MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nieuw in De Afrekening 2014 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
Week 38.

24. U2 - The Miracle (of Joey Ramone)
Best oké dit nummer. Veel meer heb ik er niet over te zeggen.
Cijfer: 6,5
LucM schreef:
Dit moet hun slechtste single tot nu toe zijn als wij het duet met Mary J. Blige buiten beschouwing laten.
Hmm, ik vind dat duet net een van hun beste, en beter dan het ook mooie maar wat suffe origineel. Mary J Blige zorgt tenminste voor wat power.

26. Coldplay - True Love
Van de ene megaband naar de andere. Coldplay was vroeger m'n favoriete groep, maar interesseert me nu minder en minder en haalt de top 10 van mijn favoriete artiesten niet eens meer. True Love is weer een nummer dat me weinig doet, al heeft het wel een voor Coldplay atypische begeleiding.
Cijfer: 6

28. The Kooks - Bad Habit
En "oh-oh-oh"-koor, klapgeluiden, opzwepende drumslagen... Veel extraatjes die moeten verhullen dat de song op zich maar matig is.
Cijfer: 5

29. Jungle - The Heat
Mja, origineel geluid maar doet me weinig. Die op rolschaatsen dansende mannen in de clip zijn wel leuk, hebben we dat ook weer gezien.
Cijfer: 5,5

Week 39.

25. Triggerfinger - Off The Rack
Triggerfinger heeft in België ondertussen zo'n status bereikt dat elke single van hen wel De Afrekening haalt, ongeacht hoe goed die is. Deze single scoort ook weer goed, hoewel het toch allemaal niet zo geweldig is. In dit nummer gaan ze niet voluit, zelfs het refrein is vrij ingetogen.

26. Angus & Julia Stone - Grizzly Bear
Van deze broer en zus (veronderstel ik toch) ken ik niet zoveel. Ik vind hun muziek meestal ook niet opvallend, al zit er vaak wel een zekere schoonheid en melancholie in. Ook hier weer.

29. Magnus feat. Tim Vanhamel - Puppy
Barman amuseert zich hier wel mee denk ik, minder serieus dan dEUS al is Magnus voor hem toch meer dan een zijprojectje. Mij amuseert hij er helaas minder mee, daar kan ook de bijdrage van Tim Vanhamel weinig aan veranderen.

Week 43.

20. Foo Fighters - Something From Nothing
Degelijke melodieuze rocksong, jammer dat Dave Grohl weer vervalt in voorspelbaar geschreeuw. Maar de riffs en productie zijn OK.
Cijfer: 7

25. Willow - Danger
Rocknummer met een scheut elektronica en ook wat funk maar het klinkt in zijn geheel te vlak en swingt niet echt.
Cijfer: 4,5

27. Intergalactic Lovers - No Regrets
Frisse en aangename popsong, klinkt poppy en onschuldig door de zang maar ook tegendraads met sterke baslijn.
Cijfer: 8

29. AC/DC - Play Ball
Oudgedienden in de rock, ze waren al enorm populair in mijn tijd. Natuurlijk niets nieuws onder de zon maar het klinkt lekker energiek met vette riffs.
Cijfer: 7,5

Hozier - Take Me to Church (week 33) verhoog ik naar 8,5.
The War on Drugs - Under The Pressure (week 35) verhoog ik naar 9.
alt-J - Every Other Freckle (week 42) verhoog ik naar 7.

Week 40.

27. Ten Walls - Walking With Elephants
Muziek uit Litouwen zowaar. Oh ja, ik herken het. Dit staat ook in de Radio 2 top 30 die zaterdagmiddag wordt uitgezonden en opstaat tijdens het eten en m'n vader zegt dan altijd "amai wa voor plaat is da?". Tot zover deze kleine greep uit het leven ten huize JoaMuse. Ik snap niet dat hier mensen voor hun plezier naar luisteren. Al valt het als je aandachtig luistert beter mee dan op de achtergrond.
Cijfer: 3

29. George Ezra - Blame It on Me
Aardig gezongen, maar matige compositie. Als dit voor Budapest was uitgekomen, had het nooit De Afrekening gehaald.

Lenny Kravitz (week 26) verhoog ik naar 8,5.

Week 44.

25. Tout Va Bien - This Fight
Een synthipopnummer van eigen bodem die mij erg bevalt. Met veel emotie gezongen, sterke melodie en tekst die blijven hangen.

28. The Van Jets - The Sound of Sea
Een rockband die steeds meer elektronica in zijn sound verwerkt maar hier toch wat op een overdadige manier. Moet het wat teveel van het aanstekelijke refrein hebben.

29. Byron Bay - God Only Knows
Gelukkig geen cover van de Beach Boys-klassieker maar een fraaie, eigenzinnige elektronische popsong met mooie samenzang bovendien. Aangename verrassing, van deze band wil ik meer horen.
Cijfer: 8,5

Week 45.

25. Selah Sue - Alone
Wat meer poppy dan haar vorige singles en ook erg dansbaar, alleen wil haar stemgeluid mij eens tegensteken. Maar deze single zit goed in elkaar en mag er zeker zijn.

26. Ben Howard - Conrad
Fraaie singer-songwriterssong met duistere sfeer en opgebouwde spanning mede door de U2-achtige gitaar, lijkt maar een climax te groeien. Vind ik heel wat beter dat het overbekende Keep Your Head Up.

29. Gabriel Rios - Swing Low
Soms kun je met enkel een akoestische gitaar meer bereiken dan met overdadige productie indien je genoeg sfeer en gevoel erin weet te leggen en de melodie en tekst weten te boeien. En dat kan Gabriel Rios zeker getuige dit nummer. Fraai zijn ook de violen die komen invallen.

Week 41.

26. Jamie T - Zombie
Klinkt erg Brits (doet me plezier te zien dat de band/zanger ook uit VK komt, anders zou die opmerking nogal lomp geweest zijn ). Het nummer is catchy en kan me wel bekoren, al mis ik een zekere eigenheid.

27. Paolo Nutini - Iron Sky
Eigenheid hoor ik hier wel, straffe soulstem heeft deze knaap. Paolo Nutini is zo iemand die je ouder zou schatten dan hij is als je hem hoort. Zeker met passie gezongen, maar hij moet ook niet overdrijven want soms klinkt het wat geforceerd.

29. Hooverphonic - Gravity
Hooverphonic speelt wat op veilig tegenwoordig. Nu ze ook optreden op de Night of the Proms en een ander publiek bereiken proberen ze misschien meer binnen de lijntjes kleuren. Maar Callier is een goede songwriter en Wolfs een goede zangeres, dus echt slecht wordt het nooit bij Hooverphonic.

Week 46.

27. Noel Gallagher's High Flying Birds - In The Heat Of The Moment
Vocaal en ritmisch zit het goed en het heeft ook de nodige (duistere) sfeer maar het klinkt ook vrij standaard, van een ex-Oasis-songschrijver verwacht je toch wel meer.

29. Wallace Vanborn - Vampires (Big Drain)
Wallace Vanborn kwamen wij enkele weken geleden nog tegen met Supply & The Damned, dit vind ik een stuk beter. Melodieuzer en met meer passie gezongen, de beoogde sfeer komt hier meer naar voren en het is ook een meer eigen geluid.

Week 47.

26. Douglas Firs - Can You Tell Her I Said Hi?
Deze band ken ik nog van Pretty Legs and Things to Do (vorig jaar) en toen zei ik dat ik het te standaard vind. Dit geldt ook voor dit nummer dat ik melodisch bovendien te eentonig vind al weet dat orgeltje het nummer enigszins te kleuren.

29. Hydrogen Sea - Only Oleanders
Lieftallig liedje met elektronische begeleiding dat tevens melancholiek klinkt. De samenzang mocht wat beter maar verder klinkt het wel aangenaam.

Week 42.

20. alt-J - Every Other Freckle
Een nummer van misschien wel het minst goede album dat ik ken, op wat tips van een metalvriend en een gekregen EP na dan. Met dit nummer is niet veel mis, maar het kan niet tippen aan de singles van hun debuut.

26. Damien Rice – I Don’t Want To Change You
Mooi nummer, met gevoel gezongen en van de strijkers houd ik ook wel. Damien Rice is vandaag toegevoegd aan de affiche van Rock Werchter. Misschien ga ik hem wel zien dan.
.
29. Wallace Vanborn - Supply & The Damned
Wallace Vanborn heeft wel een paar goeie nummers, maar hier krijg ik een dertien-in-een-dozijngevoel bij. De gitaren klinken nog wel lekker, maar de zang is echt matig.

Vandaag was het De Eindafrekening op Studio Brussel. Ik ben echter nog lang niet klaar met dit jaar, we zullen dus maar eens rap verder doen.

Week 43.

20. Foo Fighters - Something From Nothing
De uitdrukking 'niets nieuws onder de zon' past hier wel bij, hoewel de zon hier vandaag niet geschenen heeft. Gelukkig dat Grohl wat schreeuwt, dat zorgt tenminste nog voor een beetje pit in dit middelmatige nummer.

25. Willow - Danger
Dansbaar electrorocknummer met een aanstekelijk refrein. Verder boeit het niet echt, de band lijkt een beetje zoekende.

27. Intergalactic Lovers - No Regrets
Intergalactic Lovers heeft enkele hele mooie nummers, maar bij een nummer als dit denk ik: wat een saai bandje is het toch.
Cijfer: 4

29. AC/DC - Play Ball
Hier kan ik de uitdrukking 'niets nieuws onder de zon' weer aanhalen, ik zie dat Luc hetzelfde deed. Die powerrock van AC/DC is nooit echt m'n ding geweest.

Week 44.

25. Tout Va Bien - This Fight
Sfeervolle instrumentatie en mooi gezongen.

28. The Van Jets - The Sound of Sea
Gaan ze verder met elektronica, vraag ik me af? Zo te horen wel. Klinkt ook funky wat best leuk is, maar het is niet een van hun beste nummers. The Future gaan ze toch niet gauw overtreffen.

29. Byron Bay - God Only Knows
De zang doet me een beetje denken aan Mumford & Sons maar door de elektronische begeleiding is het toch heel anders. Klonk in begin nog boeiend maar na twee minuten slaat de verveling al toe.

Week 48.

23. Stromae feat. Lorde, Pusha T, Q-Tip , HAIM - Meltdown
Deze samenwerking leverde dit nummer op waarvan ik toch wat meer had verwacht. Er zit zowat van alles in maar echt hoogstaand of boeiend is het niet en het is ook te overgeproduceerd.

25. Arctic Monkeys - Fireside
Hun recentste album is al een jaar oud maar steeds wordt er een nummer uitgetrokken. Op zich een prima nummer maar Arctic Monkeys mag eens met nieuw en verrassend werk aankomen.

Week 49.

28. Christine and the Queens - Christine
Voor de verandering een Franstalig nummer met elektronische begeleiding. Zeker niet slecht, het blijft ook hangen na enkele luisterbeurten en kan wellicht groeien.

29. Amongster - Leo
Ook deze artiest was voor mij onbekend en dit valt eveneens mee. Sfeervol met gepaste toevoeging van elektronica. Lijkt op het eerste gehoor voort te kabbelen maar bevat toch enige spanning.

Zo, dat was de laatste Afrekening van 2014. Volgende week mijn eindafrekening (na herbeluistering van de betere nummers) en eindoordeel.

Week 45.

25. Selah Sue - Alone
"I'm alone without you." Nee, een vertaling van de Will Tura klassieker 'Ik Ben Zo Eenzaam Zonder Jou' is dit niet, wel een up-tempo, catchy en zelf geschreven nummer van Selah Sue. Een van haar meest toegankelijke ook. Zo zei mijn moeder: "Eindelijk eens een normaal nummer van Selah Sue".

26. Ben Howard - Conrad
Opvallend minder poppy dan The Fear en Keep Your Head Up. Aardig gitaargepingel wel, dit is een nummer dat wel zou passen in de Duysterlijst die Stubru onlangs uitzond. Voor mijzelf is het wat te saai.

29. Gabriel Rios - Swing Low
Dit vind ik ook saai, al houden het gitaarspel en de sobere arrangementen er nog een beetje spanning in.
Cijfer: 4

Week 46.

27. Noel Gallagher's High Flying Birds - In The Heat Of The Moment
Niet onaardig maar ook verre van memorabel en gewoon erg matig vergeleken met het beste wat Noel Gallagher geschreven heeft. Als ik dan ook nog zie dat in de clip niet meer te zien is dan de bandleden die het nummer inspelen, komt het woord inspiratieloos bij me op. Dan toch maar die Oasis-reünie overwegen?

29. Wallace Vanborn - Vampires (Big Drain)
Rustig voor hun doen, geen harde stonerrock maar een meer slepend nummer dat dreigend klinkt. Beetje in de stijl van de laatste single van Triggerfinger (Off the Rack).

Week 47:

26. Douglas Firs - Can You Tell Her I Said Hi?
Ik verwachtte een rustig singer-songwriterliedje, maar het begint iets steviger. Het is een aardig nummer met een goeie riff, maar de zanger is te beperkt om het naar een hoger niveau te tillen.

29. Hydrogen Sea - Only Oleanders
Dromerige zang met elektronica, doet wat denken aan het Zweedse Say Lou Lou. Klinkt wel mooi, maar het nummer kan m'n aandacht niet vasthouden. Net iets té rustgevend misschien.

Top-30 van de Afrekening van 2014 (na herbeluistering):

1. Elbow - My Sad Captains 9,5
2. London Grammar - Wasting My Young Years 9
3. Arcade Fire - We Exist
4. The War on Drugs - Under The Pressure
5. London Grammar - Hey Now
6. Paolo Nutini - Iron Sky
7. Broken Bells - Holding On for Life
9. Intergalactic Lovers - Northern Rd. 8,5
10. And They Spoke in Anthems - The Inventor of Summer

11. Paolo Nutini - Let Me Down Easy
12. Damon Albarn - Mr Tembo
13. Hozier - Take Me to Church
14. Elbow - New York Morning
15. Beck - Blue Moon
16. Dotan - Home
17. Blaudzun - Promises of No Man's Land
18. The War on Drugs - Red Eyes
19. Gabriel Rios - Swing Low
20. Lenny Kravitz - The Chamber

21. Hydrogen Sea - Leave a Mark
22. Byron Bay - God Only Knows
23. Ásgeir - Torrent 8
24. alt-J - Hunger Of The Pine
25. Family of the Year - Hero
26. Muse - Starlight (Live At Rome Olympic Stadium)
27. Tout Va Bien - This Fight
28. Pearl Jam - Lightning Bolt
29. Stromae - Ave Cesaria
30. George Ezra - Budapest

Flop-10:

1. Die Antwoord - Pitbull Terrier
2. The Subs - Cling For Love
3. Jungle - Time
4. The Subs feat. Colonel Abrams - Trapped
5. Sigma - Nobody To Love
6. Channel Zero - Duisternis
7. Psycho 44 - No Metaphor
8. Die Antwoord- Ugly Boy
9. U2 - The Miracle (of Joey Ramone)
10. Coldplay - A Sky Full Of Stars

Gemiddelde: 6,74

Heel wat sterke nummers in de Afrekening, zowel internationaal als van eigen bodem en relatief weinig teleurstellingen (U2, Channel Zero). Behoorlijk wat nieuwe, eigenzinnige bands en de gevestigde waarden (Elbow, Arcade Fire, Pearl Jam ...) blijven sterk presteren.
Op naar de Afrekening van 2015!

Mooie top 30 LucM, de meeste nummers die ik goed vind van dit Afrekeningjaar (het zijn er helaas niet veel) staan er wel tussen.

Week 48.

23. Stromae feat. Lorde, Pusha T, Q-Tip , HAIM - Meltdown
Verwarrend was het om dit nummer voor het eerst op de radio te horen. Ik herkende een track van Stromae, maar de vocals waren van iemand anders. Maar deze soundtrack van The Hunger Games bestaat dus uit muziek van Stromae met stemmen van enkele andere artiesten, zoals rappers Pusha T en Q-Tip en de herkenbare Lorde. En ook de zussen Haim zitten er ergens in verstopt. Ik verkies toch het 'gewone' Stromaenummer boven deze mengelmoes.

25. Arctic Monkeys - Fireside
Een zoveelste nummer van Arctic Monkeys in De Afrekening, en al het vijfde van de cd AM. Niet het beste, niet het slechtste van dat album. Gewoon degelijk maar een beetje tam.

Week 49.

28. Christine and the Queens - Christine
Dit onbekende plaatje stond tot mijn verbazing in de top 5 van meest aangevraagde nummers tijdens Music for Life, tussen de overbekende hits van Hozier, Dotan, Gorki en Pharrell Williams. Dit Franstalige electropopnummer lijkt dus een hit in wording. En daar heb ik zeker niets op tegen.

29. Amongster - Leo
Deze band werd bekend door de Nieuwe Lichting, de talentenjacht van Stubru, en scoorde al een hitje met het aardige Bright Life. De zanger heeft een zeer herkenbare en intrigerende stem, maar dit nummer blijft minder hangen dan Bright Life.

Voilà, ook ik ben klaar met afrekenen wat 2014 betreft. Zijn we toch met 2 die tot het einde zijn doorgegaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:33 uur

geplaatst: vandaag om 04:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.