MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nieuw in De Afrekening 2014 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
2MY
Als anti-doot voor de ellende die té dikwijls de hitparade in geraakt is er al jarenlang de Afrekening op Studio Brussel - samengesteld uit de luisteraars van deze populair-alternatieve radiozender. Deze lijst heeft ook eveneens zo z'n minpunten - het blijft een soort van poppoll - maar globaal gezien vind ik alvast toch procentueel meer voldoening in deze lijst dan in bv de Top 40.

Voila, ziedaar de verplichte inleiding van een nieuwe jaargang van dit fijne topic over 'de mooiste lijst van de hele wereld'.

De top 10 van de laatste Afrekening van 2013 zag er zo uit:

1 2 queens of the stone age if I had a tail
2 3 gabriel rios gold
3 5 the national I need my girl
4 4 arcade fire afterlife
5 1 arctic monkeys arabella
6 7 editors honesty
7 10 flip kowlier directeur
8 9 stromae tous les memes
9 6 pearl jam sirens
10 14 selah sue direction

Week 1 zodadelijk - en al direct met vertraging - maar dat lag aan stubru.be, laat ons maar zeggen.

2MY
WEEK 1 - 4 januari 2014

verdwenen uit de lijst:

30 metallica - nothing else matters (live OST Through the never)
22 franz ferdinand - evil eye
23 rhinos are people too - vagabond
21 chvrches - the mother we share
17 mintzkov - word of mouth

NIEUW BINNENGEKOMEN:

27 altrego - lucky 13 *** YouTube - Altrego - Lucky 13 (lyric video)
21 broken bells - holding on for life *** YouTube - Broken Bells - Holding On for Life
20 muse - starlight (live at Rome olympic stadium) *** YouTube - Starlight - Live At Rome Olympic Stadium
18 u2 - ordinary love *** YouTube - U2 - Ordinary Love (From Mandela OST) Lyric Video
9 marble sounds - leave a light on *** YouTube - Marble Sounds - Leave A Light On

... en laten we maar meteen de 'bonus-video' vanonder het stof halen, want eigenlijk is dat toch ook wel altijd een leuke extra.
U2 doet nogal graag aan remixen. Soms zijn die goed, soms zijn ze dat niet.
Bonusvideo van deze week: de remix van Ordinary Love!

2MY schreef:
Week 1 zodadelijk - en al direct met vertraging - maar dat lag aan stubru.be, laat ons maar zeggen.
Of aan mij, want ik wilde wel een topic openen maar twijfelde omdat ik vreesde dat er te weinig animo voor zou zijn. Maar gelukkig hebben we jou nog.

2MY
JoaMuse schreef:
twijfelde omdat ik vreesde dat er te weinig animo voor zou zijn.

Ik ben alvast opnieuw paraat

En misschien hebben arcade monkeys en LucM er ook wel weer zin in... evenals de stápels nieuwe gegadigden die zich ongetwijfeld aan dit topic zullen vervoegen

Ik ben van plan om ook weer mee te doen

2MY
Week 1

27 altrego - lucky 13
Ik heb het wel voor wat tegendraadse muziek. Nummers die nét buiten de lijntjes kleuren - niet te veel, want daar word ik dan weer zenuwachtig van - maar toch niet te 'bedacht' klinken. Deze Lucky 13 slaagt daar wondermooi in: de beat intrigeert me onmiddellijk, het daaropvolgend nummer houdt mijn aandacht er perfect bij en vindt een knappe balans tussen gitaar en computer. Mooi begin van ongetwijfeld een schitterend Afrekening-jaar!

cijfer: 8

21 broken bells - holding on for life

Dit heb ik ondertussen al zo dikwijls op de radio gehoord - en ik heb die enkel onderweg naar m'n werk (5 minuten rijden!) aanstaan - dat ik al was gaan denken dat het een BeeGees-hit van lang geleden was. Het refrein althans. De rest leek me iets van U2 te zijn. Blijft een geweldig nummer, alleen het bruggetje - of hoe heet het verbindingsstuk dat enigszins uit de toon valt - had niet echt gehoeven voor mij. Het zal ze worst wezen vrees ik.

cijfer: 8

20 muse - starlight (live at Rome olympic stadium)

Ook geen onbekende - het nummer zit ondertussen al in het tweede leerjaar - en staat origineel op een cd dat vermoedelijk minstens 3/4 van het reguliere publiek van dit topic in de kast heeft staan. Of ingekaderd boven de open haard. Zo ook bij mij. De kast dan. Tof album. uitstekend nummer. Live of niet.

Cijfer: 8

18 u2 - ordinary love

Ik vermoed dat het vroeger met The Beatles en The Stones ook zo is geweest. En daarna met Clouseau en De Kreuners. Over de eersten heb ik niet echt een duidelijk oordeel, maar bij de anderen was ik voor de Kreuners, Clouseau was voor de meisjes. En daarna - R.E.M. vs U2 - koos ik het R.E.M.-kamp. U2 was voor het gepeupel dat enkel gladde liedjes lustte en geen écht goeie nummers begrepen. Geen idee of die kampen er echt waren, maar zo voelde het alvast aan, als eenzame REM-fan tussen een stapel zwartfrakken en Bono-adepten in het jeugdhuis. Enfin. Zowel De Kreuners als REM bestaan niet meer. Maar het ging over Ordinary Love dus. Niet slecht. Standaard U2. Zodadelijk nog maar eens Orange Crush opzetten.

Cijfer: 6,8

9 marble sounds - leave a light on

Ook geen onbekende - blijkbaar wordt er tussen 8:30u en 8:35u (en 's avonds rond 19u) redelijk wat dezelfde nummers op deze zender gespeeld. Het doet me altijd wat denken aan dat nummer van Damien Rice, maar daar krijg ik - in tegenstelling tot deze Leave A Light On - nog steeds kippenvel van. 'Huisvrouwenpop' is dat bewuste nummer ooit op deze site genoemd - het gaat over 9 Crimes, moest dat niet helemaal duidelijk zijn - maar zulke meningen dwalen uiteraard. Huisvrouwen luisteren naar U2.

Cijfer: 7

...oh ja, en dan nog de bonusvideo. Als ik toch niet zo veel heb met U2, waarom dan nóg een remix van hetzelfde nummer? U2 is als een piepklein gaatje in een kies onderin rechts. Af en toe móet je wat koude lucht inzuigen om te testen of dat gaatje er nog zit. Zo erg bijzonder is die remix helemaal niet. De drums zijn gewoon vervangen door een geprogrammeerde computerbeat. Of mis ik iets essentieels?

En dan nu YouTube - R.E.M. - Orange Crush (Video)

Week 1 van 2014.

9. Marble Sounds - Leave A Light On
Een vrij zoetsappig duet dat je niet gauw in de Afrekening zou verwachten. Charmant maar ook wat te simpel en weinig opzienbarend. Een ballad kan altijd voor mij maar dan liever met wat meer spanning of melancholie.
Cijfer: 5

18. U2 - Ordinary Love (From Mandela OST)
Typisch U2 door de karakteristieke zang en gitaar, degelijk maar ook wat voorspelbaar. U2 en R.E.M. waren beiden topbands in de jaren '80 en '90 maar dit nummer moet het afleggen tegen de vele U2-klassiekers in hun glorierijk verleden.

20. Muse - Starlight (Live At Rome Olympic Stadium)
Ook Muse heeft zijn beste tijd gehad maar dit nummer vind ik één van hun betere (te vinden op Black Holes & Revelations) en Muse klinkt hier gedreven al moet je - toegegeven - van de zang van Matthew Bellamy houden.

21. Broken Bells - Holding On for Life
In deze band had ik mij nog niet verdiept maar afgaande op deze single moet ik hun album dat eind deze maand uitkomt eens beluisteren. Heerlijke song met prachtige melodie en vocalen en passende begeleiding, het doet mij ook wat denken aan Bee Gees eind jaren '70 en dat is zeker geen slechte referentie.
Cijfer: 9

29. Altrego - Lucky 13
Ik heb ook liever een nummer dat wat buiten de lijntjes kleurt al hecht ik het meeste belang aan de melodie en sfeer of emotie. Maar dit nummer is melodieus en vrij eigenzinnig waarbij de gitaar en elektronica elkaar goed aanvullen.

Week 1 van 2014.

9. Marble Sounds - Leave A Light On
Nummer dat het goed deed tijdens Music for Life. Paste ook erg goed bij de kerstsfeer. Het is misschien een simpel nummer en een tikje melig, maar het is vooral gewoon een mooi nummer.

18. U2 - Ordinary Love (From Mandela OST)
Prima single van U2. Geen nieuwe klassieker, maar toch. Niet het makkelijkste nummer om te zingen, maar Bono doet het goed. De piano doet me wat denken aan We Used to Wait van Arcade Fire.
Cijfer: 7,5

20. Muse - Starlight (Live At Rome Olympic Stadium)
Muse ! Live ! 10 op 10 ! Hoewel, ik hoor liever de studioversie en ook de versie op H.A.A.R.P. vind ik iets beter. De sfeer in het stadion komt wel goed over. Ik ga het op 9,5 houden, ja ja we zijn streng dit jaar !
Cijfer: 9,5

21. Broken Bells - Holding On for Life
Broken Bells, van waar ken ik die naam ? Ah ja, ik heb daarstraks naar de playlist van De Witte Trui geluisterd waar ze met een (ander) nummer meedoen. Vandaar dus. Dit nummer is zeer degelijk, en door de hoge (samen)zang op bepaalde momenten is de vergelijking met de Bee Gees inderdaad rap gemaakt.
Cijfer: 6,5

29. Altrego - Lucky 13
Een tikje experimenteel en eigenzinnig, maar ook wel toegankelijk. Ja, dan kan je een hit scoren op Studio Brussel natuurlijk. Ik ben nog geen fan, maar dit is toch al beter dan het vorige nummer van Altrego in De Afrekening.

2MY
WEEK 2 - 11 JANUARI 2014

Verdwenen uit de lijst:

30 hooverphonic amalfi
29 psycho 44 dance mthrfckr dance
25 placebo loud like love
24 kings of leon beautiful war
23 compact disk dummies what you want

NIEUW IN DE AFREKENING:

17 x daft punk instant crush *** YouTube - Daft Punk - Instant Crush ft. Julian Casablancas

22 x franz ferdinand bullet *** YouTube - Franz Ferdinand - Bullet (Official Video)

25 x miles kane better than that *** YouTube - Miles Kane - Better Than That

28 x rhinos are people too vagabond *** YouTube - Rhinos Are People Too - Vagabond (OFFICIAL VIDEO)

30 x customs hole in the market *** YouTube - CUSTOMS Hole In The Market

2MY
WEEK 2

17. daft punk - instant crush

Daft Punk glijdt steeds meer weg van de hardere koude electro die ik gewend was van hun eerste twee albums. Dit ademt meer 'Air' (onbewuste zinsconstructie) en doet me qua instrumentatie af en toe aan Every Breath You Take denken. Geen slecht nummer, maar lijkt me geen klassieker te worden, daarvoor mist het een echt sterk moment.

Cijfer: 6

22. franz ferdinand - bullet

Recht-voor-de-raapse flauwekulloze partysong die ik wel kan apprecieren. Mooie samenzang trouwens.

Cijfer: 7,8

25. miles kane - better than that

Zulke retro-rock'n'roll vind ik maar zelden interessant. Wat juist het verschil maakt tussen het vorige nummer en dit kan ik niet onmiddellijk uitleggen, laten we het maar op iets gevoelsmatig houden. En dat gevoelsmatige zegt ook dat ik dit - ondanks net geen 3 minuten - te lang vind doorgaan.

Cijfer: 5,8

28. rhinos are people too - vagabond

Middelmatig nummer met dito stemmen. Niet dat ik het allemaal beter zou kunnen, maar ik heb dan weer andere kwaliteiten.

Cijfer: 5,8

30. customs - hole in the market

De disco-groove is weer hip in rockland. De meervoudige stemmen zijn in dit nummer dan weer wel geslaagd.

Week 2.

17. Daft Punk - Instant Crush
Meer electro dan dance, het doet mij denken aan Kraftwerk in de jaren '70 totdat halverwege ineens een gitaar bij te pas komt. Melodie spreekt mij wel aan.

22. Franz Ferdinand - Bullet
Pretentieloze, frisse en aanstekelijke rock'n roll met meervoudige zang in het refrein, het zou in de jaren '60 een hit kunnen worden. Toch eens hun laatste album beluisteren.

25. Miles Kane - Better Than That
Dit klinkt nog meer sixties en daar heb ik hoegenaamd niets op tegen al vind ik in dit geval het refrein iets minder. Toch wel een vitale en krachtige rocksong.

28. Rhinos are People Too - Vagabond
Dit doet mij dan weer denken aan de new wave van de vroege jaren '80 door de productie en duister randje. Sterke melodie en baslijn, de vocalen zijn ietsje minder.

30. Customs - Hole in the Market
Tegenwoordig is alle rock retro want ik hoor hier dan weer iets in Talking Heads eind jaren '70. Het meerstemmige refrein blijft wel hangen.

Week 2.

17. Daft Punk - Instant Crush ft. Julian Casablancas
Dit nummer deed me meteen aan The Strokes denken. Vrij logisch, aangezien het ingezongen blijkt te zijn door de zanger van The Strokes. De hoge zang van Casablancas klinkt hier wel goed, terwijl die op recente Strokes-nummers soms wat misplaatst lijkt.

Kort en energiek nummer, net als hun vorige hit Evil Eye. Die was wel stukken beter. Maar goed, Franz Ferdinand klinkt nog steeds erg levendig, best straf voor een Oostenrijkse hertog die al bijna een eeuw dood is.

Pittig nummertje, maar de niet zo heel erg aangename stem van Miles Kane weet het nummer niet naar een hoger niveau te tillen.
Cijfer: 5,5

Bij deze hebben alle finalisten van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel De Afrekening gehaald. Ze hebben een zanger en zangeres, goed voor de afwisseling. Ik ben nog niet overdonderd, maar er zit potentieel in.
Hé, dit nummer hebben we al eens gehad (november 2013, week 45). En ik geef net als vorig jaar 6,5, consequent ben ik wel !

Deze Belgische post-punkers hebben een abonnement op De Afrekening. Goed ritme en catchy refrein, klinkt best leuk allemaal.

LucM schreef:
Week 45.

29. Rhinos Are People Too - Vagabond
(...) Kan misschien nog groeien.

Dat kan inderdaad, LucM.
LucM schreef:
Week 2.
(...)

Groeiplaatje

2MY
Even twee weken combineren zodat we helemaal up to date zijn...

Nieuw in de Afrekening Week 3 - 18 januari 2014

Verdwenen uit de lijst:

29 lady linn - regret
28 rhinos are people too - vagabond (niet echt zo'n spectaculaire re-entry geweest dus)
23 goose - falling
21 selah sue - direction

NIEUW:

28 x intergalactic lovers - Islands
24 x balthazar - Leipzig
22 x blaudzun - Promises of No Man's Land
12 x admiral freebee - Nothing Else to Do

En laten we van U2 dan maar ineens de bonusvideo-artiest van januari maken
De mannen stijgen naar nummer 4 met Ordinary Love, en Daft Punk komt sterk stijgend de top 10 binnen met Instant Crush. En omdat het nog altijd zoiets rond nieuwjaarsdag is, is de bonus-video van deze week een compleet overbodige mash-up van een nummer van U2 met een nummer van Daft Punk! Hoera!

Nieuw in de Afrekening Week 4 - 25 januari 2014

Verdwenen uit de lijst:

30 stromae - tous les memes
29 altrego - lucky 13
26 the sore losers - girl's gonna break it
20 pearl jam - sirens

NIEUW WEEK 4:

28 x the Subs - Concorde
25 x Flip Kowlier - Detox Danny (geen link voor gevonden...)
19 x Bastille - Things We Lost in the Fire
13 x Bruce Springsteen - High Hopes

En omdat we met Bruce Springsteen op 13 en U2 op 3 een stelletje ouwe rockers in de Afrekening hebben staan, is de bonusvideo een samenspel van dezen!

2MY
WEEK 3

28. Intergalactic Lovers - Islands

Vrolijke hippie-huppelpop, ik zie de zangeres zo in een witte jurk door een groene weide met paardenbloemen rondhuppelen. Blootvoets. Met een tiara op het geblondhaarde engelachtig-bleke hoofd. Geen idee hoe ze er werkelijk uitziet, maar dat beeld wil ik nog even vasthouden zo . Leuk nummer voor vroeg op de ochtend.

24. Balthazar - Leipzig

De schaarse nummers die ik ken van Balthazar vind ik wel sympathiek. Op de één of andere manier slagen ze er in om boven het gemiddelde gitaarbandje te ontstijgen. Misschien omdat ze meer instrumenten gebruiken dan dat gemiddelde gitaarbandje?

22. Blaudzun - Promises of No Man's Land

Zeer sterk nummer! Deed me wel denken aan vanalles anders zonder exact te weten wát juist - op YouTube wordt Arcade Fire genoemd, dat zou idd best wel eens kunnen - maar na een paar luisterbeurten krijgt het ruim voldoende eigen identiteit. Om maar te zeggen dat ik het een goed nummer vind.

Cijfer: 8,5

12. Admiral Freebee - Nothing Else to Do

De zanglijn vind ik ongelooflijk stom. Mag ik dat zeggen? De tekst van het refrein lijkt uit de pen van een 8-jarige te komen - en misschien is het wel de bedoeling om de banaliteit van de beschreven verliefdheid te vatten (zie ook het ge-shalalala) - maar dit klinkt af en toe té onnozel. De instrumenten daarentegen zijn dan weer geweldig, erg warm en gevarieerd, echt een klein avontuur onder de koptelefoon. En het valt me nu pas op hoe zeer de stem van de Admiraal op die van de heer Jagger lijkt...

2MY
WEEK 4

28. The Subs - Concorde

Over the Subs ben ik er nog niet helemaal uit wat ik er juist van moet vinden. Over deze track ben ik in elk geval wél te spreken. De rijke electro gecombineerd met de diepe Franse stem van "French actor and international icon Jean-Pierre Castaldi" (ik ga hem straks toch even moeten googlen) werkt wonderwel. Het had nog iets duisterder gemogen, maar dat is misschien meer voor een clubmix ofzo.

Cijfer: 7,7

25. Flip Kowlier - Detox Danny

Geen link voor gevonden en ik ken het nummer niet (te laat opgestaan om de Afrekening live te volgen). Zijn 'Directeur' vond ik in elk geval geweldig. Dus de verwachtingen zijn behoorlijk hooggespannen.

Cijfer: --

19. Bastille - Things We Lost in the Fire

Het doet me wat denken aan 'dat nummer' van Gotye, en dat lijkt me de schuld van dat piano-gepling. Degelijke stadion-pop - zie ook het ge-ooohooohoooh.

13. Bruce Springsteen - High Hopes

De rauwe rock en gitaarpop maken hier plaats voor wereldmuziekachtige gospelpretpop met de stem van Bruce Springsteen eroverheen. De heer Springsteen verlaat zijn hokje en lijkt zijn het vrouwelijke deel onder zijn fans wat te willen uitbreiden. Het swingt wat af. Verrassend nummer.

Cijfer: 7,3

Week 3:

Intergalactic Lovers heeft al betere songs gemaakt. Dit is vrij gewoontjes, al heeft het een zekere catchiness. De stem van Lara Chedraoui tilt het nummer boven de middelmaat uit.

24. Balthazar - Leipzig
Het jeugdige, spontane is er (helaas) wat af bij Balthazar. Die rustige, serieuzere kant van Balthazar bevalt me eigenlijk niet zo. Al heeft dit nummer dan weer wel een bepaald sfeertje dat me boeit. Misschien duurt het even voor ik dit nummer doorgrond heb.

Vergelijkingen met Arcade Fire worden vaak gemaakt, maar door z'n unieke stem heeft Blaudzun wel een eigen, herkenbare sound. En een herkenbaar uiterlijk heeft ie ook al. Wie weet kan Blaudzun het nog ver schoppen.

Een mondharmonica in De Afrekening, moet kunnen. Maar ondanks de bijzondere instrumentatie ben ik het nummer al redelijk beu gehoord.

Week 3:

Prima en avontuurlijke instrumentatie met leuke mondharmonica maar de tekst is vrij banaal, ik heb beter van Admiral Freebee gehoord.

Zopas beluisterd in de top-40-topic en dus hoef ik mij enkel te herhalen. Sterke melodie, met passie gezongen en met sfeer en dramatiek, dit is een nummer voor de eeuwigheid.

24. Balthazar - Leipzig
Vrij donker nummer vooral door de arrangementen en de zang, vrij eigenzinnig maar niettemin toegankelijk genoeg al moet je het vaker beluisteren eer de klik er echt komt.

Fris en vrij aanstekelijk nummer met sterke baslijn maar het is vooral de aangenaam lieflijke zang die eruit springt.

Week 1:

27. Altrego - Lucky 13
Ik had niet gedacht ooit nog een nummer van Jasper Erkens te horen dat nog enigszins de moeite waard is. Love is Flawless was waarschijnlijk het zwakste Afrekeningnummer van het afgelopen jaar, om van zijn soloplaat van enkele jaren geleden nog maar te zwijgen. Maar dit is echt dik in orde al had het van mijn part nog wat wilder en gekker gemogen.

21. Broken Bells - Holding on for Life
Van Broken Bells ken ik enkel The High Road, een nummer waar ik geen fan van ben. Ook hier word ik niet warm van, het refrein is zelfs behoorlijk vervelend.

20. Muse - Starlight (live at Rome olympic stadium)
De studioversie van Starlight is fantastisch, maar van deze live-versie mis ik de toegevoegde waarde. Het ontbreekt hier aan urgentie. Maar een fantastisch nummer blijft het.

18. U2 - Ordinary Love
U2 moet een van mijn minst favoriete bands zijn. En dit nummer gaat daar geen verandering in brengen. Muziek om bij in te dommelen.
Cijfer: 4,5

9. Marble Sounds - Leave a Light On
Dit heeft een uur geleden de nummer 1 positie bereikt maar vraag me niet waarom. Dat het het goed deed onder de kerstboom kan ik begrijpen maar het heeft veel te weinig om het lijf om mij meer dan een halve luisterbeurt te boeien. Het flauwe melodietje doet me denken aan de kerstliedjes die we in de lagere school zongen (al was kermen bij mij meer van toepassing). Ik vind het kort gezegd een van de saaiste nummers (zoniet het saaiste) van de laatste maanden.

Week 2:

17. Daft Punk - Instant Crush ft. Julian Casablancas
Soft, maar desondanks wel leuk. Het is een nummer dat wel wat in je hoofd blijft hangen, maar of het een blijvertje gaat zijn durf ik te betwijfelen.

Zo goed als hun debuut zal het waarschijnlijk niet meer worden, hun nieuwste album was eerder matig en Bullet hoort niet bij de beste nummers van dat album. Ik hoor hier niks in dat dit nummer op welke manier dan ook gedenkwaardig zou maken.
Cijfer: 5,3

Hmm, ja, speciaal is dit ook niet maar het kan er mee door. Er zit veel energie in, maar het beklijft niet.

28. Rhinos are People Too - Vagabonds
Beetje wazig en mistig, zowel qua zang als qua instrumentatie. En verder heb ik er weinig over te zeggen, een nogal anoniem nummer maar lang niet slecht.

Er was een tijd dat ik grote fan was van Customs, eigenlijk tot ze hun tweede album uitbrachten want die viel vrij zwaar tegen. Deze single doet vermoeden dat hun nieuw album nog matiger zal zijn. Het ene woord dat het allemaal samenvat is: zoutloos.

Week 3:

Ten tijde van hun debuut was ik volledig weg van deze band, ik heb dat album ook in de kast staan. Waarschijnlijk koop ik hun opvolger eveneens want deze nieuwe single kan me wel bekoren. Het laat niet die zeer positieve indruk na die Delay, Shewolf en Howl achterlieten toen ik die voor het eerst hoorde (vooral Howl vind ik nog steeds briljant) maar dit liedje is gewoon dik in orde.

24. Balthazar - Leipzig
Over Balthazar wordt er al eens zeer lovend gedaan. Slecht zijn ze dan ook niet. Maar toch hebben ze voor mij geen enkel topnummer of kunnen ze met geen enkel lied bovengemiddeld raken. Toen ik ze live zag op BKS vond ik ze dan ook middelmatig. En laat dat nu net het adjectief zijn dat mij te binnenschiet telkens als ik naar Leipzig luister. Typische Balthazar sound, en zo speciaal vind ik dat niet.

Heavy Flowers was behoorlijk saai, hij is er precies wat op vooruit gegaan. Degelijke melodie, degelijke zang, degelijke instrumentatie: uitzonderlijk is het nog altijd niet maar het is perfect beluisterbaar. Vergelijkingen met Arcade Fire zijn ergens te begrijpen (niettegenstaande dat hij hun veters nog niet mag strikken).
Cijfer: 7,3

12. Admiral Freebee - Nothing Else To Do
Net als Balthazar een artiest waar ik ondanks grote aandacht door Stubru en andere Vlaamse media nooit een grote fan van ben geweest, al staan er enkele erg goeie songs op zijn debuutalbum. Het melodietje die de ruggengraat van dit nummer vormt vind ik op het irritante af. Niks mis met simpel maar dit werkt voor mij niet. Dit nummer laat mij jammer genoeg koud.
12 x admiral freebee - Nothing Else to Do

Week 4:

The Boss is altijd één van mijn favorieten geweest en de passie en verbetenheid zijn er nog steeds maar ik heb beter van hem gehoord, het klinkt mij wat te doorsnee. De blazers en gospelkoor weten het nummer nog tot een redelijk niveau op te tillen.

Bastille situeert zich in het midden van alternatief/hitparadepop en heeft een herkenbare sound. Hierdoor een beetje voorspelbaar geworden maar een lekker refrein en meezingtekst met wederom leuke koortjes.

25 x Flip Kowlier - Detox Danny
Inmiddels toch een link gevonden al is het maar een korte live-versie en ik ken het nummer nu goed. Behoort beslist tot de betere Nederlandstalige hiphop mede door de tekst en de gitaarsolo is een sterke toevoeging.

28. The Subs - Concorde
Elektronische dance, niet meteen mijn ding wegens te kil en gebrek aan emotie maar in zijn genre nog te doen. Lijkt wel alsof het uit de jaren '80 afkomstig is.

WEEK 4

28. The Subs - Concorde
Dancenummer waarin een diepe, Franse stem te horen is: ik dacht even dat het Daan was. The Subs hebben wel een paar leuke plaatjes, maar deze vind ik niet zo leuk.

Ik zou het niet echt hiphop noemen, maar gewoon een popnummer in het dialect. Fijn plaatje, zonder meer.

De zanger is niet meteen een toptalent, maar dit nummer heeft een soort onweerstaanbare catchiness (in the fire fire fire !). Na Pompeii hun beste nummer.

Hmm, het uitstekende We Take Care of Our Own en het meer dan behoorlijke Death to my Hometown van Springsteens vorige album haalden De Afrekening niet, maar dit middelmatige nummer scoort erg goed. Vreemd.

Week 5.

19. Pearl Jam - Getaway
Na het prachtige Sirens gaat Pearl Jam er weer stevig tegenaan. Krachtig en toch melodieus met een charismatische frontman, daar kunnen veel huidige rockbands een punt aan zuigen.

21. Elbow - New York Morning
Elbow kan ik ook zelden op een zwak nummer betrappen. Klinkt wat mysterieus met toenemende spanning naar een climax groeiende met sublieme arrangementen en koortjes.

23. Depeche Mode - Goodbye
Zowat de enige synthipopband uit de jaren '80 die er nog steeds staat. Lijkt beter geschikt als albumtrack, heeft een sombere, lome en ook een dreigende sfeer, bij momenten zelfs wat akelige sfeer waarbij de gitaar het meest blijft hangen.

28. Lady Linn - The Beat
Lady Linn gaat hier de synthipoptoer op en dat is geen slechte zet aangezien elektronische muziek momenteel in is. Vlot nummertje met zwoele synthesizerklanken maar het refrein is mij wat eentonig.

29. Coely - My Tomorrow
R&B/hiphop komt vrij zelden voor in de afrekening en het is ook niet meteen mijn favorieten genre maar daarin is dat best te doen al was het dankzij de blazers die het nummer inkleuren. De zang is ook niet slecht maar een tikkeltje vlak.

2MY
... maar nog eerst even dit:

Week 4

Wat een teleurstelling... bij zijn vorige - Directeur - maakt mijn hart nog telkens een klein sprongetje als ik het voorbij hoor komen op StuBru, maar deze is echt te flauw. Het lijkt of Flip een carnavalesk nummer wil doen terwijl hij krampachtig zijn 'cool' probeert te houden, en dus niet voluit durft gaan. Weinig variatie, en van zijn geshalala geloof ik geen snars.

Week 5.

19. Pearl Jam - Getaway

Had ik niet gezien dat het iets van Pearl Jam ging worden, dan had ik Walter Grootaers' stem verwacht na de intro. Ik ben fan van het meeste van De Kreuners, dus ik bedoel hier niks verkeerds mee. Wat ik daarentegen wél bedoel is mij ook niet helemaal duidelijk.

Deze mannen zijn flink op weg om mijn favoriete lichaamsdeel te worden.

Cijfer: 9

De geluidseffectjes die ad random over deze blues worden gestrooid werken niet altijd. Soms lijken we zelfs wat uit het ritme. En daar kan ik me dan toch af en toe aan storen (zie ook 'Money (that's what I want)' en De Kabouterdans om de twee die me eerst te binnen schieten te vermelden). Waarschijnlijk zal dat storende wel wegebben en hou je een redelijk Depeche Mode-nummer over.

28. Lady Linn - The Beat

De live-versie, want de link van LucM was privé gemaakt blijkbaar. Ah, flashback naar Pitti Polak! Maar die bleken achteraf toch ook iets minder bijzonder dan ik als jong knulletje vond. Halverwege zit ik te snakken naar het geluid dat de titel zou verantwoorden, maar helaas. Beetje zoutloos en weinig spannend. Het refrein wordt naar het einde toe zelfs irritant.

29. Coely - My Tomorrow

Wat actie, dat komt mooi op tijd. Zulke deuntjes geven me een lente-gevoel. Ik krijg bijna zin om de garage op te gaan ruimen.
Bijna.

Week 5.

19. Pearl Jam - Getaway
Krachtig rocknummer met een hoog tempo. Behoorlijke song, maar meer ga ik er ook niet van maken.

Heel mooi nummer van Elbow alweer. De stem van Guy Garvey voelt vertrouwd aan en werkt dan ook erg rustgevend. Gaandeweg bloeit het lied open, waarna Garvey het nummer rustig afsluit. De fijne instrumentatie maakt dat het plaatje klopt.

Niet echt singlemateriaal dit. Het nummer sleept zich omgeven door allerlei geluidseffecten naar het einde, dat na meer dan vijf minuten bereikt wordt. Ja goodbye en volgende keer beter.

28. Lady Linn - The Beat
Lady Linn laat de jazz achter zich en gaat de electropoptoer op. Oh, en haar Magnificent Seven zijn in dat proces ook ergens overboord gekieperd blijkbaar. Dit nummer is wel goed gezongen en heeft een leuk refreintje en zo, maar is toch niet echt iets opzienbarends.

29. Coely - My Tomorrow
Coely is de meest beloftevolle R&B/hiphop-artieste van België. Komt dat omdat ze een uitzonderlijk talent is of is ze eerder koning eenoog in het land der blinden ? Eerder het tweede denk ik. Niettemin kan ze een flink stukje rappen en heeft ze leuke nummers.

28. The Subs - Concorde
Bij het horen of zien van de naam The Subs moet ik altijd terug denken aan dat gruwelijk kutnummer genaamd The Pope of Dope. 4 jaar geleden is het alweer en The Pope of Dope was mateloos populair, iedereen van de klas vond het fantastisch maar ik had er de pest aan, nee, Vampire Weekend, dat was pas muziek. Concorde bevalt me ook niet, ik ben blij als het afgelopen is, het zal nooit wat worden tussen mij en The Subs.
Cijfer: 4

Een groot fan ben ik niet maar toch laat Flip al meer dan 10 jaar vrij constant fijne liedjes op ons los. Detox Danny is niets wereldschokkends maar het heeft een zeer prettige melodie die blijft hangen.

Klinkt nogal leeg, al kan ik perfect begrijpen waarom Bastille zo populair is. Je kan netjes meezingen maar het raakt me helemaal niet. Ik vraag me af of we binnen 3 jaar nog weten wie of wat Bastille nu ook al weer was.

Born To Run is een van mijn favoriete nummers aller tijden, verder heeft Bruce vooral nummers die me net niet raken. En daar mag High Hopes zich bij gaan voegen. De melodieën en deuntjes zijn in geen geval beklijvend. Moest dit door iemand anders dan Springsteen gemaakt zijn had geen kat hier wakker van gelegen, al is het ook geen slecht nummer. Een oor in, ander oor uit.

29. Coely - My Tommorow
Toen ik haar zag afgelopen zomer op Boomtown heb ik het na de helft van de set voor bekeken gehouden. Niettemin is deze studioversie best genietbaar en vind ik hem leuker dan Ain't Chasing Pavements.

28. Lady Linn - The Beat
Ze wordt al jaren veel gedraaid op stubru maar mij heeft ze nooit geïnteresseerd. Behoorlijk nietszeggend nummer weer. Saaie strofes worden afgewisseld met een nog saaier refrein. Na een minuut is mijn aandacht al weg en blijft het nog een tijdje voortduren.
Cijfer: 4

Wat moet ik hier in godsnaam over zeggen? Er is niks dat me in positieve of negatieve manier opvalt.

One Day Like This blijft een meesterlijk nummer, de rest van Elbow is in mijn oren gewoonweg saai. In New York Morning dramt Garvey een beetje zoutloos door, het nummer mist overtuiging en pit. Jammer.

19. Pearl Jam - Getaway
Sirens bleek na een luisterbeurt of 10 echt wel een zeer goed nummer te zijn na het erg povere Mind Your Manners. Getaway zit er een beetje tussenin. Lekker snedig en levendig maar na 3 keer heb je het ook weer gehoord. Toch een ruime voldoende.

Top 10 van de eerste 5 weken:

1. Muse - Starlight (Live at Rome Olympic Stadium) 8,375
2. Blaudzun - Promises of No Man's Land 7,825
3. Elbow - New York Morning 7,625
4. Altrego - Lucky 13 7,5
5. Intergalactic Lovers - Islands 7,25
5. Pearl Jam - Getaway 7,25
7. Broken Bells - Holding on For Life 7,125
8. Daft Punk - Instant Crush 7
9. Franz Ferdinand - Bullet 6,9
10. Bastille - Things We Lost in the Fire 6,875

Gast
geplaatst: vandaag om 10:24 uur

geplaatst: vandaag om 10:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.