Alweer een band waar ik normaal niet zo'n klik mee heb, maar vooral de eerste minuut van The Lebanon, met achtereenvolgens het stuiterintro, de U2-gitaren en de theatrale duetzang, is overdonderend.

3. Giorgio Moroder - From Here to Eternity
De oerklassieker van de Italo-disco, denk ik zo. En dat is toch al een legendarisch genre . De nieuwe Daft Punk is voor mij niet voor niets de plaat van het jaar, want ook hier wakkerde het de interesse voor de ouwe Italiaanse dansklassiekers flink aan. Synthesizers, je kunt er nooit genoeg van hebben.

4. Hot Chip - Over and Over
We blijven even in de dansbare hoek. Een nummer waar ik eigenlijk weinig over te vertellen heb. Na vijf luisterbeurten heb ik er gek genoeg eigenlijk niets van onthouden, behalve dat ik het elke keer erg lekker vond klinken.

5. TC Matic - O La La La
Toch maar een plekje in de top 5 voor deze Belgische trots. Hoewel ik in de categorie Aas der Belpop-culthits een lichte voorkeur heb voor Lena, mag deze er zeker ook wezen.

En dan pasten The La's (altijd leuk!), The Decemberists (hebben wel vrij veel betere trouwens), en Cults (lekker popnummertje, kende ik nog niet!) er niet meer in... Aan een flop 3 heb ik eigenlijk niet zo'n behoefte (meer), want echt slechte nummers staan er eigenlijk nauwelijks in. Hoogstens wat dingen waar ik zo weinig kaas van gegeten heb dat ik er ook niets zinnigs over kan melden.

De nummers 4.825 - 4.801:

4825. GZA/Genius - I Gotcha' Back (1994)
4824. Faith No More - From Out of Nowhere (1990)
4823. VNV Nation - Standing (2000)
4822. Sister Sledge - He's the Greatest Dancer (1978)
4821. Muse - Unintended (2000)
4820. Blackfield - Hello (2003)
4819. David Bowie - Boys Keep Swinging (1979)
4818. Makaveli - Hail Mary (1997)
4817. Ladytron - Playgirl (2000)
4816. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
4815. The Capitols - Cool Jerk (1966)
4814. The Radio Dept. - The Worst Taste in Music (2006)
4813. Iron & Wine - Boy With a Coin (2007)
4812. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972)
4811. Joey Beltram - Energy Flash (1990)
4810. Gonn - Blackout of Gretely (1966)
4809. Blues Image - Ridie Captain Ride (1970)
4808. The Divine Comedy - Generation Sex (1998)
4807. Casco - Cybernetic Love (1983)
4806. The Crows - Gee (1955)
4805. Girls at Our Best - Getting Nowhere Fast (1980)
4804. The Jesus and Mary Chain - Far Gone and Out (1992)
4803. Faith No More - Last Cup of Sorrow (1997)
4802. Red Hot Chili Peppers - Scar Tissue (1999)
4801. Bruce Springsteen - Brilliant Disguise (1987)

4825. GZA/Genius - I Gotcha' Back (1994)
Een rapnummer dat wat monotoon doordreint, na een tijd begon het mij te vervelen al zorgen de arrangementen voor een wat duistere sfeer.
Cijfer: 5

4824. Faith No More - From Out of Nowhere (1990)
Stevig, energiek rocknummer met wat gekte waarbij de zang wat over de top is maar het past uiteindelijk goed hierin.

4823. VNV Nation - Standing (2000)
Een saai nummer dat een flauw aftreksel is van de synthipop begin jaren '80, het dendert te monotoon voorbij en er lijkt geen einde aan te komen.

4822. Sister Sledge - He's the Greatest Dancer (1978)
Een disco-project van de heren Bernard Edwards en Nile Rodgers maar het klinkt nu nog steeds best aangenaam en smaakvol met fijne gitaar. Alleen wordt het te lang uitgerokken.

4821. Muse - Unintended (2000)
Geen bombast maar een akoestische vrij ingetogen en fraaie ballad. Van de hijgerige zang van Matthew Bellamy moet je houden maar het nummer zingt hij prachtig in.

4820. Blackfield - Hello (2003)
Een wat standaard ballad maar melodisch en tekstueel behoorlijk. Misschien een tikkeltje overgeproduceerd maar fraaie gitaarsolo.

4819. David Bowie - Boys Keep Swinging (1979)
David Bowie komen wij hier al voor de derde keer tegen, dat belooft wat. Een eigenzinnig en inderdaad swingend nummer met prima baslijn.

4818. Makaveli - Hail Mary (1997)
Een hiphopliefhebber zal ik nooit worden en dit verveelde mij ook na een tijd waarbij vooral de tekst opvalt maar die belletjes vind ik wel een goede vondst en verhogen de dope-sfeer.
Cijfer: 5,5

4817. Ladytron - Playgirl (2000)
Een vrij aanstekelijk elektronisch met lieftallige maar ook wat monotone zang dat tenslotte past in dit nummer, het heeft ook een wat mysterieuze sfeer.

4816. D'Angelo - Brown Sugar (1995)
Zwoel en relaxt hiphopnummer met weer een dope-sfeer maar de raps zijn wat meer soulvol en liggen mij daardoor wel beter. Toch slaat ook hier de verveling na een tijd toe.

4815. The Capitols - Cool Jerk (1966)
De oude soul hoor ik toch liever, dit swingt meer en draait rond een geweldige baslijn en piano.

4814. The Radio Dept. - The Worst Taste in Music (2006)
Een elektronisch nummer van een Zweedse band, dromerig en melancholiek en zo wil ik ze graag horen. Misschien wat monotone zang maar het luistert lekker weg.

4813. Iron & Wine - Boy With a Coin (2007)
Eén van de interessantste artiesten van de alternatieve singer-songwriters. Eigenzinnig, licht psychedelisch nummer met aangename fluisterzang en melodisch staat het ook als een huis.

I Gotcha Back is inderdaad wel zo'n beetje het minste nummer van het verder uitstekende Liquid Swords. Hopelijk passeren ook nog de betere nummers van dat album, zoals het titelnummer en Cold World. En Shadowboxin'!

Ministry, Moroder, Casco en Joey Beltram. Daar komen mijn eerste 10en.

herman schreef:
Ministry, Moroder, Casco en Joey Beltram. Daar komen mijn eerste 10en.

Je gaf tot nu toe steeds cijfers tussen de 1 en de 5, dus het zal mij benieuwen .

Gast
geplaatst: vandaag om 11:35 uur

geplaatst: vandaag om 11:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.