MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nieuw in De Afrekening 2014 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
Week 33.

23. Editors - What is This Thing Called Love
Tom Smith zingt hier hoger dan anders en dat was even wennen voor mij. Toch is het mooi nummer, een tikkeltje bombastisch maar emotioneel met pakkende refrein.
Cijfer: 7,5

26. Hozier - Take Me to Church
In het Top-40-topic zei ik dat ik dit eerder in de Afrekening-lijst zou verwachten en daar komt het warempel binnen. Sfeervol en emotioneel met gevoel voor melodie en drama, tijdloos nummer.
Cijfer: 8

27. The Black Keys - Gotta Get Away
The Black Keys zijn ook al een vaste waarde in de Afrekening. Dit nummer bevalt mij in ieder geval een stuk beter dan hun vorige Fever, dit is merkelijk inventiever en meer memorabel, met name het refrein en de riffs.

28. Gang the Label - Underestimated
Een nieuwe naam en dit is op melodisch en vocaal vlak een stuk monotoner en het gebruik van autotune steekt mij hier ook tegen. Tekstueel niet slecht maar uiteindelijk overheerst de eentonigheid.
Cijfer: 4,5

Week 34.

25. Ed Sheeran – Don’t
Behoorlijk geproduceerd en ritmisch mag het er ook zijn met rapstukjes maar echt boeien of beklijven doet dit nummer niet, ik mis hier toch wat emotie.
Cijfer: 5,5

28. Friends in Paris - Waiting
Weer een nieuwe naam met een elektronisch nummer waarin ze zowat van alles in één nummer stoppen. Maar écht raken doet ook dit nummer mij niet, ook niet na meerdere luisterbeurten.

29. Mapei - Don't Wait
Het zou een Zweeds duo zijn. Niettegenstaande de vrij originele arrangementen vind ik het - melodisch en tekstueel - een vrij matige song en de autotune is hier veeleer storend.
Cijfer: 5

Week 25:

21. Netsky & Beth Ditto - Running Low
Sommige van zijn vorige singles vond ik nog wel iets hebben. Dit klinkt nogal ongeïnspireerd, ik ben niet into het genre, maar toch heb ik het gevoel dit nummer al meer gehoord te hebben. Ik vond Gossip ook wel een tof bandje vroeger, maar de stem van Beth doet me hier zeer weinig.

24. Magnus & Thom Smith - Singing Man
Het moet het hebben van het refrein. Zwierig en melodisch, en die stem van Smith kan weinig misdoen. De strofes hebben een wat andere sfeer en bevallen me veel minder. Algemeen positief is het feit dat ik het nummer nog niet beugehoord ben, ook al is het al veel gepasseerd.
Cijfer: 7 (vooral voor Thom Smith's bijdrage dus)

26. Oscar & The Wolf - Strange Entity
Hun eerste singletje een jaar of twee geleden vond ik niet leuk, en het is er niet beter op geworden. Echt slecht is dit natuurlijk niet, maar ik heb het gevoel dat ik Oscar & The Wolf niet snap. Wat atmosferisch en mysterieus, maar ook erg vergeetbaar.

28. Amongster - Bright Life
Over vergeetbare nummers gesproken. Na afloop weet ik nauwelijks nog hoe het ging.

Week 26:

23. Watermät - Bullit
Mij doet het aan Sonnentanz van Klangkarussell denken. En net nu ik die zin heb getypt realiseer ik mij dat Bakermat daar verdacht op geleek, dus ik ben akkoord met Joachim in deze. Obligate zomerhit, zullen vast mensen op hebben staan dansen. Ik niet. Duurt ook wat te lang, op het moment dat ik het echt wel heb gehoord zijn we nog niet halfweg.

26. Lenny Kravitz - The Chamber
Ik ken Kravitz ook niet zo goed, eigenlijk zou ik geen nummer van hem kunnen noemen (even wat youtube clipjes aangeklinkt en ik herken zijn grootste hits wel). Maar bon, we hebben het over The Chamber: het balanst op de grens van saaiheid maar kan nog net het etiket 'groovy en wel aardig' behouden.
Cijfer: 7

29. The Kooks - Around Town
Naïve vind ik eigenlijk nog altijd leuk, en zeker toen het uitkwam. Nu zijn we alweer 8 jaar verder en doen ze het met een koor. Best een goede vondst want anders zou er echt niks speciaals aan dit nummer zijn.
Cijfer: 6

Week 27.

23. Damon Albarn - Mr Tembo
Een van de toppers van Everyday Robots. Het begint al met een luchtige en aanstekelijke intro en op dat elan gaat het verder. Geweldig nummer!
Cijfer: 8,5

26. Paolo Nutini - Let Me Down Easy
Ik was bijna in slaap gevallen, daar zit het feit dat het iets over half 3 's nachts is misschien voor iets tussen, maar het nummer van Paolo is ook wel erg saai. Een soort mengeling tussen indierock en soul, maar nee, het is niet voor mij weggelegd.

28. Hydrogen Sea - Leave a Mark
Heb ik live gezien eerder dit jaar. Mooi maar het beklijfde niet echt. Dat doet de studioversie wel. Het ligt wat in de lijn van wat Amatorski op tbc deed. Kan er verder weinig over zeggen.

Nu we toch bezig zijn:

Week 28:

22. George Ezra - Cassy O'
Energieker dan Budapest, een nummer dat wel zeer snel grijsgedraaid was. Een erg lang leven lijkt dit nummer ook niet beschoren, want het klinkt ook weer wat doorsnee, maar wat doet dat laatste er eigenlijk toe. Goeie stem heeft ie zeker.

26. HAIM - If I Could Change Your Mind
Haim staat ook altijd voor energieke en catchy singletjes. Het nadeel is dan weer dat dit behoorlijk op hun vorige singles lijkt. Goeie stemmen hebben ze zeker.

28. Crystal Fighters - Love Alight
Ik vind geen hol aan deze band. Als je zomerse, feestelijke en zwoele muziek wil maken, waarom zing je dan alsof het je allemaal niet interesseert? Op You & I was het nog erger dan hier. In het midden dan nog eens een saaie beat. Ik vond Haim veel energieker, aanstekelijker en catchyer.
Cijfer: 4

29. Imagine Dragons - Amsterdam
Deze band werd erg gehypet in de verenigde staten, maar op Stubru leken ze zich daar gelukkig niet al te veel van aan te trekken. Ik weet echt niet wat ik hierover moet zeggen, zo weinig doet het me.

Week 31.

21. Dotan - Home
Mooi nummer met opvallend refrein. Foals meets Bastille, en nadat ik ontdekte dat het een Nederlander was, dacht ik ook aan Blaudzun (zeker in de strofes). Terecht een grote hit.

28. alt-J - Hunger Of The Pine
Mysterieus en dreigend nummer, en dankzij die sample heeft zelfs Miley Cyrus De Afrekening eens gehaald.
Cijfer: 6,5

Week 35.

20. The War on Drugs - Under The Pressure
Duurt bijna 9 minuten lang maar verveelt niet door de toenemende spanning, de mysterieuze, wat dreigende sfeer en sublieme arrangementen. Toch eens hun album aanschaffen.

23. The Sore Losers - Tripper
Gruizige gitaarrock dat zich tussen Queens of the Stone Age en Black Keys situeert. Een rockklassieker zal dit niet worden maar globaal een redelijk nummer door de sfeer en energie.

29. Bade - Hide No More
Dit zit ook in de categorie behoorlijk - een combinatie van rock en elektronica en rock, ritmisch zit het wel goed - maar is melodisch net wat te eentonig.

Week 29&30

Bastille - Bad Blood
Het lijkt inderdaad erg sterk op hun vorige singles. En dan bleef Pompeii toch nog iets langer in je hoofd hangen. Weinig verrassend of spannend aan.

The Subs - Cling to the Love
Vroeger had ik een hekel aan deze groep en ik ben er nog steeds absoluut geen fan van maar dit nummer vind ik nog doenbaar. De beats en die vervormde stemmen zijn nog aardig gedaan. Niks opzienbarends maar toch (een van) de beste Subs nummers.

Jungle - Busy Earnin
Het zijn vooral die stemmen die ervoor zorgen dat ik dit net als mijn collega's in dit topic behoorlijk zwak vind. Ook het lauwe melodietje en dito synthesizer helpen daaraan mee. Dit spreekt mij totaal niet aan.

Stromae - Ave Cesaria
De 5de single (als ik goed geteld heb) van de meest gehypete Belgische plaat in jaren. Net als Ta Fête klinkt het feestelijk en hier laat hij de irritante dance beats achterwege. Dat accordeon-achtige riedeltje op de achtergrond geeft het nog een extra 'Franse' sfeer mee. Inderdaad zijn beste tot dusver.

Blaudzun - Too Many Hopes For July
Soms heb ik met Blaudzun nog een 'ach ja waarom niet' gevoel, maar met deze wil het toch niet lukken. Behoorlijk bombastisch maar weinig wol.

London Grammar - Hey Now
Ze maken heel mooie nummers die van London Grammar. Het ligt in de lijn van hun vorige, ijl en atmosferisch. Van Wasting My Young Years was ik niet zo wild maar deze is weer een schot in de roos.

Zo feestelijk is Ave Cesaria ook weer niet. Het is een eerbetoon aan de fantastische zangeres Cesaria Evora, die vorig jaar (?) overleden is. Erg tof nummer, dat zeker.

Aan Ta Fête is behalve de titel ook niet veel feestelijks aan eigenlijk. Maar ik zou beter eens verder De Afrekening bespreken ipv te zeuren dus hier is...

Week 32:

25. Lilly Wood & The Prick and Robin Schulz - Prayer in C
Ha, zo'n nummer dat ik al een paar keer ergens gehoord heb en waarbij ik me afvroeg of het eigenlijk in De Afrekening zou staan. Ik ben blij dat dat het geval is. Mooi nummer met luchtige instrumentie waarbij de zang me erg bekoort.

26. Gabriel Rios - Skip the Intro
Pff, Gabriel Rios. Met z'n zuiderlijke looks scoort hij bij het vrouwelijke publiek en met zijn muziek scoort hij bij het Studio Brussel-publiek maar bij mij scoort hij nergens. Bij hem skip ik liever meer dan de intro, al wil ik voor Broad Daylight of Dauphine wel een uitzondering maken.

28. Channel Zero - Duisternis
Raar om Channel Zero in het Nederlands te horen. Het refrein is niet meer dan een paar keer 'Duisternis' schreeuwen. Het neigt naar een parodie, ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet.

Week 36.

22. Arsenal ft. Lydmor - Temul (Lie Low)
Ik heb beter gehoord van Arsenal, dat nummer dreint monotoon voort mede door de flauwe zang al is dat instrumentaal middengedeelte wel interessant.

26. Royal Blood - Figure It Out
Dit ligt veel in het vaarwater van Queens of the Stone Age en The White Stripes (en die deden dat beter), ik mis een eigen smoelwerk. Weliswaar energiek met vette riffs maar memorabel en origineel is wat anders. De productie en dat geluid steekt mij ook tegen.

28. Admiral Freebee - Walking Wounded
Admiral Freebee heeft ook betere tijden gekend, voor zijn doen is dit nummer vrij banaal, hij begint de automatische piloot te hanteren. Slecht is het niet maar de admiraal moet zich herbronnen.

29. Die Antwoord- Ugly Boy
Minder erg dan Pitbull Terrier (week 23) maar het gaat mij snel vervelen, zeker dat rare stemmetje.

Een mindere week deze keer.

Week 37.

21. The Strypes - What A Shame
Frisse en vitale rock'n roll, weinig origineel maar wel vermakelijk en het enthousiasme spat ervan af.

29. Kasabian - Bumblebeee
Dit is ook niet erg bijzonder en melodisch en ritmisch spreekt het mij minder aan dan vorig nummer, het is toch wat eentoniger al is dat orgeltje in de coupletten een subtiele toevoeging.

Week 38.

24. U2 - The Miracle (of Joey Ramone)
Geen clip te vinden, dus moet wij het doen met deze live-versie. Dit is een fikse tegenvaller, banaal en overgeproduceerd met mager refrein en clichématige ooh-ooh's. Dit moet hun slechtste single tot nu toe zijn als wij het duet met Mary J. Blige buiten beschouwing laten.

26. Coldplay - True Love
Coldplay heeft ook betere tijden gekend al is dit wel sfeervol met fijne, niet te overdadige elektronische begeleiding. Eén van de betere songs uit hun laatste album.

28. The Kooks - Bad Habit
The Kooks zijn met dit nummer in hetzelfde bedje ziek als U2, wat ik eerder over U2 schreef geldt precies hetzelfde voor dit nummer hier. Alleen zorgt die gitaar voor een tikkeltje meerwaarde.

29. Jungle - The Heat
Ik ben niet zo voor dit soort vervormde stemmen al heeft het nummer wel enige sfeer en het is ook origineler dan de nummers van U2 en Kooks. Maar het mist toch wel spanning en afwisseling om een hoog cijfer te krijgen.

Week 33.

Dit nummer is geschreven voor een kandidaat uit X-factor, maar die geraakte niet ver genoeg of zoiets dus bracht Editors het nummer maar zelf uit. Dat in de hoogte gaan moet Tom Smith niet te vaak doen, maar echt storend vind ik het niet. Prima ballad.

26. Hozier - Take Me to Church
Dit had even tijd nodig, maar toen ik dit nummer op Stubru soms wel drie keer per dag hoorde, drong het door dat het refrein toch wel erg sterk is en de lage stem bevalt me ook wel.

Catchy en swingend, leuk nummer!

28. Gang the Label - Underestimated
Nieuwe naam zegt LucM, maar ik geloof dat het al de tweede keer is dat dit Belgische hiphopproject De Afrekening haalt. Aan die stemvervormer (al dan niet autotune) erger ik me ook wel.

Inderdaad, vorig jaar heeft Gang the Label met No Reason in de Afrekening gestaan (kreeg een 6 van mij).

Gang the Label (week 33) verlaag ik naar 3,5.

Week 39.

25. Triggerfinger - Off The Rack
De intro duurt mij wat te lang, verder is dit een redelijk rocknummer maar het bijzondere zie in niet in dit nummer en ook Triggerfinger in het algemeen. Naar het einde toe begint het wat te vervelen.

26. Angus & Julia Stone - Grizzly Bear
Wat relaxte en radiovriendelijke popsong met melodieus gitaargeluid, een tikkeltje lui ingezongen en helder geproduceerd. Toch eens wat meer beluisteren van dit duo.

29. Magnus feat. Tim Vanhamel - Puppy
Ritmisch wel origineel met aparte percussie, melodisch en vocaal is het wat minder interessant, vooral als die koortjes invallen.

Arrie schreef:
Zo feestelijk is Ave Cesaria ook weer niet. Het is een eerbetoon aan de fantastische zangeres Cesaria Evora, die vorig jaar (?) overleden is. Erg tof nummer, dat zeker.

Qua tekst misschien niet (ze is gestorven in 2011 blijkbaar), maar de sfeer heeft toch wel iets uitgelaten. Ik krijg een terrasjesgevoel bij dit nummer.

Ik moet dringend wat inhalen:

Week 31.

21. Dotan - Home
Ik begrijp waarom mensen dit mooi vinden, maar het gaat grotendeels langs mij heen. Het sprankelt noch verrast en is mij wat te anthem-achtig.

28. Alt-J - Hunger of the Pine
De nieuwe van Alt-J is weer erg leuk, nog iets leuker dan de vorige zelfs. Er staan wat minder catchy hits op en meer nummer als deze, wat langer uitgesponnen maar daardoor ook wat volwassener en krachtiger. Ik wordt opgezogen door dit nummer. En die sample van Miley Cyrus past er perfect in.

Week 32:

25. Lilly Wood & The Prick and Robin Schulz - Prayer in C
De zomerse sfeer van dit nummer maakt duidelijk dat ik maanden achterloop met mijn besprekingen. Dit nummer is erg gepast voor een beach party, maar ik zou er niet komen opdagen. Ik hoor ergens wel dat het catchy is maar toch boeit dit nummer mij totaal niet.

26. Gabriel Rios - Skip the Intro
Eenvoudig nummer met een eenvoudige melodie en dat op een vervelende manier. Het heeft zeer weinig om het lijf en de strofes doen mij wat aan een slaapliedje denken.

28. Channel Zero - Duisternis
Ze hebben nummers die ik écht goed vind (Help, Black Summer) maar dan ook nummers die me helemaal niets doen. Zoals dit. Het raast wat maar waait volledig langs me heen. Enkel dat Franse stukje is memorabel omwille van het accent van Franky.

Gang the Label - Underestimated verhoog ik van 4 naar 6.

Week 34.

25. Ed Sheeran – Don’t
Ed Sheeran doet wel eens een uitstapje naar de hiphop, dat maakt van hem een soort rapper-songwriter. Al is dit toch meer R&B en soul, een mix van vanalles eigenlijk. Stiekem wil Ed Sheeran gewoon de nieuwe Justin Timberlake worden.

Die schreeuwen vind ik wel wat hebben. Maar dat is dan ook het enige dat echt mijn aandacht trekt in dit nummer.

29. Mapei - Don't Wait
Een Zweeds duo volgens LucM, dat is interessant want Zweden heeft een hoop uitstekende zangeressen. Van R&B ben ik minder rap overtuigd, maar dit is wel een behoorlijk nummer en goed gezongen.

Week 40.

27. Ten Walls - Walking With Elephants
Elektronische muziek uit Litouwen - niet dadelijk wat je in de Afrekening kunt verwachten - en het klinkt best goed, vrij sfeervol en relaxt al is er niet zo veel afwisseling. Dit is de langere versie.

29. George Ezra - Blame It on Me
Zijn derde single, weinig afwijkend van zijn vorige singles en dus weinig verrassend maar wel een aangenaam en luchtig nummer.

Week 41.

26. Jamie T - Zombie
Geen cover van de Cranberries-klassieker maar een ander nummer. Het klinkt wel vrij aanstekelijk en vrolijk, met name het refrein maar erg origineel of bijzonder is dat verder niet, het is ook wat te simpel.

27. Paolo Nutini - Iron Sky
Nu naar het serieuzere singer-songwriterswerk al lijkt hij zo te zien afkomstig uit het glamrocktijdperk. Maar wat een mooie song, wat pompeus maar met passie gezongen met rauwe soulstem en prachtige universele tekst.
Cijfer: 9

29. Hooverphonic - Gravity
Hooverphonic brengt steeds goede singles uit en hier staat het refrein als een huis maar ik mis toch wel de magie van weleer, uiteindelijk is het vrij voorspelbaar al biedt het zeker kwaliteit.

Week 35.

20. The War on Drugs - Under The Pressure
Degelijk. Veel verder kom ik toch niet bij deze gehypte band. Met de lengte heb ik geen moeite, want saai of storend is het niet. Maar echt opveren doe ik toch ook niet.

Beetje oubollige rock. Niet verkeerd, maar dan toch liever internationale topartiesten als Jack White en The Black Keys dan deze weliswaar sympathieke Limburgers. Al vind ik de eerste singles van The Sore Losers wel super.

29. Bade - Hide No More
Een beetje fout. En dat 'hello... come on... let's go' vind ik wel erg banaal.

Week 36.

22. Arsenal ft. Lydmor - Temul (Lie Low)
Mysterieuze sfeer, helaas gaat de zang bijna de hele tijd door in het zelfde ritme.

26. Royal Blood - Figure It Out
Stoere rock met vette gitaren. Veel mensen zijn wild van deze band, maar mij pakt het niet echt. Weet niet waarom dit beter zou zijn dan gelijkaardige, Belgische Afrekeningbands als The Hickey Underworld en Wallace Vanborn.

28. Admiral Freebee - Walking Wounded
Tom Van Laere heeft een herkenbare stem, wat ik hier nadelig vind want ik krijg rap het gevoel dat ik het al wel eens gehoord heb en het niet zo bijzonder is.

29. Die Antwoord- Ugly Boy
Die Antwoord komt altijd wel met iets geks af, al lijkt me dit nog een van hun 'normalere' nummers. Maar de afwisseling tussen raps en verrassend lieflijke zang werkt hier best goed.

Week 42.

20. alt-J - Every Other Freckle
Vrij eigenzinnig met elektronica en ook een folky tintje maar ook wat te overgeproduceerd, ik heb tevens de indruk dat ze teveel in een nummer willen stoppen. Het spreekt mij toch minder aan dan hun vorig werk maar misschien kan dit nummer nog groeien.

26. Damien Rice – I Don’t Want To Change You
Een gevoelig en melancholiek nummer, mocht misschien wat soberder geproduceerd worden maar verder een tijdloos nummer.
.
29. Wallace Vanborn - Supply & The Damned
Ik vind vooralsnog enkel deze live-versie. Toch wat teveel geluidsmuur en te weinig melodie en ook teveel leunend op Queen of the Stone Age wat betreft het gitaargeluid.

Week 37.

21. The Strypes - What A Shame
Samen met Royal Blood de gitaarhype van het jaar. Ik ben van beide nog niet overtuigd, maar hier hoor ik toch aanstekelijke Franz Ferdinand-gitaartjes en veel energie dus deze jonge gasten zijn niet slecht bezig.

29. Kasabian - Bumblebeee
Beetje chaotisch, al klinkt het in de coupletten vrij normaal. Ondanks die dynamiek weet het mij niet echt te boeien.

Week 33:

De eerste seconden bevallen me wel, maar het is jammer dat Smith meent een sopraan te zijn. Die klank die eruit komt als hij de hoogte in gaat vind ik irritant, en daarmede is het hele refrein verpest. Verder ook niet zo'n spannend nummer.

26. Hozier - Take Me To Church
Toch een overroepen nummer dit. Het melodietje doet me niet veel en het is mij wat te pathetisch. Dat was mijn mening van in het begin al, en nu dit nummer volledig grijsgedraaid is blijft die mening hetzelfde.

Die intro klinkt fris, helaas zakt het daarna al direct wat in mekaar. The Black Keys hebben mij nooit geboeid, en aangezien dit nummer recht in de lijn van hun vorig werk ligt komt daar met deze single geen verandering in.

28. Gangthelabel - Underestimated
Niks wereldschokkends, maar dit bevalt me wel. Waarom is me ook een mysterie.

Week 34:

25. Ed Sheeran - Don't
Mèh. Dat gekrijs is vervelend, de rest is zeer saai.

Hier vind ik ook weer zo weinig aan dat ik me er weer in een regel vanaf ga maken.

29. Mapei - Don't Wait
Het refrein is erg catchy, maar de rest is wel een beetje eentonig. Het blijft in mijn hoofd hangen en het heeft ook iets intrigerends. Fijn nummer al bij al.

Week 35:

20. The War on Drugs - Under the Pressure
Deze hype heb ik nooit echt gesnapt. Red Eyes was een erg goed nummer, maar de rest van het album was me te langdradig. Bij dit nummer heb ik dit ook. Het begin boeit me al niet zo, en na 5 minuten heb ik het zeker gehad. Maar dan gaat het nog bijna 4 minuten door en wordt het een opdracht om dit nummer uit te zitten.

Live zijn ze uitstekend, op plaat zijn ze gewoon goed. De gitaren rammen er strak op los, de zanglijn is wat minder vind ik. Een gewoon goed nummer dus.
Cijfer: 6,8

29. Bade - Hide No More
Tekstueel is het inderdaad erg pover. En de zang is mij wat teveel gezaag. Nee, snel vergeten dit.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:31 uur

geplaatst: vandaag om 04:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.